🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

28 min. czytania

Co to jest portfolio? Jak je stworzyć (online) w prosty sposób?

Portfolio

Fot. Storyset

Aby usprawnić poszukiwania pracy lub klientów, warto stworzyć portfolio najwyższej jakości. Jego profesjonalna forma sprawi, że potencjalny odbiorca chętniej się z Tobą skontaktuje. W niniejszym artykule przedstawimy sposoby na stworzenie własnego miejsca w sieci. Zależnie od potrzeb twórcy, przybiera ono najróżniejsze formy. Może być więc Twoim portfolio, CV, galerią prac i sposobem na nawiązywanie nowych współprac.

Spis treści
Strona WWW

Dawniej portfolio fotograficzne, graficzne i podobne przygotowywane były w formie teczki. Zawierały szczegółowe informacje o twórcy. Mówiły, w jakich zawodach pracował i obejmowały spis jego umiejętności. Zawsze wyróżniane w nich było flagowe dzieło twórcy oraz przykłady innych prac, nad którymi pracował. Taką prezentację przedstawiało się osobiście przyszłemu pracodawcy lub potencjalnym klientom.

Obecnie jednak czasy się zmieniły, a technologia poszła do przodu. Teraz potwierdzenie doświadczenia zawodowego można przygotować online. W jednym miejscu umieścisz wszystkie prace graficzne i projekty, którymi chcesz się pochwalić. Rynek pracy bezustannie się rozwija. Warto wobec tego pamiętać, że zarówno pracodawcy, jak i klienci, doceniają profesjonalistów podążających z duchem czasu.

Czym jest portfolio w wersji online?

Tworzenie portfolio online jest bardzo dobrym pomysłem. Najczęściej przyjmuje ono formę prostej, nieskomplikowanej strony internetowej, dostępnej w internecie. Dzięki temu można ją przeglądać w każdym miejscu i o dowolnej porze. To wygoda dla rekrutera, pracodawcy czy klientów. Mogą oni sprawdzić Twoje kompetencje w każdym momencie. Nie muszą do tego umawiać spotkań, prosić o próbki prac czy przeglądać stert wysyłanych im dokumentów.

Przygotowanie swojej własnej witryny nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Najczęściej też nie kosztuje zbyt wiele i nie potrzebujesz do tego umiejętności programowania. Na stronie umieścisz wszystko, co tylko uznasz za ważne, np.:

  • doświadczenie zawodowe,
  • listę zrealizowanych projektów,
  • listę umiejętności,
  • podgląd najlepszych prac,
  • swoją fotografię,
  • informacje o sobie,
  • kontakt,
  • opinie i rekomendacje od klientów,
  • i o wiele więcej.

Portfolio możesz zrobić też w formacie PDF. Kiedyś było to bardzo popularne rozwiązanie. Dlaczego jednak wersja online będzie lepsza? Bo dostęp do niej zyskuje każdy, a nie tylko osoby, którym wyślesz link. Oznacza to, że jeśli chcesz, to możesz promować witrynę i walczyć o jej widzialność w sieci. To sposób na to, by klient lub pracodawca znaleźli Cię sami. Jeśli pokażesz się z dobrej strony, być może nawet zaproszą Cię do współpracy.

Cechy, które musi mieć dobre portfolio online

Co warto umieścić w portfolio internetowym i jak powinno ono wyglądać? To pierwszy kontakt klienta lub potencjalnego pracodawcy z Twoją osobą. Liczy się więc pierwsze, silne wrażenie. Najlepiej będzie pokazać się oczywiście z jak najlepszej strony. Możesz zrobić to natomiast na wiele różnych sposobów.

Aktualność portfolio

Jak zrobić portfolio online, które będzie „działało” i zapewni Ci pracę lub zlecenie? Przede wszystkim zadbaj o to, by internetowy dokument był aktualny. Uzupełniaj go na bieżąco i dodawaj najlepsze nowe projekty, które uda Ci się ukończyć. Pamiętaj, by nie zaniedbywać swojej witryny. Jest ona dostępna w internecie przez cały czas i dla każdego. Oznacza to, że w każdej chwili ktoś może na nią wejść i ocenić Cię przez jej pryzmat.

Jeśli zależy Ci na znalezieniu pracy lub klientów, regularnie odświeżaj publikowane projekty. Dodawaj najnowsze i usuwaj te, które uznasz po czasie za nieatrakcyjne. Rozwijaj też listę posiadanych umiejętności, jakie zdobywasz w trakcie pracy nad nowymi zadaniami. Zarówno portfolio architekta, jak i grafika czy jakiegokolwiek innego twórcy nie może być zapomniane. To postawiłoby Twoją osobę w bardzo niekorzystnym świetle.

Estetyka i kreatywność — to cechuje najlepsze projekty

Zawsze pamiętaj o znaczeniu zarówno warstwy wizualnej, jak i kreatywnej. Zobacz, jak wyglądają strony Twojej konkurencji. Zorientuj się, co zamieszczają w CV i w jaki sposób je projektują. Następnie zadbaj o to, by prześcignąć ich pomysły pod każdym względem. Grunt to przyciągnąć uwagę i wyróżnić się na rynku. To da Ci szansę na zdobycie nowych klientów lub znalezienie pracy.

Estetyka jest szczególnie ważna w przypadku osób realizujących projekty, w których liczy się zmysł piękna. Mowa tu np. o portfolio grafika, architekta czy fotografa. Oczywiście nikt nie zabroni Ci budowy witryny komuś zlecić — to zależy wyłącznie od Ciebie. Potencjalny pracodawca natomiast może z góry uznać, że to Twoja koncepcja. Jeśli nie będzie się dobrze prezentowała, postawi Twoje umiejętności pod znakiem zapytania. Chcesz dostać pracę czy zdobyć klienta? Musisz pokazać się z profesjonalnej strony już na samym początku. Dopilnuj więc, by Twojej witrynie niczego nie brakowało.

