PORADNIKI

31 min. czytania

Jak i gdzie założyć bloga?

Jak założyć bloga?

Fot. Storyset

Chcesz założyć bloga, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Cały proces wcale nie jest skomplikowany, choć musisz podjąć kilka ważnych decyzji. Prowadząc platformę blogową, czeka Cię też wiele obowiązków. Tylko ich dopełnienie sprawi, że Twoja witryna będzie miała szansę osiągnąć sukces. Przyciągnie do Ciebie odbiorców albo nawet przyniesie finansowe zyski. Może stać się sposobem na życie, który pokochasz. Najpierw jednak musisz wiedzieć, z czym dokładnie wiąże się posiadanie i prowadzenie bloga.

Spis treści
Strona WWW

Od strony technicznej założenie bloga nie różni się znacznie od budowy każdej innej strony WWW. Możesz zdecydować się na bezpłatny blog. Nic nie stoi też na przeszkodzie, by zbudować go np. na popularnej platformie WordPress. Jeśli chcesz otrzymywać wiadomości, dodaj formularz kontaktowy. Do Twojej dyspozycji jest sekcja komentarzy, galerie, przydatne wtyczki czy podział wpisów na kategorie. Wszystko zależy tylko i wyłącznie od Twoich oczekiwań, planów i możliwości finansowych.

Na rynku jest tak wiele opcji na to, jak założyć bloga i zarabiać, że na pewno wybierzesz coś dla siebie. Najpierw jednak zorientuj się, czym dokładnie jest ta forma działalności online. Określ swoje zainteresowania i tematykę, w której czujesz się dobrze. Zadbaj też o kwestie techniczne i odpowiednie funkcjonalności. Na końcu skup się nad promocją i docieraniem do odbiorców. Przygotowany przez nas poradnik przeprowadzi Cię przez wszystkie etapy:

  • pomysł na bloga,
  • platformę, na której można stworzyć bloga,
  • zakładanie bloga,
  • zarabianie na prowadzeniu swojego bloga,
  • pozycjonowanie bloga,
  • promowanie profesjonalnego bloga w mediach społecznościowych i nie tylko.

Dowiesz się więcej na temat hostingu, przeczytasz o wartości SEO czy rejestracji domeny. Przekonaj się sam, jak założyć bloga. Zastanów się nad swoimi planami i przystąp do działania w profesjonalny sposób.

Jakie są rodzaje blogów?

Rodzaj Twojego bloga i sposób jego prowadzenia mogą być niezwykle różnorodne. Najczęściej w internecie spotykamy:

  • blogi osobiste — dotyczą przeżyć autora oraz jego przemyśleń. Pisz w nich wszystko to, na co tylko masz ochotę. Dziel się z odbiorcami swoimi doświadczeniami i historiami lub twórz własny pamiętnik. Teksty mogą dotyczyć ściśle określonej tematyki bądź być bardzo różnorodne;
  • blogi hobbystyczne — zwykle skupiają się wokół konkretnego obszaru twórczego, związanego z Twoim hobby. Dzięki nim możesz dzielić się z odbiorcami swoimi osiągnięciami czy wynikami swojej pracy. Nie brak w tym segmencie też poradników czy recenzji różnych rozwiązań;
  • blogi zawodowe i blogi firmowe — związane z daną branżą bądź firmą. Dotyczą ściśle określonych zagadnień. Nawiązują najczęściej do konkretnego profilu działalności, branży lub sektora gospodarki. Tworzone najczęściej przez specjalistów w danym fachu.

Innym kryterium podziału jest ilość osób, które w danej witrynie się wypowiadają. Do potencjalnych czytelników może mówić:

  • tylko jedna osoba — blog indywidualny,
  • cała grupa — blog kolektywny.

Strony internetowe w formie blogów da się rozróżniać też ze względu na treści, jakie się w nich znajdują. Do swojej witryny bezpośrednio możesz wstawiać:

  • teksty — blog tekstowy,
  • materiały wideo, nagrania — videoblog,
  • zdjęcia — photoblog,
  • nagrania dźwiękowe — audioblog,
  • odnośniki do zewnętrznych materiałów — linklog.

Różne te elementy możesz też łączyć i przeplatać. W końcu to Twój blog, twórz go zatem w taki sposób, jaki Tobie odpowiada.

Ile trwa proces zakładania bloga?

Nie potrzeba wiele czasu, aby założyć bloga. Z technicznego punktu widzenia musisz jedynie:

Jeśli masz już doświadczenie w tworzeniu stron WWW, nie powinno Ci to zająć wiele czasu. Nowoczesne kreatory i systemy zarządzania treścią pozwalają na stworzenie własnego miejsca w sieci w zaledwie kilka godzin. Adres internetowy rejestrujesz od ręki, podobnie jak dostęp do serwera. Dłużej zająć Ci może natomiast zastanawianie się nad tematyką i formą witryny. Wiele spędza też długie godziny na jej promowaniu i dbaniu o rozwój. Jeśli jednak efekty będą widoczne, ta część powinna być już dla Ciebie czystą przyjemnością.

Jak założyć bloga w praktyce?

Możesz założyć bloga na kilka sposobów. Do Twojej dyspozycji są:

  • darmowe i płatne kreatory witryn,
  • wykupienie hostingu i stworzenie bloga w systemie zarządzania treścią, takim jak np. WordPress,
  • możliwość stworzenia bloga na gotowych platformach, takich jak np. Blogger.com.

Jak założyć bloga osobistego, by był on najlepszy? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wybór należy do Ciebie, a każda droga może prowadzić do sukcesu. We wszystkich z powyższych przypadków da się natomiast wyróżnić kilka kroków, które początkujący bloger musi wykonać.

1. Jaki blog założyć? Określ tematykę swojego bloga

Zakładanie własnego bloga zacznij od ustalenia, czego on powinien dotyczyć. Witryny mogą być związane z dziesiątkami rozmaitych branż. Najczęściej twórcy skupiają się na sektorach, którymi się interesują. Warto poświęcić się tematom, które sprawiają przyjemność. Wtedy tworzenie nowych wpisów staje się przyjemnością. Wśród szczególnie popularnych tematyk znajdują się m.in.:

  • moda i uroda,
  • zdrowie i fitness,
  • podróże i ciekawostki ze świata,
  • finanse, inwestowanie, oszczędzanie i zarządzanie pieniędzmi,
  • kulinaria,
  • motoryzacja.

2. Wymyśl nazwę bloga

Gdy już ustalisz tematykę własnego bloga, czas przejść do nazwy. Może ona nawiązywać do poruszanych zagadnień, czy określeń branżowych. , Często wybierane są tytuły bezpośrednio odnoszące się do imienia, nazwiska czy pseudonimu autora. Często bywa żartobliwa, ale nie brak też takich z góry wskazujących na profesjonalizm twórców. Wszystko zależy od poruszanej tematyki i rodzaju Twoich odbiorców. Wymyśl taką nazwę, by im się podobała i stawiała witrynę w dobrym świetle.

