🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

11 min. czytania

Domena Najwyższego Poziomu TLD (Top-Level-Domain): co to?

Domeny internetowe

Fot. Storyset

Czym jest domena najwyższego poziomu TLD (Top-Level-Domain)? Typy TLD, przykłady rozszerzeń domen, omówienie.

Spis treści
Serwer

Czym jest domena najwyższego poziomu TLD? Przekazuje informacje istotne dla użytkowników i może znacząco wpływać na współczynnik klikalności. Właśnie dlatego warto dobrze przemyśleć jej wybór i dowiedzieć się o niej jak najwięcej.

Domeny najwyższego poziomu są istotnym elementem historii całego internetu. Do ich stworzenia doszło w latach 60. XX wieku z oczywistych przyczyn. Już wtedy użytkownicy raczkującego jeszcze internetu nie mogli zapamiętywać adresów IP komputerów, wchodzących w skład sieci. Koncepcja, jaką była domena TLD, rozwiązała ten problem i ułatwiła komunikację.

Do 2013 roku (przed powstaniem tzw. New TLD) istniały zaledwie 22 główne domeny TLD + oczywiście domeny krajowe. To zadziwiające, biorąc pod uwagę fakt, że już w latach 90. internet zaczęto postrzegać jako nową platformę biznesową. Szybko natomiast okazało się, że potrzeba więcej różnorodnych domen najwyższego poziomu. W internecie po prostu zaczęło „brakować miejsca” dla wszystkich twórców i ich pomysłów. Większość nazw w obrębie ograniczonej liczby rozszerzeń była zajęta, a zainteresowanie nimi szybko rosło.

Obecnie ostatni segment nazwy domeny przybiera bardzo rozmaite formy. Strony internetowe posługują się nim także do komunikacji z internautami. Wskazują w ten sposób, do czego służą i co można na nich znaleźć. Końcówka domeny ma zaledwie pośredni wpływ na SEO, ale jej prawidłowy dobór może pomóc Ci w rozwoju internetowego biznesu. Poznaj zatem wszystkie rodzaje domen najwyższego poziomu. Dowiedz się o nich wszystkiego, co pomoże Ci w wyborze rozszerzenia.

Domeny najwyższego poziomu (TLD) – czym są?

Domena najwyższego poziomu (top-level-domain) TLD znajduje się najwyżej w hierarchii DNS. Oznacza to, że powyżej niej nie ma już żadnej innej domeny internetowej. W praktyce jest ona częścią adresu URL, znajdującą się po ostatniej kropce. Dobrze zobrazuje to przykład. W adresie:

  • przykladowy.adres.strony.pl

top-level-domain stanowi fragment „pl”. Domeny najwyższego poziomu – podobnie jak pozostałe adresy – są wykorzystywane w protokole DNS. Biorą więc udział w „tłumaczeniu” nazw urządzeń na ich adresy IP.

Końcówką domeny możesz wyrazić różne rzeczy i przekazać określone informacje. Są to dane wysyłane zarówno do wyszukiwarek internetowych, jak i internautów. Zależnie od wyboru rozszerzenia bowiem możesz określić np.:

  • obszar geograficzny, w którym działasz (np. .pl – Polska), 
  • obszar działalności (np. .org – organizacja), 
  • charakter strony internetowej powiązanej z domeną najwyższego poziomu (np. .edu – strona placówek edukacyjnych),
  • instytucje zarządzające (np. .gov – domeny wskazujące na organizacje rządowe).

Top-level-domain nazywana jest nie tylko „domeną najwyższego poziomu”. Często – z uwagi na umieszczenie na końcu, określana bywa też jako:

  • końcówka domeny, 
  • rozszerzenie, 
  • sufiks. 

Jej właścicielem zwykle może być zarówno osoba prywatna, jak i firma. Zdarza się natomiast, że ich rejestracja obarczona jest pewnymi ograniczeniami. Wynika to z przepisów konkretnych krajów, z którymi dane rozszerzenia są związane. Domeny TLD globalne znajdują się pod nadzorem Internet Corporation for Assorted Names and Numbers (ICANN). Instytucja ta czuwa nad wszelkimi aspektami związanymi z ich działalnością w internecie.

Zobacz też: Domena Drugiego Poziomu SLD (Second-Level-Domain): co to?

