🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

25 min. czytania

Jak stworzyć stronę internetową?

Jak stworzyć stronę internetową?

Fot. Storyset

Jak zrobić własną stronę internetową, która będzie w pełni funkcjonalna? Wbrew pozorom nie jest to aż takie skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Co więcej, stworzenie strony internetowej jest możliwe praktycznie dla każdego. Poradzą sobie z tym osoby umiejące kodować, ale i te bez doświadczenia w tej kwestii. Wszystko ułatwi też nasza instrukcja, wyjaśniająca krok po kroku, jak zbudować własną stronę internetową.

Spis treści
Strona WWW

Czy aby stworzyć własną stronę internetową, potrzebujesz ogromnej wiedzy i umiejętności? Zdecydowanie nie! Nowoczesne technologie sprawiają, że witrynę online jest w stanie zbudować niemalże każdy. Co więcej, nie wymaga to nawet specjalnego wysiłku oraz wiele czasu. Dobry kreator stron WWW uchroni Cię nawet przed ponoszeniem większych kosztów. Od ręki przystąpisz do projektowania:

Aby Ci to dodatkowo ułatwić, stworzyliśmy szczegółową instrukcję krok po kroku na ten temat. Dowiesz się m.in., czym są strony WWW, jak działają i dlaczego są potrzebne. Szybko przekonasz się, że zrobienie strony internetowej oraz jej promocja to prawdziwa szansa dla Twojej działalności.

W jaki sposób tworzyć strony internetowe? 3 sposoby

Trzy główne sposoby na stworzenie strony www, to:

  1. samodzielne stworzenie strony przy użyciu kreatora stron WWW,
  2. samodzielne stworzenie strony przy użyciu systemu zarządzania treścią CMS (np. WordPress),
  3. zakodowanie strony samemu.

Czwartą, alternatywną opcją, jest wynajęcie specjalisty. Mógłby on pracować nad stworzeniem strony internetowej za Ciebie (zobacz: Ile kosztuje strona internetowa?). A piątą – kupno gotowej, kompletnej witryny. My skupmy się jednak w tym poradniku na rozwiązaniach możliwych do zrealizowania własnymi siłami. Jednak którą opcję wybrać?

1. Kreator strony www

Najprostszym i najwygodniejszym rozwiązaniem jest stworzenie strony samodzielnie z pomocą kreatorów stron internetowych. Dzięki nim poradzisz sobie, nawet jeśli nie masz pojęcia o kodowaniu. Kreatory pomogą Ci w:

  • zaprojektowaniu Twojej strony,
  • wprowadzeniu odpowiednich funkcjonalności,
  • integracji z zewnętrznymi rozwiązaniami,
  • dostosowaniem SEO,
  • i wieloma innymi sprawami.

Znajdziesz tam wszystkie usługi pozwalające na budowę witryny od A do Z. Które strony WWW można zrobić w kreatorze? Większość gwarantuje Ci w tej kwestii pełną dowolność. Stworzysz za ich pośrednictwem m.in.:

  • e-sklepy,
  • witryny,
  • landing page,
  • CV,
  • portfolio,
  • strony firmowe i prywatne.

Kreator strony WWW za darmo udostępni Ci gotowe szablony stron. Często są ich dziesiątki, a nawet setki. Spośród nich możesz wybrać ten, który najbardziej Ci się podoba. Następnie edytujesz go, doprowadzając do takiego stanu, jaki Ci odpowiada. Wszystko bez kodowania czy jakichkolwiek problemów z obsługą. Jak projektować strony WWW w kreatorze? Wszystko odbywa się za pośrednictwem popularnej metody „przeciągnij i upuść”.

To banalnie łatwe i szybkie rozwiązanie. Szablony są w pełni edytowalne. Zmieniasz ich elementy, edytujesz teksty i zamieniasz wszystko miejscami. Dzięki temu możesz gotowy szablon przetransformować w coś zupełnie innego. Tworzysz własne, unikatowe miejsce w sieci, bez zbędnej straty czasu.

Czy w kreatorze możliwa jest darmowa strona internetowa? Tak, systemy te pozwalają nawet na stworzenie witryny bez żadnych kosztów. Często wiąże się to jednak np. z pojawianiem się reklam czy widocznym logo. Strona działała będzie też na subdomenie, która nie jest reprezentatywna. Wszystko jednak zależy od tego, jaki jest cel Twojej strony. W przypadku hobbystycznego serwisu, czy amatorskiego forum, może to być rozwiązanie idealne.

Kreatory pozwalają na stworzenie w pełni profesjonalnych stron. Sprawdzą się zarówno dla firm, jak i usługodawców online czy freelancerów. W wielu z nich w ofercie jest od razu:

  • hosting,
  • domena,
  • certyfikat SSL.

Dzięki temu nie musisz każdej rzeczy kupować osobno. Wszystko masz w zasięgu kilku kliknięć. Zawsze jednak upewnij się, czy na pewno takie rozwiązanie jest dla Ciebie korzystne finansowo. Najlepsze kreatory dostępne na polskim rynku zebraliśmy dla Ciebie w jednym miejscu.

2. Samodzielne stworzenie strony przy użyciu systemu zarządzania treścią (CMS)

Alternatywą dla kreatorów jest własna strona internetowa zbudowana np. w WordPressie. To system zarządzania treścią (CMS), który pozwala na samodzielne stworzenie witryny. Jego obsługa i projektowanie w nim strony jest nieco bardziej skomplikowane niż w kreatorze. Wymaga to poświęcenia więcej czasu i osobę bez doświadczenia może kosztować wiele nerwów. Ponadto wymaga samodzielnego znalezienia hostingu czy zadbania o domenę. Kreatory zwykle wszystkie te usługi oferują w jednym miejscu.