Istotne jest to, by nazwać swojego bloga pomysłowo, ale zarazem niezbyt skomplikowanie. Jeśli zamierzasz postawić witrynę na własnej domenie, sprawdź też dostępność nazw, które Ci się podobają. Powinny być łatwe do zapamiętania oraz wpisania w wyszukiwarce. To ułatwi Ci zdobywanie nowych odbiorców i docieranie do nich.

3. Wybierz platformę blogową

Czas przystąpić do konkretnych działań. Na początku musisz wybrać platformę odpowiednią do założenia bloga. Weź pod uwagę:

  • ceny,
  • dostępne szablony,
  • funkcjonalności,
  • opcje dodawanie galerii zdjęć, filmów, materiałów zewnętrznych,
  • różnorodność dostępnych wtyczek,
  • opcję tworzenia formularzy kontaktowych,
  • support, poradnik dla początkujących i wsparcie techniczne oferowane w serwisie,
  • łatwość obsługi platformy.

Najpopularniejszą platformą blogową jest WordPress. Wystarczy tylko, że znajdziesz hosting WordPress czy inny hosting dla bloga i zainstalujesz tam WP. Wiele osób jednak decyduje się też na kreatory stron WWW. Najpopularniejsze z nich to np. WebWave, Wix czy Zyro. W ich przypadku w jednym miejscu stworzysz witrynę od A do Z. Cała budowa odbywa się za pomocą metody „przeciągnij i upuść”. Alternatywą jest skorzystanie z gotowych platform, takich jak np. Blogger.com. To jednak rozwiązanie mniej atrakcyjne od dwóch poprzednich. Przede wszystkim wpływają na to liczne ograniczenia stosowane przez tego typu serwisy.

Wariant 1: Kreatory witryn

Wiele osób decyduje się na stworzenie bloga w kreatorze. To sposób na budowę strony nawet przez osoby bez żadnego doświadczenia. Do wyboru masz wiele serwisów, które udostępniają rozmaite warianty cenowe. W ich ramach do Twojej dyspozycji pozostają dziesiątki (a nawet setki) darmowych motywów. Możesz je dowolnie edytować i zmieniać.

Stworzenie bloga w kreatorze jest bardzo łatwe. Wystarczy jedynie, że założysz konto w wybranym serwisie. Następnie wybierasz szablon, a system sam przekierowuje Cię do edytora. Z jego poziomu możesz w pełni dostosowywać witrynę do swoich potrzeb i oczekiwań. Masz też dostęp do panelu klienta. Tam znajdziesz opcję kupna własnej domeny, tworzenia nowej strony czy regulowania płatności. Gdy Twój blog będzie już dopracowany pod każdym względem, publikujesz go poprzez naciśnięcie jednego przycisku. Od tej chwili możesz rozpocząć już jego promocję.

Ile kosztuje stworzenie bloga w kreatorze? Zwykle wystarczy wykupić jeden z pakietów, by w cenie otrzymać:

  • dostęp do kreatora,
  • wiele edytowalnych szablonów,
  • hosting,
  • certyfikat SSL.

Ceny pakietów są bardzo różnorodne. Zazwyczaj dla bloga wystarczające są natomiast opcje najtańsze, które kosztować mogą ok. 10-300 zł miesięcznie. Do tego dolicz koszt domeny. Łącznie daje to sumę ok. 150-400 zł za cały rok. Alternatywą są darmowe rozwiązania. Niektóre kreatory udostępniają klientom bezpłatne subdomeny. Dzięki nim Twój blog może swobodnie działać bez żadnych opłat. Musisz natomiast liczyć się w tym przypadku z licznymi ograniczeniami czy reklamami serwisu. Nie jest to zatem dobre rozwiązanie dla osób tworzących profesjonalny serwis.

Największą zaletą kreatorów jest ich uniwersalność. Projektowanie strony czy edycja szablonów nikomu nie sprawi większych problemów. Odbywa się szybko i łatwo, dzięki czemu blog da się stworzyć w zaledwie kilka godzin. Same edytory także są zbudowane w sposób bardzo intuicyjny. Serwisy udostępniają ponadto mnogość wtyczek i poradników do wyboru. Dzięki temu każdy znajdzie tam rozwiązania, których potrzebuje.

Nie oznacza to jednak, że ten sposób tworzenia bloga pozbawiony jest minusów. Co jest największą wadą kreatorów? Niektóre uniemożliwiają lub utrudniają przenoszenie stron na inne platformy. To znaczny problem, np. gdy dojdzie do zmiany cennika na taki, który Ci nie będzie odpowiadać. Czasem też struktury witryn nie sprzyjają pozycjonowaniu. W ich kod nie można zajrzeć. To zdecydowane utrudnienie dla osób mających pojęcie o programowaniu.

Wariant 2: Hosting + WordPress

Hosting pozwala na „dzierżawienie” fragmentu serwera. Możesz na nim trzymać pliki bloga, dzięki którym wyświetla się on poprawnie w przeglądarce. Konto hostingowe jest niezbędne, jeśli chcesz stworzyć jakąkolwiek stronę WWW.

Większość serwisów ma kilka pakietów cenowych i wydajnościowych do wyboru. Dostosowane są do potrzeb rozmaitych użytkowników. Najczęściej do prowadzenia bloga wystarczają najtańsze warianty. Przed podjęciem decyzji zawsze zastanów się jednak, jakie stawki Cię satysfakcjonują. Poszukaj też oferty o najlepszym stosunku ceny do jakości usługi i poziomu jej rozbudowania.

Jak założyć bloga za darmo na WordPress? Zgadza się, proces zakładania bloga może być również całkowicie bezpłatny. Niektórzy hostingodawcy oferują bowiem miejsce na serwerze i dostęp do WP bez opłat. To dobre rozwiązanie dla osób początkujących, lecz ma wiele wad. Przede wszystkim w takiej sytuacji na Twoim blogu pojawią się reklamy usługodawcy. Zależnie od warunków umowy, możliwe jest umiejscowienie np. jego loga czy linku odsyłającego do hostingu. Często też niemożliwe jest tworzenie w tym modelu większej liczby zakładek czy podstron albo podpięcie własnej domeny. Wszystko to często zniechęca osoby podchodzące do tematu w sposób profesjonalny. Decydujesz się na założenie bloga z myślą o jego intensywnym rozwoju i promocji? Jeśli chcesz zacząć zarabiać na pisaniu, to raczej rozważ inwestycję w bloga płatnego.

