🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

9 min. czytania

Domena Drugiego Poziomu SLD (Second-Level-Domain): co to?

Domeny internetowe

Fot. Storyset

Czym jest domena drugiego poziomu SLD (Second-Level-Domain)? Typy TLD, przykłady rozszerzeń domen drugiego poziomu, omówienie.

Spis treści
Serwer

Czym jest domena drugiego poziomu i czym różni się od top-level domain? To rozwiązanie, które możesz wykorzystać na kilka sposobów. Warto wiedzieć, kiedy po nie sięgnąć i w jaki sposób może pomóc Twojej stronie zabłysnąć w internecie.

Domena drugiego poziomu przez wiele osób jest mylnie rozumiana. Nie jest to bowiem gorszy rodzaj adresu, w określony sposób słabszy od domeny najwyższego poziomu. To odrębna struktura, wchodząca w skład adresu URL Twojego miejsca w sieci. Oczywiście może być skonkretyzowana i wyodrębniona. Często natomiast stanowi integralną część nazwy.

Najczęstszym zastosowaniem domen internetowych drugiego poziomu jest skonkretyzowanie przekazu, jaki niesie adres. W ten sposób możesz pochylić się nad danym regionem lub określoną funkcjonalnością. Czy jednak rzeczywiście Twoja strona internetowa, sklep czy inna zawartość online na tym mogą skorzystać? Przed użyciem second-level domains uważnie zapoznać się z ich specyfikacją, rodzajami i zastosowaniem.

Domeny drugiego poziomu (SLD) – czym są?

Domena drugiego poziomu jest częścią adresu internetowego. Zaraz za nią znajdują się zawsze domeny najwyższego poziomu, takie jak np. .pl czy .com. Zazwyczaj położona jest po nazwie domeny głównej. Znaleźć ją możesz po przedostatniej kropce w adresie URL.

W przypadku „nazwa.com.pl” domena drugiego poziomu to „com”. W takiej sytuacji second-level domains dzielone są zwykle na dwa typy:

  • funkcjonalne,
  • regionalne.

Specyficzna sytuacja występuje w przypadku braku w adresie URL dodatkowego rozszerzenia. Gdy tak się stanie, to główna nazwa adresu może zostać uznana za domenę drugiego poziomu. Niecodziennie wygląda też w przypadku występowania tradycyjnej subdomeny. W takiej sytuacji w adresie „nazwadomeny.pl” albo „blog.nazwadomeny.pl” to „nazwadomeny” staje się domeną drugiego poziomu. Głównie jednak funkcja ta dotyczy drugiego rozszerzenia, precyzującego domenę najwyższego poziomu.

Warto podkreślić, że domena drugiego poziomu jest respektowana przez Domain Name System. Znajduje się w jego hierarchii pod TLD, będąc jednocześnie specyficzną subdomeną domeny najwyższego poziomu.

Rodzaje domen drugiego poziomu

Jak wspominaliśmy, second-level domain zwykle wpisuje się w jeden z dwóch typów:

  • funkcjonalny,
  • regionalny.

Wynika to przede wszystkim z jej przeznaczenia. Świadome używanie jej ma bowiem na celu osiągnięcie określonych celów i nie jest przypadkowe.

Domeny funkcjonalne

Zastosowanie domeny drugiego poziomu może stanowić wskazówkę dotyczącą jej zawartości. W ten sposób „podpowiadasz” użytkownikom, co znajdą na Twojej stronie internetowej. Wskazujesz im, czy będzie to np. sklep, czy też witryna związana z określoną tematyką. Zyskujesz dzięki temu szansę na dotarcie do odbiorcy o lepiej skonkretyzowanym profilu.

Domena funkcjonalna drugiego poziomu może mieć różne formy, np.:

  • turystyka.pl – adresy przeznaczone dla stron poruszających zagadnienia związane z sektorem turystycznym,
  • org.pl – adresy, z których najczęściej korzystają organizacje pozarządowe i non-profit,
  • net.pl – wskazuje na strony poruszające tematykę technologii internetowych,
  • mil.pl – sugeruje stronę związaną z militariami i wojskowością, takich jak np. sklepy z militariami,
  • media.pl – rozwiązanie stosowane przez firmy z branży medialnej.

Wymienione powyżej przykłady dotyczą polskich domen funkcjonalnych. Ich odpowiedniki jednak są obecne również w innych państwach. Zależnie od konkretnego przypadku, zmienić się w nich może zarówno domena drugiego poziomu, jak i rozszerzenie najwyższego.

Domeny regionalne

Domena drugiego poziomu typu regionalnego pozwala na sprecyzowanie, jakiego terenu dotyczy Twoja działalność. Może być to związane zarówno z obszarem, na którym oferujesz usługi, jak i np. poruszaną na stronie tematyką. Jest to więc świetne rozwiązanie zarówno dla firm lokalnych, jak i serwisów informacyjnych czy turystycznych.

