🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

10 min. czytania

Błąd HTTP 509 (Bandwidth Limit Exceeded)

HTTP 509 (Bandwidth Limit Exceeded)

Fot. MM

Co znaczy błąd 509 (Bandwidth Limit Exceeded)? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak naprawić błąd HTTP 509 w praktyce? Sprawdź poradnik!

Spis treści
Serwer

Błąd 509 (Bandwidth Limit Exceeded) nie występuje zbyt często. Istnieje duża szansa na to, że większość administratorów oraz użytkowników do tej pory nigdy się z nim nie spotkała. Wynika to z faktu, że najczęściej jego przyczyna wiąże się z nieuwagą osoby zarządzającej witryną. Nie jest to reguła, zdarza się natomiast, że stanowi on efekt zaniedbania i nieodpowiedniego doboru hostingu. Google nie lubi stron, które nie dbają o użytkowników. Oznacza to więc, że ten problem może negatywnie wpływać na SEO.

Jego pojawienie się ma jednak też dobre strony. W odróżnieniu od wielu innych kodów HTTP stosunkowo łatwo jest się z nim uporać. Zwykle nie ma też większego problemu ze zdiagnozowaniem jego źródła. Wynika to z faktu, że poboczne przyczyny bardzo łatwo jest wyeliminować. Warto zaznaczyć, że najczęściej jego usunięcie leży w kwestii administratora. Użytkownik końcowy może samodzielnie pozbyć się błędu 509 jedynie, gdy występuje on w specyficznych sytuacjach.

Co to jest błąd 509?

Błąd 509 (Bandwidth Limit Exceeded) nie bez powodu znajduje się w grupie kodów HTTP 5xx. Podobnie jak pozostałe problemy z tej grupy, wskazuje na wystąpienie problemu po stronie serwera. Co jednak ciekawe, w tym przypadku nie oznacza to kłopotów związanych z jego niepoprawnym działaniem. Nie doszło tu do wystąpienia awarii, uszkodzenia czy utraty połączenia. Co się więc stało, że strona nie chce się wyświetlić?

Serwer zrozumiał żądanie użytkownika. Jego forma była poprawna, a klient (wyszukiwarka) odpowiednio go przekazała. Błąd „Bandwidth Limit Exceeded” oznacza natomiast, że „przekroczono limit transferu”. Mowa tu o ograniczeniach, które mogą być nałożone przez hostingodawcę czy firmę zarządzającą serwerem.

Kod 509 może dotyczyć różnego rodzaju usług internetowych. Najczęściej pojawia się natomiast, gdy użytkownik zażąda dostępu do strony internetowej. W takiej sytuacji przeglądarka wysyła zapytanie, serwer jednak odpowiada błędem 509. Nałożony limit bowiem blokuje jego działanie. W efekcie tego internaucie nie wyświetla się pożądana zawartość. Na monitorze komputera widzi zamiast niej czytelny komunikat.

Wyświetlany jest on niezależnie od przeglądarki czy urządzenia. Dotyczy zarówno rozwiązań stacjonarnych, jak i mobilnych. Może mieć rozmaite formy w warstwie tekstowej oraz graficznej. Czasem występuje wraz ze skrótowym wyjaśnieniem np.:

  • „Przekroczenie parametrów serwera”
  • „The server is temporarily unable to service your request due to the site owner reaching his/her bandwidth limit. Please try again later.”

Poniżej prezentujemy przykład takiego zdarzenia, widziany z perspektywy użytkownika.

Formuła

509 (Bandwidth Limit Exceeded)

Kiedy występuje błąd 509? Przyczyna

Wspominaliśmy na samym początku, że przyczyną występowania błędu 509 jest limit transferu danych. Co to jednak oznacza w praktyce? Osoby poszukujące dobrego i taniego hostingu z pewnością zauważyły, że zwykle oferty przewidują różne pakiety. Różnią się one od siebie wieloma elementami. Mowa tu m.in. o:

Wśród nich często hostingodawcy określają także różne limity, w tym limity transferu danych. Tak naprawdę nie ma hostingu bez żadnych limitów. Oznacza to, że w ramach danego pakietu (i ceny) możliwe jest przesłanie tylko określonej wielkości zasobów. Gdy ilość ta zostanie wykorzystana, pojawią się problemy z działaniem witryny. Objawem takiej sytuacji w większości przypadków jest właśnie opisywany przez nas kod HTTP 509.

