Gruntowny test i szczera recenzja Kru. Testy wydajności i szybkości stron WWW. Sprawdzam: ofertę, parametry, szybkość (8 testów), pocztę e-mail, kwestie bezpieczeństwa (10 elementów), uptime, panel, support i opinie. Poznaj wady i zalety hostingu.
Spis treściOferta Kru i ceny
kru.pl

Kru to stosunkowo nowo marka na polskim rynku hostingowym, która jednak zdążyła już zyskać spore grono klientów. Oferuje hosting współdzielony, domeny, certyfikaty SSL i zarządzane serwery maganed VPS.
Firma Kru ma serwery zlokalizowane w Polsce – w Warszawie lub Krakowie – konkretnie w DC OVH, a część w DC LIMDC, S-NET oraz EdgeConneX. Sam hosting działa na oprogramowaniu LiteSpeed (do 75x wydajniejszy od Apache), szybkich dyskach SSD NVMe i wspiera protokół HTTP/3 przyspieszający działanie stron WWW oraz Redis.
W Kru znajdziemy dwie serie serwerów: Biznes Hosting (pakiety z „Cloud” w nazwie) i Hosting WordPress. Różnice między nimi są pomijalne, a oferują:
- Brak limitu stron WWW i miesięcznych odwiedzin
- od 5 do 100 GB dysku SSD NVMe
- od 100% do 200% dostępnego rdzenia procesora (CPU)
- 1 GB dostępnej pamięci (RAM)
- od 20 do 60 jednoczesnych procesów PHP
- Transfer od 100 GB / mc do bez limitu
- Poczta e-mail i bazy danych MySQL bez limitu
Ceny za hosting zaczynają się już od 149,00 zł netto za rok. Wartości dostępnych zasobów różnią się w zależności od wybranego konta. Najważniejsze na zrzutach ekranu poniżej:
Uwaga: Do cen na stronie należy doliczyć obowiązkową dodatkową opłatę w wys. ok. 3-4% naliczaną przy płatności jako „obsługa płatności elektronicznej”!
Poniżej aktualne informacje o dostępnych zasobach dla poszczególnych pakietów:
Cloud Mikro – 100% CPU, 1GB RAM, Liczba procesów PHP: 20
Cloud Start – 100% CPU, 1GB RAM, Liczba procesów PHP: 20
Cloud Medium – 125% CPU, 1GB RAM, Liczba procesów PHP: 40
Cloud Premium – 200% CPU, 1GB RAM, Liczba procesów PHP: 60
WordPress Start – 100% CPU, 1GB RAM, Liczba procesów PHP: 20
WordPress Medium – 125% CPU, 1GB RAM, Liczba procesów PHP: 40
WordPress Premium – 200% CPU, 1GB RAM, Liczba procesów PHP: 60
W oparciu o te dane + moje testy, minimalnym rekomendowanym kontem hostingowym (ze względu na memory_limit) będzie dopiero najdroższy plan Cloud Premium lub WordPress Premium. Ze względu na pozostałe parametry, powinien być on być jednak wystarczający dla nawet średniej wielkości bloga, sklepu czy strony WWW.
Hosting można bezpłatnie sprawdzić podczas 14-dniowego okresu testowego, a dodatkowo Kru bezpłatną migrację stron z serwerów konkurencji.
Oferuje on za to bezpłatną rejestrację domeny.pl lub .eu dla wszystkich planów poza najtańszym Cloud Mikro.
Sama oferta wydaje się przejrzysta i czytelna nie licząc tej dodatkowej opłaty naliczanej przy płatności drobnych błędów w specyfikacji na stronie WWW. Podczas testów nie trafiłem na zdane kruczki ani uciążliwe limity czy ograniczenia.
Podstawowe informacje o Kru:
💽 Dysk | od 5 do 100 GB SSD NVMe |
🔄 Transfer | Bez limitu |
💵 Cena | od 183,27 zł brutto / rok |
✅ Okres testowy | 14 dni |
Szybkość hostingu: Testy
8-elementowe testy wydajności hostingu Kru czas zacząć! Sprawdzę w nich jaka jest wydajność kont hostingowych na serwerach dla klientów firmy i jak przekłada się ona na szybkość stron WWW.
