🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

12 min. czytania

Co to jest adres URL?

URL

Fot. Storyset

Jakie znaczenie ma adres URL i z jakich elementów się składa? Jego wygląd i konstrukcja są niezwykle ważne dla Twojej strony internetowej. Poznaj budowę i sekrety, jakie skrywają przyjazne adresy URL.

Spis treści
Strona WWW

Surfując po sieci, zewsząd otaczamy się adresami stron WWW. Praktycznie na każdym kroku obecne są tzw. URL-e — od przyjaznych, aż po te najdziwniejsze. Każda witryna ma swoją unikalną nazwę i to z nimi najczęściej kojarzony jest adres URL. Sam w sobie natomiast ma on o wiele więcej do zaoferowania. Potrafi bowiem określić lokalizację nie tylko danego portalu, ale też wszelkich innych zasobów.

URL składa się też z wielu istotnych elementów. Tworząc go, musisz zadbać o nie wszystkie. Tylko wtedy dostęp do konkretnych danych nie będzie skomplikowany. Istotna jest zarówno nazwa domeny internetowej, jak i prawidłowy protokół zabezpieczający HTTPS. Ważną rolę odgrywa także czytelna ścieżka adresu. Ponadto nie można zapomnieć o odpowiednim dostosowaniu go do wymagań algorytmów Google.

Jak tworzyć adres URL, aby był on skuteczny i wygodny w obsłudze? Czy da się to połączyć z jego wysoką pozycją w wyszukiwarce Google? Z tego artykułu dowiesz się wszystkiego o adresach URL. Poznasz ich przeznaczenie, budowę oraz idealną strukturę. Przyjazne rozwiązania nie będą miały przed Tobą żadnych tajemnic.

Co to jest adres URL? Definicja

URL (ang. Uniform Resource Locator) to ujednolicony format adresowania zasobów w internecie. Najczęściej wykorzystywany w przypadku stron internetowych. Sprawdza się natomiast także w przypadku innych danych, informacji oraz usług. Określa lokalizację i mechanizm pobierania danego zasobu z sieci w czytelnej dla człowieka formie.

Pojęcie adresów URL po raz pierwszy zostało wyjaśnione przez Tima Bernersa-Lee w 1994 roku. Od tamtej pory struktura ta jest powszechnie wykorzystywana przez użytkowników na całym świecie. Pozwala na wygodne poruszanie się po internecie i umożliwia wywoływanie zasobów znajdujących się w określonych miejscach. Ma formę wygodną i czytelną dla ludzi, a jednocześnie sprawia, że adres witryny jest lepiej widoczny dla algorytmów. URL bywa nazywany identyfikatorem URI (ang. Uniform Resource Identifier). Tak naprawdę natomiast jest jego typem, bo pojęcie URI jest nieco szersze.

Z adresem URL powszechnie kojarzone są oczywiście strony internetowe. Jest to format, który wpisujesz do paska wyszukiwarki, aby przejść na konkretną witrynę. Najczęściej przez użytkownika wprowadzana jest nazwa domeny oraz rozszerzenie (w Polsce dominuje .pl). Adres URL składa się natomiast jeszcze z innych elementów. Może też być o wiele bardziej rozbudowany — w zależności od struktury portalu.

Co może dać Ci dobry adres URL? Przede wszystkim wzbudzi zaufanie Twoich klientów, czytelników czy odbiorców. Strony WWW dysponujące własnymi domenami i czytelnymi adresami wyglądają wiarygodnie i profesjonalnie. Zwięzłe lokalizacje chętniej udostępniane są np. w mediach społecznościowych. Nieprzyjazne adresy URL, pełne cyfr i podejrzanych znaków, wywołują niepokój. Mogą być uznawane za SPAM lub próby oszustwa. Często też nie są korzystne pod kątem SEO i wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Do czego służą adresy URL?

