PORADNIKI

27 min. czytania

Ile kosztuje strona internetowa w 2022?

Ile kosztuje strona?

Fot. Storyset

To, ile kosztuje strona internetowa, zależy od bardzo wielu czynników. Swoją witrynę jesteś w stanie stworzyć zarówno za darmo, jak i za potężne pieniądze. Na ostateczną cenę składają się rozmaite czynniki, które musisz wziąć pod uwagę. Nie bez znaczenia jest też to, kto w praktyce będzie tworzył Twój serwis. Czy do budowy strony WWW zabierzesz się samodzielnie? A może zamierzasz komuś to zlecić? W naszym poradniku znajdziesz wszystkie szacunkowe koszty, które możesz napotkać po drodze.

Spis treści
Hosting - ceny

Strony internetowe mogą być niesamowicie różnorodne. Z pewnością nikogo do tego nie trzeba przekonywać. Pełnią rozmaite zadania i posiadają najróżniejsze funkcjonalności. Mogą być wizytówką firmy, prezentować ofertę przedsiębiorcy czy działać jako e-sklep. Różnią się od siebie też stopniem rozbudowy oraz zaawansowania technologicznego. Nie zawsze mają ponadto taką samą jakość wykonania oraz walory estetyczne. Wszystko to sprawia, że cennik stron internetowych bywa naprawdę zaskakujący.

Dzięki naszemu poradnikowi zorientujesz się, ile szacunkowo kosztuje stworzenie strony internetowej. Wzięliśmy pod uwagę wszystkie najpopularniejsze opcje. Uwzględniliśmy zarówno samodzielną budowę witryny, jak i zlecenie tego specjalistom. W szacunkowych wycenach zwróciliśmy uwagę na takie aspekty, jak:

  • rodzaj strony,
  • rozbudowanie,
  • przeznaczenie,
  • poziom skomplikowania,
  • wykonawcę.

Przyjrzeliśmy się wszystkim elementom, od których koszt strony internetowej zależy. Co dzięki temu zyskasz? Otóż dowiesz się, ile zapłacisz, by witryna dumnie reprezentowała Twoją działalność w wyszukiwarce Google. Sprowadzisz też w ten sposób do siebie nowych klientów i zachęcisz ich do współpracy czy zakupów. Poprawisz swoje wyniki sprzedażowe, wpływając pozytywnie na dalszy rozwój działalności. Wbrew pozorom strony internetowe nie muszą kosztować fortuny. Pewnych kosztów natomiast nie da się uniknąć.

Nie masz czasu czytać? Poniżej szybkie podsumowanie ile kosztuje strona internetowa:

  • Koszt stworzenia strony WWW samodzielnie – od 0 zł (przy pomocy kreatora stron) do 500 zł (korzystanie z gotowych szablonów stron)
  • Zlecenie stworzenia strony typu „wizytówka” – od 500 zł do 2000 zł
  • Strona typu „onepage” – od 1000 zł do 3000 zł
  • Strona typu landing page – od 1500 zł do 5000 zł
  • Prosta strona firmowa, kilka podstron – od 2000 zł do 5000 zł
  • Sklep internetowy – od 3000 zł do 25000 zł

Do kosztów należy doliczyć koszt utrzymania strony (domena + hosting + ew. opieka nad stroną) od 10 zł do 300 zł miesięcznie.

Szczegółowe ceny, z rozbiciem na poszczególne warianty i miejsca, gdzie zlecane jest stworzenie strony (freelancer, agencja itd.), znajdziesz poniżej.

Strony internetowe — co się składa na koszt ich utrzymania?

Na stworzenie sprawnie działającej strony WWW składa się kilka składników. Przede wszystkim musisz zadbać o:

  • własną domenę,
  • niezawodny hosting,
  • certyfikat bezpieczeństwa SSL,
  • niezbędne zezwolenia i licencje,
  • odpowiedni system zarządzania treścią lub kreator.

Od części z tych rzeczy zależy ostateczna cena strony internetowej. Niektóre da się znaleźć za darmo w internecie. Za inne będzie trzeba zapłacić. Często wszystkie te elementy znajdziesz w jednym miejscu, po opłaceniu dostępu do danego pakietu. Czasem natomiast bardziej opłaca się je kupować u rozmaitych usługodawców, a następnie transferować. W ten sposób możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy. Nie zawsze jednak jest to najwygodniejsze rozwiązanie. Może też przysporzyć sporo problemów osobom, które witrynę tworzą od podstaw po raz pierwszy.

Domena

Strony WWW na własnych domenach prezentują się profesjonalnie i wzbudzają zaufanie. Postawią Twoją firmę lub działalność usługową w dobrym świetle. Dotyczy to zarówno współprac i rozmów z kontrahentami, jak i zdobywania nowych klientów.

Domena to unikatowa nazwa. Po wpisaniu jej do paska wyszukiwarki powinna wyświetlić się Twoja strona (więcej: Co to jest domena internetowa?). Warto więc, aby było to słowo, skrót czy określenie intuicyjne, nieskomplikowane i łatwe do zapamiętania. Dzięki temu zapadnie w pamięć większej liczbie osób. To szansa, że będą oni do Twojego serwisu wracać i polecać go dalej. Wysoka liczba odwiedzin to natomiast szansa na większy zysk. Tak też zdobędziesz zainteresowanie wśród potencjalnych odbiorców.

Najczęściej strony WWW mają domeny nawiązujące do poruszanej na ich łamach tematyki. Mogą być związane z sektorem Twojej działalności albo oferowanymi produktami. Czasem są nazwą samej marki albo całego sektora gospodarczego. W przypadku usługodawców zdarzają się przeróżne wariacje na temat imion, nazwisk lub świadczonych usług. Czasem też domena jest tożsama z nazwą witryny czy całego „projektu”. Każdy z tych wyborów to dobre rozwiązanie. Najważniejsze, aby dzięki niemu wszystkie elementy działalności online tworzyły logiczną całość.

