🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

7 min. czytania

BIMI i certyfikaty VMC – logo firmy i uwierzytelnianie w Gmailu, Yahoo i innych skrzynkach pocztowych

Certyfikat E-mail

Fot. Storyset / MM

Co to jest BIMI i certyfikat VMC? Jak uzyskać logo firmy i uwierzytelnianie e-mail w Gmailu, Yahoo i innych skrzynkach pocztowych? Poradnik.

Spis treści
E-mail

Chcesz, aby Twoje wiadomości e-mail wyróżniały się w skrzynce odbiorczej klientów? W czasach powszechnego SPAM-u nie jest to łatwe. Nowy standard BIMI i certyfikaty VMC mogą jednak Ci w tym pomóc. Dzięki nim nie tylko zapewnisz rozgłos swojej firmie. Zwiększysz też bezpieczeństwo korespondencji i pokażesz się z najlepszej strony swoim klientom. Korzystanie z uwierzytelnionych wiadomości to nowy wymiar kontaktu z odbiorcami, który musisz poznać.

Co to jest BIMI i jak działa?

BIMI to skrót od Brand Indicators for Message Identification. Jest to globalny standard, odpowiedzialny za uwierzytelnianie nadawcy wiadomości e-mail. Został wprowadzony stosunkowo niedawno. Już współpracę z nim natomiast rozpoczęły prawie wszystkie największe skrzynki pocztowe.

Dzięki niemu otrzymywanie informacji handlowych przestaje być uciążliwe dla odbiorcy. Jest on w stanie błyskawicznie bowiem odróżnić natłok bezużytecznych informacji marketingowych niskiej jakości od wartościowych wiadomości. W ten sposób użytkownik lub potencjalny klient chroniony też przed phishingiem. Komunikacja z nim odbywa się na w pełni bezpieczniejszym poziomie.

Znak towarowy, zweryfikowany przez notariusza, daje gwarancję odnośnie do tożsamości nadawcy. Rekord BIMI stanowi natomiast rozszerzenie standardów SPF, DKIM i DMARC. Pozwala to na wyświetlanie przesyłanych e-maili wraz z zatwierdzonym logo marki nadawcy. Dotyczy to zarówno listingu, jak i samej wiadomości. Dodatkowo daje pewność, że znak ten zgodny jest z logotypem zarejestrowanym w urządzenie patentowym. Odbiorca maila więc doskonale wie, kto wysłał do niego wiadomość. Nie musi też bać się o to, że doszło do podszywania się pod inną firmę przez oszustów.

Zobacz: Tworzenie logo online: 10 darmowych programów i kreatorów

Dlaczego warto korzystać z BIMI?

Do wdrożenia BIMI niezbędne jest zaimplementowanie DMARC. Może być wykorzystywany w skoordynowanych akcjach marketingowych i nie tylko. Dzięki wyświetlaniu w wiadomościach logotypów wzmacnia rozpoznawalność firmy i jej renomę. Dba o świadomość marki oraz jej wyróżnianie się na tle konkurencji SPAM-ującej skrzynki odbiorców. Jednocześnie gwarantuje większe bezpieczeństwo wynikające z otwarcia danego maila.

W połączeniu z gwarancją ochrony, wielowątkowo wzmacnia pozytywny odbiór wiadomości. Jednocześnie oferuje wyższe wskaźniki Open Rate i chroni Twoich użytkowników przed phishingiem. Stanowi zatem gwarancję, że osoby te korespondują dokładnie z tą marką, na której im zależy.

Którzy dostawcy poczty e-mail obsługują BIMI?

BIMI (Brand Indicators for Message Identification) jest stosunkowo nową technologią. Jej potencjał jednak dostrzegły już największe skrzynki pocztowe świata. Wspierają ją zatem tacy giganci, jak np.:

  • Apple Mail,
  • Gmail,
  • Zone,
  • Verizon Media Group (Yahoo, AOL itp.),
  • Fastmail,
  • Onet.

Korzysta z nich zdecydowana większość użytkowników internetu. Masz więc ogromne szanse na to, że Twoje logo pojawiało się będzie większości odbiorców. Wsparcie maila w wydarzeniach promocyjnych uwierzytelnionym logo wymaga jednak jeszcze posiadania VMC.

