🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

10 min. czytania

Błąd HTTP 503 (Service Unavailable)

HTTP 503 (Service Unavailable)

Fot. MM

Co znaczy błąd 503 (Service Unavailable)? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak naprawić błąd HTTP 503 w praktyce? Sprawdź poradnik!

Spis treści
Serwer

Czym jest błąd 503 Service Unavailable, kiedy występuje i jakie są jego przyczyny? Wielu internautów i administratorów miało szansę już na niego trafić. Część z nich natomiast nie ma pojęcia, jak brzmią odpowiedzi na powyższe pytania. Wynika to z faktu, że bardzo często problem ten jest krótkotrwały i szybko znika.

Nie oznacza to jednak, że można go ignorować. Jeśli występuje często na jednej stronie internetowej, może sprowadzić na nią poważne problemy. Właśnie dlatego właściciele witryn WWW powinni wiedzieć, jak się z nim uporać. Co natomiast zrobić, gdy wyświetla się on tylko jednej osobie? W takich sytuacjach użytkownicy niezwiązani z serwisem także mają kilka rozwiązań do wyboru.

Co to jest błąd 503?

Błąd 503 Service Unavailable oznacza, że serwer internetowy nie może obsłużyć żądania użytkownika. Wynika to z niedostępności usługi, co może mieć różne przyczyny. Z tego powodu wywoływana strona nie zostanie zaprezentowana użytkownikowi. Często jest to tymczasowy problem, o czym witryna informuje w wyświetlanym komunikacie. Może się natomiast również zdarzyć, że sytuacja ta trwać będzie niepokojąco długo.

Podobnie jak wszystkie komunikaty HTTP z grupy 5xx, błąd ten wskazuje, że wina leży po stronie serwera. Nie wskazuje natomiast, co dokładnie jest źródłem tej sytuacji. Niezależnie natomiast od tego, administrator powinien dążyć do jak najszybszego rozwiązania problemu. W innym przypadku niedostępna dla odbiorców strona będzie generowała straty.

Kod HTTP 503 pojawia się w każdego typu przeglądarce internetowej. Wyświetlany jest zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Jak wygląda komunikat? Zawsze wyświetla się on w miejscu, w którym powinna pojawić się żądana przez internautę witryna. Jego forma graficzna i tekstowa mogą być natomiast rozmaite. Wiele zależy od danego serwisu, serwera czy systemu. Przykładowe komunikaty mogą prezentować się następująco:

  • HTTP Error 503,
  • HTTP Error 503 The service is unavailable,
  • 503 Service Temporarily Unavailable,
  • HTTP 503,
  • HTTP Server Error 503,
  • Status code HTTP Error 503.

Czasem może do niego być dołączone wyjaśnienie, przykładowo:

  • „The server is temporarily busy, try again later!”
  • „The server is temporarily usable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later”
  • „… is currently unable to handle this request.”

Niezależnie od formy, błąd ten zawsze rozumieć trzeba w podobny sposób. Poniżej prezentujemy również przykładowy wygląd komunikatu HTTP 503. Jak widzisz, ma on nawet informację świadczącą o tym, że problem jest tylko tymczasowy. Wskazuje w tym przypadku na przeciążenie serwera jako powód chwilowych kłopotów. Przyczyn natomiast może być znacznie więcej. Przyjrzymy się tej kwestii w dalszej części artykułu.

Formuła

Błąd 503 (Service Unavailable)

Kiedy występuje błąd 503? Przyczyna

Opisywany błąd występuje w wielu sytuacjach. Oczywiście wszystkie one związane są z tym, że serwer tymczasowo nie realizuje wysyłanych do niego żądań. Kod odpowiedzi HTTP zobaczyć więc możesz, gdy np.:

Powyższe punkty wskazują zdecydowanie na źródło problemów leżące po stronie administratora. W niektórych przypadkach odpowiadać może za to nawet firma hostingowa, a nie wyłącznie zarządcy witryny. Właśnie dlatego zazwyczaj to na tych osobach ciąży konieczność szybkiego uporania się z występującym problemem. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy stronę błędu użytkownicy obserwować mogą przez dłuższy czas.

Zdarza się, że kod ten wynika z niepoprawnego działania klienta. Są to jednak sytuacje rzadkie i zazwyczaj krótkotrwałe. Do ich usunięcia internauta może użyć jedynie kilku podstawowych czynności. Jeśli nie okażą się one pomocne, pozostaje jedynie zwrócenie się do administratora. Wynikać w takiej sytuacji może on np. z:

  • nieaktualnych danych w pamięci podręcznej przeglądarki,
  • problemów z konfiguracją przeglądarki.

Znaczenie błędu 503 dla witryny i jej pozycjonowania w sieci

W pierwszej kolejności warto zaznaczyć, że Google nie „nakłada kar” na administratorów za chwilowe pokazanie się błędu 503. Krótkotrwałe zdarzenie tego typu nie sprawi, że Twoja witryna od razu spadnie na sam dół wyników wyszukiwania. Z drugiej strony jednak tego zjawiska nie można bagatelizować. Co się więc stanie, jeśli będzie pojawiało się ono regularnie lub potrwa dłużej?