Stworzenie bloga na WordPressie to zazwyczaj koszt około 100-400 zł rocznie. Składa się na niego:

  • opłata za hosting — zwykle ok. 50-200 zł na rok (zobacz: Ile kosztuje hosting?);
  • domena — 10-20 zł za pierwszy rok i 50-100 zł przy przedłużaniu abonamentu.

Jest to rozwiązanie porównywalne cenowo do kreatorów. Pozwala natomiast na większą swobodę. Bloga na WodPressie możesz bowiem dowolnie przenosić do innych usługodawców. Zyskujesz większy wpływ na kod strony, który łatwiej dostosujesz do wymagań pozycjonowania. Minusem natomiast jest obecność płatnych szablonów. Często też ich obsługa i wprowadzanie zmian uznawane są za mniej intuicyjne niż w kreatorach. By sprawnie zbudować stronę w taki sposób, przyda Ci się nieco doświadczenia w tej materii. Podobnie wygląda sprawa z poszukiwaniem hostingu, instalowaniu CMS-a na serwerze czy transferem domeny z innego serwisu.

Wariant 3: Blog na gotowej platformie

Początkujący blogerzy decydują się czasem na skorzystanie z gotowych platform blogowych. Jedną z najpopularniejszych w Polsce jest Blogger czy WordPress.com (mocno ograniczona wersja WordPressa uruchamiana za darmo). Przy jego pomocy rzeczywiście stworzysz własne miejsce w sieci. Wystarczy jedynie, że założysz konto na platformie i wybierzesz interesujący Cię szablon. Od razu możesz przystąpić do jego edycji i zapełniania go treścią.

Korzystanie z tego rozwiązania trudno jednak nazwać idealnym. Przede wszystkim musisz pamiętać, że nie jesteś w tym przypadku 100-procentowym właścicielem bloga. Jeśli właściciel postanowi zamknąć taką witrynę, to Twoja strona przepadnie. Posty, które nie będą zgodne z polityką usługodawcy, również mogą być ograniczane czy usuwane. Tego typu miejsca zwykle dysponują też mniejszą ilością wtyczek czy motywów. Czasem nie mają rozbudowanej sekcji SEO i obszernych poradników. W wielu aspektach bywają mniej intuicyjne. Dotyczy to zarówno funkcjonalności przygotowywanych dla odbiorców, jak i administratorów.

Główną zaletą gotowych serwisów jest to, że stworzysz w nich bloga praktycznie za darmo. Musisz zdecydować się wtedy na korzystanie z subdomeny i nie masz możliwości podpięcia własnego adresu / domeny. Wtedy jednak Twoja strona nie będzie wyglądała profesjonalnie — podobnie jak w przypadku bezpłatnej opcji w kreatorach.

Minusem tego typu usługodawców jest też to, że są bardzo popularni. Nie oferują zbyt wielu motywów i opcji ich edycji. W efekcie tego Twój blog może nie wyróżniać się na tle konkurencji. Jeśli nie masz doświadczenia w projektowaniu witryn, trudno Ci też będzie nadać mu profesjonalny charakter. W tej kwestii natomiast wiele zależy od Ciebie, Twoich umiejętności oraz kreatywności. Trudno jest też później przenieść stronę z Bloggera na własny hosting i WordPressa, gdy opcje platformy przestaną być wystarczające. Osobom myślących o profesjonalnym blogowaniu natomiast polecalibyśmy raczej skupienie się na dwóch pierwszych rozwiązaniach.

5. Rejestracja domeny

Gdy platforma jest już wybrana, czas oficjalnie zarejestrować nazwę bloga. W internecie znajdziesz wiele stron, które to umożliwiają. Pamiętaj, że domena zawsze ma taką samą jakość, niezależnie od tego, gdzie ją kupisz. Poszukaj więc najtańszej oferty na rynku w naszym rankingu najtańszych rejestratorów domen. Większość kreatorów i hostingodawców pozwala przenosić do siebie domeny z innych serwisów lub je podpinać. Odbywa się to szybko, nie wiąże się z większymi problemami i zwykle nic nie kosztuje. Dzięki temu możesz zaoszczędzić sporo pieniędzy na całym procesie.

Niektóre serwisy pozwalają zarejestrować nazwę bloga od razu na swojej stronie. To wygodna propozycja, nie musisz bowiem martwić się późniejszym przenoszeniem domeny. Sprawdź jednak, czy oferowane stawki na pewno się opłacają. Czasami wygoda kosztuje kilka razy więcej niż podpięce domeny, które zajmuje tylko kilka minut.

Alternatywą jest darmowa rejestracja domeny, oferowana przez bezpłatne hostingi i kreatory. To rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu subdomen usługodawcy. Takie nazwy jednak najczęściej nie wyglądają profesjonalnie. Składają się z ciągu przypadkowych znaków i nie nadają serwisowi wiarygodności. Strona na własnej domenie daje też dostęp do skrzynki e-mail o bardzo dobrze wyglądającym adresie. Wersja darmowa nie jest reprezentatywna. Często lepiej zastąpić ją nawet standardowym mailem założonym niezależnie od witryny.

6. Certyfikat SSL

Proces założenia bloga obejmuje wiele istotnych kwestii. Pamiętaj, że musisz zadbać o bezpieczeństwo strony oraz odwiedzających ją użytkowników. Pomoże Ci w tym certyfikat SSL. Dzięki niemu wszelkie dane wprowadzane przez czytelników na Twoją stronę będą bezpieczne. Ułatwi Ci on też pozycjonowanie. Wyszukiwarki przychylniej patrzą na witryny dbające o ochronę swoich odbiorców. Certyfikat SSL możesz kupić lub zdobyć za darmo. Na szczęście większość hostingodawców udostępnia SSL w swojej ofercie zupełnie bezpłatnie.

7. Skorzystaj z szablonów stron WWW lub stwórz wszystko od podstaw

Pora na jedną z najprzyjemniejszych czynności, która umożliwia założenie bloga. Mowa oczywiście o zaprojektowaniu strony. W internecie dostępne są dziesiątki rozmaitych szablonów stron internetowych i blogów. Praktycznie każdy może swobodnie z nich korzystać. Są one:

  • stworzone i dostępne tylko w konkretnych kreatorach,
  • dostępne tylko na WordPress,
  • przeznaczone do projektów HTML/CSS.

Wybierz te odpowiadające platformie, na której będziesz prowadzić swojego bloga. Najczęściej podzielone są ze względu na tematykę bądź wartość użytkową. Dzięki temu łatwo znaleźć wśród nich coś odpowiadającego Twoim wymaganiom.

