🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

30 min. czytania

Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy?

Fot. Storyset

Założenie sklepu internetowego jest marzeniem wielu przedsiębiorczych osób. To czasem też pomysł na rozszerzenie działalności firmy funkcjonującej stacjonarnie. Pytanie jednak, gdzie założyć sklep internetowy, aby było to jak najbardziej opłacalne? W jaki sposób należałoby go też skutecznie prowadzić i promować? W tym artykule znajdziesz szczegółowe odpowiedzi na te pytania.

Spis treści
Strona WWW

Własny sklep internetowy to poważna sprawa. Jego zaprojektowanie, obmyślenie strategii i stworzenie witryny wymaga nieco wysiłku. Najnowocześniejsze technologie sprawiają jednak, że jest to w pełni wykonalne zadanie. Co więcej, prowadzenie sklepu internetowego nie powinno być ogromnym wyzwaniem. Dotyczy to nawet osób, które nie mają większego doświadczenia w tym zakresie.

Pojawia się jedynie pytanie, gdzie sklep internetowy otworzyć, aby działał bez zarzutu? Wiele zależy od typu Twojej działalności, sprzedawanych produktów oraz zasobów finansowych. Nie bez znaczenia są też Twoje ewentualne umiejętności z zakresu tworzenia witryn. Większość użytkowników, którzy chcą założyć własny sklep internetowy, decyduje się:

  • zrobić sklep internetowy przy użyciu kreatora;
  • uruchomić sklep internetowy w modelu SaaS (najczęściej na platformie hostowanej);
  • założyć sklep internetowy krok po kroku w modelu self-host (np. WordPress/WooCommerce, PrestaShop czy Magento).

Która z tych opcji najlepiej sprawdzi się najlepiej przy zakładaniu sklepu internetowego? Przyjrzymy się uważnie wszystkim trzem i scharakteryzujemy je dla Ciebie. Dzięki temu szybciej wybierzesz opcję dostosowaną do Twoich planów, oczekiwań i możliwości. Możesz mieć natomiast pewność, że na pewno sobie poradzisz — zarówno z założeniem, jak i późniejszym prowadzeniem sklepu internetowego.

Co można sprzedawać w sklepie internetowym?

Jaki sklep internetowy otworzyć i co w nim sprzedawać? To jedno z najważniejszych, ale i najtrudniejszych pytań, na które musisz znaleźć odpowiedź. Co więcej, decyzja powinna być bardzo szczegółowo przemyślana. To bowiem w znacznym stopniu od niej zależy sukces Twojego biznesu. Warto, aby były to rzeczy, na które jest popyt i nie zniknie w ciągu najbliższych lat. Najważniejsze, aby zyski płynące ze sprzedaży pokryły koszty. Warto tu wykonać badania rynku i sprawdzić potrzeby oraz oczekiwania potencjalnych odbiorców.

Jaki sklep internetowy wybrać ostatecznie? Możesz online sprzedawać wszystko to, co w jednostce stacjonarnej. Zależnie od Twoich oczekiwań i możliwości, online wystawisz np.:

  • ubrania,
  • sprzęt RTV i AGD,
  • rośliny,
  • zabawki,
  • narzędzia,
  • akcesoria samochodowe,
  • kursy i szkolenia,
  • książki, poradniki i ebooki,
  • i wiele innych.

Zakładając sklep internetowy, musisz przemyśleć charakter oferowanych produktów. W znacznej mierze zależą od tego też koszta działalności i wygląd sklepu internetowego. Możesz potrzebować np. magazynu do przechowywania rzeczy. Przemyśl też co z pracownikami, którzy pomogą Ci z pakowaniem i wysyłką. Często konieczne bywa nawiązanie współpracy z firmami kurierskimi. Bazujesz na usługach i produktach realizowanych online? W takim przypadku koszt prowadzenia Twojego sklepu może być wyraźnie niższy. Mniej skomplikowana może być też logistyka całego przedsięwzięcia.

Kto może otworzyć własny sklep internetowy?

W dzisiejszych czasach sklepem internetowym zająć się może dosłownie każdy. Nie musisz nawet otwierać firmy, choćby w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Wystarczy jedynie:

  • zarejestrować domenę,
  • zaprojektować stronę internetową,
  • napisać regulamin sklepu (lub dostosować gotowy wariant do swoich potrzeb),
  • stworzyć sklep internetowy,
  • opublikować witrynę,
  • zadbać o pozycjonowanie sklepu internetowego,
  • przystąpić do aktywnej promocji marki.

Oczywiście jest to źródło dochodu, którego dotyczą takie same przepisy jak każdego innego. Oznacza to, że przychód objęty jest opodatkowaniem i należy się z niego właściwie rozliczać. Jeśli interesuje Cię jednoosobowa działalność gospodarcza, musisz też być osobą pełnoletnią. W przypadku sprzedaży produktów objętych dodatkowymi zezwoleniami zadbaj o wymagane zgody.

Samo otwarcie sklepu online możliwe jest dosłownie z każdego miejsca na świecie. Twoi potencjalni klienci nie muszą pochodzić nawet z Polski. Internet daje Ci pełną swobodę działania. Tradycyjny sklep związany jest z miastem czy regionem, w którym się znajduje. Jednostki internetowe natomiast pozwalają rozwinąć skrzydła i wypłynąć na szerokie wody. Sprzedając towary uniwersalne, niezwiązane z danym krajem, możesz liczyć na znaczne zyski. Pamiętaj jednak, że międzynarodowa działalność to też większe wyzwanie logistyczne.

Zakładanie sklepu internetowego w praktyce

Co jest pomocne przy prowadzeniu sklepu internetowego? Jeszcze zanim zaczniesz sprzedaż online, określ:

  • asortyment,
  • adres sklepu online,
  • szczegółowy profil potencjalnego klienta,
  • biznesplan na najbliższą i dalszą przyszłość.

To pozwoli Ci skuteczniej zaplanować efektywne funkcjonowanie biznesu. Warto podpatrywać dobre rozwiązania, sprawdzające się u konkurencji z branży. Dzięki temu zyskasz szansę na zdobycie pierwszych klientów. Powoli też zaczniesz budować swoją pozycję na rynku online.

1. Ustal profil klienta i asortyment sklepu internetowego

Zastanów się, co chcesz sprzedawać. Własny sklep to duża odpowiedzialność i szansa na potężne zyski. Musisz jednak trafić w asortyment i ceny, które przypadną do gustu Twoim odbiorcom. Najpierw sprawdź, czy jest zapotrzebowanie na konkretne rzeczy. Następnie oceń, ile muszą one kosztować, by cieszyły się popularnością wśród internautów. Pamiętaj, że grunt to stawki i jakość, adekwatne do oczekiwań odbiorców.