Jeśli jednak nie śpieszy Ci się i chcesz samodzielnie zrobić stronę internetową krok po kroku, to może być dobre rozwiązanie. Nauczysz się przy okazji obsługi systemu i dowiesz, jak działają witryny online. Szczególnie może Ci się to przydać w przypadku rozmaitych awarii czy wprowadzania zmian w strukturze strony.

W porównaniu z kreatorami, na pewno jest to opcja dla bardziej wymagających, dla których opcje oferowane przez gotowy kreator zaczynają być niewystarczające.

3. Zakodowanie strony WWW samodzielnie

Zrobić stronę internetową samodzielnie mogą też osoby umiejące kodować. To jednak dość skomplikowana sztuka, której nauka nie trwa krótko. Często nie obejdzie się bez płatnego i czasochłonnego kursu czy szkolenia albo ogromu samozaparcia i dyscypliny W przypadku jednorazowej potrzeby stworzenia witryny raczej nikt nie uczy się specjalnie kodowania. Skorzystanie z gotowych szablonów w kreatorze (czy np. WordPressie) jest o wiele łatwiejsze i szybsze.

Chcesz zrobić stronę WWW swojej działalności czy firmy, a nie umiesz kodować? Rozważ użycie kreatora lub systemu zarządzania treścią, np. popularnego WordPressa. W obu przypadkach musisz wybrać domenę. Kreatory wszystkie te kwestie oferują w jednym miejscu. Przy systemach CMS takich jak WordPress, najpierw wybierasz hosting, a dopiero później instalujesz system. Często w ofercie jest również możliwość rejestracji domeny.

Pierwszą stronę internetową stawia się dość powoli. Można jednak przyśpieszyć cały proces, np. prosząc o pomoc zawodowców. Na rynku nie brak specjalistów np. od WordPressa. Są oni w stanie zbudować całą witrynę za Ciebie. Jeśli natomiast nie chcesz zarówno samodzielnie walczyć z WP, jak i zatrudnić fachowców, przyjrzyj się kreatorom.

Niezależnie od wybranego rozwiązania, zawsze upewnij się, że dana firma jest godna zaufania. Zwróć uwagę na jej zabezpieczenia i opinie użytkowników. Zobacz też, czy oferuje darmowy certyfikat SSL lub inne, wygodne rozwiązania. Dzięki temu Twoja strona będzie bezpieczna i funkcjonalna.

Zanim zaczniesz: Wybór domeny (adresu strony)

Jeśli chcesz założyć stronę WWW, to zastanów się nad jej nazwą. Powinna być łatwa do zapamiętania. Warto też, by nawiązywała do Ciebie, Twoich produktów lub usług czy całej marki.

Niektóre kreatory pozwalają na tworzenie strony internetowej bez kupna własnej domeny. W praktyce jednak tego typu witryny nie wyglądają zbyt profesjonalnie. O ile myślisz nad komercyjnym wykorzystaniem swojego miejsca w sieci, postaw na własną domenę (zobacz: Co to jest domena i jak działa?). To, co blokuje strony WWW w dotarciu do potencjalnego odbiorcy, to często zła nazwa. Jeśli Twój adres będzie zbyt skomplikowany, nie utkwisz w pamięci klientów.

Własna domena nie jest bardzo droga. Pierwszy rok korzystania z niej często kosztuje zaledwie kilka złotych. Najlepsze propozycje zgromadziliśmy też dla Ciebie w jednym miejscu. Błyskawicznie sprawdzisz, które domeny są wolne i ile kosztują. Wybierzesz też odpowiednie rozszerzenie, choć największą popularnością niezmiennie cieszy się .pl. Tworzenie stron WWW na własnej domenie ma jeszcze jedną, ogromną zaletę. Jest nią własny adres e-mail (we własnej domenie). Wysyłane z niego wiadomości mają o wiele większą moc niż z prywatnej skrzynki.

Domenę możesz kupić na dowolnej stronie oferującej takie usługi (zobacz: Jak zarejestrować domenę?). Następnie możliwe jest przeniesienie jej do hostingodawcy lub kreatora, z którego korzystasz. Często serwisy w ramach swojej oferty także umożliwiają rejestrację domeny. Zorientuj się więc, gdzie taka opcja jest najtańsza, a jednocześnie będzie najwygodniejsza dla Ciebie. Pamiętaj, że ceny domen różnią się, zależnie od serwisu. Wszędzie natomiast mają identyczną jakość, warto więc kierować się stawkami.

Poniżej znajdziesz instrukcje dla wszystkich 3 ścieżek i sposobów tworzenia strony WWW:

Sposób 1: Tworzenie strony WWW w kreatorze krok po kroku

Aby założyć stronę internetową w kreatorze, nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza i umiejętności. To serwisy, które pozwalają zrobić własną stronę nawet osobom, które nie mają w tej dziedzinie żadnego doświadczenia. Dzięki naszej instrukcji natomiast będzie to jeszcze łatwiejsze i na pewno sobie poradzisz.

Krok 1: Załóż konto w kreatorze i wybierz pakiet dla siebie

Pierwszy krok umożliwiający stworzenie własnej witryny to założenie konta w kreatorze. W przypadku WebWave wystarczy przejść na stronę webwawecms.com i kliknąć przycisk „Zacznij teraz„. Dodatkowo na górze jest również alternatywne rozwiązanie – „Zarejestruj się„.

