Najlepszy hosting PrestaShop w 2021 roku: jak wybrać?

Jak wybrać najlepszy hosting dla sklepu internetowego na PrestaShop? Szybkość i wydajność sklepu, bezpieczeństwo oraz niezawodność. Sprawdź, na co zwrócić uwagę!

PrestaShop

Zdecydowałeś się, że oprogramowaniem Twojego sklepu internetowego będzie PrestaShop? To bardzo dobry wybór, gdyż jest to funkcjonalne rozwiązanie, w przypadku którego możesz korzystać z wielu darmowych dodatków i instrukcji. Zanim jednak Twoja strona zacznie działać, powinieneś wybrać odpowiedni hosting. Jak znaleźć najlepszą usługę serwerową dla PrestaShop?

Sklep internetowy PrestaShop – dlaczego warto?

Jeśli szukasz wydajnego systemu, który umożliwi Ci prowadzenie sklepu internetowego, to bardzo dobrą decyzją może być postawienie na PrestaShop. To oprogramowanie, z którego możesz korzystać za darmo. Projekt ten rozpoczęto w 2005 roku we Francji. Przez lata rozwijano go, a obecnie system ten daje Ci możliwość użytkowania ponad 300 funkcjonalności. Tak naprawdę do Twojej dyspozycji są wszystkie rozwiązania, których potrzebujesz, żeby prowadzić sklep WWW. Oto, co charakteryzuje to oprogramowanie:

  • Prosta obsługa – nie powinieneś mieć problemów z zarządzaniem sklepem, a w razie wątpliwości, na większość pytań znajdziesz odpowiedź w sieci.
  • Modyfikacje – z łatwością dopasujesz sklep do swoich potrzeb, a wiele dodatków do niego jest dostępnych całkowicie za darmo.
  • Wydajność – biorąc pod uwagę, jakie to narzędzie daje możliwości, nie obciąża ono bardzo serwera.
  • Wielojęzyczność – z rozwiązania tego korzysta się na całym świecie. Zostało ono przetłumaczone na ponad 40 języków.
  • Duża społeczność użytkowników – wsparcie w zarządzaniu sklepem znajdziesz na forach czy grupach na Facebooku. W razie większych trudności wsparcia udzielą Ci programiści, którzy specjalizują się w tym oprogramowaniu.

Według danych builtwith.com PrestaShop jest najpopularniejszym oprogramowaniem sklepów w Polsce, wyprzedzając WooCommerce.

PrestaShop - 24%, Woocommerce - 19%, Shoper - 16%
Popularność oprogramowania e-commerce w Polsce

Co ciekawe, uwzględniając sklepy z całego świata, widzimy, że Presty nie ma wśród cieszących się największym zainteresowaniem. Nie zmienia to jednak faktu, że jest ona chętnie wybierana w naszym kraju i oczywiście nie jest to przypadkowe. Przejdźmy zatem do zasad poszukiwania odpowiedniej usługi hostingowej.

WooComemrce - 30%, Shopify - 18%, Magento - 9%, Inne - 42%
Popularność oprogramowania e-commerce na Świecie

Szukasz hostingu dla sklepu na PrestaShop, a nie masz czasu na czytanie?
🏆 Zobacz mój Ranking Hostingów Sierpień 2021!

To lista sprawdzonych i rekomendowanych usług hostingowych, które dobrze sprawdzą się jako szybki i niezawodny fundament sklepu internetowego na oprogramowaniu PrestaShop. Każdy z hostingów został przeze mnie dokładnie przetestowany i zrecenzowany. Zapraszam.

PrestaShop – wymagania

Usługa serwerowa, na którą postawisz, powinna być przede wszystkim szybka. Składa się na to wiele czynników, które kolejno omówię, żebyś miał świadomość tego, co ma kluczowe znaczenie. Jakie wymagania ma PrestaShop? Jak wynika z oficjalnej strony tego oprogramowania:

  • serwer internetowy: Apache 2.2+, Nginx, LiteSpeed,
  • PHP 7.1+,
  • zainstalowany MySQL 5.6+ i utworzona baza danych,
  • dostęp do FTP,
  • rozszerzenia PHP: CURL, DOM, Fileinfo, GD, Intl, Mbstring, Zip, Json, iconv,
  • memory_limit PHP minimum „256M” a upload_max_filesize na min. „16M”
  • w celu zwiększenia wydajności rozszerzenia MemCached, Apcu, OpCache.

Na tej podstawie możesz wywnioskować, że do założenia sklepu na PrestaShop wystarczy Ci jakikolwiek hosting. I rzeczywiście – jak najbardziej zainstalujesz go na większości serwerów, ale przecież chodzi o to, żeby sklep działał bez zarzutu wtedy, gdy zaczną z niego korzystać internauci. Potrzebujesz zatem wydajnego serwera, który sprawi, że Twój sklep będzie niezawodny również wtedy, gdy stanie się popularny. Pamiętaj, że masz niewiele czasu na przekonanie internauty do Twojej strony. Jeśli witryna będzie się wolno ładować albo użytkownik zobaczy błędy, to ją zamknie i skorzysta z innej.  

Jaki hosting dla PrestaShop wybrać?