Stosowanie rozszerzeń regionalnych pozwala na przyciągnięcie odbiorców, do których rzeczywiście chcesz dotrzeć. Ułatwi Ci też wybicie się na lokalnym rynku. Potencjalni klienci na pierwszy rzut oka będą wiedzieć, że Twoja uwaga dotyczy właśnie ich.

Przykładem domeny regionalnej drugiego poziomu może być np.:

  • waw.pl – miejsce w sieci, skupione na Warszawie i jej okolicach,
  • pomorskie.pl – serwis poruszający zagadnienia dotyczące województwa pomorskiego,
  • mazury.pl – strona związana z szeroko pojętym regionem Mazur.

Jak widzisz, domeny regionalne mogą dotyczyć zarówno miast, jak i województw czy regionów. W ten sposób pozwalają użytkownikom znaleźć treści lokalne, związane z miejscem, które ich interesuje.

Kiedy warto zdecydować się na domenę drugiego poziomu?

Domena drugiego poziomu jest specyficznym rozwiązaniem, które nie sprawdzi się w każdej sytuacji. Z zasady wybór adresu powinien opierać się na łatwości jego zapamiętania przez użytkowników. Im więc nazwa będzie dłuższa, tym gorzej dla Ciebie. Większa bowiem szansa na to, że odbiorcy go zapomną lub błędnie wpiszą. Pod tym względem atrakcyjniejsze wydają się domeny najwyższego poziomu.

Istnieją jednak serwisy, w których zastosowanie domeny drugiego poziomu ma sens. Mowa tu oczywiście o dodatkowym rozszerzeniu funkcjonalnym lub regionalnym. Szczególnie dobrze sprawdzają się one w przypadku serwisów przyciągających jedynie odbiorców o ścisłym profilu. Mogą to być np.:

  • pasjonaci danego zagadnienia,
  • mieszkańcy określonego miasta lub regionu,
  • osoby poszukujące konkretnego typu serwisu.

Wiesz, że Twoim odbiorcą ma być skonkretyzowana grupa użytkowników? Domeny drugiego poziomu mogą Ci więc pomóc do niej dotrzeć. Ich zadaniem jest w końcu „uściślanie” profilu adresu URL.

Regionalne domeny drugiego poziomu dobrze sprawdzają się też w firmach posiadających oddziały w różnych miejscach. Z ich wykorzystaniem możliwe jest stworzenie witryn dla konkretnych placówek, które nie będą myliły się potencjalnym klientom. Ten argument dotyczyć może również serwisów lokalnych serwisów informacyjnych. Dzięki wprowadzeniu second-level domains mogą one tworzyć odrębne witryny, np.:

  • news.wroclaw.pl,
  • news.krakow.pl,
  • i inne.

Na co zwrócić uwagę, wybierając domenę SLD?

Wybór odpowiedniej domeny to sprawa indywidualna. Każdy adres – niezależnie od poziomu domeny – musi pasować do określonego rodzaju działalności internetowej. Nie ma uniwersalnego sposobu na stworzenie idealnego URL-a, który każdemu zapewni sukces. Wpływa na to bowiem bardzo wiele czynników, takich jak np.:

  • tematyka strony,
  • profil działalności,
  • cele twórcy,
  • profil odbiorców,
  • zasięg działalności.

Tego typu warunków wpływających na wybór domeny jest znacznie więcej. Wymieniliśmy jednak tylko te, które są uznawane za jedne z najważniejszych. Analizując je, można natomiast stworzyć jeszcze jedną listę. Zawiera ona aspekty, na które powinna zwrócić uwagę każda osoba, wybierająca domenę SLD. Poszukując adresu idealnego, zadbaj o to, aby był on:

  • związany z Twoim profilem działalności,
  • czytelny dla odbiorcy,
  • skonkretyzowany na danej grupie odbiorców, na których Ci szczególnie zależy,
  • możliwie zwięzły i krótki,
  • łatwy do zapamiętania,
  • unikatowy i niemylący się z adresami konkurencji,
  • wyróżniający się na tle konkurencji,
  • nieograniczający ewentualnego rozwoju marki.

Jak i gdzie zarejestrować domenę drugiego poziomu?

Jak zarejestrować domenę internetową drugiego poziomu? Z takiej opcji możesz skorzystać zarówno u niezależnych rejestratorów, jak i w hostingu, który ma taką funkcję. Najpierw jednak zawsze pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy dany adres nie jest zajęty. Możesz zrobić to szybko w serwisie https://dotisto.pl/. Wpisz tylko nazwę, która Cię interesuje. System sam przeanalizuje jej dostępność. Da Ci od razu szansę zakupu, jak i wskaże atrakcyjne alternatywy.

Jeśli witryna jest wolna, możesz przejść do jej rejestracji. Po podaniu niezbędnych danych musisz uiścić opłatę określoną przez serwis. Zwykle „rezerwuje” ona adres na dokładny rok. Ewentualnie możesz też wybrać dłuższy okres – zazwyczaj maksymalnie do 5-10 lat. Jeśli tego nie zrobisz, to po 12 miesiącach konieczne będzie odnowienie adresu.