Niemalże identycznie wygląda to w serwisie Wix. Tam jednak zamiast napisu „Zacznij teraz” po przejściu na stronę wix.com czeka na Ciebie niebieski przycisk „Do dzieła„.

Następnym krokiem jest przejście rejestracji. W każdym serwisie wygląda to bardzo podobnie. Najczęściej wystarczy tylko, że podasz swój e-mail oraz hasło. Następnie klikasz w link aktywacyjny, który zostanie do Ciebie wysłany. Potem uzupełniasz dane osobowe, a Twoje konto zostaje utworzone.

Alternatywną drogą jest wybranie odpowiedniego pakietu usług już na początku. W takiej sytuacji możesz porównać oferty kreatorów. Najczęściej do wyboru masz kilka opcji. Mogą się różnić specyfikacjami, możliwościami oraz ceną. W przypadku WebWave czekają na Ciebie cztery taryfy, a jedna z nich jest darmowa.

Wix ma bardziej rozbudowaną ofertę. Oprócz wersji darmowej możesz skorzystać też z czterech pakietów dla standardowych stron WWW oraz trzech pakietów dodatkowych biznes/e-commerce.

W obu przypadkach wystarczy tylko, że wybierzesz konkretny pakiet. System następnie przekieruje Cię do panelu rejestracji, który opisywaliśmy wcześniej.

Krok 2: Wybierz najlepszy szablon

Kolejnym krokiem jest wybór szablonu. Postaw na rozwiązanie, które jest najbardziej zbliżone do tego, jak Twoim zdaniem powinna wyglądać strona WWW. Zwróć uwagę na elementy w witrynie, menu strony, ułożenie pól tekstowych i grafik. WebWave oferuje blisko 100 wzorów podzielonych na kategorie tematyczne oraz użytkowe. Zupełnie za darmo wybrać możesz ten, który Ci się najbardziej spodoba. Tworzenie strony internetowej możesz też zacząć od zera dzięki opcji „pusty szablon”.

Oferta szablonów w Wix jest jeszcze bardziej rozbudowana. Tam skorzystać możesz z ponad 800 wzorów.

Krok 3: Dostosuj szablon do swoich potrzeb

Wszystkie szablony w WebWave, Wix oraz większości kreatorów dostępnych na rynku są w pełni edytowalne. Oznacza to, że możesz dowolnie zmieniać wszystkie ich elementy. Edycja opiera się w większości na prostej zasadzie „przeciągnij i upuść”. Dzięki temu zrobisz stronę internetową bez zbędnych nerwów. Sam układ i wygląd edytora również jest przejrzysty i intuicyjny. Najważniejsze funkcje masz w zasięgu ręki.

WebWave oferuje szereg wskazówek dla użytkowników. Pojawiają się za każdym razem, gdy naciśniesz na nową funkcję. W ten sposób szybko nauczysz się obsługi całego systemu. Po prawej stronie masz panel ustawień oraz warstw, a po lewej najważniejsze funkcje. Z ich pomocą na pewno uda Ci się stworzyć własną stronę w ekspresowym tempie.

Niemniej intuicyjny jest edytor Wix. Tu również nie potrzebujesz znajomości kodowania, by zrobić stronę internetową. Ponownie najważniejsze funkcje są w zasięgu wzroku, a każdy element możesz edytować. Dodawaj, usuwaj, zamieniaj miejscami i redaguj teksty. Dostosuj wygląd witryny do profilu odbiorców pod każdym względem.

Szczegółowe instrukcje co do możliwości tworzenia strony za pomocą kreatorów znajdziesz w recenzji WebWave, recenzji Wix czy recenzji Webflow.

Krok 4: Skorzystaj z wtyczek i dodatków

Wszystkie kreatory stron oferują możliwość zintegrowania witryny z systemami zewnętrznymi. Odbywa się to najczęściej za pośrednictwem tzw. wtyczek. Dzięki nim Twoje miejsce w sieci może zyskać wiele nowych opcji. Zależnie od ich funkcjonalności, mogą przydać się Tobie lub Twoim odbiorcom. Pozwalają na skorzystanie z m.in.:

  • systemów płatności internetowych (np. Przelewy24),
  • monitorowania ruchu na stronie (np. Google Analytics),
  • kontaktu z potencjalnym klientem (np. Czater.pl),
  • lokalizacji (np. Mapy Google),
  • i wielu innych.

Oprócz tego serwisy oferują szereg usług i opcji dodatkowych. Skierowane są do różnego typu odbiorców. Dzięki nim łatwiej będzie Ci zrobić stronę internetową dostosowaną do Twojego biznesu. W Wix do Twojej dyspozycji są takie funkcjonalności jak m.in.:

  • bilety i zarządzanie eventami,
  • zarządzanie rezerwacjami hotelowymi,
  • rozwiązania dla profesjonalistów fitness,
  • zarabianie na sztuce i treściach,
  • platforma do rezerwacji online,
  • platforma do eCommerce.

Krok 5: Opublikuj swoją stronę internetową

Gdy już Twoja strona wygląda tak, jak tego chcesz, możesz przygotować się do jej publikacji. Zanim jednak to zrobisz, zadbaj jeszcze o kwestię domeny. Najczęściej możliwe jest to z poziomu panelu użytkownika. Zarówno WebWave i Wix, jak i większość kreatorów, umożliwia rejestrację własnej nazwy witryny. Dzięki temu będzie ona wyglądała o wiele profesjonalniej. Zyskasz też reprezentatywną, służbową skrzynkę mailową.

