🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

17 min. czytania

Co to jest strona (witryna) internetowa, strona WWW?

Kreatory stron www

Fot. Storyset / MM

Co to jest strona (lub witryna) internetowa? Sprawdź definicję, znaczenie, podział, ceny, rozróżnienie i najważniejsze elementy stron WWW.

Spis treści
Strona WWW

Czym jest strona internetowa i czym różni się od witryny WWW? W przeglądarce internetowej z pewnością przeglądasz każdego dnia dziesiątki z nich. Warto zatem poznać definicję tego zjawiska i dowiedzieć się, czym się charakteryzuje.

Co to jest strona internetowa? Praktycznie każdy internauta kiedyś szukał na jakiejś określonych informacji. Nie wszyscy jednak wiedzą, jaka jest jej definicja i czym dokładnie się wyróżnia w świecie internetu. Czasem strona WWW określana jest jako serwis lub witryna internetowa. Co więcej, słowa te nawet używane są zamiennie, jako synonimy, bez większego zastanowienia. To jednak nie jest do końca poprawne. Warto wiedzieć, co dokładnie różni te określenia. To szczególnie istotne, jeśli przygotowujesz się do stworzenia własnego miejsca w sieci.

Interesuje Cię strona prywatna, komercyjna, blog, forum czy może portal internetowy? Wszystkie te twory są do siebie podobne z teoretycznego punktu widzenia. Choć pełnią rozmaite funkcje, każdego dnia korzystają z nich miliony użytkowników internetu. Zawierają zbiór informacji, funkcjonalności, obrazów multimediów i nie tylko. Uznać można, że są do pewnego stopnia podobnie zbudowane. Warto natomiast zgłębić temat i odkryć tajniki, na które większość internautów nie zwraca uwagi.

Definicja: strona internetowa

Strona internetowa (ang. web page) jest to pojedynczy dokument HTML, dostępny w sieci internet. Do jego odczytania używa się przeglądarki internetowej, a cała zawartość dostępna jest pod jednym adresem URL. Wszystkie informacje zgromadzone są na jednym serwerze, a te – po udostępnieniu – użytkownik może swobodnie przeglądać. Mają logiczny ciąg i mogą być ze sobą powiązane przy użyciu linków. Zbiór stron (pojedynczych), działających w ramach jednej domeny, nazywany jest witryną lub portalem internetowym.

Strony internetowe tworzone są za pomocą HTML, CSS czy JavaScript. Za ich kodowanie z reguły odpowiadają programiści, a za projektowanie – specjaliści od UX i UI. Budować je mogą natomiast także osoby niedoświadczone. Pomagają w tym m.in. intuicyjne kreatory (np. Wix) czy CMS-y (WordPress) wyposażone w przydatne wtyczki. Obecnie działanie to jest dostępne nawet dla użytkownika, który nie zna żadnych języków programowania.

Zależnie od planu właściciela, strony WWW i tworzone z nich serwisy mogą przyjmować najróżniejszy charakter. W internecie nie brak portali społecznościowych, miejsc służących do promocji usług czy e-sklepów. Co więcej, większość z nich dostosowana jest do oglądania ich na komputerach stacjonarnych, laptopach czy urządzeniach mobilnych. Dzięki temu możliwość odwiedzenia danych platform zyskuje jak najwięcej użytkowników internetu.

Cena stron i witryn internetowych

Witryna internetowa może kosztować zarówno kilkaset, jak i kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wszystko zależy od sposobu jej wykonania, liczby podstron czy zastosowanych technologii. Nie bez znaczenia jest też to, kto ją tworzy – Ty samodzielnie, freelancer czy agencja. Im bardziej rozbudowany serwis i mniej rzeczy wykonywanych samemu, tym wyższa stawka. Średnie ceny – według typu strony – prezentują się następująco:

  • One Page – pojedyncza strona internetowa, która nie ma żadnej dodatkowej podstrony. Poruszanie się po niej opiera się wyłącznie na nawigacji w pionie. Użytkownik może „jeździć” w górę i w dół. Najczęściej służy do promocji usług małych i średnich firm czy wizytówek. Czasem ma odnośniki do poszczególnych sekcji. Składa się przede wszystkim z prezentacji oferty. Jej ceny wahają się średnio od 1000 zł do ok. 2500 zł;
  • Landing Page – strona skierowana na content marketing. Służy do realizacji działań promocyjnych (reklamy) firm, produktów i usług. Najczęściej otwarcie jej jest wynikiem kliknięcia przez użytkownika w baner czy link. Czasem umożliwia bezpośrednią sprzedaż, przez co wymaga wprowadzenia dodatkowych rozwiązań. Jej ceny wahają się od ok. 1500 zł do 3000 zł;
  • strona wizytówkowa – pojedyncza strona zawierająca wyłącznie podstawowe informacje dla klientów. Zwykle stanowi wizytówkę małej firmy, freelancera czy osoby fizycznej. Jest prosta w budowie i nie wykorzystuje zbyt wielu rozwiązań technologicznych. Często zawiera formularze kontaktowe, mapę Google i odnośniki do rozmaitych metod kontaktu. Kosztuje od ok. 2000 zł do 3500 zł;
  • blog – bywa elementem strony internetowej, ale może działać też niezależnie. Zwykle nastawiony jest na wyświetlanie przede wszystkim tekstów i grafik. Najczęściej posiada gęstą sieć linkowań między poszczególnymi stronami WWW. Pojawiają się w nim ponadto odnośniki do innych miejsc w sieci. Może kosztować od ok. 2000 zł do 35000 zł;
  • strona firmowa – zwykle jest to już witryna internetowa. Oznacza to rozbudowane miejsce w sieci, składające się z przynajmniej kilku podstron. Im jest ich więcej, tym wyższa cena. Zazwyczaj ma stronę główną, z której (i do której) przejść można z licznych stron pobocznych. Jest bogata w treści i dostarcza klientom szereg informacji dotyczących firmy. Tworzona raczej dla większych przedsiębiorstw, często zawiera dodatkowe rozwiązania. Mogą to być pliki dokumentów do pobrania, grafiki, artykuły, katalogi produktów itd. Kosztuje od ok. 3000 zł do 6000 zł;
  • sklep internetowy – nie jest to typowa strona internetowa. Pozwala na handel produktami znajdujących się w ofercie sklepu w internecie. Jest dość drogi w wykonaniu. Wynika to z faktu, że dysponuje licznymi narzędziami i funkcjonalnościami niezbędnymi do realizacji płatności. Ceny stworzenia e-sklepu wahają się od ok. 5000 zł do nawet ponad 10000 zł;
  • portal internetowy – budowa portalu to poważne przedsięwzięcie. Najczęściej decydują się na to potężne przedsiębiorstwa i firmy działające w obszarze internetu. Ma charakter dynamiczny i łączy wiele funkcji. Wyświetla publikowane przez użytkowników lub administratorów wpisy. Niejednokrotnie zawiera formularze rejestracji, liczne linki wewnętrzne i zewnętrzne oraz zaawansowane technologicznie rozwiązania. W jego przypadku koszty bywają najbardziej zróżnicowane. Ceny rozpoczynają się od ok. 10000 zł. W przypadku naprawdę rozbudowanych projektów stawki przekraczają nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Oprócz samego stworzenia witryny internetowej musisz liczyć się też z szeregiem kosztów dodatkowych. Przede wszystkim należy pamiętać o konieczności zapłaty za:

Więcej: Ile kosztuje strona internetowa?

Cel tworzenia na serwerze stron internetowych

Strony internetowe mogą być tworzone w wielu różnych celach. Zwykle są sposobem na przekazanie określonego komunikatu od twórcy do odbiorców. Jego treść natomiast może być bardzo zróżnicowana. Najczęściej jest ona:

  • informacyjna – w przypadku stron, których zadaniem jest publikowanie wiadomości na określony temat;
  • marketingowa – w przypadku witryn, które zajmują się promocją określonych produktów, firm, marek itd.