Przy pomocy adresów URL błyskawicznie trafisz na stronę, blog czy forum, na które chcesz. Każde miejsce w sieci ma swoją strukturę, która jest porządkowana przez dany adres. Dzięki temu masz szansę przejść od razu np. do konkretnej zakładki czy podstrony. Wszystkie te portale mają unikatową lokalizację, do której prowadzi właśnie adres URL. Zademonstrujmy to na przykładzie naszej witryny:

Właśnie tak wyglądają przyjazne adresy URL. Zawierają słowa kluczowe związane z zakładką, do której prowadzą. Dzięki temu użytkownik od razu wie, w jakie miejsce trafi. Może też szybko zorientować się w każdej chwili, w jakim miejscu na stronie się znajduje.

Zadaniem adresów URL jest ponadto właściwe reprezentowanie witryny. Jeśli zostaną właściwie stworzone, to mogą przyciągać potencjalnych klientów. Powinny kojarzyć się z daną firmą czy przedsiębiorstwem, na których strony prowadzą. Może to być nawet nazwa usługi internetowej oferowanej przez firmę.

Powinny być też łatwe do zapamiętania i nieskomplikowane. Dlaczego to tak ważne? Wielu użytkowników może chcieć je wpisać samodzielnie. Zastosowanie skomplikowanych układów liter, znaków specjalnych i udziwnień to znacząco utrudni. Im mniej zbędnych słów w adresie, tym przyjemniej się go wpisuje. To korzyść zarówno dla Ciebie, jak i dla użytkownika.

Z jakich elementów składa się adres URL?

Jeśli tworzysz własną stronę internetową, istotna powinna być dla Ciebie właściwa struktura URL. Wyjaśnijmy zatem, z czego dokładnie zbudowany jest przyjazny adres URL. Najogólniej mówiąc, składa się on z:

  • rodzaj zasobu — protokół (w przypadku stron WWW to HTTP lub HTTPS),
  • części zależnej — wszystkich elementów występujących po zasobie.

Adres URL strony można natomiast opisać jeszcze dokładniej. Składa się na niego 6 głównych elementów. Są to:

  1. protokół HTTP lub HTTPS (zalecany jest HTTPS, oferujący lepsze zabezpieczenia i szyfrowanie przesyłanych danych),
  2. host (domena i rozszerzenie),
  3. ścieżka adresu URL,
  4. plik i rozszerzenie,
  5. zapytanie,
  6. fragment.

Oczywiście nie wszystkie adresy URL są tak rozbudowane. Odwiedzając np. stronę główną, wystarczy, że wprowadzisz tylko protokół oraz hosta. Przechodząc natomiast z niej na kolejne zakładki i dalsze pozycje, w adresie zaczynają pojawiać się wcześniejszej podstrony, które mijasz. To właśnie ścieżka prowadząca do danej lokalizacji. Następnie skorzystać możesz z parametru i jego wartości, wybierając np. konkretną opcję produktu w sklepie. Na koniec jest tzw. kotwica, wskazująca ściśle określony element w witrynie.

Przyjazny adres URL czytelnie przedstawi Ci informacje o strukturze strony. Na bazie tych kilku informacji zawsze będziesz w stanie zorientować się, w którym miejscu w witrynie jesteś. To pomocne np., gdy chcesz komuś wysłać link do konkretnej części serwisu. Bez żadnego, nawet krótkiego opisu, adresat błyskawicznie zobaczy to, co Ty. To duże ułatwienie dla użytkowników. Dzięki temu można uniknąć męczącego przeklikiwania kolejnych podstron i tracenia czasu.

Rozłożony na części pierwsze adres URL może brzmieć nieco skomplikowanie. Pokażemy więc tę strukturę na przykładzie konkretnie brzmiącej strony. To pomoże Ci wyobrazić sobie wszystkie elementy adresu po kolei. Posłużmy się przykładem:

https://przykladowastrona.pl/kategoria/uslugi/usluga.html?filtr=1#element 

Rozłóżmy ten statyczny adres URL na części pierwsze:

  • protokół: HTTPS;
  • host:
    • domena: przykladowastrona;
    • rozszerzenie: .pl;
  • ścieżka adresu URL: /kategoria/usługi;
  • plik i rozszerzenie: usluga.html;
  • zapytanie: ?filtr=1;
  • fragment: #element.

