PORADNIKI

51 min. czytania

Test Hostingów 2023

Test hostingu stron WWW

Fot. MM

Testy: Szybkości/Wydajności, Bezpieczeństwa, Supportu i aktualne raporty z testów uptime (na żywo) z 15 najlepszych hostingów stron WWW.

Spis treści
Serwer

Kryteria doboru firm hostingowych

Kryteria doboru firm, które testuję i opisuję w ramach projektu „Jak Wybrać Hosting?” omawiam szczegółowo na stronie Transparentność. Poniżej podsumowanie.

Kryteria co do hostingów:

Minimalne kryteria techniczne co do udostępnianych zasobów:

  • Minimum 1 rdzeń procesora / 1 vCore / 1 GHz / 100% CPU
  • Minimum 1 GB pamięci RAM na konto i 512 MB na 1 proces (memory_limit).
  • Minimum 10 jednoczesnych procesów PHP
  • Minimum 100 jednoczesnych połączeń HTTP (jeśli jest taki limit)
  • Minimum 30 sek. na wykonywanie skryptów PHP / cron (jeśli jest taki limit)

Ponadto:

  • testuję wyłącznie firmy z TOP 100 firm hostingowych z największą liczbą obsługiwanych domen (wg rootnode.pl)
  • testuję wyłącznie firmy będące uczciwe w stosunku do klientów (niestosujące żadnych podejrzanych sztuczek marketingowych, ukrytych czy dodatkowych opłat, dziwnych zobowiązań, uciążliwych limitów itd.)

Wybrane hostingi do testów

Oto lista hostingów spełniających powyższe kryteria, które przetestowałem (kolejność alfabetyczna):

Czy to wszystkie hostingi, które spełniają wspomniane kryteria? Na pewno nie. W przyszłości zaktualizuję i rozbuduję ten test o kolejne firmy.

Wybrane pakiety (plany) hostingowe do testów

Większość firm oferujących hosting współdzielony proponuje klientom kilka lub kilkanaście pakietów (planów hostingowych), różniących się ceną i dostępnymi zasobami czy limitami. Widoczną za pierwszy rzut oka różnicą jest zazwyczaj pojemność dysku. Często jednak poza samą liczbą dostępnych gigabajtów, im droższy jest plan hostingowy, tym oferuje więcej zasobów w postaci np. liczby jednoczesnych procesów PHP, max. dostępnego CPU czy RAM.

Dobierając plany hostingowe, wyszedłem z założenia, że wczuję się w przeciętnego klienta firmy hostingowej, który hostuje coś więcej niż typowa strona-wizytówka czy prosta strona firmowa lub hobbystyczna. Klienta z konkretnymi wymaganiami i budżetem.

Wybierając konkretne plany hostingowe do tego testu, założyłem budżet max. 50 zł netto miesięcznie za hosting (max. 600 zł netto rocznie). To niewiele jak na tak kluczową usługę dla biznesu, ale jest to z mojego doświadczenia przeciętny budżet dla jednej średniej wielkości strony WWW (od 10 000 do 80 000 odwiedzających / miesiąc) np. sklepu na WooCommerce, bloga czy serwisu na WordPressie, sklepu na PrestaShop. Albo np. kilku małych stron do 10k odwiedzin / mies.

Dodatkowo dzięki takiemu zabiegowi możemy uniknąć zarzutu, że porównuję gruszki do jabłek (hosting w cenie 80 zł za rok do hostingu, gdzie najtańszy pakiet kosztuje 400 zł rocznie).

Pod uwagę nie biorę cen promocyjnych, na pierwszy rok, cen ze zniżkami na start, kodami rabatowymi itd. Tylko pełne ceny płatne po 1. roku i w kolejnych latach.

Oto plany (pakiety), które wybrałem w poszczególnych firmach w ramach budżetu:

INFO: Dokładny opis co oferuje hosting w ramach planów hostingowych (tych wybranych i pozostałych), znajduje się w szczegółowej recenzji każdego z hostingów. Tutaj skupiam się tylko na testach.

Jak testuję hostingi?

Aby wyniki testów miały sens muszą być wiarygodne. A żeby były wiarygodne, powinny być niezależne, aby żaden hosting nie miał wpływu na wyniki. Dlatego tez testując hostingi, trzymam się tych 3 zasad:

  1. Wszystkie konta kupuję samodzielnie lub korzystam z okresu próbnego. Aby uniknąć prób fałszowania wyników (poprzez sztuczne zdejmowanie limitów, czy zwiększanie zasobów) nie korzystam z „testowych kont” udostępnianych mi przez firmy.
  2. Hostingi testuje anonimowo np. pod wymyśloną tożsamością czy korzystając z uprzejmości znajomych lub danych ich firm. Pilnuję, aby żadne dane podawane przy zakładaniu konta, kontaktach z firmą, płatności (np. e-mail, nr telefonu itd.) się nie powtarzały i nie były możliwe do skojarzenia ze mną.
  3. Nie informuję hostingu o terminach testów, samemu wybierając dogodny termin i czas trwania testu, aby uniknąć wpływu na wyniki.

Dzięki zastosowaniu tych 3 zasad żadna firma nie jest w stanie ingerować w przeprowadzane przeze mnie testy wydajności, jakości, szybkości czy obsługi klienta. I choć nie zakładam złych intencji ze strony firm hostingowych, to trzymając się tych zasad, mogę uniknąć wszelkich niedomówień czy wątpliwości. Po prostu testuję i używam kont hostingowych jak każdy inny klient.

Testy szybkości i wydajności hostingów

Pora przejść do testów wydajności i szybkości działania kont hostingowych. Na potrzeby testów w ramach projektu „Jak Wybrać Hosting?” Przygotowałem 8-elementowe testy wydajności hostingów, sprawdzające wydajność serwera jako całości, jak i niektórych najważniejszych jego elementów czy procesów.

Oto, testy, które znajdziesz poniżej i którym poddałem każdy z hostingów:

  1. Stress test – test wydajności hostingu pod wysokim obciążeniem (wielu odwiedzających jednocześnie)
  2. Symulacja aktywnych użytkowników – sprawdzenie wydajności podczas operacji wykonywanych przez użytkowników strony (np. wyszukiwanie, komentowanie, dodawanie produktów do koszyka itd.)
  3. Wydajność operacji WordPress na serwerze – test sprawdzający wydajność operacji wykorzystujących procesor i pamięć RAM dla stron opartych o WordPress
  4. Wydajność bazy danych MySQL – test sprawdzający szybkość operacji na bazach danych
  5. Wydajność procesów PHP – sprawdzenie jak wydajne są operacje serwerowe wykonywane w PHP
  6. Test szybkości DNS – test sprawdzający czas odpowiedzi na zapytanie o DNS hostingu
  7. Test dysku – sprawdzenie wydajności dysków używanych na hostingu
  8. Test łącza internetowego – test sprawdzający przepustowość łącza na serwerze

Poniżej w każdym z testów opisałem szczegółowo, co sprawdza dany test, na czym polega, co dokładnie jest sprawdzane i jaki powinien być efekt.

Środowisko i testowa strona WWW

Przygotowując się do testów wydajności i szybkości działania hostingów, musiałem przygotować testową stronę WWW, której identyczną kopię uruchomię na wszystkich testowanych firmach hostingowych. W ten sposób będę w stanie przeprowadzić część testów sprawdzających wydajność.

Zdecydowałem się na najpopularniejsze rozwiązanie, czyli WordPress. Dodatkowo rozbudowałem go o wtyczkę WooCommerce (sklep internetowy), użyłem jednego z popularniejszych motywów i dodałem kilka powszechnie używanych wtyczek (do cache, do formularza kontaktowego, do SEO). Szczegóły poniżej.

WordPress w wersji 5.8
Motyw: Storefront (wersja: 3.8.1)
Wtyczki: Contact Form 7 (wersja 5.4.2), Duplicator (wersja 1.4.2), LiteSpeed Cache (wersja 4.3), WooCommerce (wersja 5.6.0), WordPress Importer (wersja 0.7), WP Performance Tester (wersja 0.1), Yoast SEO (wersja 17.0).

Do WordPressa trzeba było wgrać też testowe dane, aby testowa strona WWW miała wpisy na blogu, strony, obrazki czy produkty sklepie (z parametrami, zdjęciami itd.). Do testowej strony wgrałem testowe dane służące do testowania motywów WP (Theme Test Data) i testową paczkę produktów stąd.

Ostatecznie w naszym testowym blogi i sklepie na WordPressie mamy:

  • 184 produkty + ich warianty = 2 031 unikalnych produktów
  • 50 opublikowanych wpisów, 1 przyklejony, 1 zaplanowany i 1 szkic
  • 33 komentarze (w tym 3 oczekujące)
  • 27 stron (w tym 1 szkic)
  • 748 zdjęć i obrazków w bibliotece mediów.

Kopia całej testowej strony WWW wykonana wtyczką Duplicator, dostępna jest do pobrania pod tym linkiem (332 MB).

Pilnowałem też, aby na każdym testowanym hostingu ustawić jednakową wersję PHP (7.4). W hostingach gdzie oferowany był Redis, włączałem jego obsługę we wtyczce do cache. Co do samej wtyczki cache – w większości przypadków (serwery oparte o LiteSpeed) był to LiteSpeed Cache. Przetestowałem na kilku przypadkach (serwery oparte o Apache i Nginx) inne wtyczki (W3 Total Cache i WP Fastest Cache), ale efekty były porównywalne, a różnice pomijalne.

1. Stress test

Stress-testy (testy w sytuacjach stresowych) to jeden z wielu rodzajów testów dla stron i serwerów internetowych.

Co sprawdza ten test?

  • jak hosting zachowa się w ekstremalnych sytuacjach
  • ilu odwiedzających jednocześnie stronę hosting jest w stanie obsłużyć
  • jak wygląda czas ładowania strony WWW, wraz z rosnącą liczbą odwiedzających

W praktyce taki test powinien odpowiedzieć na pytanie o to, jak zachowa się hosting, w momencie sporego ruchu na stronie w tym samym momencie (np. wyprzedaż w Black Friday, Wykop efekt, konkurs, viral, intensywna kampania reklamowa itd.).

Narzędzie: Loader.io
Strona: Testowy WordPress
Symulacja: od 0 do 1000 odwiedzin na stronie w tej samej chwili (HTTPS)
Czas trwania testu: 1 minuta

Każdy z testów został powtórzony kilkukrotnie o różnych porach (wspólnych dla wszystkich hostingów), a przedstawione poniżej dane to środkowy ze wszystkich wykonanych testów.

Przykładowy rezultat:

Przykładowy wynik stress-testu

Wyniki:

Hosting Czas (ms) Komentarz
dhosting.pl 386
hostinger.pl 424 (❗️) Po ok. 40-50 zapytaniach hosting zaczyna zwracać błędy 5XX.
zenbox.pl 695
kru.pl 782
jdm.pl 798
cyberfolks.pl 805
jchost.pl 806
seohost.pl 850
smarthost.pl 899
atthost.pl 2992 (❗️) Po ok. 70-80 zapytaniach hosting przestaje odpowiadać (timeout i błędy 5xx).
hashmagnet.pl 3366 (❗️) 12.7% zapytań nie doszło do skutku: timeout: >10 sekund
hostmark.pl 3797 0.3% zapytań nie uzyskało odpowiedzi (timeout)
mydevil.net 7827 (❗️) Po ok. 220-240 zapytaniach czas odpowiedzi rośnie powyżej 10 sekund (timeout)
lh.pl 8374 (❗️) Po ok. 70-80 zapytaniach hosting przestaje odpowiadać (timeout).
thecamels.org 8676 (❗️) Po ok. 100-110 zapytaniach czas odpowiedzi rośnie powyżej 10 sekund (timeout)
Wyniki Stress-testu hostingów

INFO: Szczegółowe dane, takie jak minimalny i maksymalny czas odpowiedzi czy średni czas odpowiedzi serwera przy 1000 aktywnych zapytaniach znajdziesz w szczegółowej recenzji każdego z hostingów.

W tym teście zdecydowanie wyłonił się jeden lider, który zdeklasował resztę hostingów. Później hostingi podzieliły się na mniej więcej połowę – jedna część z nich była w stanie bez żadnych błędów obsługiwać wzmożony ruch z czasem odpowiedzi na zapytanie <1 sekundy. W drugiej połowie – średni czas odpowiedzi przekraczał kilka sekund lub pojawiały się błędy i odrzucone połączenia wraz ze wzrostem ruchu na stronie.

