🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

9 min. czytania

Błąd HTTP 404 (Not Found – Nie znaleziono)

HTTP 404 (Not Found)

Fot. MM

Co znaczy błąd 404 (Not Found | Nie znaleziono)? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak naprawić błąd HTTP 404 w praktyce? Sprawdź poradnik!

Spis treści
Serwer

Błąd 404 to najczęściej występujący w internecie komunikat HTTP. Zapewne podczas surfowania po internecie natknął się na niego niemalże każdy. Często pojawia się przed naszymi oczami w najmniej spodziewanych momentach. Zdarza się, że dotyczy nawet witryn, które jeszcze do niedawna działały bez problemu. Oznacza, że żądanie zostało zrozumiane, ale nie może zostać zrealizowane. W praktyce zatem użytkownik, po wpisaniu adresu URL, nie przejdzie na daną stronę. Zamiast niej w jego przeglądarce strona wyświetli charakterystyczny napis 404 Not Found. Co w takiej sytuacji należy robić dalej? Poniżej umieściliśmy wskazówki przydatne zarówno dla administratorów, jak i internautów.

Co to jest błąd 404?

Co oznacza błąd 404? Najprościej mówiąc, występuje on, gdy żądanie zostało odebrane i zrozumiane przez serwer. Niemożliwe było natomiast połączenie klienta z wywołanym zasobem. Efektem sprawdzania adresów URL, wpisanych przez użytkowników, był brak możliwości załadowania danej informacji. Może to wynikać z faktu, że żądanie wskazywało na odwołanie do pliku lub lokalizacji niedostępnych. Zależnie od źródła problemu być może zwyczajnie one nie istnieją lub są uszkodzone.

Jak wszystkie kody z grupy 4xx, 404 Not Found wskazuje na błąd występujący po stronie klienta. Mowa tu najczęściej o przeglądarce internetowej, z której korzysta internauta. W praktyce natomiast często za pojawienie się problemu odpowiada zarządca danej witryny. Niejednokrotnie komunikat ten występuje w wyniku nieodpowiedniego wprowadzania zmian na stronie WWW.

To, że nie znaleziono strony, negatywnie wpływa zarówno na użytkowników, jak i roboty Google. W obu przypadkach na szczęście często błąd 404 neutralizowany jest za pomocą przekierowań. Łatwo też właściciel witryny może się zorientować, gdy w jego miejscu w sieci wystąpią podobne problemy. Jak sytuacja taka wygląda z perspektywy użytkownika? Zamiast na pożądanej stronie internetowej, wyląduje on na „tablicy” z komunikatem o błędzie. Przybiera ona rozmaite formy — zarówno w warstwie graficznej, jak i tekstowej. Najczęściej natomiast są one do siebie dość podobne. Przykład jednej z nich, ze strony Google, prezentujemy poniżej.

Formuła

404 Not Found

Kiedy występuje błąd 404? Przyczyna

Podobnie jak w przypadku większości błędów 4xx, przyczyny występowania kodu 404 bywają różne. Najczęściej natomiast może on pojawić się na Twojej stronie, gdy:

  • dojdzie do usunięcia konkretnej witryny, podstrony czy kategorii z serwisu,
  • nastąpi wprowadzenie zmian w adresie URL i poprzednia wersja linku stanie się nieaktualna,
  • strona została usunięta tymczasowo z internetu, np. po to, by wprowadzić na niej zmiany,
  • doszło do zmiany nazwy kategorii lub produktu, wraz z generującym się automatycznie adresem URL,
  • przeglądarka próbuje połączyć się z adresem błędnie wpisanym przez użytkownika.

To oczywiście tylko niektóre z przyczyn występowania błędu 404. Uznać je można natomiast za jedne z najczęściej występujących. Wszystkie je łączy natomiast to, że:

  • polecenia wystosowane przez użytkownika zostały przyjęte i zrozumiane,
  • żądane adresy URL zostały sprawdzone,
  • serwer nie znajduje żądanego pliku w danej lokalizacji,
  • serwer nie jest w stanie wyświetlać informacji pożądanych przez klienta.

