PORADNIKI

21 min. czytania

Szablony stron internetowych: Lista 10 miejsc i 100 000+ szablonów HTML

Szablony stron internetowych

Fot. Storyset

Jaki szablon strony internetowej wybrać i gdzie jest ich największy wybór? W internecie czekają na Ciebie dziesiątki wzorów. Wszystkie możesz dostosowywać do własnych potrzeb. Gotowe strony internetowe tworzone przy ich użyciu są niepowtarzalne i unikatowe. Wystarczy jedynie, że wiesz, gdzie szukać i czym kierować się przy podejmowaniu decyzji. Pomożemy Ci wybrać najlepsze opcje do kreatora, WordPressa czy samodzielnego HTML/CSS.

Spis treści
Strona WWW

Chcesz stworzyć swoją własną stronę internetową? W takim przypadku gotowe szablony witryn z pewnością nie są Ci obce. Dzięki nim możesz stosunkowo szybko, łatwo i tanio zbudować swoje miejsce w sieci. Bez problemu dostosujesz je do swoich potrzeb i w pełni spersonalizujesz. Dowolnie je edytuj i zmieniaj, by wyróżnić się na tle konkurencji i zaskakiwać unikatowością. Co istotne, dotyczy do zarówno układu, jak i treści oraz warstwy graficznej Twojego serwisu.

Szablon strony internetowej pomoże Ci w budowie witryn o bardzo zróżnicowanej strukturze. Mogą one nawet diametralnie różnić się przeznaczeniem, celem i zasadami działania. Nietrudno zauważyć natomiast, że każda strona docelowa zawiera bardzo podobne elementy. Mowa tu np. o:

  • nagłówkach,
  • kolumnach wypełnionych treścią,
  • grafikach,
  • menu,
  • formularzach kontaktowych,
  • i wielu innych.

Każda z tych części może wyglądać inaczej. Korzystając z szablonów, zbudujesz witrynę odpowiadającą na potrzeby Twoich potencjalnych odbiorców. Zamieścisz w niej wszystko, czego potrzebujesz. Dodasz też to, na co czekają użytkownicy. Dostosujesz jej wygląd, układ i obsługę. Proces tworzenia nie zajmie Ci nawet wiele czasu, bo szablon strony internetowej jest bardzo intuicyjny w edycji.

To świetne rozwiązanie dla osób, którym zależy na sprawnym stworzeniu własnego serwisu. W dodatku wzory dostępne są dla wszystkich miejsc, umożliwiających budowę stron:

Najlepszy szablon strony internetowej — lista 10 miejsc, które Cię nie rozczarują

Przygotowaliśmy listę 10 miejsc, w których na pewno uda Ci się znaleźć idealny szablon. Oferują one zarówno wzory działające wyłącznie w kreatorach czy na WordPressie, jak i w czystym HTML/CSS. Nie zabrakło wśród nich też wzorów płatnych i darmowych, masz więc pełną wolność wyboru. W większości przypadków podzielone są nawet na kategorie tematyczne i użytkowe. To ogromne ułatwienie, z którym zbudujesz własny serwis od ręki w błyskawicznym tempie.

1. Wix.com (800+ szablonów)

Wix to jeden z najsłynniejszych kreatorów na rynku. Oferuje ponad 800 darmowych szablonów, a lista ciągle się rozrasta. Możesz z nich korzystać jednak wyłącznie w ramach obsługi tego konkretnego kreatora. Zaletą jest natomiast fakt, że działają bez zarzutu zarówno w ramach pakietów darmowych, jak i płatnych. Wszystkie są responsywne i łatwo możesz je edytować. Podzielone są na pięć głównych kategorii:

  • firma,
  • sklep,
  • twórcy,
  • społeczność,
  • blog.

Każda z nich ma podstrony tematyczne, ułatwiające znalezienie wzoru doskonałego. Przykładowe szablony stron internetowych w Wix to m.in.:

  • firma doradztwa biznesowego,
  • firma AI,
  • firma gamingowa,
  • fotograf.

Wystarczy tylko, że założysz konto w serwisie i wybierzesz wzór. System na podstawie odpowiedzi na kilka pytań może również sam wybrać coś dla Ciebie. Następnie od razu przechodzisz do edycji i dostosowywania szablonu do własnych oczekiwań.

Szablony stron w WIX

2. WebWaveCMS.com (94 szablony)

Rozbudowaną bazą szablonów dysponuje WebWave. To kreator, w którym korzystać można z blisko 100 wzorów. Pozwala on na ich używanie wyłącznie w ramach korzystania z własnego systemu. Wszystkie dostępne w każdym z pakietów cenowych, bez żadnych ograniczeń. Są responsywne, pozwalają na łatwą edycję, a podzielono je na pięć kategorii głównych:

  • biznes,
  • sklep internetowy,
  • portfolio,
  • blog,
  • landing page.