Domeny drugiego poziomu zwykle są tańsze niż .pl z poziomu najwyższego. Rzadko ich cena przekracza kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Najczęściej mowa tu o kwocie rzędu 10-50 zł za rok.

Po zaksięgowaniu wpłaty serwis udzieli Ci dostępu do zarejestrowanej nazwy. Możesz z niej korzystać aż do upływu terminu określonego w umowie. Oznacza to, że swobodnie przeniesiesz ją teraz na swoje konto hostingowe lub podepniesz pod daną stronę internetową. Możesz też aktywować ją na swoim hostingu i rozpocząć budowę swojego własnego miejsca w sieci.

Domena drugiego poziomu a SEO

Second-level domains – podobnie zresztą jak domeny najwyższego poziomu – nie mają bezpośredniego wpływu na SEO. Oznacza to, że nie ma żadnej różnicy między adresem „strona.waw.pl” i „strona.com.pl” pod względem pozycjonowania.

Nie oznacza to natomiast, że nazwa domeny nie ma znaczenia i nie wpływa na widoczność strony w sieci. Podjęcie odpowiedniej decyzji może bowiem pośrednio sprawić, że Twoja witryna stanie się atrakcyjniejsza dla Google. To z kolei ma szansę przełożyć się na zajęcie wyższego miejsca w wynikach wyszukiwania.

Sekret tkwi w fakcie, że popularność i renoma strony internetowej działa pośrednio na korzyść SEO. Źle dobrana domena drugiego poziomu może natomiast sprawić, że Twój URL będzie trudny do zapamiętania. Efektem takiego działania może być brak ruchu organicznego i zainteresowania odbiorców. Niektóre rozszerzenia są nie tylko mało popularne, ale nawet wzbudzają niepokój u internautów. Nieznane warianty postrzegane bywają jako oszustwo. W tym sensie więc odpowiedni wybór domeny pierwszego i drugiego poziomu może być kluczowy.

Budowanie adresu na bazie domeny najwyższego poziomu oraz jej subdomeny, sprawia, że URL staje się dość długi. Ważne jest zatem rozważne wprowadzenie głównego fragmentu adresu. Inaczej bowiem może zdarzyć się, że nazwa będzie się myliła internautom. Podczas jej wpisywania wiele osób może ponadto popełniać błędy i literówki. Pamiętaj, że często URL-e typu „adres.com.pl” są wpisywane jako „adres.com” albo „adres.pl”. Efektem tego jest wzmacnianie ewentualnej konkurencji i działanie na swoją szkodę.

Domena drugiego poziomu a bezpieczeństwo w sieci

Kwestia bezpieczeństwa w sieci jest istotna niezależnie od rodzaju domeny, którą posiadasz. Second-level domains, dokładnie tak samo, jak domeny najwyższego poziomu, należy odpowiednio chronić. Wykorzystaj w tym celu rozmaite rozwiązania, takie jak m.in.:

W ten sposób uchronisz nie tylko swoje dane, ale i internautów odwiedzających Twoją stronę. Co więcej, rozważ podjęcie odpowiednich działań, pozwalających uchronić się przed domain spoofingiem, cybersquattingiem czy typosquattingiem.

Zalety i wady second-level domains

Domena drugiego poziomu ma kilka mocnych stron. Przede wszystkim pozwala dotrzeć do dość ściśle określonego grona odbiorców. Uniwersalne i ogólne rozszerzenia czasem w tej kwestii zawodzą (szczególnie te międzynarodowe). Druga kwestia to akceptacja adresu w hermetycznym środowisku. Wskazanie w URL-u przywiązania do danego tematu czy regionu wzbudza zaufanie i ułatwia nawiązywanie kontaktów. Szybciej w taki sposób zbudować wizerunek „swojskiej” strony, należącej do krajobrazu danej grupy.

Nie oznacza to jednak, że second-level domain jest pozbawiona wad. Największą jest fakt, że w znacznym stopniu ogranicza rozwój witryny. Uwzględnienie w adresie tematyki czy regionu działania nie sprzyja wprowadzaniu zmian, a tym bardziej rozszerzaniu oferty. W przypadku zajmowania nowych rynków konieczne może okazać się kupienie nowego URL-a. Co więcej, podwójna końcówka adresu jest też trudniejsza to zapamiętania i wpisania w przeglądarce. Ostatecznie może mylić się internautom i zmniejszać liczbę wejść organicznych.

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy stosowanie domen drugiego poziomu popłaca. Wszystko bowiem zależy od konkretnej sytuacji i danego serwisu internetowego. Zastanów się, czy wady tego rozwiązania są dla Ciebie problematyczne. Jeśli nie, to może być to pomysł na nazwę idealny dla Twojego internetowego biznesu.