Określ szacunkowe dane klienta Twojego sklepu. Zastanów się, do jakiego typu ludzi ma trafiać Twoja marka. Pod uwagę weź takie kwestie jak m.in.:

  • wiek,
  • narodowość,
  • płeć,
  • wykształcenie,
  • upodobania,
  • możliwości finansowe,
  • pochodzenie.

Dzięki temu zajęcie się prowadzeniem działalności będzie o wiele łatwiejsze. Będziesz wiedzieć, do kogo kierujesz swój przekaz. Oszacujesz, kto będzie patrzył na Twoje reklamy i czytał opisy. Dzięki temu uda Ci się lepiej zaprojektować witrynę i umieszczane w niej teksty. Dobrze przemyśl też płatne reklamy, ich formę i sposoby promocji e-sklepu. Wszystko to pomoże Ci w pozycjonowaniu witryny i docieraniu do konkretnej grupy adresatów.

2. Wybierz nazwę sklepu internetowego

Integralnym elementem strony internetowej jest jej nazwa oraz dostosowana do niej domena. Dzięki temu łatwiej użytkownikowi zorientować się, gdzie dokładnie robi zakupy. W ten sposób też budujesz zaufanie do sklepu i dbasz o jego rozpoznawalność. Dobrze, by te aspekty współgrały z fanpage’m w mediach społecznościowych. Wtedy potencjalni odbiorcy nie będą mieli problemu ze znalezieniem Cię w sieci. Własna domena to też możliwość posiadania adresu mailowego pasującego do pozostałych elementów. Zachowujesz w ten sposób spójność marki. To ułatwia nawiązywanie korzystnych współprac. Zwraca na to uwagę także wielu kontrahentów i klientów.

Dobra nazwa sklepu oraz domena to sposób na szybsze i skuteczniejsze rozpoczęcie sprzedaży. Nazwa powinna być łatwa do zapamiętania i szybka do wpisania w wyszukiwarce. Dzięki temu w Twoim sklepie internetowym zagości więcej osób.

Domenę możesz kupić w serwisach zajmujących się ich profesjonalną sprzedażą. Często są jednak oferowane także przez kreatory czy witryny self-host. Pamiętaj, że ich jakość w każdym przypadku jest taka sama. Liczy się więc tu przede wszystkim cena. Zestawienie najatrakcyjniejszych ofert dostępnych na rynku znajdziesz w rankingu najtańszych rejestratorów domen.

Zobacz też: Jak sprawdzić, czy domena jest wolna? i Jak zarejestrować domenę internetową?

Zwykle swoją domenę możesz bez problemu przekierować do każdego hostingodawcy czy kreatora. Warto więc rozważyć, czy kupienie jej oddzielnie nie będzie dla Ciebie korzystniejsze finansowo. Jeśli jednak nie masz doświadczenia w takich działaniach, kupno wszystkiego w jednym miejscu może być łatwiejsze. Nie będzie wymagało od Ciebie kombinowania i błyskawicznie dopniesz wszystko na ostatni guzik. Rozważ, na czym bardziej Ci zależy i co jest dla Ciebie istotniejsze, a potem przystąp do działania.

3. Stwórz biznesplan

Zanim zajmiesz się uruchomieniem sklepu online, poświęć czas na stworzenie biznesplanu. Określ swoje cele, zasoby i możliwości finansowe. Zastanów się też, co Ci się bardziej opłaca:

  • sprzedaż detaliczna czy hurtowa,
  • oferowanie produktów czy usług,
  • działania online czy otworzenie sklepu stacjonarnego?

Porównaj te trzy kwestie i zastanów się, na czym zarobisz więcej pieniędzy. Rozważ też, ile jesteś w stanie zainwestować w rozwój e-sklepu. Zaprojektowanie i wdrożenie witryny to jedno. Jej utrzymywanie i ciągłe rozwijanie wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami.

Sprawdź ponadto stawki ewentualnych kosztów dodatkowych. Ważne są m.in. ceny:

  • stworzenia logo i identyfikacji wizualnej marki i sklepu,
  • magazynowania produktów,
  • produkcji produktów,
  • zewnętrznych dostawców,
  • utrzymania i aktualizowania sklepu.

Niektóre z tych parametrów zależą od rodzaju prowadzonej działalności. Na inne wpływa charakter oferty sklepu. Zawsze jednak należy przeliczyć:

  • ile wydasz na stworzenie sklepu internetowego,
  • ile będzie kosztowało comiesięczne utrzymanie własnego sklepu internetowego,
  • ile zarobi Twój własny sklep internetowy.

Na podstawie tych trzech parametrów określ, czy jest to opłacalny dla Ciebie biznes. Następnie zastanów się, co chcesz osiągnąć w ciągu pierwszych miesięcy, roku i następnych lat. Z myślą o tych wszystkich kwestiach możesz zacząć czytać, jak założyć sklep internetowy od strony technicznej.

Jak otworzyć sklep internetowy?

Wiesz już, kto może założyć sklep internetowy. Omówiliśmy też konkretne produkty, jakie mogą być sprzedawane w sieci. Przyjrzeliśmy się trzem najważniejszym krokom poprzedzającym uruchomienie strony. Czas więc nareszcie rozpocząć projektowanie i budowę witryny. Kwestia ta zwykle wymaga największego zaangażowania i bywa dość czasochłonna. Nawet bez doświadczenia jednak na pewno sobie z nią poradzisz.

Pamiętaj, że szczególnie istotne jest bezpieczeństwo sklepu internetowego. Dlatego zawsze korzystaj wyłącznie ze sprawdzonych serwisów. Powinny cieszyć się zaufaniem użytkowników i dobrymi opiniami w sieci. Ponadto zwróć uwagę na:

  • swobodę projektowania sklepu,
  • łatwość budowy sklepu,
  • jak szybko możesz zacząć sprzedawać,
  • prędkość hostingu,
  • opcję rejestracji lub przeniesienia domeny,
  • integralność sklepu online z wtyczkami i usługami zewnętrznymi,
  • jak łatwo pozycjonować własny sklep internetowy,
  • dostępne płatności kartą kredytową i inne nowoczesne rozwiązania płatności online za pośrednictwem banku czy mobilne.