Oprócz tego możesz skorzystać z pustego szablonu i stworzyć całą stronę samodzielnie od podstaw.

Aby skorzystać z szablonu w WebWave, załóż konto w serwisie. Tam zyskasz dostęp od razu do wszystkich wzorów. Wybierz ten, który Ci odpowiada, a system uruchomi edytor.

Szablony stron w WebWave

3. Zyro.com (100+ szablonów)

W Zyro czeka na Ciebie ponad 100 szablonów. Możesz wszystkie swobodnie wykorzystać podczas budowy strony, ale tylko w tym kreatorze. Każdy motyw jest responsywny, a do ich edycji nie musisz umieć kodować i programować.

Szablony podzielone są w Zyro na 19 grup. Są wśród nich m.in. takie kategorie, jak:

  • technologia,
  • moda,
  • wydarzenia,
  • społeczność,
  • zdrowie i uroda.

Kreator wprowadził też podział pod względem funkcjonalności witryny. W jego ramach znajdziesz tam kategorie takie jak „blog” albo „sklep internetowy”. Możesz też zaprojektować witrynę od podstaw dzięki opcji „pusta strona”. Aby skorzystać z szablonu, musisz założyć konto w serwisie. Po podjęciu decyzji system uruchomi edytor, w którym możesz zacząć tworzyć lub edytować wzór.

Szablony stron w Zyro

4. Themeforest.net (48 100+ szablonów)

Themeforest to ogromna baza szablonów do rozmaitych systemów. Składa się z ponad 48 tys. wzorów o najróżniejszym przeznaczeniu. Zależnie od Twoich potrzeb, kupisz tam rozwiązania możliwe do wykorzystania na platformach i rozwiązaniach, jak:

  • WordPress,
  • Elementor,
  • Shopify,
  • Jamstack,
  • HTML,
  • eCommerce,
  • UI (Adobe XD, Sketch, Figma, Photoshop itp.).

Szablony są podzielone na rozmaite grupy, w zależności od kategorii. W przypadku WordPressa są to takie kategorie jak m.in.:

  • technologia,
  • eCommerce,
  • blog,
  • edukacja.

Szablony w Themeforest.net są płatne, ale charakteryzują się wyjątkowo zróżnicowanymi cenami. W bogatym menu znajdziesz w pełni edytowalne wzory zarówno za 10 dolarów, jak i za 70 dolarów. Jeśli chcesz je kupić, musisz je tylko dodać do swojego koszyka. Plik następnie pobierany jest na Twój dysk. W wielu przypadkach do wykupienia za dodatkową opłatą jest też roczne wsparcie.

Szablony stron ThemeForest

5. Templatemonster.com (20 000+ szablonów)

Template Monster to witryna umożliwiająca kupno w jednym miejscu motywów do:

  • WordPressa,
  • HTML,
  • rozwiązań e-commerce,
  • CMS-ów,
  • MotoCMS Site Buildera,
  • TemplateMonster Sites.

Serwis gwarantuje ogromną różnorodność. Ma w swojej ofercie ponad 20 tys. szablonów. Zostały one podzielonych na wiele kategorii tematycznych, m.in.:

  • zwierzęta,
  • medycyna,
  • elektronika,
  • sztuka i kultura,
  • sesign i fotografia,
  • biznes,
  • edukacja i książki,
  • i wiele innych.

Serwis jest bardzo zróżnicowany cenowo. Znajdziesz tam wiele wzorów kosztujących zaledwie 20-30 zł. Na najbardziej wymagających klientów czekają jednak również te zaawansowane i rozbudowane. Są one zdecydowanie droższe, a stawki za nie sięgają nawet 900-1200 zł. Każdy motyw możesz podejrzeć w sekcji „Live Demo”. Jeśli spodoba Ci się jego działanie, wystarczy tylko, że dodasz go do swojego koszyka i opłacisz zamówienie. Plik zostanie przesłany wtedy na Twoje konto.

Szablony stron Templatemonster

6. Nicepage.com (10 000+ szablonów)

Nicepage jest serwisem oferującym przede wszystkim szablony:

  • WordPress,
  • HTML,
  • Joomla.

Jego zaletą jest fakt, że proponuje rozwiązania całkowicie darmowe. Gwarantują responsywność i nie ma problemu z ich edycją. Podzielone zostały na ponad 20 kategorii głównych, wśród których znajdziesz np.:

  • biznes i prawo,
  • architekturę i budownictwo,
  • modę i urodę,
  • edukację,
  • sztukę i design,
  • nowe technologie.