Zaletą gotowych szablonów jest to, że znacznie przyśpieszą budowę Twojej witryny. Zazwyczaj można je łatwo edytować i zmieniać w nich wszystko. Dostosujesz do swoich potrzeb m.in. nagłówki, napisy, menu, zdjęcia i elementy graficzne. Dzięki temu łatwo każdy wzór zmienisz tak, by odpowiadał Twoim gustom i pomysłom. Stworzysz w ten sposób witrynę uniwersalną i niepowtarzalną.

Obsługa serwisów również nie należy do skomplikowanych. Zarówno w przypadku kreatorów, jak i systemów zarządzania treściami, nie musisz zazwyczaj umieć nawet kodować. Dzięki temu bloga mogą tworzyć osoby nieposiadające wiedzy i umiejętności z zakresu budowy stron.

Alternatywą jest stworzenie Twojego bloga od podstaw samodzielnie. Serwisy nie robią problemu z rozpoczęciem pracy od tzw. białej kartki. W takim przypadku jednak droga do założenia bloga może być nieco dłuższa i bardziej wyboista. Projektowanie nie jest bowiem tak łatwe, jak mogłoby się wydawać. Musisz zadbać zarówno o warstwę estetyczną strony, jak i elementy funkcjonalne. O niczym nie możesz zapomnieć, by nie zniechęcić do siebie potencjalnych czytelników.

8. Wygląd bloga to nie wszystko. Co z wtyczkami?

Jeśli w ramach Twojej strony internetowej powstała już cała warstwa graficzna, to czas przejść do segmentu użytkowego. Moduł wtyczek pozwala na skorzystanie z wielu rozwiązań przydatnych zarówno dla Ciebie, jak i użytkowników. Na swoim blogu możesz zastosować rozmaite rozwiązania:

  • nawigację,
  • mapy,
  • formularze kontaktowe i rezerwacyjne,
  • sekcje komentarzy i ich moderację (pozwalającą np. na usuwanie wszelkich niepożądanych komentarzy),
  • analizę ruchu na stronie,
  • zachowania czytelników,
  • czas spędzony przez odbiorców na stronie.

Przydatne wtyczki najczęściej bardzo łatwo i szybko dodasz do swojej witryny. Często są powiązane z zewnętrznymi witrynami. Mogą natomiast być też autorskimi rozwiązaniami usługodawcy.

Gdy wszystkie te elementy masz już gotowe, przejdź do prowadzenia bloga. Opublikuj stronę, a następnie przygotuj pierwszy artykuł. Pamiętaj, że jako jedyny będzie on promował Twoją stronę. Powinien być zatem naprawdę atrakcyjny. Nie zapomnij też przy okazji stworzyć zakładki „O mnie” lub podobnej. Dzięki temu osoby, które odwiedzą Twoją stronę, będą mogły Cię poznać. To może je zachęcić do dalszej obserwacji i czytania kolejnych wpisów.

Zakładanie bloga w kreatorze krok po kroku

Założenie bloga w kreatorze nie trwa zbyt długo. Idealnie sprawdzą się do tego tak popularne serwisy, jak np. Wix albo WebWave. Oferują one zarówno opcje darmowe, jak i płatne. Mają kilka pakietów cenowych do wyboru i bardzo dużo szablonów. Cały proces zakładania Twojego bloga skupiać się będzie w nich natomiast na czterech głównych krokach:

  • założeniu konta i wyborze optymalnego pakietu,
  • wyborze odpowiedniego szablonu i dostosowaniu go do swoich wymagań,
  • dodaniu odpowiednich wtyczek i dodatków,
  • publikacji.

Poniżej omówiliśmy każdy z tych etapów. Dzięki temu szybko stworzysz swoje własne miejsce w internecie, bez niepotrzebnego stresu.

Krok 1: Załóż konto i wybierz pakiet

Najpierw musisz wybrać kreator, w którym chcesz założyć bloga. Porównaj oferowane pakiety cenowe oraz funkcjonalności różnych firm. Wybierz te, które są najbliżej Twoich oczekiwań. Gdy już podejmiesz decyzję, naciśnij odpowiedni przycisk umożliwiający stworzenie nowego konta.

W przypadku WebWave przejdź na stronę webwavecms.com i znajdź zielony button „Zacznij teraz” lub „Zarejestruj się”. Znajdują się one w centralnej części witryny oraz prawym górnym rogu strony.

Strona WebWave

W Wix za utworzenie nowego konta odpowiadają przyciski „Do dzieła” oraz „Zarejestruj się”. Przejdź na stronę wix.com i kliknij jeden z nich. Są w niemalże tych samych miejscach co w WebWave.

Strona WWW WIX

Dalej podaj dane niezbędne do przejścia procesu rejestracji. Ich lista może różnić się w zależności od kreatora. Najczęściej natomiast wymagany jest tylko adres e-mail oraz hasło. Gdy je wpiszesz i uwierzytelnisz profil, klikając w link aktywacyjny, możesz przejść na swoje konto. Tam masz możliwość wyboru interesującego Cię pakietu oraz — ewentualnie — kupna lub transferu domeny. Certyfikat SSL kreatory najczęściej dodają za darmo do każdej strony. Po podjęciu wszystkich decyzji możesz przejść do budowy własnego miejsca w sieci.

Krok 2: Wybierz szablon i dostosuj wygląd bloga

Kreatory dysponują imponującą liczbą dostępnych szablonów. WebWave udostępnia ich blisko 100, a Wix ponad 800. Są podzielone na rozmaite kategorie — zarówno tematyczne, jak i użytkowe. Dzięki temu możesz kierować się poruszanymi zagadnieniami, ale także typem wpisów. Pierwszy z wymienionych kreatorów dzieli blogi na:

  • o życiu i o sobie,
  • jedzenie i podróże,
  • aktualności i biznes,
  • sztuka,
  • moda i uroda,
  • sport i zdrowie,
  • podkast.
Szablony dla bloga w WIX

Wix w kategorii „blog” ma cztery główne motywy. Pamiętaj jednak, że wszystkie szablony są w pełni edytowalne. Możesz więc wybrać dowolny wzór z każdego sektora tematycznego. Następnie bez problemu dostosujesz go do swoich oczekiwań.

Szablony dla bloga w WebWave

Po znalezieniu pożądanego motywu przejdź do jego edycji. Większość kreatorów działa w oparciu o metodę „przeciągnij i upuść”. Dzięki niej na pewno poradzisz sobie z budową bloga. Sprawisz w ciągu zaledwie kilku godzin, że będzie wyglądał tak, jak sobie wymarzysz. Pomogą Ci w tym liczne samouczki i poradniki. Wszystkie elementy możesz dodawać, usuwać i edytować zgodnie ze swoim zamysłem. Edytor pozwala Ci też na wstawianie nowych sekcji i elementów. Dzięki temu będziesz bez problemu publikować kolejne wpisy czy zdjęcia.