Domeny oferowane we wszystkich serwisach są takie same. W każdym miejscu dysponują taką samą wartością i jakością. Poszukując ich, kieruj się więc przede wszystkim ceną. Hostingodawcy i kreatory umożliwiają błyskawiczny transfer domen lub podpięcie jej do dowolnego hostingu (zmianę DNS). Kup je więc tam, gdzie są w najlepszych cenach. Nazwy sprzedawane są w formie abonamentowej (głównie na rok). Upewnij się natomiast, ile kosztuje w danym miejscu ich przedłużenie. Często bowiem pierwsze 12 miesięcy jest o wiele tańsze niż kolejne okresy rozliczeniowe.

Koszt kupna domeny zależy głównie od jej końcówki. Najczęściej w Polsce wybierane są nazwy zakończone na „.pl”. One też mają jedne z najatrakcyjniejszych cen, choć ich koszt zbliżony jest do innych popularnych rozszerzeń, takich jak np.:

  • .com.pl,
  • net.pl,
  • .com,
  • .eu.

Nieco droższe bywają natomiast rozszerzenia globalne oraz unikalne, np.:

  • .tech,
  • .ninja,
  • .pizza.

Najpopularniejsze końcówki oraz wersje globalne zwykle kosztują ok. 20-60 zł rocznie. Często przez pierwszych 12 miesięcy ich koszt to zaledwie kilka złotych. Wersje unikatowe rzadziej mają oferty specjalne na pierwszy rok lub są to niewielkie zniżki. Ich ceny przekraczają natomiast zwykle 150 zł. Zdarza się też, że jakaś domena może być zajęta. Być może stoi na niej inny serwis lub ktoś kupił ją „na zapas”. W takiej sytuacji masz dwa wyjścia:

  • wymyślić nową nazwę, która będzie wolna,
  • skontaktować się z właścicielem witryny i odkupić od niego nazwę.

Hosting

Profesjonalne strony internetowe muszą być niezawodne. Powinny szybko działać, nie zacinać się i pozostawać zawsze dostępne dla użytkowników. Ważne jest też, aby serwer, na którym się znajdują ich pliki, był odpowiednio zabezpieczony. We wszystkim tym może pomóc wybór najlepszego hostingu.

Jest to usługa, dzięki której możesz „dzierżawić” fragment serwera. Trafiają na niego wszystkie pliki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania i otwierania Twojego serwisu. Na rynku są rozmaite rodzaje hostingów:

  • bezpłatne hostingi — skierowane do osób zarządzających raczej amatorskimi lub hobbystycznymi stronami internetowymi,
  • współdzielone — najpopularniejsze, pozwalające na stworzenie większości witryn WWW,
  • VPS — przeznaczone dla zaawansowanych użytkowników, planujących stworzenie rozbudowanej, zaawansowanej strony internetowej,
  • Cloud Server — serwery w chmurze, nieco podobne do VPS. Przeznaczone dla specjalistów o wysokich wymaganiach,
  • serwery dedykowane — rozwiązanie dla profesjonalistów oraz dużych firm. Gwarantuje dostęp do ogromnej mocy obliczeniowej i niezależnego środowiska.

Najczęściej tworzenie stron internetowych opiera się na hostingu współdzielonym. Sprawdzi się na nim zarówno strona wizytówkowa, jak i niewielki e-sklep czy witryna z kilkoma podstronami. To rozwiązanie uniwersalne i najatrakcyjniejsze cenowo. Z tego względu skupimy się w naszym poradniku głównie właśnie na nim.

Usługę hostingu współdzielonego oferuje bardzo wiele serwisów. Często działają one nie tylko na rynku ogólnopolskim, ale też międzynarodowym. Katalog ich usług bywa niezwykle rozbudowany. Oprócz miejsca na serwerze znajdziesz w nim również:

  • rejestrację własnej domeny,
  • korzystanie z systemu zarządzania treścią,
  • darmowe i w pełni edytowalne motywy,
  • darmowe lub płatne certyfikaty SSL,
  • poradniki i samouczki,
  • support,
  • własne skrzynki e-mail.

Hostingi oczywiście różnią się od siebie ceną. Najczęściej proponują klientom kilka różnych kategorii. Każda przeznaczona jest dla niego użytkowników o określonych potrzebach i wymaganiach. Zależnie od firmy, mogą kosztować od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych rocznie.

Certyfikat SSL

Podczas tworzenia strony internetowej nie możesz zapominać o odpowiednich zabezpieczeniach. Przede wszystkim zadbaj o certyfikat SSL. Dzięki niemu wszystkie informacje wysyłane przez Twoich odbiorców pozostaną prywatne. To również zwiększy wiarygodność Twojej witryny i zaufanie do niej.

Po czym poznać, że strona firmowa jest odpowiednio zabezpieczona? Kłódka po lewej stronie od paska adresu w przeglądarce internetowej jest zamknięta. To znak, że certyfikat SSL działa. Podejrzenia budzić natomiast powinna kłódka otwarta lub świecąca na czerwono. Często strony bez SSL-a nawet nie są poprawnie otwierane przez przeglądarki. To sprawia, że odwiedza je niewiele osób i raczej nie cieszą się zainteresowaniem. W fatalnym świetle taka sytuacja stawia też Twoją firmę.

Certyfikat SSL najczęściej nie wpływa w ogóle na koszt utworzenia strony internetowej. Wynika to z faktu, że wielu hostingodawców udostępnia go za darmo, gratis do wybranego pakietu. Alternatywą jest wykupienie rocznego pakietu, którego koszt to od 100 do nawet 1000 zł. Najczęściej jednak decydują się na to osoby mające bardzo specyficzne czy niestandardowe wymagania. Zdecydowana większość użytkowników decyduje się na warianty bezpłatne. Są one w pełni wystarczające dla większości stron.

System zarządzania treścią (CMS lub kreator)

CMS-y oraz kreatory to rozwiązania ułatwiające wprowadzanie zmian na stronie. Są przydatne dla każdej osoby, która nie jest biegła w programowaniu i kodowaniu. Pozwalają na błyskawiczne modernizowanie treści, zmienianie układów czy edycję elementów.