Jak testowałem Kru?
Najpierw wybrałem pakiet hostingowy, aby cenowo był on podobny do planów w innych testowanych firmach. W przypadku Kru mój wybór padł na WordPress Premium, który powinien być wystarczające dla średniej miękkości strony WWW (ok. 80 tys. Odwiedzających miesięcznie) lub kilku-kilkunastu mniejszych stron. Jego koszt to 500 zł netto na tok (bez promocji, zniżek, upustów itd – cena standardowa).
Hosting wykupiłem samodzielnie i korzystając z danych zaprzyjaźnionych ze mną osób. Dodatkowo nie informowałem Kru o planowany terminie testów. Tylko w ten sposób mogłem upewnić się co do tego, że hosting nie będzie mógł mieć żadnego wpływu na wyniki testów.
Na hostingu uruchomiłem testową stronę WWW oparta na WordPress, wraz ze sklepem WooCommerce i innymi niezbędnymi wtyczkami. WP wypełniłem przykładową treścią i produktami, które były identyczne na wszystkich hostingach, które testuje. Tak samo, jak identyczna była i konfiguracja, wersje użytego motywu czy wtyczek oraz wersja PHP ustawiona na hostingu.
1. Stress test
Pierwszym testem, który postawiłem przed kontem hostingowym w firmie Kru, było sprawdzenie, jak serwer poradzi sobie podczas ogromnego ruchu dużej ilości odwiedzających w jednej chwili. Wykorzystałem do tego Loader.io, aby w ciągu 1 minuty uzyskać przyrost od zera do 1000 wywołań strony głównej jednocześnie.
Jaki był efekt?
- Średni czas odpowiedzi: 781 ms (min. 102 ms, maks. 4183 ms) [mniej = lepiej]
- Sukces: 37528
- Błędy: 0
Hosting podołał zadaniu i obsłużył wszystkie zapytania bez żadnych błędów. I to przy średnim czasie odpowiedzi na zapytanie 781 ms, który mogę uznać za bardzo dobry.
2. Symulacja aktywnych użytkowników
Kolejnym wyzwaniem, przed którym stanie krakowska firma będzie test z użyciem narzędzia k6.io, w którym 20 odwiedzających testową stronę, będzie przez 5 minut wykonywało różne akcje – od odwiedzin stron produktów, przez ich wyszukiwanie korzystając z wbudowanej wyszukiwarki WordPressa, po dodawanie produktów do koszyka.
- Średni czas: 24.9 sekund [mniej = lepiej]
- Wykonanych pełnych testów: 245 [więcej = lepiej]
Wynik dobry. W szkolnej skali ocen (1-6): czwórka.
3. Wydajność operacji WordPress na serwerze
Numerem trzy jest test sprawdzający wydajność operacji wykorzystujących procesor i pamięć RAM dla stron opartych o WordPress. Wykorzystam wtyczkę WPPerformanceTester, aby sprawdzić, na ile wydajny jest Kru, jeśli chodzi o operacje w WordPressie.
Server Performance Benchmarks
- Total Time (seconds): 5.737 [mniej = lepiej]
WordPress Performance Benchmark
- Execution Time (seconds): 0.666 [mniej = lepiej]
- Queries Per Second: 1501 [więcej = lepiej]
W pierwszym teście (serwerowym) wynik jest dobry (poniżej 10 sekund). Niewiele brakowało, a byłby bardzo dobry (czyli mniej niż 5 sekund). Jeżeli chodzi o drugi test (wordpressowy) to więcej niż 1000 operacji na sekundę do bardzo dobry rezultat.
4. Wydajność bazy danych MySQL
Test szybkości wykonywania operacji na bazach danych przeprowadzę z użyciem skryptu Simple DB Speed Test, sprawdzając jak Kru radzi sobie z różnego typu operacjami na danych.