Biorąc to wszystko pod uwagę, do wyboru masz jeden z trzech najpopularniejszych sposobów na założenie własnego sklepu internetowego, bazujące na różnym rodzaju oprogramowania e-commerce, którego listę znajdziesz tu: Co to jest platforma e-commerce? Rodzaje i lista platform sklepów internetowych

1. Założenie sklepu internetowego przy użyciu kreatora stron

Jeśli nigdy nie tworzyłeś własnej strony internetowej, łatwo założysz sklep w kreatorze. To wygodne rozwiązanie, które jest też atrakcyjne cenowo. W jednym miejscu możesz:

  • kupić domenę i hosting,
  • zaprojektować samodzielnie wygląd sklepu,
  • opublikować e-sklep,
  • promować sklep, by przyciągnąć potencjalnych klientów.

Jak stworzyć sklep internetowy w kreatorze? Wystarczy tylko, że założysz konto w serwisie, a następnie wybierzesz branżę e-commerce. Do Twojej dyspozycji będzie wiele darmowych szablonów stron. Możesz je swobodnie edytować i dostosowywać do własnej wizji. Co zyska na tym potencjalny klient? Przywita go estetyczna, dobrze wyglądająca witryna, spójna z brandingiem marki.

Sam proces projektowania również nie należy do skomplikowanych. Zwykle opiera się na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Dzięki niej elementy możesz przesuwać, dodawać, usuwać czy zamieniać miejscami. Dodatkowo to, jak założyć sklep internetowy, tłumaczone jest w wielu obszernych poradnikach. Nad wszystkim czuwa support, gotowy do rozwiązywania wszystkich Twoich problemów.

W kreatorze wszystko dostępne jest na wyciągnięcie ręki i za niewielkie pieniądze. Serwisy tego typu oferują szereg funkcji dodatkowych. Mogą one pomóc w sukcesie Twojego sklepu. Udostępniane w nich hostingi zwykle dostępne są w kilku opcjach taryfowych. Ich prędkość i specyfikacje dzięki temu swobodnie dostosujesz do własnych wymagań i potrzeb. W takim sklepie internetowym dba się też o wszystkie najważniejsze kwestie bezpieczeństwa. Nie brakuje nawet możliwości korzystania z wtyczek, np. do płatności internetowych. Zapoznaj się z naszym zestawieniem najlepszych kreatorów stron WWW i sklepów w Polsce.

Te wszystkie zalety nie oznaczają jednak, że kreatory nie mają żadnych minusów. Zakładanie sklepu internetowego z ich pomocą wiąże się często z licznymi ograniczeniami. Niektóre serwisy uniemożliwiają np. transfer witryny w pełnej formie do innego usługodawcy.

Zakładanie sklepów internetowych na bazie gotowych szablonów może wpływać też na ich działanie. Czasem są nieco powolniejsze. Często też nie ma możliwości edycji ich kodu, czego może wymagać optymalizacja SEO. Ponadto kreatory zwykle skupiają się przede wszystkim na opcji tworzenia witryn WWW. Sprawia to, że ich oferta dotycząca branży e-commerce jest dość okrojona. Zdarza się, że pozwala na wystawianie jedynie niewielkiej ilości produktów. Może to być poważny problem dla bardziej rozbudowanych e-sklepów.

2. Stworzenie sklepu internetowego w modelu SaaS

Gdzie „kupić” sklep internetowy na innej zasadzie niż w kreatorze? Popularnym rozwiązaniem jest model SaaS oraz opcje hostowane. Najczęściej są to platformy sklepowe, w których hosting otrzymujesz „gratis”. Co to oznacza w praktyce? Rozliczane są abonamentowo, np. co miesiąc, kwartał czy rok. W cenie zyskujesz natomiast:

  • platformę sklepową wraz z oprogramowaniem niezbędnym do prowadzenia sklepów internetowych,
  • hosting,
  • pomoc techniczną,
  • szablony lub możliwość stworzenia własnej oprawy graficznej,
  • domenę,
  • integrację z usługami zewnętrznymi.

Model SaaS często udostępnia nie tylko gotowe szablony. Daje niejednokrotnie nawet możliwość zlecenia indywidualnego projektu sklepu internetowego. Dzięki temu możesz wybić się na tle konkurencji. Nie potrzebujesz do tego nawet umiejętności samodzielnego tworzenia witryn. W odróżnieniu od przeciętnych kreatorów, rozwiązania SaaS tworzone są z myślą o sektorze e-commerce. Są bardziej funkcjonalne i często oferują bogatszą paletę usług. Cieszyć się w nich możesz też z bogatszego menu narzędzi marketingowych.

Ważną zaletą takich platform jest opcja szybkiego ruszenia z projektem. Często otwarcie Twojego sklepu przy ich użyciu możliwe jest w zaledwie kilka dni. Możesz błyskawicznie zatowarować swój e-sklep nawet poprzez integrację z hurtowniami. Nad wszystkim czuwa też doświadczony zespół techniczny, gotowy do uporania się z każdym problemem. Model SaaS zakłada też niejednokrotnie wsparcie początkujących przedsiębiorców.

Czy zatem warto założyć sklep internetowy w hostowanych rozwiązaniach w modelu SaaS? To zdecydowanie atrakcyjna opcja, choć i ona ma nieco słabsze strony. Wymienić tu można przede wszystkim:

  • małą elastyczność sklepu internetowego — zbudowany jest zwykle na gotowym szablonie,
  • ograniczenia stawiane przed twórcą sklepu internetowego — w pewnym momencie dalszy rozwój witryny i wzrost wyników może być niemożliwy. Wpływa na to specyfika serwisu;
  • uzależnienie od usługodawcy — w przypadku jakichkolwiek kłopotów musisz liczyć na to, że serwis upora się z problemem. Samodzielnie niewiele będziesz w stanie zdziałać.

Założenie sklepu internetowego na platformie w modelu SaaS jest dobrym pomysłem. Sprawdzi się doskonale w przypadku małych i średnich sklepów. Zadowoleni z tego rozwiązania będą też na pewno początkujący twórcy i przedsiębiorcy. To rozwiązanie bez wątpienia wygodne i kompleksowe. Nie możesz natomiast zapominać również o jego ograniczeniach.

3. Budowa sklepów internetowych self-hosted

Trzecia opcja na to, jak sklep internetowy założyć, to tzw. self-hosted. Wariant ten polega na samodzielnym kupnie hostingu (zobacz: Co to jest hosting?) oraz domeny (zobacz: Co to jest domena internetowa?). Następnie instalujesz na nim różne wtyczki i oprogramowania. Wgrywasz rozwiązania umożliwiające budowę sklepu internetowego od A do Z. To wersja dla użytkowników nieco bardziej zaawansowanych. Wymaga więcej czasu i umiejętności niż kreatory i model SaaS. Pozwala natomiast na znaczne oszczędności oraz ogromną swobodę w tworzeniu witryny.