Dla uproszczenia powiedzieć więc można, że przyczyną błędu 404 jest brak żądanych danych we wskazanym miejscu. Wszystko natomiast zależy od powodu takiego stanu rzeczy. Ten kod odpowiedzi serwera wskazuje bowiem jedynie na ogólny problem, a nie jego szczegółowy powód.

Znaczenie błędu 404 dla witryny i jej pozycjonowania w sieci

Chwilowo niedostępna strona może nie być aż tak irytująca dla użytkownika. Jej stałe przeniesienie bez przekierowania (i ostrzeżenia) może jednak solidnie zdenerwować część internautów. Nagłe zniknięcie ulubionego produktu zapisanego w zakładkach czy regularnie odwiedzanych podstron nie jest czymś przyjemnym. Biorąc to pod uwagę, błąd 404 sprowadzi na Ciebie znaczne nieprzyjemności. Odbiorcy mogą przestać patrzeć na Ciebie przychylnie. To osłabi Twoją pozycję na rynku i przysporzy Ci wielu negatywnych opinii.

Weź też pod uwagę fakt, że gdy stary URL przestanie działać, wiele osób nie będzie szukało kolejnego w obrębie jednej marki. O ile zastosujesz np. przekierowanie 301, masz szansę zachować klientów. Część jednak nie ma ochoty szukać nowej strony w tym samym serwisie. Wejdą oni po prostu na nową witrynę, zaproponowaną przez wyszukiwarkę Google. Wysoce prawdopodobne, że mowa tu o Twojej konkurencji. To natomiast niedobrze wpłynie niestety na wyniki sprzedażowe.

Jak error 404 działa na Google? Oficjalne stanowisko giganta jest takie, że błędy te nie mają żadnego wpływu na pozycję stron w wyszukiwarkach. Praktycy z branży SEO jednak polecają zwrócenie uwagi w tym przypadku na nieco inną kwestię. W pierwszym czy drugim przypadku wystąpienia problemu rzeczywiście nie ma jeszcze widocznych zmian. Gdy jednak w witrynie wystąpią liczne błędy, możesz stracić dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania. Wynika to z faktu, że wzrośnie liczba nieaktywnych podstron w obrębie serwisu. To z kolei:

  • zaalarmuje roboty Google – będą one trafiały na większą ilość problemów. Mogą zatem wywnioskować, iż strona nie jest aktualizowana, zadbana i nikt nad nią nie czuwa;
  • zwiększy współczynnik odrzuceń – więcej będzie pojedynczych odwiedzin, zakończonych natychmiastowym wyjściem, bez żadnej interakcji. Te z kolei stawiają witrynę w niekorzystnym świetle;
  • wywoła kłopoty w linkowaniu – zewnętrzne strony mogą prowadzić do miejsc w obrębie Twojej witryny, które nie są już dostępne. O ile ruch ten nie zostanie przekierowany, np. do strony głównej, może zwiększać współczynnik odrzuceń. Jednocześnie podkopywać będzie też wiarygodność całej witryny.

Teoretycznie zatem Google nie „karze” administratorów za błędy 404. Po prostu po kilku próbach usuwa dany adres URL z wyników. W praktyce jednak długą listę adresów nieaktywnych lepiej regularnie skracać i przekierowywać na nowe strony. Ich nagromadzenie bowiem może ściągnąć na Ciebie kłopoty.

Jak wykryć błąd 404?

Im wcześniej odkryjesz obecność błędów 404 na swojej witrynie, tym lepiej. Jeśli chcesz zlokalizować nieistniejący adres, możesz zrobić to na kilka sposobów. Osoby prowadzące niewielką stronę, która ma zaledwie 2-3 podstrony, mogą zrobić to ręcznie. W innym przypadku w sieci znaleźć można wiele narzędzi, które same zlokalizują problemy.