Certyfikat VMC (Verified Mark Certificate) – co to?

VMC to skrót pochodzący od angielskiej nazwy Verified Mark Certificate. To nowoczesna technologia, dzięki której możesz zadbać o wiarygodność swojej marki. Jest rodzajem cyfrowego certyfikatu. Jego zadaniem jest potwierdzenie autentyczności logo marki, powiązanego z daną domeną. Dotyczy to oczywiście stron, z których wysyłana jest dana wiadomość e-mail.

Co prawda korzystanie z VMC nie jest obowiązkowe. Wielu administratorów skrzynek pocztowych jednak wymaga do poprawnego działania zarówno jego, jak i BIMI. Tak działa m.in. popularny wśród użytkowników i przedsiębiorców Gmail. Wydaje się więc, że postawienie na to rozwiązanie może w najbliższym czasie przynieść znaczne korzyści. Zignorować nie można też bowiem faktu, że coraz więcej maili odczytywanych jest na urządzeniach mobilnych. Tam natomiast usługa ta jest jeszcze bardziej widoczna.

Jak w praktyce wygląda połączenie BIMI z VMC? Doskonałym przykładem jest tu skrzynka pocztowa Gmail (także: Gmail z własną domeną). Na pewno kojarzysz jej wygląd w aplikacji mobilnej. Przy nazwie każdego nadawcy jest kolorowe kółeczko – miejsce na logo. Niezweryfikowane marki mają tam literki lub szablony postaci. Jeśli będziesz dysponować zaufanym kontem, znajdzie się tam logo Twojej firmy.

Dzięki temu użytkownik od razu zobaczy, kto do niego napisał. W jednej chwili nabierze też pewności, że nie jest to SPAM czy niechciana wiadomość (zobacz też: Jak zabezpieczyć skrzynkę e-mail przed SPAMem? 10 sposobów). Wyraźnie widać, że obecność logo wyróżnia markę na tle niezweryfikowanej w większości konkurencji.

Poniżej szczegóły zweryfikowanej w ten sposób wiadomości z charakterystycznym niebeskim „ptaszkiem” w Gmail:

Czy warto starać się o certyfikat VMC?

VMC dla BIMI zwiększa zaufanie użytkownika do Twojej domeny. Logo zostaje wyświetlone od razu, w skrzynce odbiorczej klienta. Dzięki temu nie pojawi się zamiast niego żadne podejrzane puste pole czy kolorowe okienko. Będzie to znak, że zgodziłeś się na przejście szczegółowej weryfikacji tożsamości swojej działalności. Sprawdzona została legalność Twojej firmy i odpowiednie organy nie doszukały się nieprawidłowości. To jednoznaczne z komunikatem, że Twojej marce można zaufać i działa ona zgodnie z prawem.

Ten nowy typ certyfikatu cyfrowego w szybki i jasny sposób wskazuje więc, które firmy są rzetelne. Jednocześnie stanowi potwierdzenie od urzędu certyfikacji, że w wiadomości od nich można wchodzić. Otwarcie ich nie grozi zainfekowaniem komputera czy wyłudzeniem danych. To wyróżnienie, chroniące Twoje e-maile przed zaginięciem w lawinie podejrzanego SPAM-u.

Dodatkową zaletą jest to, że jeszcze wiele firm nie dodało swojej domeny do tej usługi. Ich znaki towarowe pozostają zatem niepotwierdzone, a Ty masz szansę ich wyprzedzić. Autentyczność logo to znaczna przewaga, którą możesz wykorzystać stosunkowo łatwo na swoją korzyść.

Procedura otrzymania certyfikatu VMC

Aby w skrzynkach pocztowych wyświetlane było Twoje logo, musisz otrzymać zaświadczenie VMC. Następnie niezbędne jest wdrożenie go w ramach usługi BIMI. Jak to jednak zrobić w praktyce? Najpierw zajmijmy się pierwszym etapem, czyli ubieganiem się o przyznanie certyfikatu.