Poszukując usługi serwerowej dla swojego sklepu na PrestaShop, powinieneś zwrócić uwagę na wiele czynników, wśród których kluczowe znaczenie ma jej szybkość. Oczywiście absolutną podstawą jest to, żeby hosting działał niezawodnie – strona ma być cały czas dostępna dla odbiorców. O tym, ile powinien wynosić uptime, przeczytasz w dalszej części artykułu. Wróćmy jednak do szybkości. Dlaczego jest ona tak ważna? Z co najmniej kilku powodów:

  • Konwersja – z  analizy przeprowadzonej przez skilled.co wynika, że 50 proc. internautów oczekuje załadowania się strony w 2 sekundy, ale 64 proc. korzystających ze sklepów na urządzeniach mobilnych jest w stanie poczekać na to 4 sekundy. Badania pokazują również, że każda dodatkowa sekunda ładowania zmniejsza konwersję o 7 proc. Internauci przyzwyczaili się już, że strony WWW ładują się szybko i oczekują tego od wszystkich serwisów. Jeśli im tego nie zapewnisz, to wówczas wielu z nich nawet nie zapozna się z Twoją ofertą.
  • Widoczność w Google – szybkość ładowania się strony od kilku lat jest czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google, która ma w Polsce ponad 95 proc. udziału w rynku. Jeśli strona działa wolno, to musisz się liczyć z tym, że może to mieć wpływ na jej pozycję w Google.
  • User experience (UX) – obecnie strony projektuje się, mając na uwadze doświadczenia użytkowników. Trudno przypuszczać, że ktokolwiek będzie zadowolony, jeśli witryna będzie się długo ładować. Zapewnienie oczekiwanej przez odbiorców szybkości stanowi jedną z podstaw tworzenia serwisów WWW.

Parametry techniczne hostingu dla PrestaShop

Wiesz już, że powinieneś postawić na usługę serwerową, która zapewni Ci bardzo szybkie działanie sklepu. Podpowiem Ci, które czynniki są istotne, jeśli chcesz mieć hosting, który spełni oczekiwania Twoje i odbiorców.

Dysk – jego powierzchnia i rodzaj

Tak jak w przypadku komputera masz do dyspozycji ograniczoną przestrzeń na pliki, nie inaczej jest z serwerami. Musisz wybrać taki pakiet hostingowy, który zapewni Ci wystarczającą powierzchnię na dane, a tych w przypadku sklepu może być bardzo dużo:

  • Pliki HTML, PHP, PDF, ale przede wszystkim graficzne – prawdopodobnie do każdego produktu będziesz potrzebować przynajmniej kilku zdjęć. Dodatkowo każde z nich będzie dostępne w różnych rozmiarach, tak więc na serwer mogą trafić tysiące takich plików.
  • Bazy danych – to w nich zapisane są informacje na temat produktów, użytkowników strony, komentarze, opisy, artykuły na blogu i nie tylko. W przypadku małego sklepu baza może zajmować kilka MB, ale w przypadku dużego może to być kilka GB, a nawet więcej. 
  • Logi – czyli spis zdarzeń na serwerze. Znajdziesz tam m.in. informacje o próbach wywołania poszczególnych plików.
  • Kopie zapasowe – obowiązkiem firmy hostingowej jest tworzenie kopii zapasowych, ale Ty też powinieneś o tym pamiętać. Najlepiej, żebyś miał zapisanych na koncie kilka takich kopii z różnych okresów. Miej je również na innym nośniku – na dysku komputera czy na pendrivie. Niestety, ale jeden backup może zajmować nawet kilkanaście GB i więcej. Jeśli będziesz mieć kilka kopii, to oznacza, że potrzebujesz przynajmniej 50 GB tylko na ten cel.

Skąd masz wiedzieć, ile powierzchni docelowo będziesz potrzebować? Otóż PrestaShop tworzy bazę danych, która składa się ze 160 tabel. Czysta instalacja składa się z około 25 tys. plików i zajmuje 241 MB. Zatem na początek możesz mieć tej przestrzeni niewiele, ale potrzeby w tym zakresie będą systematycznie rosnąć wraz z dodawaniem kolejnych produktów, opinii, wpisów na blogu, zdjęć i nie tylko.

Najlepiej, żebyś na start miał do dyspozycji przynajmniej kilkanaście GB pojemności. Jeśli strona będzie dynamicznie rosnąć, to raczej nie będziesz mieć żadnych problemów z migracją na pakiet hostingowy, w którym do Twojej dyspozycji będzie większa powierzchnia dyskowa. 

Pamiętaj, że hosting może nakładać pewne ograniczenia związane z plikami, np. co do ich liczby. Zazwyczaj jednak to nie stanowi problemu. 

Liczba plików, miejsce na hostingu
Liczba plików, miejsce na hostingu

Przeglądając oferty hostingów możesz trafić na serwery bez limitu powierzchni. Czy coś takiego w ogóle istnieje? Oczywiście, że nie. Każdy dysk ma pewną powierzchnię i nie inaczej jest w przypadku serwerów. Nawet, jeśli ktoś rzeczywiście oferuje nieograniczoną ilość GB na dane, to i tak w regulaminie znajdziesz zapis podobny, jak poniżej. Oznacza to, że jeśli zaczniesz za bardzo obciążać zasoby serwera, to możesz być poproszony o zmianę pakietu lub przejście na usługę, która gwarantuje większe zasoby, np. na VPS-a. 

Hosting "bez limitów" - zapisy
Hosting „bez limitów”?

Kolejna ważna kwestia dotyczy rodzaju hostingu. W ofertach firm możesz natrafić na:

  • HDD (Hard Disc Drive) – czyli dyski talerzowe, które cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem.
  • SSD (Solid State Drive) – dyski półprzewodnikowe, które są zdecydowanie szybsze. 
  • SSD NVMe (Non-Volatile Memory Express) – szybsza wersja dysków SSD, nawet o 10–11 razy!

Zdecydowanie najlepszym wyborem jest oczywiście ostatni z wymienionych. Potwierdzeniem tego jest poniższy test. Jak widzisz, w przypadku przepustowości odczytu SSD NVMe uzyskało ok. 6 razy wyższy wynik niż SSD, a 4 razy wyższy w przypadku przepustowości zapisu. 

Porównanie dysków HDD – WD Black Edition 7,200 rpm, SSD – Samsung 860 Pro SSD, SSD NVMe – Samsung 960 PCIe NVMe SSD
Porównanie dysków HDD – WD Black Edition 7,200 rpm, SSD – Samsung 860 Pro SSD, SSD NVMe – Samsung 960 PCIe NVMe SSD

Co oznaczają poszczególne określenia? Otóż przepustowość odczytu i zapisu sugerują, ile danych można odpowiednio odczytać i zapisać na danym dysku w czasie sekundy. Natomiast IOPS to skrót od input/output operations per second. Ten parametr wskazuje na maksymalną liczbę operacji, które możesz wykonać jednocześnie na dysku.