Przyjrzyjmy się jeszcze dokładniej każdemu z elementów składowych URL-a. Użytkownik przechodzi przez nie często bez większej refleksji. Tworząc witrynę samodzielnie, warto natomiast wiedzieć, jak wykorzystać przyjazne adresy URL na swoją korzyść.

Protokół

Wywołując konkretne strony internetowe, korzystasz z protokołów HTTP lub HTTPS. Wygląd adresu URL zależy jednak od rodzaju zasobu albo usługi, której potrzebujesz. Nazwa protokołu może być więc różna. Do najpopularniejszych należą:

  • usługa FTP — umożliwia przesyłanie danych na linii serwer — klient,
  • IRC — pozwala na rozmowy na komunikacyjnych kanałach towarzyskich i tematycznych,
  • NEWS — system grup dyskusyjnych,
  • WAIS — służy do wyszukiwania tekstów na komputerach zdalnych.

Host

Host skrywa unikatową nazwę strony, przyjazną użytkownikowi. Składa się z domeny lub ewentualnie subdomeny oraz rozszerzenia. Kryją się pod nimi najróżniejsze strony, serwisy, fora czy poczty e-mail. Oprócz krajowej końcówki .pl wykorzystywane też są m.in.:

Ścieżka adresu URL

Ścieżka w adresach URL prezentuje lokalizację pliku na serwerze oraz jego rozszerzenie. W ten sposób jako użytkownik wiesz, gdzie znajdują się dane, na których szczególnie Ci zależy. Najczęściej takie rozwiązanie składa się ze słów kluczowych. Klarownie przedstawiona jest zatem cała droga, którą pokonuje internauta. Może to być np.:

  • zeszyty/a4/kratka,
  • kurtki/meskie/zimowe/czarne.

Tego typu adresy pozwalają szybko przechodzić między grupami, kategoriami, podkategoriami itd. Często też interaktywna ścieżka jest wyświetlana użytkownikowi w witrynie. To szczególnie popularna praktyka w sklepach internetowych. Dzięki niej bez problemu możesz zorientować się, gdzie jesteś i szybciej przedostać się w inne miejsce. Na tak przejrzystą nawigację przychylnie patrzy też Google. Wspomaga to pozycjonowanie Twojego miejsca w sieci.

Plik i rozszerzenie

Plik znajdujący się na serwerze, zawierający dane przeglądane lub pobierane przez użytkowników. Prezentowany jest w adresie URL wraz ze swoim rozszerzeniem, umieszczonym po kropce. Może to być np.:

  • usluga.html — w przypadku zawartości dostosowanej do stron WWW,
  • usluga.jpg — w przypadku zawartości będącej plikiem graficznym,
  • usluga.pdf — w przypadku zawartości będącej plikiem w formacie PDF.

Warto pamiętać, że ścieżka prowadząca do pliku uwzględnia różnicę w pisowni wielkich i małych liter. Ważna jest też sama nazwa umieszczanego na serwerze pliku. Buduje ona ścieżkę i stanowi istotny jej element. Wskazane jest więc nazwanie pliku frazą kluczową, spójną z optymalizacją serwisu zgodnie z zasadami SEO. Takie działanie sprzyjać może pozycjonowaniu i pozytywnie wpływać na działanie algorytmów Google’a.

Zapytanie (parametr)

To część składająca się zawsze z dwóch elementów:

  • parametru,
  • wartości.

Zawiera zapytanie, na które odpowiedzią jest konkretna wartość. Przyjmuje bardzo różnorodne formy, zależne od wprowadzonych parametrów. Może dotyczyć numeru strony, sortowania produktów na stronie czy ich konkretnej specyfikacji. W adresie URL często spotkać można takie zapytania, jak np.:

  • ?sortowanie=malejaca&ilosc=12,
  • ?page=3,
  • ?kolor=czarny&rozmiar=M.

Fragment (kotwica)

Adres strony może prowadzić użytkownika do konkretnego elementu w witrynie. Zależnie od jej struktury, może on dotyczyć np.:

  • konkretnego produktu,
  • nagłówka,
  • konkretnej sekcji witryny typu One Page.