Typy domen najwyższego poziomu

Przygotowując się do rejestracji domen TLD, należy pamiętać, że istnieją różne ich rodzaje. Zależnie od Twoich potrzeb i oczekiwań, do Twojej dyspozycji są:

  • ogólne domeny najwyższego poziomu (wraz z tzw. New gTLD),
  • krajowe domeny TLD, 
  • sponsorowane domeny najwyższego poziomu,
  • specjalne domeny TLD.

Te ostatnie z kolei dzielą się dodatkowo na:

  • domenę infrastrukturalną, 
  • domeny tekstowe,
  • domeny przykładowe. 

Poniżej przyjrzeliśmy się bliżej każdemu z tych typów. Część domen najwyższego poziomu można zakwalifikować do więcej niż jednej kategorii – zależnie od perspektywy. Nie zdziw się więc, gdy któreś z rozszerzeń znajdziesz np. w dwóch miejscach z różną argumentacją.

Funkcjonalne (ogólne) domeny najwyższego poziomu (gTLD)

Domeny ogólne nie są związane z kodem kraju, na którego terenie może funkcjonować dana marka. W tym przypadku mamy do czynienia z rozszerzeniem naprowadzającym odbiorców na tematykę witryny. To znaczące ułatwienie dla internautów przy podejmowaniu decyzji, czy wejść na daną stronę. Od razu bowiem wiadomo, czy dotyczy ona dokładnie tego zagadnienia, na którym danej osobie zależy. Przykładem domen funkcjonalnych mogą być takie końcówki, jak np.:

  • .com– strona wykorzystywana przez przedsiębiorstwa komercyjne (najpopularniejsza domena świata), 
  • .biz – strona biznesowa, 
  • .net– strony związane z siecią i szeroko pojętym sektorem IT (net to skrót od „network”), 
  • .org – organizacje publiczne, często wykorzystywany przez organizacje non-profit, 
  • .info – strona informacyjna,
  • .gov – tę nazwę domeny używają organizacje i instytucje związane z rządami różnych krajów,
  • .edu – skrót przeznaczony przede wszystkim dla różnego typu instytucji edukacyjnych (np. szkoły, uczelnie itp.). 

„New TLD” – czym są tzw. nowe domeny globalne?

New gTLD to nowe domeny globalne. Pojawiły się w 2012 roku i poszerzyły paletę zwykłych TLD po procesie aplikacyjnym. Ze standardowej listy domen pokroju .com, .org, .net, .edu i kilku innych powstała baza kilkuset najróżniejszych rozszerzeń. Są one dostępne dla użytkowników na całym świecie i przybierają bardzo oryginalne formy.

Cechą charakterystyczną New gTLD jest różnorodność. Są niezwykle zróżnicowane i nawiązują do rozmaitych tematyk, dziedzin, branż, sektorów gospodarczych czy obszarów geograficznych. Zostały stworzone po to, by twórcy mogli lepiej dostosować adresy swoich stron do tego, co robią. W ten sposób wyróżnisz się na tle konkurencji i przyciągniesz lepiej sprofilowanych odbiorców, skonkretyzowanych na danym zagadnieniu.

Przykładem domen New gTLD jest m.in.:

  • .expert – rozwiązanie dla profesjonalistów i specjalistów ze swojej dziedziny. Lubiane zarówno przez firmy, jak i freelancerów związanych z danym segmentem rynku. Wskazuje na kompetencje i doświadczenie w branży; 
  • .camp – rozwiązanie dla stron z zakresu turystyki, obozów czy aktywności na świeżym powietrzu. Przyciąga ludzi zainteresowanych tego typu tematyką;
  • .blog – wyróżnik wskazujący na działalność contentową osób prowadzących blogi. Użytkownik może w tym obszarze liczyć na przemyślenia własne autorów czy dzielenie się wiedzą;
  • .bar – opcja dla wszelkich stron związanych z szeroko pojętą branżą gastronomiczną, jak np. barów, restauracji itp. Jasno wskazuje, czego użytkownik może spodziewać się po tej witrynie.

Domeny krajowe najwyższego poziomu (ccTLD)

Drugi typ domeny wyższego poziomu to domena krajowa. Jej skrót to ccTLD – od angielskiego country code top level domain. Niektóre TLD są bowiem ściśle związane z konkretnym krajem tak, jak domena .pl z Polską. Charakteryzują je krótsze nazwy od funkcjonalnych, oparte na dwuliterowym kodzie ISO. W tym przypadku rejestracja adresu z danym rozszerzeniem może wymagać posiadania rzeczywistego adresu na terytorium danego państwa.