Jak założyć sklep internetowy w trybie self-host? Najpierw musisz wybrać hostingodawcę, od którego wydzierżawisz miejsce na serwerze. Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowe zestawienie najatrakcyjniejszych ofert dostępnych na rynku. W większości przypadków możesz zarejestrować od razu też własną domenę. Alternatywą jest kupienie jej taniej w innym miejscu i wykonanie transferu. Następnie możesz zainstalować na własnym hostingu np.:

  • Magento,
  • PrestaShop,
  • WooCommerce (wtyczka e-commerce powiązana z WordPressem).

Zobacz: Jak wybrać Hosting WooCommerce, Hosting PrestaShop i Hosting Magento

Jakie są zalety sklepu internetowego tworzonego w takiej formie? Przede wszystkim niezależność. Wybierasz hosting, którego parametry spełniają Twoje oczekiwania. Następnie możesz wykorzystywać je w taki sposób, jaki jest dla Ciebie odpowiedni. Samodzielnie projektujesz wygląd Twojego sklepu, a także jego funkcjonalności i technologie. Wprowadzasz zmiany, graficzne rozwiązania i zaspokajasz wszelkie potrzeby potencjalnych odbiorców. To także rozwiązanie gwarantujące bezpieczeństwo zarówno witryny, jak i jej klientów.

Co istotne, cała zawartość Twojego sklepu należy tylko do Ciebie. Możesz ją przenosić, gdzie tylko chcesz. Nie musisz bowiem korzystać z szablonów żadnych usługodawców (choć możesz takie kupić). Wszystkie trzy wymienione wyżej opcje to rozwiązania open source. Oznacza to, że użytkownicy sami stale je rozwijają. Dzięki temu są dobrze dostosowane do potrzeb potencjalnych klientów. Jednocześnie zapewniają Ci uniwersalność i intuicyjną obsługę, a do tego są bezpłatne. Wybierając tani hosting i domenę, możesz ściągnąć do sklepu klientów niewielkim kosztem.

Zakładając sklep internetowy w trybie self-host, trzeba liczyć się jednak z pewnymi trudnościami. Przede wszystkim w tym przypadku masz o wiele większą odpowiedzialność. Musisz pilnować prawidłowego działania domeny, hostingu i rozwiązania open source. Korzystając z usług różnych firm, może być to dość skomplikowane zadanie. Przyda się przy nim, choć podstawowa, wiedza z zakresu zarządzania witryną WWW.

Jak założyć sklep internetowy w trybie open source? To rzeczywiście jest nieco bardziej skomplikowane zadanie. Przyda Ci się wiedza z zakresu programowania. Wiedzy specjalistycznej wymaga także rozbudowa tego typu sklepu internetowego. Nieodpowiedzialne działanie może sprawić, że Twój e-sklep przestanie działać prawidłowo.

Self-host może być wariantem bardzo bezpiecznym, ale samodzielnie musisz o tę ochronę dbać. W odróżnieniu od modelu SaaS czy kreatora tu nikt cały czas nie czuwa nad tym, by z Twoją stroną nie działo się nic złego. Minusem mogą być też dość wysokie koszty w przypadku bardzo intensywnego rozwoju działalności. Zdaniem wielu specjalistów jest to jednak trafiona inwestycja. Wygląd Twojego sklepu będzie bowiem unikatowy, podobnie jak jego możliwości i funkcjonalności. Dzięki temu wyróżnisz się na rynku i zyskasz szansę na przegonienie konkurencji.

Tworzenie sklepu WWW w kreatorze krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy w kreatorze? Nie jest to szczególnie trudne wyzwanie. Serwisy te zostały stworzone tak, by poradziły sobie z nimi nawet niedoświadczone osoby. Większość z nich działa w dość zbliżony sposób i opiera się na podobnych mechanizmach. Krok po kroku wyjaśnimy, jak zbudować w nich e-sklep. Za przykład posłuży nam popularny kreator Wix.

Krok 1: Załóż konto w kreatorze

Zakładanie konta w kreatorze opiera się na kilku podstawowych krokach. W większości serwisów wyglądają one niemalże identycznie bądź różnią się od siebie jedynie drobnymi szczegółami.

  1. Wejdź na stronę główną kreatora.
  2. Znajdź przycisk umożliwiający założenie nowego konta. Zwykle jest to „Rejestracja”, „Zarejestruj się”, „Zacznij teraz” lub podobny.
  3. Podaj podstawowe dane konta (e-mail, login, hasło itp.).
  4. Potwierdź swoją tożsamość poprzez naciśnięcie linku aktywacyjnego. Zostanie on wysłany na wskazaną przez Ciebie skrzynkę e-mail.
  5. Witryna przekieruje Cię do panelu użytkownika lub rozpocznie proces kreowania nowej witryny.

Jaki kreator wybrać? Zobacz ranking kreatorów stron WWW i sklepów.

Krok 2: Wybierz i dostosuj szablon

Aby założyć własny sklep internetowy, musisz wybrać odpowiedni motyw. Kreatory najczęściej proponują ich dziesiątki, a nawet setki. W Wix jest ich ponad 800. Znajdź wśród nich ten, który Ci najbardziej odpowiada. Pamiętaj, że każdy wzór możesz edytować i zmieniać. Wybierz najbardziej zbliżony do swoich wyobrażeń o własnym e-sklepie. Przed publikacją dostosujesz go do swoich potrzeb i wymagań.

Krok 2: Skorzystaj z wtyczek i dodatków

Gdy już wybierzesz motyw, system przekieruje się do panelu użytkownika albo od razu do edytora. Możesz przystąpić wtedy do najważniejszej części pracy, czyli tworzenia sklepu. Większość kreatorów opiera się na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Wszystkie elementy w serwisie możesz więc swobodnie przesuwać, edytować i modernizować.

Najczęściej kreatory mają własne rozwiązania umożliwiające zarządzanie produktami. Umożliwiają wprowadzanie ich do bazy, określanie cen i statusów dostępności. Po stworzeniu takiego „zaplecza” możesz poszczególne jego elementy zamieszczać na stronie. Zależnie od systemu, dostępne są też liczne opcje dodatkowe, jak np.:

  • karty podarunkowe,
  • rabaty i promocje,
  • programu lojalnościowe,
  • zarządzanie zamówieniami.

W kreatorach nie ma problemu z dodawaniem wtyczek czy sekcji specjalnych, takich jak np. kontakt czy lokalizacja. Szybko wprowadzisz na stronę płatności internetowe i usprawnienia dotyczące zarządzania koszykiem.