Skoordynowanie skrzynek z DMARC

Pierwszym krokiem prowadzącym do uzyskania VMC jest skoordynowanie skrzynek e-mail z DMARC. Dzięki temu udowodnisz, że bezpieczeństwo Twoich korespondentów jest dla Ciebie istotne. Mechanizm ten bowiem odpowiada za wspieranie uwierzytelniania poczty elektronicznej. Z jego pomocą zatem nikt się nie będzie pod Ciebie podszywał. Łatwiej też skontrolujesz wszelkie pojawiające się naruszenia, stanowiące potencjalne zagrożenie.

Zgodność swojej domeny z DMARC możesz sprawdzić np. przy użyciu darmowego serwisu https://powerdmarc.com/pl/dmarc-record-checker/. Wystarczy tylko, że naciśniesz tam niebieski przycisk „Sprawdź swój rekord DMARC”. Następnie podajesz domenę i otrzymujesz jasny komunikat.

Rejestracja logo jako znaku towarowego

Certyfikat VMC zaświadcza, że jesteś prawowitym właścicielem danej marki. Możesz w ten sposób zyskać zaufanie klientów. Właśnie dlatego konieczne jest zarejestrowanie logotypu jako znaku towarowego. W Polsce zarówno nazwę, jak i logo, zastrzec można w Urzędzie Patentowym. Niezbędne jest w takim przypadku:

  • wskazanie zastrzeganego znaku,
  • złożenie wniosku,
  • uiszczenie opłaty urzędowej,
  • załączenie wykazu towarów i usług.

Zakup certyfikatu

Ostatnim etapem jest zakup certyfikatu. W tym celu skontaktuj się z urzędem odpowiedzialnym za wydawanie takich zaświadczeń. Może to być np.:

  • DigiCert,
  • Entrust.

Nie powinno zająć to wiele czasu. Klienci zdalnie mogą zamieścić w nich wszystkie niezbędne informacje i oczekiwać na decyzję. Zapytanie najczęściej kończy się pomyślnym wydaniem VMC. To krok niezbędny do wyświetlania logo w skrzynce mailowej odbiorcy.

Wdrażanie certyfikowanego logo marki

Certyfikat podmiotu VMC najprawdopodobniej otrzymasz w pliku PEM. To skrót od angielskiej nazwy Privacy Enhanced Mail. Zapisz go na dysku, a następnie dołącz do niego wszelkie dokumenty i potwierdzenia otrzymane od urzędu certyfikacji.

Ostatnim krokiem jest przesłanie wszystkich tych plików na swój publiczny serwer WWW. Co ważne, pamiętaj, aby zapisać sobie gdzieś dokładny adres URL miejsca, w którym te dane umieścisz. Lokalizacja będzie bowiem potrzebna podczas dodawania rekordu TXT BIMI.

Jak dodać rekord TXT BIMI?

W swojej domenie musisz włączyć Standard BIMI. Następnie dodaj rekord DNS typu TXT dla BIMI. Wszystko to zrobisz w serwisie odpowiadającym za obsługę domeny. Może to być firma odpowiadająca za Twój hosting lub zewnętrzna.

Rekord BMI składa się z:

  • wiersza zawierającego adres URL pliku SVG z logotypem marki,
  • wiersza zawierającego adres URL certyfikatu VMC.

Opcja dodawania rekordu BIMI zwykle znajduje się w zakładce pozwalającej na dodawanie i konfigurację rekordów DNS. W przypadku hostingów na DirectAdmin opcja ta znajduje się w panelach: Zarządzanie kontami > Zarządzanie DNS. Dotarcie do tych informacji może nieco różnić się w zależności od budowy panelu usługodawcy.

Następnie kliknij w „Dodaj rekord”. Dzięki temu pokaże się okno pozwalające na wybór typu rekordu. Tam zaznacz wymagany TXT i wpisz odpowiednią wartość.

Po zapisaniu zmian możesz opuścić serwis zarządzający domeną. Wgrywanie rekordu zwykle zajmuje od kilku do kilkunastu godzin. Proces ten raczej nie powinien trwać dłużej niż maksymalnie dwie doby.

Po tym czasie wszelkie wiadomości e-mail na temat usług świadczonych przez Twoją firmę opatrzone będą estetycznie wyglądającym logo. Udział w innych akcjach marketingowych, które zorganizujesz, będzie też bezpieczny dla odbiorców. Dzięki temu łatwo uda Ci się wyprzedzić konkurencję.