Sporadycznie zdarza się, że przyczyna występowania tego błędu leży w innym miejscu. Wynikać może np. z krótkotrwałego problemu z serwerem lub kłopotów z przeglądarką. Nie dzieje się to często, zawsze natomiast warto mieć to na uwadze. Co istotne, dotyczy to zarówno osób zarządzających danym miejscem w sieci, jak i jego użytkowników. Obie te grupy podjąć mogą bowiem szereg działań zmierzających do usunięcia komunikatu.

Najczęściej pierwsze skrzypce gra tu administrator danej strony internetowej. Nawet on natomiast jeszcze przed rozpoczęciem procesu zmiany hostingu sprawdzić powinien pozostałe opcje. Sam użytkownik z kolei wykonać może pozornie podstawowe czynności. One natomiast pozwalają na jednoznaczne określenie źródła błędu. Wytyczają też w ten sposób dalszą drogę postępowania.

Znaczenie błędu 509 dla witryny i jej pozycjonowania w sieci

Jak większość błędów HTTP, kod 509 nie wpływa zbyt dobrze na witrynę. Mowa tu zarówno o jej pozycjonowaniu i widoczności w sieci, jak i renomie czy wizerunku. Dla przeglądarki oraz potencjalnego klienta lub odbiorcy sytuacja taka jest znakiem, że ze stroną dzieje się coś niedobrego. Co gorsze, ten konkretny komunikat sugeruje, że zaniedbania dopuścić się mógł administrator.

Błąd ten może znacznie zaszkodzić lub utrudnić pozycjonowanie witryny. Wynika to z faktu, że algorytmy Google promują strony troszczące się o pozytywne wrażenia użytkowników. Pojawianie się błędu i brak możliwości wykonania żądania z pewnością takiego wrażenia nie sprawia. Co więcej, przez niego dostępu do danego zasobu nie będą miały również roboty internetowe. Konsekwencją tego wszystkiego jest natomiast to, że:

  • strona, która już jest zaindeksowana, może zostać wyrzucona z indeksu. Alternatywnie spadnie ona w wynikach wyszukiwania Google;
  • strona, która jeszcze nie została zaindeksowana, nadal nie będzie pojawiała się w wynikach wyszukiwania. Proces jej indeksacji może znacznie się przedłużyć.

Oczywiście takie skutki najczęściej nie są wynikiem jednorazowego i krótkotrwałego wystąpienia błędu 509. Jego regularne pojawianie się lub utrzymywanie przez wiele dni może natomiast sprowadzić na Twój portal poważne kłopoty.

Po usunięciu strony z indeksu, jej ponowne przywrócenie jest dość trudne. Zajmuje zwykle wiele czasu – niejednokrotnie nawet kilka tygodni. Przez ten czas e-biznes natomiast generuje straty, spada bowiem ilość wejść organicznych. Wynika to z faktu, że niższa pozycja w wynikach wyszukiwania (lub brak indeksacji) przekłada się na znaczne mniejszą widoczność. Im witryna jest niżej, tym mniej osób do niej dociera i klika w link.

Jak pisaliśmy na początku, występowanie uciążliwego błędu 509 to także problem wizerunkowy. W XXI wieku internauci domagają się porządnych, dobrze i szybko działających stron. Regularne pojawianie się błędu może sprawić, że osoby te zaczną szukać innego rozwiązania. W sieci natomiast konkurencja jest bardzo duża i łatwo dostępna. Przez to niestety też łatwiej jest stracić odbiorców, którzy w mgnieniu oka znajdują alternatywy. Trudniej też przyciągnąć ich do siebie z powrotem, nawet gdy po błędach nie został już nawet ślad.

