🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

9 min. czytania

CDN: co to jest? Jak działa i kiedy warto korzystać z Content Delivery Network (+ przegląd 8 ofert)

CDN

Fot. VectorMine / Depositphotos

Co to jest CDN? Jak działa? Kiedy warto korzystać? Poznaj zalety i zobacz przegląd ofert 8 najpopularniejszych dostawców CDN i dowiedz się, jak wdrożyć Content Delivery Network dla swojej strony WWW.

Spis treści
Serwer

Osoby zajmujące pozycjonowaniem stron internetowych lub ogólnie mówiąc ich poprawną widocznością w internecie, dbają, by ich witryna wczytywała się jak najszybciej i była pozytywnie odbierana przez użytkowników. Istnieje wiele technologii, które usprawniają ten proces, a jedną z nich jest CDN.

Co to jest CDN?

CDN (Content Delivery Network lub Content Distribution Network) to sieć dostarczania treści, czyli system serwerów, rozproszonych po całym świecie, który ma zminimalizować opóźnienia w ładowaniu się stron www i danych, zmniejszając fizyczną odległość pomiędzy użytkownikiem, który przegląda stronę www, a serwerem, gdzie umieszczone są jej pliki.

Dlaczego ta odległość między serwerem a internautą ma znaczenie? Ponieważ dane przesyłane są za pomocą światłowodów, tzn. mówiąc bardzo ogólnie, światło potrzebuje określonego czasu na przebycie drogi z jednego punktu do drugiego. Im dłuższa jest ta odległość, tym “podróż” światła zajmie więcej czasu, co przełoży się na wolniejsze wczytywanie się strony.

CDN – zasada działania

W praktyce w technologii CDN chodzi o to, by zbuforowana wersja treści była przechowywana na serwerach w różnych lokalizacjach geograficznych – są to specjalne centra danych określane jako “point of presence” (PoP). 

Jeśli np. prowadzisz konsultacje medyczne online dla pacjentów z całego świata i Twoja strona hostowana jest w Polsce, a pacjent z Australii planuje zamówić u Ciebie wizytę, CDN zadba o to, by Twoja strona była wczytywana z serwera, zlokalizowanego najbliżej miejsca zamieszkania tego Australijczyka. 

CDN określiłbym w dużym uproszczeniu jako filie Twojego serwera. Wyobraź sobie, że bank, w którym założyłeś konto, ma siedzibę w Warszawie, a ty mieszkasz w Krakowie. Potrzebujesz załatwić ważną sprawę w banku, ale nie musisz jechać do głównej jego siedziby – wystarczy, że udasz się do placówki, znajdującej się najbliżej Twojego miejsca zamieszkania.

Wspomnę tylko, że CDN nie jest zamiennikiem hostingu – tzn. nadal musisz posiadać miejsce na głównym serwerze, aby tam przechowywać swoją stronę. Niemniej jednak CDN odciąży nieco Twój hosting.

Kiedy warto skorzystać z CDN?

Popularność Content Delivery Network rośnie z roku na rok, co potwierdzają m.in. statystyki BuiltWith.com.

Nie oznacza to jednak, że jest to rozwiązanie idealne i każdy musi z niego korzystać. Jeżeli jesteś np. właścicielem małej wulkanizacji i Twoim głównym targetem są klienci z okolicy, a Twoja strona ma charakter małej wizytówki, CDN jest zupełnie zbędny, a w niektórych wypadkach może nawet zaszkodzić (ruch do Twojej strony będzie niepotrzebnie przebiegał przez dodatkowe punkty). Strony internetowe mające charakter regionalny i nastawione na odbiorców z okolicy (lub np. z jednego kraju takiego jak Polska) nie potrzebują CDN.

Przy powyższym zagadnieniu może być jeden wyjątek: lokalizacja serwera, tzn. jeżeli Twój serwer, z jakiegoś powodu, zlokalizowany jest za granicą, CDN może być dobrym rozwiązaniem. Jeśli korzystasz z polskich popularnych hostingów współdzielonych, Twoja strona umieszczona jest w serwerowni, znajdującej się w Polsce i nie musisz się niczym martwić. Jeżeli natomiast kupiłeś hosting za granicą lub jakiś dostawca hostingowy ma swoje serwery poza granicami Polski, wówczas CDN będzie pomocny. Za pomocą tego narzędzia https://check-host.net/ sprawdź, gdzie znajduje się serwer z Twoją stroną – wpisz adres domeny, a w polu “Country” zobaczysz lokalizację. Więcej dowiesz się z mojego poradnika: Hosting w Polsce czy za granicą?

Wszelkim innym stronom rekomenduje się wdrożenie CDN, w szczególności gdy:

  • notujesz spory ruch z zagranicy (możesz to sprawdzić w Google Analytics). Nie chodzi o pojedyncze wejścia spoza Polski, ale ruch przynajmniej na poziomie 25%, który widzisz regularnie od dłuższego czasu. Warto brać choćby pod uwagę Polaków mieszkających za granicą, którzy często korzystają z polskich stron internetowych.
  • witryna ma charakter globalny i nastawiona jest na klientów zagranicznych 
  • posiada kilka wersji językowych
  • jest popularna – ma duży ruch
  • często pobierane są z niej pliki

Zalety korzystania CDN

Zalety wdrożenia CDN odnoszą się do kilku ogólnych grup korzyści. 