Jeżeli zależy Ci na obsłudze dużej liczby odwiedzających jednocześnie i spodziewasz się „wystrzałów” ruchu na stronie (tzw. Wykop Efekt), to zdecydowanym liderem okazuje się dhosting.pl, który najsprawniej obsłużył ruch oraz najszybciej odpowiadał na zapytania. W drugiej kolejności brałbym pod uwagę hostingi Zenbox.pl, Kru.pl, JDM.pl, Cyberfolks.pl, Jchost.pl, Seohost.pl i Smarthost.pl. Pozostałe firmy mogą sobie nie poradzić pod naporem odwiedzających stronę w tym samym momencie.

2. Symulacja aktywnych użytkowników

Drugim z testów szybkości i wydajności hostingów będzie symulacja zachowań aktywnych użytkowników na stronie.

Co sprawdza ten test?

  • jak wydajne są serwery przy operacjach na stronie WWW

W praktyce ten test powinien odpowiedzieć na pytanie, jak szybko ładują się strony, gdy odwiedzający aktywnie z nich korzystają (np. dodają produkty do koszyka, składają zamówienia, dodają komentarze, tworzą konta, wypełniają formularze, korzystają z wyszukiwarki itd.)

Narzędzie: k6.io (open source, lokalnie na serwerze VPS)
Strona: Testowy WordPress
Symulacja: 20 odwiedzających jednocześnie, którzy po kolei: Wchodzą na stronę główną -> Wyszukują produktu korzystając z wyszukiwarki -> Odwiedzają stronę produktu z wyników wyszukiwania -> Dodają produkt do koszyka -> Przechodzą do koszyka. Symulacja uwzględnia czas oczekiwania (1 sekundę) między każdą z akcji.
Czas trwania testu: 5 minut

Test powtarzany wielokrotnie w różnych dniach i o różnych porach. Wyniki są środkowym z testów.

Przykładowy rezultat:

Przykładowy raport po teście aktywnych użytkowników na stronie

Wyniki:

Hosting Czas (sek.) Komentarz
seohost.pl 5.86
cyberfolks.pl 6.03
dhosting.pl 8.19
hostinger.pl 8.41
jdm.pl 9.45
zenbox.pl 9.87
thecamels.org 10.06
jchost.pl 10.54
mydevil.net 15.85
smarthost.pl 17.74
hashmagnet.pl 20.92
hostmark.pl 22.27
kru.pl 24.90
atthost.pl 25.37
lh.pl 69.00 (❗️) 22% zapytań zostało odrzuconych
Symulacja aktywnych użytkowników na stronie - wyniki testu

INFO: Tutaj są tylko najważniejsze dane z testu. Dokładne dane nt. wyników każdego z hostingów w tym teście znajdziesz w szczegółowych recenzjach poszczególnych firm.

Moim zdaniem to najważniejszy ze wszystkich testów wydajności. Jest on najbliższy temu, jak wygląda w praktyce działanie przeciętnej strony internetowej. Wyniki w formie średniego czasu odpowiedzi mówią same za siebie, więc myślę, że nie ma sensu ich w żaden sposób komentować. Tylko w przypadku jednego hostingu pojawiły się błędy, przez co część zapytań została odrzucona.

3. Wydajność operacji WordPress na serwerze

Czas na sprawdzenie podczas testu syntetycznego jak wydajny jest hosting podczas wykonywania różnych operacji dynamicznych na najpopularniejszym systemie CMS na Świecie: na WordPressie. Test symuluje popularne operacje wykonywane przez język PHP i operacje w bazie MySQL WordPressa.

Co sprawdza ten test?

  • wydajność serwera w operacjach PHP (math, string manipulation, loops, conditionals)
  • wydajność serwera w operacjach na bazie danych MySQL (connect, select, version, encode)
  • wydajność serwera w operacjach na bazie danych WordPressa ($wpdb) – insert, select, update, delete

Test pokazuje w praktyce jak wydajne będzie używanie WordPressa, zarówno od strony panelu (poruszanie się po panelu, dodawanie nowych wpisów, moderacja komentarzy, zapisywanie zmian itd.), jak i po stronie odwiedzających (dodawanie komentarzy, korzystanie z wyszukiwarki itd.). Może to także symulować operacje wykonywane przez bardziej zasobożerne wtyczki i czy motywy do WP.

Narzędzie: wtyczka WordPress WPPerformanceTester
Strona: Testowy WordPress
Symulacja: 100 000 x math, 100 000 x string manipulation, 1 000 000 x loops, 1 000 000 conditional logic, podstawowe funkcje MySQL i 1 000 000 x ENCODE(), 250 operacji insert, select, update i delete na bazie WordPressa

Test powtarzany wielokrotnie w różnych dniach i o różnych porach. Wyniki są środkowym z wyników.

Przykładowy rezultat:

Przykładowy wynik Server Performance Benchamrk
Przykładowy wynik WordPress Performance Benchmark

Wyniki – wydajność serwera:

Hosting Czas (sek.)
thecamels.org 3.492
seohost.pl 4.040
atthost.pl 4.123
jdm.pl 4.181
lh.pl 4.186
jchost.pl 4.906
kru.pl 5.737
zenbox.pl 7.383
cyberfolks.pl 7.539
hostinger.pl 8.533
hashmagnet.pl 9.036
dhosting.pl 9.883
smarthost.pl 10.223
mydevil.net 10.954
hostmark.pl 11.418
Wydajność operacji WordPress na hostingu - wyniki testu

Wyniki – operacje na bazie danych WordPress:

Hosting Operacje na sek.
jchost.pl 2967
atthost.pl 2092
cyberfolks.pl 1615
kru.pl 1501
zenbox.pl 1453
seohost.pl 1402
jdm.pl 1353
smarthost.pl 1298
hashmagnet.pl 1256
lh.pl 1106
hostinger.pl 1060
mydevil.net 994
dhosting.pl 621
thecamels.org 537
hostmark.pl 268
Wydajność operacji WordPress na hostingu - wyniki testu 2

INFO: Podaję tutaj wyłącznie całkowity czas wykonania wszystkich testowych operacji przez hosting (jedna po drugiej) i ilość zapytań do bazy danych WordPressa. Szczegółowe wyniki znajdziesz w recenzji każdego z hostingów.

W tym teście większość hostingów poradziła sobie dobrze i bardzo dobrze. W pierwszym wypadku wyniki od 3.5 sekundy do 11 sekund, a w drugim od prawie 3000 operacji wykonanych na bazie danych WordPressa w najlepszym przypadku, do niespełna 300 operacji podczas testu.

Jeśli chodzi o wydajność serwera, to moim zdaniem każdy wynik w tym teście z czasem mniejszym niż 10 sekund morena uznać za dobry, a poniżej 5 sekund – bardzo dobry.

W przypadku testu na bazie WordPressa możemy przyjąć, że:

  • każdy wynik powyżej 500 operacji na sekundę jest dobry
  • każdy wynik powyżej 1000 operacji na sekundę jest bardzo dobry

Natomiast wyniki powyżej 2000 operacji wykraczają poza skalę i uznaję je za znakomite.

4. Wydajność bazy danych MySQL

Czas rozszerzyć nieco test dotyczący baz danych MySQL i skorzystać z narzędzia, które dobrze sprawdzi wydajność hostingu i jego zasobów podczas wielu różnych operacji na bazie danych.

Co sprawdza ten test?

  • Jaka jest szybkość dodawania danych do bazy
  • Jaka jest szybkość wyszukiwania danych w bazie
  • Jaka jest szybkość zmiany rekordów w bazie

Ten test pokaże, jak wydajna będzie strona WWW oparta bazę danych i jak szybko będą wykonywane na niej poszczególne operacje (np. wyszukiwanie produktów i dodawanie ich do koszyka w sklepie, zmiana danych na stronie firmowej, dodawanie i moderacja komentarzy na blogu itd.)

Narzędzie: Simple DB Speed Test ver. 1.3
Symulacja: 5000 x dodanie rekordu, 500 x wybranie rekordu po kluczu głównym, 500 x wyszukanie rekordów gdzie pole typu integer ma zadaną wartość, 500 x wyszukanie rekordów zawierających określony podciąg trzech znaków, 500 x wyszukanie rekordów gdzie liczba pomnożona przez 1.23 jest większa niż…, 500 x wyszukanie rekordów gdzie tekst = określony ciąg, 200 x zmiana jednego ciągu znaków na drugi

Test wykonywany wielokrotnie o różnych porach – wyniki uśrednione.

Przykładowy rezultat:

Przykładowy wynik testu wydajności bazy MySQL

Testu nie udało mi się niestety wykonać na 2 hostingach: smarthost.pl i thecamels.org.

Wyniki:

1. Dodawanie rekordów do bazy danych (np. dodawanie nowego artykułu, rejestracja na stronie)

Hosting Operacje na sek.
jchost.pl 6343
kru.pl 4782
atthost.pl 4074
cyberfolks.pl 3100
jdm.pl 3022
seohost.pl 2572
lh.pl 2545
hashmagnet.pl 1889
zenbox.pl 1804
mydevil.net 1672
hostinger.pl 1112
dhosting.pl 363
hostmark.pl 253
Test MySQL 1 - wyniki

2. Wybranie rekordów w bazie po kluczu głównym (np. wyświetlanie artykułu na blogu czy produktu w sklepie na podstawie jego ID)

Hosting Operacje na sek.
jdm.pl 6266
jchost.pl 6105
atthost.pl 4505
kru.pl 4125
seohost.pl 3937
cyberfolks.pl 3536
hashmagnet.pl 2722
hostmark.pl 2180
lh.pl 2112
mydevil.net 2042
zenbox.pl 1903
hostinger.pl 1412
dhosting.pl 394
Test MySQL 2 - wyniki

3. Wyszukanie rekordów gdzie tekst = określony ciąg (np. wszystkich wpisów na blogu na w których jest dane słowo)

Hosting Operacje na sek.
kru.pl 740
jchost.pl 727
jdm.pl 646
seohost.pl 603
cyberfolks.pl 587
atthost.pl 528
hashmagnet.pl 486
zenbox.pl 459
hostinger.pl 371
hostmark.pl 364
mydevil.net 328
lh.pl 257
dhosting.pl 233
Test MySQL 3 - wyniki

4. Wyszukanie rekordów zawierających określony ciąg 3 znaków (korzystanie z wyszukiwarki na stronie)

Hosting Operacje na sek.
jdm.pl 332
kru.pl 309
atthost.pl 301
hashmagnet.pl 228
hostmark.pl 217
jchost.pl 117
zenbox.pl 104
cyberfolks.pl 99
seohost.pl 95
dhosting.pl 61
lh.pl 61
mydevil.net 57
hostinger.pl 55
Test MySQL 4 - wyniki

5. Wyszukanie rekordów gdzie pole typu integer ma zadaną wartość (np. produktów w rozmiarze L)

Hosting Operacje na sek.
atthost.pl 3897
kru.pl 3852
cyberfolks.pl 3010
lh.pl 1983
jchost.pl 628
jdm.pl 563
seohost.pl 535
hashmagnet.pl 423
zenbox.pl 405
hostmark.pl 326
hostinger.pl 306
mydevil.net 298
dhosting.pl 155
Test MySQL 5 - wyniki

6. Wyszukanie rekordów gdzie liczba pomnożona przez 1,23 jest większa niż jakaś wartość (np. wyszukiwanie w sklepie produktów większych niż..)

Hosting Operacje na sek.
jchost.pl 9311
jdm.pl 7082
atthost.pl 5280
kru.pl 5123
seohost.pl 4739
cyberfolks.pl 4421
lh.pl 3698
hostmark.pl 2743
hashmagnet.pl 2741
zenbox.pl 2342
mydevil.net 1831
hostinger.pl 1550
dhosting.pl 321
Test MySQL 6 - wyniki

7. Zamiana jednego ciągu znaków na drugi we wszystkich rekordach podmieniając zawartość ostatniego pola (np. masowa zmiana koloru dla produktów, albo kategorii wpisów na blogu)

Hosting Operacje na sek.
kru.pl 283
atthost.pl 233
jchost.pl 215
hashmagnet.pl 204
seohost.pl 197
cyberfolks.pl 174
zenbox.pl 152
jdm.pl 148
hostinger.pl 145
mydevil.net 119
lh.pl 107
hostmark.pl 97
dhosting.pl 95
Test MySQL 7 - wyniki

Ten test z założenia miał pokazać, jak radzą sobie hostingi z różnymi typami stron WWW i aplikacji internetowych. Ten test pokazuje, który z hostingów będzie lepszy dla strony, gdzie np. robione jest sporo aktualizacji danych czy ich przeliczania, a który będzie lepszy dla takiej, gdzie niewiele danych się zmienia, ale często przeprowadzane są na nich operacje wyszukiwania.