W każdym przypadku: [więcej = lepiej]
- Dodawanie rekordów do bazy danych (np. dodawanie nowego artykułu, rejestracja na stronie) = 4782 / sek
- Wybranie rekordów w bazie po kluczu głównym (np. wyświetlanie artykułu na blogu czy produktu w sklepie na podstawie jego ID) = 4125 / sek
- Wyszukanie rekordów gdzie tekst = określony ciąg (np. wszystkich wpisów na blogu na w których jest dane słowo) = 740 / sek
- Wyszukanie rekordów zawierających określony ciąg 3 znaków (korzystanie z wyszukiwarki na stronie) = 309 / sek
- Wyszukanie rekordów gdzie pole typu integer ma zadaną wartość (np. produktów w rozmiarze L) = 3851 / sek
- Wyszukanie rekordów gdzie liczba pomnożona przez 1,23 jest większa niż jakaś wartość (np. wyszukiwanie w sklepie produktów większych niż…) = 5123 / sek
- Zamiana jednego ciągu znaków na drugi we wszystkich rekordach podmieniając zawartość ostatniego pola (np. masowa zmiana koloru dla produktów albo kategorii wpisów na blogu) = 283 / sek
Wyniki są bardzo dobre. W większości z 7 testów były w czołówce wśród hostingów, które testowałem, a w kilku były najwyższe.
5. Wydajność procesów PHP
Numerem 5 jest test wydajności serwera w operacjach z wykorzystaniem języka PHP, które obciążają procesor. Skrypt testujący to PHP Simple Benchmark Script i właśnie z jego pomocą sprawdzę jak Kru radzi sobie z wydajnością operacji, które są podstawą dynamicznych stron internetowych.
- Total time: 46.602 sec [więcej = lepiej]
- Operacji na sekundę: 12.93 MOp/s [więcej = lepiej]
Każdy wynik z czasem poniżej 60 sekund uznaję za bardzo dobry.
6. Test szybkości DNS
Nieodłącznym elementem hostingu stron WWW są serwery DNS, które tłumaczą przyjazne adresy stron (domeny) na adresy IP, wskazując tym samym, gdzie znajduje się strona WWW, którą ktoś chce odwiedzić.
Narzędzie DNS Speed Benchmark pomoże mi sprawdzić z kilku lokalizacji w Polsce (i poglądowo w całej Europie) czas odpowiedzi serwerów DNS firmy Kru. Im niższy, tym lepiej.
4 ms – taki był średni czas odpowiedzi, co było najlepszym wynikiem, jaki zanotowałem. Od 1 ms z dwóch Warszawskich lokalizacji po 7 ms z Łodzi. Świetnie Kru!
7. Test dysku
Kru oferuje swoim klientom hosting na dyskach SSD NVMe, które są ultraszybkim rozwiązaniem. Sprawdźmy więc, jak szybko działają w praktyce. Zrobię to za pomocą narzędzia dd.
- Czas: 101,325 s [mniej = lepiej]
- Prędkość: 10,6 MB/s [więcej = lepiej]
Niestety, wygląda na to, że prędkość zapisy/odczytu na dyskach w Kru jest poważnie ograniczona do 10,6 MB/s. Kiepsko.
8. Test łącza internetowego
Ostatnim testem będzie sprawdzenie przepustowości łącza internetowego. Test na hostingu Kru wykonam za pomocą narzędzia Speedtest.net w wersji CLI (uruchamiana z linii poleceń).
- Ping: 7 ms
- Download: 3511.41 Mb/s
- Upload: 751.05 Mb/s
Ping – szybkość przesyłania pakietów informacji [mniej = lepiej]
Download – prędkość, z jaką hosting pobiera dane [więcej = lepiej]
Upload – prędkość, z jaką hosting wysyła dane [więcej = lepiej]
Znakomity wynik, który trzeba pochwalić. Szczególnie prędkość download, która pobiła rekord. Późniejsze testy dawały jednak dużo gorsze wyniki, jakby została nałożona jakaś blokada (do ok. 84 Mb/s). Dziwne.
Wydajność i szybkość Kru: podsumowanie
Kru to bez dwóch zdań szybki i wydajny hosting. Pod kątem szybkości i wydajności sprawdzi się dobrze w większości zastosowań – od prostych stron WWW, przez bardziej rozbudowane aplikacje, po sklepy, które mogą spodziewać się ogromnego ruchu w święta zakupowe typu black friday.
Moja ocena wydajności Kru: 9/10
Bezpieczeństwo Kru: checklista i testy
Po wydajności czas na bezpieczeństwo. A konkretnie na 10-elementową checklistę bezpieczeństwa hostingu.
1. Kopie zapasowe danych (backupy)
Na pierwszy ogień pojedzie kwestia backupów. Sprawdziłem, jak do tematu kopii zapasowych podchodzi hosting Kru.
- Jak często wykonywane są backupy? co 24 godziny
- Jak długo przechowywane są backupy? 14 dni
- Czy samodzielnie można wykonać backup „na żądanie”? TAK
- Czy samodzielnie można odzyskać backup w panelu? NIE
Kopie danych klientów Kru wykonywane są jak w większości hostingów co 24 godziny. Przechowywane są natomiast przez 2 tygodnie. Jednak, aby je odzyskać, konieczny jest kontakt z supportem firmy – takiej opcji nie znajdziemy w panelu klienta.
W panelu Kru znajdziemy za to opcję samodzielnego wykonania kopii zapasowej „na żądanie” – przydatna opcja przed aktualizacją czy wprowadzeniem większych zmian na stronie. Taki backup oczywiście zajmuje dodatkowo miejsce na dysku, ale warto go wykonać przed każdą istotną zmianą na stronie.
2. Certyfikat SSL
W Kru można korzystać z darmowych certyfikatów SSL Let’s Encrypt dla wszystkich domen. Aby z nich skorzystać, wystarczy włączyć odpowiednią opcję w panelu i wybrać domenę. Po kilkudziesięciu sekundach (w moim przypadku) certyfikat zostanie wygenerowany i zainstalowany. Od tej pory nie musimy martwić się o przedłużenia czy inne rzeczy – wszystkim zajmie się hosting.
3. Bezpieczeństwo DNS
Mniej popularnym tematem z zakresu bezpieczeństwa są zabezpieczenia serwerów DNS. Ja jednak w mojej checkliście bezpieczeństwa zawsze zwracam na to uwagę.
- Czy Kru ma włączone DNSSEC? NIE
- Czy Kru oferuje DNS Anycast? NIE
Niestety, na hostingu Kru nie znajdziemy w panelu możliwości zabezpieczenia stron przez DNSSEC, ani zabezpieczenia (i przyspieszenia) stron za pomocą DNS Anycast. Szkoda. Jednak obsługę hostingu twierdzi, że na życzenie może ręcznie włączyć DNSSEC dla wybranych domen.
4. Bezpieczeństwo poczty e-mail
Kolejną kwestią, która tym razem ma spore znaczenie dla wysyłanych przez nas wiadomości e-mail, jest wdrożenie przez hosting odpowiednich mechanizmów autoryzujących i zabezpieczających wysyłane wiadomości.
- Czy Kru obsługuje SPF? TAK
- Czy Kru obsługuje DKIM? TAK
- Czy Kru obsługuje DMARC? NIE
Tutaj mamy wynik 2/3 – dwa najważniejsze mechanizmy zostały wdrożone, ale do pełni szczęścia (i bezpieczeństwa) brakuje ostatniego.
5. Bezpieczny transfer plików na hosting
Połączenie przez FTP nie jest już od dawna uznawane za bezpieczne – nie jest ono szyfrowane i nie tylko dane, ale i login i hasło wysyłane są „w świat” czytam tekstem. Na szczęście istnieją protokoły pozwalające na bezpieczne zarządzanie plikami.
- Czy Kru wspiera SSH, SFTP lub FTPs? TAK (dla niektórych pakietów)
I po raz drugi „na szczęście” – hosting Kru je wspiera. Konkretnie daje dostęp do SSH i SFTP, ale tylko dla wybranych (droższych) pakietów hostingowych. Testowany przeze mnie miał taki dostęp (i dane zostały przesłane już w mailu „powitalnym”), ale w ofercie widzę, że najtańsze plany nie dostają dostępu do bezpiecznego transferu plików. Warto na to uważać!
6. Zgodność hostingu z RODO
Dziś już nie trzeba nikomu tłumaczyć, czym jest RODO. A, jako że na hostingu często przechowywane są dane osobowe (w postaci choćby i tylko adresów e-mail), to musimy – zgodnie z prawem – podpisać z hostingiem umowę powierzenia takich danych pod opiekę.
- Jak Kru realizuje obowiązki RODO? Elektroniczna umowa zawierana przy zakładaniu hostingu
W przypadku Kru sprawa jest prosta – umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych zawierana jest automatycznie, jako jeden z elektronicznych dokumentów akceptowanych podczas rejestracji i zakładania konta hostingowego. Jej treść dostępna jest w zawsze w zakładce „Dokumenty” na stronie kru.pl. Wygodne rozwiązanie!
7. Separacja stron WWW
Kolejnym elementem, który postanowiłem sprawdzić, jest separacja stron WWW klienta. Po co się z niej korzysta? Jeśli ktoś trzyma na hostingu więcej niż jedną stronę WWW i któraś z nich zostanie zainfekowana lub zhakowana, to dobra separacja stron WWW pozwoli na ograniczenie skutków ataku tylko do tej jednej strony. W przeciwnym wypadku – atak dotknąłby wszystkie serwisy na koncie klienta.
- Czy Kru ma separację stron WWW? NIE
Niestety, na testowanym przeze mnie koncie w Kru nie zauważyłem żadnych mechanizmów separacji stron WWW użytkownika.
8. WAF (Web Application Firewall)
Zabezpieczeniem numer 8, które mają wdrożone niektóre firmy hostingowe jest WAF. WAF odgrywa rolę firewalla i chroni strony internetowe klientów przez znanymi atakami, próbami wstrzyknięcia kodu, smakowania czy wykorzystania błędów i luk w oprogramowaniu.
- Czy Kru oferuje zabezpieczenie WAF? TAK
- Jaka jest skuteczność WAF w Kru? 45.06%
Na stronie Kru.pl nie znalazłem ani słowa o zabezpieczeniu stron klientów przez WAF. Postanowiłem jednak sprawdzić samodzielnie przeprowadzić kilka prób najpopularniejszych ataków na moją testową stronę WWW i okazało się, że… Kru korzysta z jakiejś formy zabezpieczenia WAF. Mechanizm zablokował prawie połowę znanych ataków, którymi testowałem serwer. Warto się tym pochwalić w ofercie! Raport z moich prób ataku poniżej.
9. Aktualność oprogramowania
Jednym z najprostszych sposobów, w jaki hosting może dbać o bezpieczeństwo stron WWW swoich klientów, jest aktualizowanie oprogramowania. Nowe kuli i błędy pojawiają się często, więc warto zadbać o to, aby używane oprogramowanie serwerowe było na nie odporne.
- Czy Kru oferuje najnowszą wersję PHP? TAK
- Czy Kru oferuje najnowszą wersję MySQL/MariaDB? TAK
Podczas moich testów hosting Kru.pl korzystał z aktualnej i wspieranej wersji PHP (i oferowana najnowszą wersję) oraz ze wspieranej wersji bazy danych MariaDB.
10. Bezpieczeństwo panelu hostingowego
I ostatnia kwestia na mojej 10-elementowej checkliście – zabezpieczenie panelu.
Czy Kru ma zabezpieczenie panelu przez 2FA? TAK (częściowo)
Hosting ma 2 panele: panel klienta (głównie do zamawiania, kontaktu, fakturowania i domen) oraz panel zarządzania usługą hostingową. Dwuetapowe uwierzytelnianie (za pomocą kodów czasowych generowanych w aplikacji) możemy włączyć wyłącznie w tym drugim.
Z ciekawostek: dodatkowo w panelu hostingowym dostępna jest opcja pytań zabezpieczających (w stylu: Jakie jest imię Twojego przyjaciela z dzieciństwa?), warto jednak postawić na prawdziwe 2FA.
Bezpieczeństwo Kru: podsumowanie
Hostingowi Kru nie można zarzucić braku poważnego podejścia do bezpieczeństwa. Kopie zapasowe przechowywane przez 14 dni, aktywny WAF, darmowy SSL i aktualne wersje PHP i MySQL. Moim zdaniem jest bardzo dobrze.
Moja ocena Kru w kategorii „bezpieczeństwo”: 8/10
Skrzynki e-mail: poczta w Kru
W Kru nie ma limitu ilości zakładanych kont e-mail, niezależnie od wybranego planu hostingowego. Konta e-mail są bez limitu ilości. Powierzchnia zajmowana przez skrzynki pocztowe jest wspólna z ilością miejsca dla plików czy baz danych.
Skrzynki pocztowe zakładamy standardowo w panelu hostingowym w sekcji „Zarządzanie pocztą E-mail”. W tym samym miejscu znajdziemy też wszystkie najważniejsze opcje poczty: statystyki, przekierowania, autorespondery, wiadomości urlopowe, listy wysyłkowe czy ustawienia filtrów antyspamowych (czułość filtrów, czarne i białe listy itd.)
Webmail
Internetowy dostęp do poczty (webmail) opaty jest o znane i stosowane praktycznie we wszystkich polskich hostingach rozwiązanie Roundcube (screeny poniżej). Działa ono w Kru szybko, wydajnie, jest w pełni responsywne i absolutnie nie ma mu nic do zarzucenia.


Limity i ograniczenia poczty
Jest w Kru kilka limitów dotyczących e-mail, które jednak nie powinni być uciążliwe przy standardowym korzystaniu z usług:
- Limit wysyłki wiadomości przy użyciu funkcji mail(): 200 na dobę
- Maksymalna wielkość załącznika: 100 MB
- Limit wysłanych wiadomości na dobę: 10 000
- Maksymalna liczba odbiorców wiadomości: 25
SPF, DKIM i DMARC
2 z 3 mechanizmów zabezpieczający (SPF i DKIM) skrzynki e-mail są dostępne i automatycznie włączone dla wszystkich skrzynek e-mail tworzonych na serwerze Kru.
Reputacja adresu IP
W kwestii e-mail jeszcze jedną rzeczą, kto®ą zawsze sprawdzam w recenzjach jest reputacja adresu IP poczty. Zawsze warto sprawdzić czy serwer poczty nie trafił na czarne listy adresów IP wysyłających spam, co mogłoby powodować, że wszystko wysyłane e-maile trafiałyby do spamu.
Jak jest w tym przypadku? Nie ma Kru.pl go na żadnej z 91 sprawdzonych przeze mnie czarnych listach. Można mailować baz obaw!
Panel zarządzania hostingiem Kru
Jak wspominałem wcześniej, w Kru każdy klient dostaje do dyspozycji 2 osobę panele: jeden od zarządzania swoimi relacjami z firmą, a drugi (z innym loginem i hasłem) do zarządzania samą usługą hostingową.
Oba panele to świetnie znane na naszym rynku rozwiązania: WHMCS i Direct Admin. Ten pierwszy oczywiście dostosowany do wyglądu strony Kru. Jeśli ktoś miał już okazje z nich skorzystać, poczuje się tu jak w domu. Wygląd obu poniżej.


Na hostingu Kru autoinstalator bazuje na oprogramowaniu „Softaculous” i zawiera potężną bazę skryptów i oprogramowania do zainstalowania, posegregowaną na kategorie: Blogi, Portale/CMS, Forum, Galerie zdjęć, Wiki, Sieci społecznościowe, Zarządzanie reklamą, Kalendarze, Maile, Ankiety i analizy, Zarządzanie projektami, E-Commerce, ERP, Obsługa klienta, Frameworki, Edukacyjne, Narzędzia baz danych, Muzyka, RSS, Zarządzanie plikami, Inne. Całość działa szybko, a sama instalacja (po podaniu danych) zajęła w przypadku WordPressa mniej niż 1 minutę.
Jak wspomniałem wcześniej – jeden z paneli (ten hostingowy) możemy dodatkowo zabezpieczyć uwierzytelnianiem dwuskładnikowym.
Support Kru: Testy
Kolejny test, jakiemu poddam Kru, będzie test pomocy technicznej o obsługi hostingu.
Jaki support oferuje Kru?
Hosting Kru oferuje kilka metod kontaktu dla swoich przyszłych i obecnych klientów:
- Adres e-mail: bok@kru.pl
- Formularz kontaktowy na stronie https://www.kru.pl/submitticket.php?step=2&deptid=1
- Czat na stronie (czasem dostępny w ciąg dnia, ale nie zawsze)
- Formularz zgłoszeniowy w panelu (dla klientów)
Firma nie deklaruje, w jakich godzinach i w jakie dni support jest dostępny.
Jak testowałem support Kru?
Z hostingiem Kru kontaktowałem się głównie mailowo lub przez formularz – choć raz czy dwa skorzystałem też z czatu na stronie.
Kontakty były w różne dni i o różnych porach i dotyczyły różnych spraw mniej lub bardziej technicznych.
Tak jak przy testach wydajności i szybkości, tak i tu posługiwałem się danymi znajomych osób i form, aby mieć pewność, że nie będzie żadnego „specjalnego traktowania”.
Wyniki testów poniżej.
Testy przed zakupem
- Środek tygodnia, godziny robocze: 4 minuty – Ekspresowa odpowiedź na maila. Niestety nie była to wprost odpowiedź na zadane pytanie o parametry techniczne, tylko zaproszenie do samodzielnych testów przez 14 dni.
- Środek nocy w tygodniu: 7 godzin i 29 minut – Odpowiedź na pytanie dopiero rano ok. godziny 10:00. Niestety w mailu brak odpowiedzi na część pytań dotyczących kosztów domeny i hostingu.
- Niedziela wieczór: Brak odpowiedzi – Nie otrzymałem odpowiedzi na wysłanego maila z pytaniem. We wtorek wysłałem kolejnego maila, tym razem z pytaniem, czy mogę liczyć na odpowiedź. Tej niestety nie dostałem.
Testy jako klient
- Środek tygodnia, godziny robocze: 1 minuta – szybka i konkretna odpowiedz na czacie i wyjaśnienie problemu + zaproponowanie działań po kolejnych pytaniach
- Środek tygodnia, godziny robocze: 1 minuta – szybka odpowiedź i szybkie wskazanie miejsca w panelu hostingu, w którym mogę ustawić rzecz, o którą pytałem
- Środek tygodnia, godziny robocze: 5 minut – szybka odpowiedź z informacją co muszę zrobić, aby całość działała tak, jak bym chciał + link do instrukcji z informacją co ustawić krok po kroku.
- Środek tygodnia, godziny robocze: 1 minuta – błyskawiczny mail zwrotny z pytaniem o wielkość wgrywanego pliku, z którym mam problem. Po wysłaniu i odczekaniu 26 minut limit, który był problemem, został zwiększony przez obsługę hostingu.
- Piątek po godz. 20: 19 godzin i 57 minut – po „uszkodzeniu” strony internetowej (na potrzeby testów) i kontakcie z supportem w piątkowy wieczór, na odpowiedź musiałem poczekać do następnego dnia. Gdy w sobotę się przypomniałem z tematem, do dopiero chwilę przed godz. 17:00 otrzymałem odpowiedź, że hosting nie ingeruje w strony klientów.
- Niedziela po północy: 17 godzin i 27 minut – odpowiedź przyszła w niedzielę wieczorem (ok. godziny 18:00) z prośbą o więcej szczegółów i kilkoma pomocniczymi pytaniami.
- Poniedziałek przed południem: 2 minuty – natychmiastowa odpowiedź supportu i zaproponowanie rozwiązania, które załatwi sprawę.
Support Kru: podsumowanie i wnioski
Czas podsumować pomoc techniczną i BOK w firmie Kru:
- Support Kru oferuje kontakt przez e-mail oraz formularze kontaktowe (dla wszystkich + po dla klientów po zalogowaniu). Czasem na stronie dostępny jest czat, ale nie ma co do tego reguły. Firma nie deklaruje w jakich dniach/godzinach obsługuje klientów.
- Na zapytania klientów w ciągu dnia support odpisuje zazwyczaj dosyć szybko (nawet 1-5 minut), choć zdarzyło się, że musiałem się przypominać po wielu godzinach oczekiwania na odpowiedź. W godzinach nocnych na odpowiedź trzeba poczekać do rana (w tygodniu do 10:00 a w niedzielę do 18:00 w moim przypadku). Gorzej wygląda sprawa „potencjalnych klientów” – raz odpowiedzi nie doczekałem się wcale, a w dwóch pozostałych sytuacjach odpowiedzi były niezbyt satysfakcjonujące.
- Dla płacących klientów zazwyczaj szybkie odpowiedzi ze wskazaniem gdzie samemu można sprawdzić / ustawić daną rzecz i ewentualnie podesłaniem zrzutu ekranu z panelu hostingu.
Moja ocena supportu Kru: 6/10
Nie licząc wpadek z odpowiedziami na niektóre maile (głównie jeszcze przed zakupem – z pytaniem o ofertę), to suport mogę określić jako poprawny. Szczególnie w przypadku gdy jesteśmy już klientem firmy i odpowiedzi w ciągu dnia są błyskawiczne.
Uptime w Kru: awarie i SLA
Na stronie nie ma informacji o gwarancjach, ale w Regulaminie znalazłem zapis, że Kru.pl gwarantuje dostępność Usługi Hostingu – SLA w wysokości 99,7% czasu w skali roku. Dodatkowo do tego czasu nie wlicza się zaplanowanych i zapowiedzianych wcześniej przerw technicznych (do 8 godzin i do 5 razy w skali roku).
Niestety nie znalazłem informacji i zapisów na temat tego, co w przypadku, gdy SLA zostanie przekroczone.
Sam jednak w ramach moich testów niezależnie monitoruję dostępność i czas bezawaryjnej pracy testowanych przeze mnie hostingów, dlatego i na serwerze Kru ustawiłem monitoringu za pomocą narzędzia updown.io. Sprawdza ono 24/7 co 5 minut z 8 różnych lokalizacji na Świecie czy testowany serwer działa prawidłowo i powiadamia mnie o wszystkich awariach.
Poniżej raport NA ŻYWO, wraz z historią dostępności serwera Kru.
Firma Kru: weryfikacja i opinie
Kru.pl jest marką spółki Kru.pl Sp. z o.o. (wcześniej: EUROIX Sp. z o.o.) Sama spółka (wg. tego, co sprawdziłem w KRS) działa na rynku już od września 2012 roku, świadcząc usługi telekomunikacyjne. Kru.pl należy do grupy ITH, dostawcy usług IT dla biznesu takich jak dostęp do Internetu, sieci korporacyjne, telefonia itp.
Dane firmy:
Kru.pl Sp. z o.o.
ul. E. Radzikowskiego 3
31-305 Kraków
NIP: 9512360611
REGON: 146203721
KRS: 0000434320
Firma jest partnerem NASK i wg. danych z top100.rootnode.pl, obsługuje aktualnie ponad 3 749 domen z końcówką *.pl.
Na profilu na Facebooku nie znalazłem żadnych ocen od klientów, choć były 3 opinie z 2019 i 2020 roku – wszystko pozytywne. W Google znalazłem profil firmy ze średnią ocen 3,7, który również ma tylko 3 opinie – 2 pozytywne i jedną negatywną. To jednak zbyt mało, aby wyciągać jakiekolwiek wnioski.
Podsumowanie recenzji Kru i moja ocena
Bardzo dobre wyniki w testach wydajności i szybkości stron WWW – w niektórych przypadkach nawet najlepsze spośród testowanych hostingów (łącze internetowe, DNS, niektóre testy baz danych MySQL).
Dodatkowo bardzo dobre podejście do bezpieczeństwa. No i zazwyczaj szybkie odpowiedzi supportu w ciągu dnia (1-5 minut), choć było kilka wpadek w testach.
Na pewno hosting Kru świetnie sprawdzi się dla średniej wielkości stron WWW jako hosting dla stron WWW wymagających wydajności działania. Ale i dla najmniejszych i niewymagających blogów czy innych projektów sprawdzi się dobrze. Polecam!
Zalety Kru:
- Serwery LiteSpeed (do 57x szybsze)
- Funkcjonalny panel zarządzania hostingiem
- Szybkie dyski SSD NVMe
- Obsługa HTTP/3
- Redis we wszystkich planach
- Hosting oferuje bezpłatną migrację
Wady Kru:
- Ograniczona prędkość dysku
Przyznane odznaczenia:
Zobacz też: Kody Rabatowe Kru