🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

9 min. czytania

Co to jest CMS? Jak działa system zarządzania treścią?

Jak stworzyć stronę internetową?

Fot. Storyset

Co jest podstawowym zadaniem platform CMS i jak one działają? To od nich zależy funkcjonalność stron internetowych, z których wielu z nas korzysta na co dzień. Sprawdźmy jednak, jakie są rodzaje tych rozwiązań. Czym się od siebie różnią i który z nich jest najlepszy?

Spis treści
Strona WWW

Sprawne zarządzanie serwisem jest możliwe dzięki systemowi CMS, czyli Content Management System. To rozwiązanie pozwalające na stronie internetowej treści: publikować, usuwać i edytować.

Panel administracyjny systemów CMS zwykle wygląda dość podobnie. Cechuje go także względna łatwość obsługi. Poradzić sobie powinny z nim nawet osoby początkujące, bez większego doświadczenia w tworzeniu witryn. Co istotne, oprogramowanie to nadaje się do zarządzania:

  • sklepem internetowym (mówimy wtedy o tzw. platformie e-commerce),
  • stroną WWW,
  • blogiem,
  • forum,
  • portfolio,
  • i innymi formami stron WWW.

Wszystko w zasadzie zależy od oprogramowania, na które się zdecydujesz. Nie bez znaczenia są oczywiście też Twoje plany oraz oczekiwania odnośnie do własnego miejsca w sieci.

Co to jest CMS (Content Management System)? Definicja

CMS (ang. Content Management System) to system zarządzania treścią, czyli oprogramowanie służące do edytowania, zarządzania i tworzenia stron internetowych i serwisów o rozmaitym przeznaczeniu. Jego najważniejszym zadaniem jest oddzielanie treści od sposobu ich prezentacji.

W praktyce korzystanie z systemu CMS pozwala w pełni kontrolować dany serwis WWW. To dobre rozwiązanie nawet dla początkujących użytkowników. Zwykle nie wymaga znajomości języków programowania i posiadania specjalnych umiejętności. Przy obsłudze CMS nie trzeba korzystać z kodu źródłowego i wprowadzać ręcznie do niego modyfikacji. Zależnie od oprogramowania, wszystko odbywa się bez samodzielnej zmiany kodu witryny. Wykorzystywane są do tego natomiast np. intuicyjne wtyczki i rozszerzenia.

Jednym z najsłynniejszych systemów na świecie jest CMS WordPress. Pomagał on w tworzeniu milionów stron internetowych na całym świecie. Nie wymaga znajomości HTML, a jednocześnie daje możliwość dowolnej modyfikacji plików. To cecha charakterystyczna tego typu rozwiązań. Dzięki niej CMS-y pozwalają na tworzenie zarówno rozbudowanych witryn, jak i podstawowych stron wizytówkowych. Najpopularniejsze systemy CMS mają też rozbudowane społeczności. Ludzie Ci dbają o ich bezustanny rozwój.

Nie brak na rynku także firm, które mają własne systemy zarządzania treścią. Możesz kupić dedykowany CMS, stworzony specjalnie dla Twoich stron internetowych. Sam ustalisz, jak będzie wyglądał intuicyjny panel administracyjny. Wybierzesz też funkcje, jakich Ci potrzeba i dodatki, na których Ci szczególnie zależy. Takie rozwiązanie cechować się może unikalnym szablonem graficznym i niepowtarzalnymi rozwiązaniami technologicznymi. Wszystko po to, by zoptymalizować Twoje zarządzanie stroną.

Jak działa CMS?

Wybierając nieodpowiedni CMS, możesz sprawnie i wygodnie zarządzać swoją stroną WWW. System ten generuje dynamiczne serwisy internetowe na podstawie szablonów oraz treści znajdujących się w bazach danych. Ty natomiast w łatwy sposób wprowadzasz tam informacje, na co pozwala rozbudowany panel administracyjny. To o wiele łatwiejsze i szybsze rozwiązanie niż budowanie przy użyciu statycznych plików HTML.

