🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

9 min. czytania

Jak zarejestrować domenę internetową? Instrukcja krok po kroku

Domeny wyszukiwarka

Fot. Storyset

Instrukcja, pokazująca krok po kroku jak wybrać i zarejestrować własną domenę internetową. Poznaj proces rejestracji i podpinania domeny.

Spis treści
Domeny

Jak zarejestrować domenę internetową? Przygotowując się do otwarcia strony WWW, musisz zadbać o jej odpowiedni adres WWW. Sam proces rejestracji domeny nie jest natomiast skomplikowany i kosztuje naprawdę niewiele.

Aby stać się właścicielem domeny internetowej, musisz przejść proces jej rejestracji. Choć brzmi to dość poważnie, w praktyce zajmuje najczęściej maksymalnie kilkanaście minut. Wystarczy tylko, że skorzystasz z usług operatora, który taką usługę oferuje. Wcześniej natomiast musisz określić, jaki rodzaj domen Cię interesuje i znaleźć adres, który nie jest zajęty. Nie bez znacznie jest także to, ile kosztuje odnowienie domeny w danym serwisie i jakie są warunki jej użytkowania.

Wybór odpowiedniej domeny dla Twojej strony WWW to najważniejsza kwestia. Pamiętaj, że Twoje miejsce w sieci będzie bezpośrednio związane z tą nazwą. Zadbaj więc o to, by była ona charakterystyczna, rozpoznawalna, zrozumiała i łatwa do zapamiętania. Skupić się musisz też na bezpieczeństwie kluczowych nazw domen. Dzięki temu odpowiednią ochroną objęte będą zarówno dane Twoje, jak i użytkowników serwisu, który zamierzasz prowadzić. Po podjęciu decyzji rejestracja będzie już czystą formalnością.

Co to jest domena internetowa?

Domena internetowa to adres tekstowy, pod którym znajduje się określona zawartość. Może być to strona WWW, poczta e-mail czy inne, wybrane usługi. Składa się z dwóch elementów, czyli:

  • nazwy głównej,
  • końcówki (tzw. rozszerzenia).

Wybierz domenę, której nazwa główna będzie w jasny sposób związana z Twoją działalnością. Może być to nazwa Twojej firmy, produktu czy branży, w której działasz. Ważne, by była łatwa do zapamiętania, bo to właśnie po jej wpisaniu internauci będą mogli przejść bezpośrednio do Twojej strony internetowej.

Proces rejestracji domeny internetowej krok po kroku

Jeśli planujesz stworzyć własną stronę WWW, to jednym z pierwszych kroków jest wybór domeny. Na drodze od jej wymyślenia do przystąpienia do budowy witryny jednak jest jeszcze kilka stopni do pokonania. Mowa tu o:

  • sprawdzeniu, czy wybierana domena jest wolna,
  • znalezieniu rejestratora oferującego najlepsze warunki,
  • podaniu danych, na które ma zostać zarejestrowany adres internetowy,
  • opłaceniu usługi na określony czas.

Gdy będziesz już mieć własną domenę, wystarczy podpiąć ją do hostingu i zacząć rozwijać swój internetowy biznes. Poniżej opisaliśmy szczegółowo każdy z kroków, by ułatwić Ci przejście przez proces rejestracji.

1. Wyszukanie wolnej domeny

Po wymyśleniu adresu idealnego musisz sprawdzić nazwę domeny. Rzecz bowiem w tym, że w internecie istnieją tysiące witryn. Może więc zdarzyć się, że rozwiązanie, które najbardziej Ci odpowiada, będzie po prostu już zajęte przez kogoś innego.

Jak sprawdzić, czy domena jest wolna? Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z serwisu https://dotisto.pl/. Wpisz w puste pole po prostu adres, który Cię interesuje. System przeanalizuje zarówno opcję przez Ciebie wpisaną, jak i jej wariacje z innymi rozszerzeniami. Możesz skorzystać z wyszukiwarki poniżej:

W przypadku domeny zajętej zobaczysz oznaczenie WHOIS. Gdy naciśniesz czerwony przycisk, nastąpi przekierowanie do bazy informacji o domenie. Tam sprawdzisz, kto jest właścicielem domeny i inne dane na jej temat. W innym przypadku możesz od razu kupić domenę, która jest wolna.

Zobacz: Jak sprawdzić, czy domena jest wolna?

Co, jeśli nazwa domeny jest zajęta?

Twoja wymarzona domena jest zajęta? W takim przypadku masz kilka opcji do wyboru. Jak wspominaliśmy wyżej, możesz wybrać dla niej inne rozszerzenie, które zasugeruje serwis. Oprócz tego też masz szansę np.:

  • rozważyć wykorzystanie innego słowa kluczowego,
  • dodanie do adresu elementu określającego charakter działania Twojej firmy (np. liczbę „24″ nawiązującą do całodobowego wsparcia),
  • dodać przedrostek „e-” lub końcówkę „online”,
  • nawiązać do nazwy firmy, marki lub branży w inny sposób.