Ręczne sprawdzenie nieistniejącej lokalizacji

W przypadku niewielkich serwisów wystarczy Ci dostęp do wyszukiwarki. Wpisz w niej:

site:przykladowa-strona.pl

Zamiast fragmentu „przykladowa-strona.pl” wstaw oczywiście swoją domenę. W ten sposób pokażą Ci się wszystkie podstrony, które są zaindeksowane. Wśród nich znajdować się będą też te z błędem 404. Wystarczy więc, że tylko w nie wejdziesz, aby przekonać się, na których widoczny jest błąd.

Google Search Console

Jeśli Twój serwis ma więcej podstron, sprawdzanie ich ręcznie będzie zbyt czasochłonne. Wykorzystać natomiast możesz do tego darmową i najczęściej używaną usługę — Google Search Console. Wystarczy tylko, że podepniesz ją pod swoją witrynę, a następne wejdziesz na Search.google.com. W zakładce „Strony” zobaczysz zestawienie stron zaindeksowanych i niezaindeksowanych. Spis tych drugich powinno zawierać listę adresów z błędem 404.

Co istotne, Google Search Console działa z pewnym opóźnieniem. Czasem pokazać może więc także podstronę, którą już została doprowadzona przez Ciebie do porządku.

Inne narzędzia pozwalające wykryć kod błędu 404 Not Found

W internecie jest dostępnych wiele innych narzędzi (płatnych i darmowych) umożliwiających identyfikację błędów w witrynie. Pomocna jest w tym np. aplikacja Screaming Frog, SEO Spider czy Ahrefs. Działają one na podobnych zasadach. Wskazują konkretne podstrony, którym musisz się przyjrzeć. W każdym z tych przypadku pamiętaj natomiast, że służy on wyłącznie do wykrywania problemów. Po znalezieniu listy błędów przystąpić trzeba jeszcze do ich usuwania.

Jak naprawić błąd 404 po stronie administratora?

Podstawowym sposobem na pozbycie się błędu 404 jest przekierowanie ruchu na inne podstrony. Zanim jednak przejdziemy do tej kwestii, warto wspomnieć o jeszcze jednym, ważnym działaniu. Zawsze przed przystąpieniem do pracy, prześwietl stronę w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania. Zdarza się bowiem, że rozmaite wirusy mogą odpowiadać za Twoje kłopoty.

Skorzystaj z przekierowania adresów URL

Jeśli żadne złośliwe oprogramowanie nie zostało wykryte, czas przyjrzeć się kwestii przekierowań. Jak sama nazwa wskazuje, ich zadaniem jest „zaprowadzenie” klienta pod nowy adres, pod którym znajduje się dany zasób. W ten sposób serwer może spełnić żądania użytkownika, bez odpowiadania kodem 404. Co istotne natomiast, istnieje kilka rodzajów przekierowań. Nie są one stosowane zamiennie i sprawdzają się w różnych sytuacjach. Musisz wiedzieć, kiedy zastosować konkretne rozwiązanie. Dzięki temu Twoi odbiorcy otrzymają bez większego problemu dokładnie te treści, na których im zależy.

Jakie przekierowanie będzie najlepsze?

Rodzaj przekierowania zależy od Twojego planu działania. Przenosisz witrynę na chwilę czy na stałe? Kopiujesz podstronę ją w całości, czy usuwasz i potrzebujesz skierować ruch na stronę główną? Każdy z tych przypadków jest nieco inny. W większości przypadków natomiast pomogą Ci:

  • przekierowanie 301 – używane, gdy zmiana miejsca przechowywania żądanego zasobu jest stała. Podstrona ma nowy adres URL i to pod nim od danego momentu będzie dostępna. W tym przypadku nowe miejsce będzie także indeksowane przez roboty Google;
  • przekierowanie 302 – używane, gdy zmiana jest tymczasowa. Przydatne w przypadku wprowadzania zmian pod pierwotnym adresem czy np. w czasie niedostępności produktu. Przez pewien czas odbiorcy kierowany są w nowe miejsce, nawet po wpisaniu starego adresu.