Na swojej stronie musisz też popisać się kreatywnością. Wykorzystaj do tego nowoczesne rozwiązania technologiczne. Internet także ma swoją modę. Sprawdź, jakie strony i rodzaje witryn są obecnie na topie. Postaraj się, by Twoje miejsce w sieci wyróżniało się na tle innych CV i serwisów freelancerów. Ty decydujesz, czy stworzysz wszystko od początku do końca samodzielnie. Możesz skorzystać też z gotowych szablonów. Zawsze jednak istnieje opcja edycji, dzięki której spersonalizujesz swoje dzieło. Sieć pomaga w znalezieniu odbiorców, ale znacznie zwiększa też konkurencję. Mierzysz się potencjalnie z tysiącami ludźmi, wśród których nie brak specjalistów. Zrób więc wszystko, by zostawić ich daleko w tyle.

Jak musi wyglądać portfolio? Nowocześnie i przejrzyście

Chcesz, żeby zapamiętano Twoje CV i portfolio? Zachwyć potencjalnych klientów lub szefów swoimi pracami. Można „zagracić” stronę zbędnymi informacjami i opisami samych siebie, tylko po co? Dokument staje się wtedy nieczytelny i nie przyciąga uwagi. O wiele lepiej prezentują się witryny przejrzyste i nowoczesne. Minimalizm jest w cenie, a coraz więcej osób kieruje się zasadą „mniej znaczy więcej”.

Popularnością cieszą się witryny, które w głównej mierze przedstawiają twórczość twórców. Zbędne informacje dodatkowe i niepotrzebne ograniczają do minimum. Na stronie głównej widać najlepsze prace, projekty i klientów. Rzadziej wspominane są ukończone szkoły, doświadczenie z innych branż czy studia. Zamiast nich na znaczeniu zyskują kursy internetowe, aktywność w sieci i szkolenia. Nie wszystkim firmom zależy też na dołączaniu listu motywacyjnego. Coraz częściej nawet jest on postrzegany jako relikt przeszłości. Nie oznacza to jednak, że tego typu forma pisania znika całkowicie. Zastępowana natomiast jest np. krótką wiadomością e-mail, do której dołączasz link do swojej strony.

Zobacz, jak wygląda portfolio na różnych urządzeniach. Dbaj o responsywność

Coraz więcej internautów każdy artykuł czy stronę w sieci czyta na smartfonie. Dzieje się tak, ponieważ te urządzenia mamy niemalże zawsze przy sobie. Witryny niedostosowujące się do wielkości ekranu, na którym są wyświetlane, tracą odbiorców. Należy pamiętać więc, by tworzyć strony w pełni responsywne. Cały ich układ musi być czytelny niezależnie od tego, na jakim urządzeniu będą otwierane. Przykłady prac muszą być widoczne zarówno na ogromnym monitorze, jak i niewielkim telefonie.

To da Ci przewagę podczas rekrutacji. Właściciele firm i rekruterzy zajrzą do Twojego portfolio w każdej chwili, bez sięgania po laptopa. Fotografie powinny się odpowiednio skalować, a tekst pozostawać czytelny. Zobacz też, czy wszystkie funkcje działają prawidłowo. Zaniedbanie tej kwestii może wpłynąć na ocenę Twoich zdolności. Szczególnie istotne może okazać się to w przypadku zawodu programisty czy UX/UI designera. Osoby, których zadaniem jest projektowanie stron, powinny móc się pochwalić swoją perfekcyjną witryną. W wielu przypadkach ona sama w sobie stanowi dowód i potwierdzenie ich wiedzy. Liczne zaniedbania mogą być sygnałem ostrzegawczym zarówno dla pracodawcy, jak i klientów.

Tworzenie portfolio w formie cyfrowej krok po kroku

Znasz już najważniejsze cechy dobrego portfolio. Wiesz, że musi być:

  • nowoczesne,
  • estetyczne,
  • kreatywne,
  • aktualne,
  • responsywne.

Czas więc przejść do części praktycznej i przyjrzeć się, jak samodzielnie zbudować portfolio internetowe. Możemy na początku skupić się na działaniach, które musisz podjąć podczas tworzenia własnej strony. Przeanalizujemy poszczególne sekcje i elementy, bez jakich witryna tego typu nie może istnieć. Kolejnym krokiem będzie natomiast analiza trzech głównych sposobów na budowę portfolio.

Musisz wiedzieć, do kogo może trafić Twoje CV i portfolio

Przeglądasz propozycje e-portfolio? Przykłady i wzory dostępne online skierowane są do różnych adresatów. Mogą przybierać różne formy, w zależności od oczekiwań użytkownika. Wszystko zależy od rodzaju firmy i stanowiska, o które się ubiegasz. Oczywiście nie trzeba przygotowywać nowego portfolio do każdego potencjalnego pracodawcy. Warto natomiast wymieniać prezentowane w nim prace. Dobrze sprawdza się posegregowanie wykonywanych projektów na różne kategorie, np.:

  • klasyczne i eleganckie,
  • nowoczesne i innowacyjne,
  • kreatywne i łamiące wszelkie schematy.

W zależności od tego, do jakiej firmy chcesz się dostać, wysyłaj jej odpowiedni zestaw. Oczywiście nikt nie zagwarantuje Ci, że HR otworzy Twoją stronę od razu. Może zdarzyć się, że zdążysz zmienić komplet na inny, zanim aplikacja doczeka się rozpatrzenia. Jest to natomiast dobry sposób, gdy wysyłasz sporadycznie CV. Możemy użyć też tej metody, gdy wiemy, że klient zerknie na przygotowane materiały od razu.

Zawsze warto określić (choćby w przybliżeniu), do jakich firm portfolio będzie kierowane najczęściej. To pozwoli Ci dostosować szablon i język tekstów do konkretnego profilu odbiorców. Często branże mają swoje charakterystyczne cechy i style, które warto poznać. Przejrzyj witryny osób działających w danym segmencie. Obserwuj zachowania specjalistów z konkretnej branży. Postaraj się znaleźć wśród nich elementy wspólne. Ułatwią Ci one zaprojektowanie własnego miejsca w sieci.

Pokaż się z najlepszej strony i przedstaw tylko najlepsze prace

Wiele osób błędnie i zupełnie niepotrzebnie w portfolio umieszcza wszystkie swoje projekty. Dotyczy to szczególnie osób bez większego doświadczenia. Warto pamiętać, że to dokument, który ma Cię promować. Nie musisz się w nim spowiadać z każdej współpracy. To najczęściej wręcz działa bardzo niekorzystnie. Zależnie od klientów prace mogą być niespójne i na różnym poziomie. Nie we wszystkie być może też udało Ci się włożyć tyle samo czasu i wysiłku. Niektóre nawet być może trudno uznać za reprezentacyjne. Ostatecznie więc zbyt duże portfolio może przynieść Ci więcej szkody niż pożytku.