Cała oferta została też intuicyjnie otagowana. Dzięki temu wystarczy, że w wyszukiwarce wpiszesz słowo kluczowe związane z branżą Twojej działalności. System sam znajdzie propozycje pasujące do konkretnej marki. Nicepage pobierzesz w formie aplikacji na Windows lub Mac OS. Ponadto funkcjonuje też w kilku innych formach:

  • wtyczki WordPress,
  • rozszerzenia Joomla 3 i 4,
  • edytora online i hostingu.

Każde z tych rozwiązań pozwoli Ci na budowę i rozwijanie swojego serwisu internetowego. System dostępny jest w kilku wersjach językowych, wśród których znalazł się również Polski.

Szablony stron Nicepage

7. WordPress.org (10 069 szablonów)

WordPress.org w swojej ofercie ma cały szereg szablonów (motywów) przeznaczonych dla użytkowników. Oczywiście korzystać z nich możesz wyłącznie w ramach WP. Nie brak tu zarówno wersji darmowych, jak i płatnych. Ponad 10 tys. propozycji zostało podzielonych na 9 podstawowych kategorii:

  • blog,
  • e-commerce,
  • edukacja,
  • reklama,
  • jedzenie i picie,
  • wakacje,
  • wiadomości,
  • fotografia,
  • portfolio.

Wszystkie motywy są responsywne i dość łatwo można je edytować. Współpracują z wieloma przydatnymi wtyczkami, z których WordPress słynie. To najpopularniejszy system zarządzania treścią na świecie, a wśród szablonów (motywów) praktycznie każdy znajdzie wzór dla siebie. Wystarczy jedynie go pobrać i zainstalować w swoim panelu administracyjnym.

Motywy w WordPress

8. CreativeMarket.com (9 300+ szablonów)

CreativeMarket to witryna pozwalająca na graficzne stworzenie strony o dowolnym charakterze. Znajdziesz tam ponad 9000 rozmaitych szablonów. Wykorzystasz je na takich platformach jak:

  • WordPress,
  • Drupal,
  • Tumblr,
  • Ghost,
  • Joomla,
  • Bootstrap,
  • Ghost,
  • HTML/CSS,
  • rozwiązania e-commerce (m.in. Magento i Shopify).

Wszystkie szablony są płatne, cennik jednak jest bardzo zróżnicowany. Znajdziesz tam wzory kosztujące od 10 dolarów do blisko 1000 dolarów. Są wśród nich m.in.:

  • landing pages,
  • blogi,
  • strony usługodawców,
  • e-commerce,
  • portfolia,
  • i wiele innych wzorów.

Sama witryna jest bardzo rozbudowana. Szablony, które Ci się spodobają, możesz dodawać do „Ulubionych” i udostępniać w sieci. Po podjęciu decyzji wystarczy tylko, że konkretny produkt dodasz do koszyka i opłacisz zamówienie.

Szablony stron CreativeMarket

9. Colorlib.com (1 800+ szablonów)

Colorlib słynie z motywów do WordPressa (300+) oraz do innych stron HTML i CSS (1300+). Znajdziesz tam zarówno templatki darmowe, jak i płatne. Te ostatnie kupić można w trzech pakietach do wyboru:

  • najtańszy — zakładający dostęp do jednej templatki i roczny support,
  • średni — zakładający roczny dostęp do wszystkich templatek i do supportu,
  • najdroższy — zakładający dożywotni dostęp do wszystkich templatek i supportu.

Motywy są dostosowane do wielu rozmaitych kategorii tematycznych i funkcjonalnych. Poszukiwania ułatwia intuicyjna wyszukiwarka, w której wystarczy wpisać słowo kluczowe. Do wyboru są też intuicyjne tagi, takie jak np.:

  • muzyka,
  • restauracja,
  • biznes,
  • transport,
  • SEO,
  • portfolio.

O każdym motywie możesz dowiedzieć się więcej i przyjrzeć jego funkcjonalnościom z bliska. Pozwala na to tryb „Demo”. Gdy już podejmiesz decyzję, możesz pobrać pliki na swój komputer.

Szablony stron Colorlib

10. W3Schools.com (40 szablonów)

W3Schools to wymarzone miejsce dla osób, które chcą nauczyć się programowania. Znajdziesz tam wszystko, co jest niezbędne do opanowania tej trudnej sztuki. Odkryjesz dzięki temu serwisowi, w jaki sposób stworzyć swoją stronę od A do Z samodzielnie. Dla użytkowników przygotowane są pomocniki wideo, dziesiątki ćwiczeń i tutoriali.

