🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

10 min. czytania

Co to jest subdomena? Jak działa? Jak stworzyć?

Subdomena

Fot. MM

Jak utworzyć subdomenę, czym ona dokładnie jest i w jaki sposób działa? To bardzo przydatny, unikalny adres internetowy. Możesz wykorzystać go na wiele rozmaitych sposobów.

Spis treści
Domeny

Każdy twórca stron internetowych wie, że nazwa własnej domeny internetowej ma ogromne znaczenie dla biznesu. Adres utworzony od nazwy produkty, firmy czy marki powinien łatwo zapisywać się w pamięci klientów. Grunt, aby był dobrze przemyślany — zarazem łatwy do wpisania w przeglądarce, jak i kreatywny. Dzięki temu będzie dobrze działał na pozycjonowanie, a także pomoże stronie WWW zyskać rozgłos.

W ramach domeny głównej funkcjonować natomiast mogą również subdomeny. To adresy internetowe, zawierające w sobie nazwę główną. Stworzenie ich najczęściej nic nie kosztuje, a ponadto nie jest skomplikowane. Przynieść Ci mogą one natomiast wiele korzyści. Przede wszystkim pozwolą na stworzenie nowej strony internetowej. Będzie niezależna, a jednocześnie powiązana z Twoją działalnością.

W ten sposób wyodrębnić możesz np.:

  • forum,
  • landing page,
  • panel klienta,
  • wersje językowe,
  • sklep internetowy,
  • zakładki tematyczne,
  • wiele innych rozwiązań.

Przekonaj się, jak łatwe jest stworzenie subdomeny. Możesz na tym bardzo wiele zyskać. Rozwijaj swoją działalność i pojawiaj się wysoko w wynikach wyszukiwania. To sposób wykorzystywany przez wiele popularnych serwisów o rozmaitych profilach działalności. Bez większego problemu możesz dołączyć do tego grona.

Co to jest subdomena? Definicja

Subdomena to adres internetowy, przynależący do domeny głównej. Wykorzystywana jest zwykle do rozgraniczenia różnych części jednego serwisu. Może wprowadzać podział np. ze względu na zastosowanie danego segmentu czy język, w którym został on stworzony.

Jeśli masz wykupiony hosting, to zwykle możesz tworzyć nieskończenie wiele subdomen. Tak to działa w większości firm hostingowych działających na polskim rynku. Nazwa subdomeny może być dowolna. W praktyce opiera się na słowach (lub zwrocie), którymi poprzedzona jest domena główna. Będzie to z pewnością łatwiejsze do zrozumienia, gdy przedstawimy Ci czytelny przykłady.

Załóżmy, że należy do Ciebie domena internetowa przykładowyportal.pl. W jej ramach chcesz stworzyć jeszcze e-sklep. Zależy Ci natomiast na tym, by był on powiązany z marką i do niej nawiązywał. Jednocześnie nie chcesz kupować nowej nazwy i inwestować w kolejną domenę. W takim przypadku możesz stworzyć nowy serwis w subdomenie, np. sklep.przykladowyportal.pl. Będzie to wyglądało profesjonalnie i jasno nawiązywało do Twojej głównej działalności. Jednocześnie te dwie strony WWW będą działać w pełni niezależnie od siebie. Nic nie stoi na przeszkodzie za to, by np. zawierały linkowania do siebie nawzajem.

Nazwa domeny głównej zawsze oddzielona jest od subdomen kropką. Dzięki temu witryny te łatwo rozróżnić. Możesz stworzyć ich wiele, a na każdej umieścić np. inny zakres usług czy odrębne biznesy, które prowadzisz. Pamiętaj jednak, że wygląd subdomeny musi być unikatowy. Działa to podobnie jak w przypadku własnej domeny — jest ona powiązana wyłącznie z jednym, danym miejscem w sieci. Jej nazwa zatem powinna być wyjątkowa. Masz w tej kwestii natomiast ogromną swobodę. Licz się z ograniczeniem długości całego adresu do 255 znaków (63 na etykietę jednego poziomu).

Do czego służy subdomena? Istotna część po lewej stronie domeny internetowej

Adres internetowy utworzony z myślą o pewnego rodzaju działalności z czasem może przestać Ci wystarczać. Bardzo rozbudowana strona może mieć zbyt wiele zakładek. Zebranie wszystkiego w jednej domenie bywa też utrudnieniem dla klientów. Im więcej opcji, tym trudniej jest szybko i wygodnie znaleźć pożądane rozwiązania.

Zdarza się także, że użytkownik po prostu chce mieć dany projekt w odrębnym miejscu. Może on dotyczyć np. Twojej dodatkowej działalności lub być skierowany do innego typu odbiorców. Często jest tak, że nazwa firmy zdobi domenę główną. Subdomeny znajdujące się po lewej stronie adresu natomiast pozwalają rozgraniczyć poszczególne obszary działalności. W ten sposób przedsiębiorstwo może stale się rozwijać.

Powodów motywujących do stosowania subdomen jest wiele. To uniwersalne rozwiązanie, za które nie musisz nawet płacić. Służy do stworzenia nowej, niemalże w pełni autonomicznej strony WWW. Stanowi nawiązanie do domeny głównej, więc sprzyja rozwojowi marki. Zwiększa jej rozpoznawalność i ją promuje. Jednocześnie jest też wygodna dla użytkownika i dostosowuje się ją do konkretnego typu odbiorcy. Oferuje konkretne usługi i dostępna jest pod unikatowym adresem. Wszystko to sprawia, że ludzie prowadzących rozmaite działalności online często decydują się na korzystanie z subdomen.

Subdomena w praktyce — przykłady

Subdomena może zostać stworzona z różnych powodów. Wszystko zależy od charakteru i rozmiaru Twojej firmy. Nie bez znaczenia jest tu też pomysł na biznes, wykorzystywane technologie czy grupa docelowa. To sprawia, że w internecie jest wiele adresów dodatkowych, o najróżniejszym przeznaczeniu. Przyjrzymy się niektórym z nich, szczególnie często spotykanym w sieci.

Wersje tematyczne strony

Subdomeny bardzo często wykorzystywane są do rozgraniczenia tematycznych wersji strony. Szczególnie popularne jest to w przypadku informacyjnych stron WWW. Dzięki temu na każdej z nich umieścić można odrębny content, skierowany do różnych grup odbiorców. Tak powstać może np.:

  • sport.przykladowyportal.pl,
  • zdrowie.przykladowyportal.pl,
  • moda.przykladowyportal.pl.
  • motoryzacja.przykladowyportal.pl.

Domena główna takiego portalu może być skupiona np. na najpopularniejszych wiadomościach z kraju i świata. Szczegółowe dziedziny natomiast „zapełniają” subdomeny. W taki sposób wszystkie te strony działają w ramach jednego brandu. Jednocześnie dostarczają materiały bardzo zróżnicowanym grupom odbiorców. Ułatwiają też korzystanie z serwisu użytkownikom. Pozwalają bowiem na śledzenie tylko tych tematyk, które daną osobę szczególnie interesują. Nie narzucają ponadto rozbudowanych struktur i trudnych w obsłudze portali.

Wersje językowe strony

Główną domenę możesz przetłumaczyć na różne wersje językowe. Działasz na różnych rynkach europejskich czy światowych? Stwórz subdomeny skierowane do użytkowników anglojęzycznych, francuskojęzycznych itp. W taki sposób uruchomić możesz takie serwisy, jak np.:

  • en.przykladowyportal.pl,
  • fr.przykladowyportal.pl,
  • de.przykladowyportal.pl.

W ten sposób zapewniasz sobie znaczną swobodę. Witryna działająca na subdomenie nie musi mieć bowiem takiej samej budowy jak główna wersja domeny. Możesz lepiej dostosować ją do lokalnego rynku czy specyficznych oczekiwań użytkowników. Jednocześnie nie wydajesz niepotrzebnie pieniędzy na utrzymywanie kilku różnych, oddzielnych domen.

Subdomeny dla pracowników, regionów i dużych firm

„Subwitryny” powiązane z głównym adresem są popularnym rozwiązaniem w potężnych, rozbudowanych firmach. Strona przedsiębiorstwa prezentuje np. jego najważniejsze produkty i usługi. Zgromadzić tam można portfolio, dane kontaktowe i inne rzeczy niezbędne klientom. Oprócz tego natomiast utworzyć warto wokół tej strony wiele „satelitów”. W tego typu subdomenach mogą być zgromadzone rozmaite sekcje serwisu, np.:

  • raporty.przykladowyportal.pl — do publikowania raportów okresowych,
  • warszawa.przykladowyportal.pl — przypisany do oddziału warszawskiego,
  • login.przykladowyporta.pl — do logowania się na konto pracownicze.

Dzięki temu na główną domenę nie wkrada się chaos. Jest ona uporządkowana i znajdują się na niej tylko te informacje, które są najistotniejsze. Wokół niej natomiast jest wiele innych stron. Usprawniają one pracę całego przedsiębiorstwa, ale i ułatwiających korzystanie z witryny użytkownikom. To praktyczne i funkcjonalne rozwiązanie, zapobiegające tworzeniu gigantycznych i przesadnie rozbudowanych witryn.

Aplikacja, poczta czy sklep

Subdomeny to rozwiązanie często wykorzystywane w przypadku sklepów internetowych czy aplikacji. Szczególnie popularne są, jeśli taka działalność jest uznawana za dodatkową lub została wprowadzona później. Dzięki temu sekcja ma bezpośrednie powiązanie z marką. Jednocześnie można nad nią osobno pracować, pozycjonować i swobodnie zarządzać. W takim przypadku główne domeny miewają takie przedrostki, jak np.:

  • sklep.przykladowyportal.pl,
  • panel.przykladowyportal.pl,
  • app.przykladowyportal.pl,
  • poczta.przykladowyportal.pl.

Usługi dodatkowe oferowane w ramach istniejącej działalności

Unikatowy adres utworzony w ramach domeny głównej może dotyczyć produktów i usług dodatkowych. Często sygnowane są w ten sposób landing page z akcjami promocyjnymi czy konkursami. W ten sposób firmy dbają o swoją markę i rozpoznawalność. Jednocześnie nie muszą wprowadzać zmian na głównych stronach, które mogłyby być kosztowe i czasochłonne. Tego typu subdomena tworzona jest oddzielnie, nie wpływa więc bezpośrednio na stronę główną.

Często jej działanie jest krótkoterminowe, np. w związku z konkretnym wydarzeniem, jak np. Black Friday. Po jego zakończeniu zostaje usunięta lub schowana, aż do kolejnej okazji. Zdarza się, że witryny mają stałe subdomeny, na których prezentują swoje aktualne promocje. Często umieszczane są też na nich najlepsze oferty. Mogą one wyglądać np. tak:

  • blackfriday.przykladowyportal.pl,
  • okazje.przykladowyportal.pl,
  • promocje.przykladowyportal.pl.

Jak działa subdomena oddzielona kropką od domeny głównej?

Subdomena to niezależna strona internetowa. Działa ona w ramach adresu głównego, ale pozostaje odrębna. Możesz nią osobno zarządzać, wprowadzać na niej zmiany, przeprowadzać analizy i pozycjonowanie. Nie musi odsyłać z niej do „strony-matki” i na odwrót. Te dwa miejsca nawet nie muszą poruszać tej samej tematyki. Żadna z nich nie ma też bezpośredniego wpływu na funkcjonowanie tej drugiej.

Nie oznacza to jednak, że te dwa miejsca w sieci są całkowicie osobnymi bytami. Pamiętaj, że adres utworzony w ramach domeny głównej, jest od niej zależny. Został stworzony w ramach tej samej rejestracji. Znajduje się w tym samym miejscu na serwerze. Jeśli więc nie przedłużysz opłaty na kolejny rok, to zniknie zarówno witryna główna, jak i wszystkie jej subdomeny.

Subdomena a pozycjonowanie

Każda subdomena traktowana jest przez algorytmy Google jako osobna witryna internetowa. Oznacza to, że trzeba osobno ją pozycjonować, bez względu na widoczność domeny głównej. Zabierając się za jej tworzenie, musisz to wziąć pod uwagę. Troska o widoczność strony to spore wyzwanie. Nie możesz liczyć na to, że dobrze zoptymalizowany portal „pociągnie” za sobą dodatkowy adres.