Krok 3: Opublikuj swój sklep internetowy

Twój sklep wygląda już doskonale i są w nim potrzebne produkty? Jeśli wszystko działa tak, jak należy, czas przejść do publikacji witryny. Wystarczy jedynie, że naciśniesz przycisk „Publikuj” znajdujący się w prawym górnym rogu edytora.

Możesz zrobić to za darmo lub w ramach pakietu płatnego. Pierwsze rozwiązanie nie wygląda zbyt reprezentacyjnie. Znajduje się na subdomenie usługodawcy i widać na nim jego reklamy. To nie zachęci klientów do zakupów.

Aby wybrać wersję profesjonalną, zdecyduj się na jeden z płatnych planów. Kreatory najczęściej mają ich kilka, o różnych cenach i specyfikacjach. Dodatkowo wybierz też własną domenę. To sprawi, że Twój e-sklep będzie wyglądał naprawdę wiarygodnie.

Najczęściej zarówno hosting, jak i domenę, kupisz bezpośrednio w kreatorze. W Wix da się to zrobić wygodnie z poziomu pulpitu użytkownika.

Tworzenie strony w modelu SaaS

W czterech podpunktach wyjaśnimy, jak wygląda zakładanie sklepu internetowego w modelu SaaS. Posłużymy się tu przykładem popularnego serwisu Shoper. Umożliwia on przetestowanie za darmo przez dwa tygodnie e-sklepu wraz ze wszystkimi jego funkcjami.

Krok 1: Zakładanie konta, wybór pakietu

Naszym pierwszym krokiem jest zarejestrowanie się w serwisie. W przypadku Shopera wystarczy wpisać adres e-mail w puste pole na środku strony. Alternatywnie możemy nacisnąć przyciski „Wypróbuj przez 14 dni” albo „Załóż sklep”.

Serwisy takie najczęściej mają kilka pakietów do wyboru. Wybierz ten, który odpowiada Ci zarówno cenowo, jak i pod względem oferowanych parametrów. Następnie podaj swoje dane, niezbędne do założenia konta. Mogą one zależeć od serwisu, jednak najczęściej to:

  • adres e-mail,
  • numer telefonu,
  • imię i nazwisko,
  • adres zamieszkania.

Serwisy mogą zażądać od Ciebie potwierdzenia adresu e-mail lub numeru telefonu. Po ich potwierdzeniu w serwisie Shoper otrzymasz dostęp do sklepu internetowego w wersji próbnej. Dane przedstawione na poniższym screenie są przypadkowe.

Krok 2: Wybór, instalacja i dostosowanie motywu do własnych potrzeb

Shoper umożliwia dostosowanie wyglądu e-sklepu do Twoich oczekiwań za pomocą:

  • gotowych szablonów graficznych,
  • grafik indywidualnych, tworzonych na zamówienie.

Bez problemu z poziomu panelu administratora możesz wprowadzać wszelkie zmiany w strukturze witryny. Dodawaj i usuwaj kategorie, edytuj producentów i przeglądaj warianty poszczególnych produktów. Wszystko dostępne jest za pośrednictwem rozbudowanego panelu użytkownika. Funkcji jest wiele, masz jednak możliwość skorzystania z przydatnego samouczka. On podpowie Ci, gdzie znajdziesz najważniejsze opcje i funkcjonalności.

Shoper umożliwia też zastosowanie w e-sklepie rozmaitych wtyczek i aplikacji zewnętrznych. Dostępne są integracje z Allegro czy z partnerami, a nawet porównywarka cen. W zakładce „Zwiększaj sprzedaż” znajdziesz też rozwiązania marketingowe. Gdy witryna będzie miała już wszystko, czego od niej wymagasz, wystarczy tylko ją opublikować.

Budowa sklepu self-host na przykładzie WooCommerce

Stworzenie sklepu internetowego w stylu self-host wymaga nieco więcej czasu. W tym przypadku o wszystkie aspekty musisz zadbać samodzielnie. Daje Ci to natomiast nieograniczoną swobodę w zarządzaniu własną witryną. Proces zakładania takiego sklepu można zawrzeć w pięciu podstawowych punktach.

Krok 1: Domena i hosting

Self-host wiąże się z samodzielnym wykupieniem hostingu i domeny. Co prawda istnieją hostingi darmowe, ale raczej nie przekonają one do Ciebie klientów. Rozważ więc kupienie miejsca na wydajnym serwerze. Dostosuj jego prędkość i pojemność do potrzeb e-sklepu, który zamierzasz stworzyć.

Pamiętaj, że jakość domen jest wszędzie taka sama. Znajdź więc serwis, w którym nazwę kupisz za najlepszą cenę. Następnie za darmo przekierujesz ją do swojego hostingodawcy.

Gdy już podejmiesz decyzję, załóż konto w serwisie hostingowym i wybierz odpowiadającą Ci taryfę. Zależnie od usługodawcy, po potwierdzeniu danych kontaktowych nastąpić powinno przekierowanie do panelu administratora.

Krok 2: Instalacja WordPress na serwerze

Serwisy mają różne budowy i układy. Zawsze natomiast pozwalają użytkownikom na wgranie swoich domen oraz zainstalowanie systemu zarządzania treścią. W przypadku zakładania sklepu self-host posłużymy się przykładem WooCommerce. To rozwiązanie współpracujące z najpopularniejszym CMSem na świecie — WordPressem.

Gdy już pobierzesz WP na swój serwer, w Twoje ręce trafi login i hasło do panelu użytkownika WordPress. Najczęściej do panelu przejść można poprzez wpisanie w wyszukiwarkę nazwa_Twojej_witryny.pl/wp-admin/. W miejsce „nazwa_Twojej_witryny.pl” wpisz oczywiście wykupioną domenę. (Jak zalogować się do WordPressa? Panel wp-admin (wp login)) Po podaniu nazwy użytkownika i hasła trafisz do tzw. kokpitu.

Zobacz: Jak krok po kroku zainstalować WordPressa na hostingu

Krok 3: Wybór motywu

Pierwszym krokiem w WordPressie jest wybór motywu. W zakładce „Wygląd” i podpunkcie „Motywy” czeka ich na Ciebie kilka tysięcy. Są tam zarówno rozwiązania płatne, jak i całkowicie darmowe. Pamiętaj jedynie, aby zdecydować się na taki, który będzie kompatybilny z wtyczką WooCommerce. Pożądane rozwiązanie zatwierdzisz przyciskiem „Dodaj”.

Krok 4: Instalacja WooCommerce

Gdy masz już szablon, czas przejść do instalacji WooCommerce. Aby to zrobić, naciśnij zakładkę „Wtyczki” i przejdź do „Dodaj nową”. Następnie wpisz w wyszukiwarkę interesujące Cię rozwiązanie. System sam zaprezentuje Ci dostępne opcje. Kliknij „Zainstaluj” przy odpowiednim znaczniku.

Czas na skonfigurowanie Twojego sklepu internetowego. Wystarczy jedynie, że z zakładek wybierzesz WooCommerce. Twoim oczom ukażą się takie funkcje, jak m.in.:

  • strona główna,
  • zamówienia,
  • klienci,
  • kupony,
  • raporty,
  • ustawienia,
  • i wiele innych.

Możesz tam łatwo zbudować cały e-sklep. Dostosujesz go kompleksowo do profilu swoich potencjalnych klientów i wyposażysz we wszelkie niezbędne funkcjonalności.

Krok 5: System płatności i wtyczki

Zadbaj o wygodny system płatności internetowych oraz przydatne wtyczki. Dzięki temu przyciągniesz do siebie odbiorców i usprawnisz działanie witryny. Wiele rozwiązań pomoże Ci także w jej promowaniu, pozycjonowaniu oraz bezproblemowym zarządzaniu firmom. Gdy zainstalujesz już wszystko, a witryna będzie wyglądała perfekcyjnie, możesz zacząć zdobywać pierwszych klientów.

Jak założyć sklep internetowy? Koszty

Ile kosztuje uruchomienie sklepu internetowego? To kwestia bardzo względna. Wszystko zależy bowiem m.in. od:

  • tego, co ma się znaleźć na stronie sklepu,
  • liczby produktów,
  • funkcjonalności,
  • miejsca stworzenia strony,
  • zatrudnienia do współpracy specjalistów,
  • kosztu domeny.

To tylko niektóre aspekty wpływające na to, jak założyć sklep internetowy i ile będzie to kosztowało. Przykładową cenę wraz z zakresem funkcjonalności oferowanych przez kreator WebWave zobaczysz poniżej. Wynosi ona około 20 zł miesięcznie przy założeniu wykorzystania rabatu (40 zł w regularnej cenie).

Bardziej rozbudowany cennik przygotował jeden z najpopularniejszych kreatorów na świecie – Wix. W tym przypadku możesz skorzystać z trzech różnych wariantów:

  • 75 zł za miesiąc,
  • 112,50 zł za miesiąc,
  • 165 zł za miesiąc.

Jak widzisz, pakiety są bardzo różnorodne cenowo. W tabeli poniżej zobaczysz też, że różnią się znacznie funkcjonalnościami.

Podsumowując, sklep w kreatorze stworzysz nawet za mniej niż 250 zł rocznie. Jeśli jednak planujesz bardziej rozbudowaną platformę, stawki te mogą być zdecydowanie wyższe. W przypadku naprawdę dużych biznesów koszty mogą zbliżyć się nawet do 2000 zł rocznie.

Jak założyć sklep internetowy w modelu SaaS i ile to kosztuje? Przykładowe stawki prezentuje cennik witryny Shoper. To jeden z najpopularniejszych usługodawców z tego segmentu. Użytkownikom proponuje trzy rozbudowane opcje do wyboru:

  • 25 zł miesięcznie,
  • od 499 zł miesięcznie,
  • od 5999 zł miesięcznie.

Warianty te znacznie różnią się zarówno ceną, jak i oferowanymi specyfikacjami. To natomiast wyraźnie pokazuje, że sklep możesz stworzyć zarówno za zaledwie 300 zł rocznie, jak i ponad 70 tysięcy złotych. To kolosalna różnica, stawki musisz natomiast dopasować do swoich potrzeb. Standardowe rozwiązania oferują funkcjonalności zbliżone do kreatorów. Nie różnią się też przesadnie od nich oferowanymi możliwościami. Znajdą jednak w nich opcję dla siebie też naprawdę potężne serwisy.

Rozwiązania typu open source są w podstawowych wersjach darmowe. Koszty generuje w tym przypadku zatem:

  • cena hostingu – od kilkunastu do nawet kilkuset zł miesięcznie (zobacz: Ile kosztuje hosting?),
  • cena domeny – zazwyczaj kilkanaście/kilkadziesiąt złotych rocznie (zobacz: Ranking cen domen),
  • ewentualne wprowadzenie płatnych rozwiązań do struktury witryny.

W przypadku niewielkiego sklepu łączna stawka nie powinna przekroczyć 200-300 zł rocznie. Bardziej rozbudowane witryny natomiast kosztują więcej. Mogą to być nawet kwoty przekraczające kilka tysięcy złotych rocznie.

Więcej: Ile kosztuje strona internetowa?

W jaki sposób reklamować sklep internetowy?

Wiesz już, jak założyć sklep internetowy. Czas więc przyjrzeć się temu, w jaki sposób należy go później prowadzić, by przynosił zyski. Nie wystarczy jedynie aktualizować listy produktów i wysyłać zamówień do klientów. Skądś tych odbiorców bowiem musisz brać. Co istotne, należałoby też bezustannie docierać do nowych osób, powiększając listę użytkowników. Dzięki temu witryna będzie zarabiała coraz więcej, generując wyższe zyski. To z kolei pozwoli Ci na kolejne inwestycje oraz rozbudowę oferty. W ten sposób Twój biznes osiągnie sukces, a marka stanie się znana i zyska zaufanie w internecie.

Aby sklep przynosił zyski, musisz przekonać i zachęcić do siebie klientów. To jak najbardziej wykonalne, najpierw jednak niezbędne jest ściągnięcie ich na Twoją witrynę. Jak wypromować sklep internetowy, żeby był odwiedzany przez wiele osób?

Reklamy docierające do klientów

Pierwsza metoda to aktywny marketing. Mowa tu o rozmaitych akcjach promocyjnych i kampaniach marketingowych. Mogą one być realizowane np. w mediach społecznościowych oraz wyszukiwarce internetowej. Zaletą tych działań jest to, że ich wyniki są szybko zauważalne. Możesz też dość dokładnie określić grupę odbiorców, do których chcesz dotrzeć. To szczególnie przydatne w przypadku ofert skierowanych do konkretnego typu klientów. Dokonujesz inwestycji, która błyskawicznie zaczyna się spłacać (lub nie, jeśli np. nie trafisz w target).

Czy to wszystko oznacza, że aktywny marketing jest bez wad? Niestety nie. Pozwala on na wypromowanie Twojego sklepu i przyciągnięcie nowych odbiorców. Jednocześnie jednak bywa dość drogi, szczególnie jeśli działasz w popularnej branży. Minusem jest też to, że wielu internautów zwyczajnie pomija reklamy. Dotyczy do szczególnie młodych osób. Są one przyzwyczajone do wyskakujących banerów i je ignorują. Zbyt nachalnym działaniem możesz dość łatwo zniechęcić do siebie potencjalnych odbiorców.

