RECENZJE

18 min. czytania

Recenzja LH: Test hostingu 2023

Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek

Przedsiębiorca internetowy. Wydawca i autor blogów.
Od ponad 16 lat wymagający klient dziesiątek różnych firm hostingowych.

Gruntowny test i szczera recenzja LH. Testy wydajności i szybkości stron WWW. Sprawdzam: ofertę, parametry, szybkość (8 testów), pocztę e-mail, kwestie bezpieczeństwa (10 elementów), uptime, panel, support i opinie. Poznaj wady i zalety hostingu.

Spis treści

Oferta LH i ceny

lh.pl

LH

LH to jedna z największych firm hostingowych na Polskim rynku, która świadczy szeroki zakres usług wspierających rozwój stron WWW i biznesów online: Hosting współdzielony, Hosting w chmurze (VPS), certyfikaty SSL i domeny.

Serwery LH zlokalizowane są w 3 niezależnych lokalizacjach w Polsce (w Warszawie) – w centrach danych ATMAN i NETIA zgodnych ze standardami TIER III. Hosting współdzielony działa na ultraszybkich dyskach SSD NVMe, oprogramowaniu Apache a całość wspiera protokół HTTP/2.

W ramach hostingu współdzielonego (na nim się skupię w tej recenzji), LH proponuje 4 pakiety hostingowe, które oferują:

  • Brak limitu liczby stron WWW i odwiedzin miesięcznie
  • od 5 do 100 GB powierzchni dysku SSD NVMe
  • od 50% do 200% wykorzystania rdzenia procesora
  • od 1 GB do 3 GB wykorzystania pamięci
  • Nielimitowany transfer
  • Nielimitowane skrzynki e-mail i bazy danych

Koszt hostingu zaczyna się od 183,27 zł brutto za rok w najtańszym pakiecie (Orange). Poniżej porównanie wszystkich planów w LH:

🎁 Uwaga! W ramach recenzji mam do zaoferowania kod rabatowy -20% na usługi hostingowe w LH. Szczegóły na końcu recenzji.

Ze swojej strony mogę napisać, że na podstawie parametrów technicznych, moich kryteriów i testów za minimalny rekomendowany plan dla przeciętnej strony WWW mogę uznać Kiwi. Spełnia on wszystkie kryteria, aby uruchomiona na nim strona WWW działała szybko i wydajnie. Świetnie nada się na bloga, niewielki e-sklep czy stronę firmową.

Hosting za darmo dokona migracji stron WWW z innych hostingów – bez względu na ilość stron internetowych i skrzynek e-mail. Wystarczy zgłosić taką chęć obsłudze. Dodatkowo do czasu wygaśnięcia ważności hostingu w ocence formie, można liczyć na darmowe utrzymanie strony WWW w LH.

Sam hosting w LH każdy może też przetestować za darmo i bez zobowiązań przez 14 dni. Gdy jakość usług nie będzie nam odpowiadać, po prostu nie opchamy konta. Żadnych zabaw w płatności, zatory odstąpienia i terminy.

Szkoda, że hosting nie wspiera standardu HTTP/3 (choć zakładam, że to kwestia czasu) i oferuje Redis tylko w dwóch droższych planach (Mango i Apple).

Sama oferta LH jest prosta, czytelna i przejrzysta. Niezależnie czy wybierzemy z menu hosting WWW, Hosting WordPress, Hosting WooCommerce czy Hosting PrestaShop – i tak do wyboru będziemy mieć 4 przejrzyste pakiety hostingowe.

W trakcie moich testów nie trafiłem na żadne sztuczki, ukryte limity czy ograniczenia, które utrudniałyby korzystanie z hostingu czy funkcjonowanie strony.

Podstawowe informacje o LH:

💽 Dysk od 5 do 100 GB SSD NVMe
🔄 Transfer Bez limitu
💵 Cena od 183,27 zł brutto / rok
Okres testowy 14 dni
🔥 Kod rabatowy 20%

Szybkość hostingu: Testy

Poddałem hosting LH moim 8-elementowym testom wydajności sprawdzając jak szybko działa hosting oraz strony, które są na nim utrzymywane.

Jak testowałem LH?