CMS-y stworzono w taki sposób, by udostępniały użytkownikom rozmaite szablony graficzne. Dzięki nim łatwo możesz zarządzać i zmieniać wygląd swojej witryny. Wystarczy tylko w przeglądarce otworzyć dedykowaną stronę i się na niej zalogować. Następnie możesz swobodnie:

  • edytować motywy,
  • dodawać i usuwać multimedia,
  • przeprowadzać aktualizacje treści,
  • dodawać i usuwać podstrony, artykuły, zakładki itp.,
  • wprowadzać rozwiązania, które zwiększają funkcjonalność strony.

Rozpoczęcie korzystania z każdego CMS-a odbywa się zwykle na bardzo zbliżonych zasadach. Nawet w przypadku konkurencyjnych systemów opiera się to na:

  1. wejściu na dedykowaną stronę internetową (często link do niej podaje od razu hostingodawca, ułatwiający instalację CMS-a),
  2. wpisaniu własnego loginu i hasła,
  3. zalogowaniu się do panelu administracyjnego.

Po wykonaniu tych kroków możesz ingerować w funkcjonalność strony internetowej. To opcja niewymagająca od użytkowników znajomości języków programowania. Wszystkie najważniejsze opcje znajdują się najczęściej w panelu po lewej stronie ekranu. Nieco inny układ mogą mieć platformy sprzedażowe i zwykłe strony WWW. Najczęściej natomiast znaleźć tam można zakładki dotyczące:

  • istniejących wpisów, artykułów i podstron,
  • komentarzy,
  • multimediów,
  • szablonów i wzorów,
  • wtyczek, rozszerzeń i innego rodzaju pluginów,
  • użytkowników mających dostęp do danego oprogramowania.

Ta uniwersalność i powtarzalność jest bardzo przydatna przy tworzeniu stron internetowych. Dzięki niej nawet po zmianie CMS-a łatwiej Ci będzie zorientować się w nowym rozwiązaniu.

Systemy CMS — podział i rodzaje

Systemy pozwalające na podstawowe zarządzanie zawartością witryn można podzielić na:

  • autorskie,
  • typu open source,
  • abonamentowe

Każdy z nich ma swoje mocne i słabsze strony. Rozwiązania autorskie raczej przeznaczone są dla firm dysponujących większym budżetem. Open source to z kolei warianty darmowe, dobre dla osób rozpoczynających swoją przygodę z e-biznesem. Do obsługi obu może być czasem przydatna przynajmniej podstawowej znajomości HTML. Nie jest ona natomiast konieczna i niezbędna. Wariant abonamentowy wykorzystywany jest do tworzenia witryn konkretnego typu. Zwykle kojarzony jest z sektorem e-commerce. Która z tych opcji będzie dla Ciebie najlepsza? Ostateczna decyzja zależy od Twoich wymagań, oczekiwań oraz funkcjonalności wdrożonych do systemu.

Autorski CMS

Stworzenie pierwszego wariantu samemu wymaga zaawansowanej wiedzy programistycznej. Zawiera dedykowane funkcjonalności i wiele wariantów budowanych z myślą o konkretnej działalności. To projekt unikatowy, dostosowany do ścisłych potrzeb użytkownika. Może być dostosowany do prowadzenia działalności e-commerce, jak i zwykłej witryny WWW. Zwykle zarządzanie w nim autorskimi funkcjonalnościami jest bardzo łatwe. Układy są przejrzyste, intuicyjnie zbudowane i jasne w obsłudze. Pozwala to na szybsze i wygodniejsze zarządzanie treścią, a także efektywniejszą pracę.

Nie oznacza to jednak, że opcja autorska jest pozbawiona wad. Przede wszystkim nie pozwala ona na instalację dodatkowych modułów czy wtyczek. Każdy nowy element trzeba tworzyć od podstaw. Niezbędne jest do tego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Alternatywą jest zatrudnianie za każdym razem specjalistów. Jak łatwo się więc domyślić, jest to stosunkowo drogie rozwiązanie. Wykorzystują je głównie większe firmy dysponujące odpowiednimi środkami i etatowymi programistami.