Nie mogło zabraknąć tam także ogólnodostępnych szablonów. Możesz na nich ćwiczyć swoje umiejętności. Edytować je, modernizować i budować w oparciu o nie własną witrynę. Jest ich 40 i są bardzo różnorodne. Możesz bezpłatnie wykorzystać w czystym HTML/CSS. Wszystkie są responsywne i pomogą Ci zapanować nad własnym miejscem w sieci.

Szablony stron W3Schools

Czy warto korzystać z bezpłatnych szablonów HTML, WP i innych?

Darmowe szablony stron internetowych HTML, WP i nie tylko mają wiele zalet. Przede wszystkim zdecydowanie ułatwiają i przyśpieszają budowę witryny. Pozwalają stworzyć ją wręcz w rekordowo krótkim czasie. Z nimi opublikujesz swoje własne miejsce w sieci nawet w zaledwie kilka godzin. Są też dostosowane do urządzeń mobilnych i sprzyjają pozycjonowaniu. Dzięki nim Twoją stronę WWW odwiedzi o wiele więcej użytkowników. Jeśli zaskoczysz ich atrakcyjną ofertą, masz szansę na znaczny wzrost liczby klientów. Za tym zawsze idą natomiast większe zyski i intensywny rozwój działalności.

Wiele szablonów dostępnych jest za darmo. Często nie musisz płacić za projekt, a do wyboru masz dziesiątki (albo setki i tysiące) propozycji. Nie oznacza to jednak, że całą stronę stworzysz bez wydawania nawet grosza. Najczęściej bezpłatne szablony możesz wykorzystywać po opłaceniu hostingu lub płatnego pakietu użytkowania. Tak to działa w przypadku WordPressa czy kreatorów. Do tego doliczyć też możesz ewentualny koszt:

  • własnej domeny,
  • certyfikatu SSL (o ile nie chcesz korzystać z darmowego, oferowanego przez wiele serwisów),
  • płatnych usług dodatkowych czy wsparcia specjalistów.

Ostatecznie jednak darmowe szablony i tak są gwarancją oszczędności i wygody. Ich projekty opierają się na sprawdzonych rozwiązaniach. Mają wszystkie funkcje i opcje, które wykorzystywane są w przeciętnych witrynach. Dobry kreator czy CMS pozwoli też na ich bezproblemową i szybką edycję. Umieścisz w nich dzięki temu logo swojej firmy, formularz kontaktowy, portfolio, ofertę i wiele innych elementów. Możesz ponadto zmieniać ich kolory, wypełnienie i grafiki. W pełni dostosujesz ich do własnych wymagań oraz potrzeb.

Zaletą szablonów darmowych jest też to, że ich oferta ciągle się powiększa. Większość systemów gwarantuje stały, bezpłatny dostęp do bazy. Jeśli więc będziesz po czasie tworzyć kolejną stronę, czekają na Ciebie nowe wzory. Pamiętaj, że użytkownicy internetu cenią nowoczesność. Każdy, kto projektuje strony, powinien nadążać za aktualnymi rozwiązaniami. Strony oferujące bogate palety szablonów doskonale zdają sobie z tego sprawę. Najczęściej nie jest w nich problemem znalezienie wzorów, które wyróżnią Twoją stronę na tle konkurencji.

Czy warto inwestować w płatny szablon strony WWW?

Na rynku są dostępne również płatne szablony stron internetowych. To często rozwiązania HTML, choć nie tylko. Systemy zarządzania treścią również mają w swoim portfolio wiele motywów, z których nie da się korzystać za darmo. Czym jednak wyróżniają się takie oferty i czy warto z nich skorzystać?

Strony, do których potrzebne są płatne szablony, najczęściej wykorzystywane są do zaawansowanych realizacji. Wzory takie miewają skomplikowaną strukturę lub dysponują niepospolitymi funkcjonalnościami. Nad szablonem płatnym myślą też osoby, które nawet w najmniejszym stopniu nie chcą przypominać konkurencji. Rzeczywiście przy użyciu tego typu produktów stosunkowo łatwo się wyróżnisz. Koszty też nie są aż tak wysokie, jak mogłoby się wydawać. Warto przemyśleć to rozwiązanie, jeśli cały projekt wykonywany jest w ramach działalności przedsiębiorstwa. Oczywiście nie oznacza to, że nie istnieją naprawdę drogie szablony. Wspominaliśmy o produktach wartych kilkaset i ponad 1000 zł. Nie każdemu jednak taka inwestycja jest natomiast potrzebna.