Oba wymienione działania zazwyczaj mają charakter komercyjny. Oznacza to, że twórcy w pewien sposób na nich zarabiają lub odnoszą inne korzyści wynikające z ich funkcjonowania. Mogą być to np. wpływy z reklam czy nawiązanych dzięki zasięgom współprac. Zdarzają się natomiast również miejsca w sieci działające niekomercyjnie. Ich właściciele prowadzą je np. w ramach wolontariatu czy hobbystycznie. To szczególnie popularne w przypadku witryn o niewielkich zasięgach, skupionych na wąskim gronie odbiorców.

Zadaniem większości stron jest reprezentowanie danej firmy lub marki w sieci. Stanowi ona swoistą wizytówkę, działającą na wiele różnych sposobów. Może być jedynie miejscem prezentującym podstawowe informacje o firmie. Jednocześnie jednak umożliwia kontakt ze sprzedawcą lub też pozwala na zakup usług czy produktów (np. e-sklepy). Coraz więcej ludzi korzysta z internetu i jest to zjawisko powszechne. Obecność w sieci pozwala więc danej marce na zwiększanie świadomości odbiorców i pozyskiwanie nowych klientów.

Po co użytkownicy odwiedzają serwisy internetowe?

Jak kwestia istnienia strony WWW czy całej witryny internetowej wygląda z pozycji odbiorcy? W tym przypadku celem odwiedzin danego miejsca jest najczęściej chęć:

  • zdobycia niezbędnych informacji,
  • poznania danej marki czy produktu,
  • nawiązania komunikacji,
  • znalezienia rozrywki,
  • dokonania zakupu produktu lub usługi.

Rolą twórcy strony jest jak najlepsze zrozumienie potrzeb internautów. Konieczne jest zatem poznanie celu, który przywiódł ich do danego miejsca w sieci. Następnie niezbędne jest dostosowanie do tego wyznacznika zawartości witryny internetowej. Mowa tu zarówno o treści, jak i atrakcyjnym wyglądzie, funkcjonalności, łatwości obsługi, responsywności itd. W ten sposób autor ma szansę nawiązać więź z potencjalnym odbiorcą. To natomiast przekłada się na spełnienie oczekiwań obu stron i zrealizowanie założonych celów.

Czy warto stworzyć witrynę internetową?

Wiesz już, po co są tworzone strony internetowe i dlaczego internauci je odwiedzają. Czy jednak Ty również powinieneś zbudować swoje własne miejsce w sieci? Załóżmy, że chcesz rozpocząć promocję swojego biznesu. W takim przypadku odpowiedź jest jednoznaczna – zdecydowanie tak!

Faktem jest, że w internecie są tysiące witryn internetowych. To sprawia niestety, że konkurencja w sieci jest ogromna. Mimo to jednak istnieją narzędzia, przy pomocy których łatwiej Ci będzie dotrzeć do potencjalnych odbiorców w sieci. Zauważą oni Twoją obecność i będą mieli szansę na lepsze poznanie Twojej firmy czy produktu. To unikatowa szansa, którą gwarantuje wyłącznie własne miejsce w sieci.

Musisz pamiętać natomiast, że marketing internetowy to bardzo złożona sprawa. Nie wystarczy, że Twoja witryna internetowa jedynie pojawi się w sieci. Powinna być też przejrzysta, czytelna i dostosowana do potrzeb użytkowników. W połączeniu z reklamami, przemyślaną promocją i SEO, zyskujesz natomiast szansę na rozwój swojego biznesu. Mowa tu zarówno o inicjatywach typowo internetowych, jak i stacjonarnych, ale promowanych online.

Zobacz: Jak stworzyć stronę internetową?

Prywatne i firmowe witryny internetowe

Jak wspominaliśmy, strony internetowe mogą być zarówno firmowe, jak i prywatne. Czym jednak te dwie opcje się różnią? Wbrew pozorom czasem trudno jest zauważyć między nimi jakiekolwiek różnice.

