🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

9 min. czytania

Błąd HTTP 500 (Internal Server Error)

HTTP 500 (Internal Server Error)

Fot. MM

Co znaczy błąd 500 (Internal Server Error)? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak naprawić błąd HTTP 500 w praktyce? Sprawdź poradnik!

Spis treści
Serwer

Błąd 500 (Internal Server Error) wywołuje niepokój u wszystkich użytkowników internetu. Bez wątpienia znają go zarówno zwykli użytkownicy, jak i osoby zarządzające własnymi stronami. Wynika to z faktu, że podobnie jak wszystkie kody HTTP 5xx, oznacza on problemy po stronie serwera. Problem jednak polega na tym, że nie precyzuje dokładnie, co się stało. Przez to w jego przypadku zlokalizowanie źródła kłopotów — oraz późniejsze uporanie się z nimi — jest prawdziwym wyzwaniem. Istnieje natomiast szereg reakcji, które możesz podjąć, aby przywrócić ponownie prawidłowe działanie witryny. Co istotne, wymienić można zarówno działania skierowane ku administratorom, jak i internautom.

Co to jest błąd 500?

Błąd 500 Internal Server Error przetłumaczyć można jako „wewnętrzny błąd serwera”. Jego pojawienie się oznacza, że serwer nie jest w stanie spełnić żądania internauty. W praktyce zatem nie dojdzie do załadowania wskazanej strony WWW czy wyświetlenia danej zawartości. Komunikat ten użytkownik zobaczy na swoim monitorze zamiast zawartości, na której mu zależało.

Co istotne, HTTP 500 wskazuje na błąd wewnętrzny serwera. Oznacza to, że nie wywołało go bezpośrednio działanie klienta czy wprowadzone żądanie. Problem natomiast tkwi w tym, że komunikat w żaden sposób nie precyzuje, co dokładnie się stało. Można powiedzieć, że to bardzo ogólne powiadomienie, przez co właśnie jest tak uciążliwe dla administratorów i programistów. Potencjalnie za jego powstanie odpowiadać może bardzo wiele rozmaitych czynników. Często trudno jest nawet określić, w którym miejscu rozpocząć ich poszukiwania. Na tym jednak nie koniec problemów.

Kod ten bywa wyświetlany, gdy serwer nie znajdzie innego kodu z grupy 5xx do opisania zaistniałej sytuacji. Czasem osoby zarządzające stroną internetową wprowadzają przez to dodatkowe informacje do błędów 500. Starają się w taki sposób ułatwić przyszłą diagnozę problemu. .

Błąd HTTP 500 może pojawić się na każdym urządzeniu. Wyświetlany jest na najpopularniejszych wyszukiwarkach – zarówno tradycyjnych, jak i mobilnych. W praktyce natomiast jego forma graficzna i tekstowa jest bardzo zróżnicowana. Wiele zależy od konkretnego serwera, serwisu WWW czy systemu. Oprócz standardowego 500 Internal Server Error trafić także można na:

  • Temporary Error (500),
  • HTTP 500 – Internal Server Error,
  • 500 Internal Server Error,
  • HTTP Error 500,
  • 500 Error,
  • HTTP 500 Internal Error,
  • 500, that’s an error,

…i wiele innych

Czasami do błędu, dołączona może być krótka informacja taka jak np.:

  • „The server encountered an error and could not complete your request.If the problem persists, please report your problem and mention this error message and the query that caused it.”
  • „… is currently unable to handle this request.”
  • „Oops, something went wrong. Try to refresh this page or feel free to contact us if the problem persists.”
  • „There is a problem with the resource you are looking for, and it cannot be displayed.”
  • „The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request. Please contact the server administrator at support@example.com and inform them of the time this error occurred, and the actions you performed just before this error. More information about this error may be available in the server error log.”

Zobacz też: Biała strona WWW: Jak naprawić błąd w WordPressie i nie tylko?

Poniżej prezentujemy też przykładowy wygląd takiego problemu w witrynie Google.

Formuła

Błąd 500 Internal Server Error

Kiedy występuje błąd 500? Przyczyna

Jak wspominaliśmy, przyczyny opisywanego błędu są niezwykle różnorodne. Strona może przestać działać w najmniej spodziewanym momencie. Komunikat nie wskaże Ci jednak, co dokładnie się stało. Właśnie dlatego warto wiedzieć, gdzie szukać przyczyn tego typu zdarzeń. Odpowiadają za nie najczęściej m.in.:

  • błędna konfiguracja pliku .htaccess,
  • przeciążenie serwera liczbą zapytań wystosowanych w jednym momencie,
  • przekroczenie limitu czasu oczekiwania na odpowiedź ze strony serwera,
  • brak dostępu do przeglądania katalogów i plików,
  • nieprawidłowe dane logowania,
  • problemy z wersją PHP,
  • uszkodzone pliki podstawowe,
  • pojawienie się błędu w skryptach,
  • źle działające wtyczki do strony WordPress.