Systemy typu open source

Open source to wariant o otwartym kodzie źródłowym, który jest całkowicie bezpłatny. Wystarczy jedynie dobrać do niego szybki hosting i własną domenę internetową. Najbardziej znanymi przykładami mogą tu być np.:

  • WordPress,
  • Drupal,
  • Joomla.

CMS w wydaniu open source to system przygotowany z myślą o różnego typu użytkownikach. Udostępnia wiele gotowych modułów, które łatwo edytować. Pozwala na dodawanie wtyczek, rozszerzeń i zewnętrznych łączy. Większość zmian każdy wykona samodzielnie. To możliwe nawet bez bardzo zaawansowanej wiedzy na temat obsługi komputera.

Intuicyjna platforma pozwala nam też na inne działania, niezwiązane bezpośrednio z obsługą strony. W jej ramach możemy np.:

  • realizować akcje marketingowe,
  • zarządzać newsletterem (choć lepszy w tym będzie dedykowany program do wysyłki newslettera),
  • monitorować stan magazynu na platformach sprzedażowych,
  • aktualizować system CMS i wszystkie używane w jego ramach wtyczki i inne rozwiązania.

CMS abonamentowy

Systemy działające w modelu SaaS (Software as a Service) są współdzielone przez wielu użytkowników. Przykładem jest np. Shoper. Nie dostaniesz w tym przypadku dostępu do kodu, ale możliwe będzie swobodne integrowanie w wygląd witryny. Opcja ta umożliwia swobodne zarządzanie zawartością stron. Popularnym rozwiązaniem w tej kwestii są tzw. kreatory stron internetowych, takie jak np.:

Pożegnać się natomiast musisz w niej z dedykowanymi funkcjonalnościami. Minusem tego rozwiązania jest też to, że nie jest ono w pełni modyfikowalne. To szczególnie problematyczne w przypadku szybko rozwijających się witryn. Możesz dotrzeć do momentu, w którym serwis nie będzie już spełniał Twoich oczekiwań. Zwykle SaaS wykorzystywany jest w sektorze e-commerce. Wiele platform oferujących usługi o tym profilu jest też skupionych wokół e-sklepów.

Jakie cechy wyróżniają dobry system CMS?

Jak wspominaliśmy, istnieją rozmaite warianty systemu CMS. Skrót od wyrażenia Content Management System jest bardzo pojemny i różnorodny. Dzięki temu w internecie też znaleźć można najróżniejsze strony czy sklepy internetowe. Bywają zupełnie unikatowe, różniące się od siebie każdym, najdrobniejszym szczegółem. Mimo to natomiast da się wyróżnić szereg aspektów, które cechują naprawdę dobry system zarządzania treścią. Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć stronę internetową w CMS-ie, zwróć uwagę na:

  • intuicyjny i łatwy w obsłudze panel administracyjny,
  • szybkość działania,
  • dostęp do kodu źródłowego,
  • możliwość tworzenia zróżnicowanych witryn (np. serwisu informacyjnego, sklepu internetowego, portfolio itd.),
  • licencję oprogramowania,
  • edycję każdego aspektu strony bez znajomości języków programowania,
  • możliwość tworzenia kont z różnymi uprawnieniami,
  • tworzenie witryn w różnych językach (i sklepów w różnych walutach),
  • łatwość dodawania, usuwania i zarządzania treścią,
  • dodawanie i usuwanie multimediów,
  • możliwości dodawania zewnętrznych rozwiązań i modułów dodatkowych,
  • udogodnienia sprzyjające SEO.

Przykłady popularnych systemów CMS

Na rynku dostępnych jest wiele systemów zarządzania treścią. Różnią się od siebie budową, przeznaczeniem czy obsługą. Dostosowane są też do rozmaitych użytkowników, o czym wspominaliśmy już wcześniej. Mimo tej różnorodności da się wyróżnić CMS-y cieszące się szczególną popularnością. Klasyfikować je można na wiele różnorodnych sposobów. My zdecydowaliśmy się na stworzenie dwóch grup. Dokonaliśmy podziału w zależności od przeznaczenia budowanej witryny na:

  • strony i portale internetowe,
  • sklepy internetowe.