Budując portfolio, skup się wyłącznie na swoich najlepszych dziełach. Podkreślaj współpracę z największymi firmami i przy najambitniejszych projektach. Chwal się realizacjami, które uznajesz za najbardziej udane. Pomijaj nieistotne lub nieciekawe zlecenia, na które nie warto zwracać uwagi. Dzięki temu sprawisz, że odbiorca pozna Cię z jak najlepszej strony. Będzie chciał dowiedzieć się o Tobie więcej. Zwiększysz w ten sposób swoje szanse na przejście do kolejnego etapu rekrutacji lub zdobędziesz klienta.

Szczegółowo zaplanuj strukturę portfolio

Gdy już wiesz, do kogo wyślesz portfolio i co w nim pokażesz, czas stworzyć projekt strony. Musi być nowoczesna, wygodna w obsłudze i funkcjonalna. Dobrze, by w odpowiedni sposób prezentowała Twoje dokonania. Powinna też zachęcać do kontaktu z Tobą, np. poprzez formularz kontaktowy.

Pamiętaj, że przede wszystkim strona typu portfolio nie może być przesadnie skomplikowana. Potencjalny użytkownik nie może się na niej zgubić. Przeklikiwanie się bez końca przez kolejne podstrony tylko zwiększy jego niechęć i irytację. Najlepiej, by wszystko było czytelne i łatwodostępne. Na pierwszym miejscu postaw prezentację wykonanych prac i wzmacnianie swojej wiarygodności. Odbiorca musi wiedzieć, z kim ma do czynienia i dlaczego jest to kandydat dla niego. Kwestie mniej ważne i nieistotne w procesie rekrutacyjnym mogą znajdować się niżej na stronie lub na innych podstronach. Jeśli komuś będzie szczególnie zależało na dokładniejszym poznaniu Cię, to i tak do nich dotrze. Skupić się powinien natomiast na tym, co najbardziej motywuje do podjęcia współpracy.

Zbiór prac/galeria projektów w jednym miejscu

Zarówno rekruterzy, jak i właściciele firm oraz wszyscy inni użytkownicy internetu, lubią, gdy ułatwia im się życie. Zgromadź więc wszystkie swoje prace, zdjęcia czy projekty w jednym miejscu. Pokazuj najlepsze rzeczy od razu, bez zbędnego przeklikiwania. Twoje dzieła, którymi się chwalisz, powinny być na wyciągnięcie ręki. Ich zadaniem jest rozbudzenie ciekawości odbiorców. Jeśli Ci się to uda, zmotywujesz ich do nawiązania kontaktu i wypytania o szczegóły.

Dobrą praktyką, stosowaną przez niektórych twórców, jest podział prezentacji prac na dwa poziomy. Pierwszy to projekty największe i reprezentacyjne. Są na stronie głównej, wyraźnie zaznaczone i przyciągające wzrok. Oprócz nich możesz przemyśleć dołożenie do swojego portfolio podstrony czy dodatkowej zakładki. W niej umieść mniejsze realizacje poboczne czy rozszerzające zakres Twoich umiejętności. Jeśli ktoś będzie chciał Cię lepiej poznać, skorzysta z wygodnego linkowania. Ciekawość musi wywołać natomiast już pierwsza, główna część.

Czytaj: Jak stworzyć własny hosting zdjęć online? Piwigo

Przykuj uwagę pracodawcy umiejętnościami i informacjami na swój temat

Po udowodnieniu swoich umiejętności przyszedł czas na przedstawienie swoich innych zalet. W końcu dobry pracownik to nie tylko ten umiejący wykonać daną czynność. W witrynie zamieść więc też fragment dotyczący swojej osoby. Oprócz podstawowych danych przywołać też możesz:

  • doświadczenie zawodowe,
  • kompetencje miękkie i twarde,
  • dane o edukacji i kursach,
  • cele i plany zawodowe,
  • ogólne informacje dotyczące zainteresowań, pasji itp. (stawiające się w dobrym świetle).

Poświęć na to osobną zakładkę lub oddzielny paragraf. Pamiętaj jednak, by przesadnie się tu nie rozpisywać. Nie może brzmieć to niczym wiersz pochwalny. O wiele z tych rzeczy i tak ponownie zapyta HR podczas spotkania. Dostosuj też zawartość tej zakładki do odbiorcy. Skup się tylko na rzeczach, które mogą zainteresować Twojego przyszłego klienta lub szefa.

Umiejętności potwierdzone przez klientów i wiarygodne referencje

Ten punkt doda Ci wiarygodności. Może sprawić, że szybciej zdobędziesz zaufanie potencjalnego odbiorcy. Nie musi to być sekcja rozbudowana i zajmująca wiele miejsca w witrynie. Nawet lepiej, jeśli jest skromna i składa się zaledwie z kilku pochlebnych opinii. Warto natomiast, by pochodziły one od osób znanych w środowisku lub reprezentujących duże marki. Taki zabieg często zachęca kolejne osoby do nawiązania współpracy. Widzą oni bowiem, że konkurencja również się na Ciebie zdecydowała.

Pamiętaj o zakładce „Kontakt”

Gdy wysyłasz portfolio samodzielnie, np. e-mailem, odpowiedź zapewne też przyjdzie tą drogą. Może się jednak zdarzyć, że na Twoją stronę wejdą osoby nieoczekiwane. Być może trafią tam przypadkiem, po wpisaniu odpowiednich fraz w Google czy z polecenia. Dopilnuj więc, by nie miały one problemów ze skontaktowaniem się z Tobą. Posłużyć może do tego np.:

  • formularz kontaktowy,
  • zakładka „Kontakt” zawierająca wszystkie niezbędne dane,
  • stopka kontaktowa — sekcja na dole strony, zawierająca numer telefonu czy adres e-mail.

W kwestii kontaktu pomocne bywa posiadanie własnej witryny. Dzięki temu będziesz dysponować unikatowym adresem e-mail. Doda Ci to profesjonalizmu.