Plan hostingowy firmy LH, który wybrałem do testów to nazwy się Apple. Jego koszt (bez promocji, zniżek, rabatów – po roku) to 400 zł netto na rok. Tego typu hosting współdzielony powinien być wystarczający do utrzymania średniej wielkości strony czy sklepu (ok. 80 000 wizyt miesięcznie). We wszystkich formach hostingowych, które testuję, wybieram hostingi w podobnej cenie.

Wszystkie hostingi, które testuję, kupuje też z wykorzystaniem danych zaprzyjaźnionych osób i firm. Staram się nie zdradzać też firmom hostingowym, kiedy mam zamiar przeprowadzić testy. Dzięki temu mogę zyskać pewność, że nawet gdyby któryś z hostingów chciał w jakiś sposób wpływać na wyniki (o co nie podejrzewam LH!), to nie miałby na to szans.

Na każdym hostingu uruchamiam WordPressa testowego z WooCommerce i wyrywam tam testowe dane o wpisach na blogu, stronach i produktach. Tak było i w tym przypadku. Wszystkie strony WWW są identyczne na wszystkich hostingach – ta samo zresztą jak konfiguracje (np. wybrana wersja PHP).

1. Stress test

Testy zacząłem rzucając LH na głęboką wodę. Za pomocą narzędzia Loader.io wygenerowałem na testowej stronie WWW ruch od 0 do 1000 wywołań strony głównej w jednej chwili.

Test ma za zadanie sprawdzić, jak hosting poradzi sobie z ogromnym ruchem na stronie. Test – jak większość prezentowanych tutaj – powtarzałem kilkukrotnie o różnych porach i w różne dni tygodnia.

  • Średni czas odpowiedzi: 8374 ms (min. 907 ms, maks. 10778 ms) [mniej = lepiej]
  • Sukces: 71
  • Błędy: timeout – 138

Po około 70 zapytaniach czas odpowiedzi hostingu zaczął przekraczać 10 sekund, więc test został przerwany. Moja ocena w szkolnej skali (od 1 do 6) to 3, czyli dostateczny.

2. Symulacja aktywnych użytkowników

Zamiast ekstremalnych sytuacji, sprawdźmy więc, jak hosting poradzi sobie ze znacznie mniejszym ruchem, ale za to „bardziej aktywnym”. W teście numer 2 skorzystam z ułożonego przeze mnie scenariusza w narzędziu k6.io, w którym przez 5 minut 20 użytkowników będzie aktywnie korzystało ze strony, przeglądając jej zawartość, korzystając z wyszukiwarki czy dodając produkty do koszyka.

  • Średni czas: 69.00 sekund [mniej = lepiej]
  • Wykonanych pełnych testów: 93 [więcej = lepiej]

Wyniki nie zachwycają. Średni czas wykonywania operacji to 69 sekund. Dodatkowo 22% zapytań nie doszło do skutku. Kolejna trójka.

3. Wydajność operacji WordPress na serwerze

Wejdźmy głębiej w testy syntetyczne. Za pomocą wtyczki do WordPressa o nazwie WPPerformanceTester sprawdzę, jak wydajny jest serwer w operacjach PHP, MySQL i na bazie danych WP.

W skrócie: ten test pokaże, jak wydajny może być WordPress na hostingu.

Server Performance Benchmarks

  • Total Time (seconds): 4.186 [mniej = lepiej]

WordPress Performance Benchmark

  • Execution Time (seconds): 0.904 [mniej = lepiej]
  • Queries Per Second: 1106 [więcej = lepiej]

W tym teście na szczęście LH pokazał co potrafi. Oba wyniki są bardzo dobre. Poniżej 5 sekund w pierwszym teście i ponad 1000 operacji na sekundę pokazują, że hosting jest w stanie szybko przetwarzać operacje w najpopularniejszym systemie CMS na rynku.

4. Wydajność bazy danych MySQL

Ten test sprawdzi wydajność hostingu w operacjach na bazach danych. Jest to szczególnie istotne przy stronach WWW czy aplikacjach, które przetwarzają duża ilość danych. PHP Simple Benchmark Script sprawdzi różne rodzaje operacji i pokaże, w których LH jest lepszy, a w których radzi sobie gorzej.