Każdy przypadek jest inny, a testy pokazały, że każdy hostingi radzą sobie lepiej lub gorzej w poszczególnych typach operacji. Wnioski musisz wyciągnąć samodzielnie na podstawie powyższych wyników.

Poniżej postaram się zsumować wyniki (i moje oceny każdego z wyników), zakładając, że każdy z nich ma taką samą wagę i jest równie istotny, ale pamiętaj, że w realnym użytkowaniu to niekoniecznie prawda.

Hosting Ocena (1-6)
jchost.pl 5.57
atthost.pl 5.43
kru.pl 5.43
jdm.pl 5.29
cyberfolks.pl 5.14
seohost.pl 4.86
lh.pl 4.71
hashmagnet.pl 4.57
zenbox.pl 4.14
hostmark.pl 4.00
mydevil.net 4.00
hostinger.pl 3.86
dhosting.pl 2.71
Testy MySQL - ocena hostingów - wykres

5. Wydajność procesów PHP

Prosty benchmark sprawdzający wydajność hostingu i udostępnianych przez niego zasobów, przez pryzmat szybkości wykonywania operacji w języku PHP. Bardzo podobny do wykonanego wcześniej testu nr 3 (Wydajność operacji na serwerze), ale skupiający się wyłącznie na operacjach PHP (bez MySQL) i dużo bardziej rozbudowany pod tym kątem.

Co sprawdza ten test?

  • jaka jest wydajność hostingu dla procesów PHP (math, string manipulation, loops, if/else itd.)

Jest to kolejny test, który w praktyce pokaże wydajność działania na stronach dynamicznych (operacje na stronie, ale tez po prostu wyświetlenie się strony bez cache).

Narzędzie: PHP Simple Benchmark Script v1.0.39
Symulacja: 26 różnych operacji wykonywanych przez PHP: math, string_concat, 1_string_number_concat, 2_string_number_format, string_simple_functions, string_multibyte, string_manipulation, regex, 1_hashing, 2_crypt, json_encode, json_decode, serialize, unserialize, array_fill, array_range, array_unset, loops, loop_ifelse, loop_ternary, 1_loop_defined_access, 2_loop_undefined_access, type_functions, type_conversion, 0_loop_exception_none, 1_loop_exception_try, 2_loop_exception_catch, loop_null_op, loop_spaceship_op, 1_class_public_properties, 2_class_getter_setter, 3_class_magic_methods

Test powtarzany wielokrotnie w różnych dniach i o różnych porach. Wyniki są środkowym z testów.

Przykładowy rezultat:

Przykładowy wynik benchmarku PHP

Wyniki:

Hosting Czas (sek.)
jchost.pl 29.459
thecamels.org 42.263
seohost.pl 43.267
jdm.pl 45.211
kru.pl 46.602
atthost.pl 48.487
lh.pl 48.715
zenbox.pl 57.701
hashmagnet.pl 58.025
cyberfolks.pl 58.228
hostinger.pl 59.414
dhosting.pl 65.928
smarthost.pl 74.115
hostmark.pl 103.589
mydevil.net 109.340
Wydajność procesów PHP na hostingach - wyniki

INFO: Znajdziesz tu wyłącznie łączny czas wykonywania całego testu. Raport dotyczący czasu wykonania poszczególnych funkcji znajdziesz w recenzji każdego z hostingów.

Poza dwoma wyjątkami większość hostingów poradziła sobie dobrze (wynik < 100 sekund) lub bardzo dobrze (< 60 sekund).

6. Test szybkości DNS

DNS to podstawa działania internetu. Zanim przeglądarka odwiedzającego stronę w ogóle o nią zapyta, musi dowiedzieć się, pod jakim adresem IP znajduje się serwer, który ją utrzymuje. Choć czas liczony jest w milisekundach, to im szybciej na zapytanie odpowiada serwer DNS hostingu, tym lepiej.

Co sprawdza ten test?

  • czas odpowiedz serwerów DNS na hostingu

W praktyce pokazuje to, jak wygląda pierwszy z elementów całej układanki, które składają się na szybko działającą stronę WWW. Szybszy DNS = szybsza strona.

Narzędzia: DNS Speed Benchmark
Strona: Testowy WordPress
Lokalizacja: Europa -> Polska (3x Warszawa, Gdańsk, Kraków, Łódź)

Przykładowy rezultat:

Przykładowa mapa Europy z wynikami testów szybkości DNS jednego z hostingów

Wyniki:

Hosting Czas (ms)
kru.pl 4
hashmagnet.pl 5
mydevil.net 6
cyberfolks.pl 7
zenbox.pl 7
lh.pl 10
jchost.pl 11
smarthost.pl 14
seohost.pl 15
jdm.pl 16
dhosting.pl 19
atthost.pl 20
thecamels.org 21
hostmark.pl 26
hostinger.pl 60
Szybkość odpowiedzi DNS na hostingach - wyniki

INFO: Szczegółowe wyniki dla każdego z polskich miast + dla całej Europy znajdziesz w recenzjach hostingów.

W przypadku DNS-ów każdy wynik poniżej 40 ms można uznać za dobry. Tutaj czas i różnice kilkunastu milisekund nie odrywają już takiej dużej roli jak w przypadku innych testów.

Jedyny hosting, który miał w tym teście gorsze wyniki od reszty (Hostinger), miał swój serwer poza Polską, stąd wyższy wynik w czasie odpowiedzi DNS z Polski.

7. Test dysku

Jednym z ważniejszych elementów serwera jest dysk. Jego rodzaj (HDD, SSD, SSD NMVe itd.) oraz szybkość odczytu i zapisu (IOPS) mają znaczenie dla wydajności maszyny. Tym bardziej, że hostingi często wprowadzają w tym kontekście ograniczenia.

Co sprawdza ten test?

  • szybkość zapisu danych na dysku

W praktyce pokazuje to, jak szybki jest dysk, co przekłada się na szybkość wszystkich operacji na dysku i serwerze.

Narzędzia: polecenie DD
Polecenie: dd if=/dev/zero of=test bs=64k count=16k conv=fdatasync

Przykładowy rezultat:

Przykładowy wynik polecenia dd na jednym z hostingów

Wyniki:

Hosting Przepustowość (MB/s)
mydevil.net 2077.4
jdm.pl 1800.0
lh.pl 763.0
hostmark.pl 629.0
seohost.pl 415.0
zenbox.pl 151.0
atthost.pl 124.0
smarthost.pl 49.3
cyberfolks.pl 21.4
kru.pl 10.6
Test szybkości dysków na hostingu - wyniki

Nie na wszystkich hostingach udało się przetestować szybkość dysku. Takie testy przeprowadziłem tylko na 10 z 15 hostingów i wyniki są mieszane. Cześć hostingów widocznie ogranicza szybkość zapisu danych na dysku do np. 10, 20 czy 50 MB/s dla każdego z użytkowników, podczas gdy inne firmy dają dostęp do pełnej przepustowości dysku, co w przypadku najszybszych dysków SSD NVMe daje prędkości nawet 2 GB/s.

Na potrzeby testu możemy założyć, że:

  • < 10 MB/s – wynik niedostateczny
  • > 10 MB/s – wynik dopuszczający
  • > 20 MB/s – wynik dostateczny
  • > 100 MB/s – wynik dobry
  • > 200 MB/s – wynik bardzo dobry
  • > 1000 MB/s – wynik znakomity / celujący

8. Test łącza internetowego

Ostatnim z elementów, które sprawdzę pod kątem wydajności, będzie łącze internetowe, a konkretnie jego przepustowość

Co sprawdza ten test?

  • szybkość uploadu i downloadu danych na hostingu

W praktyce im szybsze łącze, tym szybciej można pobrać z niego dane lub wysłać pliki na serwer. Ma to szczególne znaczenie w przypadku hostowania większych plików np. wideo, podcasty, oprogramowanie itd.

Narzędzie: speedtest-cli lub wget przez SSH lub FTP.
Lokalizacja: najbliższa testowanemu serwerowi

Dla pewności przetestowałem w każdym przypadku kilka lokalizacji i wybrałem ostatecznie tę, która pokazywała najlepsze wyniki.

Przykładowy rezultat:

Przykładowy wynik Speedtest CLI na jednym z testowanych hostingów

Wyniki:

Hosting Download (Mb/s) Upload (Mb/s) Komentarz
zenbox.pl 1269.76 1470.00 Upload w praktyce może być znacznie większy (ograniczenie mojego łącza testowego).
jdm.pl 734.00 937.00
seohost.pl 644.89 800.20
kru.pl 3511.41 751.05 Późniejsze testy dawały dużo gorsze wyniki, jakby została nałożona jakaś blokada (do ok. 84 Mb/s).
thecamels.org 94.35 637.00 Test „download” przeprowadzany za pomocą FTP.
dhosting.pl 1151.44 590.38
mydevil.net 354.03 567.75
cyberfolks.pl 723.03 498.02
hostmark.pl 149.00 439.00
jchost.pl 638.00 288.00
lh.pl 684.56 263.72
atthost.pl 535.50 235.83
hashmagnet.pl 318.18 216.00 Test „download” przeprowadzany za pomocą FTP.
smarthost.pl 149.00 70.40
hostinger.pl 8.21 16.80
Przepustowość łącza hostingu - wyniki testu

Gdybym miał ustalić „punktację” za szybkość pobierania danych z serwera i wysyłania tych danych, to moje oceny są poniżej.

Download (czyli w tym przypadku wysyłanie danych na serwer):

  • < 10 Mb/s – wynik niedostateczny
  • > 10 Mb/s – wynik dopuszczający
  • > 50 Mb/s – wynik dostateczny
  • > 100 Mb/s – wynik dobry
  • > 500 Mb/s – wynik bardzo dobry
  • > 1000 Mb/s (~1 Gb/s) – wynik znakomity / celujący

Upload (czyli w tym przypadku pobieranie danych z serwera):

  • < 10 Mb/s – wynik niedostateczny
  • > 10 Mb/s – wynik dopuszczający
  • > 100 Mb/s – wynik dostateczny
  • > 200 Mb/s – wynik dobry
  • > 500 Mb/s – wynik bardzo dobry
  • > 1000 Mb/s (~1 Gb/s) – wynik znakomity / celujący

Wyniki testów mówią same za siebie i chyba nie ma sensu szerszy komentarz.

Testy wydajności i szybkości hostingu – podsumowanie i przemyślenia

Jak widzisz wyniki wydajności i szybkości działania hostingów są bardzo różne. Mimo że wszystkie hostingi musiały spełnić szereg wymagań co do kryteriów technicznych czy minimalnych udostępnianych zasobów oraz wszystkie testowane pakiety są na podobnym pułapie cenowym, to różnice w niektórych testach są ogromne.

Najważniejszy wniosek, który warto wyciągnąć z testów wydajności jest taki, że:

Nie ma jednego „najszybszego” hostingu!

Jeden hosting będzie najszybciej przeprowadzał pewne operacje na bazie danych, ale kiepsko będzie radził sobie z obsługą większego ruchu na stronie. Inny hosting będzie świetnie i szybko obsługiwał ogromny ruch na stronie, ale tylko do momentu, gdy działa cache, bo inne operacje będą przychodziły mu z trudem.

Niektóre firmy świetnie radzą sobie w operacjach wykonywanych na WordPressie, ale gorzej wychodzi im coś innego. Jedna firma obsłuży stabilnie stały (nawet większy) ruch na stanie z cache lub bez, ale w przypadku nagłego przyrostu odwiedzających, nagle włączy się „limit”. Jeszcze inny hosting będzie najszybszy do udostępniania plików czy danych, jeśli nam na tym zależy.

Wniosek z tego taki, że nawet jeśli w oderwaniu od innych kwestii, takich jak bezpieczeństwo czy support będziemy chcieli ocenić samą wydajność hostingu, to nie można uzyskać jednoznacznej odpowiedzi i wybrać jednego „naj”, bo wszystko zależy od tego, do czego będziemy wykorzystywać hosting.

Zapamiętaj to.

Chcę jednak sprowadzić wyniki wydajności do ogólnej oceny, którą mogę przyznać każdemu z hostingów. W tym celu muszę przyjąć jakieś założenia co do „przeciętnej strony internetowej” i tym samym przypisać jakieś wagi poszczególnym testom, które wykonałem.