1. Zwiększenie satysfakcji użytkownika

Tworząc i administrując stroną internetową, na głównym planie zawsze powinniśmy mieć zadowolenie internautów, którzy będą ją odwiedzać. A jednym z ważnych kryteriów zadowolenia jest szybkość ładowania się strony. Użytkownik często przemierza dziesiątki witryn w poszukiwaniu informacji czy produktu. Każde opóźnienie wywoła u niego frustrację i może przyczynić się do opuszczenia strony przed jej pełnym załadowaniem. Zbadano, jak wydłużenie ładowania się strony wpływa niekorzystnie na współczynnik odrzuceń czy ilość podstron danej witryny wyświetlanych przez internautów.

Z kolei lepsza szybkość może przyczynić się do wyższego współczynnika konwersji (zobacz: Co to jest konwersja?) oraz zwiększenia przychodów ze strony internetowej.

Zobacz: Jak przyspieszyć stronę WWW? Optymalizacja szybkości strony

2. Pozycjonowanie (SEO)

Pod uwagę należy wziąć zestaw czynników, wpływających na widoczność strony w Google, o nazwie Page Experience. Firma Google sukcesywnie wprowadzała te elementy do swojej wyszukiwarki, w szczególności w ciągu ostatniego roku. 

Jak zatem technologia CDN wpływa na najnowsze kryteria oceny strony przez Google? Przede wszystkim łączy się to z zaletą, którą przedstawiłem powyżej w punkcie nr. 1, a mianowicie szybkością ładowania się strony, która według oficjalnego stanowiska Google ma duży wpływ na jej odbiór przez internautów. 

Pod uwagę należy wziąć przede wszystkim sygnały z obszaru Core Web Vitals, który jest częścią Page Experience.

Z kryteriami Page Experience wiąże się również zaleta opisana poniżej w punkcie nr. 3, czyli bezpieczeństwo. Chodzi o zapewnienie jak największego bezpieczeństwa podczas przeglądania stron www, m.in. poprzez protokół HTTPS. W tym również pomoże CDN.

3. Bezpieczeństwo

Z perspektywy kilkunastoletniego doświadczenia w obszarze stron internetowych, mogę powiedzieć, że administratorzy stron dzielą się na tych, którzy dbają o bezpieczeństwo swoich stron oraz tych, którzy będą dbać. Co mam na myśli? Na początku uruchamiania strony internetowej kwestie bezpieczeństwa często schodzą na drugi plan. Wydawać Ci się może, że dla strony w początkowej fazie rozwoju są one zbędne. Z kolei gdy strona zyskuje popularność, możesz o nich zapomnieć i niestety przypomnieć sobie dopiero, gdy dojdzie do jakiegoś ataku czy utraty danych. 

CDN pozwala zwiększyć bezpieczeństwo strony, przede wszystkim chroniąc przed atakami DDoS, które wykonane skutecznie zablokują funkcjonowanie strony w internecie. 

Oprócz tego CDN dba o dostarczanie aktualnych certyfikatów SSL.

4. Większa dostępność

Jeżeli z jakiegoś powodu jeden serwer, czy nawet Twój główny hosting, nie będzie odpowiadał, ruch zostanie od razu skierowany na inny, przez co strona będzie dostępna dla internautów.

5. Mniejsze obciążenie głównego hostingu

Tak jak wspomniałem, potrzebujesz hostingu, ale dzięki korzystaniu z serwerów w sieci CDN, będzie on znacząco odciążony, gdyż duża część ruchu będzie prowadziła właśnie poprzez centra danych content delivery network. W związku z tym koszty hostingu mogą się zmniejszyć – będzie to raczej widoczne przy większych projektach (np. duże sklepy, strony z dużą ilością plików).

Popularni dostawcy CDN

Jeżeli jesteś zainteresowany wdrożeniem CDN dla swojej strony internetowej, zapoznaj się z ofertą popularnych dostawców. Weź pod uwagę przede wszystkim trzy kryteria:

  • cena: na pewno wpłynie na Twój wybór. Jeśli dopiero startujesz ze swoim blogiem, sklepem online czy stroną firmową poszukaj rozwiązań darmowych,
  • lokalizacja serwerów: sprawdź mapę z lokalizacją punktów CDN danego dostawcy. Jeśli zależy Ci na klientach z danego regionu, np. Hiszpanii, poszukaj takiej firmy, która ma tam swoje punkty. W przypadku stron polskojęzycznych, zwróć uwagę na serwer w Polsce.
  • łączna liczba serwerów: jeśli zależy Ci na ruchu globalnym z całego świata, korzystaj z tych dostawców, którzy mają najwięcej punktów.

Dodam, że cena często uzależniona jest od transferu danych, tzn. w praktyce chodzi głównie o łączną liczbę danych, które pobierane są z serwera przez internautów. Im więcej zdjęć czy filmów znajduje się na Twojej stronie, tym większe będzie zapotrzebowanie na transfer.