Warto zacząć od tego, że każdy może stworzyć od podstaw własne miejsce w sieci. Jak zarejestrować domenę internetową? Instrukcja krok po kroku. Gdy już wydzierżawisz hosting i zarejestrujesz domenę, będziesz zarządzać „swoim” serwerem tak, jak chcesz. Oznacza to, że możesz opublikować w tym miejscu stronę, na której Ci zależy.

Nie musi mieć ona komercyjnego charakteru. Może to być Twój prywatny blog czy forum. Jeśli nie masz potrzeby, nie musisz nawet rozpowszechniać swojego adresu. Mogą znać go tylko osoby, na których aktywności naprawdę Ci zależy. To dobre rozwiązanie choćby w przypadku publikacji osobistych czy tematycznych wpisów. Takie miejsce nie musi na siebie zarabiać. W bardzo podstawowej wersji koszt jego utrzymania to zaledwie kilkadziesiąt złotych rocznie.

Projekty firmowe i komercyjne zwykle są o wiele droższe. Doliczyć trzeba bowiem cenę ich promocji, pozycjonowania czy utrzymania. Zwykle ich stworzeniem zajmują się bardziej doświadczeni twórcy. Często wynajmowani są do tego specjaliści czy całe agencje, odpowiedzialne za ich prawidłowe działanie. W odróżnieniu od inicjatyw prywatnych, nastawione są ściśle na zysk. Może on pochodzić ze sprzedaży produktów lub promocji usług. Często też źródłem dochodu są wyświetlane na nich komercyjne reklamy i nawiązywane współprace. Im więcej osób odwiedza takie miejsce w internecie, tym wyższe zyski ono zapewnia. W praktyce więc bezawaryjna i dobrze stworzona strona generuje przychód i warto dbać o jej prawidłowe działanie.

Zarówno projekty osobiste, jak i komercyjne, powinny być w odpowiedni sposób zabezpieczone. Mowa tu nie tylko o certyfikacie SSL i ochronie przed internetowymi oszustami. W przypadku oryginalnych pomysłów warto rozważyć bowiem też zastrzeżenie marki, znaku towarowego czy nazwy. Dzięki temu zyskasz pewność, że nikt nie ukradnie Twojej inicjatywy i nie stworzy bliźniaczej strony działającej za Twoimi plecami.

Jak działają strony i sklepy internetowe?

Witryny internetowe działają na dość skomplikowanych zasadach. Cały proces jednak postaramy się wytłumaczyć dość skrótowo i przystępnie. W ten sposób nawet osoby niezaznajomione z tematem poznają podstawowe mechanizmy świata internetu.

Zacznijmy od tego, że sieć WWW tworzą komputery oraz urządzenia, które wzajemnie się ze sobą komunikują. Wspomniana komunikacja to przesyłanie danych z jednego komputera (lub np. smartfona) na inny. Realizowana jest ona zgodnie z tzw. Internet Protocol (IP), czyli protokołem internetowym.

Na serwerze, czyli komputerze stale podłączonym do sieci, dostępne są określone informacje. Są to dokumenty, które zawierają najróżniejszego typu dane. Mowa tu nie tylko o tekstach, ale też multimediach, grafikach itd. Maszyna ta udostępnia je w sieci i prezentuje, gdy przeglądarka o nie poprosi. Przebiega to z kolei zgodnie z regułami ujętymi w protokole HTTP.

Cały proces wyświetlania strony internetowej opisać można w czterech uproszczonych punktach:

  1. użytkownik (internauta) wpisuje lokalizację strony w pasku adresu przeglądarki internetowej (albo np. klika w link);
  2. żądanie HTTP zostaje wysłane do odpowiedniego serwera, czyli miejsca, w którym powinny znajdować się oczekiwane dane;
  3. serwer analizuje żądanie i w odpowiedzi przesyła zawartość znajdującą się pod danym adresem;
  4. przeglądarka wyświetla zawartość użytkownikowi.

To ogólny schemat, zakładający, że rzeczywiście dana lokalizacja istnieje. Warunkiem jest też to, że jest ona udostępniona przez administratora.