Ile powinien on wynosić w przypadku Twojego sklepu na PrestaShop? Ogólna zasada jest taka, że im będzie miał on większą wartość, tym lepiej. Im bardziej popularny jest Twój sklep, tym potrzebujesz wyższego IOPS. W przypadku jednej witryny wystarczy kilka tysięcy, ale inna będzie wymagać kilkuset tysięcy. Wraz z rozwojem sklepu możesz po prostu zdecydować się na zwiększenie tego parametru.

Jeśli trafiłeś na ofertę, w ramach której otrzymujesz do dyspozycji hosting z dyskiem SSD NVMe, to zapoznaj się ze szczegółami. Może być tak, że tylko część danych będzie zapisanych właśnie na nim, a pozostałe na HDD. Najważniejsze, żeby pliki strony i baza danych znajdowały się na szybkim SSD NVMe, natomiast np. pliki poczty mogą być zapisane na HDD. 

Więcej o dyskach i ich szybkości, limitach czy ograniczeniach dowiesz się z poradnika dot. hostingu SSD.

Transfer na hostingu

Transfer w przypadku hostingów wykorzystujesz na podobnej zasadzie jak pakiety danych w telefonie. Kiedy ktoś wchodzi na Twoją stronę albo kiedy umieszczasz na niej zdjęcia, za każdym razem zużywana jest pewna ilość transferu. Powinieneś mieć go do dyspozycji odpowiednie dużo, żeby nie okazało się, iż sklep będzie niedostępny dla użytkowników. Nie możesz dopuścić do takiej sytuacji.

W sieci znajdziesz oferty, w ramach których transfer jest nielimitowany. Czy to jednak możliwe? Teoretycznie tak, ale to nie oznacza, że na najtańszym pakiecie hostingowym z nieograniczonym transferem możesz postawić sklep, który będzie odwiedzany przez 10 tys. użytkowników dziennie. Transfer to tylko jeden z wielu parametrów serwera. Firma hostingowa może Cię poinformować, że przekraczasz inne, przydzielone Ci zasoby, np. dotyczące procesora. Wtedy prawdopodobnie będziesz musiał wybrać wyższy pakiet. 

Transfer: bez limitu
Transfer: bez limitu

Nie wszystkie firmy hostingowe oferują nielimitowany transfer, ale to absolutnie nie powinien być czynnik decydujący o wyborze danej propozycji. Ile transferu Ci potrzeba? 

Jeśli zmieniasz hosting na nowy, wtedy możesz zalogować się do panelu administracyjnego tej usługi i sprawdzić, ile transferu wykorzystywałeś. Postaw na pakiet, który oferuje np. dwa razy więcej transferu, żeby zabezpieczyć się na wypadek szybkiego wzrostu popularności sklepu.

Jeśli jesteś dopiero na etapie planowania sklepu, to możesz skorzystać z narzędzi, które umożliwiają zweryfikowanie tego, ile waży sklep na PrestaShop. Znajdź sklep podobny do takiego, który zamierzasz mieć. Masz wątpliwości, czy to na pewno PrestaShop? Zatem wejdź na stronę https://whatcms.org/. Podaj adres danego serwisu, a wtedy uzyskasz informację, z jakiego systemu CMS on korzysta, łącznie z podaniem wersji. 

Jaki CMS? PrestaShop
Jaki CMS? PrestaShop

Następnie użyj narzędzia: https://tools.pingdom.com/, żeby sprawdzić, ile waży dana strona. W przypadku wskazanej przeze mnie witryny wynik jest następujący:

Waga przykładowego sklepu PrestaShop
Waga przykładowego sklepu PrestaShop

4,2 MB to transfer wykorzystany tylko przy wejściu na stronę główną. Natomiast odwiedzający witrynę obejrzą co najmniej kilka podstron. Załóżmy, że średnio zobaczą 4. Jedne odwiedziny oznaczają więc ok. 17 MB wykorzystanego transferu. Kolejne założenie niech będzie takie, że sklep odwiedza tysiąc użytkowników dziennie, czyli miesięcznie 30 tys. Zatem taka liczba będzie wymagać 510 tys. MB transferu, czyli ok. 500 GB. Jeśli jednak dopiero zaczynasz prowadzenie sklepu, to prawdopodobnie będziesz go potrzebować zdecydowanie mniej.

Planując ilość koniecznego transferu, weź pod uwagę następujące kwestie:

  1. Sezonowość – wiele jest takich branż, w których przez większość roku ruch na stronie jest niewielki, ale przez kilka miesięcy zdecydowanie wzrasta. Dobrymi przykładami są sklepy o tematyce turystycznej czy z meblami ogrodowymi. Największy ruch widoczny jest na nich wiosną i latem. Musisz się przygotować, że w tych miesiącach będziesz potrzebować kilkukrotnie więcej transferu.
  2. Nagłe skoki ruchu – ilości transferu nie powinieneś dobierać na styk. Bądź przygotowany na zaskakujący wzrost oglądalności. Może on wynikać z różnych przyczyn, np. z tego, że w TV aktualnie mówi się o produkcie, który masz na stronie i na zapytania z nim związane znajdujesz się na pierwszej pozycji w Google. W związku z tym w ciągu kilku godzin możesz mieć większych ruch w serwisie niż zwykle w ciągu tygodnia. 
  3. Boty spamujące – roboty są w stanie dodać w niezabezpieczonych miejscach nawet tysiące komentarzy zawierających SPAM. Taka podstrona nagle zaczyna ważyć bardzo dużo. Do SPAMu może być również wykorzystywany formularz rejestracyjny. Możesz jednak skorzystać z rozwiązań takich jak CAPTCHA, aby ograniczyć takie ryzyko.