Najczęściej używanym CMS-em na świecie jest WordPress. Możesz pobrać go na swój hosting zupełnie za darmo. Dodatkowo bezpłatnie udostępnia też bardzo dużo wtyczek i motywów. Dzięki nim samodzielnie zbudujesz swoje własne miejsce w sieci od zera. Pozwala na wprowadzenie wielu przydatnych funkcjonalności i rozwiązań. Co istotne mogą one ułatwić życie zarówno Tobie, jak i użytkownikom.

Alternatywnym rozwiązaniem dla CMS-ów są kreatory stron. Z ich pomocą każdą witrynę możesz stworzyć przy pomocy wygodnej metody „przeciągnij i upuść”. Oferują dziesiątki (a nawet setki) rozmaitych motywów do wyboru. Dzięki temu możesz wybrać taki, który jest najbardziej zbliżony do Twojej wizji serwisu online. Wszystkie są w pełni edytowalne. Oznacza to, że szybko dostosujesz ich szczegóły do własnych wymagań. Mowa tu zarówno o warstwie kolorystycznej, jak i graficznej czy tekstowej.

Korzystanie z kreatorów może być w pełni darmowe lub płatne w ramach rozmaitych pakietów. Rozwiązania zupełnie bezpłatne sprawdzają się w przypadku stron hobbystycznych. Koszt wykonania strony internetowej od A do Z w ramach wersji płatnej może być bardzo zróżnicowany. Wiele zależy od poziomu skomplikowania Twojej witryny. Podstawowe miejsce w sieci w kreatorze stworzysz już za kilkanaście złotych miesięcznie. Większe serwisy czy witryny e-commerce kosztować mogą natomiast nawet ponad 1000 zł rocznie. Przykładem może być bardzo rozbudowany przykład oferty handlowej kreatora Wix. Jest podzielony na dwie części:

  • stronę WWW,
  • plany Biznes i eCommerce.
Plany WIX
Plany WIX - ciąg dalszy

Koszty dodatkowe

Ceny stron internetowych mogą być wyższe, jeśli zdecydujesz się na dodatkowe, płatne rozwiązania. Przybierają one bardzo różnorodne formy. Przywołać tu można m.in.:

  • korzystanie z płatnych szablonów stron i motywów,
  • instalowanie płatnych wtyczek,
  • pobieranie licencjonowanych zdjęć, filmów i materiałów,
  • korzystanie z usług konsultantów, projektantów i innych specjalistów.

W tym podpunkcie najwięcej zależy od Ciebie. Wielu twórcom bez większych problemów udaje się unikać jakichkolwiek opłat dodatkowych. Nie brak na rynku jednak kuszących, płatnych rozwiązań. Zawsze jednak spokojnie zastanów się, które z nich rzeczywiście Ci się opłacą i warto w nie zainwestować. Zaletą działalności online jest to, że może przynieść zyski bardzo niskim kosztem. Z drugiej strony jednak pokus jest tak wiele, że mogą przysłonić ostateczny kosztorys projektu.

Zachowaj czujność i najlepiej z góry określ przedział cenowy, w którym chcesz się za wszelką cenę zmieścić. To zmotywuje Cię do skrupulatnego analizowania każdego nowego wydatku. To dobry sposób na zwalczenie pokusy generowania bezsensownych kosztów dodatkowych. Zwykle łatwo zresztą zastąpić je bezpłatnymi rozwiązaniami.

Podsumowanie kosztów

Ile kosztuje zrobienie strony internetowej? Dwa koszty, które na pewno musisz ponieść, to:

  • hosting,
  • domena.

Pozostałe elementy, które wymienialiśmy, możesz zdobyć bez większego problemu za darmo. Tworząc profesjonalną witrynę, musisz natomiast mieć miejsce na serwerze oraz własną nazwę. Nie uda Ci się tego uniknąć, o ile chcesz prezentować się w sieci profesjonalnie. W związku z tym opcje bezpłatne raczej nie wchodzą w grę. Wiążą się z szeregiem wad i ograniczeń. Nawet jeśli znajdziesz darmowy hosting i domenę dla swojej strony internetowej, to czeka Cię zmaganie z:

  • reklamami, nad którymi możesz nie mieć kontroli,
  • linkowaniami do strony usługodawcy,
  • logo usługodawcy,
  • nieintuicyjną i mało wiarygodną nazwą strony,
  • ograniczeniami dotyczącymi liczby podstron i skrzynki e-mail,
  • i wieloma innymi utrudnieniami.

Ile zapłacisz więc za budowę swojego miejsca w sieci? Tworzenie standardowej strony samodzielnie wyniesie Cię około 100-500 zł rocznie. Dotyczy to zarówno opcji z hostingiem i CMS-em, jak i kreatorem. Drugie rozwiązanie bywa nieco droższe, ale nie są to kolosalne różnice.

Usługa Cena
Hosting/kreator 100-600 zł rocznie / darmowy lub 20-100 zł miesięcznie
Domena 30-100 zł rocznie
Certyfikat SSL darmowy
CMS darmowy

Oczywiście pamiętaj, są to stawki szacunkowe. Wiele zależy od tego, jakie serwisy i firmy wybierzesz do realizacji. Zawsze też możesz wydać więcej, np. na droższy pakiet hostingowy albo rozszerzenie domeny. Potencjalnie możesz też wykupić płatny certyfikat SSL i wiele usług dodatkowych. My wzięliśmy pod uwagę minimalne kwoty, potrzebne do budowy podstawowej witryny.

Wiele serwisów oferuje atrakcyjne ceny w pierwszym roku korzystania. Najczęściej dotyczy to domen, ale takie opcje trafiają się też u hostingodawców. Dzięki nim znacznie obniżysz koszt budowy i utrzymania sklepu internetowego czy witryny. Często dzięki zniżkom na pierwszych 12 miesięcy łączny koszt ograniczyć można nawet do 30-100 zł. Zawsze jednak należy pamiętać, że jest to wyłącznie oferta tymczasowa. Zapominając o tym, możesz przeżyć potężne rozczarowanie.