Edycja strony bloga w WIX

Krok 3: Wtyczki i dodatki

Kreatory zawsze pozwalają na dodawanie do stron wtyczek, dodatków i rozmaitych elementów. Dzięki nim Twoja witryna będzie w pełni funkcjonalna i wygodna w obsłudze. Pomogą one też Tobie w zarządzaniu, promocji oraz pozycjonowaniu. Przy ich użyciu możesz np.:

  • dodawać galerie,
  • edytować przyciski,
  • wstawiać kody rozwiązań z innych witryn,
  • monitorować ruch na stronie,
  • obserwować zachowania użytkowników,
  • kontrolować SEO,
  • promować wpisy w social mediach.

Wix posiada Wix App Market z niezwykle bogatą paletą wtyczek i autorskich rozwiązań. Podzielone są na wiele kategorii, wśród których na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Wix App Market

Szeroki wybór integracji zapewnia także WebWave. Kreator dysponuje wszystkimi rozwiązaniami z najpopularniejszych serwisów, takich jak m.in.:

  • Facebook,
  • Google Calendar,
  • Google Analytics,
  • Google Maps,
  • LiveChat.
Dodatki WebWave

Krok 4: Publikacja

Nadszedł najważniejszy moment. Twój blog wygląda perfekcyjnie i ma włączone wszystkie funkcje, których potrzebujesz? Czas więc przejść do publikacji. W większości kreatorów wystarczy tylko, że naciśniesz przycisk „Opublikuj” lub podobny. Znajdują się zwykle w samym edytorze. Nie inaczej jest też w przypadku Wix i WebWave. Znajdziesz je w obu przypadkach w prawym górnym rogu strony. Po naciśnięciu znacznika strona pojawi się w internecie. Możesz już na nią zapraszać pierwszych użytkowników oraz rozpocząć intensywną promocję.

Jak założyć bloga na WordPress?

Wielu osobom marzy się prowadzenie bloga na WordPressie. To bardzo popularny program, który w zasadzie uznać można za darmowy. Aby jednak z niego korzystać, musisz mieć domenę oraz wykupiony hosting. Możesz zrobić to w dowolnym serwisie oferującym miejsce na serwerze. Niektóre firmy oferują nawet hostingi dedykowane dla WordPressa.

Krok 1: Wykup hosting i pobierz WordPressa

Załóż na nich konto i wybierz pakiet dla siebie. Opłać go, a następnie nastąpi przekierowanie do panelu użytkownika. Różnią się one od siebie wyglądem, w zależności od usługodawcy. Zawsze umożliwiają natomiast zainstalowanie na nich WordPressa. Najczęściej robi się to jednym kliknięciem za pomocą autoinstalatora — właśnie tak oficjalnie założysz bloga na tej platformie.

Zobacz też: Jak zainstalować WordPressa na hostingu? 3 sposoby

Następnie możesz rozpocząć edycję swojego miejsca w sieci. Hosting powinien wysłać Ci link do strony logowania WordPressa oraz potrzebne dane. Pamiętaj jednak, aby nigdy nikomu nie udostępniać swoich danych. Groziłoby to bowiem przejęciem Twojej strony przez osoby do tego nieuprawnione.

Kokpit WordPressa po zalogowaniu

Krok 2: Wybierz motyw, dodaj wtyczki

Podobnie jak w kreatorach, WordPress również pozwala na wybranie motywu. Zdecyduj się na ten, który najbardziej Ci odpowiada. W bogatym menu dostępne są zarówno opcje płatne, jak i darmowe. Cechuje je znaczna różnorodność, więc nie powinno być problemu ze znalezieniem czegoś interesującego.

Motywy WordPress w panelu

Przejdź też do zakładki „Wtyczki”. Tam znajdziesz dziesiątki najróżniejszych integracji, z których WP słynie. Pomogą Ci w prowadzeniu strony i usprawnią jej działanie. Znajdziesz wśród nich rozwiązanie na niemalże każdy swój problem.

Jakie są zalety prowadzenia bloga?

Czy warto założyć bloga? Tak, ale dla każdego twórcy może być istotny inny aspekt tego typu aktywności online. Najczęściej wymieniane zalety posiadania bloga to m.in.:

  • szansa na budowę własnej marki osobistej,
  • budowanie zaufania u odbiorców,
  • promocja marki osobistej i swojej działalności na różnych polach,
  • nawiązanie relacji z odbiorcami,
  • satysfakcja z odzewu dotyczącego własnej twórczości,
  • ocena własnego bloga przez inne osoby i wyciąganie wniosków z ich komentarzy,
  • poznawanie nowych osób i nawiązywanie znajomości,
  • współprace i możliwość zysków finansowych,
  • niezależność podczas tworzenia contentu,
  • samorozwój.

Czy prowadzenie własnego bloga ma wady?

Założenie bloga oraz ciągłe rozwijanie go to prawdziwa przyjemność. Ogromna jest też satysfakcja z każdego nowego odbiorcy. Nie oznacza to jednak, że tego typu zajęcie jest pozbawione wad. Wymienić tu można m.in.:

  • konieczność ciągłego „trzymania ręki na pulsie” i obserwowania, co się dzieje w opisywanym przez Ciebie sektorze,
  • regularne wstawianie postów i brak dłuższych „urlopów”,
  • konieczność utrzymywania ciągłej kreatywności i wysokiego poziomu wpisów,
  • analizowanie potrzeb i oczekiwań odbiorców,
  • zmaganie się z hejtem i krytyką,
  • cierpliwość niezbędna przy promowaniu bloga (szczególnie na początku działalności),
  • aktywne obserwowanie konkurencji piszącej w tej samej tematyce.

Koszt założenia bloga

Ile kosztuje blog w WordPress?

Zakładając bloga, warto poświęcić chwilę na obliczenie, ile kosztuje założenie bloga na WordPressie. Przede wszystkim pieniądze wydasz na:

  • własny adres internetowy,
  • hosting.

Nie są to zwykle duże kwoty, a samego WordPressa masz za darmo. Wielu hostingodawców proponuje też certyfikaty SSL bez opłat. Do obsługi jednej, podstawowej strony, wystarczy Ci najtańszy pakiet cenowy.

W zależności od usługodawców prowadzenia bloga na WordPress to koszt ok. 100-500 zł rocznie. (zobacz: Ile kosztuje hosting?) To kilkanaście/kilkadziesiąt złotych co miesiąc, trudno więc mówić o inwestycji znacznie obciążającej portfel.