Poczta e-mail

Wysyłanie wiadomości elektronicznych jest w przypadku sklepu WWW główną formą kontaktu z zainteresowanymi produktami i usługami, zatem powinieneś zwrócić na tę kwestię szczególną uwagę. Poczta nie wpływa na szybkość, ale jej niezawodne działanie jest niezbędne, jeśli chcesz, żeby ułatwiała ona, a nie utrudniała obsługę klientów czy też korespondencję pomiędzy pracownikami. 

Firma hostingowa może narzucać wiele limitów związanych z pocztą e-mail, w tym takie jak:

  • Liczba skrzynek – czyli liczba adresów e-mail, które możesz założyć. W przypadku małego sklepu wystarczy ich kilka, przy większych – kilkadziesiąt, ale najlepiej, żeby po prostu takiego limitu nie było. 
  • Liczba wiadomości e-mail wysyłanych dziennie – ta powinna być duża. Jeśli posiadasz popularny sklep, to na każdy dzień możesz potrzebować limitu wyrażanego w tysiącach. Firmy hostingowe ustalają go z tego powodu, żeby konto nie było wykorzystywane do rozsyłania SPAMu. Mnie jakieś powiadomienia w związku z tym pojawiły się wyłącznie wówczas, kiedy miałem włamanie na serwer i wykorzystano moje konto do wysyłki SPAMu, ale to było dawno temu 😉
  • Limit wiadomości wysłanych przez mail() – załóżmy, że użytkownik Twojego sklepu skorzystał z formularza kontaktowego albo zamówił produkty i Presta wysłała do niego automatycznie powiadomienie o zakupie produktów i terminie dostarczenia. Wtedy wykorzystujesz limit wiadomości wysłanych przez mail().
  • Limit wiadomości wysłanych przez SMTP – skorzystałeś z programu do obsługi poczty, np. z aplikacji Thunderbird, na swoim urządzeniu albo zalogowałeś się do niego przez przeglądarkę i wysłałeś wiadomość. Wtedy wykorzystujesz limit SMTP. Limity takie jak poniżej są wystarczające dla średniej wielkości sklepu. Jeśli zaczniesz się zbliżać do granicy, wtedy pomyśl o ich zwiększeniu. 
  • Maksymalny rozmiar skrzynki pocztowej – jaką część powierzchni Twojego hostingu może zajmować poczta? Najczęściej takie ograniczenie nie będzie obowiązywać i po prostu Twój limit będzie taki, jak dla całego konta. Jeśli jednak ograniczenie będzie, to najlepiej, żeby wynosiło co najmniej kilka GB. Jedna wiadomość bez załącznika nie zajmuje wiele miejsca, ale przecież potrzebujesz posiadać kopie z długiego okresu, a dziennie e-maili możesz dostawać setki. Szybko możesz zatem zapełnić kilkadziesiąt GB powierzchni tylko emailami. 
Przykładowe limity skrzynek e-mail
Przykładowe limity skrzynek e-mail

Kolejna kwestia dotyczy tego, na jakim dysku jest zapisana poczta. Zdarza się, że baza danych i pliki strony znajdują się na SSD, a e-maile na HDD. Nie jest to jednak większym problemem, chociaż, jeśli przeszukujesz pocztę online, to fakt, że jest ona zapisana na SSD wpłynie pozytywnie na szybkość uzyskania wyników. Czy jednak jest to niezbędne? Uważam, że nie. 

Zwróć natomiast uwagę na limit rozmiaru załącznika. Może będziesz wysyłał odbiorcom foldery reklamowe i pliki, które zajmują dużo miejsca. Najlepiej, żeby ten limit wynosił nie mniej niż kilkadziesiąt MB. W przeciwnym wypadku możesz napotykać problemy przy okazji każdej wysyłki większego pliku. 

Firma hostingowa powinna obowiązkowo zapewniać zabezpieczenia przed otrzymywaniem SPAMu. Bardzo popularnym rozwiązaniem, które realizuje taki cel jest SpamAssassin. Możesz w nim ustalić m.in. próg czułości, a także podać adresy e-mail czy nazwy domen, z których wiadomości nie mogą być blokowane bez względu na to, co znajduje się w załączniku.  

SpamAssassin do walki ze spamem na hostingu
SpamAssassin do walki ze spamem na hostingu

Prowadząc sklep, musisz mieć na względzie bezpieczeństwo użytkowników, również podczas korzystania przez nich z poczty. Warto, żeby firma hostingowa oferowała następujące zabezpieczenia:

  • SPF (Sender Policy Framework) – nadawca ustala, z jakich serwerów może być wysyłana poczta, tzn. z jakiego adresu IP. Następnie serwer odbiorcy sprawdza, czy ten adres się zgadza. Jeśli nie, to z reguły wiadomość trafia do SPAMu.
  • DKIM (DomainKeys Identified Mail) – dzięki temu możesz mieć pewność, że wiadomość została wysłana do adresata z upoważnionego do tego serwera. Jest ona podpisana cyfrowo, a odbiorca ma pewność,  że otrzymał ją od Ciebie. 
  • DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance) – w ramach tego zabezpieczenia ustalasz, czy e-maile z Twojej domeny muszą być podpisane i co ma się z nimi stać, jeśli nie są. 

Tak naprawdę dostęp do tych rozwiązań jest istotny w przypadku każdego użytkownika poczty, nie tylko podczas zakupów w sklepach internetowych. Nie wszystkie firmy hostingowe zapewniają jednak taką ochronę w cenie usługi. 

Procesor (CPU)

Serwer to w praktyce komputer o bardzo dobrych parametrach technicznych, który jest stale podłączony do internetu. Również i to urządzenie jest wyposażone w procesor, którego ograniczone zasoby są wykorzystywane za każdym razem, kiedy ktoś korzysta z Twojego sklepu. W jakim celu nakładane są takie limity? Otóż chodzi o to, żeby jedno konto hostingowe nie spowodowało, że wszystkie witryny, które znajdują się na danym serwerze, nie będą dostępne albo pojawią się problemy z ich działaniem. 

W przypadku każdego pakietu hostingowego będziesz mieć do dyspozycji inną część zasobów procesora – im droższy pakiet, tym większe możliwości. Zatem koniecznie zwróć uwagę na ten parametr. Możesz sprawdzić procent CPU, czyli upewnić się, jaka część pojedynczego rdzenia procesora jest do Twojej dyspozycji.