Duże znaczenie ma odpowiedni szablon

Po ustaleniu potrzebnych zakładek, sekcji oraz ich zawartości, czas na ostatni krok — wybór szablonu. Większość stron i kreatorów, które Ci zaraz przedstawimy, udostępnia wiele wzorów do wyboru. Ich stylistyka jest dostosowana do rozmaitych branż i sektorów. Dzięki temu szybko znajdziesz opcję, która będzie najbardziej odpowiadała Twoim oczekiwaniom. Możesz je też swobodnie zmieniać, uzupełniać i edytować. Dzięki temu stworzysz unikatowe miejsce w sieci. Do ich obsługi nie potrzeba żadnych specjalnych zdolności. Wszystko odbywa się szybko i w intuicyjny sposób. Sprawdź listę 10 stron z szablonami i ponad 100 000 szablonów stron internetowych.

Jak i gdzie zrobić portfolio online w prosty sposób?

Wbrew pozorom stworzenie swojej własnej strony nie należy do skomplikowanych. Chcesz na niej prezentować dotychczasowe prace i projekty? Tym lepiej dla Ciebie, bo nie wymaga to wyjątkowo rozbudowanej struktury. Bez problemu poradzisz sobie z tym samodzielnie. Nawet nie wydasz na to dużych pieniędzy lub będzie to całkowicie darmowe. Do wyboru masz trzy najpopularniejsze metody:

Każde z tych rozwiązań ma mocne i nieco słabsze strony. Osoby, które kładą szczególny nacisk na swój wizerunek w sieci, zwykle wybierają wariant pierwszy lub drugi. Dają one użytkownikowi znaczną swobodę działania i wyglądają profesjonalnie. To doskonałe rozwiązania np. dla freelancerów. Przydadzą się osobom, które chcą stale rozwijać swoje portfolio i często szukają nowych klientów. Łatwo je edytować i gwarantują różnorodność. Opcja trzecia często jest darmowa, ale ma pewne wady. Łatwo w tym przypadku zaginąć w gąszczu konkurencji. Sprawdzi się natomiast w przypadku osób, które korzystają z portfolio sporadycznie i nie chcą na nie wydawać pieniędzy.

Opcja 1: Stwórz stronę internetową w kreatorze

Do budowy portfolio możesz wykorzystać kreatory stron. Doskonale sprawdzi się tu np. Wix albo WebWave.

Każdy z nich oferuje wiele rozmaitych szablonów, a wszystkie modele możesz w dowolny sposób edytować. Są wśród nich nawet wzory specjalnie przystosowane do tworzenia profesjonalnego portfolio i CV. Często są również podzielone na kategorie branżowe. Łatwiej zorientujesz się więc, na jaki wzór warto się zdecydować.

Do Twojej dyspozycji pozostają też zwykłe wzory standardowych stron. Każdą z nich możesz dostosować do własnych wymagań. Ich edycja jest bardzo łatwa i szybka. Nie wymaga umiejętności programowania czy kodowania. Dzięki temu masz szansę stworzyć miejsce niepowtarzalne, przyciągające uwagę i unikatowe. Dasz radę uporać się z tym nawet w jeden dzień.

Jak stworzyć portfolio w kreatorze? Wystarczy jedynie, że:

  • założysz konto w serwisie,
  • wybierzesz pakiet cenowy,
  • wybierzesz szablon,
  • przystąpisz do edycji wzoru i wypełnisz go swoimi pracami,
  • wykupisz własną domenę,
  • opublikujesz stronę.

Kreatory za darmo zapewnią Ci certyfikat SSL, dzięki któremu Twoja witryna będzie bezpieczna. Szablony edytuje się przy użyciu intuicyjnego systemu „przeciągnij i upuść”. Jest bardzo łatwy w obsłudze, więc na pewno sobie z nim poradzisz. Do Twojej dyspozycji są wszystkie popularne wtyczki i opcje dodatkowe, które mogą okazać się potrzebne. Możesz także monitorować ruch w witrynie, promować ją w mediach społecznościowych i nie tylko.

Czy kreatory mają wady? Aby zbudować profesjonalnie wyglądającą witrynę, musisz wybrać pakiet płatny. Darmowe rozwiązania nie wyglądają dobrze. Są na nich reklamy, logo usługodawcy i liczne ograniczenia. To postawi Cię w złym świetle i nie przekona do Ciebie klientów czy pracodawców.

Koszt kreatora bywa natomiast bardzo zróżnicowany i zależy od firmy, z której usług skorzystasz. Przemyśl też zakup i rejestrację własnej nazwy. W sumie więc na budowę strony w taki sposób wydasz:

  • ok. 15-20 zł miesięcznie za najtańszy pakiet w kreatorze — on wystarczy do budowy nieskomplikowanego portfolio;
  • ok. 5-15 zł za pierwszy rok korzystania z domeny (kolejne lata to opłata rzędu 40-100 zł).

Kreatory nie zawsze też łatwo się pozycjonuje, ze względu na ich szablony. Ponadto czasem może być problem z przeniesieniem witryny w inne miejsce. Recenzję najlepszych kreatorów stron znajdziesz na naszej stronie.

Opcja 2: Przekonaj potencjalnego pracodawcę witryną w WordPressie

Drugim sposobem na budowę własnego portfolio jest wydzierżawienie miejsca na serwerze. To tzw. hosting, na którym następnie za darmo możesz zainstalować CMS. System zarządzania treścią (np. WordPress), pozwoli Ci w łatwy sposób stworzyć stronę. Będzie ona odpowiednio prezentowała Twoje dotychczasowe dokonania w internecie.

Wystarczy tylko, że:

  • założysz konto w serwisie hostingowym,
  • wybierzesz pakiet dla siebie,
  • wykupisz domenę,
  • skorzystasz z bezpłatnego certyfikatu SSL,
  • pobierzesz na swój serwer CMS-a (np. WordPress),
  • zalogujesz się do CMS-a,
  • wybierzesz szablon,
  • dostosujesz wzór do swoich potrzeb i stworzysz stronę.