Negatywny wpływ takich zdarzeń na SEO i pozycjonowanie jest widoczny. Wynika to z faktu, że roboty Google bezustannie monitorują poprawne działanie witryn. Jeśli więc jedna z nich nie jest dostępna dla użytkowników, nie świadczy to dobrze o całej domenie. Długotrwale występujący błąd w końcu zatem doprowadzi do usunięcia strony WWW z indeksu wyszukiwarki. Jeśli natomiast do tej pory nie była ona w indeksie, to w najbliższym czasie prawdopodobnie do niego też nie trafi.

Konsekwencją takiej sytuacji będzie to, że witryna internetowa nie będzie się wyświetlała w wynikach wyszukiwania. Przez to będzie miała niskie wyniki z ruchu organicznego. Użytkownicy nie trafią do niej prosto z wyszukiwarek, poprzez wpisywanie słów kluczowych. To spowoduje natomiast znaczne zmniejszenie zysków z publikowanych w witrynie reklam czy ze sprzedaży produktów. Warto wspomnieć także, że ponowny powrót do indeksu jest czasochłonny i wymagający. Często trwa nawet kilka tygodni, a każdy dzień generuje przecież dodatkowe straty.

Wystąpienie błędu 503 wpływa jednak nie tylko na algorytmy Google’a. Nie bez znaczenia jest bowiem także dla wizerunku marki i jej wiarygodności. Niedostępna strona zniechęca użytkowników. W konsekwencji mogą oni zacząć korzystać z usług konkurencji i negatywnie wpłynąć na ocenę Twojej e-firmy w sieci. Często odbudowanie zaufania odbiorców jest jeszcze trudniejsze niż powrót do wyszukiwarek.

Jak naprawić błąd 503?

Doszło do zapętlenia skryptu, czy może serwer ma tak wiele żądań, że nie jest w stanie przetwarzać kolejnych? Przyczyny błędu 503 są różnorodne. To sprawia, że rozwiązanie problemu także nie należy do najłatwiejszych. Wspominaliśmy, że kwestia ta leży zwykle po stronie administratora. Właśnie dlatego poniżej wypisaliśmy kilka najskuteczniejszych w takiej sytuacji działań. Na końcu natomiast podsumowaliśmy, co zrobić może sam internauta, niezwiązany z daną stroną. On bowiem również nie musi pozostawać obojętny na ten komunikat HTTP.

Jak naprawić błąd 503 po stronie serwera?

Sposoby na uporanie się z błędem 503 podzielić można na dwie grupy. Pierwsze są działaniami, z którymi właściciele poradzą sobie sami. Zwykle nie są one zbyt zaawansowane, a wykonanie ich nie powinno stanowić większego problemu. W wielu przypadkach dotyczą osób, które zdecydowały się na niewymagający hosting współdzielony. Druga grupa to natomiast rozwiązania stosunkowo skomplikowane. Ich wykonanie wymaga znajomości programowania i zaawansowanej obsługi serwera, komputera itp. Często w przypadku osób, które nie dysponują takimi umiejętnościami, konieczne jest zwrócenie się o pomoc do specjalistów.