Czy dysponowanie szablonami płatnymi to zawsze najlepsze rozwiązanie? Tak, ale tylko, jeśli wśród darmowych wersji nie ma nic, co Ci odpowiada. To Twoja witryna, więc możesz decydować, jak będzie wyglądała. Dąż do takiego wzoru strony docelowej, który naprawdę będzie Cię satysfakcjonował. Wtedy łatwiej będzie Ci przekonać też do niego swoich odbiorców czy klientów. Zawsze jednak najpierw rozejrzyj się wśród szablonów bezpłatnych. Być może bez wydawania pieniędzy znajdziesz coś równie dobrego i nie niekosztującego fortuny. To pozwoli Ci na większe oszczędności i lepszą optymalizację kosztów projektu.

Cechy najlepszych szablonów witryn

Wybierając szablon dla swojej strony internetowej, skup się na kilku istotnych aspektach. Kwestia finansowa jest bardzo ważna, ale dylemat między wersjami płatnymi i darmowymi to dopiero początek. Oprócz tego weź też pod uwagę:

  • układ — strona powinna mieć taką budowę, żeby dało się „wypełnić ją” w odpowiedni sposób. Mowa tu zarówno o warstwie tekstowej, jak i graficznej. Istotne jest rozmieszczenie ramek, miejsc na zdjęcia, bloków tekstu itp.;
  • funkcjonalność — każda strona musi spełniać określone zadania. Wybrany szablon powinien umożliwiać ich realizację. Ważne, aby był jednocześnie użytkowy dla osób odwiedzających witrynę, jak i administratora;
  • przejrzystość — szablon powinien sprawić, że Twoja strona będzie reprezentacyjna. Musi stawiać firmę, markę czy usługodawcę w jak najlepszym świetle. Wskazane jest, aby treści i materiały umieszczone w witrynie były przejrzyste i czytelne. Dzięki temu będą przyciągać klientów i zachęcać do zakupów czy korzystania z usług;
  • personalizację — dobry szablon musi dać się łatwo zmienić. Podoba Ci się układ, ale kolorystyka już nie? System powinien zapewnić Ci możliwość intuicyjnej edycji wyglądu witryny i jej szybkiej edycji;
  • kompatybilność z funkcjami dodatkowymi — strony bywają różne i dysponują rozmaitymi rozwiązaniami. Nie każdy szablon jednak poradzi sobie ze wszystkimi wtyczkami czy programami zewnętrznymi. Zdecyduj się na taki, który zagwarantuje Ci jak najwięcej swobody;
  • responsywność — w XXI wieku odwiedzanie witryn na smartfonie to standard. Jeśli nie chcesz zrazić do siebie odbiorców, upewnij się, że dany szablon dobrze wygląda na ekranach w każdym rozmiarze. Oprócz wyglądu liczy się również wygoda użytkowania i poprawne działanie wszystkich najistotniejszych funkcji;
  • szybkość działania — optymalizacja strony pod kątem szybkości działania i wydajności jest jednym z kluczowych elementów sukcesu. Warto przed wyborem szablony sprawdzić jego wydajność np. w PageSpeed Insights i wynik Core Web Vitals.
  • aktualność — tworzysz zupełnie nowe miejsce dla własnej marki, działalności czy produktu. Zadbaj więc o to, by wyglądało ono nowocześnie, świeżo i atrakcyjnie.

Nowoczesne szablony stron internetowych — jaki jest ich sekret?

Wygląd stron ma fundamentalne znaczenie. Może wpływać na wiele aspektów działalności online, m.in.:

  • rezultaty sprzedażowe,
  • długość czasu spędzanego przez internautów na stronie,
  • wizerunek marki czy firmy,
  • zaufanie odbiorców do marki.

Niestety nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na dobrą stronę. Wszystko zależy od rodzaju Twojej działalności oraz typu odbiorców. Pamiętaj, że to do nich przede wszystkim musisz dostosować szablon swojego serwisu. Jeśli przypadnie im do gustu, zyskasz szansę, aby pozytywnie wpłynąć na wyżej wymieniane czynniki. Internauci bowiem chętnie wracają i polecają dalej strony, które wyróżniają się na rynku w dobry sposób.

Nowoczesne witryny podświadomie zwiększają zaufanie do marki czy firmy. Dlaczego tak się dzieje? Wyobraź sobie samego siebie na miejscu użytkownika. Czy chętnie powierzysz swoje dane, pieniądze i wykonasz zamówienie w miejscu, które wygląda niczym z innej epoki? Choć z internetu korzysta większość Polaków, to internauci są specyficzną grupą. W znacznej mierze cenią wygodę, nowoczesność i funkcjonalność. Przez to serwisy, których design wygląda niczym relikt przeszłości, mają poważny problem. Nie budzą ciekawości i często odpychają odbiorców.