Bardzo często domeny krajowe są popularniejsze w swoich krajach niż domeny ogólne. Tak jest m.in. w naszym państwie. Najwięcej zarejestrowanych adresów w Polsce to te z końcówką .pl. Przykłady innych ccTLD to np.:

  • .us – rozszerzenie dla Stanów Zjednoczonych, 
  • .uk – rozszerzenie dla Wielkiej Brytanii, 
  • .fr – rozszerzenie dla Francji, 
  • .jp – rozszerzenie dla Japonii,
  • .de – rozszerzenie dla Niemiec, 
  • .nl – rozszerzenie dla Holandii. 

Sponsorowane domeny najwyższego poziomu (sTLD)

Domeny sponsorowane przypominają domeny najwyższego poziomu gTLD. Są one obsługiwane jednak przez organizacje prywatne. Charakteryzują się ponadto ściśle określonymi zasadami rejestracji, których należy przestrzegać. Najczęściej dotyczą one typów firm i przedsiębiorstw, które mają zgodę na ich używanie. Przykłady takich domen sTLD to np.:

  • .mil – rozszerzenie zastrzeżone wyłącznie dla wojska USA, 
  • .edu – rozszerzenie zastrzeżone wyłącznie dla placówek edukacyjnych, 
  • .jobs – rozszerzenie zastrzeżone wyłącznie dla organizacji związanych z zatrudnieniem. 

Specjalne domeny TLD (specjal-use TLD)

Specjalne rodzaje domen najwyższego poziomu mają swoje ściśle zdefiniowane zadanie. Wymagają one dedykowanych sposobów obsługi. Dotyczy to zarówno aspektów programowych, jak i sprzętowych, które zostały opisane w RFC. Jak wspominaliśmy już wyżej, występują w trzech typach:

  • domena infrastrukturalna – dotyczy wyłącznie domeny .arpa. Tłumaczona jest jako „obszar parametrów adresów i routingu”. Na życzenie IETF jest zarezerwowana przez IANA. Wykorzystuje się ją wyłącznie w celach związanych z infrastrukturą internetową; 
  • domeny przykładowe – stosowane przede wszystkim w dokumentacji lub jako przykład nazw domen. Nie są przeznaczone do użytku w globalnym systemie DNS. Przykładami mogą być np. example.com lub example.org; 
  • domeny tekstowe – są widoczne wyłącznie w głównej bazie domen najwyższego poziomu.

Jak i gdzie zarejestrować domenę najwyższego poziomu?

Domena najwyższego poziomu może zostać zarejestrowana po spełnieniu przez użytkownika odpowiednich wymogów. Najczęściej natomiast nie stanowi to większego problemu. Zależne jest to natomiast od indywidualnego przykładu rozszerzenia. Cały proces również nie należy do skomplikowanych i nie powinien zająć Ci więcej niż kilka minut.

Jak zarejestrować domenę internetową? Instrukcja krok po kroku:

  1. znajdź wolną domenę TLD, która odpowiada Twojej działalności, 
  2. wybierz rejestratora, dzięki któremu zdobędziesz domenę, 
  3. podaj dane niezbędne do przeprowadzenia rejestracji (dane osoby prywatnej lub firmy), 
  4. opłać wybrany adres. 

Po zaksięgowaniu płatności domena powinna znaleźć się na Twoim koncie. Możesz nią zarządzać przez czas kreślony w umowie. Gdy dobiegnie on końca, możliwe będzie przedłużenie ważności „dzierżawy”. By nie stracić swojego adresu, zapoznaj się ponadto z cyklem życia domeny. Teraz masz już swój URL i możesz go podpiąć do swojego hostingu. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby zacząć tworzyć na nim swoje własne miejsce w sieci.

Domena najwyższego poziomu a SEO

Typ domeny TLD nie wpływa bezpośrednio na SEO. Nie oznacza to jednak, że jest zupełnie bez znaczenia dla miejsca strony w wynikach wyszukiwania. Na wyższe pozycje wpływa bowiem szereg wskaźników, działających na korzyść witryny. Jednym z nich natomiast jest renoma marki, jej popularność i rozpoznawalność. W tym natomiast może pomóc odpowiedni dobór rozszerzenia.