Zakupu własnej domeny możesz dokonać:

  • w WebWave klikając „Ustaw własny adres” obok strony, której dotyczy rejestracja.
  • w Wix naciskając „Podłącz własną domenę” przy konkretnej witrynie.

Po podłączeniu witryny i opłaceniu hostingu możesz nareszcie opublikować własną stronę. W większości kreatorów wystarczy tylko nacisnąć przycisk „Publikuj” lub podobny. W WebWave i Wix znajdują się one po prawej stronie w górnym rogu edytora. Gdy to zrobisz, Twoje własne miejsce w sieci będzie dostępne dla każdego.

Sposób 2: Tworzenie strony z opcją hostingu krok po kroku

Jak zrobić stronę internetową w oparciu o własny hosting? Najczęściej jest do tego wykorzystywany WordPress. To system zarządzania treścią, umożliwiający tworzenie rozmaitych witryn WWW. Jego obsługa jest nieco bardziej skomplikowana niż standardowego kreatora. Mimo to jednak nawet niedoświadczony użytkownik powinien dać sobie radę z tworzeniem stron internetowych samodzielnie.

Krok 1: Wybór hostingu i domeny

W tym przypadku o wybór domeny i hostingu warto zadbać już na samym początku. WordPressa zainstalujesz na każdym serwerze. Zdecyduj więc, który hostingodawca oferuje Ci najlepsze warunki. Także zakupu domeny możesz dokonać tam, gdzie jest najtaniej (zobacz: ranking najtańszych rejestratorów domen). Następnie wystarczy tylko ją przekierować (Jak połączyć domenę z hostingiem? Instrukcja podpinania domeny). Porównaj zatem usługodawców dostępnych na rynku. Rozważ, które pakiety są najbardziej opłacalne i odpowiadają Twoim potrzebom. Przydatny może być w tym pomocnik dostępny na stronie głównej JakWybraćHosting.pl. Jeśli chcesz wgłębić się w szczegóły, sprawdź też poradnik jak wybrać hosting. Gdy podejmiesz decyzję, przejdź do zakładania konta.

Rejestracja w serwisie oferującym hostingi przebiega bardzo podobnie do tej, którą opisywaliśmy w przypadku kreatorów. Również tutaj tylko podajesz swoje dane i wybierasz konkretny pakiet. Często od razu możesz też kupić na miejscu własną domenę (lub sprowadzić swoją z innej witryny). Zwykle zajmuje to dosłownie kilkanaście minut.

Krok 2: Instalacja WordPress

Gdy już masz swoje konto, zainstaluj na nim system CMS. Najczęściej wybierany jest WordPress. W przypadku każdego hostingu procedura wyglądać może nieco inaczej. Zwykle opiera się natomiast o autoinstalator, który sprowadza się do:

  • zaznaczenia swojej usługi,
  • dodania do niej WordPressa z listy dostepnych opcji,
  • zainstalowania CMSa.

Następnie hosting wygeneruje link prowadzący do Twojego kokpitu WordPress. Otrzymasz także dane logowania. Po ich wpisaniu następuje przekierowanie do panelu użytkownika. Z tego miejsca możesz zarządzać całą swoją witryną.

Jeśli szukasz innych sposobów i szczegółowej instrukcji, sprawdź: Jak zainstalować WordPressa? 3 sposoby KROK PO KROKU

Krok 3: Wybór motywu

Podobnie jak w kreatorach, w WordPressie również możesz zrobić stronę internetową na podstawie motywu. Ten CMS oferuje zarówno płatne, jak i darmowe rozwiązania. Gdy wybierzesz ten, który Ci najbardziej odpowiada, przechodzisz do instalacji. Trwa ona tylko moment. Gdy się zakończy, możesz edytować dowolne elementy wzoru.

Wygląd i obsługa kreatora zależy od konkretnego modelu. W WordPressie możesz skorzystać z wtyczek umożliwiających budowę przy użyciu metody „przeciągnij i upuść” lub podobnych (np. Elementor). Z nimi tworzenie stron internetowych nie powinno sprawić Ci większych problemów. W tym przypadku również nie musisz zwracać uwagi na kod strony.

Krok 4: Wtyczki i dodatki

Z poziomu panelu użytkownika możemy dodawać do naszej strony potrzebne wtyczki. WordPress znany jest z ich wyjątkowej różnorodności. Do Twojej dyspozycji są tysiące rozwiązań o rozmaitych zastosowaniach. Wystarczy tylko, że przejdziesz do zakładki „Wtyczki” po lewej stronie. Następnie naciśnij „Dodaj nową” i przebieraj w przydatnych opcjach.

Krok 5: Dodawanie kolejnych stron i wpisów na stronę

Chcesz prowadzić na stronie bloga lub dodawać regularnie nowe wpisy? W WordPressie jest to bardzo łatwe. Przejdź do zakładki „Wpisy”, a następnie „Dodaj nowy”. Zyskasz możliwość edytowania go w głównym systemie WP lub edytorze wizualnym, takim jak wcześniej wspominany Elementor. Łatwo dodasz w nim nowe treści i ulokujesz je w odpowiednim miejscu na stronie. Po wszystkim wystarczy tylko, że zapiszesz zmiany. Od razu będą widoczne dzięki temu dla użytkowników.