Dopuszczalne obciążenie CPU
Dopuszczalne obciążenie CPU

Tylko ile zasobów procesora potrzebuje Twój sklep? Sugeruję, żeby na początek było to minimum: 1 rdzeń procesora/1 vCore/1 GHz/100% CPU. Jeśli okaże się, że przekraczasz zasoby, to bez obaw – firma hostingowa najczęściej najpierw Cię o tym poinformuje i da możliwość zmiany pakietu na wyższy. Możesz również sam monitorować wykorzystanie zasobów w panelu administracyjnym usługi, skąd dowiesz się, czy czasami nie zbliżasz się do górnej granicy limitów.

Wykorzystanie procesora - wykres w panelu hostingu
Wykorzystanie procesora – wykres w panelu hostingu

Pamięć RAM

Serwer wykorzystuje również pamięć RAM, ale i w tym przypadku zasoby są ograniczone. Zasada się nie zmienia – im masz ich więcej, tym lepiej. Zwróć uwagę na:

  • Maksymalną ilość pamięci RAM dostępną na wszystkie procesy w przypadku danego konta.
  • Limit dla jednego procesu PHP.
Limity RAM na hostingu
Limity RAM na hostingu

Na start swojego sklepu na PrestaShop przyjmij, że potrzebujesz co najmniej 521 MB na proces i 1 GB na całe konto. Jednak tak jak w przypadku procesora, i tutaj powinieneś śledzić to, jaką część zasobów wykorzystujesz i na tej podstawie podejmować ewentualne decyzje o zmianie pakietu. Nie ma sensu płacenie za zasoby, które nie są Ci potrzebne, ale też bardzo złym rozwiązaniem jest dopuszczanie do tego, żeby strona działa wolno albo była niedostępna. 

Lokalizacja serwera

Szukając oferty hostingowej, zwróć uwagę na to, gdzie znajdują się serwery danej firmy – teoretycznie im docelowy odbiorca będzie bliżej maszyny, tym lepiej. Dlatego, jeśli ofertę kierujesz do mieszkańców Polski, to optymalnie, aby serwer zlokalizowany był w naszym kraju. Pamiętaj jednak, że mowa o lokalizacji maszyny, a nie kraju, gdzie zarejestrowana jest firma. Równie dobrze polska marka może mieć serwery w USA, Niemczech, Hiszpanii i w innych krajach. 

Czy zawsze bliższa lokalizacja oznaczać będzie, że strona Twojego sklepu załaduje się internaucie szybciej? Niestety, ale nie ma takiej reguły i nie ocenisz tego bez przeprowadzenia testów. Odpowiedzią na pytanie, który serwer osiąga lepsze wyniki jest ping, z którym spotkałeś się, jeśli jesteś graczem. Ping sugeruje, ile czasu jest potrzebne, żeby dane z jednego miejsca dotarły do drugiego. Im wynosi on mniej, tym lepiej. 

Czy obowiązkowo musisz mieć serwer w Polsce? Warto, żeby znajdował się on na tym samym kontynencie, na którym działasz – nie jest powiedziane, że ping będzie niższy w przypadku serwera w naszym kraju niż np. w Niemczech. Natomiast, jeśli ofertę kierujesz do klientów mieszkających na różnych kontynentach, to zainteresuj się usługą CDN (Content Delivery Network). Wtedy kopie Twojego sklepu będą znajdować się na różnych serwerach na świecie, ale użytkownik będzie się łączyć z tym, który jest najbliżej jego lokalizacji. Takim rozwiązaniem jest np. Cloudflare. 

Bezpieczeństwo i niezawodność hostingu

Certyfikat SSL

Obecnie konieczność korzystania z szyfrowanego połączenia dotyczy nie tylko sklepów – tak naprawdę decydują się na to właściciele wszystkich stron. Dlaczego? Z dbałości o użytkowników. Dzięki temu rozwiązaniu połączenie pomiędzy internautą a witryną jest szyfrowane, czyli przesyłane dane nie mogą być zmienione ani przejęte (zobacz: Co to jest SSL?). Google Chrome oznacza takie witryny jako niezabezpieczone – zobacz poniżej:

Niezabezpieczona - brak certyfikatu SSL
Niezabezpieczona – brak certyfikatu SSL

Jak sądzisz, czy dla internauty to nie jest sygnał, który może spowodować, że niczego u Ciebie nie kupi? To jest bardzo prawdopodobne. Jednak w dalszym ciągu można znaleźć sklepy, które nie stawiają na taką ochronę, a to duży błąd, tym bardziej, że zdecydowana większość firm hostingowych daje możliwość skorzystania z SSL za darmo! Najpopularniejszym takim rozwiązaniem jest Let’s Encrypt, z którego korzysta 240 mln stron na świecie. 

Let's Encrypt - darmowy certyfikat SSL
Let’s Encrypt – darmowy certyfikat SSL

Kiedyś taki wybór wiązał się z problemami, gdyż trzeba było ręcznie odnawiać certyfikat, natomiast obecnie wszystko jest w firmach hostingowych zautomatyzowane, a są i takie marki, które automatycznie włączają SSL dla wszystkich domen na swoich serwerach. 

Bez problemów znajdziesz solidne firmy hostingowe, które oferują certyfikat Let’s encrypt bezpłatnie. Zdecyduj się na taką ofertę. Dlaczego? SSL ma wpływ na konwersję, a także na widoczność strony w Google. Jest to pozycja absolutnie obowiązkowa.

Oczywiście możesz się również wybrać płatną wersję certyfikatu, ale moim zdaniem nie ma to żadnego uzasadnienia. Dostępne są trzy poziomy certyfikacji.

Pierwszym jest DV (Domain Validation) – weryfikacji podlega domena, OV (Organization Validation) –  sprawdzana jest również firma i EV (Extended Validation) – tutaj kontrola jest najszersza.