Jak założyć bloga zupełnie za darmo? Wykorzystaj do tego darmowe hostingi, choć mają swoje minusy i ograniczenia. Źle wygląda w ich przypadku bezpłatny adres internetowy i pojawiają się reklamy. Jeśli jednak dopiero zaczynasz lub nie masz innego wyjścia, może to być dobra alternatywa dla płatnych wersji. Traktowałbym je jednak raczej jako miejsce do nauki, a nie faktycznie miejsce na prowadzenie bloga.

Ile kosztuje blog w kreatorze?

W przypadku kreatorów wszystkie opłaty możesz zgromadzić w jednym miejscu. Decydując się na pakiet, otrzymujesz hosting wraz z dostępem do edytora. Możliwa jest też od razu rejestracja domeny. Rozwiązania cenowe w tym przypadku bywają bardzo zróżnicowane. W przypadku WebWave do Twojej dyspozycji są cztery podstawowe pakiety:

  • darmowy,
  • 12 zł miesięcznie,
  • 15 zł miesięcznie,
  • 20 zł miesięcznie.

Ich funkcjonalności prezentują tabele poniżej.

Cennik WebWave

Również Wix ma kilka taryf cenowych do wyboru. W przypadku stron internetowych, do których zaliczamy blogi, są to:

  • 20,62 zł miesięcznie,
  • 37,50 zł miesięcznie,
  • 63,75 zł miesięcznie,
  • 108,75 zł miesięcznie.
Cennik WIX

Rozbieżności są dość znaczne. Która opcja będzie jednak dla Ciebie najlepsza? Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z blogowaniem, wybierz jeden z tańszych planów. Strona nie będzie zbyt ciężka i rozbudowana. Spokojnie poradzą sobie z nią podstawowe pakiety. W większości kreatorów miesięczny koszt zapewne nie będzie przekraczał 20-30 zł.

Więcej: Ile kosztuje strona internetowa?

Jak założyć bloga, który będzie zarabiał?

Wielu blogerów zadaje sobie pytanie, jak założyć bloga, żeby jak najszybciej zaczął na siebie zarabiać. Niestety nie ma jednej, jasnej i uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Jak wspominaliśmy wyżej, wpływa na ten aspekt bardzo wiele czynników. Możesz mieć szczęście i już po kilku wpisach nawiązać współpracę, która przyniesie Ci spore zyski. Nie brak jednak też twórców, którzy przez lata nie zarobili na swojej stronie ani grosza.

Tworząc poradnik dla początkujących blogerów, możemy wymienić kilka aspektów sprzyjających monetyzacji. Zwróć szczególną uwagę na takie elementy jak:

  • tworzenie wartościowych treści,
  • regularne publikowanie postów,
  • troska o potrzeby czytelników,
  • skuteczny marketing,
  • aktywność w social mediach,
  • szybki czas ładowania bloga,
  • ładna i nowoczesna witryna.

Wszystkie te kwestie bez wątpienia sprawią, że Twój blog będzie wyglądał profesjonalnie. Mogą ułatwić Ci dotarcie do większej liczby osób. To z kolei szansa na lepsze wyniki finansowe i zdobycie popularności. Wiele natomiast zależy od szczęścia i Twojego zaangażowanie w rozwój marki osobistej.

Kiedy można zacząć zarabiać z prowadzenia własnego bloga i gdzie założyć bloga, żeby zarabiać? To kolejne dwie kwestie, na które nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Pierwsze pieniądze przyjść mogą zarówno po kilku tygodniach, jak i latach. Da się wyróżnić natomiast kilka działań, które zwiększą prawdopodobieństwo Twojego sukcesu:

  • profesjonalizm — im wiarygodniej wygląda Twoja strona, tym większa szansa na zdobycie zaufania czytelników;
  • aktywna promocja — wybierz serwis pozwalający na promowanie witryny w mediach społecznościowych i nie tylko. Dobrze sprawdzą się tu zarówno kreatory, jak i witryny w WordPressie na własnym hostingu;
  • dostosowanie swojej strony do urządzeń mobilnych — responsywność jest bardzo ważna, bo obecnie większość osób przegląda internet na smartfonach. Jeśli Twój blog będzie się źle czytało na małym ekranie, to zniechęci do niego ludzi.

Czy prowadzenie bloga zawsze wymaga troski o pozycjonowanie?

Zadbaj o wysokie miejsce swojego bloga w wyszukiwarce Google. Dzięki temu przyciągniesz do Twojej witryny więcej osób. Im wyższa będzie liczba odwiedzin, tym większa popularność strony. W ten sposób dbasz o swoją rozpoznawalność i budujesz do siebie zaufanie internautów. To z kolei sprawi, że zyskasz w oczach innych firm. W ten sposób masz szansę nawiązać współprace biznesowe i rozwijać dalej działalność internetową. W jaki sposób jednak zadbać o pozycjonowanie?

Słowa kluczowe

Jeśli prowadzisz swojego bloga od niedawna, określ słowa kluczowe. To frazy, pod którymi chciałbyś widzieć swoją witrynę w wynikach wyszukiwania. Powinny być związane z tematyką, wokół której się obracasz. Wyobraź sobie, co wpisują potencjalni czytelnicy, aby znaleźć Twoją stronę. Ponadto nie zapominaj o odpowiedzialnym prowadzeniu bloga. Tworzone przez Ciebie treści powinny być rzetelne, wyczerpujące i przynoszące korzyści odbiorcom. To wpłynie na wiarygodność serwisu i postawi go w dobrym świetle.

Sprawne działanie bloga

Nie zaniedbuj również wydajności bloga. Im szybciej działa strona, tym lepiej postrzegana jest przez algorytmy Google. Liczy się jej niezawodność, dlatego też stawiaj na sprawdzone hostingi. Korzystając z gotowych szablonów, używaj tych, które zostały stworzone przez ekspertów. Dzięki temu kod strony będzie sprzyjał pozycjonowaniu. Tak wygląda to w większości kreatorów, a także podczas stawiania bloga na WordPress.

Bezpieczeństwo

Kolejna kwestia to gwarancja bezpieczeństwa. Z poziomu panelu użytkownika możesz wprowadzić wszelkie aktualizacje na swoją stronę. Zadbaj też o certyfikat SSL. Algorytmy patrzą na takie działania przychylnie. Przy okazji ochronisz też przed potencjalnymi problemami swoich odbiorców i siebie.

Linkowanie

Zwiększaj wiarygodność swojego bloga, pozyskując linki do niego z różnych innych stron. Może to opierać się zarówno na współpracach, jak i odpłatnym „kupowaniu artykułów”. Dzięki temu algorytmy postrzegają stronę jako bardziej wiarygodną. Korzystnie na pozycjonowanie wpływa także dobrze zaplanowane pozycjonowanie wewnętrzne. Odsyłanie czytelników z jednego materiału do drugiego zwiększa też przeklik na stronie.