Sposób 3: Samodzielne tworzenie strony krok po kroku

W przeciwieństwie do kreatorów i systemów CMS samodzielne napisanie strony jest dość skomplikowane. Wymaga od Ciebie zdobycia, choć podstawowych, umiejętności programowania. Najlepiej, abyś poznał najważniejsze aspekty HTML oraz CSS. Dzięki temu uda Ci się stworzyć bardzo podstawową witrynę, ale posiadającą już drobne elementy graficzne.

Krok 1: Napisanie strony

Tworzenie strony w ten sposób skierowane jest do profesjonalistów i osób zainteresowanych nauką programowania. Nie będziemy też znacznie zgłębiać tego tematu w tym miejscu, bo jest on niesamowicie rozległy. Zacznijmy natomiast od tego, że pracę nad budową własnej strony warto zacząć od uporządkowania jej struktury. Najwygodniej będzie, jeśli stworzysz jeden folder, w którym zbierzesz wszystkie pliki dotyczące witryny. Następnie stwórz plik index.html i otwórz go za pomocą dowolnego edytora kodu. W internecie jest wiele darmowych rozwiązań, ale możesz zrobić to nawet za pomocą notatnika w systemie Windows.

Następnie stwórz podstawowy szkielet strony. Pomogą Ci w tym poradniki dla początkujących programistów. Zadbaj o kodowanie znaków czy załączenie dodatkowych arkuszy CSS. Dodaliśmy również tag title, dzięki czemu nasza strona ma swój tytuł w przeglądarce.

W przypadku tworzenia witryny w ten sposób Twoje możliwości są praktycznie nieograniczone. Możesz budować własne miejsce w sieci od A do Z. Fakt, że jest to dość czasochłonna metoda. Osoby początkujące pewnie też poświęcą wiele energii na poszukiwania odpowiednich rozwiązań. Efekty natomiast mogą być bardzo satysfakcjonujące.

Krok 2: Wybór hostingu i domeny

Co to jest hosting strony WWW? Najprościej mówiąc, jest to „dzierżawa” miejsca na serwerze. Będą w nim przechowywane pliki Twojej strony. Gdy ktoś wpisze jej adres, wyszukiwarka połączy się z tym miejscem i pobierze dane. To pozwoli na wyświetlenie witryny.

Jeśli zdecydowałeś się na ten wariant, to przygotowaliśmy dla Ciebie TOP 15: Ranking hostingów. W jednym miejscu znajdziesz najlepsze propozycje, dostępne na rynku. Wybierz tę, która najbardziej Ci odpowiada pod względem:

  • wydajności,
  • prędkości,
  • pojemności,
  • supportu,
  • bezpieczeństwa,
  • ceny.

Zwykle hostingi oferują różne pakiety cenowe. Możesz spośród nich wybrać specyfikację, która spełnia Twoje oczekiwania.

Im bardziej zaawansowana witryna, tym szybszy hosting o większej pojemności się przyda. Wielu usługodawców ma specjalne pakiety przygotowane np. dla witryn e-commerce czy hosting WordPress. Poszukaj rozwiązania, które wpisuje się w Twoje plany związane ze stroną. Po kupnie hostingu możesz zarejestrować lub przekierować na niego swoją domenę.

Gdy już zaprojektujesz swoją wymarzoną stronę WWW, czas zamieścić ją w internecie. Wszyscy hostingodawcy pozwalają na eksportowanie samodzielnie stworzonych witryn na ich serwery. Pamiętaj jedynie, aby wykupić pakiet, który będzie dysponował miejscem odpowiednim dla rozmiarów Twojego dzieła.

Jeśli kupujesz domenę razem z hostingiem – całość powinna być już skonfigurowana i gotowa do używania. Jeśli jednak kupujesz domenę u innego rejestratora, musisz podpiąć ją do hostingu poprzez dodanie jej w panelu zarządzania hostingiem i zmianę serwerów DNS.

Krok 3: Przeniesienie strony na serwer

Procedura przenoszenia własnej strony na serwer zwykle odbywa się za pośrednictwem tzw. klienta FTP lub bezpośrednio łącząc się z FTP w systemie Windows. Wynika to z faktu, że musisz pliki witryny umieścić na swoim koncie FTP (a jeszcze lepiej SFTP) u hostingodawcy. Brzmi dość skomplikowanie, w praktyce jednak nie jest aż tak trudne. Możesz do tego wykorzystać wiele programów, które dostępne są w sieci, np. Total Commander dla Windows czy Transmit dla macOS. Niektóre serwisy umożliwiają też przenoszenie plików przy użyciu własnej infrastruktury. Wszystko skupia się w praktyce na pięciu głównych krokach.

  1. Połącz się z kontem SFTP lub FTP przy użyciu aplikacji zewnętrznej (dane wysyłane są zazwyczaj pocztą po uruchomieniu hostingu)
  2. Odnajdź katalog główny (tzw. domowy). Umieszczone w nim pliki strony staną się dostępne dla innych internautów (często jest to nazwa domeny i katalog public_html lub public). Zobacz: Struktura katalogów na serwerze: public_html i inne
  3. Wgraj pliki w to miejsce.

Szczegółowo opisaliśmy to w instrukcji: Jak wrzucić plik na hosting? Jak umieścić stronę na serwerze?

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Twoja własna strona będzie gotowa do użytku. Możesz zacząć ją promować i przyciągać na nią pierwszych użytkowników.

Jak prowadzić stronę internetową?