Rodzaje domen internetowych

Każda domena internetowa ma charakterystyczną końcówkę. Zależnie od charakteru swojej działalności, wybrać możesz np.:

Najpopularniejsze rozszerzenie rejestrowane w Polsce to oczywiście domena .pl. Kojarzy je najwięcej internautów i z reguły użytkownicy odruchowo stosują je w adresach. To domena najwyższego poziomu, która ma jednak jedną wadę. Mowa tu o jej zajętości. W wielu przypadkach nazwy stron, najlepiej pasujące do danej branży, są już wykorzystywane. Przez to konieczne jest wymyślanie dla nich alternatyw. Możliwe jest także używanie innych rozszerzeń lub wprowadzanie wyżej wymienianych modyfikacji.

2. Rejestracja domeny – jak wybrać rejestratora?

Wolne domeny możesz kupić (a właściwie wynająć na określony czas) u rejestratorów. Są to serwisy współpracujące z odpowiednimi organami zarządzającymi witrynami internetowymi. W przypadku adresów .pl jest to NASK, czyli Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa.

Możliwości w zakresie danej domeny i jej dostępności są u wszystkich rejestratorów takie same. Nie ma możliwości, by konkretny adres był niedostępny na jednej stronie, a możliwy do wykupienia na innej. Nie oznacza to jednak, że wybór serwisu nie ma znaczenia. Poszczególnych operatorów różni bowiem m.in.:

  • cena domeny,
  • zasady dla użytkowników chcących kupić następne domeny (promocja, rabat, oferta specjalna itd.),
  • koszt przeniesienia domeny do innego operatora,
  • koszt przedłużenia ważności domeny,
  • funkcjonalność i możliwości panelu klienta,
  • usługa zapewniająca rezerwację obecnie zajętej domeny (opcja na domenę),
  • poziom zabezpieczeń,
  • inne usługi dodatkowe.

Rejestrator powinien w każdej z tych kwestii oferować jak najlepsze warunki. Jeśli jedna z kategorii jest przez niego zaniedbywana, być może warto rozważyć skorzystanie z usług innego dostawcy.

Cena rejestracji

Zajmując się rejestracją domeny, nie można pominąć kwestii kosztów. Nie każdy rejestrator za przypisanie adresu do konkretnego użytkownika pobiera opłatę w takiej samej wysokości. Sprawdź nasz Ranking cen domen: TOP 10. Z niego dowiesz się, w którym serwisie najbardziej opłaca się zarejestrować domenę. Co istotne, uwzględnione w nim zostały wszystkie najważniejsze opłaty, takie jak:

  • rodzaj domeny (domeny krajowe, domeny regionalne, domeny globalne),
  • opłata za pierwszy rok rejestracji,
  • koszt przedłużenia domeny.

Możesz skorzystać z oficjalnej listy rejestratorów, którzy przystąpili do Programu Partnerskiego NASK. Za ich pośrednictwem dokonasz rejestracji domen z końcówką .pl. Spis podmiotów znajdziesz na stronie https://dns.pl/lista_rejestratorow.

Ile kosztuje transfer domeny do innego rejestratora oraz jej przedłużenie?

U wielu rejestratorów, rejestrując nową domenę, możemy liczyć na znaczne zniżki. Jej aktywacja i obsługa przez pewien czas często kosztuje dosłownie kilkanaście złotych. Wszystko zmienia się jednak, gdy tylko okres promocyjny dobiega końca. Zwykle domena dostępna jest przez rok, a potem konieczne jest jej przedłużenie. Ta usługa z kolei jest już zwykle znacznie droższa, bo początkowa stawka rośnie przynajmniej kilkukrotnie. Warto więc od razu zwrócić na to uwagę i poszukać operatora, który nie winduje cen za posługiwanie się domeną przez dłuższy czas.

W internecie do wyboru masz tysiące rejestratorów. Bardzo możliwe, że po pewnym czasie znajdziesz inny serwis, oferujący lepsze warunki. Zdarza się jednak, że usługodawcy starają się powstrzymać „migrację” klientów – przynajmniej przez pierwszy rok. Nakładają wtedy blokadę transferu obsługi lub utrudniają go na inne sposoby. Często z transferem domeny wiążą się wysokie koszty lub skomplikowane formalności. Przed podpisaniem umowy upewnij się więc, że nie czekają Cię tego typu problemy.

Dostęp, funkcjonalność i łatwość obsługi panelu klienta

Po dokonaniu płatności za domenę zyskasz dostęp do panelu klienta. Zależnie od konkretnego rejestratora, znajdziesz w tym miejscu rozmaite funkcje. Warto upewnić się, że dany serwis zapewnia Ci dostęp do wszystkiego, co potrzebujesz. Wielu usługodawców umożliwia np. klientom samodzielną edycję serwerów DNS. Zdarza się jednak, że takie działanie wymaga kontaktu z supportem, podobnie jak wszelkie zmiany w domenie. Nie każdemu natomiast tego typu scenariusz odpowiada.