Kotwice wykorzystywane bywają w artykułach blogowych. Dzięki nim możesz np. stworzyć interaktywny spis treści, który pomoże użytkownikowi w nawigacji. Z jego pomocą od razu możliwe jest przejście do sekcji, która Cię interesuje. To oszczędność czasu, ale i wygoda, która także dobrze wpływa na SEO.

Przyjazny adres URL strony internetowej — jak powinien wyglądać?

Nieprzyjazne adresy URL są trudne do zapamiętania i zawierają wiele zbędnych elementów. Często są w nich niezrozumiałe ciągi cyfr i znaków, zamiast słów kluczowych. Dla użytkowników takie witryny są nie do zapamiętania. Negatywnie wpływa to też na ich pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Google lubi przejrzyste struktury stron, ułatwiające życie internautom. Ciągi liter i znaków często też uznawane są za SPAM lub wywołują niepokój u odbiorców.

Uniform Resource Locator, przyjazny użytkownikowi, jest w pełni czytelny. W jasny sposób informuje odbiorcę, w jakim miejscu się znalazł. Zawiera też słowa kluczowe, istotne dla algorytmów Google. Jest krótki, łatwy do zapamiętania i wpisania w pasku wyszukiwarki. Jakie jeszcze cechy powinien posiadać idealny adres URL?

Słowa kluczowe w adresie URL

Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google zakłada jej skupienie wokół pewnego zagadnienia. To słowo kluczowe, którego dotyczy dana witryna. Jej odpowiednia optymalizacja sprawi, że będzie wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu dany URL strony odwiedzi więcej osób. To da Ci natomiast szansę na większe zyski.

Aby przekonać Google do swojej witryny, warto do adresu URL wpleść słowa kluczowe. Idealną sytuacją jest zbudowanie na nich wszystkich lokalizacji w strukturze witryny. Dzięki temu algorytmy od razu otrzymują wiadomość, czego dotyczy dane miejsce w sieci. Warto też w przypadku dłuższych fraz używać separatorów słów zamiast spacji. Dzięki temu adres wygląda przejrzyście.

Długość adresu URL

Długość adresów URL ma znaczenie dla Google’a. Statystycznie zwięzłe formy mają szansę zająć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. To jednak niejedyna ich zaleta. Są też wygodniejsze dla użytkownika. Łatwiej się w nich odnaleźć i je przesyłać czy udostępniać, np. w mediach społecznościowych. Oczywiście nie można tu przesadzać i używać skrótów czy innych, nieczytelnych form. Warto natomiast adresy projektować tak, by zawierały wyłącznie niezbędne informacje.

Szczególną uwagę zwróć na adres prowadzący do podstron. Często strona główna i najważniejsze zakładki są czytelne. Gorzej wygląda kwestia poszczególnych wpisów na blogu czy konkretnych produktów. Zadbaj o to, by wszystkie elementy były czytelne, a ich struktura łatwa do zrozumienia. Pamiętaj, że nikt nie lubi korzystać z serwisów, na których trudno się odnaleźć.

Znaki specjalne

Coraz częściej przeglądarki nie mają problemu z odczytywaniem znaków diakrytycznych i specjalnych. „Ą”, „ę”, „ó” i inne polskie litery mimo to jednak bywają problematyczne. Przede wszystkim przez lata korzystania z internetu, użytkownicy przyzwyczaili się do ich pomijania. Przy wpisywaniu adresów większość z nas automatycznie ich unika. Zastosowanie ich więc może zdezorientować Twoich odbiorców.

Druga kwestia to fakt, że po skopiowaniu adresu zawierającego znaki specjalne, czeka Cię niespodzianka. Mogą one zostać zamienione na odpowiedni, uniwersalny kod. Przez to staną się nieczytelne i niejasne dla użytkowników. To z kolei może doprowadzić do spadku zaufania wobec witryny. Będzie wyglądała bowiem jak SPAM czy oszustwo.