Optymalizacja strony i zadbanie o jej widoczność

Alternatywną formą działań marketingowych jest dbanie o widoczność swojej strony w internecie. Można realizować to na wiele rozmaitych sposobów, zgodnych z zasadami SEO. Dzięki ich wdrażaniu Twój sklep może znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania. Badania pokazują, że im wyżej jest link, tym więcej osób go odwiedza. To zatem sposób na prześcignięcie konkurencji i zdobycie zainteresowania. Właściwa strategia SEO to też szansa na dotarcie do klientów poszukujących dokładnie tego, co masz im do zaoferowania. Prawidłowy dobór fraz sprawi, że odwiedzą Cię użytkownicy o bardzo konkretnych wymaganiach. Twoim zadaniem będzie natomiast zaspokojenie ich potrzeb.

I ten sposób nie jest jednak pozbawiony wad. Pozycjonowanie to bowiem strategia dość długotrwała. Czasem jej efekty zauważalne są nawet po wielu miesiącach. Algorytmy często się też zmieniają, przez co bezustannie konieczne jest wprowadzanie modyfikacji w witrynie. Zysków nie widać od razu, a dbanie o SEO samodzielnie zajmuje wiele czasu. Zatrudnienie specjalisty z kolei jest dość kosztowne i to wydatek cykliczny.

Jak widzisz, oba sposoby na promocję sklepu mają swoje mocne i słabe strony. Zalecane jest ich łączenie i racjonalne inwestowanie w nie. Zawsze pamiętaj też, że wiele zależy od Ciebie. Nawet najlepsza reklama nie gwarantuje Ci wzrostu sprzedaży. Może przyciągnąć do Twojego sklepu tłumy, ale to nie musi przełożyć się na wzrost zysków. Równie ważne są bowiem:

  • dobrze zrobiona witryna,
  • atrakcyjne produkty,
  • konkurencyjne ceny,
  • efektywna komunikacja z klientem,
  • i szereg innych aspektów.

Zrób jednak wszystko, by odpowiednio zadbać o swoich klientów. Wtedy zyskasz szansę na stworzenie marki, która stanie się liderem w swojej branży.

FAQ

Sklep internetowy — na czym polega i jak działa?

Idea sklepu internetowego z pewnością dla większości ludzi nie jest tajemnicą. Jest to serwis, w którym użytkownicy mogą kupować określone towary i usługi. Pozwala na płatności online, a zamówienia realizowane są w określonych terminach. Komunikacja sprzedawcy z potencjalnym klientem odbywa się zdalnie. Właściciel nie musi się nawet mieć własnego sklepu w tradycyjnej, stacjonarnej wersji. Jego marka może działać wyłącznie w sieci. Tam też możesz promować sklep internetowy oraz zdobywać nowych odbiorców.

Rynek e-commerce rozwija się wyjątkowo dynamicznie. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na założenie własnego sklepu internetowego. Często działa on w symbiozie z placówką stacjonarną. Opłaca się to np. przy wykorzystaniu wspólnej przestrzeni magazynowej. Samą stronę sklepu zakładają już nawet lokalne firmy, co stanowi dowód na potęgę internetu. Ważne jest też to, jak niewiele kosztuje założenie sklepu internetowego. Biorąc to pod uwagę, trudno się dziwić, że witryny takie rosną jak grzyby po deszczu. A kiedy wszystko to się zaczęło?

Dlaczego warto sklep internetowy założyć?

Jeśli zastanawiasz się, czy warto założyć sklep internetowy, to odpowiedź jest prosta: tak! Jego budowa nie zajmuje wiele czasu i to znacznie mniejsza inwestycja niż sklep stacjonarny. W dodatku pozwala Ci na zdobywanie klientów z całego świata. Możesz łatwiej docierać do nowych użytkowników i przekonywać ich do swojej oferty. Przy prowadzeniu sklepu internetowego nie są niezbędne też żadne szczególne umiejętności. Grunt to budowa wydajnego serwisu i dobry pomysł na biznes. Reszty można się nauczyć w praktyce.

Strona sklepu musi być dopracowana i wzbudzająca zaufanie. Zadbaj też o ofertę, która jest jedną z najważniejszych rzeczy w każdym sklepie online. Jeśli sprowadzisz klientów, a następnie przekonasz ich do zakupów, możesz na tym zyskać. Oszczędzasz ponadto na wynajmie lokalu i tradycyjnym marketingu. Często ograniczone są też koszty magazynowania. To wszystko może sprawić, że odniesiesz sukces. Nie tylko masz szansę się wzbogacić finansowo. Będziesz też mieć budżet do pracy nad dalszym rozwojem swojego miejsca w sieci.

Kiedy powstał pierwszy sklep internetowy?

Historia sklepu internetowego sięga 1971 roku. Wtedy, za pomocą sieci ARPANET, zrealizowano pierwszą transakcję sprzedaży online. Kilka lat później, w 1984 roku, w Kanadzie oraz Stanach Zjednoczonych powstała usługa Electronic Mall. Firma CompuServe w swoim sklepie internetowym umożliwiła kupno produktów od 110 sprzedawców. Serwis ten nie odniósł komercyjnego sukcesu. Mimo to uważany jest za przodka usług e-commerce w formie, jaką dzisiaj znamy.

Losy założenia sklepu internetowego w Polsce rozpoczynają się o wiele później. W 1994 roku powstał w naszym kraju pierwszy e-sklep. Była to księgarnia Nepo. Trzy lata po niej firma Terent stworzyła pierwszą witrynę umożliwiającą zakup produktów przy użyciu formularza zamówienia. Od tamtego czasu jednak branża przeszła niesamowicie intensywną metamorfozę. Szacuje się, że już ponad 80% Polaków kupuje online, a liczba ta systematycznie się zwiększa.

Gdzie zgłosić sklep internetowy po otwarciu?

Nigdy nie zapominaj, że najważniejsze jest działanie zgodne z prawem. Otwarcia sklepu internetowego nie trzeba nigdzie zgłaszać, ale jest to rodzaj działalności zarobkowej. Twoje zyski mieszczą się w segmencie nierejestrowanej działalności gospodarczej? Nic nie musisz robić. Pamiętaj jedynie, by odprowadzić od nich podatek.

Sprawa komplikuje się jednak, gdy zaczynasz zarabiać poważne pieniądze. W takim przypadku przyszedł czas na zalegalizowanie działalności. Najprostszym rozwiązaniem jest otworzenie firmy, np. jednoosobowej działalności gospodarczej. Warto wtedy też zapoznać się ze wszystkimi działaniami księgowymi, wymaganymi przez polskie prawo. Jeśli będziesz się właściwie rozliczać, nie powinno przysporzyć Ci to szczególnych problemów.