Gdybym miał dobrać „ważność” poszczególnych testów dla przeciętne strony WWW, która nie wyróżnia się niczym szczególnym, byłoby to:

Test Waga
1. Stress test 25%
2. Symulacja aktywnych użytkowników 50%
3. Wydajność operacji WordPress na serwerze 5%
4. Wydajność bazy danych MySQL 10%
5. Wydajność procesów PHP 5%
6. Test szybkości DNS 3,33%
7. Test dysku 3,33%
8. Test łącza internetowego 3,33%
Suma 100,00%

Każdemu wynikowi z testów wydajności, przyznawałem oceny w szkolnej skali 1-6. W przypadku braków wyników z niektórych testów dla danego hostingu (nr 4 i 7), stosowałem zamiennie inne najbliżej oddające dany parametr wyniki (z testów 3 i 2).

Uwzględniając więc wcześniej przedstawione wagi, założenia i przeliczając ocenę na 10-stopniową skalę (aby była podobna do reszty testów), otrzymujemy takie oceny wydajności hostingów:

Hosting Ocena
seohost.pl 10
cyberfolks.pl 10
jdm.pl 10
zenbox.pl 10
dhosting.pl 10
jchost.pl 9
kru.pl 9
hashmagnet.pl 8
hostinger.pl 8
thecamels.org 8
atthost.pl 8
smarthost.pl 8
hostmark.pl 8
mydevil.net 8
lh.pl 7

Jednak przypominam jeszcze raz: To oceny bazujące na wielu założeniach i subiektywnych ocenach. Chcesz dobrać hosting w ramach którego Twoja konkretna strona (czy kilka stron) będzie działała najszybciej czy najbardziej wydajnie? Wczytaj się w wyniki każdego z testów.

No, ale wydajność czy szybkość działania to tylko jeden z elementów, na który powinno się zwracać uwagę wybierając hosting. Czas na kolejne testy!

Testy bezpieczeństwa

Kolejnym istotnym elementem przy wyborze hostingu jest jego bezpieczeństwo. Z pomocą mojej 10-elementowej checklisty, sprawdzę testowane tutaj hostingi.

1. Kopie zapasowe danych (backupy)

Pierwsza i najważniejsze kwestia – jak hosting podchodzi do tematu kopii zapasowych danych klientów. Sprawdziłem każdy z hostingów, pod kątem 4 elementów:

  • Jak często wykonywane są backupy?
  • Jak długo przechowywane są backupy?
  • Czy samodzielnie można wykonać backup „na żądanie”?
  • Czy samodzielnie można odzyskać backup w panelu?

Wyniki:

Hosting Co ile godzin backup? Ile dni przechowywany? Samodzielny backup? Samodzielne odzyskanie?
atthost.pl 12 7 TAK TAK
cyberfolks.pl 6 28 TAK TAK
dhosting.pl 24 7 TAK TAK
hashmagnet.pl 24 7 NIE NIE
hostinger.pl 24 7 TAK TAK
hostmark.pl 24 7 TAK NIE
jchost.pl 24 7 TAK NIE
jdm.pl 24 30 TAK NIE
kru.pl 24 14 TAK NIE
lh.pl 24 30 NIE TAK
mydevil.net 24 14 NIE TAK
seohost.pl 24 120 TAK TAK
smarthost.pl 24 7 NIE TAK
thecamels.org 24 30 NIE NIE
zenbox.pl 6 7 TAK TAK

Standardem wśród hostingów i jednocześnie zalecanym przeze mnie minimum jest backup co 24 godziny i przechowywanie danych przez 7 dni. Kilka z hostingów wykonuje kopie częściej (co 6-12 godzin) i cześć z nich przechowuje dane znacznie dłużej: 2 tygodnie, a nawet miesiąc i dłużej przy kopiach wybiórczych.

2. Certyfikat SSL

Punktem drugim jest oferowanie przez hosting ZA DARMO certyfikatu SSL dla wszystkich hostowanych stron, bez żadnych ograniczeń.

Tutaj sprawa jest prosta: jest to jeden z wymogów obecności w tym teście, więc wszystkie testowane hostingi oferują bezpłatnie certyfikat SSL.

W części przypadków jest on włączany automatycznie przy dodawaniu nowej domeny, a w innych – wystarczy kilka kliknięć w panelu, aby certyfikat (najczęściej Let’s Encrypt) został wygenerowany i dodany do konta. Później nie trzeba dbać o odnowienia, bo całość działa automatycznie.

3. Bezpieczeństwo DNS

Kolejnym testowanym przeze mnie elementem jest bezpieczeństwo DNS. Mowa to o wsparciu przez hosting dla zabezpieczeń takich jak DNSSEC i DNS Anycast.

Wyniki:

Hosting DNSSEC DNS Anycast
atthost.pl NIE NIE
cyberfolks.pl NIE TAK
dhosting.pl NIE NIE
hashmagnet.pl NIE NIE
hostinger.pl NIE NIE
hostmark.pl NIE NIE
jchost.pl NIE NIE
jdm.pl NIE NIE
kru.pl NIE NIE
lh.pl NIE NIE
mydevil.net NIE NIE
seohost.pl NIE NIE
smarthost.pl NIE TAK
thecamels.org TAK NIE
zenbox.pl NIE NIE

Tutaj sytuacja wygląda o wiele gorzej, niż w pozostałych punktach. Zabezpieczenie DNSSEC domyślnie oferuje tylko jeden hosting, a DNS Anycast oferują w standardzie tylko 3 z 15 testowanych firm.

4. Bezpieczeństwo poczty e-mail

Kolejnym elementem bezpiecznego hostingu, który sprawdzam jest bezpieczeństwo e-mail, rozumiane przeze mnie poprzez domyślne włącznie klientom lub obsługę 3 protokołów zabezpieczających wiadomości: SPF, DKIM i DMARC.

Wyniki:

Hosting SPF DKIM DMARC
atthost.pl TAK TAK TAK
cyberfolks.pl TAK TAK TAK
dhosting.pl TAK TAK TAK
hashmagnet.pl TAK TAK TAK
hostinger.pl TAK TAK NIE
hostmark.pl TAK TAK NIE
jchost.pl TAK TAK NIE
jdm.pl TAK TAK NIE
kru.pl TAK TAK NIE
lh.pl TAK TAK TAK
mydevil.net TAK TAK NIE
seohost.pl TAK TAK TAK
smarthost.pl TAK TAK TAK
thecamels.org TAK TAK TAK
zenbox.pl TAK TAK TAK

Poprawnie ustawiony SPF zabezpieczał skrzynki e-mail we wszystkich testowanych firmach. DKIM, czyli podpis cyfrowy dołączany do wiadomości, wspierały również wszystkie hostingi. Ostatni z nich (DMARC) był ustawiony na trochę ponad połowie z testowanych serwerów.

5. Bezpieczny transfer plików na hosting

Szyfrowanie komunikacji elektronicznej to dziś podstawa. Dlatego coraz częściej protokoły takie jak FTP odchodzą w niepamięć. Szczególnie w swojej podstawowej wersji, która nie wspiera szyfrowania wysyłanych/pobieranych danych, ani nawet loginu i hasła do logowania, które wysyłane jest przez Internet otwartym tekstem.

Sprawdziłem więc, które z hostingów oferują swoim klientom obsługę protokołów, w których transfer danych jest w pełni szyfrowany, taki jak SSH, SFTP czy FTPs.

Wyniki:

Hosting Bezpieczny transfer
atthost.pl TAK
cyberfolks.pl TAK
dhosting.pl TAK
hashmagnet.pl TAK
hostinger.pl TAK
hostmark.pl TAK
jchost.pl TAK
jdm.pl TAK
kru.pl Częściowo
lh.pl TAK
mydevil.net TAK
seohost.pl TAK
smarthost.pl TAK
thecamels.org TAK
zenbox.pl TAK

14 hostingów oferuje dostęp do bezpiecznego transferu plików przez FTPs lub SSH (więc i SFTP) swoim klientom. Jeden nie daje takiej opcji.

6. Zgodność hostingu z RODO

Każda hostingowa firma zarejestrowana czy świadcząca usługi na terenie Unii Europejskiej musi być „zgodna z RODO”. W praktyce działa to tak, że zakładając konto hostingowe, powierzamy dane osobowe firmie hostingowej, więc zgodnie z prawem powinniśmy z takim podmiotem podpisać Umowę Powierzenia Przetwarzania Danych Osobowych. Jak do tego podchodzą testowane hostingi?

Wyniki:

Hosting Umowa RODO
atthost.pl Umowa podpisywana elektronicznie
cyberfolks.pl Umowa podpisywana elektronicznie
dhosting.pl Umowa podpisywana elektronicznie
hashmagnet.pl Umowa podpisywana elektronicznie
hostinger.pl Brak osobnej umowy (regulamin / polityka prywatności)
hostmark.pl Umowa podpisywana elektronicznie
jchost.pl Brak osobnej umowy (regulamin / polityka prywatności)
jdm.pl Umowa podpisywana elektronicznie
kru.pl Brak osobnej umowy (regulamin / polityka prywatności)
lh.pl Umowa podpisywana elektronicznie
mydevil.net Umowa w wersji papierowej wysyłana pocztą
seohost.pl Umowa podpisywana elektronicznie
smarthost.pl Umowa podpisywana elektronicznie
thecamels.org Umowa w wersji papierowej wysyłana pocztą
zenbox.pl Brak osobnej umowy (regulamin / polityka prywatności)

Jak widzisz są 3 podejścia:

  • standardowe podpisanie wydrukowanej papierowej umowy i jej wysyłka
  • umowa podpisywana elektronicznie / online (np. za pomocą jakiegoś checkboxa/formularza)
  • brak jakiejkolwiek umowy – odpowiednie postanowienia „zaszyte” w regulaminie czy polityce prywatności akceptowanej przy zakładaniu konta/rejestracji/płatności.

7. Separacja stron WWW

Separacja stron internetowych pozwala zablokować możliwość przejścia z jeden strony WWW na inną w ramach konta tego samego klienta. Dzięki temu przy infekcji złośliwym oprogramowaniem czy włamaniu na jedną stronę WWW lub infekcji malware włamywacz nie przedostanie się na inne serwisy tego klienta. Jak to wygląda na testowanych hostingach?

Wyniki:

Hosting Separacja stron WWW
atthost.pl TAK
cyberfolks.pl NIE
dhosting.pl TAK
hashmagnet.pl TAK
hostinger.pl TAK
hostmark.pl TAK
jchost.pl TAK
jdm.pl TAK, pełna!
kru.pl NIE
lh.pl TAK
mydevil.net TAK
seohost.pl TAK
smarthost.pl NIE
thecamels.org NIE
zenbox.pl TAK

11 z 15 hostingów stosuje jakąś formę separacji poszczególnych stron WWW użytkownika. Najczęściej jest to po prostu włączone open_basedir, którego raczej nie można uznać za pełną separację. Ta ostatnia oferowana jest przez niektóre firmy dopiero na kontach typu reseller. Tylko jedna z firm oferuje pełną separację stron WWW jednego klienta.

8. WAF (Web Application Firewall)

WAF to rodzaj firewalla, który zabezpiecza strony WWW a hostingu przed atakami z zewnątrz np. przed próbą wykorzystania jakichś lik w zabezpieczeniach czy błędów. Sprawdziłem, czy takie zabezpieczenie aktywne jest wśród testowanych hostingów.

Skorzystałem z narzędzia GoTestWAF, aby za pomocą listy najpopularniejszych ataków sprawdzić skuteczność tego zabezpieczenia.

Wyniki:

Hosting Czy jest WAF? Skuteczność WAF
atthost.pl TAK (deklaracja) ???
cyberfolks.pl TAK 98.61%
dhosting.pl TAK (deklaracja) ???
hashmagnet.pl TAK 31.16%
hostinger.pl TAK (deklaracja) ???
hostmark.pl TAK 9.72%
jchost.pl TAK 55.32%
jdm.pl TAK (deklaracja) ???
kru.pl TAK 45.06%
lh.pl TAK (deklaracja) ???
mydevil.net TAK 89.31%
seohost.pl TAK 20.12%
smarthost.pl TAK 22.59%
thecamels.org TAK (deklaracja) ???
zenbox.pl TAK 9.45%

Wszystkie testowane hostingi deklarowały (np. w tekstach marketingowych czy o na stronie), że korzystają z zabezpieczeń WAF. Niestety, tylko w 9 z 15 przypadków faktycznie ten WAF zadziałał, gdy próbowałem atakować moją testową stronę WWW. Skuteczność była różna – od niecałych 10% do ponad 98% skuteczności z wykrywania i blokowaniu złośliwych zapytań.

INFO: Szczegółowe raporty z testów znajdziesz w recenzjach poszczególnych testowanych hostingów.