Co istotne, w przypadku domen wielkość liter nie ma znaczenia. Zarówno „przykladowastrona.pl”, jak i „Przykladowastrona.pl” prowadziłyby w to samo miejsce. Wielkość liter rozpoznawalna jest natomiast w przypadku określania ścieżki do konkretnego pliku. Nieodpowiednie użycie małych i wielkich znaków może prowadzić do nieodnalezienia konkretnej zawartości.

Sprawdzonym rozwiązaniem jest pisownia z pominięciem znaków specjalnych czy diakrytycznych. Alternatywnie możesz wykupić kilka domen (w tym domen IDN z polskimi znakami diakrytycznymi) i ustawić na nich przekierowania do witryny głównej. W ten sposób we wskazane przez Ciebie miejsce trafią osoby, które wpiszą w wyszukiwarce różne wersje domeny, np.:

  • przykladowastrona.pl,
  • przykładowastrona.pl,
  • przykladowa-strona.pl,
  • przykładowa-strona.pl,
  • przykladowa.strona,pl,
  • i tak dalej.

Nie ma przeciwwskazań odnośnie do używania tzw. dywizu, czyli „krótkiego myślnika”. Służy on do łączenia wyrazów i często wykorzystywany jest w domenach. Algorytmy zwrot „przykladowa-strona” potraktują jako dwa odmienne wyrazy. Podobnie jakby użytkownik wpisał je w formie zapytania w wyszukiwarce. To także sprzyja pozycjonowaniu.

Umieszczanie dat

Twórcy stron czasem decydują się na umieszczanie dat w URL-u. Zwykle dotyczy to stron dynamicznych, które publikują wiele wpisów w stosunkowo krótkim czasie. Niektóre CMS-y, takie jak np. WordPress, oferują więc budowę adresów na podstawie wzorców. Mogą one np. zawierać dzień, miesiąc i rok publikacji. Takie rozwiązania jednak nie są uważane za zbyt dobre dla witryny.

Przede wszystkim umieszczenie daty w adresie dezorientuje użytkownika. Nawet po zaktualizowaniu wpisu dalej wyświetla mu się sugestia, że informacje mogą być nieaktualne. W końcu stworzone zostały pewien czas temu. Oczywiście możesz pokusić się o zmianę URL-a. Wiąże się to jednak z koniecznością wykonania odpowiedniego przekierowania.

Wstawienie daty do adresu potencjalnie może też źle wpłynąć na pozycjonowanie. Jak wspominaliśmy, URL powinien być względnie krótki i zwięzły. Cyfry czy znaki nie są w nim mile widziane. Dodając datę, na własne życzenie go rozciągasz i sprawiasz, że nie składa się tylko ze słów kluczowych.

Dynamiczne i statyczne adresy URL

W większości przypadków wskazane jest korzystanie ze statycznych adresów URL. Są one zdecydowanie lepsze do pozycjonowania niż ich dynamiczne odpowiedniki. Cały czas wyglądają tak samo i mają stałą formę. Dzięki temu algorytmom jest łatwo je identyfikować i budzą ich zaufanie.

Rozwiązania dynamiczne są wykorzystywane głównie do celów analitycznych. URL zmieniać się może w ich przypadku np. po każdych nowych odwiedzinach strony. W ten sposób pokazuje numer sesji czy inną, istotną informację. W praktyce jednak taka dynamika wprowadza spore zamieszanie. Ciągłe zmiany dezorientują algorytm. Sprawiają też, że ewentualne linkowania wprowadzą z różnych źródeł. Efektem tego jest rozmycie sygnałów rankingowych.

Podsumowanie

Jaki powinien być dobry adres URL? Na podstawie powyższego artykułu da się określić kilka jego najważniejszych cech. Przede wszystkim wskazane jest, aby:

  • był stosunkowo krótki,
  • był czytelny i jasno prezentował ścieżkę poruszania się internauty po stronie,
  • zawierał słowa kluczowe,
  • dysponował bezpiecznym protokołem HTTPS (w przypadku stron internetowych),
  • nie zawierał znaków specjalnych i diakrytycznych,
  • nie zawierał spacji,
  • nie zawierał dat,
  • był statyczny.

To sprawi, że Twoje miejsce w sieci będzie przystępne zarówno dla algorytmów Google’a, jak i użytkowników.