Statyczne i dynamiczne witryny internetowe

Strony WWW, ze względu na swój charakter i budowę, dzielone są na dwie grupy:

  • strony statyczne,
  • strony dynamiczne.

Oba te typy sprawdzają się w określonych sytuacjach. Na pewno też każdy z nich zdarzyło Ci się już kiedyś odwiedzić podczas surfowania po internecie.

Cechy charakterystyczne statycznej witryny internetowej

Jak sama nazwa wskazuje, w statycznej witrynie internetowej, prezentowane treści są stałe. Oznacza to, że dokument stanowiący daną stronę został stworzony raz. Opublikowano go na serwerze i jego zawartość nie jest zbyt często zmieniana. Po wprowadzeniu adresu wyświetlane są treści wyglądające tak samo, jak w dokumencie HTML, przechowywanym na serwerze.

Oczywiście nie oznacza to, że statycznej witryny internetowej nigdy już nie zmienisz. Dokument HTML jest edytowalny, więc jego zawartość bez problemu możesz zmieniać. Z zasady jednak nie robi się tego zbyt często. To dobre rozwiązanie w przypadku miejsc w sieci będących wizytówkami firm czy osób fizycznych. Dane oraz najważniejsze informacje nie zmieniają się zbyt często. To sprawia, że dana witryna internetowa może pozostawać w jednej formie przez dłuższy czas.

Co cechuje dynamiczną stronę internetową?

Zmiany dynamicznych witryn internetowych następują bardzo często. Zwykle wiąże się to z regularnym publikowaniem na nich nowych treści. Na myśl przychodzą tu np. blogi, na których regularnie pojawiają się kolejne wpisy. Częstotliwość takich działań nie jest z góry ustalona. Zabiegi takie mogą być przeprowadzane zarówno co kilka dni, jak i wiele razy dziennie. Doskonałym przykładem mogą być tu portale informacyjne.

W przypadku statycznych stron internetowych zmiany są wprowadzane ręcznie w kodzie HTML. Dotyczą każdej podstrony oddzielnie. Przy dynamicznych witrynach natomiast istnieje ścisły podział na układ witryny i treści. Mogą one być zarządzane osobno, dzięki czemu możliwe jest np. wyłącznie dodawanie treści. Dodatkowo serwer nie wczytuje za każdym razem tej samej zawartości adresu. Zamiast tego dostosowuje automatycznie treść witryny do jej ostatniej aktualizacji. Odbiorcy niemalże natychmiast widzą więc zmiany, które wprowadzasz.

Wszystko to sprawia, że posiadanie dynamicznej witryny internetowej wymaga dysponowania serwerem o większej wydajności, z obsługą PHP. Dodatkowo musi mieć on dostęp do bazy danych (np. MySQL). Dzięki temu może sprawnie zarządzać zawartością portalu. Ten typ miejsc w sieci jest bardziej elastyczny i łatwiej dostosować go do zmieniającej się sytuacji. Właśnie przez to cieszy się większą popularnością wśród twórców.

Responsywność

Zarówno statyczne, jak i dynamiczne witryny internetowe, powinny być responsywne. Tzw. RWD (ang. Responsive Web Design) to technika, dzięki której dane miejsce w sieci dostosowuje się do rozmiarów okna. W praktyce więc z serwisów tych korzystać można bez żadnego problemu z poziomu:

  • komputerów stacjonarnych,
  • laptopów,
  • urządzeń mobilnych (np. smartfonów czy tabletów).

Dlaczego to tak istotne? Coraz więcej osób przegląda internet na sprzętach mobilnych. Telefony z dotykowymi ekranami mamy cały czas przy sobie. Jeśli więc chcesz, by Twoje miejsce w sieci cieszyło się popularnością, zawsze musi prezentować się nienagannie. Niezależnie od tego, na czym zostanie uruchomione.