Pokaż, że idziesz z duchem czasu. Wczuj się w rolę użytkownika i postaraj się spełnić jego oczekiwania. Pokaż, że nadążasz za internetowymi aktualnościami i wiesz, „co się klika”. W ten sposób możesz zyskać przychylność internautów. To z kolei przyniesie efekty pozytywne dla Twojego interesu.

Proste szablony HTML czy wzory dla rozbudowanych witryn?

Zarówno szablony HTML, jak i dla konkretnych CMS, WP czy kreatorów, mają rozmaite budowy. Najczęściej są bardzo zróżnicowane, by każdy wśród nich znalazł coś dla siebie. Czy jednak da się jednoznacznie określić, która z form jest najlepsza? Lepiej zbudować prostą stronę czy skomplikowaną witrynę? Klienci wolą minimalizm, czy zaawansowane formy?

Po raz kolejny odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wiele zależy od rodzaju działalności, którą prowadzisz. Nie każda strona może mieć prostą, banalną formę. Nie w każdym przypadku sprawdzi się jednak też rozbudowana struktura z kilkunastoma podstronami. Wszystko zależy od tego, ile treści zamierzasz udostępniać. Ważny jest też ich charakter oraz zadania, które w witrynie będą wykonywane. Najważniejsze jest dostosowanie struktury strony do stawianych przed nią zadań. Powinna być stworzona tak, by umożliwiać spokojną, wygodną i intuicyjną obsługę użytkownikom.

Statyczne szablony HTML nie pozwalają na zbyt wiele szaleństwa. Trudno się je modernizuje, często więc raz stworzone, nie zmieniają formy przez bardzo długi czas. Sprawdza się to natomiast np. w przypadku serwisów „wizytówkowych”. Muszą one bowiem wyłącznie podawać najważniejsze informacje o firmie. Nie brak jednak też stron, które aktualizują się kilka razy dziennie. Weźmy pod uwagę choćby blogi czy serwisy informacyjne. Żadnego z tych modeli nie można określić natomiast mianem „lepszego” czy „skuteczniejszego”. Spełniają one bowiem skrajnie różne zadania.

Zastanów się na początku, jakie informacje muszą znaleźć się w Twoim serwisie WWW. Następnie przemyśl, co chcesz umieścić w nich dodatkowo. Postaraj się to uszeregować i podzielić na podstrony, zakładki lub sekcje na stronie. Rozważ, czy każda z tych kategorii musi mieć osobne miejsce. Jeśli nie, przemyśl stworzenie one page’a na statycznym szablonie HTML. W innym przypadku rozpisz menu i poszukaj szablonu o układzie odpowiadającym Twoim wymaganiom. Dynamiczna struktura to zadanie dla CMS-a lub kreatora stron. Zawsze jednak miej na uwadze wygodę potencjalnych odbiorców.

Dostosowanie szablonów stron do własnych potrzeb

Szablony HTML, te w systemach zarządzania treścią czy w kreatorach, da się edytować. Pytanie jednak, jak skomplikowane to jest. Szablony pobierane w formie pliku przygotowanego dla znawców HTML-a są dość problematyczne. Musisz nauczyć się przynajmniej podstaw programowania, by je skutecznie zmieniać. Jest to czasochłonne, ale ma też plusy. Z tego typu wzorem zrobisz wszystko, co tylko Ci się wymarzy. W całości zmienisz go zgodnie z własnymi wymaganiami.

Zaletą szablonów w kreatorach i WordPressie jest to, że mają panel administratora. Często opierają się na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Ich wygląd i funkcjonalności zmieniają się w czasie rzeczywistym. Dzięki temu nawet osoby nieposiadające wiedzy informatycznej na pewno poradzą sobie z ich edycją. W odróżnieniu od HTML-a jednak nie da się ich zwykle zmieniać całkowicie dowolnie. Posiadają stałe struktury, na które nie da się wpłynąć. Czasem też problemem może być ich kod. Oparte są na rozwiązaniach, które nie zawsze np. sprzyjają pozycjonowaniu. Nawet jeśli umiesz programować, bywa tak, że ich kod pozostanie poza Twoim zasięgiem.

Decydując się na konkretne rozwiązanie, przemyśl, czego od niego wymagasz. HTML daje większą swobodę, ale kosztem trudności obsługi. Z szablonami w kreatorach czy CMS-ach typu WordPress poradzi sobie każdy, nawet początkujący twórca. Zawierają jednak pewne ograniczenia, których istnienia trzeba być świadomym.