9. Aktualność oprogramowania

Superważną kwestią w zakresie bezpieczeństwa, która przy okazji przekłada się też na wydajność i szybkość działania stron, jest aktualność oprogramowania na serwerze.

Tutaj tabelka nie będzie potrzebna, bo po testach wyszło, że wszystkie testowane hostingi w czasie testów oferowały aktualne i wspierane wersje PHP oraz bazy danych MySQL/MariaDB.

Super!

10. Bezpieczeństwo panelu hostingowego

No i ostatnią, ale nie najmniej ważną kwestią, którą sprawdziłem w każdej z 15 firm hostingowych, było bezpieczeństwo panelu hostingowego.

Chodzi o mechanizm 2FA, czyli dwuetapową weryfikację, która powoduje, że logowanie do panelu hostingu odbywa się dodatkowo (obok loginu i hasła) za pomocą drugiego składnika, jakim może być np. kod z SMS, czasowy kod za aplikacji czy klucz U2F.

Wyniki:

Hosting 2FA
atthost.pl NIE
cyberfolks.pl 50%
dhosting.pl TAK
hashmagnet.pl TAK
hostinger.pl TAK
hostmark.pl TAK
jchost.pl 50%
jdm.pl NIE
kru.pl 50%
lh.pl TAK
mydevil.net 50%
seohost.pl 50%
smarthost.pl TAK
thecamels.org TAK
zenbox.pl TAK

50% = hosting ma dwa panele dla klientów (np. panel do płatności i panel samej usługi hostingowej) a tylko jeden z nich zabezpieczony jest przez dwuskładnikowe uwierzytelnianie.

Nie jest źle. 13 z 15 hostingów miało jakąś formę dwuskładnikowego zabezpieczenia. A 7 z nich w pełni zabezpieczało oba panele lub oferowało tylko jeden – w pełni zabezpieczony – panel klientom. Liczę, że w kolejnych latach stanie się to standardem.

Testy bezpieczeństwa hostingu – podsumowanie i oceny

10 rzeczy do sprawdzenia, a takie różnice w hostingach.

Tutaj w ocenach będę bardziej rygorystyczny niż w przypadku innych testów. Chciałem zaznaczyć, że KAŻDY hosting ma jakieś niedociągnięcia i każdy mógłby poprawić co nieco w kwestii bezpieczeństwa.

Oczywiście niektóre rzeczy z tej 10-elementowej checklisty bezpieczeństwa są bardzo ważne, a niektóre mniej. Niektóre są standardem wśród tego wąskiego grona testowanych przeze mnie firm (jak certyfikat SSL za darmo czy aktualność PHP), a inne jeszcze nie.

Aby przyznać oceny w tej kategorii, ustaliłem następujące wagi i punktacje:

  • Backup – 0-3 pkt
  • 2FA – 0-2 pkt
  • Bezpieczny transfer – 0-1 pkt
  • Separacja – 0-2 pkt
  • WAF – 0-2 pkt
  • SPF – 0-1 pkt
  • DKIM – 0-1 pkt
  • DNSSEC – 0-1 pkt

Pamiętaj jednak, aby nie traktować tych wyników zero-jedynkowo. Hosting, który otrzyma gorszą ocenę, wcale nie jest „mniej bezpieczny” – może jest superbezpieczny, ale np. nie trzyma kopii zapasowych przez wystarczająco długi czas. Jest też sporo zabezpieczeń, których nie sprawdzałem (np. antywirusowych, antyspamowe), a które mogą pozytywnie wyróżniać jeden czy drugi hosting.

Ostatecznie po podliczeniu wyników hostingów, mamy następujące oceny w sali od 1 do 10 w dziedzinie bezpieczeństwa:

Hosting Ocena
zenbox.pl 10
lh.pl 10
cyberfolks.pl 9
dhosting.pl 9
hashmagnet.pl 9
hostinger.pl 9
jdm.pl 9
mydevil.net 9
seohost.pl 9
thecamels.org 9
atthost.pl 8
hostmark.pl 8
jchost.pl 8
kru.pl 8
smarthost.pl 7

No i pamiętaj: To moje subiektywne oceny, na podstawie moich subiektywnych kryteriów. Niech będą dla Ciebie inspiracją przy sprawdzaniu kwestii bezpieczeństwa hostingu, któremu chcesz powierzyć Twoją stronę WWW i dane Twoich klientów, kontrahentów, czytelników czy odwiedzających.

Testy supportu (obsługi klienta)

Większość testów i porównań hostingów skupia się głównie na sprawdzeniu ich szybkości działania (wydajności), choć z zebranych ankiet i rozmów z osobami, które prowadzą własne strony WWW i wynika, że jedną z najważniejszych kwestii (a często wręcz najważniejszą) ich zdaniem jest support hostingu.

Jaki powinien być dobry support hosting? Co powinien oferować i jak działać?

  • Support hostingu powinien być dostępny. Najważniejszą kwestią jest dostępność. Chodzi to zarówno o kanały komunikacji (mail, formularz, kontakt przez panel, czas na stronie, telefon itd.), jak i dni i godziny, w których obsługa jest dostępna.
  • Support hostingu powinien szybko odpowiadać. Jest to szczególnie ważne w krytycznych sytuacjach – gdy hostowane strona przestała z jakiegoś powodu działać, coś się zepsuło itd.
  • Support hostingu powinien realnie rozwiązywać problemy. Co z tego, że odpowiedź jest szybka, jeśli jest to oklepana formułka, która nie do końca jest na temat? Jeśli klient hostingu pisze z problemem, to powinien być on rozwiązany.
  • Support hostingu powinien komunikować się prostym językiem. Nie każdy klient hostingu rozumie techniczny żargon. I nie każdy klient wie dokładnie co i jak działa, jeśli chodzi o technologie internetowe. Dlatego ważne jest, aby support mówił (pisał) do klientów językiem prostym, który będzie przez nich zrozumiany.

Niedopuszczalne jest natomiast, aby:

  • Czekać na odpowiedź na zgłoszenie awarii dłużej niż kilka godzin albo np. do następnego dnia czy poniedziałku w weekend
  • Otrzymywać spowiedzi nie na temat, nierozwiązujące problemu, z którym pisze klient
  • Dostawać odpowiedzi wprowadzające w błąd

W poniższym teście starałem się sprawdzić, jak działają Biura Obsługi Klientów (BOK) i pomoc techniczna w testowanych firmach hostingowych. W tym celu wcieliłem się w rolę „tajemniczego klienta”, który przez dłuższy czas kontaktował się z BOK różnych firm hostingowych, zamęczając je różnorakimi problemami i pytaniami o najróżniejszych (i najdziwniejszych) porach dnia i nocy.

Kontaktując się, wybierałem zawsze formy kontaktu, które wydają się najszybsze z wyłączeniem rozmów telefonicznych np. czat na stronie (jeśli dostępny), formularz kontaktowy, formularz zgłoszeniowy w panelu klienta, wiadomość e-mail itd.

Testy podzieliłem na 2 części: pytania zadawane przed zakupem i pytania, zgłoszenia oraz prośby klienta po założeniu konta hostingowego.

Testy obsługi klienta przed zakupem

Testy zacząłem od 3 różnych pytań zadanych przez „tajemniczego klienta” wszystkim firmom hostingowym. Ze wszystkimi firmami kontaktowałem się w tym samym czasie i te same dni, zadając im identyczne pytania.

Czego dotyczyły moje zapytania?

  • wysłana dosyć dokładna specyfikacja techniczna z pytaniem, czy hosting spełnia wspomniane wymagania
  • wysłane zapytanie o ofertę wraz z opcją przeniesienie strony (z drobnym haczykiem!)
  • wysłanie zapytania o wsparcie dla pewnej mało popularniej technologii

Do kontaktu wybierałem polecaną przez hosting najlepszą formę kontaktu (wiadomość e-mail lub formularz na stronie), pisząc do hostingów o różnych porach:

  • w środku tygodnia w godzinach roboczych (przed godziną 16:00)
  • w nocy w środku tygodnia (po godzinie 2:00)
  • w niedzielę po południu/wieczorem (godz. 18-19)

Nie będę się zagłębiał tutaj w treści maili z odpowiedziami, ale podam po prostu informację o czasie odpowiedzi na każde z zadanych pytań wraz z moim ewentualnym krótkim komentarzem do niektórych z nich.

Test nr 1

Czas i rodzaj: Zgłoszenie / pytanie wysłane w środku tygodnia roboczego w standardowych godzinach pracy większości osób (przed 16:00). Zawierał „wklejoną” specyfikację techniczną (konkretne technologie w konkretnych minimalnych wersjach, konkretne minimalne zasoby serwera) z pytaniem, czy hosting to obsługuje.

Pożądany efekt: W odpowiedzi oczekiwałem informacji czy hosting spełnia wymagania, czy nie. Ewentualnie który z pakietów / planów hostingowych spełni wymagania lub jakich wymagań hosting nie jest w stanie spełnić (ma mniejsze limity niż podane przeze mnie minimalne, nie obsługuje danej technologii itd.)

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi Komentarz
atthost.pl 00:01
hostmark.pl 00:02
kru.pl 00:04 (❗️) Błyskawiczna odpowiedź, ale nie odpowiadająca wprost na pytanie o parametry, tylko zachęcająca do testów.
mydevil.net 00:06
cyberfolks.pl 00:07
seohost.pl 00:09
jchost.pl 00:09
zenbox.pl 00:19 Fachowa odpowiedź i odniesienie się do każdego z parametrów ze specyfikacji.
thecamels.org 00:40
lh.pl 00:52 Fachowa odpowiedź z odniesieniem do każdego z parametrów.
jdm.pl 00:53 Oprócz odpowiedzi trafna sugestia co do jednego z parametrów.
hashmagnet.pl 01:30
dhosting.pl 01:37 Fachowa odpowiedź z odniesieniem do każdego z parametrów.
hostinger.pl 02:07
smarthost.pl 02:18
Support hostingów przed zakupem - wyniki testu nr 1

Zauważ, że aż 7 hostingów odpowiedziało na mojego maila w czasie krótszym niż 10 minut! Choć w jednym z tych przypadków nie była to wprost odpowiedź na pytanie. Zdecydowana większość (11 hostingów odpowiedziała w czasie krótszym niż 1 godzina) a wszystkie w mniej niż 2 i pół godziny.

Świetne wyniki! Tym bardziej że w części przypadków były to rozbudowane odpowiedzi z odniesieniem się do każdego z technicznych parametrów, o które pytałem w moim mailu.

Test nr 2

Czas i rodzaj: Pytanie o ofertę wysłane do hostingów w nocy (po godzinie 2:00). Zawierało pytanie o ofertę i ceny, wraz z przenosinami pewnego bloga. Miało ono jednak pewien „haczyk”, który nie każda firma była w stanie wyłapać.

Pożądany efekt: Wczuwając się w role początkującej osoby zadającej to pytanie (taki był charakter treści), oczekiwałem pomocy przy doborze konkretnego planu hostingowego wraz z podaniem cen i podaniem kosztów domeny, o którą pytałem. Liczyłem też, że BOK hostingu zauważy drobny „haczyk”, który może sprawiać trudności i wspomni o tej kwestii, o której osoba pytająca może nie wiedzieć. Albo i zaproponuje jakieś rozwiązanie.

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi Komentarz
zenbox.pl 00:13 Kompleksowa odpowiedź
hostinger.pl 00:30 (❗️) Brak odpowiedzi na cześć pytań (o koszt hostingu i domeny), ale wyłapanie haczyka!
mydevil.net 00:31 Haczyk zauważony!
hostmark.pl 04:00 Odpowiedź dopiero rano (o 6:30). Merytorycznie, choć brak zauważenia potencjalnego „haczyka”.
smarthost.pl 04:39 Odpowiedź dopiero rano (ok. 7:10). Haczyk (prawdopodobnie) wyłapany).
cyberfolks.pl 05:04 Odpowiedź dopiero rano ok. 7:30. Haczyk zauważony i zrobione zastrzeżenie w mailu!
seohost.pl 05:53 Odpowiedź dopiero rano (ok. 8:20). Hosting zauważył haczyk!
atthost.pl 06:02 Odpowiedź dopiero rano (ok. 8:30). Hosting zauważył haczyk!
thecamels.org 06:31 Odpowiedź dopiero rano (ok. 9:00). Hosting zauważył haczyk!
dhosting.pl 06:41 Odpowiedź dopiero rano. Kompleksowa, choć brak zwrócenia uwagi na potencjalny „haczyk”
jdm.pl 06:49 Odpowiedź dopiero rano (ok. 9:20). Hosting zauważył haczyk!
lh.pl 07:18 Odpowiedź dopiero rano (ok. 9:45). Zwrócenie uwagi na haczyk i chęć pomocy!
kru.pl 07:29 (❗️) Odpowiedź dopiero rano ok. 10:00. Brak odpowiedzi na cześć pytań (o koszt hostingu i domeny)
hashmagnet.pl (❗️) Brak odpowiedzi na maila. Dopiero po przypomnieniu się (ale”haczyk” niezauważony)
jchost.pl (❗️) Brak odpowiedzi na maila. Dopiero po przypomnieniu się i haczyk zauważony, ale brak odpowiedzi na wszystkie pytania.
Support hostingów przed zakupem - wyniki testu nr 2

Tutaj już wydać, który hosting „czuwa” po nocach odpowiadając na pytania swoich przyszłych klientów, a w którym przypadku trzeba czekać do rana. W 3 przypadkach odpowiedź przyszła w ciągu pół godziny (czyli przed godziną 3:00 w nocy). Reszta hostingów kazała sobie czekać na odpowiedź do rana, które w niektórych przypadkach oznaczało godzinę 6:30, a w innych nawet 10:00.