Jak widzisz, nawet przypadkowa zmiana ustawień na stronie czy serwerze może wywołać błąd 500 Internal Server Error. Lista jest długa – znalazły się na niej zarówno kwestie błahe i łatwe do usunięcia, jak również niezwykle poważne. Właśnie dlatego tak trudno jest szczegółowo określić, w jaki sposób najskuteczniej uporać się z występowaniem tego problemu. Co istotne, odcina on całkowicie stronę WWW od użytkownika. Trzeba zatem naprawić go jak najszybciej, by witryna wciąż była odwiedzana przez odbiorców. W przeciwnym razie Twój biznes internetowy może zacząć generować poważne straty.

Znaczenie błędu 500 dla witryny i jej pozycjonowania w sieci

Błąd 500 sprawia, że użytkownik nie może wejść na daną stronę internetową. To z kolei przekłada się zarówno na jej wyniki finansowe (np. w przypadku e-sklepu), jak i wizerunek. W sieci internet informacje rozchodzą się bardzo szybko. Wiadomość o problemach Twojej marki więc również mogą dotrzeć do wielu osób. Efektem tego bywa spadek zaufania do witryny oraz bieżące straty wynikające z braku ruchu. W przypadku stosunkowo nowych miejsc trudno po takim kryzysie przyciągnąć potencjalnych klientów z powrotem.

Opisywany kod HTTP na stronie WWW ma swoje odzwierciedlenie także w SEO. Algorytmy Google dbają o to, by witryny były wygodne, przyjazne i dostępne dla użytkowników. Pojawienie się błędu na serwerze nie świadczy dobrze o stronie internetowej. Może sprawić, że jej pozycja w wyszukiwarkach spadnie. Im natomiast niżej znajdzie się w wynikach wyszukiwania, tym mniejszy ruch organiczny będzie generowała. To z kolei przełoży się na zmniejszenie zysków lub liczby wyświetleń.

Co w przypadku strony, która do tej pory nie została zaindeksowana? Zdarza się, że komunikat o błędzie uda się usunąć, zanim roboty Google’a go zauważą. W innym przypadku może on sprawić, że witryna w ogóle nie zostanie zindeksowana. Oznacza to, że nie będzie ona widoczna w internecie. To przełoży się na problemy z jej promowaniem i pozycjonowaniem w przyszłości. Nawet po usunięciu błędu i ponownym „zaproszeniu” robotów. Często taka procedura trwa kilka dni, a nawet tygodni. Przez cały ten czas Twój internetowy interes pozostanie natomiast bez ruchu organicznego.

Jak naprawić błąd HTTP 500 (Wewnętrzny błąd serwera)?

Z pewnością widzisz już, że błąd 500 Internal Server Error jest dość poważnym problemem. Bywa niezwykle irytujący, niezależnie od tego, po której „stronie” serwera się znajdujesz. Jednocześnie jednak jest na tyle różnorodny, że walczyć z nim może zarówno administrator, jak i internauta. Najczęściej kluczowe jest działanie tego pierwszego. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy komunikat widoczny jest dla wszystkich odbiorców. Jeśli jednak dotyczy on tylko jednej osoby, ma ona do dyspozycji kilka scenariuszy działania. Dzięki nim zyskuje szansę na uporanie się z komunikatem HTTP.

Jak naprawić błąd 500 po stronie administratora?

Jako zarządca witryny, musisz działać szybko. Podstawą jest oczywiście znalezienie dokładnej przyczyny wystąpienia błędu 500 na Twojej stronie. Aby to się udało, wskazane jest sięgnięcie po kilka sprawdzonych metod. Jedna z nich powinna dać Ci odpowiedź na pytanie, co dokładnie stoi za tą niesprzyjającą sytuacją:

  • sprawdź wtyczki i motywy – strony oparte na systemach zarządzania treścią (tzw. CMS), mogą być udoskonalane rozmaitymi pluginami i motywami. Zdarza się jednak, że te rozszerzenia powodują wewnętrzny problem podczas połączenia z serwerem. Jeśli korzystasz z WordPressa, możesz sprawdzić w łatwy sposób, czy tak również jest w Twoim przypadku. Wyłączaj po kolei wtyczki w panelu klienta lub bazie danych. Obserwuj jednocześnie, czy błąd znika ze strony. Metodą prób i błędów możesz dotrzeć do źródła kłopotów. Jeśli zlokalizujesz błędną opcję, usuń ją i zastąp sprawdzoną alternatywą;
  • cofnij ostatnie aktualizacje – czasem wprowadzanie najnowszych wersji aplikacji i systemu może doprowadzić do pojawienia się błędu. Spróbuj wrócić do poprzedniej wersji oprogramowania i sprawdzić, czy okaże się to skuteczne. Wskazane w tym przypadku jest wcześniejsze wykonanie kopii zapasowej plików. Jeśli działanie nie przyniesie pożądanych efektów, szybko przywrócisz z ich pomocą witrynę do aktualnej postaci;
  • zmień uprawnienia plików – sporadycznie błąd 500 pojawia się przez zmianę uprawnień dostępu do folderów i plików. Wynikać to może z ludzkiego błędu lub wpływu innych czynników. Wartość „755″ mogła zostać edytowana, co wpłynęło na wystąpienie problemu. Pomóc Ci może w takim przypadku debugowanie wartości wszystkich zasobów zgodnie z domyślną konfiguracją;
  • sprawdź konfigurację pliku .htaccess – błędne reguły przepisywania adresów URL wywołują wewnętrzne błędy serwera. Warto przyjrzeć się wszystkim zmianom, które niedawno zostały wprowadzone. Upewnij się ponadto, że każda z nich ma prawidłową formę;
  • rozważ inne błędy HTTP – błąd 500 bywa konsekwencją wystąpienia innych problemów, np. kodów HTTP 504 czy HTTP 503. Warto sprawdzić witrynę pod tym kątem. Poszukaj przyczyn charakterystycznych dla innych problemów, które mogą odpowiadać też za Twoje kłopoty;
  • sprawdź wersję PHP zmiana wersji PHP często prowadzi do wystąpienia opisywanego kodu. Wprowadzając ją, zawsze upewnij się, że Twoja aplikacja jest w pełni kompatybilna z najnowszym rozwiązaniem. Zwróć szczególną uwagę na dostępność w niej tych samych rozszerzeń, które wykorzystywane były do tej pory;
  • skontaktuj się z dostawcą hostingu – jeśli wszystkie powyższe sposoby zawiodły, pozostaje jedynie biuro obsługi klienta usługodawcy. Skontaktuj się z firmą, która udostępnia Ci hosting. Być może problem leży po ich stronie i dzięki Twojej wiadomości uda im się szybciej z nim uporać. Nawet jeśli jednak tak nie jest, zaufany hostingodawca powinien pomóc Ci w uporaniu się z problemem.

Jak naprawić błąd 500 po stronie użytkownika?

Co z błędem 500 Internal Server Error może zrobić użytkownik niebędący powiązany z witryną? On również może odzyskać dostęp do strony WWW na kilka sposobów. Większość z nich nie jest nawet przesadnie skomplikowana. Pomocne bywa:

  • odświeżenie karty w przeglądarce – podstawowa metoda, która jest banalnie łatwa, choć nie zawsze okazuje się skuteczna. Poradzi sobie z nią natomiast każdy i trwa kilka sekund, warto więc spróbować. Wystarczy jedynie nacisnąć kombinację Ctrl + F5 (w Windowsie) lub CMD + R (w systemie macOS). Zdarza się, że błąd 500 jest krótkotrwały i znika po kilku sekundach. Odświeżenie witryny może więc sprawić, że strona się „odblokuje”;
  • odczekanie chwili i ponowienie próby wejścia na stronę WWW – niektóre błędy pojawiają się sporadycznie i trwają tylko chwilę. Warto zaczekać kilka minut i ponowić żądanie. Może problem spowodowany był np. tylko tymczasowym obciążeniem serwera, wywołanym wzmożoną aktywnością użytkowników;
  • wyczyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki – kolejna metoda, która bywa skuteczna tylko w rzadkich przypadkach, ale polecamy ją przetestować. Przeglądarka domyślnie powinna przechowywać tylko niezbędne informacje. Zdarza się jednak, że dysponuje danymi wadliwymi lub nieaktualnymi. Warto czyścić jej pamięć regularnie, bo może wywoływać rozmaite błędy, w tym również HTTP 500;
  • usunięcie plików Cookies – działa na podobnej zasadzie, co przykład opisany powyżej. Regularne usuwanie plików Cookies pozwala śledzić zmiany zachodzące w witrynach na bieżąco i unikać występowania problemów;
  • sprawdzenie, czy problem jest powszechny – komunikat HTTP 500 może występować tylko u jednego użytkownika lub u wszystkich. Warto sprawdzić więc, jak jest w tym konkretnym przypadku. Jeśli problem jest globalny, internauta może być bezradny. Przydatne w takiej sytuacji są np. fora tematyczne czy media społecznościowe;
  • skontaktowanie się z administratorami witryny – jeśli komunikat pojawia się przez dłuższy czas, warto powiadomić o tym osoby zarządzające stroną. Jeśli jest to jednostkowa sytuacja, mogły one nie być nawet świadome jej występowania. W przypadku powszechnego problemu szczegółowy opis okoliczności bywa przydatny. Obie wersje natomiast gwarantują użytkownikowi wsparcie i szansę na otrzymanie dalszych instrukcji postępowania.