Promocja profesjonalnego bloga. Sukces tkwi w content marketingu

W WordPressie oraz innych kreatorach możesz zainstalować wiele wtyczek marketingowych. Pozwalają zadbać o rozgłos witryny w mediach społecznościowych i nie tylko. Dzięki nim dotrzesz z reklamą swojego bloga do konkretnych grup odbiorców. W ten sposób masz szansę przyciągnąć do siebie ludzi zainteresowanych tematami, które poruszasz. Część z tych działań jest płatnych, ale nie wszystkie. W każdym przypadku natomiast wymagają od Ciebie zaangażowania i kreatywności. Określ dokładnie strategię ich działania, by przyniosły satysfakcjonujące efekty.

Jak założyć bloga na FB / Jak założyć bloga na Instagramie?

Promocja bloga na Facebooku lub/i Instagramie to podstawa. Zależnie od charakteru Twojej twórczości, może przy promocji sprawdzić się również TikTok lub YouTube.

W przypadku Facebooka i Instagrama podstawową formą promocji bloga jest założenie fanpage’a. Pozwoli Ci on na publikowanie nowych wpisów i ich promocję. Możesz odsyłać swoich obserwatorów do wpisów w witrynie. Udostępniaj też posty między tworzeniem nowych, większych materiałów. W ten sposób nawiążesz relację ze swoimi czytelnikami. Utrzymasz z nimi stały kontakt i zbudujesz zaufanie. Linki do swoich udostępniaj na tematycznych grupach. Robić to mogą też Twoi odbiorcy.

Promuj stronę internetową kampaniami płatnymi

Organizowanie kampanii płatnych umożliwiają zarówno media społecznościowe, jak i Google. To dobry sposób na przyciągnięcie na swoją stronę konkretnych grup użytkowników. Wystarczy tylko, że określisz jak najbardziej szczegółowy profil swojego odbiorcy. To zwiększy ruch w witrynie lub na fanpage’u. Jeśli przygotujesz atrakcyjny content, to skutecznie zwiększy liczbę odsłon.

Twój blog zyska w ten sposób na popularności. Stanie się atrakcyjniejszy np. dla potencjalnych partnerów biznesowych. Zawsze jednak pamiętaj, że na pierwszym miejscu stoi zadowolenie użytkownika. Jeśli treści nie będą interesujące i dopracowane, to na jednorazowych odwiedzinach kampania może się skończyć. Twoim celem jest natomiast zdobycie obserwatorów, którzy będą do Ciebie wracać.

Zadbaj o widoczność — niech adres Twojego bloga będzie znany

Skuteczny marketing to taki, który widać. Możesz zadbać o to na wiele różnych sposobów. Najważniejsze jednak, aby odbiorcy zaczęli kojarzyć Twoją markę i się do niej przekonali. Aby tak się stało, spróbuj np.:

  • wypowiadać się na forach tematycznych,
  • komentować posty na Fb i Instagramie z poziomu fanpage’a,
  • co jakiś czas uruchamiać, choćby niewielkie, kampanie reklamowe,
  • pojawiać się na wydarzeniach i spotkaniach branżowych.

W ten sposób zadbasz o rozpoznawalność witryny. Zwiększy się też Twoja wiarygodność jako twórcy i eksperta w danej dziedzinie. Z czasem może przełożyć się to na współpracę z rozmaitymi markami. Warto na początku próbować realizować ją choćby w formie barterowej. Z czasem możliwe będzie natomiast przejście do tradycyjnej formy finansowej. Jeśli uda Ci się wybić, możesz zacząć zarabiać, robiąc to, co naprawdę lubisz.

FAQ

Czym jest blog?

Blogowanie to coś zupełnie innego od prowadzenia sklepu internetowego czy witryny informacyjnej. Internauci traktują tę formę bardziej osobiście. Chętniej nawiązują kontakt z twórcą i się z nim utożsamiają. Blogerzy mają większy wpływ na swoich odbiorców. Muszą na nich zwracać uwagę nie tylko pod kątem biznesowym, ale też komunikacyjnym. Wielu odbiorców uważa autorów za swoich internetowych znajomych i tak też ich traktuje. Widać to wyraźnie zarówno na platformie blogowej, jak i w mediach społecznościowych.

Osoby prowadzące blog dyskutują z czytelnikami, odpowiadają na ich pytania i zacieśniają relacje. To zupełnie inny charakter działalności online niż kontakt ze sklepem za pomocą formularzy. Dużo bardziej osobisty i bezpośredni. Wymaga przez to też innego typu zaangażowania.

Zajmując się prowadzeniem bloga, myśli się zwykle o regularnych wpisach. Nawiązaniu trwałej relacji z czytelnikami. Wywołaniu u nich zainteresowania. Często to przede wszystkim pasja autora, która dopiero z czasem przekuwa się w realne zyski finansowe. To jednak też nie jest złota reguła. Nie brak twórców, którzy przez lata piszą jedynie hobbystycznie czy dla wąskiego grona odbiorców.

Czym się różni blog od strony internetowej?

Bloga od większości witryn internetowych odróżnia częstotliwość jego aktualizowania i publikowane treści. Wpisy warto zamieszczać regularnie. Tym charakteryzuje się ta forma — musi żyć i być aktywna. Przyciąga odbiorców każdym nowym tekstem, powinny one więc pojawiać się stosunkowo często. Muszą też być aktualne, tematyczne i osadzone w konwencji całej witryny. Wpływają na Twoją markę osobistą i mają wartość dla odbiorcy.

Baza danych Twojego bloga bezustannie się rozrasta, będąc coraz pożyteczniejszą. Wielu czytelników będzie zaglądało na Twoją witrynę, by poznać Twoje zdanie na dany temat. Jest więc to forma osobistego dziennika. W zależności od tematyki może być on tworzony w subiektywny sposób. Często wręcz blogi opierają się na własnych ocenach i komentarzach autora. Nie jest od niego wymagany pełen obiektywizm (chyba że konwencja tego wymaga).

Większość stron internetowych jest natomiast statyczna. Wizytówki i witryny firmowe aktualizowane są sporadycznie, gdy dojdzie do istotnych zmian w strukturze działalności. Ograniczają się zwykle do warstwy informacyjnej lub/i promocyjnej. Umożliwiają jedynie nawiązanie kontaktu z firmą, a ich zadaniem jest przyciągnięcie klientów. Treści regularnie zmieniają się na stronach informacyjnych. Zwykle nawet częściej niż na blogach. Je jednak odróżnia sposób przekazywania wiadomości. Co do zasady powinny udostępniać materiały obiektywne, tworzone przez dziennikarzy. Są to media profesjonalne, a od autorów nie oczekuje się tam zwykle własnych opinii.

Kto może założyć bloga?