1. CloudFlare

Cloudflare to jeden z najpopularniejszych usługodawców w zakresie CDN, który już w darmowej wersji oferuje dostęp do globalnej sieci CDN, automatyczne certyfikaty SSL czy ochronę przed atakami DDoS. Ze względu na proste wdrożenie, rekomendowałbym to rozwiązanie dla osób początkujących. Zobacz instrukcję konfiguracji Cloudflare dla strony WWW.

Wielkość sieci: Ponad 200 lokalizacji serwerów w 100 różnych krajach (Mapa Cloudflare)

Serwer w Polsce: TAK

2. Fastly

Żeby poznać dokładną cenę, najlepiej skontaktować się z doradcą poprzez stronę internetową. Firma oferuje swoją sieć CDN wraz z produktami związanymi z bezpieczeństwem. Koszty zależą od lokalizacji, transferu czy ilości żądań. Rozwiązanie przeznaczone dla bardziej rozbudowanych i popularnych stron. Minimalny koszt miesięczny to 50 dolarów.

Wielkość sieci: 78 punktów (Mapa Fastly)

Serwer w Polsce: NIE (najbliższe są w Kopenhadze i Wiedniu).

3. Amazon CloudFront

Rozwiązanie w szczególności polecane dla projektów, które korzystają już z usług AWS (Amazon Web Services), choć nawet jeżeli Twoja strona nie jest związana z tą architekturą, spokojnie możesz korzystać z CDN Amazona. Ceny zależne są od ilości wywołań, transferu i lokalizacji. Na pewno nie są wysokie, przy małych projektach spokojnie wystarczy kilka dolarów miesięcznie.

Wielkość sieci: > 200 punktów w 47 krajach (Mapa Amazon CloudFront)

Serwer w Polsce: TAK

4. CDN77

Ceny rozpoczynają się od 199 dolarów miesięcznie za 6 TB transferu. W związku z tym rozwiązanie to przeznaczone jest dla właścicieli dużych projektów. Do zalet CDN77 z pewnością należy szeroki wachlarz usług z zakresu bezpieczeństwa i intuicyjny panel administracyjny.

Wielkość sieci: 38 punktów (Mapa CDN77)

Serwer w Polsce: TAK

5. Google Cloud CDN

Możliwość połączenia z innymi usługami Cloud od Google. Osoby zainteresowany usługami Google CDN, mogą je przetestować za darmo. Koszty miesięczne zaczynają się już od kilku dolarów, tak więc cenowo jest to przystępna opcja. 

Wielkość sieci: > 100 (Mapa Google Cloud CDN)

Serwer w Polsce: TAK

6. Imperva Cloud Application Security

Firma wykorzystuje autorską platformę WAAP (Web Application and API Protection). Jest to opcja polecana w szczególności dla stron, których priorytetem jest bezpieczeństwo. Ceny ustalane są w zależności od wielkości projektu. Najpierw spróbuj wersję testową (trial), następnie otrzymasz cennik.

Wielkość sieci: 47 punktów (Mapa Imperva)

Serwer w Polsce: TAK

7. KeyCDN

Strona firmy jest bardzo czytelna i intuicyjna. Brak darmowej opcji, ale ceny są naprawdę niskie. Dla małych stron i blogów koszt wyniesie kilka dolarów. Zakładając podstawową funkcjonalność, 200 GB miesięcznego transferu kosztować Cię będzie 8 dolarów. 

Wielkość sieci: > 40 lokalizacji w 30 krajach (Mapa KeyCDN)

Serwer w Polsce: TAK

8. Akamai

Jedna z najpopularniejszych tego typu firm na świecie. Ich sieć CDN obsługuje około 30% całego ruchu w internecie. Płatność odbywa się w modelu pay as you grow, czyli koszty są skalowalne – teoretycznie, gdy zaczynasz przygodę ze swoją stroną www, cena będzie relatywnie niska, podnosi się wraz ze wzrostem ruchu.

Wielkość sieci: > 1700 lokalizacji w ponad 130 krajach (Mapa Akamai)

Serwer w Polsce: TAK (kilka)

Podsumowanie

CDN to technologia, którą każdy administrator czy właściciel strony internetowej (poza nielicznymi wyjątkami) powinien brać pod uwagę. Wpłynie pozytywnie na szybkość strony, a przez to m.in. na lepsze jej pozycjonowanie, oraz bezpieczeństwo.

Kluczowym aspektem jest jednak wdrożenie tego rozwiązania, czyli wybór odpowiedniego dostawcy. W pierwszej kolejności warto skorzystać z wersji darmowych (nawet tych trial), aby zobaczyć jak CDN sprawdza się w praktyce. 

Właściciele małych strony czy blogów z pewnością będą dążyli do rozwiązań darmowych. Z kolei duże sklepy, popularne serwisy czy strony multijęzyczne muszą wpisać w swój budżet abonament za CDN. Nie są to jednak ogromne koszty. Spokojnie wystarczy na ten cel kilkadziesiąt złotych miesięcznie.