Owszem, w przypadku banków, organizacji rządowych czy ważnych instytucji wskazane, a wręcz konieczne jest korzystanie z większego poziomu zabezpieczeń, natomiast sklep tego nie potrzebuje. Wejdź na stronę wybranego polskiego banku. Na pewno stosuje on certyfikat EV. Czy przy adresie widzisz dokładnie taką samą kłódkę, jak w przypadku mojej strony? No właśnie. Dopiero sprawdzając szczegóły certyfikatu, dowiesz się, że dana strona posiada EV, co tak naprawdę nie ma znaczenia dla użytkownika sklepu. Zatem Twojej Preście wystarczy darmowy SSL.

Kopie zapasowe

Backup danych to konieczność, o której nie możesz zapominać. Jest to obowiązek firmy hostingowej, a przynajmniej powinno tak być, co nie oznacza, że nie musisz o tym pamiętać. To, że firma utworzy kopie zapasowe na różnych serwerach nie jest jeszcze wystarczającym zabezpieczeniem.

Do systematycznego tworzenia kopii zapasowych bazy danych możesz używać wtyczki o nazwie PrestaShop Easy DB Backup i łatwo zapisywać je w chmurze, ale powinieneś również posiadać kopie zapasowe plików i najlepiej, żeby było ich kilka – z różnych dni. Te kopie, które wykonasz ręcznie, najlepiej zapisz na różnych nośnikach danych. Możesz do tego wykorzystać dysk zewnętrzny czy pendrive – nigdy nie trzymaj kopii plików tylko na jednym nośniku.

Po co Ci kopia zapasowe? Skorzystasz z niej w wielu przypadkach – np. jeśli witryna zostanie zawirusowana. Kolejna sytuacja to wprowadzanie modyfikacji, którą spowodowałeś, że sklep nie działa. W takim przypadku łatwo możesz odtworzyć plik. 

Na co powinieneś zwrócić uwagę, jeśli chodzi o kopie zapasowe? Przede wszystkim na:

  • Częstość ich wykonywania – jedna kopia na tydzień to zdecydowanie zbyt mało w przypadku sklepu. To może się sprawdzić, jeśli masz stronę firmową, której nie aktualizujesz. Natomiast sklep wymaga co najmniej jednej kopii dziennie, a najlepiej, żeby było ich kilka na dzień. Wtedy ryzyko ewentualnej utraty danych jest minimalne. 
  • Czas utrzymywania kopii – backup z ilu dni jest zachowywany na serwerze? Im dłużej trzymane są pliki, tym lepiej, gdyż wtedy ewentualnie możesz wrócić do starszych kopii plików. Ma to znaczenie choćby w przypadku zainfekowania strony wirusem, co możesz zauważyć po długim czasie od momentu, kiedy to nastąpiło. Za minimum uznaj, że firma hostingowa powinna posiadać pliki z co najmniej tygodnia, ale im starsze kopie będzie zachowywać, tym lepiej. 

Zwróć uwagę również na to, na jakiej zasadzie możesz odtworzyć backup. Możliwe, że będzie to bardzo wygodne, tak jak poniżej – wybierasz, które pliki chcesz przywrócić i z którego dnia. Możesz to zrobić o dowolnej porze. Jednak może być też tak, że przywrócenie jakichkolwiek danych wymaga kontaktu z administratorem. 

Częstotliwość kopii zapasowych na hostingu
Częstotliwość kopii zapasowych na hostingu

Zwróć również uwagę na to, czy firma hostingowa nie ogranicza godzinowo tego, kiedy możesz odtworzyć backup. To nie jest wielkim problemem, chyba że akurat o tej porze zawsze śpisz 😉

Backup tylko w godzinach nocnych
Backup tylko w godzinach nocnych

DNSSEC i DNS Anycast

To, że internauci wchodzą na stronę Twojego sklepu na PrestaShop po wpisaniu łatwego do zapamiętania adresu, a nie numeru IP, zawdzięczamy systemowi DNS, czyli Domain Name System (zobacz: Co to jest DNS?).

Tak działa DNS
Tak działa DNS

Nie jest to jednak rozwiązanie w pełni bezpieczne – warto zwrócić uwagę na to, czy firma hostingowa oferuje również inne możliwości, które wzmacniają bezpieczeństwo. Chodzi o:

  • DNSSEC – dzięki temu rozszerzeniu internauci są chronieni przed ryzykiem przekierowania na fałszywą stronę, która może służyć np. wyłącznie próbie wykradzenia danych. Jaką popularnością cieszy się ta propozycja w Polsce? Według danych NASK na koniec 4. kwartału 2020 roku 405 tys. domen z rozszerzeniem .pl korzystało z tego zabezpieczenia. Nie jest to jednak ochrona dostępna w każdej firmie.
  • DNS Anycast – dzięki tej technologii minimalizujesz ryzyko tego, że Twój sklep nie będzie działać ze względu na awarię danego serwera DNS. Takie serwery DNS są utrzymywane w różnych częściach świata. Jeśli jeden z nich przestanie działać, to następnie jego funkcja jest przejmowana przez kolejny. Co więcej, kiedy internauta będzie próbował wejść na stronę Twojego sklepu, to zostanie odpytany serwer, który znajduje się najbliżej niego, co wpłynie na szybkość ładowania się witryny. Wprawdzie najczęściej przynosi to oszczędność kilku czy kilkudziesięciu milisekund, ale uważam, że i tak warto wdrożyć to rozwiązanie. 
DNS Anycast
DNS Anycast

Raczej nie są to standardowe elementy usług firm hostingowych, tymczasem uważam, że zdecydowanie opłaca się z nich korzystać, gdyż po pierwsze: wpływasz na szybkość otwierania się strony, a po drugie: dbasz o bezpieczeństwo klientów sklepu. 

SLA/uptime

Serwer to maszyna o bardzo dobrych parametrach, ale tak, jak każde urządzenie, może on ulec awarii. Czy taka sytuacja jest dopuszczalna? Oczywiście że tak. Żadna firma hostingowa nie może Ci dać gwarancji, że jej serwer będzie cały czas działać niezawodnie. Ważne jest jednak to, jak dana marka reaguje na takie problemy.