Doprowadzenie szablonu do wyglądu strony docelowej

Darmowe szablony stron WWW to „wzory” witryn. Dopóki nie opublikujesz ich w sieci, będziesz je widzieć tylko Ty. Możesz robić w nimi wszystko, na co tylko masz ochotę. Testować różne rozwiązania, zmieniać je, edytować i eksperymentować. Skorzystaj z tej możliwości i przemyśl, jakie rozwiązania będą najbardziej opłacalne. Wczuj się w rolę odbiorcy i oceń, które wyjścia są najlepsze. Spróbuj przedstawić różne koncepcje niezależnym obserwatorom i obserwuj ich reakcje. Wszystko to pomoże Ci w wyborze najlepszych opcji.

Zanim ściągniesz na stronę ludzi, przeprowadź też testy jej działalności. Upewnij się, że wszystkie funkcje działają bez zarzutu. „Przeklikuj” wszystkie podstrony w poszukiwaniu błędów. Sprawdzaj budowę szablonu i jego wygląd na różnych urządzeniach. Zawsze najpierw dopracuj szczegóły. Dopiero potem zacznij działać, generować zasięgi i przyciągać odbiorców. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Użycie przemyślanego szablonu sprawi, że będzie ono naprawdę doskonałe.

Przypadnij do gustu potencjalnym klientom

Gotowe szablony stron internetowych możesz edytować. Może to być łatwe lub nieco trudniejsze zadanie, ale zawsze jest możliwe. Skoro tworzysz własne miejsce w sieci, to oznacza, że zapewne chcesz w jakiś sposób coś promować. Może to być:

  • usługa,
  • produkt,
  • firma,
  • twórczość,
  • swoje własne umiejętności, np. w formie CV.

Niezależnie od formy oferty, zadbaj o jej odpowiednią prezentację. Każda strona to pewnego rodzaju „wizytówka”. Użytkownicy trafiają na nią, gdy potencjalnie są zainteresowani tym, co dla nich przygotowujesz. Aby jednak ciekawość zamieniła się w realny zysk, nie możesz ich do siebie zrazić. Wręcz przeciwnie — zachęcaj ich do pozostania w serwisie, zrobienia zakupów czy skorzystania z usług.

Aby to było jednak możliwe, witryna musi do tego zachęcać. Profilowi odbiorcy musi odpowiadać:

  • wygląd strony,
  • funkcjonalności,
  • budowa.

W innym przypadku nawet znaczny ruch przełoży się jedynie na większą liczbę wyjść, bez żadnej interakcji. Przy użyciu odpowiedniego szablonu sprawisz, że więcej osób dłużej pozostanie w serwisie. Wzbudzisz ich zainteresowanie i zaintrygujesz. To już znaczny sukces, który może z czasem zaowocować sukcesem witryny.

FAQ

Czym jest szablon WWW?

Szablon strony internetowej czy sklepu internetowego można spotkać pod różnymi nazwami. Często określane są jako:

  • motywy,
  • templatki,
  • szablony graficzne,
  • wzory.

Każde z tych stwierdzeń jest prawdziwe. Szablon strony bowiem jest formatem, który ma odzwierciedlenie w ostatecznej budowie strony internetowej. Obrazuje jej wygląd i pozwala na wprowadzanie wszystkich niezbędnych funkcjonalności. Jednym kliknięciem możesz w nim edytować treści i warstwy graficzne. Odbywa się to bez wiedzy i udziału użytkowników. Oni bowiem widzą wprowadzane zmiany dopiero po ich zatwierdzeniu i opublikowaniu.

Szablony stron internetowych są bardzo różnorodne. Większość oferujących je serwisów dzieli swoje bazy ze względu na:

  • tematykę strony internetowej,
  • cel i charakter strony internetowej.

Pierwsza kwestia sprawia, że szablony stron internetowych różnią się wyglądem. Podzielone są na rozmaite kategorie, takie jak np.:

  • gastronomia,
  • nowe technologie,
  • doradztwo biznesowe,
  • księgowość,
  • i inne.

Dzięki temu podziałowi szybko zbudujesz witryny spełniające Twoje wymagania. Wpiszesz się w charakterystykę branży. Przyciągniesz odbiorców profesjonalnym układem i będziesz mięć do dyspozycji potrzebne funkcjonalności. Jednocześnie jednak na swojej stronie wprowadzisz zmiany, które pozwolą Ci się wyróżnić.

Drugie kryterium pozwala nadążać za najnowszymi trendami w każdym typie stron WWW. Podział szablonów witryn internetowych ze względu na przeznaczenie umożliwia błyskawiczne zbudowanie:

W ten sposób projektanci tworzą np. wzory ecommerce, w których musisz tylko umieścić swoje produkty. Co więcej, budowa strony na szablonach najczęściej gwarantuje responsywność. Oznacza to, że witryna od razu będzie dostosowana do urządzeń mobilnych. Prawdopodobnie w jej ramach zyskasz też wszystkie najpotrzebniejsze funkcje i usługi.