  • sprawdzenie zaplanowanych prac konserwacyjnych – troska o sprawne działanie hostingu czy serwera wymaga przeprowadzania regularnych prac konserwacyjnych. Zwykle usługodawcy planują je na godziny najniższej aktywności internautów. Odbywają się przez to np. w środku nocy czy nad ranem. Zdarza się natomiast, że mimo to mogą kogoś porządnie zirytować. Często właśnie podczas ich trwania na stronie pojawia się błąd 503. Jeśli więc go zobaczysz, upewnij się, czy na pewno nie pojawiła się wcześniej informacja o przeprowadzaniu takich działań. Zwykle są one zapowiadane ze sporym wyprzedzeniem. Warto więc przygotować komunikat informujący również użytkowników o ewentualnej przyczynie problemu;
  • przeanalizowanie ostatnich zmian i aktualizacji – jeśli błąd pojawił się niedawno, dokładnie przyjrzyj się zmianom wprowadzonym od tego czasu. Być może ostatnia aktualizacja witryny, systemu czy serwera przyniosła ze sobą problemy. Zdarza się, że nowe rozwiązania nie współpracują z tymi obecnie wykorzystywanymi. Spróbuj przywrócić wszystko do stanu sprzed modyfikacji i przekonaj się, czy kod 503 zniknie. Wskazane jest wcześniejsze wykonanie kopii zapasowej. Dzięki niej łatwiej Ci będzie przywołać obecną wersję, jeśli źródło kłopotów będzie w innym miejscu;
  • sprawdzenie motywów, wtyczek i rozszerzeń – rozwiązanie zbliżone do opisanego powyżej. Korzystasz z systemu zarządzania treścią (CMS), takiego jak np. popularny WordPress? Dostępne w nim pluginy czasem ze sobą nie współpracują lub prowadzą do występowania rozmaitych błędów. Warto zawsze upewnić się, że nowe wtyczki działają poprawnie i akceptują wszystkie opcje wykorzystywane do tej pory w Twojej witrynie. Jeśli natomiast błąd występuje z ich winy, łatwo to odkryjesz. Wystarczy tylko wyłączać każdy dodatek po kolei i obserwować, czy problem znika;
  • rozszerzenie pakietu hostingowego – po sprawdzeniu parametrów serwera może okazać się, że nie jest on wystarczający dla Twojej strony. Hostingodawcy zwykle mają rozmaite pakiety do wyboru. Każdy z nich ma z kolei określone limity. Jeśli je przekroczysz, np. ma skutek zbyt dużego ruchu na stronie, może wystąpić błąd. W takim przypadku rozważ rozszerzenie usługi lub skorzystanie z innej oferty. Wybierz taką, w której ograniczenia nie będą stanowiły problemu. Dzięki temu witryna będzie działała dalej, już bez niepotrzebnego wywoływania irytacji u Ciebie i internautów;
  • ponowne uruchomienie serwera – jeśli Twoje strony działają na własnym serwerze VPS lub dedykowanym, spróbuj go ponownie uruchomić. Często tyle wystarczy, aby pozbyć się błędu 503. Jeśli spadek ruchu jest znaczny, zrób to tak szybko, jak tylko to możliwe. Gdy natomiast sytuacja zdarza się sporadycznie, zaplanuj restart na godziny o najmniejszym natężeniu ruchu. Dzięki temu nie zirytujesz dodatkowo użytkowników, u których problem do tej pory się nie pojawił;
  • sprawdzenie logów i debugowanie – bardzo często przyczyną problemu (np. w witrynach na WordPressie) 503 jest wystąpienie błędów w kodzie. Przez to serwer nie może poprawnie odpowiadać na żądania. W logach hostingu możesz natomiast sprawdzić, kiedy dokładnie ma miejsce taka sytuacja. Po przeprowadzeniu debugowania będziesz mieć szansę na określenie jej źródła i przystąpienie do jego eliminacji;
  • rozważenie ataku DDoS – zdarza się, że wystąpienie opisywanego kodu HTTP nie jest przypadkiem. Może być on wywołany celowym zdarzeniem, takim jak złośliwy atak DDoS. Polega on na krótkotrwałym, niesamowicie intensywnym obciążeniu serwera. W takiej sytuacji pokazanie się błędu 503 jest dość powszechne. Jeśli zauważysz podejrzaną aktywność, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim hostingodawcą. Wspólnie ustalcie wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń i systemów ochronnych. Zróbcie wszystko, by zminimalizować ryzyko ponownego wystąpienia niebezpiecznych sytuacji;
  • kontakt z hostingodawcą – gdy powyższe sposoby zawiodą i dalej nie będziesz wiedzieć, co wywołuje błąd, skontaktuj się z firmą hostingową. Przedstaw szczegóły problemu, a specjaliści być może sami odnajdą jego przyczynę. Korzystając z usług rzetelnego i doświadczonego usługodawcy, zwiększasz swoje szanse na sprawne pozbycie się błędu.

Jak naprawić błąd 503 z perspektywy użytkownika?

Internauci nie mają zbyt wielu możliwości, jeśli chodzi o naprawę błędu 503. Są to czynności podstawowe i pomocne tylko w przypadku krótkotrwałego pojawienia się problemu. Nie gwarantują one też sukcesu. Jednocześnie natomiast nic nie kosztują i nie są czasochłonne. Warto więc je wykonać, jeśli dostanie się na daną witrynę jest szczególnie ważne.

  • odświeżenie strony w przeglądarce – przed podjęciem bardziej zaawansowanych działań warto zdać się na instynkt. Większość internautów w przypadku wystąpienia błędu 503 próbuje na nowo załadować stronę i jest to bardzo słuszna strategia. Jeśli problem jest krótkotrwały, naciśnięcie kombinacji przycisków Ctrl + F5 (Windows) lub CMD + R często okazuje się pomocne;
  • wyczyszczenie pamięci podręcznej – w pamięci podręcznej przeglądarek gromadzone są ogromne ilości danych. Wiele z nich z czasem się dezaktualizuje i zaczyna przeszkadzać. Często doprowadza do występowania rozmaitych problemów, wśród których jest też ten przez nas opisywany. Warto więc spróbować usunąć te informacje i wejść na stronę ponownie;
  • otwieranie witryny w oknie incognito lub innej przeglądarce – sposób na sprawdzenie, czy błąd wynika z działania konkretnego klienta. Jeśli to nie pomoże i strona nadal nie będzie dostępna, użytkownik powinien poinformować o problemie administratora;
  • czekanie, aż administrator witryny rozwiąże problem – jeśli żadna z powyższych opcji nie pomogła, pozostaje jedynie oczekiwanie. Problem najwyraźniej leży po stronie serwera. Musi się więc uporać z nim administrator. Gdy tylko mu się to uda, na pewno witryna znów zacznie działać poprawnie.