🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

10 min. czytania

Błąd HTTP 504 (Gateway Timeout)

HTTP 504 (Gateway Timeout)

Fot. MM

Co znaczy błąd 504 (Gateway Timeout)? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak naprawić błąd HTTP 504 w praktyce? Sprawdź poradnik!

Spis treści
Serwer

Błąd 504 (Gateway Timeout) jest jednym z dość często pojawiających się kodów HTTP. Uniemożliwia użytkownikowi wejście na witrynę internetową. To sprawia, że bywa uciążliwy zarówno dla internautów, jak i administratorów. Gdy się pojawi, zalecane jest jak najszybsze jego usunięcie. W innym przypadku dana strona WWW może mierzyć się z bardzo poważnymi problemami. Znaczenie tego komunikatu jest jasne, bardziej zagadkowa jest natomiast przyczyna jego występowania. Źródła problemu są bowiem dość zróżnicowane. Przez to sposobów na uporanie się z nimi także da się wyróżnić wiele. Co istotne, są one skierowane zarówno do osób zarządzających danym miejscem w sieci, jak i użytkowników.

Co to jest błąd 504?

Błąd 504 Gateway Timeout w wolnym tłumaczeniu oznacza przekroczenie czasu bramy. W praktyce informuje on, że wystąpiło przekroczenie limitu czasu oczekiwania na odpowiedź innego serwera. Aby dobrze to zrozumieć, warto w skrócie opisać, co się dzieje, gdy użytkownik wywołuje stronę internetową.

Internauta wpisuje adres URL w przeglądarce. Ta następnie kontaktuje się z serwerem, przekazując wystosowane żądanie. Jeśli jest ono prawidłowe, a zasoby dostępne, serwer wysyła w odpowiedzi oczekiwaną zawartość. Na monitorze komputera wyświetla się wtedy wywołana witryna. Zdarza się natomiast, że między przeglądarką a serwerem nadrzędnym jest jeszcze inny serwer. Może on pełnić np. rolę pośrednika lub bramy.

Błąd 504 pojawia się, gdy serwer pośredni czeka zbyt długo na odpowiedź serwera nadrzędnego. W takiej sytuacji żądanie użytkownika nie zostaje spełnione, choć przeglądarka (klient) przekazała go dalej. Połączenie między serwerami związanymi z daną witryną przekracza jednak limit czasu. Ostatecznie więc internauta nie zobaczy wywoływanej strony internetowej. Zamiast tego pojawia się na jego ekranie komunikat HTTP.

Jak wszystkie kody 5xx, opisywany błąd wskazuje, że problem wystąpił po stronie serwera. To sprawia, że w większości sytuacji poradzić sobie z nim może administrator. Istnieje zresztą duża szansa na to, że są to tylko tymczasowe problemy. Zdarza się natomiast, że pojawienie się komunikatu wskazuje na bardzo poważną awarię. Sporadycznie odpowiadać za to może również klient, np. przeglądarka. Właśnie dlatego użytkownik również powinien wiedzieć, w jaki sposób może spróbować pozbyć się tego błędu pojawiającego się w witrynie.

HTTP 504 występuje we wszystkich przeglądarkach i na rozmaitych urządzeniach. Wyświetlany jest zamiast oczekiwanej strony internetowej. Zależnie od serwisu, serwera czy systemu, może przybierać natomiast różne formy. Mowa tu zarówno o jego warstwie tekstowej, jak i graficznej. Najczęściej zdarza się, że na ekranie widoczne są takie komunikaty, jak:

  • 504 That’s an error,
  • Gateway Timeout 504,
  • 504 Gateway Timeout,
  • HTTP Error 504: Gateway Timeout.

Poniżej prezentujemy jeden z przykładowych komunikatów. Mogą one różnić się od siebie, zawsze natomiast wskazują na ten sam problem. Czasem ich treść nakierowuje odbiorcę na źródło kłopotów lub zawiera wskazówki odnośnie do dalszego postępowania np.:

  • „The server encountered a temporary error and could not complete your request. Please try again in 30 seconds.”
  • „The server, while acting as a gateway or proxy, did not receive a timely response from the upstream server it accessed in attempting to complete the request.”
  • „504 Gateway Time-out. The server didn’t respond in time.”

Formuła

Błąd 504 (Gateway Timeout)

Kiedy występuje błąd 504? Przyczyna

Błąd przekroczenia czasu oczekiwania na odpowiedź serwera miewa różne przyczyny. Najczęściej pojawia się on, gdy serwer nadrzędny z jakiegoś powodu nie odpowiada wystarczająco szybko. Wynikać to może z różnych sytuacji, np.:

  • czasowego wyłączenia,
  • aktualizacji,
  • błędnej konfiguracji,
  • przeciążenia,
  • problemów z zaporą antywirusową lub WAF.

Co więcej, zbyt długi czas odpowiedzi może być skutkiem kłopotów, jakie możemy napotkać po stronie użytkownika. Zawieść mogą m.in.:

  • urządzenia sieciowe,
  • klient (przeglądarka),
  • serwer VPN.

Przyczyny występowania błędu 504 mogą być zarówno bardzo błahe, jak i niezwykle poważne. Przez to, próbując pozbyć się problemu, możesz wypróbować rozmaite działania jako administrator. Kilka sposobów na „ominięcie” kodu HTTP pozostaje też do dyspozycji odbiorców końcowych. Najczęściej jednak to osobom zarządzającym stroną powinno bardziej zależeć na błyskawicznym usunięciu komunikatu.

Znaczenie błędu 504 dla witryny i jej pozycjonowania w sieci

Podobnie jak każdy błąd HTTP 5xx, również 504 nie pozostaje bez konsekwencji dla witryny. Co istotne, dotyczy to różnych aspektów jej obecności w sieci. Wyróżnić tu można natomiast dwie główne kwestie: wizerunkową i dotyczącą pozycjonowania w wyszukiwarce internetowej.

Pojawienie się błędu 504 Gateway Timeout działa zniechęcająco na użytkowników. Wyobraź sobie, że chcesz wejść na konkretną stronę, ale blokuje Ci to groźnie wyglądający komunikat. Prawdopodobnie skłoniłoby Cię to do wyjścia z witryny i poszukania alternatywy. To powszechne podejście, szczególnie w dobie tak dużej konkurencji, jaką zapewnia internet. Tak też zrobić może wielu Twoich klientów lub odbiorców, wspierając Twoich biznesowych rywali. Ostatecznie więc ruch w witrynie zaczyna się zmniejszać. Wraz z nim maleje natomiast dochód z reklam czy liczba zawieranych transakcji. To z kolei prosta droga do odnotowania straty w e-biznesie.

Druga sprawa, o której wspominaliśmy, to SEO. Błąd 504 nie oddziałuje bezpośrednio na pozycjonowanie. Oznacza to, że jego pojawienie się nie sprawi od razu, że witryna zniknie z wyszukiwarki. Roboty Google natomiast cały czas monitorują działanie stron internetowych. Co jednak, jeśli przez dłuższy czas Twoje miejsce w sieci będzie niedostępne lub kod HTTP regularnie będzie się powtarzał? Może to sprowadzić na Ciebie kłopoty. Zakładając, że witryna znajdowała się już w indeksie, może zostać sprowadzona na niższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Z czasem nastąpić może nawet jej całkowite usunięcie. Jeśli do tej pory natomiast nie została zarejestrowana, problem ten jej w tym nie pomoże. Znacznie wydłuży to czas oczekiwania na indeksację.

Jaki jest efekt zniknięcia (albo wstrzymania rejestracji) w indeksie lub spadek w rankingu stron? Badania wskazują, że wyższa pozycja witryny w wynikach wyszukiwania przekłada się na większy ruch organiczny. Sytuacja odwrotna doprowadzić może zatem do znacznego zmniejszenia liczby odwiedzin. To z kolei przełoży się na mniejsze zyski, ale także spadek popularności marki. Spodziewać się można, że doprowadzi to do potencjalnego zmniejszenia jej wiarygodności. Klienci będą mieć problem z zaufaniem do firmy i korzystaniem z jej usług. Oczywiście nie jest to zasada, ten niekorzystny scenariusz natomiast warto zawsze brak pod uwagę.