Druga kwestia to funkcjonalność i łatwość obsługi panelu klienta. Nie zawsze właściciel strony internetowej musi być perfekcyjnie obeznany w kwestiach hostingowych, domenowych itd. Nowoczesne kreatory pozwalają stworzyć serwis od zera bez znajomości kodowania czy obszernej wiedzy z zakresu internetu. Ważne więc, by zarządzanie witrynami nie było szczególnie wymagające.

Usługi dodatkowe, zabezpieczenie domen, opcje i usługa Registry Lock

Ostatnia kwestia to tzw. usługi dodatkowe oferowane przez rejestratorów. To pakiet „dodatków” ułatwiający zarządzanie domeną, który serwisy stosują do wyróżnienia się na tle konkurencji. Zależnie od konkretnej firmy, usługa skierowana może być do klientów poszukujących wygodnych rozwiązań, nowoczesnych technologii czy dodatkowych zabezpieczeń.

Wielu rejestratorów oferuje np. tzw. opcje na domenę. Jest to usługa pomagająca zdobyć adres, który obecnie należy do kogoś innego. Można powiedzieć, że dzięki temu nabywasz „prawo pierwokupu”. Gdy tylko w blokowanym adresie nastąpią zmiany (np. zostanie porzucony lub nieprzedłużony), od razu otrzymasz informację na ten temat. Zyskasz możliwość błyskawicznego wykupu wymarzonej nazwy, zanim ktoś Cię w tym uprzedzi.

Registry Lock to z kolei usługa wprowadzająca dodatkowe zabezpieczenia w domenie. Można wykupić ją już u wielu operatorów. Jej aktywacja uniemożliwia dokonanie zmian związanych z danym adresem. Wszelkie modyfikacje wymagają wyraźnej zgody abonenta, czyli osoby uprawnionej. Ochrona przed nieuprawnioną modyfikacją ustawień czy niepożądaną zmianą delegacji, jaką zapewnia Registry Lock, stoi na najwyższym poziomie. Skorzystać z niej mogą zarówno właściciele dysponujący nazwami domen o charakterze prywatnym, jak i biznesowym.

3. Podawanie danych

Rejestrator domeny wybrany? Doskonale, możemy więc przejść do kolejnego kroku. W każdym serwisie znajduje się wyszukiwarka, w której musisz wpisać interesujący Cię adres. W wynikach wyszukiwania znajdziesz zapewne różne jego wersje, sugerowane przez system. Możesz tam wybrać domenę, która odpowiada Twoim oczekiwaniom pod każdym względem. Następnie naciśnij przycisk pozwalający na jej zakup.

Witryna powinna przeprowadzić Cię przez transakcję. Konieczne będzie podanie szczegółowych danych podmiotu, na który zostanie zarejestrowana domena internetowa. Może to być zarówno osoba prywatna, jak i firma zakładająca stronę WWW. Wpisuj te informacje bardzo uważnie, bo w przypadku błędu możesz mieć problem z zarządzaniem adresem w przyszłości. Najczęściej podać trzeba:

  • imię i nazwisko,
  • numer PESEL,
  • numer telefonu,
  • adres e-mail.

W przypadku konta firmowego potrzebny będzie również numer NIP oraz nazwa przedsiębiorstwa.

4. Opłacenie zakupionej domeny

Aby wybrana nazwa domeny została przypisana do konkretnego użytkownika, konieczne jest uregulowanie opłaty. Faktura wystawiona na podane dane powinna trafić na Twojego maila. Zazwyczaj pierwszy rachunek jest bardzo niski, a czasem nawet wynosi 0 zł (zob. darmowe domeny). Pamiętaj jednak, że taka sytuacja rzadko trwa dłużej niż rok. Po wykonaniu płatności rejestracja domeny oficjalnie dobiegła końca. Możesz teraz swobodnie podpiąć adres do swojego hostingu i przystąpić do tworzenia własnego miejsca w sieci.

Jak podpiąć domeny internetowe do hostingu?

Jak połączyć domenę z hostingiem? Instrukcja podpinania domeny nie należy do skomplikowanych. Jeśli hosting i rejestracja domeny zostały wykonane u jednego usługodawcy, to nie będzie z tym żadnego problemu. Wszystko wykonasz z poziomu panelu klienta w cPanel czy DirectAdmin. Musisz tylko przejść do zakładki umożliwiającej zarządzanie domenami.

Sprawa jest odrobinę bardziej złożona, jeśli masz domenę w innym serwisie niż hosting. W takiej sytuacji musisz:

  1. dodań domenę w panelu hostingowym,
  2. uzyskać adresy DNS,
  3. zmienić adresy DNS domeny w serwisie, w którym została ona zarejestrowana.

Najczęściej połączenie domeny z nowym hostingiem (tzw. propagacja DNS) trwa od kilku do kilkunastu godzin. Zdarza się natomiast, że czasem zajmuje nawet dwie doby.