Praca w WordPressie jest nieco bardziej skomplikowana niż w kreatorze. Daje za to więcej swobody w działaniu. Masz wzgląd w kod witryny, na który masz realny wpływ. Swoją stronę możesz też przenieść w każdym momencie na dowolny inny hosting. To pomaga w poszukiwaniu rozwiązań najatrakcyjniejszych cenowo. CMS-y udostępniają wiele szablonów — zarówno płatnych, jak i darmowych. Są wśród nich także wersje dostosowane do potrzeb osób budujących profesjonalne portfolio.

Czy opcja „hosting + CMS” ma jakieś wady? Podobnie jak kreatory, ona również jest najczęściej płatna. Hostingodawcy mają rozmaite pakiety cenowe, a do nich doliczyć musisz jeszcze kupno domeny. Ostatecznie więc płacisz:

  • ok. 50-200 zł rocznie za miejsce na serwerze (czasem pierwszy rok dla nowych klientów jest kilkukrotnie tańszy),
  • ok. 40-100 zł za rok korzystania z domeny (często pierwszy rok kosztuje 5-20 zł).

Zobacz: Ile kosztuje strona internetowa?

Certyfikat bezpieczeństwa SSL najlepsi hostingodawcy oferują za darmo. Wystarczy tylko, że podepniesz go pod odpowiednią domenę (zobacz: Co to jest domena internetowa? i Jak sprawdzić, czy domena jest wolna?). Podobnie jest z poradnikami, supportem czy narzędziami analitycznymi. Dzięki temu możesz porządnie zadbać o SEO i pozycjonowanie witryny. WordPress sprzyja też tworzeniu blogów, które mogą być atrakcyjnym uzupełnieniem Twojego portfolio.

Dla osób bez doświadczenia w tworzeniu stron obsługa CMS-a może być nieco skomplikowana. W tym przypadku samodzielnie musisz kupić hosting, pobrać WordPressa i zarejestrować domenę. Dla niektórych to prawdziwe wyzwanie. Prawie każdy serwis ma natomiast przygotowane artykuły tłumaczące wszystkie te kroki. Z jego pomocą na pewno sobie poradzisz. Możesz przeczytać też nasz poradnik. Szczegółowo wyjaśniamy w nim, jak stworzyć stronę internetową od A do Z.

Platformy stworzone do promocji portfolio

Trzecim sposobem są platformy zaprojektowane z myślą o prezentowaniu i promowaniu portfolio. Wgrasz do nich swoje prace i stworzysz swoją „stronę”, czy raczej profil. Następnie możesz swobodnie link do niego wysyłać pracodawcom czy rekruterom. Przykładem może być tu np. popularny w ostatnim czasie Behance.

Zaletą takiego rozwiązania jest jego prostota. Platformy tego typu oparte są zwykle na jednym szablonie. Dzięki temu są banalne w obsłudze. Każdy poradzi sobie z wgraniem na nie swoich prac i ich odpowiednim ustawieniem. Konfiguracja przebiega bezproblemowo, a witrynę od A do Z zbudujesz dosłownie w kilka chwil. Nie wydasz na to nawet złotówki, bo większość serwisów jest darmowych. Działają też często bez potrzeby wykupowania własnej domeny. Wystarczy tylko, że:

  • założysz konto,
  • uzupełnisz podstawowe dane,
  • wgrasz swoje prace.

Czy w takim razie takie rozwiązanie ma jakieś wady? Zwykle jego głównym minusem są dość ograniczone możliwości. Serwisy te są popularne wśród pracodawców, ale trudno się na nich wyróżnić. Wszystko przez to, że opierają się na jednym (lub maksymalnie kilku) szablonach. W dodatku nie są one w pełni edytowalne. Sprawia to, że wiele profili użytkowników wygląda bardzo podobnie i nie przyciąga uwagi.

Ponadto same edytory są dość ubogie w funkcje, a wgrywane prace muszą mieścić się w określonej wadze. Zdarzają się też na nich rozmaite reklamy. Dostępne są w różnych wersjach i specyfikacjach, niewiele natomiast jest w języku polskim. Są opcje dostosowane do rozmaitych branż. Najlepiej sprawdzają się natomiast w przypadku twórców, którzy swoje prace przedstawiają w formie zdjęć czy grafik.

Jak stworzyć portfolio dla konkretnej branży?

Każda branża rządzi się swoimi prawami. Zupełnie inaczej będzie przedstawiała swoje osiągnięcia modelka, a w inny sposób copywriter. Oba te zawody natomiast muszą atrakcyjnie zaprezentować swoje dotychczasowe dokonania i zdobyte umiejętności. We wszystkich witrynach da się wyróżnić zarówno wiele cech wspólnych, jak i różnic. Poniżej scharakteryzowaliśmy kilka zawodów, które najczęściej wymagają promocji online. Każdy z nich ma swoje znaki szczególne i cechy charakterystyczne. Ułatwiają one szybsze znalezienie dobrej pracy czy nawiązanie korzystnej współpracy.

Portfolio fotograficzne

Strona profesjonalnego fotografa opiera się w głównej mierze na zdjęciach. Obraz odgrywa tam oczywiście najważniejszą rolę. Na jaki szablon warto więc zdecydować się w tym przypadku? Najlepiej wybrać opcję zakładającą obecność w witrynie galerii, miniatur i obrazów rozmaitej wielkości. Bardzo ważna jest w tym przypadku responsywność. Oczywiście nie możesz zapomnieć też o umieszczeniu podstawowych informacji o sobie i danych kontaktowych. To jednak szczegóły, bo Twoja witryna będzie przemawiała do ludzi swoim wyglądem.

Ustal styl, który wyróżni Cię na tle konkurencji. Pamiętaj, by kolorystyka szablonu pasowała do wstawianych zdjęć. Możesz całą witrynę dopasować do siebie w jednym odcieniu lub podzielić ją na kilka części. Wszystko zależy od Ciebie, Twojej wyobraźni i różnorodności bazy wykonywanych zdjęć. Skup się też na wszystkich sektorach, w których działasz. Podkreśl znaczenie tego, w którym czujesz się najlepiej, np.:

  • fotografii produktowej,
  • pejzażach,
  • portretach,
  • martwej naturze,
  • reportażach.

Nie zapominaj, że dobrej jakości pliki zawsze swoje ważą. Przed wykupieniem pakietu w kreatorze czy hostingu, najpierw wybierz zdjęcia. Zorientuj się, jaką mają wagę. Następnie wybierz opcję, która na pewno poradzi sobie z nimi wszystkimi. Możesz postarać się je nieco odchudzić. To dobrze wpłynie na szybkość działania witryny i jej pozycjonowanie. Pamiętaj jednak, by uważać przy tym na jakość prezentowanych materiałów.

Portfolio modelki

Strona prezentująca dorobek modelki będzie nieco zbliżona do portfolio fotograficznego. W tym przypadku również musisz zadbać o odpowiednią pojemność serwera. Nie bez znaczenia będzie także motyw pozwalający na umieszczenie w witrynie wielu zdjęć.

Ten typ strony zakłada jednak promocję nie samych fotografii, a znajdującej się na nich postaci. Wybieraj więc takie prace, które pokazują Twoją moc i umiejętności. Pamiętaj, by przy ich selekcji decydować się na dzieła wykonywane w stylu, jaki Ci najbardziej odpowiada. To wskaże potencjalnemu pracodawcy ścieżkę, w której zamierzasz się rozwijać.

Jeśli masz taką możliwość, rozważ podzielenie swojego portfolio na kilka części. Warto zrobić podstrony lub zakładki z pracami o rozmaitym charakterze. Osobno przedstaw np.:

  • materiały reklamowe i marketingowe,
  • zdjęcia agencyjne,
  • okładki,
  • współprace produktowe,
  • portrety,
  • i inne.

Zadbaj ponadto o przedstawienie swojej osoby. Pamiętaj, że w modelingu liczy się nie tylko wygląd. Czasem warto wybrać do stworzenia tekstów np. doświadczonego copywritera. Powinien zwrócić uwagę na te cechy, których może oczekiwać od Ciebie potencjalny pracodawca.

Portfolio grafika i UX/UI designera

W tej branży liczy się kreatywność. Zadbaj więc o to, by Twoje portfolio było niepowtarzalne i zapadało w pamięć. Nie bój się edytować szablony lub nawet zaprojektować wszystko samodzielnie od podstaw. Jeśli tak zrobisz, zamieść dyskretnie tę informację w witrynie. Pamiętaj, że zawody te często się ze sobą przeplatają. W obu przypadkach więc musisz swoją witryną pokazać, że znasz się na swojej pracy. Przede wszystkim skup się na:

  • przejrzystości,
  • funkcjonalnościach,
  • strukturze,
  • intuicyjnym układzie.

Co istotne, wraz z dopracowaną witryną musi iść w parze wiele doskonałych projektów. Jeśli strona będzie słaba, a prace bezbłędne, rekruter może nabrać podejrzeń. Podobnie stanie się w sytuacji odwrotnej. Potencjalny pracodawca czy klient może zacząć się zastanawiać, czy na pewno znasz się na swojej pracy. Te branże słyną z ogromnej konkurencji. Czasem więc na tłumaczenie się nie będzie już czasu.

Projektując swoje portfolio, kieruj się aktualnymi trendami. Zadbaj też o to, by wszystkie projekty były czytelne i jasno opisane. Muszą doskonale działać też na wszystkich urządzeniach. Warto podzielić je na kategorie, np. zgodnie z:

  • pracodawcami, dla których były tworzone,
  • klientami, który je zlecali,
  • tematyką,
  • funkcją, którą pełniły.

Wybierz, które z tych kryteriów stawia Twoje prace w najlepszym świetle. Skorzystaj z zakładek lub podstron. Ułatwi to pracę rekruterowi, który wie, czego dokładnie oczekuje od kandydata. To może zadziałać na Twoją korzyść.

Portfolio architekta

Portfolio architekta musi samo przyciągać klientów. Ma pokazać, że znasz się na swojej pracy, ale też cenisz elastyczność. Wiele osób obawia się, że projektanci ich nie zrozumieją i realizacja projektu zakończy się fiaskiem. W tym przypadku tekst jest bardzo istotny. Musisz zapewnić odbiorcę, że znasz się na rzeczy.

Druga sprawa to galeria wizualizacji. Coraz więcej architektów odchodzi od tworzenia katalogów w PDF-ach, które klienci mogą pobrać. Wynika to z faktu, że internauci lubią wszystko przeglądać online. Znajdź więc motyw, który umożliwi Ci stworzenie wygodnej galerii. Pamiętaj też, by wszystkie zdjęcia zmieściły się na serwerze. Nie mogą też wpływać negatywnie na prędkość działania strony.

Przyjrzyjmy się dokładniej kwestii zdjęć. W odróżnieniu od np. portfolio fotografa, w tym przypadku klientowi może zależeć na detalach. Wiele osób pomija ogólny wygląd projektu, skupiając się na bardzo konkretnym rozwiązaniu. Zapewnij odbiorcom pełen dostęp do szczegółów. Jest wiele rozwiązań pozwalających na przybliżanie prac czy umieszczanie na nich opisów. Wszystko to poprawi komfort odbiorcy i da Ci szansę na osiągnięcie celu.

Nie zapomnij w portfolio umieścić swojej konkretnej oferty. Warto przygotować nawet kilka wariantów do wyboru. W ten sposób zatrzymasz potencjalnego klienta na dłużej w trybie „negocjacji”. Zorientuj się też, jak tę kwestię rozwiązuje Twoja konkurencja. Zaproponuj stawki lub pakiety zawierające różne usługi, które będą najatrakcyjniejsze na rynku.

Portfolio programisty

Programiści mają dość trudne zadanie. Najczęściej nie mogą zamieszczać w swoich witrynach kodów do portali, które tworzyli. Nieatrakcyjnie też wygląda wstawianie ich screenów opatrzonych skrótowymi hasłami.

Najlepiej w tym przypadku sprawdzi się więc portfolio w znacznej mierze oparte na opisach. Nie musisz zawierać w nim wszystkich projektów, w których dane Ci było uczestniczyć. Skup się na kilku najlepszych i umieść je w odrębnych miejscach w witrynie. Dobrze, by np. każdy miał swoją podstronę. Dokładnie je w tym miejscu opisz, uwzględniając:

  • obejmowane stanowisko,
  • zakres zadań,
  • czas potrzebny na wykonanie zlecenia,
  • zastosowane technologie,
  • wdrożone funkcjonalności.