Responsywność witryn internetowych sprzyja ponadto ich pozycjonowaniu w Google. W praktyce więc Twoje miejsce w sieci będzie wyświetlało się wyżej w wynikach wyszukiwania. Algorytmy promują bowiem serwisy dbające o jak najwyższy komfort użytkowników. To jedna z zasad, za które odpowiada dobrze przemyślany marketing. Dostosowanie budowy strony zarówno do dużych, jak i niewielkich ekranów, wspiera promocję internetowego biznesu. Często też w ten sposób możesz wyprzedzić strony swojej konkurencji, która nie troszczy się o wygodę wszystkich klientów.

Najważniejsze elementy strony internetowej

Każdy twórca ma prawo w pełni samodzielnie zarządzać swoją witryną WWW. Jeśli nie chcesz, nie musisz nawet dbać o jej widoczność w Google (choć polecamy tej kwestii nie bagatelizować). Mimo tak ogromnej swobody da się wyróżnić natomiast kilka cech, o które powinni zadbać wszyscy właściciele portali i stron różnego typu. Mowa tu o:

  • obowiązku informacyjnym i plikach cookies,
  • certyfikacie SSL,
  • formularzu kontaktowym,
  • stopce,
  • multimediach i designie.

Jak widzisz, elementy te są bardzo różnorodne i dotyczą rozmaitych obszarów działania portalu czy strony. Związane są z wymogami prawnymi, bezpieczeństwem, ale i atrakcyjnością witryn czy rozwojem firmy. Na pewno więc znajdziesz wśród nich elementy, które będą ważne również dla Twojego miejsca w sieci.

Strony internetowe a obowiązek informacyjny i cookies

Każdy właściciel strony, który ma styczność z danymi swoich odbiorców, zobowiązany jest do poinformowania użytkowników o swoich zamiarach. Mowa tu nie tylko o osobach celowo przetwarzających informacje, ale także stronach, na których odbywa się to „pobocznie”. Internauci zostawiają bowiem informacje o sobie w najróżniejszych sytuacjach, np.:

Czasem nawet działania takie nie są do końca świadome. Najpopularniejszym tego przykładem są słynne już pliki cookies. Monitorowane dane służyć mogą natomiast następnie w wielu różnych celach. Dzięki nim wykonywane są statystyki i różnego typu obserwacje. Sprzyja to np. personalizowaniu reklam oraz zapytań ofertowych.

Właśnie dlatego właściciel strony musi otwarcie komunikować to, czy i jakie dane zbiera jego witryna. Powinien jasno zaznaczyć także, co dalej się z nimi stanie i w jaki sposób zostaną wykorzystane. Nie może przy tym pominąć kwestii warunków, w jakich będą przechowywane. Najważniejsza bowiem – zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów – powinna być właściwa ochrona tych informacji.

Certyfikat SSL w witrynie internetowej

Płatny vs darmowy certyfikat SSL? Jeśli zamierzasz stworzyć standardową stronę, to na tę usługę nie musisz wydawać nawet złotówki. Wiele hostingów udostępnia ją zupełnie za darmo. Wszystko, co musisz zrobić, to jedynie podpiąć ją pod swoją domenę. Dzięki temu natomiast zarówno przechowywane przez Ciebie informacje, jak i dane Twoich odbiorców, będą bezpieczne. SSL służy bowiem do uwiarygodnienia danego adresu WWW. Stanowi on potwierdzenie, że Twoje miejsce w sieci zostało sprawdzone i jest godne zaufania. Potwierdza dysponowanie bezpiecznym połączeniem, co sprzyja zdobywaniu nowych klientów.

Certyfikat SSL ma postać zamkniętej kłódki widocznej w pasku adresu w przeglądarce. Jeśli o niego nie zadbasz, znacznik będzie czerwony. Wejście na stronę uruchomić też może alert. To z kolei przełoży się na spadek wiarygodności Twojego miejsca w sieci. Bez wątpienia zależy Ci na docieraniu do nowych odbiorców, jeśli rozwijasz swój biznes. Takie ostrzeżenie z pewnością natomiast nie zadziała na Twoją korzyść.