Wiesz już, jak założyć stronę internetową bez umiejętności kodowania. Pomoże Ci w tym system zarządzania treścią bądź też wygodny kreator stron. Wprowadzisz w nich wszystkie potrzebne funkcjonalności oraz nowoczesne rozwiązania. Zadbasz o odpowiedni projekt własnej strony, jej wygląd i jakość wykonania. Na tym jednak Twoje zadania się nie kończą. Jeśli chcesz dzięki swojej stronie WWW osiągnąć sukces, musisz ją jeszcze odpowiednio prowadzić. Co to jednak znaczy w praktyce?

Twoim zadaniem jest sprawienie, aby zawsze działała bez zarzutu. Musi być prawidłowo obsługiwana przez urządzenia mobilne oraz tradycyjne komputery. Nie może się zawieszać i zbyt wolno ładować. Żadna funkcja nie powinna też sprawiać problemów użytkownikom. Twoim obowiązkiem jest rozwiązywanie wszystkich problemów w jak najkrótszym czasie. Musisz służyć wsparciem odbiorcom i spełniać ich wymagania. Tylko wtedy możesz liczyć na prawdziwy, długofalowy sukces.

Zobacz: Kursy i szkolenia z tworzenia stron WWW na Edukier.pl →

Co to jest responsywność strony www?

Jedną z najważniejszych kwestii, o które musisz zadbać, jest responsywność strony. To sprawienie, że witryna internetowa dobrze wyświetla się na wszystkich urządzeniach. Musi estetycznie wyglądać zarówno na laptopach, jak i smartfonach czy komputerach. Powinna też dysponować wszystkimi funkcjonalnościami w każdej wersji. Miliony użytkowników korzystają z internetu w telefonach. To ogromny rynek zbytu, do którego powinna być dostosowana Twoja witryna. Dzięki temu możesz liczyć na o wiele więcej wejść i pozytywne opinie.

Działanie strony internetowej w wersji mobilnej możesz sprawdzić już na etapie projektu. Pozwalają na to zarówno systemy zarządzania treścią, jak i kreatory. Znaleźć w nich można podgląd witryny na różnych urządzeniach. Coraz częściej jest on tworzony automatycznie przy zachowaniu wysokiej jakości projektu. Zawsze jednak upewnij się, że na pewno stronę internetową można obsługiwać bez żadnego problemu na tablecie czy smartfonie.

Jak pozycjonować strony WWW?

Kolejna bardzo ważna kwestia, o którą musisz zadbać na swojej stronie, to pozycjonowanie. Jak wspominaliśmy, dzięki niemu Twoja witryna pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania. Składa się na to wiele czynników, m.in.:

  • odpowiednie treści,
  • optymalizacja budowy witryny,
  • dobrze dobrane słowa kluczowe,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • i wiele innych.

Jaki ma to wpływ na stronę? Im wyżej jest w wyszukiwarce, tym więcej osób ją odwiedza. Rosnąca liczba użytkowników to większa szansa na wzrost sprzedaży. Większe zyski to z kolei intensywniejszy rozwój przedsiębiorstwa. Inwestycja w SEO się opłaca, bo z czasem przynosi satysfakcjonujące rezultaty. Aby to natomiast było możliwe, musisz zachęcić potencjalnych klientów, którzy odwiedzą witrynę, do skorzystania z Twoich usług. O ile żaden z tych etapów nie zawiedzie, zyskasz rozpoznawalność i uznanie na rynku.

O SEO możesz dbać sam lub przy pomocy specjalistów. W kreatorach i systemach zarządzania treścią dostępnych jest wiele pomocnych rozwiązań z tego zakresu. Zależnie od Twojego wyboru, pomagają one w optymalizacji strony i treści. Najczęściej są bezpłatne i dostępne w ramach standardowych taryf. W samouczkach oraz na blogach kwestie SEO zwykle są też dokładnie wyjaśniane. Zapoznanie się z nimi może przynieść Twojej firmie znaczne zyski.

Dlaczego strony wolno się wczytują?

Kolejna kwestia to zadbanie o prędkość strony internetowej. Pamiętaj, że w XXI wieku odbiorcy są świadomi i wymagający. Zadania nie ułatwia też duża konkurencja. Jeśli zamierzasz zrobić witrynę, to musi działać ona błyskawicznie i bezproblemowo. W innym przypadku osoby, które ją odwiedzą, stracą cierpliwość. Mogą zrezygnować z Twoich usług i przejść do konkurencji. Tego bez wątpienia każdy przedsiębiorca wolałby uniknąć.

Dlaczego strony internetowe wolno się otwierają? Wpływ na to ma wiele rozmaitych czynników. Aby tego uniknąć, przede wszystkim skup się na dwóch kwestiach:

Pierwsza kwestia to podstawa. Im szybszy serwer, tym lepsze działanie strony. Wybierz hosting lub kreator, który zagwarantuje Ci taką prędkość, jakiej potrzebujesz. Zwróć uwagę na nowe technologie i nowoczesne rozwiązania wykorzystywane przez usługodawcę. Przejrzyj komentarze na jego temat. Upewnij się, że na pewno u niego szybkość Twojej strony internetowej będzie satysfakcjonująca. Więcej: Jak przyspieszyć stronę WWW? Optymalizacja szybkości strony

Druga kwestia dotyczy rzeczy, które umieszczasz na swojej stronie. Oczywiście nie chodzi tu o to, żeby Twoja witryna wyglądała biednie i nic na niej nie było. Możliwe jest natomiast m.in. zoptymalizowanie grafik. Działa to na zasadzie dostosowania ich rozdzielczości do tej, w jakiej wyświetlają się w witrynie. Dzięki temu zmniejszy się ich waga, więc ładowanie będzie trwało krócej. Dobrym sposobem jest też zmiana formatu zdjęć na taki, który waży mniej. Sprawi to, że zużyją mniej danych. Bez problemu natomiast da się przy ich użyciu zrobić stronę internetową o doskonałym wyglądzie.

Gdzie strony WWW można promować?

Wiesz już, jak stworzyć stronę internetową. Kolejnym krokiem jest więc jej odpowiednia promocja. Sam baner z napisem „Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony”, powieszony na płocie, nie wystarczy. W XXI wieku akcje marketingowe mogą przybierać najróżniejszy charakter. Są też realizowane na wielu platformach. Wszystko zależy od Twojego budżetu, spodziewanych efektów, typu odbiorców oraz branży. Stronę możesz reklamować na wiele różnych sposobów, m.in.:

  • w mediach społecznościowych — stworzenie fanpage’a, zapraszanie nowych osób, udostępnienia, tworzenie grup tematycznych, płatne kampanie;
  • za pośrednictwem innych witryn internetowych — odsyłanie z innych stron do Twojej, np. dzięki artykułom sponsorowanym, współpracom, zaprzyjaźnionym twórcom itd.;
  • przy użyciu marketingowych narzędzi Google — płatne kampanie marketingowe, skierowane do konkretnych odbiorców;
  • tradycyjnymi metodami marketingowymi — np. banery, ulotki zachęcające do zapoznania się z ofertą online;
  • poprzez pozycjonowanie SEO — dbanie o stronę zgodną z zasadami pozycjonowania. Dzięki temu może pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. Przekłada się to na większą liczbę odwiedzin, a to z kolei na potencjalne, wyższe zyski.

Dlaczego niektóre strony www są uważane za niebezpieczne?

Robiąc stronę internetową, musisz zadbać o bezpieczeństwo użytkowników oraz ich danych. Przede wszystkim chodzi o odpowiednie szyfrowanie wszystkich danych, jakie trafią do witryny. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko ich wycieku, a potencjalni klienci będą mogli spać spokojnie. Chodzi tu o takie kwestie, jak np.:

  • dane kontaktowe,
  • dane niezbędne do logowania,
  • dane osobiste podawane np. w formularzach rejestracyjnych,
  • i wiele innych informacji przesyłanych przez użytkowników.

Większość hostingodawców i kreatorów umożliwia tworzenie bezpiecznych stron internetowych. Dysponują darmowymi certyfikatami SSL bądź pozwalają na wprowadzenie wersji płatnej. Dzięki nim wszystkie informacje przechowywane w witrynach są zabezpieczone. Wybierając usługodawcę, zwróć uwagę na rozmaite aspekty bezpieczeństwa hostingu, np.:

  • zabezpieczenia skrzynek e-mail,
  • wykonywanie kopii bezpieczeństwa,
  • zabezpieczenia plików transferowanych na serwer,
  • sprawny support,
  • monitorowanie działania stron przez usługodawcę,
  • aktualizacje oprogramowania,
  • dwuetapową weryfikację logowania do panelu użytkownika (2FA).

Po czym poznasz, że ochrona stron internetowych nie jest wystarczająca? Po lewej stronie przeglądarki, zaraz przy pasku adres, powinna być widoczna zamknięta kłódka. To sygnał, że witryna ma certyfikat SSL. Po najechaniu na nią zobaczysz też komunikat, mówiący, że „połączenie jest bezpieczne”. Wystrzegaj się stron, które w tym miejscu mają napis wskazujący na brak certyfikatu. Może to być otwarta kłódka czy napis „niezabezpieczona”. Zdarzają się też strony oznaczone na czerwono z napisem „niebezpieczna”.

Kolejną kwestią jest sprawdzenie protokołu, który wykorzystuje strona internetowa. Po naciśnięciu nazwy adresu wyświetlić się powinien protokół HTTPS. Oznacza to, że tożsamość witryny jest potwierdzana przeglądarce przez serwer.

Zobacz też: Jak uruchomić SSL, czyli HTTPS na stronie w WordPressie i nie tylko?

FAQ

Strony WWW — co to jest?

Tworzenie strony WWW będzie o wiele łatwiejsze, gdy wyjaśnimy, czym właściwie ona jest. Pojedynczą stronę można określić jako zbiór danych czy dokument. Może składać się np. z treści oraz obrazów. Jest udostępniony w internecie w taki sposób, żeby był do niego dostęp online. Zależnie od rodzaju strony, wgląd do niej może być dostępny:

  • tylko dla Ciebie,
  • dla ściśle określonej grupy — np. tylko konkretnych, wyznaczonych użytkowników,
  • częściowo określonej grupy — np. tylko dorosłych użytkowników,
  • dla wszystkich bez żadnych ograniczeń.

Połączenie kilku stron tworzy witrynę internetową lub tzw. serwis. Każda podstrona jest zatem odrębnym „dokumentem”. Razem natomiast tworzą spójną całość, jeśli są ze sobą połączone. Co w praktyce można nazwać stroną WWW? Nie jest to jednoznacznie zdefiniowane, dlatego też słowem tym określa się:

  • portale informacyjne,
  • wizytówki,
  • witryny firmowe,
  • sklepy internetowe,
  • profile firm czy artystów w mediach społecznościowych.