Stworzenie strony internetowej samodzielnie

Koszt i czas wykonania strony internetowej zależy w głównej mierze od tego, kto podejmie się jej wykonania. Możesz:

  • zrobić to samodzielnie w kreatorze,
  • zrobić to samodzielnie w CMS-ie ulokowanym na wykupionym hostingu,
  • zlecić to freelancerowi,
  • zlecić to agencji kreatywnej.

Każdy z tych wariantów ma swoje mocne oraz nieco słabsze strony. Na ostateczną decyzję wpływa też wiele aspektów. Ważne jest m.in. to:

  • jaki ostateczny koszt strony internetowej Cię satysfakcjonuje,
  • ile masz czasu na realizację projektu,
  • na jakim systemie ma być strona internetowa oparta,
  • jak rozbudowana strona internetowa ma być (czy ma to być strona internetowa składająca się z wielu podstron?).

Cena za stronę internetową tworzoną w kreatorze

Opisując cenę strony internetowej tworzonej w kreatorze, nie musimy skupiać się na wielu elementach. Najważniejsze dla Ciebie tak naprawdę są wyłącznie kwoty:

  • rejestracji domeny,
  • pakietu kreatora.

Suma tych dwóch elementów to całość ponoszonych przez Ciebie kosztów. Wynika to z faktu, że serwisy te udostępniają edytory w ramach wykupowanych pakietów. Krótko wspomnieliśmy o tym wyżej, przyjrzyjmy się więc teraz tej opcji dokładniej.

Większość kreatorów działa w ten sam sposób. Zakładasz w nich konto i otrzymujesz dostęp do wszystkich narzędzi. Z ich pomocą stworzona może zostać zarówno strona „wizytówka”, jak i np. e-sklep. Samodzielnie wybierasz szablony, wtyczki i wszystkie elementy znajdujące się w witrynie. Za darmo przydzielany jest Ci też hosting oraz certyfikat SSL. Masz więc wszystko, by publikować stronę w sieci.

Często kreatory zapewniają nawet dostęp do narzędzi marketingowych i SEO. W ten sposób koszt stworzenia witryny oraz jej dalszego promowania znacząco spada. Zaletą tego typu serwisów jest też to, że może z nich skorzystać niemalże każdy. Są zbudowane intuicyjnie, a obsługa ich edytorów jest banalnie łatwa. Ich zadaniem jest umożliwienie budowy strony nawet osobom bez doświadczenia. Dzięki nim więc nie będzie Ci potrzebna żadna agencja interaktywna czy programista. Chcesz znaleźć najlepsze i najtańsze kreatory? Sprawdź nasz ranking kreatorów stron WWW, dostępnych na polskim rynku. Może on pomóc Ci w podjęciu ostatecznej decyzji.

Ile dokładnie kosztuje nowa strona internetowa robiona w kreatorze? Obliczmy to na podstawie cennika serwisu Wix:

  • najtańszy pakiet Connect Domain: 247,44 zł rocznie (20,62 zł miesięcznie),
  • przykładowa domena z rozszerzeniem .pl: 59,90 zł rocznie.

Koszt jednej strony tworzonej w Wix to zatem ok. 307,34 zł. Stawka ta różnić się może natomiast w zależności od kreatora czy szczegółów zakupu. Serwisy te często udostępniają swoim klientom też szeregi promocji, ofert specjalnych i kodów rabatowych. Pozwalają one na znaczne obniżenie ostatecznej ceny.

Ile kosztuje strona internetowa WordPress wykonana samodzielnie?

Stworzeniem strony internetowej też możesz zająć się przy pomocy CMS-a. W tym przypadku natomiast musisz samodzielnie zadbać o:

  • hosting,
  • system zarządzania treścią,
  • domenę,
  • certyfikat SSL.

Fakt, że wielu hostingodawców oferuje już komplet tych usług na swoich stronach. Często jednak każda z nich jest osobno płatna. Czasem też trzeba je oddzielnie instalować. Bywa, że nie wszystkie są zawarte w pakiecie, tak jak w przypadku kreatorów. Może to być natomiast dobre rozwiązanie dla osób, dla których liczy się szybkość ładowania strony. Takie CMS-y, jak np. popularny WordPress, sprzyjają wydajności i pozycjonowaniu witryn. Działają bez zarzutu, dzięki czemu są dobrze postrzegane przez algorytmy Google. Ich niezawodność przyciąga też potencjalnych klientów czy odbiorców.

Strony internetowe tworzone w CMS-ach wymagają nieco więcej wiedzy niż kreatory. Często ich tworzenie nie jest aż tak łatwe, jak w edytorach. Wykupienie hostingu i instalacja na nim WordPressa wymaga choćby minimalnej znajomości rozwiązań informatycznych. Podobnie jest z transferem domeny czy uruchomieniem bezpłatnego certyfikatu SSL.

Jaki jest koszt przykładowej, nowej strony internetowej, budowanej w WordPressie? Obliczmy to na podstawie cennika najtańszego hostingu, czyli SeoHost:

  • najtańszy pakiet hostingowy SSD NVMe H1 – 47 zł rocznie,
  • domena z końcówką .pl – 56 zł rocznie (9,87 zł za pierwszy rok).

Przez pierwszy rok strona kosztować Cię będzie zatem zaledwie 56,87 zł netto. W kolejnych latach może to być 103 zł netto rocznie. Kwoty te mogą być nieco wyższe, jeśli zdecydujesz się na bardziej rozbudowany pakiet hostingowy.

Tworzymy strony internetowe samodzielnie — zalety i wady tego rozwiązania

Tworzenie stron w kreatorze i CMS-ie ma zarówno mocne, jak i nieco słabsze strony. Niektóre dotyczą tylko jednej z opisanych opcji, inne natomiast zauważalne są w obu. Zebraliśmy je w dwóch spisach, by ułatwić Ci podjęcie ostatecznej decyzji.

Zalety tworzenia strony WWW samodzielnie:

  • oszczędność pieniędzy dzięki uniknięciu zatrudnienia specjalistów,
  • realizacja własnego projektu,
  • zaznajomienie się z tematem projektowania stron internetowych,
  • zaprojektowanie witryny w całości samodzielnie, według własnego uznania,
  • brak ograniczeń i niechcianych porad ze strony ekspertów,
  • ogromna satysfakcja z pracy,
  • poznanie zasad działania hostingów (w przypadku opcji z CMS-em),
  • łatwe zarządzanie szablonami (szczególnie w kreatorach),
  • możliwość stworzenia strony od A do Z w jednym miejscu,
  • możliwość samodzielnego wprowadzania zmian i modyfikacji na stronie.

Wady tworzenia strony WWW samodzielnie:

  • brak wsparcia ze strony specjalistów,
  • ryzyko pominięcia niezbędnych funkcjonalności,
  • wyzwanie dla osób, które nigdy nie tworzyły własnego miejsca w sieci,
  • ryzyko zakupu usług, które nie są najlepsze i najkorzystniejsze na rynku,
  • poleganie na supporcie kreatora i hostingodawcy w razie kłopotów,
  • świadomość konieczności przeprowadzenia szkolenia z obsługi CMS-a czy kreatora,
  • ograniczona samodzielność wprowadzania zmian w kodzie strony (szczególnie w przypadku kreatorów),
  • nie każdy szablon sprzyja pozycjonowaniu witryny,
  • konieczność nadzorowania poprawnego działania strony samodzielnie.

Zobacz: Jak samodzielnie stworzyć stronę internetową?, Jak i gdzie założyć bloga? Jak założyć sklep internetowy?

Zlecenie budowy Twojej strony internetowej

Rozbudowana strona firmowa czy zaawansowany technologicznie serwis to poważne wyzwanie. Niedoświadczona osoba może sobie nie poradzić z tak dużym projektem. W takiej sytuacji czasem lepiej sięgnąć po pomoc specjalistów. Do wyboru są:

  • freelancerzy zajmujący się budową witryn,
  • agencje kreatywne zatrudniające lub korzystające z usług profesjonalistów.

Oba przypadki wiążą się z wyższymi kosztami niż samodzielna budowa i wdrożenie strony. Efekty jednak bywają o wiele bardziej satysfakcjonujące. To też dobre rozwiązanie dla ludzi, którzy nie mają czasu projektować i budować witryny samodzielnie.

Cena stron internetowych tworzonych przez feeelancera

Wykonanie firmowej witryny przez freelancera to bardzo często wybierane rozwiązanie. Zwykle są to specjaliści, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą. Czasem zdarza się też, że rozliczają się na podstawie umowy o dzieło lub zlecenie. Najczęściej nie jest dla nich straszna strona landing page, rozbudowany serwis czy e-sklep. Wynika to z faktu, że dysponują rozbudowanym portfolio. Tworzyli już rozmaite witryny i są w stanie przewidzieć, czego możesz od nich wymagać.

Freelancerzy znają się na rozmaitych stronach internetowych. Wybierając wykonawcę, zawsze jednak dokładnie przejrzyj jego portfolio. Zorientuj się, w jakim stylu są witryny, które tworzył. To pozwoli Ci ocenić, czy dana osoba będzie w stanie zaprojektować dla Ciebie to, co chcesz. Druga ważna kwestia to oczywiście cena. Każdy usługodawca sam układa sobie cennik. Wyznacza też własne zmienne, które na niego wpływają. Najczęściej pod uwagę brane są takie elementy, jak:

  • typ strony internetowej,
  • poziom skomplikowania strony,
  • liczba podstron i zakładek,
  • dostarczenie domeny i hostingu lub wymaganie ich zakupu przez freelancera,
  • czas na wykonanie zlecenia,
  • wykorzystane do budowy strony technologie.

Na tej podstawie dokonywana jest wycena strony — najczęściej darmowa. Po jej otrzymaniu możesz podjąć decyzję, czy chcesz nawiązać współpracę z danym specjalistą. Ile może kosztować strona internetowa w tej sytuacji? Najłatwiej jest określić przedziały cenowe w oparciu o doświadczenie zatrudnianego freelancera:

  • początkujący – 0-1000 zł;
  • większość specjalistów – 1000-5000 zł;
  • renomowani i szczególnie popularni twórcy – 5000-15000 zł.

Przy wyborze wykonawcy strony internetowej nie kieruj się wyłącznie aspektem finansowym. Przede wszystkim oceń, czy dany specjalista rozumie, co chcesz dzięki danej witrynie osiągnąć. Jeśli tak, to zrobi wszystko, by ten cel zrealizować. Licząc na perfekcyjną stronę, raczej nie skupiaj się na najtańszych ofertach. Opcje „do portfolio” często wiążą się z niedociągnięciami wynikającymi z braku doświadczenia. Najwyższa półka cenowa zwykle bywa postrzegana jako symbol perfekcyjnego wykonania. Nie do każdej strony natomiast potrzeba tak wyszukanego stylu.

Od obu reguł są też wyjątki. Bywa tak, że początkujący freelancer stworzy witrynę doskonałą, bo zależy na rekomendacjach. Nawet specjaliście z wieloletnim doświadczeniem z kolei czasem może powinąć się noga. Zawsze należy więc szukać kogoś, kto oferuje rozsądny stosunek ceny do jakości. Nie obiecuje gruszek na wierzbie, ale jednocześnie zna się na rzeczy.

Strona internetowa — cena agencji kreatywnej

Gdy poziom skomplikowania strony rośnie, wiele osób decyduje się na inwestycję w usługi agencji kreatywnej. Ich ceny bardzo często są równe stawkom oferowanym przez renomowanych freelancerów. W tym przypadku jednak nad Twoją witryną czuwa grono specjalistów z różnych dziedzin. Inwestujesz dużo pieniędzy w jeden projekt. Istnieje natomiast większe prawdopodobieństwo, że strona będzie dopracowana pod każdym względem. Dobra agencja interaktywna powinna wykonać zadanie dość szybko. W wielu przypadkach oferuje też dalsze prowadzenie witryny, a nawet dbanie o marketing czy promocję marki.

Na rynku nie brak agencji, które oferują też swoje usługi w nieco niższych cenach. Często celują w klientów, których interesuje prosta strona „wizytówka” czy typu portfolio. W takich przypadkach wiele firm kieruje się zasadą „więcej znaczy mniej”. Opiera się ona na założeniu, że witryna nie musi być potężna i skomplikowana. Jeśli Twoja oferta jest dobra, to najlepiej pokazać ją w przejrzysty, czytelny sposób. Na to rozwiązanie decyduje się wiele mniejszych i średnich przedsiębiorców.

Ile kosztuje strona internetowa tworzona przez agencję interaktywną? Proste i niezbyt rozbudowane witryny możesz dostać już za 1500-2500 zł. Takie firmy dysponują jednak najczęściej zapleczem pozwalającym im na pracę przy największych projektach. W związku z tym koszt większości realizacji przekraczać może spokojnie 10 000 zł.

Zlecanie budowy stron WWW — zalety i wady

Stworzenie strony internetowej przez specjalistów ma swoje mocne i słabe strony. Podobnie jak w przypadku wykonywania witryny samodzielnie, wszystko zależy od Twoich oczekiwań. Przemyśl swoje potrzeby, możliwości finansowe i zorientuj się, jacy eksperci są w stanie Ci pomóc. Dopiero wtedy oceń, czy chcesz środki te przeznaczyć na ich pensje.

Zalety zlecenia budowy strony WWW

  • stronę internetową tworzą doświadczeni specjaliści,
  • struktura i wygląd dostosowane do Twoich wymagań,
  • oszczędność czasu,
  • brak problemów nawet z wykonaniem najbardziej skomplikowanych stron,
  • wsparcie i porady doświadczonych ekspertów,
  • stosowanie najnowszych rozwiązań technologicznych,
  • możliwość wsparcia w czasie tworzenia i po zakończeniu realizacji projektu.

Wady zlecenia budowy strony WWW

  • wysoki koszt strony internetowej w porównaniu z samodzielną jej budową,
  • nie każdy specjalista zrozumie Twoją wizję i intencje,
  • Nie każdy element może być zgodny z Twoimi wymaganiami,
  • opłaty dodatkowe pobierane przez specjalistów np. za rejestrację domeny czy wykupienie hostingu,
  • odległe terminy realizacji.

Ile kosztuje strona internetowa 2022? Wiele zależy od jej rodzaju

Wiesz już, ile szacunkowo kosztuje strona internetowa tworzona samodzielnie lub zlecona specjalistom. Wiele zależy od podjętych przez Ciebie decyzji i wybranych pakietów czy taryf. Wspominaliśmy już wcześniej jednak, że nie bez znaczenia jest też rodzaj tworzonej witryny. Inna będzie cena strony internetowej z jedną podstroną, a inna rozbudowanej witryny z kilkunastoma zakładkami. Jeszcze wyższy jest natomiast koszt strony WWW posiadającej opcję sprzedażową.

Najczęściej tworzone typy stron WWW to:

  • strona wizytówkowa,
  • strona landing page i one page,
  • strona z podstronami,
  • witryna w formie sklepu internetowego,
  • profesjonalna i bardzo skomplikowana witryna firmowa.

Poniżej przyjrzeliśmy się bliżej każdemu z wymienionych rodzajów. Zamierzasz je tworzyć samodzielnie i masz do tego odpowiednie umiejętności? W takim przypadku Twoją główną zapłatą będzie poświęcony na realizację czas.

My sprawdziliśmy natomiast, ile kosztuje wykonanie strony internetowej o danej strukturze przez specjalistów. Wzięliśmy tu pod uwagę kompleksowe przygotowanie witryny. Takie usługi oferowane są najczęściej przez agencje kreatywne lub najlepszych freelancerów. Opisaliśmy również, czym cechują się dane miejsca w sieci. Może Ci to podpowiedzieć, jaki powinien być typ Twojej strony internetowej. Uchroni Cię to też przed niepotrzebnym przepłacaniem i zbyt kosztowną inwestycją.

Koszt strony WWW typu wizytówka

Wizytówki to tanie strony internetowe. Wynika to z ich budowy, która jest bardzo prosta. Składają się najczęściej wyłącznie z pojedynczej strony bez żadnych zakładek. Umieszczane są na niej najważniejsze informacje o firmie lub usługodawcy. Kilka słów o jego działalności, a następnie dane kontaktowe. Czasem przedsiębiorcy decydują się też na wstawienie lokalizacji ich przedsiębiorstwa lub formularza kontaktowego. Nie jest to zaawansowana strona WWW, ale wystarczy w przypadku wielu małych i średnich firm. Świetnie sprawdza się też w przypadku freelancerów działających online.

Strona „wizytówka” kosztuje zwykle około 500-2000 zł.

Koszt strony internetowej typu one page

Stronę WWW typu one page również charakteryzuje prosta struktura. Podobnie jak poprzedniczka, jest zbudowana tylko z jednej strony. Wyróżnia ją jednak to, że na górze posiada pasek nawigacyjny. Najczęściej znajdują się w nim takie znaczniki jak np.:

  • o mnie,
  • portfolio,
  • współprace/klienci,
  • kontakt.

Po naciśnięciu danego przycisku strona „przewija się” do danej sekcji. Ze względu na więcej informacji, one page jest dłuższy od zwykłej wizytówki. Nieco dokładniej opisuje zasady działania firmy, jej doświadczenie czy ofertę.

Ceny stron internetowych typu one page oscylują w granicach 1000-3000 zł.

Profesjonalna strona internetowa landing page — cena

Landing page jest bardzo podobny do one page. Także składa się z jednej strony, na której są wydzielone rozmaite sekcje. W tym przypadku jednak mamy do czynienia z witryną o innym przeznaczeniu. Tego typu strona nie ma wyświetlać się wysoko w wyszukiwarce Google. Jej zadania są natomiast ściśle marketingowe lub sprzedażowe.

Najczęściej landing pages reklamują konkretną usługę lub produkt. Zachęcają odbiorców do wykonania określonych działań. Z tego względu cena strony internetowej tego typu jest nieco wyższa niż one page. Wymaga bowiem zaangażowania specjalistów od marketingu, copywriterów i innych ekspertów.

Stronę internetową typu landing page stworzysz za około 1500-5000 zł.

Ile kosztuje rozbudowana strona WWW z podstronami?

Tworzenie stron internetowych z kilkoma podstronami jest bardzo popularne. Taki wygląd mają blogi, strony firmowe i rozmaite serwisy. Struktura tego typu jest nieco bardziej skomplikowana od wcześniej opisywanych, rośnie więc też koszt.

Na górze witryny trzeba przygotować menu, które umożliwi odsyłanie do poszczególnych podstron. W tym przypadku w witrynie umieszcza się też więcej elementów, które zapełnią całe dostępne miejsce. Mowa zarówno o warstwie tekstowej, jak i zdjęciach czy grafikach. O ile nie przygotujesz ich samodzielnie, mogą generować dodatkowy koszt stworzenia strony.

Cenę strony internetowej z kilkoma podstronami określa się średnio na 2000-5000 zł.

Ile kosztuje strona internetowa ze sklepem online?

Tworząc stronę internetową, wiele osób decyduje się też na otworzenie sklepu online. To szansa na dodatkowy zarobek i zyskanie kolejnych klientów. Szczególnie opłacalne jest to np. w przypadku freelancerów świadczących usługi przez internet. Często w e-sklepach sprzedają oni np. poradniki czy swoje książki w formie e-booków. Budowa i utrzymanie strony internetowej o tak zaawansowanej strukturze to jednak dość wysoki koszt.

Dotyczy to zarówno witryn z podstroną e-commerce, jak i „pełnoprawnych” e-sklepów. Wiele w tym przypadku zależy od tego, ile produktów oferujesz. Nie bez znaczenia jest też układ takiego serwisu. Im bardziej skomplikowany projekt, tym wyższa cena.

Koszt wykonania strony w formie sklepu internetowego to około 3000-25000 zł.

Cena strony internetowej o profesjonalnym charakterze

Oprócz e-sklepów najwyższą cenę strony internetowej spotyka się w przypadku profesjonalnych serwisów WWW. Decydują się na ich budowę zwykle większe i potężniejsze przedsiębiorstwa. Wysokie koszta wynikają z faktu konieczności zaangażowania w proces tworzenia wielu specjalistów. Mowa tu m.in. o:

  • programistach,
  • copywriterach,
  • UX/UI designerach,
  • grafikach,
  • marketingowcach.

Tworzenie tego typu projektów wymaga zarówno wiedzy, jak i umiejętności. Przez to zdecyduje się na to raczej duża agencja interaktywna, a nie niedoświadczony freelancer. Takiego zadania nie wykonasz też samodzielnie i szybko w domu. Wszystko to sprawia, że cena nowej strony internetowej jest dość wysoka.

Ile kosztuje strona WWW o profesjonalnym charakterze? Zwykle mowa tu o cenach od 5000 do ponad 10000 zł.

Ile kosztuje strona internetowa — cennik. Podsumowanie

Jak widzisz, to, ile kosztuje strona internetowa, zależy od bardzo wielu czynników. Najpierw musisz zdecydować, czy zlecisz to zadanie specjalistom, czy wykonasz je własnoręcznie. Następnie w obu przypadkach możesz zdecydować się na dwie drogi. Przyjazne dla użytkowników są kreatory witryn oraz CMS-y działające w parze z hostingami. W przypadku zleceń czeka na Ciebie freelancer oraz agencja interaktywna.

Czy da się określić jednoznacznie, które rozwiązanie jest najlepsze? Nie, bo wszystko zależy od Twoich potrzeb, oczekiwań i budżetu. Bez wątpienia samodzielna budowa to zdecydowanie niższy koszt wykonania strony. Zmniejszasz rozmiar inwestycji, a zaoszczędzone pieniądze możesz wydać w inny sposób. Projekt też szybciej się spłaci i zacznie na siebie zarabiać. Wystarczy tylko, że poświęcisz mu swój czas. Zarówno kreatory, jak i CMS-y pomogą Ci postawić na nogi swoje własne miejsce w sieci. Nowe technologie wspierają też pozycjonowanie strony i zaoferują wiele ścieżek promocji.

Z drugiej strony nie każdą stronę dasz radę zrobić samodzielnie. Skomplikowane struktury mogłyby Ci zająć zbyt dużo czasu. Najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania szybciej mogą też zdobyć doświadczeni specjaliści. To jednak sprawi, że wydasz więcej pieniędzy. Nie z każdym fachowcem uda Ci się też porozumieć. Musisz więc przygotować się na poprawki i omawianie wielu kwestii.

Poniżej przygotowaliśmy tabelę obrazującą, ile kosztuje strona internetowa w przeciętnej agencji. Porównaj to ze stawkami kreatorów oraz hostingodawców. Następnie wybierz opcję, która jest najbardziej spójna z Twoim biznesplanem.

Rodzaj strony Cecha charakterystyczna Średnia cena
Wizytówka Krótkie przedstawienie usługodawcy lub firmy oraz dane kontaktowe. 500-2000 zł
One page Strona dłuższa od wizytówki. Opowiada dokładniej o firmie i jej dokonaniach, klientach, doświadczeniu.  1000-3000 zł
Landing page Zazwyczaj o przeznaczeniu sprzedażowym, tworzona do celów reklamowych 1500-5000 zł
Witryna z podstronami Strona podająca rozbudowane informacje o działalności. Składa się z kilku podstron dotyczących doświadczenia, portfolio, kontaktu, prezentacji zespołu itp.  2000-5000 zł
Sklep online Witryna z licznymi podstronami, rozbudowanymi opisami i wieloma elementami. Często o dość skomplikowanej strukturze. 3000-25000 zł
Firmowa strona o profesjonalnym charakterze Rozbudowana witryna i przemyślanej strukturze. Cechuje się profesjonalnym układem, często tworzona przez wielu specjalistów z różnych dziedzin. Wyróżnia ją intuicyjny układ, nowoczesność, zaawansowane funkcje i unikatowa szata graficzna 5000 – 10000+ zł

FAQ

Czy tanie strony internetowe mają sens?