Formularze kontaktowe

Podstawowe rozwiązanie, jeśli chcesz nawiązywać kontakt ze swoimi odbiorcami. Przykładem może być tu np. Contact Form 7 – najlepszy formularz kontaktowy WordPress. Z jego pomocą odezwać się do Ciebie mogą wszyscy potencjalni klienci czy kontrahenci. To doskonały sposób na nawiązanie współpracy, nawet bez upubliczniania swojego maila w witrynie.

Formularze są wygodne, zwięzłe i łatwe w obsłudze. Przekazują maile bezpośrednio do skrzynki, którą wskażesz w ich konfiguracji. Dzięki temu łatwiej Ci będzie zarządzać komunikacją w swojej działalności. Ponadto mogą być bardziej i mniej rozbudowane – zależnie od Twoich potrzeb i typu działalności. Dzięki temu łatwo dostosujesz je do swojego miejsca w sieci, nawet jeśli tworzysz prosty i przejrzysty One Page.

Dobrze przemyślana stopka i menu

Pamiętaj, że sprawna nawigacja strony to podstawa. Mowa tu zarówno o wersji desktopowej, jak i mobilnej. Użytkownik musi wiedzieć, w którym miejscu się znajduje i gdzie znajdzie te informacje, których potrzebuje. Właśnie dlatego tak istotne jest stworzenie przejrzystego i łatwo dostępnego menu. Nie musi być ono widoczne cały czas. Najważniejsze natomiast, by przejście do poszczególnych podstron nie było w żaden sposób utrudnione.

Równie ważna w tej sytuacji jest przemyślana i dobrze zaprojektowana stopka. To część na dole witryny, która powinna zawierać linki ułatwiające nawigację. Nie może zabraknąć na niej ponadto najważniejszych informacji, najczęściej poszukiwanych przez użytkowników. Mowa tu o takich elementach, jak:

  • pełne dane firmy, jeśli do niej należy dany serwis (nazwa, adres, NIP, ewentualnie numer konta),
  • dane właściciela strony, jeśli nie prowadzisz firmy (imię i nazwisko, ewentualnie adres),
  • dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu, odnośniki do mediów społecznościowych),
  • linki do regulaminu serwisu i polityki prywatności.

Zależnie od charakteru strony umieścić też możesz w tym miejscu wiele elementów dodatkowych. Czasem pojawia się tam np.:

  • krótkie zdanie o firmie czy oferowanych usługach,
  • hasło reklamowe,
  • odnośnik do newslettera,
  • branżowe zapisy prawne,
  • logo firmy.

Tylko od Ciebie zależy, co umieścisz w stopce. Pamiętaj natomiast, by przy jej projektowaniu wczuć się w sytuację potencjalnego użytkownika. Najważniejsze bowiem, to odpowiedzieć na jego potrzeby.

Serwis internetowy a multimedia i design

Internauci są wymagający, a większość z nich lubi korzystać z serwisów nowoczesnych i nadążającymi za trendami. Pamiętaj, że docierasz do osób, które na co dzień przebywają w sieci. Musisz więc pokazać im, że nie znajdujesz się tam przypadkiem. Udowodnij, że rozumiesz zasady rządzące internetem i potrafisz się do nich dostosować. W ten sposób zyskasz szansę na zbudowanie trwałej więzi ze swoimi potencjalnymi klientami czy odbiorcami.

Możesz oczywiście zrobić to na wiele sposobów. Nie bez znaczenia są tu pomysłowe akcje marketingowe i korzystanie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Podstawą natomiast jest dobrze zaprojektowana i świetnie wyglądająca strona internetowa. To ona odpowiada za wywołanie dobrego pierwszego wrażenia użytkowników o Twojej firmie. Zadbaj więc o to, by znalazły się na niej niezbędne multimedia, odnośniki i kreatywne rozwiązania. Jednocześnie jednak pilnuj, by wszystko było wykonane ze smakiem, a przede wszystkim – bez zbędnej przesady. Dostosuj design do profilu odbiorcy, którego chcesz przyciągnąć.