W każdym przypadku: [więcej = lepiej]

  • Dodawanie rekordów do bazy danych (np. dodawanie nowego artykułu, rejestracja na stronie) = 2545 / sek
  • Wybranie rekordów w bazie po kluczu głównym (np. wyświetlanie artykułu na blogu czy produktu w sklepie na podstawie jego ID) = 2112 / sek
  • Wyszukanie rekordów gdzie tekst = określony ciąg (np. wszystkich wpisów na blogu na w których jest dane słowo) = 257 / sek
  • Wyszukanie rekordów zawierających określony ciąg 3 znaków (korzystanie z wyszukiwarki na stronie) = 61 / sek
  • Wyszukanie rekordów gdzie pole typu integer ma zadaną wartość (np. produktów w rozmiarze L) = 1983 / sek
  • Wyszukanie rekordów gdzie liczba pomnożona przez 1,23 jest większa niż jakaś wartość (np. wyszukiwanie w sklepie produktów większych niż…) = 3698 / sek
  • Zamiana jednego ciągu znaków na drugi we wszystkich rekordach podmieniając zawartość ostatniego pola (np. masowa zmiana koloru dla produktów albo kategorii wpisów na blogu) = 107 / sek

6 z 7 wyników na zielono. Bardzo dobre wyniki LH. W niektórych przypadkach (jak przedostatni) nawet znacznie powyżej normy, jeśli chodzi o hostingi, które testowałem. Nieźle!

5. Wydajność procesów PHP

Nowoczesne dynamiczne strony składają się najczęściej z dwóch głównych elementów – skryptów w PHP i bazy MySQL. Tę drugą przetestowaliśmy przed chwilą, więc czas sprawdzić jeszcze wydajność operacji w języku PHP.

  • Total time: 48.715 sec [więcej = lepiej]
  • Operacji na sekundę: 10.31 MOp/s [więcej = lepiej]

Wynik z czasem poniżej 60 sekund, więc z mojej strony ocena bardzo dobra.

6. Test szybkości DNS

Każdy hosting współdzielony oferuje „w pakiecie” serwery DNS, które „tłumaczą” adresy domen internetowych na adresy IP składające się z cyfr. Ich zadaniem jest wskazywanie, gdzie znajduje się strona WWW i im szybciej to zrobią, tym szybciej strona się załaduje. Czas poniżej 40 ms jest uznawany za poprawny.

Z pomocą DNS Speed Benchmark zobaczę, jaki jest czas odpowiedzi LH na zapytania z Polski (kilka lokalizacji) i Europy (wyłącznie poglądowo).

Bardzo dobre wyniki LH! Od 1 do 19 ms zależnie od miasta i lokalizacji, z której test był wykonywany. Średnia to 10 ms co jest świetnym wynikiem. Na mapie Europy też wygląda to bardzo dobrze.

7. Test dysku

LH w swojej ofercie chwali się szybkimi dyskami SSD NVMe, na których przechowywane są dane klientów hostingu. Sprawdziłem więc, jak szybkie są te dyski w praktyce, a pomogło mi w tym narzędzie dd dostępne poprzez SSH.

Wynik:

  • Czas: 1.40817 s [mniej = lepiej]
  • Prędkość: 763 MB/s [więcej = lepiej]

Kolejny bardzo dobry rezultat. Widać przewagę dysków SSD nad zwykłymi SSD. Dodatkowo widać, ze LH nie zakłada żadnych ograniczeń czy limitów na szybkość korzystania z dysku, co robią niektóre z hostingowych firm.

8. Test łącza internetowego

Ostatnią rzeczą wymagająca sprawdzenia jest przepustowość łącza internetowego pokazująca jak szybko LH może wysyłać i odbierać dane. Aby to zbadać, wykorzystam Speedtest.net CLI.

  • Ping: 45 ms
  • Download: 684.56 Mb/s
  • Upload: 263.72 Mb/s

Ping – szybkość przesyłania pakietów informacji [mniej = lepiej]
Download – prędkość, z jaką hosting pobiera dane [więcej = lepiej]
Upload – prędkość, z jaką hosting wysyła dane [więcej = lepiej]

Wynik ponad 500 Mb/s download jest bardzo dobry. Upload też jest dobry. Nie ma do czego się przyczepić.

Wydajność i szybkość LH: podsumowanie

No i czas na podsumowanie wyników wszystkich testów LH.pl.

Mimo paru problemów w pierwszych dwóch testach hosting poradził sobie dobrze w większości zadań. Bardzo dobrze radzi on sobie z wydajnością PHP, MySQL czy WordPressa i klienci powinni być zadowoleni z szybkości i wydajności uruchamianych na serwerach LH stron, sklepów, blogów czy aplikacji webowych.

Moja ocena wydajności LH: 7/10

Bezpieczeństwo LH: checklista i testy

Po wydajności przyszedł czas na niemniej ważną kwestię: Bezpieczeństwo. Czas sprawdzić LH za pomocą mojej 10-elementowej checklisty bezpieczeństwa hostingu.

1. Kopie zapasowe danych (backupy)

Zacznijmy od kwestii backupów, bo kopie zapasowe są jedną z najważniejszych kwestii dotyczących bezpieczeństwa hostingu. Jak to wygląda w LH?

  • Jak często wykonywane są backupy? co 24 godziny
  • Jak długo przechowywane są backupy? 30 dni
  • Czy samodzielnie można wykonać backup „na żądanie”? NIE
  • Czy samodzielnie można odzyskać backup w panelu? TAK

Kopie zapasowe plików i baz danych w LH wykonywane są raz na dobę, a hosting przechowuje je przez 30 dni. Niestety, w panelu nie ma możliwości stworzenia backupu na żądanie (np. przed jakąś aktualizacją).

Jest za to możliwość samodzielnego dostępu do kopii zapasowej za pomocą specjalnego serwera FTP. Logując się swoimi danymi logowania (login i hasło) na serwer FTP backup.lh.pl, uzyskujemy dostęp do plików i baz wraz z ich wersjami z ostatnich 30 dni.

2. Certyfikat SSL

W hostingu LH.pl możemy korzystać zarówno z płatnych certyfikatów, jak i zdecydować się na darmowy certyfikat SSL od Let’s Encrypt. Jeśli zdecydujemy się na te drugą opcję (co zawsze polecam), wystarczy zaznaczenie odpowiedniej opcji w panelu – po kilkunastu sekundach nasz nowy SSL zostanie wygenerowany i przypisany do domeny. Od tej chwili będzie działało automatyczne odnawianie, więc nie powinniśmy sobie więcej tym zaprzątać głowy.

3. Bezpieczeństwo DNS

Kolejną rzeczą jest bezpieczeństwo serwerów DNS, które odpowiadają za tłumaczenie przyjaznych nazw domen an adresy IP serwerów.

  • Czy LH ma włączone DNSSEC? NIE
  • Czy LH oferuje DNS Anycast? NIE

Niestety, w tym przypadku hosting LH nie ma czym się pochwalić.

4. Bezpieczeństwo poczty e-mail

Innym aspektem, na który zawsze zwracam uwagę, jest stosowanie mechanizmów zabezpieczających skrzynki e-mail, które zabezpieczają pocztę przed próbami podszycia się.

  • Czy LH obsługuje SPF? TAK
  • Czy LH obsługuje DKIM? TAK
  • Czy LH obsługuje DMARC? TAK
Wynik weryfikacji SPF, DKIM i DMARC w LH
Wynik weryfikacji SPF, DKIM i DMARC w LH

Z trzech mechanizmów, w LH wdrożone są już wszystkie z nich. Obecność wszystkich 3 mechanizmów sprawdziłem, wysyłając maila i odczytując jego nagłówki w szczegółach odebranej wiadomości.

5. Bezpieczny transfer plików na hosting

Kolejnym ważnym elementem bezpieczeństwa hostingu jest udostępnianie klientom bezpiecznego protokołu do transferu plików, który – w przeciwieństwie do FTP – jest w pełni szyfrowany.

  • Czy LH wspiera SSH, SFTP lub FTPs? TAK

Tutaj na szczęście plus dla LH, który daje swoim klientom dostęp do SSH, więc i do transferu plików przez SFTP. Dostęp można uruchomić jednym kliknięciem w panelu zarządzania hostingiem.

Uwaga: SSH nie jest dostane w najtańszym planie hostingowym (plan: Orange), choć mimo tego dostępne jest SFTP!

6. Zgodność hostingu z RODO

Praktycznie każda strona internetowa i jej właściciel przetwarza jakieś dane osobowe (choćby i adres e-mail w formularzu kontaktowym czy podczas dodawania komentarzy). Aby zrobić to zgodnie z prawem, trzeba podpisać z hostingiem (na którym przechowywane będą dane) odpowiednią umowę.

  • Jak LH realizuje obowiązki RODO? Umowa generowana i podpisywana elektoronicznie

Hosting LH.pl daje swoim klientom dostęp do narzędzia nazwanego „Generator umów o powierzeniu przetwarzania”, w którym po podaniu wymaganych danych (nazwa serwera, rodzaj przetwarzanych danych, dane firmy itd.) generowania jest gotowa umowa, którą wystarczy jednym kliknięciem wysłać do LH. Całość odbywa się elektronicznie i nie ma konieczności drukowania, podpisywania ręcznie czy wysyłania umowy pocztą. Wygodnie!

Generator umowy RODO w LH
Generator umowy RODO w LH

7. Separacja stron WWW

Jednym z zagrożeń dla stron internetowych jest infekcja złośliwym oprogramowaniem lub zhakowanie strony z wykorzystaniem dziur czy luk. Jeśli jeden klient ma więcej stron WWW, to infekcja jeden równa się uzyskaniem dostępu do wszystkich pozostałych. Przed tym chroni właśnie separacja stron WWW.

  • Czy LH ma separację stron WWW? TAK (podstawowa)

Domyślnie separacja nie jest włączona, ale w panelu można zaznaczyć opcję „włącz separację”, która uruchamia open_basedir na danym katalogu.

8. WAF (Web Application Firewall)

WAF to rodzaj zapory sieciowej (firewall) chroniącej strony internetowe i webowe aplikacje przed znanymi atakami. Warto, aby hosting posiadał taką warstwę ochronną.

  • Czy LH oferuje zabezpieczenie WAF? TAK
  • Jaka jest skuteczność WAF w LH? Nieznana

LH pisze na swojej stronie „Nasze serwery wyposażone są w WAF, czyli Web Application Firewall, stale chroniący hostowane na nich strony internetowe i aplikacje.” Próbowałem przetestować skuteczność tego rozwiązania, ale nie byłem w stanie – mój testowy adres IP serwera atakującego został zablokowany, więc zgaduję, że WAF działa i wierzę, że jest skuteczny.

9. Aktualność oprogramowania

Dbanie o aktualizacje to absolutna podstawa bezpieczeństwa. W przypadku oprogramowania serwerowego jest to szczególnie ważne, bo jeden błąd może przełożyć się na straty wielu klientów.

  • Czy LH oferuje najnowszą wersję PHP? TAK
  • Czy LH oferuje najnowszą wersję MySQL/MariaDB? TAK

W kwestii aktualizacji nie mogę mieć LH nic do zarzucenia. Na testowanym serwerze zarówno PHP, jak i MariaDB (z tej bazy korzysta firma) było aktualne.

10. Bezpieczeństwo panelu hostingowego

Ostatnim z zabezpieczeń, które zawsze sprawdzam (i które powoli powinny stawiać się standardem) jest weryfikacja dwuetapowa przy logowaniu (np. za pomocą kodu z aplikacji, SMS-a czy klucza U2F).

Czy LH ma zabezpieczenie panelu przez 2FA? TAK

Logowania do konta na hostingu LH chroni standardowo login i hasło, ale w panelu jest możliwość włączenia weryfikacji dwuetapowej za pomocą kodów czasowych. Po podaniu hasła zostanie wygenerowany kod QR, a po potwierdzeniu także lista kodów zapasowych na wypadek awaryjny.

Bezpieczeństwo LH: podsumowanie

LH nie można zarzucić braków w kwestii bezpieczeństwa. Hosting oferuje kopie przechowywane przez 30 dni, darmowe certyfikaty SSL, aktualne wersje PHP czy MySQL separacja stron, pełne 2FA, czy bezpieczny transfer plików (z wykluczeniem najtańszego konta). Choć zawsze jest pole do poprawy, to już dziś jest dobrze i śmiało można zaufać firmie, powierzając jej swoje strony WWW.

Moja ocena LH w kategorii „bezpieczeństwo”: 10/10

Skrzynki e-mail: poczta w LH

Na hostingu LH możemy utworzyć dowolną liczne konto pocztowych dla każdej domeny. W panelu nie znajdziemy żadnych zaawansowanych ustawień poczty (poza przekierowaniami/aliasami), ale tworzenie nowego adresu e-mail przebiega szybko i sprawnie, więc niewiele więcej zazwyczaj trzeba.

Warto jednak wiedzieć, że pojemność skrzynki pocztowej trzeba niejako „zarezerwować” w LH. Znaczy tow praktyce tyle, że mimo wspólnej pojemności, jeśli przy zakładaniu skrzynki pocztowej przedzielimy jej np 1 GB, to o tyle mniej miejsca dostępne będzie dla pozostałych skrzynek i pliki oraz bazy stron WWW. Nawet jeśli tej pojemności nie wykorzystujemy.

Webmail

Internetowy panel poczty w LH dostępny jest pod adresem https://poczta.lh.pl. Jest to rozwiązanie oparte o popularne oprogramowanie Roundcube z niebieskim kolorem marki LH. Wygląda prosto i czytelne, jest z dopasowane do urządzeń mobilnych i działa bezproblemowo.

Limity i ograniczenia poczty

Nie trafiłem podczas testów na zdane uciążliwe limity poczty.

SPF, DKIM i DMARC

Jak wspominałem wcześniej w 10-etapowej checkliście bezpieczeństwa, wszystkie z mechanizmów (SPF, DKIM, DMARC) są domyślnie wdrożone i działa na wszystkich skrzynkach.

Reputacja adresu IP

Ostatnią rzeczą, którą sprawdzam na każdym hostingu, jest kwestia reputacji adresu IP serwera pocztowego. Gdy któryś z klienta zaczyna rozsyłać spam, serwer pocztowy trafia na tzw. Czarne listy spamerów. Konsekwencją tego jest to, ze wiadomości e-mail wysyłane przez pozostałych klientów hostingu na danym serwerze zaczynają tafia do spamu.

Jak to wygląda w LH? Sprawdziłem serwer pocztowy na 91 popularnych czarnych listach spamerów i… LH.pl nie znalazło się na ani jednej z nich. Dobrze!

Wynik weryfikacji LH na listach serwerów wysyłających SPAM
Wynik weryfikacji LH na listach serwerów wysyłających SPAM

Panel zarządzania hostingiem LH

Podczas moich pierwszych testów, LH oferował dosyć archaicznie wyglądający i ubogi panel zarządzania hostingiem. Zmieniło się to jednak w połowie 2022 roku, gdy wprowadzony został zupełnie nowy, autorski panel hostingowy. Miałem okazję go chwilę testować i muszę powiedzieć, że skok jakościowy jest ogromny. Nie ma na co narzekać.

Panel w LH wyposażony jest w autoinstalator WordPressa, który oparty jest o rozwiązanie WP-CLI, dzięki czemu zaciąga zawsze aktualną paczkę WP z oficjalnej strony, bez zbędnych dodatków. A dodatkowo wykrywa czy domena ma uruchomiony SSL, jeżeli ma — od razu instaluje WP pod adresem z https://, co znacznie ułatwia pierwsze kroki nowym użytkownikom.

Support LH: Testy

Pomoc techniczna to niezwykle ważny element oferty hostingowej – może zrazić do usługi, ale może też być magnesem przyciągającym kolejnych zadowolonych klientów. Jak jest w przypadku LH?

Jaki support oferuje LH?

LH oferuje kilka form kontaktu, zależnych od preferencji i sprawy, którą chcemy zgłosić:

  1. E-mail (info@lh.pl) – we wszystkich sprawach dotyczących oferty, rozliczeń czy pomocy technicznej
  2. Formularz kontaktowy (https://www.lh.pl/kontakt) – jak wyżej
  3. Live Chat – dostępny w prawym dolnym rogu strony (poniedziałek-piątek: 8-20, sobota-niedziela: 8-16)
  4. Infolinia (48 61 624 00 00) – czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 20:00 i w soboty oraz niedziele w godzinach 8:00 – 16:00.
  5. Infolinia alarmowa (+48 61 624 02 82) – czynna 24/7 poza godzinami pracy biura

Duży wybór i cieszy zwłaszcza obecność dodatkowej infolinii alarmowej w nagły przypadkach.

Jak testowałem support LH?

Przy kontaktach z LH korzystałem głównie z formularza i adresu e-mail, choć raz czy dwa odezwałem się też do firmy na czacie.

Problemy czy zgłoszenia, z którymi pisałem były różne – od prostych technicznych pytań, czy próśb, po bardziej złożone lub podchwytliwe tematy.

Support testowałem o różnych porach, w różne dni, korzystając z tożsamości innej osoby, aby nie natknąć się przypadkiem na specjalne czy priorytetowe traktowanie.

Niżej dzielę się moimi notatkami z testów i wnioskami.

Testy przed zakupem

  • Środek tygodnia, godziny robocze: 52 minuty – Merytoryczna odpowiedź z odniesieniem się do każdego z parametrów czy podaniem wersji stosowanego oprogramowanie, które było w wysłanej przeze mnie specyfikacji.
  • Środek nocy w tygodniu: 7 godzin i 18 minuty – Odpowiedź na maila przyszła dopiero rano (ok. godz. 9:45). Miła kompleksowa odpowiedź z przedstawieniem oferty, podaniem cen (w tym cen po roku!) i ze zwróceniem uwagi na mój „haczyk” wraz z propozycją pomocy w tej sprawie (telefonicznie + instrukcje na blogu).
  • Niedziela wieczór: 16 godzin i 15 minut – Na odpowiedź na moje pytanie musiałem poczekać do kolejnego dnia go godziny 10:45. Mail konkretnie odpowiedział na moje pytanie i rozwiał wszelkie watpliwości – obsługa zasugerowała rozwiązanie.

Testy jako klient

  • Środek tygodnia, godziny robocze: 11 minut – mimo kontaktu przez czat trochę zajęło wyjaśnienie sprawy. Jednak mimo wszystko sprawa załatwiona w mniej niż kwadrans.
  • Środek tygodnia, godziny robocze: 1 minut – szybka i miła odpowiedź na czacie z podesłaniem linka do instrukcji ustawienia tego, o co prosiłem.
  • Środek tygodnia, godziny robocze: 1 godzina i 5 minut – na maila z odpowiedzią trzeba było poczekać godzinę. W odpowiedzi przyszła instrukcja (wraz z załączonym zrzutem ekranu) samodzielnego ustawienia przekierowań, o które prosiłem.
  • Środek tygodnia, godziny robocze: 5 minut – tym razem szybka odpowiedź na wiadomość e-mail – na początku z pytaniem o domenę i wielkość pliku, z którego wgraniem mam kłopot. Po podaniu tych informacji (i 10 minutach) dostałem w wiadomości instrukcję co i jak ustawić + propozycję ustawienia tego przez pracownika obsługi, jeśli sobie tego życzę. Super podejście!
  • Piątek po godz. 20: 13 godzin i 29 minut – po uszkodzeniu przeze mnie strony WWW (celowo), aby przestała działać i zgłoszeniu tego problemu do hostingu jako nieświadomy użytkownik, na odpowiedź musiałem poczekać do soboty do godz. ok. 10:40. Możliwe, że pod alarmowym numerem telefonu uzyskałbym natychmiastową pomoc. Mail przyszedł z pytaniami, czy coś było modyfikowane, a po mojej odpowiedzi (i 1 godzinie oczekiwania) support naprawił stronę i wskazał na źródło problemu.
  • Niedziela po północy: 10 godzin i 42 minuty – odpowiedź na zgłoszenie przyszła w poniedziałek trochę po godzinie 11:00. Propozycja pomocy i sprawdzenia przyczyn problemu.
  • Poniedziałek przed południem: 3 minuty – błyskawiczna reakcja supportu na mojego maila z propozycją załatwienia sprawy.

Support LH: podsumowanie i wnioski

Czas na wnioski i podsumowanie supportu firmy LH:

  • Support firmy oferuje wiele dróg kontaktu: czat, e-mail, formularz kontaktowy, infolinię oraz specjalny numer alarmowy w razie awarii. W tygodniu (pon-pt) support dostępny jest w godz. 8:00-20:00 a w weekendy (sob-nie) w godz. 8:00 – 16:00.
  • Odpowiedzi w czasie pracy BOK od 1 minuty do ok. 1 godziny. A na zgłoszenia poza godzinami pracy odpowiedzi następnego dnia rano ok. godz. 10-11.
  • Fachowe i pełne odpowiedzi z uwzględnieniem każdego z aspektów zadawanych pytań, czy zgłaszanych problemów. Dokładne tłumaczenia i wyjaśnienia suportu za każdym razem.

Moja ocena supportu LH: 8/10

Support, który docenią zwłaszcza osoby początkujące. Miły, fachowy i tłumaczący dokładnie wszystko, co trzeba zrobić (lub zostało zrobione) aby rozwiązać danych problem.

Uptime w LH: awarie i SLA

W regulaminie LH.pl znalazłem zapis, że firma gwarantuje SLA na poziomie 99,5% w skali miesiąca. Oznacza to, że strona może nie działać maksymalnie przez 0,5% czasu.

Gdyby ten czas został przekroczony, to firma zobowiązuje się do przedłużenia ważności konta o 1 miesiąc za każde 6 godzin awarii.

Sam w ramach recenzji ustawiłem niezależny monitoring pracy serwera, aby sprawdzić, jak wygląda jego dostępność i czy są częste awarie. Użyłem narzędzia updown.io, które przez 24 godziny na dobę co 5 minut sprawdza z 8 lokalizacji na Świecie, prawidłowe działanie serwera LH. W przypadku jakichś problemów – wszystko jest NA ŻYWO raportowane. Szczegóły poniżej.

Firma LH: weryfikacja i opinie

Marka LH działa na polskim rynku już od 2002 roku (wcześniej pod nazwą Light Hosting). Sama spółka, pod którą obecnie działa hosting, z tego, co sprawdziłem w Krajowym Rejestrze Sądowym, zarejestrowana została w kwietniu 2014.

Dane firmy:
LH Sp. z o.o.
ul. ks. Jakuba Wujka 7/26
61-581 Poznań

NIP: 7831711517
REGON: 302693647
KRS: 0000503852

Według danych, które udostępnia serwis top100.rootnode.pl LH.pl utrzymuje obecnie prawie 30 000 polskich domen internetowych (*.pl) + ok. 1 700 domen hostingu pod marką d2.pl.

Na Facebooku LH ma 158 opinii od klientów, którzy wystawili firmie średnią ocenę 5 na 5. W Google firma zebrała 81 opinii i ocen, a średnia z nich to 4,9 na 5 gwiazdek.

Podsumowanie recenzji LH i moja ocena

LH do dobry hosting z prostą i przejrzystą ofertą, w której właściciele stron WWW na pewno znajdą coś dla siebie. Na szczegóły uwagę zasługuje support, który wyjątkowo cierpliwie i dokładnie tłumaczy każdą kwestię i chętnie doradza przyszłym klientom czy pomaga obecnym w rozwiązywaniu problemów, czy konfiguracjach związanych ze stronami WWW. Polecam!

Zalety LH:

  • Szybkie dyski twarde SSD NVMe
  • Darmowe przeniesienie strony i poczty
  • Fachowy i przyjazny support
  • 14-dniowy okres testowy

Wady LH:

  • Brak HTTP/3

Przyznane odznaczenia:

Bezpieczny hostingNajlepsza cena/jakośćPrzyjazny dla WordPressa

🎁 Kod rabatowy LH -20%

Dla wszystkich czytających tę recenzję przygotowałem specjalny kod rabatowy, po którego zastosowaniu kosz dowolnego planu hostingowego w LH (Orange, Kiwi, Mango, Apple) obniży się o 20%.

Kod możesz pobrać, klikając w przycisk „Pobierz kod rabatowy -20%” poniżej. Szczegóły: Kody Rabatowe LH.

Aby go zastosować, podczas zakładania konta hostingowego, kliknij przycisk przy napisie „Posiadasz kod rabatowy?” i podaj uzyskany kod.

Podsumowanie

lh.pl

LH
Bezpieczny hosting Najlepsza cena/jakość Przyjazny dla WordPressa
Uptime 100%
Wydajność 7.00 /10
Bezpieczeństwo 10.00 /10
Support 8.00 /10
Oferta 9.00 /10
Ocena ogólna
8.50 /10