Zakres jest bardzo szeroki, a wiele zależy od osoby, która tego określenia używa.

Co oznacza skrót strony WWW?

Dlaczego „WWW” to skrót, z którym kojarzy się witryna internetowa? Pochodzi od angielskiego „World Wide Web”, co można przetłumaczyć jako „rozległa sieć internetowa”. W praktyce „WWW” stanowiło element nazwy serwera, określając, do czego on służył. Z czasem natomiast przedrostek ten zaczął zanikać w nazwach witryn internetowych. Obecnie spotykany jest raczej sporadycznie. Większość właścicieli witryn posługuje się tzw. naked domain. To określenie z języka angielskiego, oznaczające „domeną nagą”, np. facebook.com.

Co to jest adres strony WWW?

Każdej swojej stronie warto nadać nazwę. Jest to tzw. URL, czyli z ang. Uniform Resource Locator — format adresowania zasobów online. W praktyce jest to „nazwa własna” witryny. Jej wpisanie w pasku wyszukiwarki pozwala na zlokalizowanie serwisu w sieci. Adres URL składa się z:

  • rodzaju zasobu — to protokoły HTTP lub HTTPS,
  • części zależnej — to nazwa domeny, rozszerzenie oraz ścieżka dostępu.

Jeśli zastanawiasz się, czemu strona internetowa nie działa, często wynika to z błędnie wpisanego adresu. Wystarczy jedna nieprawidłowa litera lub znak, a wyszukiwarka nie dotrze do zasobów witryny, której szukasz. Jeśli więc planujesz założyć stronę, to wymyśl nazwę, którą łatwo będzie zapamiętać. Dzięki temu Twoi odbiorcy wpiszą ją prawidłowo w wyszukiwarce i znajdą się na Twojej stronie głównej. Czasem dobrym sposobem jest też kupienie kilku, zbliżonych do siebie nazw. Pozwoli Ci to kierować ruch na prawidłową witrynę, nawet jeśli ktoś popełni błąd.

Kiedy powstała strona WWW i kto wynalazł WWW?

World Wide Web powstała 12 marca 1989 roku. Zaledwie kilka lat temu obchodziła swoje okrągłe 30-lecie. Jej ojcem jest sir Tim Berners-Lee. Tego dnia przedstawił on światu projekt „Information Management: A Proposal”. Jego wizja sięgała stworzenia globalnej bazy danych. Miała pozwalać na błyskawicznie i bezproblemowe udostępnianie informacji na skalę globalną.

W 1990 roku świat zobaczył pierwszą, gotową stronę internetową. Nie przypominała tych dzisiejszych. Wpłynęła natomiast na gwałtowny wzrost zainteresowania internetem. Z czasem zaczęło pojawiać się coraz więcej usług tworzących infrastrukturę online. Dotykały one kolejnych obszarów życia, co dzieje się aż po dziś dzień. Obecnie zbudować stronę internetową może praktycznie każdy. Możliwe jest też umieszczenie na niej dowolnych rzeczy i ściągnięcie na nią użytkowników z całego świata.

Gdzie kupić strony WWW?

Zakup własnej strony internetowej nie jest przesadnie skomplikowany. Propozycje można znaleźć m.in. w:

  • software house’ach udostępniających ogłoszenia kupna/sprzedaży witryn,
  • agencjach interaktywnych pośredniczących w transakcjach,
  • witrynach z ogłoszeniami,
  • prywatnie od właścicieli.

Przyjmując, że wygląd strony i jej funkcjonalności Ci odpowiadają, kupno jest szybkim i wygodnym rozwiązaniem. Do Twojej dyspozycji jest własna strona WWW i nie musisz w nią ingerować. Niezbędne będzie natomiast nauczenie się obsługi programów potrzebnych do zarządzania nią. Z czasem też może być konieczne wprowadzanie pewnych zmian. Musisz więc umieć zrobić to samodzielnie lub wynajmować specjalistów do pomocy.

Dlaczego warto zrobić stronę internetową?

Zwróć uwagę na to, jak wiele firm i usługodawców ma swoje miejsce w internecie. Wynika to z faktu, że obecnie online mogą skutecznie promować się zarówno firmy stacjonarne, jak i działające zdalnie. Jest to świetna metoda na przyciąganie do siebie klientów oraz zwiększanie popularności marki. Sieć pozwala także na organizowanie skutecznych kampanii marketingowych. Dzięki temu rośnie rozpoznawalność produktu, ale także zaufanie do przedsiębiorstwa. To z kolei przekłada się na wyniki sprzedażowe.

Dostęp do internetu jest powszechny. Użytkownicy online sprawdzają wiele ważnych dla nich rzeczy. Szukają również firm, z których usług mogą skorzystać. Pod tym względem możesz przyciągnąć do siebie nowych klientów. Stworzenie odpowiedniej reklamy i przebicie oferty konkurencji poprawi Twoje dochody. Nawet jeśli celem strony internetowej jest promocja np. sklepu osiedlowego, działanie to ma sens. Dzięki niemu:

  • poinformujesz mieszkańców o istnieniu firmy,
  • zachęcisz ich do odwiedzenia sklepu,
  • nawiążesz z nimi relację,
  • na bieżąco będziesz informować o zmianach, godzinach funkcjonowania itp.,
  • zorganizujesz konkursy i poinformujesz o promocjach.

Własna strona jest świetną metodą na utrzymanie klientów oraz zdobycie nowych. Wpływa na wzrost zainteresowania ofertą i poprawia wizerunek marki.