W przypadku obu przekierowań internauci mogą nawet nie zauważyć, że znaleźli się pod nowym adresem. Realizowane jest to bowiem podczas ładowania witryny. Wszystko odbywa się sprawnie i nie wpływa negatywnie na pozycjonowanie. Jest to zatem rozwiązanie o wiele lepsze niż pozostawienie adresu z błędem 404.

Nie każdy błąd 404 da się błyskawicznie rozwiązać poprzez wprowadzenie odpowiedniego przekierowania. Dobrą praktyką, stosowaną przez administratorów wielu serwisów, jest tworzenie spersonalizowanych stron błędów. Bywa, że są one utrzymywane w żartobliwym tonie. W luźny sposób tłumaczą użytkownikowi, dlaczego nie dostanie się do lokalizacji, którą zawarł w żądaniu. Często zawierają ponadto link prowadzący do strony głównej, przekierowując — przynajmniej częściowo — ruch z niedziałającego adresu. Pozytywnym efektem ich tworzenia bywa przekonanie internauty do pozostania w witrynie.

Jak naprawić błąd 404 po stronie klienta?

Spotkanie na swojej drodze błędu 404 nie jest niczym przyjemnym. Dotyczy to nie tylko zarządcy witryny, ale też internauty. Co natomiast użytkownik może zrobić w związku z tą sytuacją? Zdarza się, że HTTP 404 Not Found jest jedynie kwestią tymczasową. W takiej sytuacji sięgnąć można po kilka rozwiązań, zależnych w znacznej mierze od przyczyny problemu:

  • nieprawidłowy lub nieaktualny link – zdarza się, że internauta źle wpisze adres URL lub wejdzie w link, który od dawna jest nieaktualny. Wtedy wystarczy sprawdzić pisownię adresu lub poszukać sprawnego hiperłącza, by kłopot zniknął;
  • odświeżenie strony – błąd może pojawić się, bo chwilowo nie ma możliwości załadowania witryny. Naciśnięcie przycisków Ctrl + F5 (CMD + R na macOS) bywa pomocne. Co prawda nie sprawdza się to zbyt często, ale odświeżenie strony trwa ułamek sekundy i nic nie kosztuje;
  • czyszczenie pamięci podręcznej i plików cookies – zdarza się, że ciasteczka i pamięć podręczna zawierają nieaktualne informacje o witrynie. Mogą one doprowadzić do powstania błędu 404. Warto regularnie je czyścić, aby uniknąć stresujących sytuacji;
  • korzystanie z wewnętrznej wyszukiwarki – rozwiązaniem problemu bywa znalezienie konkretnej podstrony za pomocą wyszukiwarki dostępnej w danej witrynie. Dzięki temu można zorientować się, czy dany zasób w ogóle istnieje i — ewentualnie — jaki jest jej nowy adres;
  • skanowanie komputera programem antywirusowym – w internecie natknąć się można na złośliwe oprogramowanie. Wymusza ono czasem pojawianie się błędu 404 na konkretnych stronach WWW. Działa poprzez modyfikowanie pliku systemowego hosts. Użytkownikowi przez to wyświetlają się nieprawdziwe informacje;
  • kontakt z administratorem witryny – gdy wszystkie powyższe sposoby zawiodą, skontaktować się należy z osobą zarządzającą stroną. Przyczyną mogą być bowiem tymczasowe problemy w witrynie lub po stronie serwera. Zdarza się też, że administrator nie zauważy wcześniej problemu. Wiadomość od użytkownika może przyśpieszyć więc rozwiązanie tej sytuacji.