System CMS dla stron WWW i portali internetowych

Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią na portalach i standardowych stronach WWW to:

  • WordPress — posiada wszystkie opcje niezbędne do budowy unikatowej strony WWW. Udostępnia użytkownikom dziesiątki darmowych szablonów i tysiące przydatnych wtyczek. To CMS typu open source, co oznacza, że nic nie kosztuje. Wystarczy jedynie wiedzieć, jak zainstalować WordPressa na zaufanym serwerze. Jego obsługa jest intuicyjna, dzięki czemu poradzi sobie z nim niemalże każdy.
  • Joomla — zapewnia dostęp do bogatej palety możliwości. To także CMS typu open source, ale nieco trudniejszy w obsłudze niż WordPress. Umożliwia całkowicie swobodną edycję witryny i jej ciągłą rozbudowę. Wokół tego systemu utworzyła się też społeczność specjalistów. Na ich forach odnajdziesz odpowiedzi na wszystkie swoje pytania dotyczące tworzenia stron.
  • Drupal — CMS stworzony z myślą o użytkownikach nieco bardziej zaawansowanych. Pozwala na budowę profesjonalnych i rozbudowanych stron internetowych. Umożliwia wprowadzanie dowolnych modyfikacji, a także edycję treści oraz zawartości witryny. Podczas wprowadzania potężnych zmian może być w jego przypadku konieczna przynajmniej podstawowa znajomość języków programowania.

System zarządzania treścią dla sklepów internetowych

  • Shoper — CMS oparty na modelu SaaS. Z nim bez większych problemów zbudujesz swoją platformę sprzedażową od podstaw. Ma intuicyjną budowę i jest bezpłatny. Świetnie sprawdzi się szczególnie w przypadku małych i średnich sklepów internetowych.
  • PrestaShop — jeden z najpopularniejszych CMS-ów dla e-commerce. Charakteryzuje się intuicyjnym panelem administratora i licznymi funkcjami. Za darmo oferuje ponadto bogatą gamę dodatkowych wtyczek. Dzięki temu łatwo zbudować w nim e-sklep dostosowany do konkretnych wymagań odbiorców o określonym profilu.
  • WooCommerce — rozwiązanie należące do systemu zarządzania treścią WordPress. Ma formę bezpłatnej wtyczki, którą możesz błyskawicznie zainstalować na swoim serwerze. Podobnie jak główny CMS ma przejrzystą budowę, która spodoba się początkującym twórcom.

Który CMS wybrać?

Wiesz już, co to jest CMS i jakie są jego rodzaje. Pytanie zatem teraz, który system zarządzania treścią jest najlepszy? To pytanie zadaje sobie wielu — szczególnie początkujących — twórców. Nie ma niestety jednak na nie jednej odpowiedzi. Wszystko zależy od m.in.:

  • Twoich planów rozwoju witryny,
  • wiedzy dotyczącej języków programowania,
  • ilości wolnego czasu na projektowanie strony,
  • posiadanych funduszy,
  • czasu przeznaczonego na realizację projektu,
  • stopnia skomplikowania powstającego serwisu.

Większość stron internetowych na świecie do działania wykorzystuje CMS WordPress. Największe przedsiębiorstwa z kolei bardzo często decydują się na autorskie rozwiązania. W przypadku branży e-commerce i sklepu internetowego do zarządzania treścią polecane są opcje SaaS. Rozważ każde z tych rozwiązań i przeanalizuj ich największe wady i zalety. Niezależnie natomiast od podjętej decyzji najlepsze systemy CMS na pewno Cię nie zawiodą. Szybko nauczysz się ich obsługi i stworzysz swoje własne, w pełni funkcjonalne miejsce w sieci.