Dobrą metodą jest poproszenie o przychylny komentarz klienta lub osobę nadzorującą pracę. Na koniec umieść link prowadzący do stworzonej strony, aplikacji czy projektu. Rzetelny i szczegółowy opis sprawi, że w oczach kontrahenta lub potencjalnego pracodawcy przedstawisz się z bardzo dobrej strony.

Portfolio copywritera

Copywriterzy – podobnie jak programiści – nie mogą opierać się wyłącznie na grafikach i obrazach. Często zakres ich działania jest bardzo szeroki i obejmuje wiele rozmaitych zadań. W tym przypadku polecane jest stworzenie strony, na której zostanie dokładnie rozpisana cała oferta. Dzięki temu Twój potencjalny klient będzie wiedział, na co może liczyć z Twojej strony.

Jak przedstawiać zrealizowane prace, będąc copywriterem? Najczęściej profesjonaliści robią to na dwa sposoby:

  • wstawiając linki do swoich tekstów,
  • publikując screeny stron, na których ich teksty się znajdują.

Niejednokrotnie metody te się ze sobą przeplatają. Często copywriterzy współpracują też w szerszym zakresie z redakcjami czy mediami. W takim przypadku warto umieścić link bezpośrednio do swojej strony typu „Prace autora” w danym medium.

Rozwiązaniem wartym uwagi w tym przypadku jest też prowadzenie zakładki „Blog”. Może być ona związana z branżą lub Twoimi zainteresowaniami. Będzie stanowić natomiast próbkę Twoich umiejętności, którą można pokazać każdemu klientowi. Warto w takim blogu tworzyć teksty o rozmaitym charakterze. W ten sposób odbiorcy będą wiedzieć, że uporasz się z zadaniami, jakie dla Ciebie mają.

Tworząc tego typu portfolio, musisz szczególnie zadbać o warstwę językową. Nie pozwól, by w Twojej witrynie znalazł się nawet najmniejszy błąd czy niedociągnięcie. To bowiem postawi Twoje umiejętności pod znakiem zapytania.

Dlaczego warto mieć profesjonalne portfolio online?

Coraz więcej osób decyduje się na tworzenie swojego portfolio w formie strony WWW. Metoda ta prześciga wersje w PDF, czy drukowane. Dzieje się tak, ponieważ:

  • jest łatwiejsza do przygotowania,
  • można ją błyskawicznie edytować,
  • ma dodatkowe opcje (np. pozwala na założenie bloga),
  • niewiele kosztuje,
  • strona jest ogólnodostępna,
  • stawia Cię w bardzo dobrym świetle.

To jednak tylko niektóre zalety internetowych portfolio. Dzięki nim możesz zdobyć wymarzoną pracę lub współpracę z klientem.

Przewaga w procesie rekrutacji

Nowoczesne podejście do szukania pracy najczęściej jest pozytywnie postrzegane przez firmy. Zależy Ci na zatrudnieniu w dynamicznie rozwijającym się przedsiębiorstwie? Pokaż, że nadążasz za trendami. Własna strona w wielu przypadkach sprawi, że zostawisz przynajmniej część konkurencji daleko w tyle.

Witryna udowadnia też, że poważnie traktujesz swoją karierę. Jeśli jest dopracowana, stanowi potwierdzenie Twojej staranności, wiedzy i zdolności. Może być otwierana i czytana przez rekruterów w każdym miejscu i czasie. Potencjalnie więc masz szansę lepiej zapaść im w pamięć niż kandydaci ze źle zrobionymi, przeciętnym portfolio.

Wygoda przy przedstawianiu zrealizowanych projektów

Portfolio w formie strony internetowej to synonim wygody. CMS lub kreator portfolio pozwoli Ci na błyskawiczną edycję przedstawianych projektów. Dzięki temu zawsze będziesz w stanie pochwalić się swoimi najnowszymi osiągnięciami.

Niektórzy rekruterzy wracają do portfolio, jakie otrzymali, nawet po wielu miesiącach. Wersje w PDF przez ten czas mogą się zdezaktualizować lub zwyczajnie źle zestarzeć. Przy modyfikowanym na bieżąco serwisie WWW na pewno Cię to nie spotka. Masz nawet szansę zachwycić odbiorcę na nowo, zupełnie nowymi materiałami.

Oszczędność czasu

Witryny internetowe są szybkie w edycji i łatwe do stworzenia. Docenią to zarówno osoby na bieżąco pozyskujące nowych klientów, jak i te poszukujące stałego zatrudnienia. W obu przypadkach nie musisz męczyć się z tworzeniem bezustannie nowych plików PDF. Edytuj portfolio w czasie rzeczywistym, bez zamartwiania się poprzednimi wersjami. Nic nie musisz drukować czy nosić na spotkania rekrutacyjne. Wszystko dostępne jest od ręki w sieci.

To też oszczędność czasu dla drugiej strony procesu rekrutacyjnego. Wszystkie Twoje projekty, cechy i umiejętności rekruterzy i klienci mają w jednym miejscu. Nie muszą przechowywać opasłych teczek i dokumentów. Poznają Cię jeszcze przed rozmową czy spotkaniem. Jak na dłoni mają przedstawione wszystko, co potrafisz. To ułatwia im szybsze podjęcie ostatecznej decyzji.

Samorozwój, budowanie wiarygodności i zdobywanie zaufania

Internetowe portfolio to szansa na samorozwój. Jeśli masz stronę WWW, możesz budować swoją pozycję w sieci. Nie musi być to nawet związane z szukaniem klientów czy uczestniczeniem w rekrutacjach. Wystarczy tylko, że np. będziesz prowadzić branżowego bloga i zadbasz o pozycjonowanie.

Każdy wpis to potwierdzenie Twojej wiedzy i profesjonalizmu. Już samo to stawia Cię w dobrym świetle. Udało Ci się zdobyć imponujące liczby odsłon i zyskać zaufanie odbiorców? Tym także musisz się pochwalić. To dodatkowy plus, który przyczyni się do budowy wiarygodności i zwiększy Twoje szanse podczas rekrutacji.

FAQ

Dlaczego warto mieć portfolio?