Jak naprawić 504?

Komunikat 504 informuje, jaki problem wystąpił i co się dokładnie wydarzyło. Nie tłumaczy natomiast niestety dokładnie, dlaczego tak się stało. Oznacza to, że jeśli chcesz sprawdzić źródło kłopotów jako administrator, to samodzielnie musisz je odnaleźć. Jest to jedyny skuteczny sposób na poradzenie sobie w tej sytuacji. Gdy mowa o błędzie HTTP po stronie serwera, użytkownik najczęściej pozostanie bezradny. Może natomiast „na własną rękę” sprawdzić, czy nie odpowiada za to problem po stronie klienta.

Jak naprawić błąd 504 po stronie administratora?

Przeciągające się występowanie błędu 504 źle wpływa na witrynę oraz odbiór marki przez internautów. Właśnie dlatego administratorzy najczęściej robią wszystko, by uporać się z tym problemem tak szybko, jak to tylko możliwe. Poniżej prezentujemy sposoby na sprawne rozpoznanie jego przyczyny, prowadzące do pomyślnego zakończenia sprawy. Część z nich to działania podstawowe, inne natomiast są bardziej zaawansowane. Wszystkie natomiast warto wypróbować, by możliwie szybko zlokalizować źródło kłopotów:

  • sprawdź aktywność serwera i połączenie z nim – zbyt długi czas oczekiwania na odpowiedź serwera może wynikać z braku jego aktywności. Przyczyną bywa awaria urządzenia czy samego połączenia. Czasem też odpowiada za to tymczasowa przerwa w działaniu, związana np. z pracami konserwatorskimi. Warto więc już na samym początku upewnić się, że serwer jest włączony, a pośrednik ma z nim stabilny kontakt;
  • prześledź zmiany DNS – zmiana DNS’ów wymaga czasu. Często zajmuje to od kilku do nawet kilkunastu godzin w skrajnych przypadkach. Przy przenoszeniu witryny do innego hostingodawcy czy zmianie serwera jednak czasem nie da się tego uniknąć. Prowadzić to może natomiast do wystąpienia błędu 504. Gdy tylko rekordy zostaną zaktualizowane, problem natychmiast sam się rozwiązuje. Właśnie dlatego tego typu działania warto podejmować w godzinach najmniejszego ruchu, np. w późnych godzinach nocnych;
  • sprawdź konfigurację zapory sieciowej – firewall (WAF) chroni witrynę przed złośliwymi i zmasowanymi atakami. Czasem jednak jego konfiguracja (szczególnie wykonywana samodzielnie) może generować błędy. Upewnij się, że na pewno wszystko w tym aspekcie działa na Twojej stronie poprawnie. Każdą wątpliwość konsultuj ze specjalistą, a jeśli problem nie ustępuje, spróbuj czasowo wyłączyć zaporę. Gdy to zrobisz, sprawdź, czy kłopot ustąpił. Jeśli nie, to musisz szukać jego źródła w innym miejscu;
  • przyjrzyj się ostatnim zmianom i aktualizacjom na Twojej stronie – zdarza się, że aktualizacje lub nowe rozwiązania nie są kompatybilne ze stosowanymi dotychczas. Warto spróbować więc je czasowo wyłączyć lub cofnąć, by przekonać się, że to nie one generują błąd. Pamiętaj natomiast zawsze o wykonaniu kopii zapasowych, by móc łatwo przywrócić bieżącą wersję witryny;
  • przeanalizuj dziennik logów – dziennik logów zawiera szczegółowe dane dotyczące działania serwera. Analizując go, możesz odkryć przyczynę problemu. To dość zaawansowane działanie, z którym nie każdy administrator sobie poradzi. Jeśli nie masz w tym doświadczenia, przeglądanie danych może nie dać pożądanych efektów. Warto przemyśleć zatem udostępnienie danych specjaliście lub hostingodawcy;
  • poszukaj problemu w pliku .htaccess – podobnie jak w przypadku dziennika logów, analiza pliku może odpowiedzieć na pytanie o źródło problemów. Ten sposób natomiast będzie pomocny raczej w przypadku osób posiadających odpowiednią wiedzę techniczną. Jeśli nie znasz się zbyt dobrze na programowaniu i funkcjonowaniu stron internetowych, powierz to zadanie specjalistom. Pamiętaj też, aby nie wprowadzać przypadkowych zmian w .htaccess. Może to bowiem wywołać nowe problemy, które tylko pogorszą sytuację. Zawsze zapisuj aktualną wersję pliku przed jego edycją, by w razie kłopotów móc ją łatwo przywrócić;
  • skontaktuj się z hostingodawcą – ostatecznym krokiem jest powiadomienie o występującym błędzie hostingodawcy. Gdy wszystkie inne metody zawiodą, być może jemu uda się określić przyczynę problemu. Sprawdzone i rzetelne firmy hostingowe starają się wspierać w takich kwestiach swoich klientów.