Dwa hostingi nie odpowiedziały na wiadomość wcale. Po odczekaniu kilku dni zapytałem, czy mój mail dotarł i dostałem szybkie odpowiedzi, ale mimo wszystko niesmak pozostał. Może to kwestia filtrów antyspamowych? Albo przeoczenie? W sumie nie powinno to interesować klienta. Ani przyszłego, ani obecnego.

Nie każdy hosting wyłapał też „haczyk”, który czyhał w wiadomości z pytaniem i nie każdy się do niego odniósł, robią konkretne zastrzeżenie, uwagę czy proponując choćby jakieś połowiczne rozwiązanie.

Test nr 3

Czas i rodzaj: Mail wysłany w niedzielę w godzinach wieczornych (18-19) z pytaniem, czy na hostingu można uruchomić stronę WWW w pewniej niezbyt popularniej technologii.

Pożądany efekt: Szybka odpowiedź: tak lub nie. Jeśli skrypt nie jest znany hostingowi, to miło jakby support sam sprawdził w jakiej technologii działa, jakie ma wymagania i dzięki temu odpisał czy będzie się dało go uruchomić na hostingu.

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi Komentarz
zenbox.pl 00:03
atthost.pl 00:03
smarthost.pl 00:09
cyberfolks.pl 00:10 Dopytanie o szczegóły
mydevil.net 00:20
jdm.pl 00:25
dhosting.pl 00:54 Dopytanie o szczegóły
jchost.pl 00:55 Dopytanie o wymagania techniczne
hostmark.pl 01:30
hostinger.pl 01:49 Dopytanie o szczegóły, a później odpowiedź, która mogła wprowadzić w błąd.
seohost.pl 02:29
hashmagnet.pl 14:54 Odpowiedź dopiero następnego dnia rano ok. 9:30 z pytaniem o wymagania techniczne
lh.pl 16:15 Odpowiedź dopiero następnego dnia ok. godz. 10:45
thecamels.org 19:50 Odpowiedź dopiero następnego dnia ok. godz. 14:30
kru.pl (❗️) Brak odpowiedzi na maila. Po przypomnieniu również.
Support hostingów przed zakupem - wyniki testu nr 3

Mimo weekendu i wieczornych godzin większość hostingów odpowiedziała na moje pytanie jeszcze tego samego dnia. Cześć w ciągu kilkunastu minut, cześć w ciągu linku godzin. Tylko w 3 firmach musiałem na odpowiedź czekać do poniedziałku, a jedna z firm nie odpowiedziała na mojego maila wcale (na przypomnienie wysłane po kilku dniach także nie odpowiedziała!).

Część firm znała oprogramowanie, o które pytałem (lub szybko sprawdziła, o co pytam w Google) udzielając konkretnej odpowiedzi. Inne firmy dopytywały klienta o szczegóły/wymagania, które musiałem podesłać, aby mogły odpowiedzieć na pytanie.

INFO: W powyższych tabelach znajdziesz tylko najważniejsze informacje co do czasu i odpowiedzi supportu. Moje szczegółowe komentarze i uwagi co do tego, jak odpowiadały poszczególne hostingi, znajdziesz w recenzji każdej z firm.

Miejskie legendy głoszą, że wiele firm zachowuje się zupełnie inaczej gdy jeszcze nie jest się ich klientem i pyta się o ofertę, zmieniając swoje oblicze nie do poznania w momencie, gdy już klient zapłaci za hosting na rok z góry. Czas więc na testy obsługi klienta, który już faktycznie tym klientem jest.

Testy obsługi klienta po zakupie

Zawsze podobał mi się telewizyjny program „Usterka” w którym fachowcy od spraw majsterkowo-budowlano-remontowych nieświadomi obecności kamer i uczestnictwa w programie wykonywali swoją pracę „tak jak zwykle”, a jej efekty były później oceniane przez realizatorów programu. Ci ostatni zastawiali też czasem na fachowców drobne pułapki, sprawdzając, jak poradzą sobie oni z ich obejściem.

Czas spróbować zrobić to samo w przypadku firm hostingowych 🙂

Test nr 4

Czas i rodzaj: Zgłoszenie wysłane w ciągu tygodnia roboczego w godzinach popołudniowych (15-16) dotyczące problemu z propagacją DNS-ów na domenie zarejestrowanej w innych formie po ich zmianie na serwery DNS hostingu.

Pożądany efekt: Szybka odpowiedź, że propagacja DNS-ów wymaga czasu i trzeba czekać. Albo odesłanie do jakiegoś materiału na ten temat.

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi
atthost.pl 00:01
cyberfolks.pl 00:01
jdm.pl 00:01
kru.pl 00:01
thecamels.org 00:02
smarthost.pl 00:02
hashmagnet.pl 00:03
mydevil.net 00:04
zenbox.pl 00:05
dhosting.pl 00:06
seohost.pl 00:10
lh.pl 00:11
hostmark.pl 00:18
hostinger.pl 00:28
jchost.pl 05:34
Support hostingów po zakupie - wyniki testu nr 4

Tutaj w większości przypadków odpowiedź była błyskawiczna i trwała czas oczekiwania trwał kilka-kilkanaście minut. Tylko w jednym przypadku, trzeba było czekać na odpowiedź do wieczora (ponad 5 i pół godziny). We wszystkich przypadkach odpowiedź była na temat i rozwiązała problem.

Test nr 5

Czas i rodzaj: Kontakt w środku tygodnia, w godzinach roboczych (godz. 12-14) z prośbą o zmianę wersji PHP na jednej ze stron WWW.

Pożądany efekt: Zmiana wersji PHP przez support lub podesłanie instrukcji jak to zrobić samemu.

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi Komentarz
hostmark.pl 00:01 I ustawienie zgodnie z prośbą!
thecamels.org 00:01
smarthost.pl 00:01
lh.pl 00:01
kru.pl 00:01
cyberfolks.pl 00:02
hashmagnet.pl 00:02 I ustawienie zgodnie z prośbą!
zenbox.pl 00:02 I ustawienie zgodnie z prośbą!
mydevil.net 00:03
seohost.pl 00:03 I ustawienie zgodnie z prośbą!
atthost.pl 00:10
dhosting.pl 00:12
jdm.pl 00:13 Najpierw pytanie „czy na pewno” a później ustawienie
hostinger.pl 02:56
jchost.pl 26:33 Odpowiedź po przypomnieniu kolejnego dnia
Support hostingów po zakupie - wyniki testu nr 5

Znowu błyskawiczna reakcja w większości przypadków. Część pracowników biur obsługi klienta podesłało informację, gdzie mogę znaleźć opcję zmiany w panelu, by zrobić to samodzielnie (w formie linka czy instrukcji), a część po prostu (i zgodnie z prośbą) zmieniła wersję PHP na najnowszą.

Najszybsze odpowiedzi na czacie (1 minuta), a w ciągu 2 minut od wysłania zgłoszenia (mailem czy na czacie), niektóre firmy zdążyły ustawić już wszystko zgodnie z moją prośbą i odpisać na wiadomość. Poza dwoma wyjątkami firmy zmieściły się w czasie 15 minut. Jedna firma była niechlubnym wyjątkiem – na odpowiedź musiałem czekać ponad 24 godziny i dopiero po mailu z przypomnieniem dostałem odpowiedź.

Test nr 6

Czas i rodzaj: Zgłoszenia z prośbą o ustawienie przekierowania maili, wysłane w tygodniu w godzinach przedpołudniowych (ok. godz. 10).

Pożądany efekt: Ustawienie przekierowania zgodnie z oczekiwaniami (najlepiej) lub ew. podesłanie instrukcji jak zrobić to samemu, aby działało tak, jak opisałem w mailu.

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi Komentarz
atthost.pl 00:01
hashmagnet.pl 00:02
jdm.pl 00:02
mydevil.net 00:03
seohost.pl 00:03
cyberfolks.pl 00:05
kru.pl 00:05
zenbox.pl 00:06
dhosting.pl 00:10 I ustawienie zgodnie z prośbą!
hostmark.pl 00:13 I ustawienie zgodnie z prośbą!
smarthost.pl 00:13 I ustawienie zgodnie z prośbą!
thecamels.org 00:20
lh.pl 01:05
hostinger.pl 01:57
jchost.pl 11:38 I ustawienie zgodnie z prośbą!
Support hostingów po zakupie - wyniki testu nr 6

Tym razem, aby uniknąć dłuższy rozmów, podarowałem sobie czat i napisałem wiadomość do hostingów poprzez zgłoszenie w panelu, formularz na stronie lub po prostu na adres e-mail. W większości przypadków na maila z odpowiedzą musiałem czekać kilka do kilkunastu minut.

Support 4 z 15 hostingów zgodnie z prośbą ustawił przekierowanie tak, jak prosiłem. W reszcie przypadków dostałem linka do instrukcji lub wypisaną w mailu instrukcję samodzielnego ustawienia przekierowań e-mail w sposób, o który pytałem.

Test nr 7

Czas i rodzaj: Zgłoszenie do pomocy hostingu wysłane w dniu roboczym w godzinach przedpołudniowych. Po próbie wgrania na stronę WWW zbyt dużego pliku (jak na ustalony przez hosting limit), wiadomość (przez formularz, panel lub maila) z prośbą o rozwiązanie problemu.

Pożądany efekt: Zwiększenie limitu maksymalnej wielkości wgrywanego pliku przez hosting lub instrukcja jak zrobić to samodzielnie.

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi Komentarz
jdm.pl 00:01
hostmark.pl 00:01 I docelowo zwiększenie limitu przez hosting!
kru.pl 00:01 I docelowo zwiększenie limitu przez hosting!
atthost.pl 00:02 I docelowo zwiększenie limitu przez hosting!
seohost.pl 00:02
lh.pl 00:05
hashmagnet.pl 00:06
smarthost.pl 00:07
zenbox.pl 00:08 I docelowo zwiększenie limitu przez hosting!
cyberfolks.pl 00:12
hostinger.pl 00:12
thecamels.org 00:23 Najpierw upewnienie się, że na pewno chcę to zrobić.
mydevil.net 00:28
dhosting.pl 00:47
jchost.pl 29:05 Odpowiedź po przypomnieniu kolejnego dnia
Support hostingów po zakupie - wyniki testu nr 7

Większość hostingów odpowiedziała na maila w kilka-kilkanaście minut. W większości przypadków w odpowiedzi dostałem instrukcję (w formie linka, screena, tekstu), pokazującą, w jaki sposób samodzielnie mogę zwiększyć limit wgrywanego pliku, który był problemem. W 4 przypadkach hosting sam zwiększył z własnej inicjatywy limit, abym mógł wgrać plik. Tylko w jednym przypadku na odpowiedź musiałem poczekać do kolejnego dnia (i się przypomnieć).

Test nr 8

Czas i rodzaj: Kiedy jest najlepszy czas na awarię? Oczywiście w piątek po południu lub wieczorem. Po godzinie 20:00 w piątkowy wieczór celowo uszkodziłem stronę WWW

Pożądany efekt: Szybki kontakt zwrotny. Mile widziane wskazanie choćby ogólnej przyczyny błędu albo nakierowanie. W innym przypadku zaproponowanie przywrócenia kopii zapasowej.