Portfolio jest zbiorem Twoich prac wykonanych przez lata kariery zawodowej. Stanowi dowód na to, że rzeczywiście masz zdolności, których potrzebują klienci lub pracodawcy. Jeśli stworzysz dokument w odpowiedni sposób, możesz przekonać do siebie rekruterów. Pokażesz, że jesteś dokładnie tą osobą, której szukają.

Czasem mówi się, że człowiek je oczami. Dokładnie tak jest w przypadku portfolio. Możesz napisać, co umiesz i w jakim stopniu. Nawet jeśli doskonale to opiszesz, nie przyniesie to takiego efektu, jak pokazanie gotowego projektu. Właśnie dlatego posiadanie własnej strony jest tak przydatne. Masz szansę przekonać do siebie rekrutera realnymi działaniami, które masz na swoim koncie. Im ładniejsza będzie ich forma, tym większa szansa, że zadziałają na Twoją korzyść.

Czy trzeba zrobić portfolio, żeby znaleźć pracę?

Wysyłanie portfolio — szczególnie w przypadku zawodów kreatywnych — jest standardową praktyką. Wymaga tego większość pracodawców i klientów. Trudno się zresztą dziwić. Każdy chce zobaczyć, czy faktycznie umiesz robić to, co deklarujesz. Często jest to wręcz element najważniejszy, decydującym o ewentualnym zatrudnieniu lub też odmowie. Czasem dodatkowo wymagane może być też CV w formie zwięzłego dokumentu czy krótki list motywacyjny.

Niewykluczone oczywiście, że bez portfolio również uda Ci się znaleźć pracę. Wiele zależy od branży, w której szukasz zatrudnienia. Są sektory, w których o wiele bardziej cenione jest dobre CV czy rekomendacje od poprzednich pracodawców. Nie brak zawodów, gdzie portfolio wcale się nie sprawdza, bo zwyczajnie nie ma co w nim pokazać. Zorientuj się, jak działa Twoja potencjalna konkurencja. Na tej podstawie przygotuj materiały, które będą promować Cię podczas procesu rekrutacji.

Czy można zrobić portfolio online za darmo?

Portfolio online free jest możliwe do wykonania. Pozwalają na to zarówno kreatory witryn, jak i hostingi, na których zainstalujesz CMS. Nie brak też witryn umożliwiających budowę profilu na podstawie gotowego szablonu, który wystarczy wypełnić. Czy jednak są to rozwiązania warte polecenia?

Zwykle korzystanie z opcji bezpłatnych wiąże się z licznymi niedogodnościami. Nic nie płacisz za budowę strony, ale w zamian:

  • mogą pojawiać się na niej reklamy usługodawcy,
  • są rozmaite ograniczenia, np. w kwestii korzystania ze skrzynek e-mail,
  • na Twojej stronie będą wyświetlane reklamy,
  • usługodawca będzie linkował swój serwis w Twoim portfolio,
  • Twoja nazwa będzie nieprofesjonalnie i podejrzanie wyglądającą subdomeną.

Choć są sposoby na darmową stronę internetową, to w praktyce jednak darmowe internetowe portfolio raczej nie będzie działało na Twoją korzyść. Nie zyskasz dzięki niemu wiarygodności i czeka Cię zmaganie się z licznymi utrudnieniami.

Lepszą strategią jest inwestycja w najtańszy pakiet kreatora czy hostingu oraz domenę. W ten sposób założysz dobrze wyglądającą witrynę. Postawisz na niej portfolio z prawdziwego zdarzenia. Pakiety często wykupić można na określony czas. Po znalezieniu pracy czy zdobyciu klienta możesz więc zawsze wrócić do wersji darmowej. Jedynie własna nazwa wymaga kupna od razu na minimum rok z góry. Z drugiej strony jednak to koszt zaledwie kilkudziesięciu złotych rocznie.

Czy do portfolio trzeba załączać list motywacyjny?

List motywacyjny może być wymagany przez konkretną firmę, w której chcesz się zatrudnić. Zwykle pracodawcy piszą o tym od razu w ogłoszeniu o pracę. Praktyka ta jednak jest coraz rzadziej stosowana. Zwykle etap ten zastępowany jest rozmową wstępną z działem HR. Podczas niej padają pytania, na które odpowiedzi zwykle zawierało się w listach, np.:

  • dlaczego interesuje Cię praca w tej konkretnej firmie,
  • jakie są Twoje pasje i zainteresowania (istotne z punktu widzenia pracodawcy),
  • dlaczego dane stanowisko byłoby dla Ciebie odpowiednie,
  • czym wyróżniasz się na tle innych kandydatów,
  • jakie jest Twoje doświadczenie zawodowe, przydatne na stanowisku, o które się ubiegasz.

Niektóre firmy pomijają kwestię listów motywacyjnych, zastępując je inną formą. Zdarza się, że proszą one kandydatów o wysyłanie CV wraz z krótkim mailem. W jego treści potencjalni pracownicy proszeni są o zawarcie istotnych dla przedsiębiorstwa informacji. Często w znacznej części taka skrócona forma pokrywa się z treścią listów.

Czy w znalezieniu pracy pomaga pozycjonowanie portfolio online?

Portfolio internetowe ma zwykle formę witryny online. Jest opublikowane i mają do niego dostęp wszyscy użytkownicy. Skoro więc i tak jest serwisem, to warto zadbać o jego pozycjonowanie. Popracuj nad kwestiami SEO, by strona wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu zyskasz szansę, że potencjalni klienci lub pracodawcy sami Cię znajdą. Nawet jeśli nie szukasz pracy, być może będziesz otrzymywać propozycję dodatkowych współprac. To pozwoli Ci się rozwijać i rozbudowywać swoje portfolio.

Dobrze pozycjonowana strona internetowa to też dowód na ciągłą pracę nad sobą. Twój szef może dostrzec, że się starasz i bezustannie rozwijasz. Nowe umiejętności mogą pomagać Ci w zawodzie. Wykorzystaj je też np. przy ubieganiu się o awans. Ponadto aktualna witryna o dobrej pozycji przyda Ci się również, gdy zechcesz zmienić miejsce zatrudnienia. Grono zdobytych odbiorców może pomóc Ci w poszukiwaniach. Od początku cieszyć się też będziesz większą wiarygodnością i zaufaniem.