Wybór końcówki .pl dla strony nie sprawi, że znajdzie się ona wyżej w wyszukiwarce, niż ta sama strona z .net. Istotną rolę odgrywa tu natomiast czynnik ludzki, czyli odbiór danej domeny na odbiorców. Popularne, powszechnie znane i rzetelne rozszerzenia mogą przekonać do Ciebie użytkowników. Chętniej będą oni klikać w URL z .pl niż inny, nieznany, a tym bardziej uznawany za podejrzany. Ostatecznie zatem Twoja witryna zyska na wiarygodności i będzie miała więcej wejść. Dzięki temu natomiast – pośrednio – zdobędzie szansę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Z tego względu specjaliści SEO zawsze radzą korzystać z najpopularniejszych TLD:

  • dla stron związanych z konkretnymi krajami – z domen krajowych (np. .pl w Polsce), 
  • dla stron o zasięgu międzynarodowym – z domen powszechnie znanych i rozpoznawalnych (np. .com). 

Istnieje jeszcze jedna teoria łącząca pozycjonowanie z rozszerzeniem. Mowa tu o dopasowaniu końcówki domeny do sektora działalności. Część specjalistów uważa, że jasne określenie branży działania firmy sprzyja SEO. Nie ma na to jednak jednoznacznych dowodów. TLD z najlepszą reputacją, takie jak .pl czy .com, są natomiast uniwersalne, niezależnie od tematyki strony.

Czytaj: Wpływ domeny internetowej na SEO (pozycjonowanie)

Domeny najwyższego poziomu a bezpieczeństwo w sieci

Rejestrując domenę TLD, warto zadbać o jej odpowiednie zabezpieczenia. Dotyczy to zarówno ochrony Twoich danych, jak i informacji przesyłanych lub umieszczanych przez użytkowników. Ponadto warto chronić się przed internetowymi oszustami. Stosują oni m.in. cybersquatting i typosquatting, definiowane jako piractwo internetowe. Ponadto problemem jest domain spoofing, rozumiany jako szeroko pojęte podszywanie się lub udawanie witryn, marek czy domen.

Zależnie od zagrożenia, istnieje bardzo wiele metod ochrony i zabezpieczania domen. Możesz rozważyć wdrożenie m.in.:

Na co zwrócić uwagę, wybierając domenę TLD?

Istnieją różne rodzaje domen TLD, przez co wybór tej odpowiedniej jest prawdziwym wyzwaniem. Choć wpływ na SEO i pozycjonowanie nie jest bezpośredni, warto pomyśleć nad klikalnością strony. To właśnie dobrze dobrana końcówka może być jednym z czynników, dzięki którym odniesiesz sukces.

Nie da się niestety jednoznacznie określić, jaka domena jest najlepsza. Wszystko bowiem zależy od indywidualnej sytuacji. Ważna jest branża, w której działasz, ale też zasięg, wielkość firmy, jej charakter czy profil odbiorców. Da się wykazać kilka uniwersalnych cech, którymi powinna charakteryzować się domena TLD. Powinna być:

  • uniwersalna lub ściśle związana z charakterem Twojej firmy, 
  • wiarygodna i rzetelna w oczach odbiorców, 
  • dostosowana do obszaru działania Twojej działalności,
  • możliwa do wykorzystania przez Ciebie (nieobjęta żadnymi ograniczeniami). 

Na jaką domenę najwyższego poziomu się zdecydować?

Większość specjalistów działających w internecie poleca polskim przedsiębiorcom końcówkę .pl. To najczęściej wybierany adres w naszym kraju. Kojarzy się pozytywnie Polakom i często wprowadzany jest do wpisywanego adresu odruchowo. To może działać na Twoją korzyść, bo potencjalni klienci nie będą mieli problemu z zapamiętaniem rozszerzenia. Oczywiście dotyczy to stron, które rzeczywiście działają na rynku polskim i tu mają swoich odbiorców.

W przypadku działań na skalę europejską i międzynarodową największą popularnością cieszą się domeny .eu lub .com. Nie ograniczają Twoich zasięgów do żadnego kraju i pozwalają pozyskiwać odbiorców z zagranicy. Często korzystanie z nich łączy się z prowadzeniem serwisu w kilku wersjach językowych. Warto więc wiedzieć, jak przetłumaczyć WordPressa.

Część firm – szczególnie związanych z branżą kreatywną – nie jest zainteresowana domenami „uniwersalnymi”. W takim przypadku możesz skorzystać z rozwiązań dedykowanych dla danych branż i New gTLD. Pozwolą Ci one wyróżnić się na rynku, a także zrobić wrażenie na odbiorcach. To natomiast zależne jest od profilu użytkowników. Zabieg ten może się bowiem udać, o ile masz pewność, że internautów nie wystraszy niecodzienna nazwa.