Jeśli dowiesz się, że jakaś firma hostingowa potrafiła w przeszłości przywracać maszynę przez wiele dni, to oznacza, że lepiej zrezygnować z jej usług. Zerknij również na zapisy w regulaminie. Ile czasu na usprawnienie maszyny daje sobie firma? Niestety, ale zdarzały się przypadki, że witryny klientów firm hostingowych nie działały nawet przez kilka tygodni, co oczywiście naraża właścicieli sklepów i innych stron na bardzo duże straty. Jeśli jednak skorzystasz z oferty sprawdzonej firmy hostingowej, to nie musisz się obawiać takich problemów. 

Czas reakcji w regulaminie hostingu
Czas reakcji w regulaminie hostingu

Jednocześnie pamiętaj, że niedostępność serwera nie musi wynikać wyłącznie z awarii, a z aktualizacji oprogramowania czy wymiany podzespołów, ale takie prace są najczęściej wykonywane w godzinach, w których ruch jest najmniejszy i firmy hostingowe raczej o tym wcześniej informują. 

W regulaminie powinieneś znaleźć zapis o tym, że firma hostingowa gwarantuje ciągłość świadczonych usług przez określony procent czasu w danym miesiącu. W praktyce jest to jednak obietnica, gdyż nie wszystko można przewidzieć, czego doskonałym przykładem jest pożar serwerów OVH, do czego doszło w marcu 2021 roku. Najczęściej firmy deklarują poziom od 99 do 99,9 proc. Im jest on wyższy, tym lepiej, ale pamiętaj – to nie jest pewnik. Warto sprawdzić daną firmę, np. na forach i grupach Facebooka – dowiesz się tam, jak dotąd radziła ona sobie z większymi awariami. 

SLA w regulaminie hostingu
SLA w regulaminie hostingu

Pamiętaj również o tym, że jeśli uptime w przypadku danej firmy jest wysoki, to na pewno pochwali się ona tym w swojej ofercie. Jeśli jest jednak stosunkowo niski – raczej ta informacja nie będzie podkreślona 😉 

Oprogramowanie serwera

Rodzaj serwera

Maszyna będzie spełniać funkcję serwera wówczas, gdy jest na niej zainstalowane odpowiednie oprogramowanie. Trzy najpopularniejsze rozwiązania tego typu to Apache, Nginx i LiteSpeed. Dwa pierwsze z wymienionych mają razem blisko 70 proc. udziału w rynku, natomiast LiteSpeed – mniej niż 10 proc., a przynajmniej tak wynika z danych w3techs.com. Która z tych propozycji jest najlepsza?

Tak naprawdę w tym przypadku nie ma specjalnie o czym dyskutować. Zdecydowanie najkorzystniejszym rozwiązaniem jest hosting LiteSpeed, co potwierdzają niemal wszystkie testy, jakie znajdziesz w sieci. Zerknij poniżej na wynik analizy. PrestaShop ładowała się na serwerze z LiteSpeed 600 razy szybciej niż w przypadku Apache i 1500 razy szybciej niż na Nginx! Testowi podlegała PrestaShop w wersji 1.7.6.1 z wtyczką LiteSpeed Cache for PrestaShop. 

Wydajność sklepu PrestaShop: Apache, Nginx, LiteSpeed
Wydajność sklepu PrestaShop: Apache, Nginx, LiteSpeed

Wspomniana wtyczka LiteSpeed Cache for PrestaShop umożliwia Ci wykorzystanie maksymalnych możliwości, jakie daje oprogramowanie LiteSpeed. Co to właściwie oznacza? Otóż dzięki temu rozwiązaniu statyczne elementy stron WWW są przechowywane w pamięci serwera i zmniejszany jest rozmiar pobieranych danych. Efektem tego jest szybsze ładowanie się Twojego sklepu PrestaShop.

Wtyczka jest dostępna za darmo, a możesz ją pobrać m.in. tutaj: https://litespeedtech.com/products/cache-plugins/prestashop-acceleration

Wersja PHP

Wpływ na szybkość ładowania się Twojego sklepu ma również wersja PHP – hosting powinien dawać możliwość skorzystania z najnowszej wersji, gdyż to właśnie najbardziej aktualna pozbawiona jest błędów wykrytych w poprzednich odsłonach, zapewnia zwiększoną wydajność, nowe funkcje i większy poziom bezpieczeństwa.

Pod tym adresem możesz sprawdzić, jakie jest najnowsze PHP. Hosting powinien dawać możliwość korzystania z aktualnych rozwiązań. Uwaga: wersja PHP nie zmienia się automatycznie po tym, jak dany hosting wdroży najnowszy wariant. Musisz to zrobić ręcznie po zalogowaniu się do systemu zarządzania hostingiem. Zatem warto zaglądać tam co jakiś czas i sprawdzać, czy możesz zmienić wersję PHP na wyższą. 

HTTP/2 i HTTP/3

Kolejnym kwestią, która ma wpływ na szybkość działania serwera jest to, jaką wersję HTTP on obsługuje. Wprawdzie HTTP/2 dostępne jest już od lat, a mimo to możesz trafić na hostingi, które wspierają straszą wersję tego protokołu, czyli 1.1. Jaką robi to różnicę? Ogromną. Kliknij tutaj i zrób test. Widzisz, jak duża jest różnica w czasie ładowania się obrazka?

Test szybkości HTTP/2
Test szybkości HTTP/2

Jeśli dany hosting nie oferuje wsparcia dla HTTP/2 to daj sobie spokój z taką ofertą. Nie warto z niej korzystać. Co więcej, od dawna dostępne jest również HTTP/3. Pierwsza polska firma hostingowa zaczęła zapewniać wsparcie dla tego rozwiązania w 2017 roku, ale w dalszym ciągu nie jest ono bardzo popularne, chociaż w ostatnim czasie (początek 2021) zanotowało spory skok zainteresowania. Korzysta z niego około 10 proc. stron. 

