🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

7 min. czytania

Domena .NET

Domena .NET

Fot. Verisign

Wszystko o globalnych domenach internetowych z rozszerzeniem .NET. Zasady, działanie, warunki, transfer oraz jak i gdzie kupić domenę NET.

Spis treści
Domeny

Kiedy warto wybrać domenę .net? To specyficzny rodzaj adresu, który kojarzy większość internautów. Funkcjonuje na rynku międzynarodowym i związany jest z konkretnym sektorem gospodarki. Sprawdź, czy .net w Twojej nazwie domeny również okaże się dobrym pomysłem.

Domena .net wskazuje na międzynarodowy charakter działalności firmy. Rzeczywiście głównie kojarzona jest z przedsięwzięciami komercyjnymi o szerokim zasięgu. W praktyce jednak sięgnąć po nią może dosłownie każde przedsiębiorstwo, a nawet osoby prywatne. Właśnie dzięki takiej dostępności rozwiązanie to cieszy się popularnością praktycznie na całym świecie. Jest powszechne znane i stosowane, ale czy sprawdzi się w przypadku Twojej działalności w sieci?

Wybierając nazwę domeny zakończoną na .net, masz szansę zyskasz większą rozpoznawalność. Jednocześnie jednak adres ten kojarzony jest powszechnie w internecie z firmami świadczącymi usługi związane z Internetem. Przed podjęciem decyzji zapoznaj się z charakterystyką tego typu domeny, zasadami jej działania oraz mocnymi i słabszymi stronami. W tym wszystkim właśnie pomoże Ci nasz artykuł.

Czym są domeny .net?

Adresy z rozszerzeniem .net to jedne z pierwszych domen działających w internecie. Są niezwykle popularne i cieszą się ogromną ilością rejestracji. To domeny najwyższego poziomu, nazywane domenami TLDs (Top Level Domain). Mogą pochwalić się zasięgiem globalnym, co odróżnia je np. od domen polskich. Dzięki temu nie są przypisane i kojarzone z żadnym konkretnym krajem lub regionem. Uznać to można za ich potencjał w przypadku biznesów prowadzonych na ogromną skalę międzynarodową.

Bardzo często adres .net porównywany jest z domeną .com. Podobnie jak ona, jest rozpoznawany praktycznie we wszystkich krajach. Sprzyja ekspansji na nowe rynki i dynamicznemu rozwojowi firmy. Różnicą tu jest natomiast sektor, z którym kojarzony jest biznes legitymujący się witryną z rozszerzeniem .net. Mowa tu bowiem przede wszystkim o stronie związanej z sektorem IT.

Zobacz: Co to jest domena internetowa? Jak działa?

Rozszerzenie .net – domena o szczególnym przeznaczeniu

Jeśli wybierasz swój pierwszy adres, musisz wiedzieć, co dokładnie charakteryzuje domenę .net. Przede wszystkim – zwyczajowo – w wyszukiwarce wyróżniają się nią firmy z sektora ICT i IT. Mowa tu m.in. o:

  • operatorach domen,
  • hostingodawcach,
  • software house’ach,
  • firmach informatycznych,
  • firmach teleinformatycznych,
  • firmach telekomunikacyjnych.

Warto podkreślić, że to tylko część przykładów i nie stanowią one żadnej reguły. Domena .net może bowiem zostać zarejestrowana przez każdego i w dowolnym celu. Zrobi to zarówno dowolna firma, jak i osoba prywatna. Na stronie głównej, do której będzie prowadziła, nie musi być też ani słowa o usługach związanych z rynkiem IT i internetem. Możesz wykorzystać ją do dowolnego celu.

Musisz pamiętać natomiast, że mimo wszystko niektórym użytkownikom kojarzy się ona dość jednoznacznie. To z kolei może wpłynąć na rozwój Twojego biznesu czy odbiór marki. Nowy klient może po prostu nie zrozumieć, co masz mu do zaoferowania.

Na stronę w domenie .net decydują się głównie osoby, których działalność nie jest związana z konkretnym regionem. Często są to usługodawcy świadczący usługi zdalne. Poszukują klientów zarówno w mieście, w którym działają, jak i w całym kraju, a nawet poza jego granicami. Promowanie tego typu działalności w sieci, stosując rozszerzenie .net i dysponując stroną w różnych językach, może przynieść realne korzyści.

Domena .net – rejestr

Oznacza to, że domenę .net kontrolować musi w zakresie rejestracji jakiś organ. Podobnie jak w przypadku .com mowa tu o VeriSign Global Registry Services. Współpracuje z nią natomiast wiele polskich serwisów odpowiedzialnych za sprzedaż domen (rejestratorów). Ich kupno online nie stanowi więc żadnego problemu dla przedsiębiorców zarejestrowanych w Polsce.

Rejestracja domeny .net krok po kroku

Rejestracja domeny .net nie powinna sprawić Ci większego problemu. Wystarczy tylko, że wejdziesz na stronę serwisu, który oferuje taką usługę. Na polskim rynku znajdziesz ich naprawdę wiele. Korzystaj jednak wyłącznie z pomocy sprawdzonych i legalnie działających usługodawców, by uniknąć ewentualnego oszustwa. Porównaj też ceny, by niepotrzebnie nie przepłacać za domenę. Sprawdź nasz ranking najtańszych rejestratorów domen.

Po znalezieniu serwisu wybierz domenę, którą chcesz kupić. Dobrze przemyśl nazwę, bo będzie ona już na stałe związana z Twoją działalnością. Adres, który kupisz, będzie Cię reprezentował na całym świecie. Powinien być więc łatwy do zapamiętania i bezpośrednio kojarzący się z Twoją firmą, marką czy sektorem, w którym działasz.

Następnie sprawdź, czy wybrana przez Ciebie domena jest wolna. Rozszerzenie .net jest mniej popularne niż .com, więc szansa na znalezienie oczekiwanej nazwy jest wyższa. Po wpisaniu adresu system sam przeanalizuje rynek i określi, czy można go zarejestrować i Cię o tym poinformuje. Warto skorzystać przy tym z wyszukiwarki domen .dotisto.

Jeśli dana domena .net jest wolna, możesz ją kupić. Zapłać odpowiednią kwotę i wykup do niej dostęp. Najczęściej zrobić to można minimum na rok. Pamiętaj też, by wprowadzić prawidłowe dane osobowe lub firmowe, by potem uniknąć ewentualnych problemów. Zależnie od serwisu, mogą być one jeszcze później dodatkowo weryfikowane, np. przy transferze domeny.

Dodawanie domen .net

Jak połączyć domenę z hostingiem, gdy ma rozszerzenie .net? Domena ta działa tak samo, jak w przypadku wszystkich innych rozszerzeń krajowych czy globalnych. Oznacza to, że jej „podpięcia” dokonasz w dwóch prostych krokach:

  1. dodając domenę .net do swojego konta hostingowego,
  2. wydelegowując domenę na nowe serwery DNS u operatora.

Realizację pierwszego punktu rozpocznij od zalogowania się do swojego konta w DirectAdmin lub cPanel. Dostęp do nich podczas zalogowania konta powinien przyznać Ci hostingodawca. Następnie – w obu przypadkach – musisz znaleźć zakładkę związaną z zarządzaniem domenami. Tam z kolei widoczna powinna być opcja „Dodaj nową domenę” lub podobna. Wystarczy tylko, że w puste miejsca wprowadzisz odpowiednie dane i gotowe. Zwykle możesz tam również opcjonalnie ustalić jej parametry, takie jak np. ilość miejsca przydzielonego na serwerze.

Drugi punkt jest niezbędny, żeby domena działała prawidłowo w obrębie nowego serwisu. Wydelegujesz ją w serwisie, w którym została zarejestrowana. Polega to na wprowadzeniu odpowiednich rekordów DNS (Jak zmienić i ustawić DNS dla domeny? Poprawna konfiguracja rekordów DNS). Po wszystkim wystarczy tylko zatwierdzić zmiany i poczekać na ich wdrożenie. Zwykle nie trwa to zbyt długo. Na wszelki wypadek natomiast warto zrobić to w godzinach nocnych. Dzięki temu – nawet w przypadku wystąpienia problemów lub awarii – uda Ci się zminimalizować ewentualne straty.

Transfer domeny .net

Przenoszenie domeny od jednego operatora do drugiego może mieć wiele przyczyn. Często wynika po prostu z różnic cenowych i lepszej oferty serwisów konkurencyjnych. Cały proces w przypadku domeny .net przebiega natomiast w zasadzie identycznie, jak przy adresach krajowych.

Pierwszym krokiem jest zdobycie kodu AuthInfo. To unikatowy ciąg znaków, którym dysponuje każda domena .net i wszystkie inne. Proces jego pozyskiwania zależy od konkretnego usługodawcy. Najczęściej natomiast prośbę wysłać można poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza.

Kolejny etap to wprowadzenie kodu AuthInfo do nowego serwisu. Pomoże Ci w tym panel klienta lub bezpośredni kontakt z usługodawcą. Zwykle wystarczy wpisać podstawowe informacje, pełny adres oraz kod. Domena .net zostanie przypisana do Twojego konta przez operatora i będzie można z niej zacząć korzystać.

Zalety i wady domen .net

Zalety domen .net

  • wskazuje na międzynarodowy charakter działalności firmy,
  • wzmacnia renomę marki i podkreśla jej wiarygodność,
  • sprzyja rozwojowi biznesu,
  • sprawdza się w przypadku firm działających na ogromną skalę,
  • sprawdza się w przypadku firm funkcjonujących zdalnie,
  • sprzyja firmom skupionym wokół sektora IT,
  • działa na takich samych zasadach jak domeny krajowe,
  • można zarejestrować je, zarządzać nimi i wprowadzać w nich zmiany na takich samych zasadach jak w przypadku innych domen,
  • cena podobna do domen krajowych,
  • sprzyja pozycjonowaniu globalnemu.

Wady domen .net

  • strona w domenie .net utrudnia nawiązanie kontaktu z odbiorcami na skalę regionalną,
  • rozszerzenie mniej popularne w Polsce niż .pl,
  • trudniejsze do zapamiętania przez użytkowników z Polski,
  • nie ma możliwości wprowadzenia do adresu polskich znaków.

Czy warto wybrać domeny .net?

Domeny z końcówką .net dobrze sprawdzają się w przypadku biznesów globalnych. Nie zawiodą przedsiębiorców prowadzących interesy międzynarodowe i świadczących usługi zdalne. Sprzyjają pozyskiwaniu klientów z innych państw i umożliwiają intensywny rozwój działalności. W połączeniu z kilkoma wersjami językowymi są opcją wartą rozważenia. Przy tym zarządzanie nimi jest równie łatwe, jak zwykłymi adresami .pl.

Główną wadą domen kończących się na .net jest fakt, że kojarzą się głównie z branżą IT i usługami teleinformatycznymi. Są to adresy globalne, przez co mogą zawieźć osoby prowadzące regionalne biznesy. Nie zapadają tak łatwo w pamięć i czasem przegrywają walkę o uwagę odbiorców ze związanymi z Polską domenami .pl.

Ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie. Jeśli prowadzisz firmę o zasięgu globalnym, bezpośrednio związaną z internetem, to ta domena może okazać się kapitalnym wyborem. W innym przypadku warto rozważyć też globalne .com lub skoncentrować się na typie swoich odbiorców i do nich dostosować rozszerzenie domeny.