Jak naprawić błąd 509?

Przyczynę występowania błędu 509 (Bandwidth Limit Exceeded) dość łatwo zdiagnozować. To sprawia, że także naprawienie tego problemu nie jest aż tak skomplikowane, jak w przypadku wielu innych komunikatów HTTP. Nie oznacza to natomiast, że należy kłopot ten bagatelizować. Szczególnie z perspektywy administratora jego jak najszybsze usunięcie powinno być absolutnym priorytetem. Mała popularność tego kodu napawa optymizmem. Mimo to jednak warto wiedzieć, co robić, gdy już się pojawi na ekranie.

Jak naprawić błąd 509 po stronie administratora?

Zwykle to administrator może najszybciej sprawić, że kod HTTP 509 zniknie. Należy natomiast zachować ostrożność podczas poszukiwań jego źródła. Wskazane jest najpierw wyeliminowanie przyczyn pobocznych i rzadziej występujących. Dopiero gdy nabierzesz pewności, że winny jest hosting, przejdź do konkretnych działań. Nie narazisz się w ten sposób na dalsze pojawianie się błędu, nawet po kupnie droższego hostingu. Na liście zalecanych czynności znalazły się zatem takie punkty, jak:

  • test wtyczek i rozszerzeń w CMS-ie – wiele systemów zarządzania treścią, takich jak np. WordPress, ma w swojej ofercie rozmaite pluginy. Domyślnie powinny one usprawniać pracę osoby zarządzającej stroną. W praktyce natomiast często wywołują problemy i awarie. Na szczęście łatwo stwierdzić, kiedy to one są źródłem błędu. Wystarczy, że będziesz wyłączać każde z rozszerzeń po kolei, obserwując, czy komunikat znika. Gdy tak się stanie, wadliwą opcję wystarczy usunąć i zamienić na bezpieczną alternatywę;
  • analiza niedawno wprowadzanych zmian i aktualizacji – zdarza się, że zmiany wprowadzane w systemie czy serwerze wywołują błędy. Często są one krótkotrwałe i nieprzewidywalne. Przeanalizuj ostatnie aktualizacje i spróbuj cofnąć wszystko do stanu sprzed ich instalacji. Być może to one stoją za pojawieniem się kodu 509. Pamiętaj jednak, aby zawsze przed przystąpieniem do tego działania wykonać kopię zapasową. Dzięki niej szybko przywrócisz stabilną wersję, jeśli napotkasz poważne problemy;
  • sprawdzenie limitów hostingowych – czas upewnić się, że limity hostingowe nie zostały naruszone. Taka informacja powinna znajdować się na Twoim koncie klienta. Najczęściej, w przypadku ich przekroczenia, usługodawcy wysyłają także odpowiednią informacje drogą mailową. Rzeczywiście tak się stało, a wcześniej wymienione sposoby nie działają? Najwyższy czas rozważyć zatem wprowadzenie zmian na koncie hostingowym;
  • bieżące rozszerzenie limitów hostingowych – Twoja strona po raz pierwszy przekroczyła limity i to jednorazowa sytuacja? Wielu hostingodawców pozwala na podniesienie ograniczeń tylko okresowo, za pewną opłatą. To dobre rozwiązanie, gdy za zwiększony ruch odpowiada sporadyczne zdarzenia. W przypadku szczególnie niskich pakietów to dość częsta sytuacja. Oblicz, czy takie rozwiązanie jest dla Ciebie korzystniejsze finansowo niż stałe przejście na wyższy pakiet;
  • zmiana planu hostingowego – większy ruch jest wynikiem konsekwentnego i naturalnego rozwoju serwisu? Czas zatem pomyśleć o przejściu na większy plan hostingowy. Dzięki temu znów będziesz mieć bezpieczny zapas transferu danych, a problem zniknie. Zwykle wiąże się to z wyższymi opłatami, na rynku jest jednak wiele tanich hostingów oferujących produkty doskonałej jakości;
  • zmiana typu hostingu na VPS – w przypadku bardzo intensywnego rozwoju strony przemyśl przejście na hosting VPS. Da Ci on zdecydowanie większą swobodę i możliwości niż serwer współdzielony. Zwiększą się przy okazji jego możliwości, a Twoje miejsce w sieci będzie mogło odwiedzać jeszcze więcej osób;
  • zmiana hostingu na serwer dedykowany – najbardziej zaawansowani administratorzy, zarządzający potężnymi serwisami, mogą skorzystać z serwerów dedykowanych. Gwarantują one całkowitą niezależność i pozwalają na przesyłanie ogromnych ilości danych. To rozwiązania zaawansowane technologiczne, które są stosunkowo kosztowne, ale i niemalże niezawodne;
  • kontakt z hostingodawcą – nie wiesz, które z powyższych rozwiązań będzie dla Ciebie najlepsze? A może limity hostingowe są w normie, a wymienione instrukcje zawiodły? W takiej sytuacji skontaktuj się jak najszybciej ze swoim usługodawcą. Opisz mu swoją sytuację, a jeśli korzystasz z usług renomowanej firmy, powinna ona pomóc Ci w rozwiązaniu problemu.

Jak naprawić błąd 509 po stronie użytkownika?

Użytkownik nie ma wielkiego pola do popisu. Nie oznacza to jednak, że musi pozostawać całkowicie bierny. Internauci, którym szczególnie zależy na wyświetleniu konkretnej witryny, powinni przede wszystkim upewnić się, że – mimo iż to bardzo mało prawdopodobne – problem nie leży po ich stronie. Pomoże w tym:

  • odświeżenie strony – czasem najprostsze metody są najlepsze. Kombinacja Ctrl + F5 (Windows) lub CMD + R potrafi zdziałać cuda. Może i tym razem sprawi, że problem zniknie. Wypróbować też warto zamknięcie przeglądarki i jej ponowne uruchomienie. Ponadto zalecane jest wejście na daną stronę przy pomocy innej przeglądarki. Być może problemem jest konkretne oprogramowanie;
  • sprawdzenie połączenia internetowego i zresetowanie urządzeń sieciowych – zdarza się, że błąd 509 znika sam z siebie. Jeśli jednak pokazuje się on przez dłuższy czas i na wielu różnych stronach, zalecana jest kontrola połączenia internetowego. Być może problem wynika z tymczasowych kłopotów z siecią. Jeśli restart routera nie pomaga, warto skontaktować się z usługodawcą;
  • sprawdzenie rozszerzeń i wtyczek w przeglądarce – nowoczesne przeglądarki internetowe pozwalają na instalację wielu rozmaitych rozszerzeń. Podobnie jak w przypadku CMS-ów, domyślnie powinny one pomagać użytkownikom. W praktyce natomiast czasem zdarza im się wywoływać błędy i stwarzać rozmaite problemy. Aby wykryć ich źródło, trzeba wyłączać po kolei wszystkie dodatkowe rozwiązania, które zostały zainstalowane. W ten sposób można się przekonać, czy jeden z nich stanowi źródło kłopotów;
  • czyszczenie pamięci podręcznej i plików cookies – często te dwa miejsca są generatorem błędów HTTP. Zapisywane w nich dane ulegają dezaktualizacji i prowadzą do występowania problemów. Wskazane jest regularne usuwanie przechowywanych tam informacji. Po wykonaniu tego trzeba odświeżyć stronę;
  • kontakt z administratorem strony – jeśli wszystkie powyższe metody zawiodły, to bardzo możliwe, że źródło błędu 509 leży po stronie serwera. W takim przypadku internauta nie może zrobić już nic więcej. Pozostaje mu jedynie skontaktowanie się z osobą zarządzającą witryną. Wskazane jest szczegółowe opisanie okoliczności pojawienia się komunikatu HTTP. Może to pomóc w szybszym zlokalizowaniu jego źródła, o ile nie wynika on bezpośrednio z przekroczenia limitów hostingowych.