W XXI wieku stronę internetową możesz stworzyć na wiele rozmaitych sposobów. Są wśród nich opcje zarówno tanie, jak i bardzo drogie. Nie brak nawet rozwiązań darmowych, które jednak nie są polecane w przypadku witryn komercyjnych. Czy jednak te niedrogie możliwości na pewno mają sens i warto z nich skorzystać?

Nie zawsze tanie oznacza złe i wadliwe. W przypadku witryn internetowych nawet niewielkim kosztem stworzysz w pełni funkcjonalne miejsce w sieci. Pozwolą Ci na to CMS-y i kreatory. W ich przypadku utrzymanie strony internetowej niewiele kosztuje. Miesięcznie wydasz na nie zaledwie kilkadziesiąt złotych lub nawet mniej. To nie jest wygórowana cena, a zagwarantuje Ci profesjonalną promocję swoich usług w sieci.

Czy drogie rozwiązania są lepsze? Jeśli chcesz stworzyć witrynę samodzielnie, to do dzieła. Nie musisz korzystać z usług freelancerów czy agencji. Wszystko jesteś w stanie zrobić samodzielnie. Czasem natomiast rzeczywiście może wymagać to więcej czasu. Efekt natomiast — przy odrobinie wysiłku — może być doskonały. Zdarzają się jednak też projekty rozbudowane i skomplikowane. Czujesz, że sobie z nimi nie poradzisz albo nie masz wystarczająco dużo czasu? W takiej sytuacji przemyśl kontakt z prawdziwym fachowcem.

Czy da się zbudować stronę internetową za darmo?

Wspominaliśmy, że istnieje sposób na tworzenie witryn za darmo. Ile sensu jednak ma taka strona internetowa? Ile osób przyciągnie? Zapewne niestety niewiele. Bezpłatne rozwiązania oferują przede wszystkim kreatory oraz darmowe hostingi. Użyczają edytorów lub CMS-w i pozwalają na opublikowanie serwisów na swoich subdomenach. Ich adresy jednak nie będą wyglądały profesjonalnie. Mogą pojawić się na nich też reklamy usługodawcy, jego logo i linkowanie.

Wszystko to sprawi, że Twoje miejsce w sieci nie będzie wyglądało wiarygodnie. Trudno w takim przypadku przekonać do siebie klientów czy kontrahentów. Niezbyt reprezentacyjny jest też adres e-mail.

To dobre rozwiązanie, jeśli tworzysz stronę hobbystyczną. Świetnie sprawdzi się dla osób, które uczą się projektowania witryn. Może stanowić poligon doświadczalny dla uczniów czy studentów. Darmowe wersje wybierane są też na luźne, nieangażujące czaty, np. rodzinne albo klasowe. W przypadku użycia komercyjnego niestety jednak zwykle przegrywają z płatnymi rozwiązaniami.

Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej?

Utrzymanie strony WWW zależy od stałych opłat, które masz w wykupionym pakiecie. Najczęściej na cenę ogólną składają się takie elementy, jak:

  • domena,
  • hosting,
  • certyfikat SSL (ewentualnie, jeśli wybierzesz płatny).

Do tego doliczy koszty dodatkowe, które poniesiesz. Może to być np. wsparcie niezależnego specjalisty, płatne wtyczki czy inne rozwiązania. Najtańsze opcje pozwalają natomiast utrzymać własną stronę internetową już za 100-300 zł rocznie. W pierwszym roku wielu usługodawców oferuje taryfy specjalne swoim klientom. Dzięki nim sumy te zmniejszyć się mogą na 12 miesięcy do poziomu nawet kilkudziesięciu zł za cały rok.

Cena za pozycjonowanie strony internetowej

Stworzenie strony internetowej to jedno, ale pozycjonowanie to zupełnie inna sprawa. Pod tym pojęciem kryje się bowiem szereg zabiegów. Ich zadaniem jest sprawienie, że Twoja witryna pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania. Skupiają się one zarówno na działaniach w obrębie witryny, jak i poza nią. Wymienić wśród nich można m.in.:

  • optymalizację treści pod SEO,
  • linkowanie,
  • odpowiednią strukturę strony,
  • opisy zdjęć, kategorii i produktów,
  • i wiele innych.

Jeśli masz pojęcie o pozycjonowaniu, możesz podjąć się tego zadania samodzielnie. Wtedy jedyną zapłatą będzie Twój poświęcony na to czas. Konieczne może być też czasem wykupienie niezbędnych do pozycjonowania narzędzi lub poradników albo kursów.

Alternatywą jest zatrudnienie specjalisty od SEO lub całej agencji. W tym przypadku koszty są rozmaite i zależą od liczby działań, które trzeba na stronie wykonać. Najczęściej koszt samej optymalizacji strony to ok. 2500-8000 zł. Specjaliści od pozycjonowania często wyliczają swoją pensję w stawkach godzinowych. Rzadko wynoszą one natomiast mniej niż 100 zł za godzinę pracy.

Ile trwa wykonanie strony internetowej?

Stworzenie strony WWW może trwać zarówno kilka godzin, jak i wiele tygodni. Wiele zależy od poziomu rozbudowania witryny oraz systemu, w którym jest budowana. Proste i nieskomplikowane projekty wykonasz samodzielnie w WordPressie czy kreatorze nawet w jeden dzień. Wystarczy tylko, że wybierzesz odpowiedni szablon i zmienisz jego szczegóły. Po dodaniu tekstów praktycznie możesz publikować swoje miejsce w sieci.

Zupełnie inaczej wygląda to jednak w przypadku projektów indywidualnych. Chcesz, aby Twoja strona została zakodowana przez programistę? A może przygotowujesz rozbudowany sklep WWW z tysiącami produktów? Tak potężne witryny powstają kilka lub nawet kilkanaście dni. Pod uwagę weź też to, że najlepsi twórcy dzielą czas między kilku klientów. Czasem więc czas oczekiwania przekracza nawet miesiąc.

Planując rozpoczęcie działalności, uwzględnij czas potrzebny do stworzenia witryny. Poczekaj z jej premierą do chwili, aż będzie dopracowana pod każdym względem. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Zaczekaj więc z zaproszeniem odbiorców do chwili, aż wszystko będzie działało bez zarzutu.