Ta zasada obowiązuje również w drugą stronę. Jeśli chcesz, by dana treść „windowała” Twoją główną stronę, nie umieszczaj jej na subdomenie. Traktuj oba rozwiązania jako odrębne byty, które trzeba osobno „przedstawić” przeglądarce internetowej. Decyzja o założeniu subdomeny może zatem generować dodatkowe koszty. Pozycjonowanie, linkowanie i optymalizacja to kwestie, których nie można zaniedbać.

Czy subdomena jest trudniejsza w pozycjonowaniu niż zwykła domena? Oficjalnie Google twierdzi, że oba rozwiązania znajdują się na takim samym poziomie. Praca nad zwiększaniem ich widoczności teoretycznie powinna przebiegać więc tak samo. Nieco inne zdanie mają niektórzy specjaliści SEO. Często pojawiają się głosy wskazujące, że w przypadku stron głównych zdobycie pozycji jest nieco łatwiejsze. Wpływ na pozycję w wyszukiwarkach ma niezwykle wiele czynników. Nie da się zatem jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

Kto może stworzyć subdomenę?

Subdomena jest dostępna dla każdego posiadacza adresu internetowego. Jej bezpłatne utworzenie oferuje praktycznie każdy cieszący się popularnością hostingodawca. Działanie to nie wymaga też powiadamiania o swojej decyzji administratorów. Nie musisz podpisywać żadnych kolejnych umów. Wszystko odbywa się z poziomu panelu na koncie klienta wykupionej przez Ciebie usługi hostingowej.

Jak stworzyć subdomenę krok po kroku?

Proces tworzenia nowej subdomeny nie należy do szczególnie skomplikowanych. Chcesz uruchomić adres działający w ramach Twojej domeny głównej? Wystarczy tylko, że skorzystasz z panelu:

Oba pozwalają na uruchomienie domeny kilkoma kliknięciami. Sam proces może nieznacznie różnić się, w zależności od hostingodawcy, z którego usług korzystasz. Zawsze natomiast opiera się na tych samych krokach:

  • zalogowaniu się do panelu,
  • znalezieniu zakładki związanej z domenami i subdomenami,
  • rozpoczęciu procedury dodawania domeny,
  • nazwaniu subdomeny,
  • zatwierdzeniu decyzji.

Gdy to zrobisz, Twoja nowa subdomena będzie gotowa do działania. Możesz rozpocząć proces jej projektowania i wdrażania w życie.

Jak stworzyć subdomenę w DirectAdmin?

Tworzenie subdomeny w DirectAdmin zademonstrujemy na przykładzie SeoHost. Pierwszym krokiem jest oczywiście zarejestrowanie się do panelu. Gdy już się w nim znajdziesz, rozwiń zakładkę „Zarządzaj”. Znajduje się ona po lewej stronie ekranu. Następnie wejdź w sekcję „Zarządzanie subdomenami”.

Teraz naciśnij zielony przycisk „Dodaj subdomenę”, który znajduje się na górze, po prawej stronie. Na ekranie powinno wyświetlić Ci się okno umożliwiające wykonanie tej operacji. Wpisz w nim nazwę nowej witryny, która będzie widoczna przed Twoją główną domeną.

Po naciśnięciu zielonego przycisku „Dodaj subdomenę” operacja zostanie zakończona powodzeniem. Twój nowy adres zostanie stworzony. Od teraz będzie on wyświetlany na liście subdomen. Możesz z tego poziomu sprawdzić jego:

Po zaznaczeniu go w kwadraciku po prawej stronie możesz też w każdej chwili się go pozbyć.

Jak stworzyć subdomenę w cPanel?

Równie łatwe jest stworzenie subdomeny w cPanel. Wystarczy tylko, że po zalogowaniu do panelu rozwiniesz zakładkę „Domeny”. Następnie wybierz z niej opcję o tej samej nazwie.

Dalszy proces przebiega dokładnie tak samo, jak w przypadku DirectAdmin. Musisz jedynie:

  • nacisnąć przycisk „Dodaj nową domenę”,
  • wpisać nazwę subdomeny,
  • zatwierdzić wybór.

W prawym górnym rogu powinien pojawić się komunikat potwierdzający wykonanie polecenia. Od tego momentu możesz używać swojej nowej strony i swobodnie nią zarządzać.