Kto robi strony internetowe z szablonu?

Kto zakłada strony internetowe na podstawie gotowego szablonu? Ich imponująca różnorodność i uniwersalność sprawia, że znajdują klientów z rozmaitych branż. Decydują się na nie m.in.:

  • usługodawcy oferujący swoje usługi przez internet,
  • właściciele sklepów internetowych, sprzedający produkty online,
  • właściciele firm działających stacjonarnie, chcący promować swoje marki online,
  • osoby promujące swoją markę osobistą lub rozmaite projekty.

Stronę na szablonie decydują się „stawiać” zarówno profesjonaliści, jak i osoby bez doświadczenia. To szybki i łatwy sposób, sprawdzający się w przypadku większości witryn. Poradzą sobie z nim nawet osoby po raz pierwszy budujące swoją stronę internetową. Wszystko zależy od serwisu, w którym będziesz tworzyć oraz konkretnego szablonu. Wykorzystanie wzoru to natomiast o wiele łatwiejsza droga niż samodzielne kodowanie witryny od początku do końca.

Jakie są rodzaje szablonów internetowych?

Strony internetowe dzieli się na dwa główne rodzaje:

  • witryny statyczne,
  • witryny dynamiczne.

Szablon strony statycznej w HTML/CSS jest gotowym plikiem. Eksperci uwzględnili w nim wszystkie elementy najważniejsze dla użytkowników. Jest tam miejsce na treści, reklamy czy elementy graficzne. Wadą takich wzorów jest jednak problem z ich edycją. Wymaga to pewnej wiedzy z zakresu programowania. Nie ma panelu administracyjnego, co znacznie utrudnia wprowadzanie jakichkolwiek zmian. Nie jest to zatem raczej rozwiązanie dla osób, które nie potrafią działać w HTML/CSS.

Strona statyczna zwykle wykorzystywana jest do tworzenia witryn, których nie trzeba zbyt często edytować. Nadaje się np. do tworzenia:

  • nieskomplikowanych wizytówek,
  • stron prezentujących firmy,
  • landing page’y.

Zupełnie inaczej wyglądają szablony stron dynamicznych. W nich masz dostęp do systemów zarządzania treścią (np. WordPress). Dzięki panelowi administracyjnemu zmiany na stronie wprowadzasz błyskawicznie. Większość CMS-ów jest intuicyjna i łatwa w obsłudze. Zawartość szablonu edytuje się kilkoma kliknięciami. Mowa tu zarówno o warstwie tekstowej, jak i kolorach, układzie czy podstronach. Takie witryny dostosowują się na bieżąco do wszystkiego, co z nimi robisz.

Kreator strony dynamicznej jest o wiele łatwiejszy w użyciu od edycji pliku szablonu witryny statycznej. Możesz go zmieniać, dodawać elementy w serwisie, usuwać je i modyfikować. Projekt szybko i łatwo dostosowujesz do własnego gustu. To rozwiązanie dostępne dla wszystkich użytkowników — nawet tych, dla których HTML i CSS to czarna magia. Do Twojej dyspozycji są tam również rozmaite przydatne wtyczki i dodatkowe rozwiązania. System zazwyczaj sam nawet sprawdza, czy ostatnia aktualizacja poszczególnych elementów jest tą najnowszą. Dzięki temu Twoje strony są bezpieczne i działają prawidłowo.

Płatne i darmowe szablony strony internetowej cieszą się ogromną popularnością. Oferowane są m.in. przez:

  • kreatory witryn,
  • WordPress,
  • witryny sprzedające szablony komercyjnie,
  • firmy oferujące szablony w formacie HTML.

Przeznaczone są dla rozmaitych stron docelowych. Tworzą je specjaliści i udostępniają do pobrania:

  • za darmo,
  • odpłatnie,
  • bezpłatnie, ale w ramach płatnych pakietów.

Strony oparte na szablonach możesz tworzyć na kilka różnych sposobów. Przydadzą się osobom, które chcą zbudować witrynę:

  • w kreatorze stron WWW — szablony do wykorzystania w ramach działania kreatora zarówno płatnie, jak i bezpłatnie,
  • w systemie zarządzania treścią (CMS, np. WordPress) — szablony przeznaczone do wykorzystania w konkretnym systemie, np. motywy WordPress,
  • w czystym HTML/CSS — szablon HTML do pobrania dla osób, które dysponują wiedzą z zakresu programowania.