Kiedy sklep internetowy musi mieć kasę fiskalną?

Czy prowadzenie sklepu internetowego wymaga posiadania kasy fiskalnej? W większości przypadków kasa fiskalna nie jest potrzeba przy prowadzeniu e-sklepu. Aby taka zasada obowiązywała, musisz jednak spełnić trzy warunki:

  • oferowane przez Ciebie towary są dostarczane do klientów przy użyciu systemu wysyłkowego,
  • wpłaty dokonywane są za pośrednictwem kasy oszczędnościowo-kredytowej, banku lub poczty,
  • dokumentacja jednoznacznie określa, jakiej dokładnie czynności dotyczyła konkretna zapłata i na czyją rzecz została wykonana.

Działania e-sklepów nie są objęte limitem do 20000 zł, tak jak sprzedaż stacjonarna. Nawet jeśli Twój dochód przekroczy tę kwotę, to i tak nie musisz kupować kasy fiskalnej.

Istnieją jednak towary, do sprzedaży których posiadanie kasy fiskalnej jest absolutną koniecznością. Nie zwalnia z tego nawet spełnienie wszystkich powyższych wytycznych. Mowa tu przede wszystkim o:

  • analogowych i cyfrowych nośnikach danych,
  • wodach toaletowych oraz perfumach,
  • napojach alkoholowych,
  • wyrobach tytoniowych,
  • sprzęcie telekomunikacyjnym, telewizyjnym i radiowym,
  • częściach do urządzeń pozwalających na operowanie obrazem i dźwiękiem,
  • częściach do aparatów,
  • sprzęcie fotograficznym (oprócz wyposażenia i akcesoriów),
  • częściach do przyczep, naczep i silników,
  • akcesoriach do pojazdów silnikowych.

Dlaczego sklep internetowy jest zablokowany?

Czasem dochodzi do zablokowania sklepu internetowego. Takie działanie możesz przeprowadzić sam lub może dojść do niego od zewnątrz.

W pierwszym przypadku najczęściej wiąże się to z pracami modernizacyjnymi. Dzięki temu nie musisz martwić się, że klienci będą obserwować, jak pracujesz nad stroną. Rób to w spokoju, kierując się wcześniej stworzonym planem. Na koniec z dumą zaprezentujesz swoje dzieło, działające jeszcze sprawniej, szybciej i lepiej. Zablokowanie witryny umożliwiają rozmaite wtyczki i rozszerzenia. Udostępniane są zwykle za darmo przez serwisy czy kreatory.

Druga sytuacja to blokada zewnętrzna. Bywa narzucana przez operatorów bądź służby państwowe. Na taki krok zdecydować się może m.in. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Często scenariusze te dotyczą witryn działających niezgodnie z prawem, bądź na jego granicy. Jeśli przestrzegasz przepisów, to z pewnością nigdy nie spotka Cię tak niemiła niespodzianka. Nie musisz się jej obawiać.

Kiedy sklep internetowy zaczyna zarabiać?

Wiele osób zastanawia się, jak założyć sklep internetowy, by szybko zaczął na siebie zarabiać. Prawda jednak jest niestety taka, że nie ma na to jednej, uniwersalnej metody. Wszystko zależy bowiem od dziesiątek rozmaitych czynników. Mowa tu m.in. o:

  • popycie,
  • podaży,
  • marketingu,
  • zainteresowaniu odbiorców,
  • atrakcyjności oferty,
  • atrakcyjności strony,
  • jakości produktów i usług,
  • marży,
  • sezonowości oferty,
  • kosztach produkcji,
  • kosztach dystrybucji,
  • i wielu innych.

Jeśli oferujesz produkty lub usługi online, to często nie masz zbyt wielu kosztów dodatkowych. Dzięki temu inwestycja opiera się głównie na cenie postawienia sklepu i poświęconym czasie. W takim przypadku witryna może szybko się spłacić, bo suma nie jest wygórowana. Wysokość zysków zależy jednak m.in. od marży czy rodzaju oferty.

Dłużej spłacają się sklepy, w których uruchomienie trzeba zainwestować poważne pieniądze. Wyrób produktów, magazynowanie, logistyka, transport, zatrudnienie pracowników. To wszystko kosztuje, a sklep rośnie swoim tempem. Twoim pierwszym celem jest sprawienie, by miesięczne przychody z witryny pokryły wydatki. Następnie nadpłaty zaczynają spłacać inwestycję, by z czasem stać się czystym zyskiem. Może to zająć kilka dni, tygodni, miesięcy, a w skrajnych przypadkach nawet lat.

Dlaczego sklep internetowy nie sprzedaje?

To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców — szczególnie tych początkujących. Niestety rzadko jest to kwestia techniczna. Zdecydowanie częściej problem leży po stronie marki, produktu, strony czy promocji. Często osobom zarządzającym może być trudno to przyznać. Gdy jednak sprzedaż spada (lub nigdy nie wzrosła), trzeba przyjrzeć się wszystkim elementom. Odpowiedzialne za taki stan rzeczy mogą być m.in.:

  • zbyt wysokie ceny,
  • nieatrakcyjny wygląd strony,
  • niewygodna obsługa i brak istotnych funkcjonalności,
  • niewygodny system płatności,
  • uboga oferta,
  • mała wiarygodność firmy,
  • zaniedbanie kwestii marketingowych,
  • zbyt nachalny marketing,
  • niewystarczające wsparcie klienta,
  • oferta niedopasowana do odbiorców,
  • nieodpowiedni wizerunek marki,
  • nietrafione i drogie opcje wysyłkowe.

Kwestie te są bardzo rozmaite i dotykają wielu aspektów działalności. Sprawdzoną praktyką jest poprawianie wszystkiego po kolei i obserwowanie efektów. Dzięki temu zorientujesz się, co było nie tak, gdy pozbędziesz się problemu. To uchroni Cię też przed popełnianiem tego samego błędu w przyszłości.

Zdarza się, że sklep nie sprzedaje mimo dość intensywnego ruchu na stronie. W takiej sytuacji dobrym ruchem jest stworzenie ankiety dla odbiorców. Warto zapytać, co im się najmniej podoba i co by zmienili. Daj kilka popularnych problemów, jak te, które wypisaliśmy powyżej. Dołączenie do nich pola otwartego może wskazać jeszcze inne kwestie. Zorientujesz się w ten sposób, nad czym musisz popracować, by zoptymalizować wyniki.