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi Komentarz
atthost.pl 00:01 Pytania pomocnicze (czy coś było robione, kiedy strona ostatni raz działała) i przywrócenie strony z backupu z rana
jdm.pl 00:02 Po kilku pytaniach kontrolnych naprawione „od reki”
hostmark.pl 00:02 Szybka wiadomość: „problem został rozwiązany”
mydevil.net 00:06 Wskazanie źródła problemu w pierwszej wiadomości!
zenbox.pl 00:06 Od razu rozwiązanie problemu!
hashmagnet.pl 00:08 Od razu rozwiązanie problemu + informacja o przyczynie!
dhosting.pl 00:11 W odpowiedzi informacja co może być problemem.
hostinger.pl 00:12 Propozycja przywrócenia plików z backupu
seohost.pl 00:14 Odpowiedź, że od strony serwerowej wszystko działa poprawnie.
smarthost.pl 00:16 Wskazanie problemu i naprawa.
jchost.pl 00:20 Odpowiedź, że po stronie hostingu wszystko działa.
cyberfolks.pl 00:23 Odpowiedź: jeśli strona działała wcześniej, proszę przywrócić ją z kopii zapasowej
thecamels.org 12:41 Odpowiedź następnego dnia ok. 9:30 ze wskazaniem na źródło problemu.
lh.pl 13:29 Odpowiedź następnego dnia ok. 10:40 z pytaniem, czy coś było modyfikowane. Po odpowiedzi i 1 godzinie oczekiwania naprawa problemu + wyjaśnienie.
kru.pl 19:57 Odpowiedź po przypomnieniu się następnego dnia przed godz. 17, z informacją, że hosting nie ingeruje w strony klientów.
Support hostingów po zakupie - wyniki testu nr 8

Tutaj muszę przyznać, że niektóre firmy przerosły znacznie moje oczekiwania. Z założenia hosting odpowiada za część serwerową i jeśli od strony hostingu wszystko jest OK, to jedyne co może zaproponować przy „uszkodzonej” stronie WWW to przywrócenia backupu. Niczego więcej nie można wymagać. Tutaj jednak wiele firm poszło znacznie, znacznie dalej.

Niektóre hostingi nie tylko z własnej inicjatywy zlokalizowały spowodowany przeze mnie błąd, ale i samodzielnie go naprawiły! I to w niektórych przypadkach w rekordowym czasie kilku-kilkunastu minut. Jestem pod wielkim wrażeniem. Nie będę się tu rozpisywał szczegółowo co do każdej z firm, ale polecam zerknąć na komentarze, w których opisałem reakcję każdego z hostingów na zainscenizowaną przeze mnie awarię.

Tylko w 3 przypadkach na reakcję supportu musiałem poczekać do następnego dnia, z czego w jednym przypadku musiałem się przypomnieć, aby otrzymać wiadomość.

Test nr 9

Czas i rodzaj: Niedziela, chwilę po północy. Zgłoszenie, do supportu, jakich pełno i co do których ciężko o jednoznaczną odpowiedź, czyli „coś u mnie wolno działa”. Zgłoszenie, które można skrócić do takiego stwierdzenia, wysłałem za pomocą formularzy kontaktowych lub wiadomości e-mail.

Pożądany efekt: Suport hostingu odpowiada w miarę sprawnie (tego samego dnia lub kolejnego dnia rano) po sprawdzeniu, że wszystko wydaje się OK. Odpowiedź mogłaby zawierać np. Wskazówki do samodzielnej diagnozy podobnych sytuacji w przyszłości czy potencjalne źródła problemów. Jednak w tym przypadku nie mam właściwie żadnych wymagań, więc odpowiedź w stylu „wszystko wygląda OK” będzie również zadowalająca. Ważne, aby hosting nie zostawiał klienta z takim „problemem” do poniedziałku.

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi Komentarz
mydevil.net 00:04
hashmagnet.pl 00:05
dhosting.pl 00:06
hostinger.pl 00:11
zenbox.pl 00:11
hostmark.pl 00:16
cyberfolks.pl 07:39 Odpowiedź kolejnego dnia ok. godz. 8:00
smarthost.pl 07:56 Odpowiedź kolejnego dnia ok. godz. 8:30
seohost.pl 10:10 Odpowiedź kolejnego dnia ok. godz. 10:40
lh.pl 10:42 Odpowiedź kolejnego dnia chwilę po godz. 11.
thecamels.org 11:09 Odpowiedź kolejnego dnia ok. godz. 11:40
atthost.pl 12:22 Odpowiedź kolejnego dnia ok. godz. 13:00
jdm.pl 13:45 Odpowiedź kolejnego dnia ok. godz. 14:00
jchost.pl 14:36 Odpowiedź kolejnego dnia ok. godz. 15:00
kru.pl 17:27 Odpowiedź kolejnego dnia ok. godz. 18:00
Support hostingów po zakupie - wyniki testu nr 9

6 hostingów odpowiedziało jeszcze tej samej nocy. W pozostałych przypadkach na odpowiedź trzeba było poczekać do rana lub i nawet późnego popołudnia w niedzielę.

Odpowiedzi hostingów były różne: od „u nas działa” po dokładne sprawdzenie strony, przejrzenie logów, a nawet sprawdzenia strony narzędziami do testowania wydajności i zasugerowanie zmian i optymalizacji.

Test nr 10

Czas i rodzaj: Początek tygodnia, godziny robocze. Jako ostatni mail testowy wysłałem wiadomość, która dotyczyła nie tyle samego hostingu czy kwestii technicznych, ile spraw księgowo-rozliczeniowych. Prosta sprawa jakich wiele, którą można załatwić od ręki.

Pożądany efekt: Szybka odpowiedź z propozycją załatwienia sprawy.

Wyniki:

Hosting Czas odpowiedzi Komentarz
jdm.pl 00:01
hostmark.pl 00:01
mydevil.net 00:02
kru.pl 00:02
lh.pl 00:03
atthost.pl 00:04
smarthost.pl 00:07
hashmagnet.pl 00:08
cyberfolks.pl 00:09
dhosting.pl 00:10
seohost.pl 00:13
zenbox.pl 00:13
thecamels.org 00:16
hostinger.pl 01:26
jchost.pl (❗️) Brak odpowiedzi na maila.
Support hostingów po zakupie - wyniki testu nr 10

Dzień roboczy, prosta sprawa księgowa, więc i szybkie i konkretne odpowiedzi. W większości przypadków na odpowiedź nie musiałem czekać dłużej niż 15 minut. W jednym przypadku przyszło mi poczekać półtorej godziny, a w jednym – nie doczekałem się odpowiedzi.

INFO: W tym teście znajdziesz tylko ogólną informację o czasie odpowiedzi każdego z hostingów z ewentualnym krótkim komentarzem. Szczegółowe informacje o każdej odpowiedzi znajdziesz w recenzjach poszczególnych firm.

Podsumowanie i wyniki testów supportu

Oj, działo się w tym teście. Podczas intensywnych testów miałem okazję korespondować z wieloma osobami i poza wiele różnych podejść do traktowania i obsługi klienta.

Od krótkich i szybkich odpowiedzi zamykających temat, przez maile z analizą sytuacji i kłopotów klienta i propozycjami rozwiązań, po brak odpowiedzi.

Były firmy, które odpisywały na moje zgłoszenia w 1 minutę (nawet w weekend czy w nocy). Były jednak też takie, gdzie o odpowiedź trzeba było się dopominać.

Były firmy, które komunikowały się prostym językiem zrozumiałym przez laika, ale i takie, które pisały w sposób, który osobę mniej doświadczoną mógłby wprowadzić w zakłopotanie.

Wreszcie – niektóre z firm starają się zrobić jak najwięcej za klienta (ustawiając czy zmieniając rzeczy za niego) oraz firmy, które przekażą instrukcję, z której klient może sam skorzystać.

Czas podsumować i przedstawić moje wnioski na temat supportu każdej z testowanych firm hostingowych.

INFO: Oceny pokazują moje subiektywne wrażenia. Czas odpowiedzi można porównać jeden do jednego, ale np. prostotę języka już niezbyt. Miej to na uwadze, czytając poniższe oceny i komentarze.

Atthost.pl

  • Dział handlowy pracuje w godzinach 8-16 pon-pt, a support techniczny dostępny jest 24/7 pod adresem e-mail i formularzem kontaktowym.
  • Większość odpowiedzi na e-mail w ciągu 1 minuty! Szybkie odpowiedzi w kilka minut nawet piątek po godz. 20:00 czy niedzielę wieczorem. Tylko dwa razy na odpowiedź trzeba było poczekać do następnego dnia do godz. 8:30 rano w tygodniu lub 13:00 w niedzielę.
  • Miły i pomocny support, piszący zrozumiałym językiem. W części przypadków samodzielnie ustawia co trzeba za klienta, a czasem odsyła do instrukcji na stronie.

Moja ocena supportu Atthost: 9/10

Dobry, przyjazny i szybki support dla początkujących i bardziej zaawansowanych.

Cyberfolks.pl

  • Support techniczny dostępny codziennie w godz. 8-24 dostępny przez e-mail, czat na stronie i formularz. Dodatkowo obsługa telefoniczna w godzinach 8-20 w dniach poniedziałek-piątek.
  • Odpowiedzi na zgłoszenia wysyłane przed północą w większości w czasie <15 minut. Na zgłoszenia wysyłane w nocy odpowiedź w godz 7:30-8:00 następnego dnia.
  • Rzeczowy, ale miły i przyjazny support, który „wczuwa” się w problemy klienta, tłumacząc wszystko dokładnie zrozumiałym językiem. Często hosting oprócz pomocy czy wytłumaczenia problemu i odesłania do instrukcji, wychodzi także przed szereg, oferując więcej niż klient mógłby oczekiwać.

Moja ocena supportu Cyber_Folks: 9/10

Świetny support, który docenią zarówno osoby początkujące, jak i bardziej zaawansowane.

Dhosting.pl

  • Techniczna pomoc 24 godziny na dobę i 7 dni w tyg. poprzez e-mail i formularz zgłoszeniowy w panelu klienta. Plus infolinia czynna pon-pt 9:00-17:00.
  • Na odpowiedź przed zakupem, trzeba poczekać od 30 minut do 1,5 godziny w tygodniu lub do godz. 7:30 rano na nocne pytanie. Jednak po zakupie, zgłoszenia rozwiązywane są w czasie średnio 14 minut. Nawet te wysyłane w nocy, w weekendy czy późnym wieczorem.
  • Miłe, pełne i poprawne odpowiedzi pisane prostym językiem i często dokładnie tłumaczące dane zagadnienie + odsyłające do instrukcji czy materiałów na stronie WWW.

Moja ocena supportu Dhosting: 9/10

Z perspektywy płacącego klienta support jest lepszy (szybszy) od supportu dla osoby, która dopiero chce zostać klientem. Miła odmiana, bo w wielu firmach jest często na odwrót. Ocenić muszę jednak całość. Bardzo dobra i szybka pomoc techniczna!

Hashmagnet.pl

  • Całodobowy support 24h/7d przez e-mail czy panel klienta. Do tego chat na FB i telefon czynny w godzinach 10-18.
  • Średni czas odpowiedzi dla klienta: niecałe 5 minut (od 2 do 8 minut oczekiwania). Niezależnie dnia tygodnia czy od pory dnia i nocy. Potencjalni klienci muszą jednak liczyć się z dłuższym oczekiwaniem na odpowiedź – od 1,5 godziny, przez czekanie do następnego dnia po konieczność przypominania się z pytaniami.
  • Bardzo prokliencki support, który jak najwięcej stara się zrobić (i ustawić) za klienta. Proste i konkretne odpowiedzi i merytoryczna pomoc.

Moja ocena supportu Hashmagnet: 8/10

Klienci mają w tym hostingu lepiej od ludzi „z ulicy”. I to znacznie lepiej, bo z jednej strony mamy błyskawiczne merytoryczne i pomocne odpowiedzi, a z drugiej – czekanie na odpowiedź do rana czy przypominanie się. Ocena obejmuje jednak całokształt. Jeśli miałbym ocenić sam support dla klientów firmy, byłoby to zdecydowanie 10/10!

Hostinger.pl

  • Anglojęzyczny całodobowy support (24 godziny / 7 dni) przez zintegrowany komunikator (czat + formularz na stronie + e-mail), gdzie cała korespondencja jest w jednym miejscu.
  • Odpowiedzi w czasie od 11 minut do niecałych 3 godzin – średnio w 1 godzinę i 11 minut, niezależnie od pory czy dnia tygodnia.
  • Bardzo przyjazny support, który często wyczerpująco odpowiada na pytania (wyjaśniając dokładnie daną kwestię). Czasem na początku mało technicznie i bez zagłębienia się w zgłaszany problem, ale ostatecznie wszystko zawsze zostawało wyjaśnione.