Jeśli jednak dany hosting gwarantuje wsparcie dla najnowszego protokołu, to zdecydowanie warto postawić na taką usługę. 

Redis/Memcached

Dzięki Redis i Memcached niektóre ważne informacje związane ze stroną przechowywane są w pamięci RAM serwera, a to powoduje, że witryna ładuje się szybciej niż gdyby dane te znajdowały się w bazie danych czy na dysku serwera. Dzięki temu serwer będzie mniej obciążony – zmniejszy się liczba zapytań kierowanych do bazy danych. Zasadę działania tych rozwiązań pokazuje poniższy screen:

Zerknij także na poniższy wynik testu. Zdecydowanie najlepszy wynik udało się uzyskać w przypadku serwera z oprogramowaniem LiteSpeed i z Redisem. Jeśli masz wybór, to postaw na usługę z Redisem – w zasadzie wszystkie testy potwierdzają, że daje on lepsze rezultaty. Natomiast jak najbardziej na plus usługi hostingowej działa również Memcached. 

Mamcached i Redis - wydajność
Mamcached i Redis – wydajność

Oferowanie takich rozwiązań możesz uznać za jeden z ważnych czynników wyboru usługi hostingowej – dzięki temu Twoja PrestaShop powinna działać szybciej. 

Hosting Prestashop – co to oznacza?

W sieci znajdziesz mnóstwo usług hostingowych, które są przez firmy określane jako serwer dla PrestaShop. Co to właściwie oznacza? Z założenia jest to usługa o konfiguracji zoptymalizowanej pod jak najlepsze działanie tego oprogramowania. Nie jest jednak tak, że hosting, który w nazwie oferty nie ma wymienionego PrestaShop, nie będzie dobrym rozwiązaniem. Tak naprawdę zwracaj uwagę na parametry usługi. Oto informacje, na które możesz trafić w opisach ofert:

  • Instalator PrestaShop – dostaniesz to w ramach prawie każdej usługi hostingowej. Dzięki temu rozwiązaniu sklep zainstalujesz dosłownie kilkoma kliknięciami. Nie musisz zakładać ręcznie bazy danych – wystarczy, że podasz wymagane informacje.
  • GIT – czyli rozproszony system kontroli wersji. Umożliwia on pracę wielu osób na jednym repozytorium – nie dochodzi do wzajemnego nadpisywania plików przez różne osoby, które mają do nich dostęp. Dzięki niemu uzyskasz również informacje o historii zmian w kodzie HTML. Jest to raczej propozycja dla zaawansowanych – korzystają z niej głównie developerzy. 
  • SSH – secure shell to szyfrowany protokół komunikacyjny, który umożliwia zdalne połączenie z serwerem. W przypadku SSH masz możliwość edytowania plików bez konieczności ich pobierania na dysk urządzenia, a także możesz wykonywać wiele operacji na serwerze. Jest to pozycja dla zaawansowanych, która jednak może się przydać w wielu przypadkach – SSH wpłynąć może na to, że niektóre działania przebiegać będą szybciej i łatwiej.
  • Serwery nazw chronione przez Cloudflare – ta osłona przed atakami DDoS przekierowuje złośliwy ruch skierowany na Twoją stronę w inne miejsce. Atak nie spowoduje, że sklep przestanie być dostępny. 
  • Darmowy CDN – czyli usługa, o której wspomniałem. Przydatna jest ona m.in. w przypadku sklepów, których oferta jest skierowana do różnych lokalizacji na świecie, gdyż wpływa m.in. na skrócenie czasu ładowania się strony.
  • Migracja strony i poczty – bardzo przydatna usługa, jeśli przenosisz sklep z innego serwera. Możliwe, że nowa firma zajmie się przeniesieniem sklepu i poczty w cenie hostingu.

To, że usługa nazywana jest hostingiem PrestaShop nie oznacza, że nie możesz zainstalować na serwerze innego systemu CMS – będzie to możliwe w większości przypadków. Absolutnie nie jest tak, że powinieneś brać pod uwagę wyłącznie usługi, które są tak określane – znaczenie mają parametry.

Wybór hostingu – nie zapomnij o tym

Zanim zdecydujesz się na dany hosting, pamiętaj również o:

  • Darmowym teście usługi – firma powinna dać możliwość zweryfikowania hostingu przez np. 14 dni bez jakichkolwiek opłat, a dopiero, jeśli się zdecydujesz, to zapłacisz za dany okres. Inną opcją jest oferta, w przypadku której masz w danym czasie możliwość rezygnacji ze współpracy bez konieczności płacenia za ten okres. 
  • BOKu – koniecznie przetestuj, jak działa support. Możesz wielokrotnie potrzebować jego pomocy, a jeśli firma odpowiada dopiero po kilku dniach od wysłania zapytania, to trudno ocenić takie działanie pozytywnie. Nie inaczej jest, jeśli dzwonisz i słyszysz, że jesteś 20. w kolejce oczekujących. Pomocy potrzebujesz tu i teraz!

Jak widzisz, wybór odpowiedniego hostingu dla sklepu PrestaShop nie jest prosty. Na pewno nie bierz pod uwagę usług, które nie dają Ci możliwości skorzystania z darmowego testu. Pamiętaj również o tym, że nazwa – hosting PrestaShop – wcale nie oznacza, że to najlepszy serwer dla Twojej witryny. Istotne są przede wszystkim parametry usługi.

Szukasz niezawodnego, szybkiego i bezpiecznego hostingu dla sklepu PrestaShop? Zerknij na ranking hostingów, w którym znajdziesz sprawdzone i przetestowane hostingi współpracujące świetnie z Prestą.

Każdy z hostingów został gruntownie sprawdzony, aby upewnić się, że działa szybko i niezawodnie, oraz zapewnia wystarczające bezpieczeństwo dla e-commerce.

Pobierz bezpłatną checklistę: WYBIERAM HOSTING

Wybieram hosting: Checklista 23 rzeczy do sprawdzenia przy wyborze hostingu: