Jak wybrać hosting dla WooCommerce? Jaki hosting do sklep internetowego na WordPressie będzie najlepszy? Który hosting zapewni szybkość działania, wydajność, niezawodność i bezpieczeństwo dla sklepu na WooCommece? Sprawdzam!
Spis treściNajpopularniejszym CMS-em na świecie jest WordPress wykorzystywany przez ponad 60 proc. wszystkich stron WWW, które korzystają z takich rozwiązań. Jeśli odpowiada Ci ten system, to tworząc sklep online, weź pod uwagę wtyczkę WooCommerce. Dzięki niej uzyskasz sklep WWW zintegrowany z Twoją stroną na WordPress. Jakiego potrzebujesz w takim przypadku hostingu?
WooCommerce – dlaczego warto?
Jeśli korzystasz z systemu WP, to pewnie używasz na co dzień wielu wtyczek, dzięki którym można łatwo uzyskać oczekiwany efekt na swojej stronie, a w dodatku – osiągnąć to często bez opłat. Nie inaczej jest z WooCommerce. Dzięki temu dodatkowi możesz łatwo założyć swój sklep WWW na tej platformie e-commerce. Obecnie to rozwiązanie jest wykorzystywane przez około 30 proc. e-commerców na świecie. Zerknij – ten plugin jest znakomicie oceniany przez użytkowników WP:
Największe plusy tego rozwiązania to prostota i intuicyjność – powinno Ci się udać opanować podstawy obsługi tego systemu, nawet jeśli nie masz w tym żadnego doświadczenia. W przypadku gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z siecią i chcesz założyć sklep online, to zdecydowanie polecam Ci sprawdzić to rozwiązanie. Nie twierdzę, że jest ono idealne, ale w tym przypadku szybko opanujesz zarządzanie sklepem, a także możesz korzystać z wielu gotowych dodatków, dzięki którym oczekiwany efekt uzyskasz bez pomocy programistów. Wtyczka jest dostępna i wciąż rozwijana od 2011 roku. Oto największe zalety tego rozwiązania:
- Prostota obsługi panelu administracyjnego WordPress.
- Sklep internetowy WooCommerce jest darmowy.
- Możliwość integracji z popularnymi systemami płatności i usługami kurierskimi.
- Dobra optymalizacja pod SEO (Search Engine Optimization).
- Ponosisz jedynie koszt zakupu dodatków, których potrzebujesz tj. wtyczek. W sumie w bazie WP w 2022 roku znajdowało się ponad 60 tysięcy pluginów.
Szukasz hostingu i nie masz czasu czytać?
3 szybkie rekomendacje hostingu WooCommerce
Listopad 2024
Najlepsze sprawdzone i przetestowane hostingi WooCommerce pod kątem szybkości, bezpieczeństwa, niezawodności, obsługi uczciwości
Najlepszy hosting WooCommerce
JDM
Polecane pakiety:
Hosting WordPress Premium – 10k, 30k, 60k, 160k, 350k
Eksperci w kwestii WordPressa. Dyski NVMe i Optane, 3 poziomowy cache i snapshoty. Od 99 zł brutto na rok.
Tani hosting WooCommerce
SeoHost
Polecane pakiety:
Hosting SSD NVMe H1, H2, H3, H4, H5, H6, H7
Szybki i bardzo wydajny hosting z LiteSpeed, HTTP/3, Redis i dyskami SSD NVMe.
Bezobsługowy hosting WooCommerce
HashMagnet
Polecane pakiety:
WP Lite, WP Pro, WP Expert
Świetny wybór na początek. Fachowa obsługa i pomoc w uruchomieniu, konfiguracji i utrzymaniu sklepu na WooCommerce.
Jaki hosting dla sklepu WooCommerce?
Tym, co powinno Cię przede wszystkim zainteresować w przypadku hostingu WordPress odpowiedniego do prowadzenia sklepu internetowego WooCommerce, jest szybkość. Minimalne wymagania tej wtyczki podane przez twórców są wręcz symboliczne:
- PHP 7.4 lub nowsza wersja.
- Zalecana wersja MySQL 5.6, ewentualnie MariaDB wersja 10.1 lub wyższa.
- Minimum 256 MB pamięci (RAM) – (memory_limit).
- Wsparcie HTTPS.
Na tej podstawie możesz wywnioskować, że wystarczy kupić najtańszy pakiet z oferty sprawdzonej firmy hostingowej i możesz już prowadzić swój internetowy biznes. Niestety, ale tak łatwo nie będzie. Po pierwsze, na samym początku, kiedy sklep nie będzie się cieszyć popularnością, rzeczywiście może do jego obsługi wystarczyć prawie każdy hosting. Jednak nie o to tutaj chodzi. Nie stawiasz sklepu online po to, żeby on sobie po prostu istniał. Twoim celem jest sprzedaż, a do tego potrzebujesz hostingu WordPress, który zapewni Ci szybkie działanie sklepu internetowego również wówczas, kiedy będzie on bardzo popularny.
Dlaczego szybkość jest tak ważna? Gdyż wpływa na:
- Współczynnik konwersji – badania przeprowadzone w 2020 roku przez Google wskazują, że każda sekunda opóźnienia w ładowaniu sklepu wiąże się z obniżeniem konwersji o 20 proc. Natomiast z infografiki opublikowanej przez WPEngine.com wynika, że spowolnienie ładowania strony o 1 sekundę zmniejsza konwersję o 16 proc. Jak to możliwe? Sekunda ma aż takie znaczenie? Jest to efekt naszych przyzwyczajeń. Kiedyś strony ładowały się po kilkadziesiąt sekund i nam to nie przeszkadzało albo po prostu nie mieliśmy wyboru. Obecnie przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że witryny są do naszej dyspozycji bardzo szybko. Jeśli dana pozycja z wyników wyszukiwania Google ładuje się długo, to ją zamykamy i klikamy kolejną. To najlepiej pokazuje jak bezcenna jest każda sekunda opóźnienia w ładowaniu się sklepu i dlaczego tak bardzo powinieneś zwrócić uwagę na szybkość działania hostingu.
- SEO – szybkość ładowania strony wyrażona wskaźnikami Core Web Vitals jest jednym z czynników rankingowych Google, co oznacza, że ma wpływ na pozycję w wynikach organicznych tej wyszukiwarki.
- User experience (UX) – czyli projektowanie zorientowane na użytkownika. Czy lubisz, kiedy strona ładuje się bardzo długo? To irytujące raczej dla każdego, kto przyzwyczaił się już do ekspresowo działających witryn. Dlatego Twój sklep po prostu musi się ładować bardzo szybko, a to już będzie mieć wpływ na to, czy użytkownik pozostanie na stronie i dokona zakupu.
Wyobraź sobie sklep, który działa zadziwiająco wolno. Każdy krok na ścieżce zakupowej wymaga poświęcenia mnóstwa czasu. W moim przypadku ten problem pojawił się m.in. podczas Black Friday. Niektóre e-commerce’y miały przygotowane genialne promocje, ale problem w tym, że nie były gotowe na takich ruch na swoich sklepach, jaki osiągnęły. Efekt? Mimo bardzo wysokiej obniżki i tak zrezygnowałem z zakupu, podobnie zrobiło prawdopodobnie wielu użytkowników.
„W e-commerce są takie momenty (dni, a nawet miesiące), w których sklepy internetowe mogą zwiększyć sprzedaż nawet o kilkadziesiąt procent. Mam tu na myśli takie okazje jak Walentynki, Dzień Matki, Black Friday czy koniec roku związany ze świętami Bożego Narodzenia. Oczywiście wszystko zależy od branży i specyfiki sprzedawanych produktów. Warto jednak być przygotowanym na gorący okres sprzedażowy, aby nie stracić swojej szansy na zwiększenie przychodów, a może i pozyskanie nowych klientów. Pisząc o przygotowaniu, mam tu na myśli nie tylko kuszące rabaty czy promocje, ale także wszystkie elementy sprzedaży internetowej, m.in. zwiększone zasoby w obsłudze klienta, przetestowanie działania koszyka zakupowego oraz moce przerobowe serwera, na którym stoi sklep. Nie raz na własnej skórze przez kilkadziesiąt minut (jestem z natury uparta, zwłaszcza jak mogę oszczędzić ;)) próbowałam sfinalizować transakcję, bo strona działała bardzo wolno i zrywało połączenie ze sklepem, a mój koszyk był czyszczony. Zadbaj o to, aby Twoi klienci nie musieli staczać takiej walki jak ja. Przygotuj się do zwiększonego ruchu na stronie, obciążenia serwera i możliwego spowolnienia działania sklepu.
Agata Chmielewska, Konsultantka ds. e-commerce i online marketingu, achmielewska.com
Pamiętaj, że oprócz tego, że stajemy się coraz bardziej cwani i wiemy kiedy możemy spodziewać się zniżek i promocji (przez co na nie czekamy), to z roku na roku coraz chętniej kupujemy przez Internet, a w dodatku coraz chętniej używamy do tego urządzeń mobilnych, które często mają słabsze łącza. Co to oznacza? Oznacza to to, że lepiej mieć szybki serwer przygotowany na duży ruch przez cały rok, a nie tylko od okazji do okazji.”
W sieci znajdziesz oferty, które nazywane są przez dostawców tych usług hostingami WooCommerce. Czy to oznacza, że nie zainstalujesz na nich innego sklepu? W zdecydowanej większości przypadków możesz to zrobić. Po prostu firmy przygotowały usługę serwerową, która jest zoptymalizowana pod ten sklep, ale to nie oznacza, że nie możesz tam instalować innego skryptu.
Wybieramy hosting dla WooCommerce
Wiesz już, że Twój sklep potrzebuje bardzo szybkiego hostingu WordPress. To dzięki temu użytkownik nie będzie się irytować tym, że ścieżka zakupowa trwa wyjątkowo długo. Szybkie ładowanie strony internetowej to tak naprawdę absolutna podstawa w przypadku sklepów WWW. Istotna jest nie tylko szybkość hostingu, ale również kwestie związane z bezpieczeństwem hostingu. Przejdźmy zatem krok po kroku po parametrach, które powinny mieć znaczenie, jeśli szukasz hostingu pod e-commerce.
Rodzaj dysku i powierzchnia
Pliki Twojego sklepu będą się znajdować na serwerze, więc musisz mieć do dyspozycji odpowiednio dużą powierzchnię tak, żeby wystarczyło miejsca na wszystkie dane. Na dyskach firmy hostingowej będą się znajdować:
- Bazy danych – są tam zapisane wszystkie ustawienia wtyczek i CMS-a, opisy produktów, kategorie, treści poszczególnych podstron, dane o zamówieniach i wiele innych danych.
- Skrzynki e-mail – w swoim sklepie prawdopodobnie będziesz korzystać z wielu firmowych adresów e-mail. Pliki e-maili również są zapisane na serwerze.
- Logi serwera – jest to pewnego rodzaju dziennik zdarzeń, w którym chronologicznie opisane jest, co działo się na serwerze. Chodzi m.in. o wywołania plików, odpowiedzi serwera czy błędy. Na podstawie analizy logów możesz wykryć nawet próby włamań.
- Pliki – pliki HTML, PHP, CSS, graficzne, video i inne.
- Kopie zapasowe – kiedy utworzysz backup danych, to jest on zapisany na Twoim koncie hostingowym. Oczywiście obowiązkiem firmy jest dbanie o to, by posiadać takie kopie danych, ale mimo wszystko polecam Ci, żebyś również o nich pamiętał. Jeśli posiadasz duży sklep, to jeden backup może zajmować nawet wiele GB. W przypadku gdy masz ich utworzonych kilka, nagle okazuje się, że mogą one zajmować nawet kilkadziesiąt GB. Zatem generuj kopie zapasowe, ale staraj się również usuwać starsze, niepotrzebne już wersje backupu. Do ich tworzenia możesz użyć jednej z wtyczek dostępnych w bazie WordPress. Chodzi np. o UpdraftPlus, VaultPress, BackupBuddy i inne.
Czy liczba plików na serwerze jest czymś, czym powinieneś się szczególnie przejmować? Tak, firma hostingowa może ustalić, ile maksymalnie takich plików możesz mieć zapisanych na koncie. Często informację o tym, ile ich posiadasz, a ile możesz mieć maksymalnie, znajdziesz zaraz po zalogowaniu się do panelu administracyjnego hostingu. Może to wyglądać np. tak, jak na poniższym screenie. Z reguły jednak ten limit jest tak duży, że trudno będzie Ci go wykorzystać, chociaż, jeśli posiadasz bardzo duży sklep, to jest prawdopodobne.
Ile danych będzie wymagać Twój sklep internetowy na WooCommerce? To zależy. Sama czysta instalacja systemu WordPress zajmuje zaledwie około 60 MB. Może się wydawać, że to bardzo mało, ale powierzchnia zajmowana przez Twój sklep będzie dynamicznie rosnąć, czego przyczyną są m.in. zdjęcia. Kiedy dodajesz jedno, to system może wygenerować nawet kilkadziesiąt jego miniatur. Zatem jedna fotka może spowodować zajęcie kilku MB powierzchni. Tymczasem takich zdjęć możesz mieć setki, a nawet tysiące. Będziesz zajmować również coraz większą powierzchnię ze względu na e-maile zapisywane na serwerze czy coraz większe pliki logów.
Ile zatem potrzebujesz powierzchni na dysku? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo trudna. Musisz brać pod uwagę swoje plany. Inne będą wymagania pod tym względem, jeśli zamierzasz prowadzić sklep z 10 produktami, a inne, jeśli tych produktów mają być setki czy tysiące. Jeśli dopiero zaczynasz, to możesz wybrać hosting WooCommerce z 5-10 GB powierzchni, a jeśli zauważysz, że będziesz szybko potrzebować więcej miejsca na dane, to przeniesiesz się na wyższy pakiet w danej firmie hostingowej. W przypadku zmiany na ofertę o lepszych parametrach nie powinieneś mieć z tym żadnych problemów. Duży sklep może wymagać powierzchni nawet kilkuset GB.
A może hosting bez limitów powierzchni? Niestety, ale coś takiego nie istnieje. Każdy dysk ma pewną pojemność i wiąże się z pewnym kosztem dla firmy hostingowej. Nawet jeśli znajdziesz ofertę, z której wynika, że masz do dyspozycji nieograniczoną powierzchnię, to i tak nic nie znaczy. Wtedy po prostu zerknij do regulaminu albo sprawdź, czy nie pojawia się jakaś *. Najczęściej znajdziesz taką informację jak poniżej albo podobną do niej.
Kolejna ważna kwestia to rodzaj dysku, na którym będą zapisane pliki Twojego sklepu:
- HDD (Hard Disc Drive) – tanie, klasyczne dyski talerzowe.
- SSD (Solid State Drive) – szybkie dyski półprzewodnikowe. Możliwe, że obecnie korzystasz z takiego dysku na swoim komputerze. Przypomnij sobie, ile czasu ładował się Twój system operacyjny, kiedy miałeś HDD ;-). No właśnie – SSD jest nieporównywalnie szybsze.
- SSD NVMe (non-volatille memory Express) – kolejny krok w stronę jeszcze większej szybkości, która w tym przypadku jest 10-11 razy większa niż na SSD!
Konkrety możesz zobaczyć na poniższym screenie:
Zatem zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem dla Twojego sklepu na WooCommerce będzie hosting z dyskami SSD NVMe, ale jeśli trafisz na taką ofertę, to zapoznaj się z jej opisem. Możliwe, że na nich będzie zapisana tylko część danych. Ważne, żeby znajdowały się tam bazy danych i pliki strony. Poczta może być umieszczona nawet na dykach HDD.
Wybór hostingu z takim dyskiem będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojego sklepu – klienci szybciej pokonają ścieżkę zakupową i nie będą się irytować na żadnym etapie korzystania ze strony. Wszystko powinno się ładować ekspresowo, ale to oczywiście jeden z wielu ważnych czynników.
Na powyższym screenie pojawia się również skrót IOPS (input/output operations per secondo). Co to oznacza? To maksymalna liczba operacji, jaką możesz wykonać jednocześnie na dysku. Im będzie on wynosić więcej, tym lepiej. Możliwe, że w przypadku Twojego sklepu wystarczy kilka tysięcy IOPS, ale w innych przypadkach konieczne będzie kilkaset tysięcy. Często możesz zwiększyć wartość tego parametru za dopłatą, więc w razie potrzeby możesz dopasować go do oczekiwań Twojego sklepu.
Transfer
Jeśli korzystasz z internetu w telefonie, to prawdopodobnie masz do wykorzystania określoną ilość danych np. 10 czy 20 GB. Są one naliczane za każdym razem, kiedy otwierasz stronę, pobierasz pliki, czy je wysyłasz. Kiedy przekroczysz przydzielony limit, to nie będziesz mógł korzystać z sieci.
Identycznie działa to w przypadku transferu w ramach usługi hostingowej. Wybierając serwer, koniecznie zwróć na to uwagę. Popularny sklep będzie potrzebować bardzo dużej ilości zasobów. Często w ofertach możesz spotkać się z informacją, że transfer jest nielimitowany:
Czy to możliwe? Teoretycznie tak. W praktyce jednak musisz pamiętać, że korzystając z usługi hostingowej masz do czynienia z wieloma innymi ograniczeniami. Możliwe, że zaczniesz przekraczać przydzielone zasoby w zakresie pamięci RAM, procesora, liczby zapytań do bazy danych i wówczas transfer przestaje mieć znaczenie. Warto, żebyś nie musiał się przejmować limitem transferu, ale pamiętaj, że to nie daje możliwości prowadzenia na najtańszym koncie hostingowym bardzo dużego sklepu. Jeśli będzie on bardzo obciążać usługę, to administrator powiadomi Cię o tym i będziesz musiał zmienić pakiet na taki, gdzie ilość zasobów będzie wystarczająca.
Ile transferu potrzebujesz, jeśli nie jest on nielimitowany? W przypadku gdy przenosisz się na nowy hosting, to sprawdź, ile wykorzystywałeś na poprzednim i wybierz taki pakiet, gdzie będzie go o np. 50% więcej. Jeśli jednak zamierzasz założyć sklep internetowy, to warto wziąć pod uwagę konkurentów. Możesz skorzystać z tego narzędzia: https://tools.pingdom.com/.
Weźmy za przykład jeden z zagranicznych sklepów opartych na Woocommerce – vital.co.za. Narzędzie pokaże, ile waży strona:
Sprawdziliśmy stronę główną sklepu, ale użytkownicy będą głównie przeglądać kategorie, podkategorie i produkty. Załóżmy, że:
- Jedno wyświetlenie podstrony sklepu oznacza wykorzystanie 3 MB transferu.
- Twój sklep docelowo ma odwiedzać 30 tys. użytkowników miesięcznie.
- Podczas jednej wizyty internauta odwiedzi przeciętnie 3 podstrony.
3 podstrony x 3 MB transferu oznacza 9 MB na jedne odwiedziny. Po pomnożeniu tej liczby przez 30 tys. uzyskujemy 270 tys. MB, czyli ponad 260 GB danych. Zatem powinieneś wybrać w takim przypadku konto gwarantujące odpowiednio większą ilość transferu. W przypadku każdego biznesu te wymagania mogą być jednak inne.
Pamiętaj również, że:
- Jeśli prowadzisz sklep, który sezonowo jest zdecydowanie bardziej popularny, np. z branży turystycznej, to musisz być przygotowany na to, że przez kilka miesięcy w roku będziesz potrzebować zdecydowanie większej ilości transferu.
- Przygotuj się na zaskakujący wzrost oglądalności – właśnie w TV prezentowany jest materiał o pewnym produkcie, który posiadasz w swoim sklepie i jesteś wysoko w Google na zapytania z nim związane. Często w takim przypadku efektem może być pojawienie się na stronie przez 2 godziny większej liczby użytkowników niż przez cały tydzień. Musisz posiadać hosting WooCommerce z odpowiednią ilością transferu na takie przypadki.
- Transfer wykorzystują nie tylko użytkownicy, ale również boty, czyli m.in. roboty wyszukiwarek takich, jak Google, ale nie tylko.
Certyfikat SSL
Pozycja „must have” i to obecnie wcale nie tylko w przypadku sklepów. Tylko co to właściwie jest? Otóż SSL to skrót od Secure Socket Layer. Jeśli dana strona korzysta z certyfikatu SSL, to oznacza, że połączenie pomiędzy stroną a użytkownikiem jest szyfrowane i dane nie mogą być przez niepowołane osoby przejęte lub zmienione. W skrócie: chodzi o bezpieczeństwo Twoich klientów. Strony, które nie korzystają z takiego rozwiązania są oznaczane przez popularne przeglądarki. Np. Chrome wyświetla błąd „Połączenie nie jest prywatne”, albo następujący komunikat:
Czy taka informacja zachęca do zakupów? Mało kto pozostawi swoje dane w sklepie, który jest niezabezpieczony. Zaskakujące jest jednak to, że w dalszym ciągu wielu prowadzących sprzedaż online nie korzysta z tego zabezpieczenia. Według danych platformy Shoper z 2019 roku SSL używało 75 proc. sklepów, które na niej działają. Świadomość właścicieli e-commerców jednak rośnie i tak naprawdę trudno trafić na e-commerce, który nie korzysta z SSL. To, czy witryna go używa, najłatwiej rozpoznasz po tym, że adres strony zabezpieczonej certyfikatem rozpoczyna się od https:// zamiast http://.
Teraz kluczowa informacja: za SSL nie musisz płacić. Wystarczy, że skorzystasz z hostingu z darmowym certyfikatem SSL (np. certyfikatem Let’s Encrypt). Oczywiście są również dostępne płatne wersje certyfikatów, ale moim zdaniem korzystanie z nich jest uzasadnione jedynie w wybranych przypadkach. Żeby użyć darmowego SSL, nie musisz posiadać specjalistycznej wiedzy. W poszczególnych firmach hostingowych skorzystanie z tej opcji przebiega inaczej, ale są i takie firmy, w których certyfikat jest włączany dla wszystkich domen automatycznie. Kiedyś korzystanie z Let’s Encrypt było problematyczne, gdyż wymagało pamiętania o jego odnowieniu – jeśli masz wiele domen, to było to czasochłonne. Obecnie proces ten jest najczęściej całkowicie zautomatyzowany. Jeśli włączysz SSL, to on już po prostu będzie działać. Zastanawiasz się, czy darmowy certyfikat to dobre rozwiązanie? Być może przekona Cię prawie 200 mln stron, które z niego korzystają. Zapewnia on podstawowy poziom zabezpieczenia, ale jest darmowy.
Co właściwie dają płatne SSL-e? Zależy, na jaki się zdecydujesz. Do wyboru masz:
- DV, czyli Domain Validation – w tym przypadku weryfikacji podlega domena.Sprawdzane jest to, czy pod danym adresem działa strona.
- OV, czyli Organization Validation – w tym przypadku weryfikacja jest rozszerzona. Sprawdzana jest również firma, która stara się o certyfikat. Wymagane mogą być dokumenty rejestrowe danej marki.
- EV, czyli Extended Validation – czyli najwyższy poziom zabezpieczenia.W tym przypadku dochodzi do kompleksowej weryfikacji danych – zarówno domeny, jak i firmy. Sprawdzane jest m.in. to, czy przedsiębiorstwo działa pod danym adresem.
W przypadku niektórych biznesów posiadanie certyfikatu EV może być konieczne np. banków, instytucji finansowych, ale uważam, że jest to całkowicie zbędne, jeśli prowadzisz sklep internetowy na WooCommerce. Ile kosztują płatne certyfikaty? Za EV w jednej z popularnych firm zapłacisz 600 zł rocznie, ale da się skorzystać z tego taniej. Jeśli uważasz, że w przypadku twojego biznesu jest to niezbędne, to śmiało – zainwestuj.
Poczta i konta e-mail
W przypadku sklepu internetowego na WooCommerce ogromne znaczenie mają parametry związane z pocztą e-mail. Chodzi tutaj o:
- Wiadomości, które wysyłają do sklepu klienci, a później Ty im odpowiadasz.
- Powiadomienia, które przychodzą do klienta. Dostaje on wiadomość po założeniu konta, po zakupie produktu. Jest również informowany o przebiegu realizacji zamówienia. Tak więc w przypadku dużego sklepu takich wiadomości może być bardzo dużo.
Pierwsza ważna kwestia: hosting współdzielony może nakładać limit kont e-mail. Jeśli ten limit jest bardzo duży, trzycyfrowy, to nie ma się czym przejmować. W przypadku gdy jednak do dyspozycji masz zaledwie kilka skrzynek, to lepiej sobie odpuść taką usługę. Z czasem będziesz potrzebować coraz większej liczby adresów e-mail, tym bardziej, jeśli przy obsłudze będzie pracować wiele osób.
Kolejnym ważnym ograniczeniem na hostingu może być liczba wiadomości e-mail wysyłanych dziennie. Zerknij na poniższy screen. W tym przypadku mam do dyspozycji 5 tys. e-maili dziennie. Dla dużego sklepu to może być zbyt mało, ale dla początkującego biznesu raczej zdecydowanie wystarczy.
Limit może być jeszcze inny, mianowicie taki, jak poniżej:
Co to oznacza? Otóż:
- Wiadomości wysłane przez mail() w PHP – jest wykorzystywane wtedy, gdy Twój klient korzysta z formularza na stronie albo kupił produkt i otrzymuje e-maila z podsumowaniem zamówienia z WooCommerce.
- Wiadomości wysłane przez SMTP – używasz wówczas, gdy wysyłasz maila do klienta po zalogowaniu się do poczty.
Takie parametry jak powyżej powinny być wystarczające dla małego i średniej wielkości sklepu, ale to będzie zbyt mało w przypadku dużego.
Kolejnym limit najczęściej dotyczy rozmiaru załącznika. Klienci sklepu mogą otrzymywać oferty w PDF, dodatkowe zdjęcia, katalogi, więc absolutnym minimum jest kilkadziesiąt MB, ale najczęściej limit ten jest wyższy.
Zwróć również uwagę na to, na jakim dysku trzymane są pliki poczty. Możliwe, że bazy danych i pliki strony są zapisane na bardzo szybkim SSD NVMe, a poczta znajduje się na HDD. To jednak nie jest problem, ale z drugiej strony, jeśli poczta będzie zapisana na SSD, to szybciej wyszukasz w zasobach interesujące Cię wiadomości. Kolejna istotna kwestia – w opisie oferty hostingu możesz znaleźć informację o rozdzieleniu powierzchni na pocztę i na pozostałe pliki strony.
Jakiej powierzchni na pocztę potrzebujesz dla Twojego sklepu? Załóżmy, że jedna wiadomość bez załączników zajmuje 40 KB, a dziennie będziesz dostawać 100 wiadomości. To daje prawie 4 MB dziennie i prawie 120 MB przez miesiąc. Zatem 50 GB powierzchni na wiadomości umożliwi trzymanie kopii e-maili z długiego okresu. Pamiętaj, że w przypadku dużego sklepu tych e-maili może być wielokrotnie więcej.
Jeśli prowadzisz sklep WWW, to z pewnością zależy Ci na wyeliminowaniu SPAMU. Nie chcesz stracić czasu na takie wiadomości. Dlatego sprawdź, jakie rozwiązania pod tym względem zapewnia firma hostingowa. Przydatny jest SpamAssassin. Dzięki niemu możesz ograniczyć ilość SPAMU, tworzyć białe i czarne listy nadawców, czy ustalać poziom czujności systemu. Hosting może zapewniać inne rozwiązania antyspamowe o takim zastosowaniu, oparte np. o listy RBL.
Kolejna kwestia to bezpieczeństwo poczty e-mail. Firma hostingowa powinna zapewniać rozwiązania, dzięki którym odbiorca wiadomości będzie mógł być pewny, że nadawcą wiadomości jest Twój sklep, a nie ktoś się pod niego podszył. W przypadku takiej działalności to kluczowe rozwiązanie.
Być może zdarzyło Ci się już kiedyś otrzymać wiadomość, która teoretycznie była nadana przez firmę dostarczającą dane usługi, ale w rzeczywistości tak nie było. To dla internetowych przestępców często wykorzystywana metoda na kradzież danych czy na oszustwo finansowe.
Oto 3 istotne mechanizmy zabezpieczające pocztę:
- SPF (Sender Policy Framework) – dzięki temu nadawca wiadomości e-mail może wskazać, z jakich adresów IP może być nadawana wiadomość w danej domenie. Serwer odbiorcy sprawdzi, czy numer IP się zgadza. Jeśli nie, to wiadomość najczęściej trafi do SPAMU.
- DKIM (DomainKeys Identified Mail) – dodatkowe zabezpieczenie dające gwarancję tego, że wiadomość została wysłana do adresata z upoważnionego do tego serwera. Dzięki temu rozwiązaniu wiadomości są podpisywane cyfrowo tak, żeby odbiorca miał pewność, że pochodzą od Ciebie.
- DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance) – czyli wyższy poziom ochrony. DMARC definiuje, czy wszystkie e-maile z Twojej domeny muszą być podpisane i co z nimi zrobić, jeśli nie są.
Tak naprawdę są to zabezpieczenia istotne z punktu widzenia każdego użytkownika poczty, ale prowadząc sklep, powinieneś zwrócić na nie szczególną uwagę. Nie wszystkie hostingi zapewniają takie rozwiązania.
Więcej o skrzynkach pocztowych na hostingu do swojego e-sklepu na WooCommerce, przeczytasz w poradniku: Jaki hosting pod pocztę e-mail?
Backup danych
Bardzo ważną kwestią dla każdego, kto korzysta z usług hostingowych powinny być kopie zapasowe. Ich systematyczne tworzenie to absolutna podstawa, ale nie pozostawiaj tego wyłącznie hostingowi.
Kilka lat temu miał miejsce spektakularny upadek firmy hostingowej, czego efektem była utrata wielu sklepów internetowych i innych stron internetowych przez jej klientów. Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia wydaje się niewielkie, gdyż firmy trzymają kopie zapasowe na różnych serwerach i musiałoby dojść do awarii wszystkich jednocześnie, ale ono istnieje.
Pamiętaj zatem o tym, aby systematycznie tworzyć kopie zapasowe i zapisywać je w różnych miejscach np. na dysku komputera, pendrivie i chmurze. Kiedy pobierzesz backup plików sklepu to koniecznie sprawdź, czy na pewno plik nie jest uszkodzony.
Kiedy przyda Ci się kopia zapasowa? W wielu przypadkach, a awaria serwera jest tylko jednym z nich. Wykorzystasz ją w razie włamania na maszynę, zawirusowania sklepu czy w razie pomyłki, kiedy dokonasz w plikach zmian, którymi spowodujesz jakieś błędy na stronie.
Wybierając ofertę, zwróć uwagę na to:
- Jak często firma tworzy kopie zapasowe – im częściej, tym lepiej, co ma szczególne znaczenie w przypadku dużych sklepów, gdzie ciągle coś się dzieje. Najlepiej, żeby kopia powstawała nawet kilka razy na dobę, ale minimum to moim zdaniem jeden backup dziennie.
- Jak długo hosting przechowuje backup – tzn. jak stare kopie sklepu są do Twojej dyspozycji. Im starsze, tym lepiej, ale minimum to według mnie 7 dni.
Kolejna ważna kwestia dotyczy tego, jak możesz odtworzyć backup. Czasami będzie potrzebne jedno kliknięcie w panelu administracyjny, a w innych trzeba będzie wysłać e-maila do administratora. Zwróć również uwagę na to, w jakich godzinach firma umożliwia tworzenie i przywracanie kopii. Możliwe, że będzie to ograniczone godzinowo. Nie jest to wielki problem, o ile oczywiście akurat w tych godzinach nie śpisz 😉
Ciekawym rozwiązaniem jest również możliwość przywrócenia jedynie wybranych katalogów i wybór, z którego dnia ma pochodzić ta kopia:
To bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż dane są przywracane bez interwencji administratora. Możesz to szybko i stosunkowo łatwo zrobić sam.
Procesor
Serwer, tak, jak każdy komputer jest wyposażony w procesor (CPU). Za każdym razem, kiedy ktoś wykonuje pewną akcję w sklepie internetowym WooCommerce (czy dowolnym innym) – otwiera podstronę, składa zamówienie, korzysta z formularza kontaktowego wykorzystywane są zasoby procesora.
Hosting ogranicza CPU w zależności od tego, na jaki pakiet się zdecydujesz. Najczęściej – im droższy, tym więcej zasobów procesora jest do Twojej dyspozycji. Celem tego jest m.in. to, żeby jeden użytkownik serwera nie doprowadził swoimi usługami do zapchania całej maszyny.
Koniecznie sprawdź, ile mocy procesora będzie Ci przydzielone w danym pakiecie hostingowym. Ta wartość może być podawana:
- Jako procent CPU, co pokazuje, jaka część pojedynczego rdzenia procesora jest do dyspozycji Twojego sklepu. Np. 50 czy 100 proc. CPU.
- Jako MHz lub GHz np. 1 GHz CPU.
W tym przypadku obowiązuje zasada im więcej, tym lepiej. Moim zdaniem minimum gwarantujące szybkie działanie sklepu to 1 rdzeń procesora / 1 vCore / 1 GHz / 100% CPU, ale wraz z rozwojem strony oczekiwania mogą się zwiększać. Wówczas po prostu możesz zmienić pakiet na wyższy. Nie musisz od razu inwestować w najdroższą ofertę – ważne żebyś reagował na rozwój sklepu i zapewniał niezawodne i szybkie działanie sklepu.
Pamięć RAM
W przypadku pamięci RAM jest tak samo, jak w przypadku procesora. Im więcej, tym lepiej. Musisz się liczyć z dwoma ograniczeniami na hostingach, mianowicie:
- Maksymalnej ilości pamięci RAM wykorzystywanej przez wszystkie procesy na koncie hostingowym.
- Limitu pamięci dla jednego procesu PHP.
Moim zdaniem minimum, którego potrzebujesz na start wynosi 1 GB na konto i 512 MB na proces.
Najczęściej w przypadku wtyczek WordPress i dodatków do WooCommerce wystarczy limit pamięci wynoszący 128 MB, ale możesz trafić na wiele pluginów, które będą mieć większe wymagania. Nie trudno to zauważyć – wtyczka poinformuje Cię, że limit pamięci jest zbyt mały do wykonania danej operacji. Co w takim przypadku? Możesz zmienić ten parametr w pliku wp-config.php Twojego sklepu, a konkretnie:
define('WP_MEMORY_LIMIT', '512M');
No ale właśnie. Taka zmiana nie przyniesie żadnego efektu, jeśli wynika z ograniczeń serwera. Wtedy pozostaje kontakt z suportem i zwiększenie tego parametru powinno być możliwe, jeśli zdecydujesz się na wyższy pakiet. Ogólnie limit wynoszący 128 MB na operację dla Twojego sklepu zdecydowanie zbyt mało.
Wersja PHP
I po raz kolejny pojawia się kwestia szybkości działania sklepu. Najlepiej, żeby hosting zapewniał Ci możliwość korzystania z najnowszej wersji PHP (aktualnie PHP 8). Dlaczego? Otóż nowa wersja oznacza, że w systemie są wyeliminowane błędy odnalezione w poprzednich, wprowadzone są nowe funkcje i poprawiona wydajność.
Niestety, ale w dalszym ciągu możesz trafić na hosting, który oferuje stare wersje PHP, czyli rozwiązania niewspierane, w których nie są eliminowane bugi. Oferowanie najnowszego PHP jest jednoznaczne z dbaniem o wydajność i bezpieczeństwo. Jak duże są różnice, obrazuje poniższy wykres:
Jak wynika z testu, sklep internetowy na WooCommerce na PHP 7.4 działa prawie 3 razy szybciej niż na PHP 5.6! To ogromne różnica, ale jak widzisz, najnowsza wersja jest po prostu zdecydowanie najszybsza i to jedyne słuszne obecnie rozwiązanie.
Warto zatem kontrolować, czy hosting zapewnia najnowszą wersję PHP. A jaka jest aktualna? Możesz to sprawdzić tutaj. Zmiany dokonasz w panelu administracyjnym. Znajdziesz tam opcję o nazwie „Wersja PHP dla domen” lub podobną. Następnie zobaczysz, jakie możliwości wyboru daje hosting i ustawisz je dla poszczególnych domen.
Przeczytaj poradnik: jak sprawdzić wersje PHP na hostingu i jak zmienić wersję PHP.
Redis i Memcached
Redis i Memcached to bardzo ważne dodatki do hostingu, których jednak nie znajdziesz w ofercie wszystkich firm. Dzięki ich zastosowaniu niektóre ważne informacje związane ze stroną mogą być przechowywane w formie cache w pamięci RAM i są dostępne szybciej niż gdyby znajdowały się w bazie danych czy na dysku serwera. W praktyce oznacza to, że zapytań do bazy będzie po prostu mniej i wpłynie to pozytywnie na szybkość działania Twojego sklepu.
Jakie konkretnie przynosi to korzyści? Test przeprowadzono na sklepie WooCommerce z darmowym motywem Storefront. Zobacz, jak bardzo zmniejszyła się dzięki zastosowaniu Redis liczba zapytań do bazy danych:
Dlatego tak ważne jest, żeby hosting, na którym zamierzasz prowadzić Twój sklep, zapewniał jedno z tych rozwiązań. Dzięki temu powinien on zauważalnie działać szybciej.
Zobacz: Jak włączyć obsługę Redis w WordPressie?
HTTP/2 lub HTTP/3
Bardzo duże znaczenie ma również to, jaką wersję HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) obsługuje hosting. Od 2015 roku dostępna jest wersja HTTP/2, ale w dalszym ciągu możesz trafić na hostingi, które wspierają jedynie wersję 1.1 tego protokołu, tymczasem to oznacza poważny krok w tył dla Twojego sklepu na WooCommerce, jeśli chodzi o szybkość.
Jak duża jest różnica? Możesz to sprawdzić sam tutaj. Jak widzisz poniżej, w przypadku protokołu HTTP/2 obrazek załadował się ponad 2 razy szybciej!
HTTP/2 nie jest najnowszą wersją tego rozwiązania. Jest przecież dostępne już HTTP/3, które pierwszy z hostingów w Polsce wprowadził do swojej oferty już w 2017 roku. Co daje wybór hostingu z najnowszym rozwiązaniem? M.in. ulepszono w nim szyfrowanie i uwierzytelnianie, a dokładniejsza jest transmisja danych. Dlatego warto skorzystać z tego rozwiązania.
Rodzaj serwera – Apache, Nginx czy LiteSpeed?
Na hostingach zainstalowane jest oprogramowanie serwerowe, będące niezbędne do ich obsługi. Trzy najpopularniejsze rozwiązania tego typu to Apache, Nginx i LiteSpeed. Mam dla Ciebie 2 wykresy, które najlepiej obrazują, jak ogromne różnice dzielą ją pod względem wydajności:
Jak widzisz, w każdym przypadku hosting LiteSpeed wypada zdecydowanie lepiej, a wręcz konkurencja nie ma z nim najmniejszych szans. Wygrywa on w każdym teście!
Żeby wykorzystać maksymalnie możliwości, jakie daje Ci serwer z LiteSpeed, skorzystaj z wtyczki WordPress o nazwie LiteSpeed Cache. To plugin pamięci podręcznej po stronie serwera, który świetnie współpracuje z WooCommerce. Co daje jego zastosowanie? Otóż dzięki niemu statyczne wersje stron internetowych przechowywane są w pamięci serwera i zmniejszana jest waga pobieranych danych. Tym samym Twój sklep ładuje się użytkownikowi szybciej.
Żeby dodać wtyczkę, po zalogowaniu się do panelu administracyjnego WordPressa wybierz „Wtyczki”, a następnie „Dodaj nową” i ją wyszukaj.
DNSSEC i DNS Anycast
W tym przypadku mowa o rozwiązaniach, które mają znaczenie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i stabilność działania Twojego sklepu WooCommece. Dzięki systemowi DNS (Domain Name System) na stronę internetową trafiasz nie po wpisaniu adresu IP serwera, tylko podając łatwy do zapamiętania adres. Niestety, ale ten system nie jest w 100 proc. bezpieczny, dlatego warto korzystać z hostingu, który oferuje rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo serwerów DNS. Chodzi o:
- DNSSEC – to zabezpieczenie przed przekierowaniem Twojej domeny np. na fałszywą stronę. Jest to dosyć popularne rozwiązanie. Według danych NASK na koniec drugiego kwartału 2020 roku w rejestrze domeny .pl znajdowało się 433 436 domen zabezpieczonych protokołem DNSSEC.
- DNS Anycast – dzięki tej usłudze serwery DNS utrzymywane są w różnych częściach świata. Kiedy jeden z nich przestanie działać, to wówczas nie dochodzi do tego, że Twój sklep nie jest być dostępny. Dalej można z niego korzystać – po prostu inny serwer przejmie jego funkcję. To rozwiązanie ma również wpływ na szybkość działania Twojego sklepu. Kiedy będziesz próbował wejść na daną stronę, to zostanie odpytany serwer DNS, który znajduje się najbliżej Ciebie. Wprawdzie tak można zaoszczędzić najczęściej kilka lub kilkadziesiąt milisekund, ale i tak warto. 1 milisekunda to 1/1000 sekundy.
Oba te rozwiązania nie są standardowe w przypadku firm hostingowych. Część je oferuje, a część nie, ale zdecydowanie warto wybrać taką ofertę, która je obejmuje.
Uptime i SLA
Hosting to przede wszystkim urządzenia, które tak jak wszystkie inne mogą ulec awarii. Nikt nie może Ci dać gwarancji tego, że jego maszyny będą cały czas działać niezawodnie. Najważniejsze jest to, jak firma reaguje, kiedy problemy się pojawią. Dawno temu korzystałem z usług firmy hostingowej, która w regulaminie zapisała sobie 30 dni na przywrócenie stron internetowych po awarii, ale usługa nie była dostępna nawet po tym czasie i firma ta upadła. Na pocieszenie napiszę Ci, że takie zapisy są obecnie raczej niespotykane.
Serwery mogą być niedostępne nie tylko ze względu na awarie, ale także przez aktualizacje oprogramowania czy wymianę podzespołów w maszynach, ale takie prace są wykonywane najczęściej w godzinach nocnych, kiedy ruch na stronach jest najmniejszy.
Tutaj pojawia się pojęcie SLA (Service Level Agreement), czyli obietnica tego, że usługi hostingowe będą dostępne przez wskazany procent czasu w skali miesiąca (uptime). Najczęściej spotkasz się ze SLA wynoszącym od 99,00% do 99,99%. Ile powinno ono wynosić? Ważne, żeby przede wszystkim w ogóle jakieś było – ze wskazanego przedziału. Teoretycznie im wyższe, tym lepiej, ale pamiętaj, że jest to tylko obietnica, a nie gwarancja.
Warto poczytać w sieci, jaka dana firma hostingowa radziła sobie dotąd z awariami. Jeśli coś było nie tak, jak powinno, to na pewno informacje o tym znajdziesz na forach czy grupach Facebooka.
Lokalizacja hostingu
Czasami firmy hostingowe podkreślają, że oferują serwery w Polsce. Pamiętaj jednak, iż rejestracja danego hostingu w naszym kraju wcale nie oznacza, iż jego maszyny znajdują się na jego terytorium. Równie dobrze mogą się znajdować w USA, Kanadzie czy Chinach. Czy jednak lokalizacja serwera w ogóle ma znaczenie? To zależy…
Teoretycznie im serwer znajduje się bliżej lokalizacji Twoich użytkowników, tym lepiej, ale wcale nie jest tak, że zawsze bliższa lokalizacja będzie oznaczać, że odwiedzającym szybciej będzie się otwierać Twój sklep.
Wpływ na to ma wiele czynników. Uważam, że najlepiej trzymać się zasady, żeby serwery znajdowały się na tym samym kontynencie, co klienci Twojego sklepu. Tutaj muszę wspomnieć o pingu, czyli czasie, w którym dane przebyły z jednego miejsca do drugiego. Im będzie on wynosić mniej, tym lepiej, ale różnice na tym samym kontynencie najczęściej będą niewielkie.
Zobacz też na preferencje Polaków w badaniu lokalizacji stron:
Co jednak zrobić, jeśli prowadzisz sklep, którego ofertę kierujesz do mieszkańców różnych kontynentów? Wówczas zainteresuj się usługą CDN (Content Delivery Network), dzięki której kopie Twojej strony będą przechowywane na maszynach rozlokowanych na całym świecie, a każdy użytkownik będzie się łączył z serwerem zlokalizowanym najbliżej niego. Przykładem takiej usługi jest Cloudflare.
Więcej na ten temat przeczytasz w poradniku: Hosting w Polsce czy za granicą?
Konsola WP-CLI
Firma hostingowa może Ci również oferować konsolę WP-CLI. Jest to narzędzie służące do zarządzania wieloma stronami opartymi na systemie WordPress za pomocą komend tekstowych. Im więcej posiadasz takich stron czy sklepów WooCommerce, tym bardziej docenisz to rozwiązanie.
Dzięki tej konsoli możesz instalować strony i zarządzać nimi. Czy jest to jednak funkcja niezbędna? Może Ci się przydać, nawet jeśli posiadasz jednego WP, ale na pewno nie jest to konieczne dla każdego użytkownika. Warto jednak mieć dostęp do tego rozwiązania – być może przyda się w przyszłości.
Dostęp do SSH
SSH (Secure Shell) to protokół, którego możesz jeszcze nie znać, za to prawdopodobnie mówi Ci coś protokół FTP, którego być może używasz do kopiowania plików na serwer i ich pobierania z niego. SSH jest czymś, co może się przydać przede wszystkim bardziej zaawansowanym użytkownikom. Dzięki temu protokołowi możesz wprowadzać zmiany na serwerze bez konieczności pobierania plików, a potrzebujesz do tego komend. W przypadku systemu Windows potrzebujesz do tego odpowiedniego programu (np. darmowego PuTTy). Na macOS i Linuxie nie trzeba żadnych dodatkowych programów – wystarczy skorzystać z Terminala.
Tylko jakie korzyści odniesiesz, mając SSH? Np. możesz wykorzystać go do szybkiego i bezpiecznego wykonywania i przywracania kopii zapasowej. Jednak tak, jak wspomniałem, to rozwiązanie dla zaawansowanych użytkowników. Nie jest to „must have”, ale warto, żeby hosting dawał możliwość korzystania z tego protokołu.
Instalator aplikacji
Każdy solidny hosting zapewnia możliwość darmowego korzystania z instalatora aplikacji, czyli rozwiązania, które umożliwia zainstalowanie sklepu dosłownie kilkoma kliknięciami myszy. Dzięki temu możesz w ciągu około minuty założyć stronę WWW na WordPress, a następnie zainstalować wtyczkę WooCommerce i rozpocząć wypełnianie witryny treścią.
Nie musisz zakładać ręcznie bazy danych czy kopiować plików. To rozwiązanie, które polecam przede wszystkim początkującym, gdyż zdecydowanie ułatwia założenie sklepu.
Inne ważne kwestie przy wyborze hostingu dla WooCommerce
Nie są to wszystkie rzeczy, które warto wziąć pod uwagę, wybierając hosting dla Twojego sklepu. Istotne kwestie to również:
- Darmowa migracja – jeśli przenosisz sklep z innego serwera. Przenosiny mogą sprawić sporo problemów, szczególnie jeśli nie masz w tym doświadczenia. Zatem idealnie, jeśli to firma hostingowa może się tym zająć. Zwróć jednak uwagę na to, jakie są ograniczenia. Możliwe, że oferta obejmuje taką usługę wyłącznie w przypadku przenosin np. pomiędzy systemami Direct Admin.
- Darmowy test – nie płać za hosting, jeśli nie daje on możliwości skorzystania z darmowego testu albo opcji rezygnacji po pewnym czasie bez ponoszenia kosztów. Możliwość sprawdzenia usługi przez 14 dni (w niektórych wypadkach: 7 dni) powinien ci zapewnić każdy solidny dostawca usług serwerowych. Już na tym etapie możesz założyć na hostingu sklep na WooCommerce i przetestować, jak działa na ich maszynach.
- BOK – biuro obsługi klienta ma ogromne znaczenie. Najlepiej sprawdź je przed założeniem konta na hostingu. Wyślij kilka zapytań na maila i sprawdź, ile poczekasz na odpowiedź i czy spełni ona Twoje oczekiwania. Solidne firmy udzielają odpowiedzi w ciągu nawet kilku minut. Jeśli jej nie uzyskasz w ciągu doby, to raczej nie bierz pod uwagę takiej oferty. Sprawdź również suport telefoniczny. W przypadku gdy nikt nie odbiera albo słyszysz, że jesteś 30. w kolejce na połączenie to już sygnał, żeby sobie odpuścić taką ofertę. Kiedy będziesz mieć jakieś problemy z usługą, to zapewne będziesz oczekiwać jak najszybszej odpowiedzi i takiej, która faktycznie ci pomoże. 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 30 dni w roku.
Jak widzisz, wybór dobrego hostingu WooCommerce nie jest taki łatwy. Powinieneś zwracać uwagę na wiele kwestii, ale pamiętaj przede wszystkim o tym, żeby nie kupować „kota w worku”. Brak możliwości testowania za darmo czy zwrotu pieniędzy w przypadku rezygnacji to już moim zdaniem argument przemawiający za rezygnacją z danego hostingu. Powodzenia! 😉
Przeczytaj też poradniki: Jak założyć sklep internetowy? i jak wybrać hosting sklepu PrestaShop.