Moja ocena supportu Hostinger: 8/10

Nie jest to na pewno najszybszy support, ale na odpowiedź nigdy nie każe czekać do poniedziałku do czy następnego dnia. Plus za odpowiedzi na zgłoszenia wysyłane po polsku!

Hostmark.pl

  • E-mail, formularz i zgłoszenia klientów w panelu obsługiwane są przez firmę w modelu 24/7. Dodatkowo numer telefonu czynny w dni robocze w godz. 9-16.
  • Średni czas odpowiedzi na zgłoszenia klientów: 7 minut – często jednak to 1 minuta i zazwyczaj odpowiedź to załatwienie problemu i ustawienie przez support tego, co trzeba. Przyszli klienci muszą jednak czasem poczekać na odpowiedź do półtorej godziny czy wczesnego poranka (7:30) kolejnego dnia.
  • Odpowiedzi konkretne – czasem być może zbyt krótkie i techniczne, co może odpychać osoby początkujące, ale zawsze merytoryczne. Support zazwyczaj błyskawicznie rozwiązuje daną sprawę za klienta, zamiast odsyłać do instrukcji czy tłumaczyć daną kwestię.

Moja ocena supportu HostMark: 9/10

Świetny i bardzo szybki support dla klientów. Pomoc wyjątkowo techniczna, ale jednocześnie wyjątkowo dbająca o klienta i jego czas. Jeśli wolisz, żeby support szybko i merytorycznie załatwiał dany problem za Ciebie, zamiast obszerniejszych tłumaczeń i odsyłania do instrukcji pomoc techniczna tej firmy ci się spodoba.

Jchost.pl

  • Firma nie podaje informacji w jakich dniach/godzinach dostępny jest support. Do kontaktu dostępne są numery telefonów, kilka adresów e-mail, formularz na stronie i formularz zgłoszeń w panelu klienta.
  • Na odpowiedź supportu trzeba poczekać kilka-kilkanaście godzin. A czasem ponad dobę. Aby uzyskać pomoc, często trzeba było się też przypomnieć po ponad dobie z pytaniem. Niektóre pytania (bez przypomnień) zostały bez odpowiedzi.
  • Odpowiedzi często były krótkie – zdawkowe. Najczęściej z odesłaniem do panelu i zrzutem ekranu pokazującym jak samodzielnie ustawić daną rzecz. Choć support ma wiedzę techniczną, to nie zawsze się pochyli, aby dobrze przeanalizować problem klienta i pomóc mu w obsłudze hostingu.

Moja ocena supportu JCHost: 3/10

Support zdecydowanie nie jest mocną stroną tego hostingu. Wszystko da się załatwić i osoby odpowiadające wydają się mieć wiedzę, ale niestety często trzeba się przypominać, bo w innym wypadku odpowiedzi na maila i pomocy możemy się nie doczekać. Może pomoc telefoniczna działa lepiej?

JDM.pl

  • Support hostingu dostępny jest przez czat, rozmowę audio, wideorozmowę przez stronę oraz e-mail formularz kontaktowy i specjalny formularz dostępny dla klientów (po zalogowaniu). Hosting nie określa, w jakich godzinach działa support techniczny – dział handlowy (infolinia) dostępny jest w godz. 8-17 (pon-pt).
  • Odpowiedź supportu zazwyczaj przychodzi w ciągu kilku-kilkunastu minut (w 5 z 7 razy było to 1-2 minuty!) – także w weekendy. Na obsługę zgłoszeń w godzinach nocnych musiałem poczekać do godz. 9:20 w tygodniu lub 14:00 w niedzielę.
  • Maile z odpowiedziami supportu były zazwyczaj krótkie. W rozmowach widać, że support dobrze zna się na WordPressie. Często po szybkiej wymianie kilku maili, na które odpowiedzi były praktycznie natychmiastowe, support sam poprawiał/ustawiał rzecz, o którą prosi klient.

Moja ocena supportu JDM: 9/10

Świetny i szybki support z dużą znajomością WordPressa i chęcią pomocy klientowi. Z tego typu supportu zadowoleni będą zarówno początkujący (którym JDM chętnie pomaga), jak i osoby znacznie bardziej doświadczone.

Kru.pl

  • Support Kru oferuje kontakt przez e-mail oraz formularz kontaktowe (dla wszystkich + po dla klientów po zalogowaniu). Czasem na stronie dostępny jest czat, ale nie ma co dot ego reguły. Firma nie deklaruje w jakich dniach/godzinach obsługuje klientów.
  • Na zapytania klientów w ciągu dnia support odpisuje zazwyczaj dosyć szybko (nawet 1-5 minut), choć zdarzyło się raz, że musiałem się przypominać po wielu godzinach oczekiwania na odpowiedź. W godzinach nocnych poczekać do rana (w tygodniu do 10:00 a w niedzielę do 18:00 w moim przypadku). Gorzej wygląda sprawa „potencjalnych klientów” – raz odpowiedzi nie doczekałem się wcale, a w dwóch pozostałych sytuacjach odpowiedzi były niekompletne.
  • Zazwyczaj szybkie odpowiedzi ze wskazaniem gdzie samemu można sprawdzić / ustawić daną rzecz i ewentualnie podesłaniem zrzutu ekranu z panelu hostingu.

Moja ocena supportu Kru: 6/10

Nie licząc wpadek z odpowiedziami na niektóre maile (głównie jeszcze przed zakupem – z pytaniem o ofertę), to suport mogę określić jako poprawny. Szczególnie w przypadku gdy jesteśmy już klientem firmy i odpowiedzi w ciągu dnia są błyskawiczne!

LH.pl

  • Support firmy oferuje wiele dróg kontaktu: czat, e-mail, formularz kontaktowy, infolinię oraz specjalny numer alarmowy w razie awarii. W tygodniu (pon-pt) support dostępny jest w godz. 8:00-20:00 a w weekendy (sob-nie) w godz. 8:00 – 16:00.
  • Odpowiedzi w czasie pracy BOK od 1 minuty do ok. 1 godziny. A na zgłoszenia poza godzinami pracy odpowiedzi następnego dnia rano ok. godz. 10-11.
  • Fachowe i pełne odpowiedzi z uwzględnieniem każdego z aspektów zadawanych pytań, czy zgłaszanych problemów. Dokładne tłumaczenia i wyjaśnienia suportu za każdym razem.

Moja ocena supportu LH: 8/10

Support, który docenią zwłaszcza osoby początkujące. Miły, fachowy i tłumaczący dokładnie wszystko, co trzeba zrobić (lub zostało zrobione), aby rozwiązać danych problem.

Mydevil.net

  • E-mail i formularz – takie formy kontaktu oferuje hosting. Godziny pracy nie są podane na stronie.
  • Od 2 do 31 minut – tyle trzeba czekać na odpowiedź na zgłoszenie w MyDevil. Niezależnie od tego, czy to środek dnia, czy nocy i jaki jest dzień tygodnia. Niezależnie też od tego, czy piszę „potencjalny”, czy płacący klient.
  • Konkretne i merytoryczne odpowiedzi, które docenią osoby techniczne. Hosting ma na stronie WWW wiele instrukcji (w tym takich bardziej zaawansowanych), do których odsyła klientów zgłaszających prośby czy problemy.

Moja ocena supportu MyDevil: 9/10

Support hostingu, który docenią zwłaszcza osoby trochę bardziej techniczne. Konkretne i rzeczowe odpowiedzi z odesłaniem w razie potrzeby do dobrych materiałów i instrukcji na stronie.

Seohost.pl

  • Firma deklaruje całodobowy support 24/7 i oferuje klientom kontakt telefoniczny, e-mail i formularze kontaktowe.
  • Średni czas reakcji na zgłoszenie klienta w ciągu dnia w SeoHost to 7 minut. Na odpowiedzi na maile wysyłane po północy trzeba jednak poczekać do rana (go godz. 8:20 w tygodniu, 10:40 w niedzielę).
  • Konkretna i pomocna obsługa oraz doradztwo dla przyszłych i obecnych klientów. Support zna się na rzeczy i zazwyczaj chętnie pomaga lub wskazuje rozwiązania.

Moja ocena supportu SeoHost: 8/10

Bardzo dobry support i pomoc techniczna, którą docenią osoby mniej i bardziej obeznane z kwestiami technicznymi.

Seohost.pl

  • Firma deklaruje całodobowy support 24/7 i oferuje klientom kontakt telefoniczny, e-mail i formularze kontaktowe.
  • Średni czas reakcji na zgłoszenie klienta w ciągu dnia w SeoHost to 7 minut. Na odpowiedzi na maile wysyłane po północy trzeba jednak poczekać do rana (go godz. 8:20 w tygodniu, 10:40 w niedzielę).
  • Konkretna i pomocna obsługa oraz doradztwo dla przyszłych i obecnych klientów. Support zna się na rzeczy i zazwyczaj chętnie pomaga lub wskazuje rozwiązania.

Moja ocena supportu SeoHost: 8/10

Bardzo dobry support i pomoc techniczna, którą docenią osoby mniej i bardziej obeznane z kwestiami technicznymi.

Smarthost.pl

  • Pomoc techniczna w Smarthost działa codziennie od 8:00 rano do północy i jest dostępna przez czat na stronie, e-mail formularz kontaktowy i telefonicznie (tylko 8-16).
  • Poza jednym wyjątkiem, odpowiedzi na zgłoszenia w godzinach pracy przychodziły w czasie od 1 do 16 minut. Średnio niecałe 8 minut. Po godzinach pracy, na odpowiedź trzeba było poczekać do ok. godz. 7:10 w tygodniu i 8:30 w weekend.
  • Miłe odpowiedzi na wiadomości, chęć załatwienia każdej sprawy, interesowanie się problemami klienta.

Moja ocena supportu Smarthost: 9/10

Miła i chętna do pomocy obsługa techniczna, na którą można liczyć.

Thecamels.org

  • Support opiera się głównie na zgłoszeniach przez formularz na stronie, które obsługiwane są codziennie od 8 do 20. Dodatkowo do dyspozycji klientów jest kontakt przez Messenger i alarmowy numer telefonu.
  • W godzinach pracy średni czas odpowiedzi to 17 minut (od 1 do 40 minut). Na obsługę zgłoszeń wysyłanych poza godzinami pracy, trzeba czekać do rana (od godziny 9:30 do 14:30 następnego dnia).
  • Kompleksowe i fachowe odpowiedzi. W większości przypadków rozwiązanie problemów za klienta, zamiast odsyłania do instrukcji.

Moja ocena supportu Thecamels: 8/10

Profesjonalna i pomocna obsługa klienta na wysokim poziomie.

Zenbox.pl

  • Support pracuje całą dobę (24/7) przez cały tydzień, obsługując klientów przez e-mail i formularz kontaktowy.
  • Średni czas odpowiedzi na zgłoszenie to 8 minut (od 2 do 19 minut) – niezależnie od pory dnia i nocy czy dnia tygodnia.
  • Zawsze pełne i kompleksowe odpowiedzi pisane prostym i zrozumiałym językiem. Zawsze pełne zainteresowanie klientem i wytłumaczenie mu problemu. I konfiguracja/ustawienie danej rzeczy za klienta, wtedy kiedy trzeba.

Moja ocena supportu Zenbox: 10/10

Support idealny, który doceni każdy.

Testy uptime (na żywo)

Ostatnim testem jest sprawdzanie stabilności i czasu nieprzerwanego i bezawaryjnego działania serwerów w firmach hostingowych.

Ten tekst – w przeciwieństwie do pozostałych prowadzony jest nieprzerwanie. Ciągle monitoruję testowe serwery, aby udostępnić Ci na żywo informacje o uptime serwerów, które przetestowałem i kto®e polecam na tej stronie WWW.

Testy wykonuję za pomocą narzędzia updown.io, w ustawiłem sprawdzanie „czy serwer działa” co 1-5 minut z 8 lokalizacji na całym Świecie (Los Angeles (USA), Miami (USA), Montreal (Kanada), Roubaix (Francja), Frankfurt (Niemcy), Singapur (Singapur), Tokyo (Japonia), Sydney (Australia)).

Poniżej raport z procentowym czasem dostępności z ostatnich 30 dni dla testowanych i polecanych przeze mnie hostingów. Po kliknięciu na nazwę hostingu, szczegółowy raport z czasami odpowiedzi z różnych lokalizacji, oraz dane z ostatnich 6 miesięcy wraz z wyszczególnieniem wszystkich niedostępności testowanego serwera na danym hostingu.