Bloga kulinarnego, podróżniczego czy dotyczącego stylu życia ma szansę założyć praktycznie każdy. Żadne przepisy nie regulują, kto może prowadzić swoją stronę internetową. Nigdzie nie jest też określone, jakiej tematyki powinna ona dotyczyć. Na tematy niespecjalistyczne pisać mogą zatem wszyscy, jeśli tylko sprawia im to przyjemność.

Często w kwestii rozwoju bloga pomocne bywa natomiast bycie specjalistą w branży, o której się pisze. Przeczytaj tekst osoby niezwiązanej z tematem oraz takiej, która ma w nim doświadczenie. Na pewno zauważysz znaczną różnicę. Pamiętaj, że również Twoi odbiorcy dostrzegą, gdy będziesz mówić o rzeczach dla Ciebie obcych. Właśnie dlatego porady dotyczące podróży zwykle tworzą osoby, które zwiedziły już nieco świata. Na temat kulinariów wypowiadają się ludzie umiejące gotować, a o fitnessie miłośnicy ćwiczeń i sportu.

Oczywiście nie jest to zasada, natomiast taka strategia wiele ułatwia. Dzięki temu możesz zachować wiarygodność i łatwiej wzbudzisz zaufanie czytelników. Wykształcenie kierunkowe również bywa pomocne, choć nie jest niezbędne. Często można zastąpić je zwykłą pasją czy doświadczeniem w danej tematyce. Wyjątek stanowią blogi firmowe. W ich przypadku odbiorcy rzeczywiście mogą domagać się wypowiedzi tworzonych przez ekspertów.

Stworzenie bloga: darmowe czy płatne?

Blog firmowy powinien działać na korzyść firmy. Pojawianie się na nim wątpliwej jakości reklam czy logo usługodawcy, nie wpływa dobrze na wizerunek marki. Gdy dodamy do adresu końcówkę subdomeny od hostingodawcy, efekt trudno uznać za zadowalający. Właśnie dlatego w większości przypadków twórcy decydują się na płatne konto hostingowe. Stawia ono w lepszym świetle funkcjonujące przedsiębiorstwo. Dodaje też profesjonalizmu początkującemu blogerowi. To troska o wiarygodność własnego wizerunku i budowanie marki.

Własny blog za darmo — czy to dobry pomysł? Prowadzenie bloga można rozpocząć od wersji bezpłatnej. Sprawdzenie w ten sposób kilku pierwszych tekstów bywa zbawienne. Od razu zorientujesz się, czy dana tematyka i Twój pomysł ma potencjał. Jeśli okaże się, że jednak nie, masz szansę na przemyślenie dalszego planu działania. Nie stracisz żadnych pieniędzy. W przypadku profesjonalnego bloga jednak warto pomyśleć o własnej domenie. Już sam dobrze wyglądający adres e-mail nada powagi Twojej działalności. To też szansa na szybszy rozwój i skuteczne przyciąganie nowych odbiorców.

Blog firmowy. Wpisy w ramach Twojej strony internetowej

Prowadzenie bloga firmowego różni się od strony hobbystycznej. Najczęściej ma on formę jednej z zakładek/podstron w witrynie przedsiębiorstwa. Często też przyciąga innego typu odbiorców. Nie liczą oni na nawiązanie osobistej relacji z autorem. Mogą natomiast chcieć odnalezienia odpowiedzi na swoje pytania. Z tego powodu blogi firmowe często mają formy poradników. Wyjaśniają branżowe zagadnienia, rozwiązują najczęstsze problemy użytkowników itp.

Firmowy blog działa też pozytywnie na rozwój strony. Dobrze tworzone wpisy, zgodne z zasadami pozycjonowania, poprawiają widoczność domeny. Oprócz tego przyciągają nowych użytkowników i potencjalnych klientów. Przekierowują do oferty, usług czy sklepu. Dodają marce wiarygodności, budując zaufanie do niej. Wszystko to daje szansę na powiększenie zysków i dalszy rozwój działalności.

Czy założenie bloga jest opłacalne?

Jak w każdej branży, prowadzenie działalności zawsze może, ale nigdy nie musi być opłacalne. Zalety posiadania bloga, które wymieniliśmy powyżej, wskazywały na możliwość zarobku. Rzeczywiście prowadzenie bloga pozwala na zyski finansowe, nie jest to jednak gwarantowane. Aby bowiem taki scenariusz się spełnił, musisz zdobyć zainteresowanie odpowiednio dużej grupy odbiorców. Zakładając, że Twoje wpisy będą czytały tysiące ludzi, masz szansę zarobić na m.in.:

  • umieszczaniu reklam na stronie,
  • publikowaniu artykułów sponsorowanych,
  • nawiązywaniu współprac z markami związanymi z tematyką, w której się obracasz,
  • zamieszczaniu na stronie linków do innych stron.

Nie da się jednoznacznie określić, o jakich kwotach mowa. Może to być zarówno kilkaset złotych miesięcznie, jak i kilka tysięcy zł. Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Liczą się tu np.:

  • średnie miesięczne liczby odwiedzin,
  • profil odbiorców,
  • aktywność użytkowników,
  • content,
  • tematyka,
  • wizerunek Twojej marki osobistej,
  • aktywność w mediach społecznościowych,
  • Twoje umiejętności marketingowe,
  • i wiele innych kwestii.

Stworzyć bloga jest stosunkowo łatwo i nie kosztuje on wiele. Często więc opłaca się założyć go dla samej satysfakcji. Zdarza się, że pieniądze przychodzą z czasem. Wiele osób natomiast zajmuje się prowadzeniem strony internetowej hobbystycznie. Jest to zajęcie, które daje wiele radości i przynosi ogromną satysfakcję. Czasem nawet na początku nie jest postrzegane przez twórców jako stałe źródło dochodu. To raczej sposób na spędzanie wolnego czasu. Z czasem natomiast przerodzić się może w intratny biznes.

Jak często pisać na blogu?

Regularne publikowanie postów, dodawanie galerii zdjęć czy wideo to jeden z kluczy do sukcesu. Pozwoli Ci na to zarówno postawienie bloga na WordPress, jak i darmowy hosting. Dzięki temu Twoi odbiorcy będą wiedzieć, że jesteś osobą aktywną i zależy Ci na prowadzeniu profilu. Nie możesz pozwolić na to, by o Tobie zapomniano, choć na chwilę. Szacunkowo nowe wpisy powinny pojawiać się 3-5 razy w tygodniu. Wiele zależy jednak od rozmiarów Twojego bloga i jego charakteru. Samodzielnie przeprowadzaj eksperymenty i testuj, jaka częstotliwość jest najlepsza dla Twoich odbiorców. Po pewnym czasie na pewno zorientujesz się, w jakie dni i o jakich godzinach publikować nowe materiały.