Jak naprawić błąd 504 po stronie użytkownika?

Gdy użytkownikowi wyświetli się pusta strona, zawierająca sam kod 504, może on wypróbować kilka rozwiązań. Większość z nich jest banalnie łatwa do wykonania. Powinny poradzić sobie z nimi nawet osoby niezbyt biegłe w obsłudze komputera. Pomocne bywa w takiej sytuacji:

  • odświeżenie strony internetowej – to podstawowa i najłatwiejsza czynność, od której warto zacząć. Kombinacja klawiszy Ctrl + F5 (Windows) lub CMD + R (MacOS) bywa zbawienna. Po ponownym załadowaniu witryny problem może już nie występować, o ile był tylko chwilowy. Czasem wskazane jest zamknięcie okna (lub całej przeglądarki) i ponowne wejście na stronę za kilka (lub kilkanaście) minut;
  • opróżnienie pamięci podręcznej przeglądarki – w pamięci podręcznej gromadzonych jest wiele danych. Część z nich po czasie się dezaktualizuje i generuje rozmaite błędy. Wskazane jest regularne czyszczenie tej zawartości i zastępowanie jej bieżącymi informacjami. Usunięcie zalegających danych może sprawić, że kod 504 zniknie, a dostęp do witryny zostanie przywrócony;
  • test VPN – niektórzy internauci korzystają z połączeń VPN (Virtual Private Network). Ukrywają one adres IP, zapewniając większą anonimowość użytkownikowi. Pozwalają w ten sposób np. na omijanie ograniczeń lokalizacyjnych. Zdarza się natomiast, że to rozwiązanie generuje także rozmaite błędy HTTP. Warto je na moment wyłączyć i załadować witrynę ponownie. Być może tyle wystarczy, aby uporać się z problemem;
  • sprawdzenie jakości połączenia internetowego – czasem występowanie błędów jest wynikiem niestabilnego łącza internetowego. Odpowiadać może za to jakość usługi lub wadliwe urządzenia sieciowe. Restart routera bywa pomocny w takiej sytuacji. Jeśli komunikat HTTP 504 pojawia się często i na różnych witrynach, polecany jest kontakt z dostawcą internetu;
  • kontakt z osobami zarządzającymi stroną internetową – gdy wszystkie powyższe sposoby zawiodą, zapewne źródło problemu leży po stronie serwera. W takiej sytuacji pomocne jest poinformowanie o sytuacji administratora. W wiadomości warto szczegółowo opisać okoliczności wystąpienia błędu. To może okazać się pomocne w ustaleniu jego źródła. Być może osoby zarządzające witryną już pracują nad przywróceniem jej poprawnego funkcjonowania. Zdarza się jednak też czasem, że pojawienie się HTTP 504 pozostaje przez pewien czas niezauważone. Wtedy wiadomość od internauty okazuje się szczególnie przydatna.