🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

7 min. czytania

Błąd HTTP 499 (Client Closed Request)

HTTP 499 (Client Closed Request)

Fot. MM

Co znaczy błąd 499 (Client Closed Request)? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak naprawić błąd HTTP 499 w praktyce? Sprawdź poradnik!

Spis treści
Serwer

Błąd 499 Client Closed Request został wykreowany przez serwer NGINX. Choć nie jest typowym kodem HTTP z serii 4xx, wyraźnie wskazuje na błąd po stronie klienta. Zwykle dotyczy to przeglądarki internetowej lub aplikacji. W praktyce uniemożliwia użytkownikowi dostęp do żądanych zasobów. Wywołać go mogą natomiast różnorodne zdarzenia, z których rozpoznaniem często jest poważny problem. Istnieje na szczęście kilka scenariuszy zachowań zalecanych w przypadku wystąpienia tego komunikatu. Co istotne, realizowane mogą być one zarówno po stronie internauty, jak i administratora. W tym przypadku zdecydowanie więcej do powiedzenia ma drugi z wymienionych. Odbiorca końcowy natomiast także nie musi pozostawać bezczynny.

Co to jest błąd 499?

Błąd 499 Client Closed Request można przetłumaczyć jako żądanie, które zostało zamknięte przez klienta. W praktyce jest to dość specyficzna sytuacja. Dochodzi w niej do zakończenia połączenia przez np. przeglądarkę lub aplikację, gdy serwer przetwarza żądanie. Ostatecznie zatem użytkownik, który prowadził zapytanie, nie otrzymuje na nie odpowiedzi. Dość jasno wskazuje to na winę leżącą po stronie klienta. Kwestia ta jest jednak dość ogólna. Wynika to z faktu, że doprowadzić do niej mogą różne sytuacje.

Wyżej wspomnieliśmy, że błąd ten wygenerowany został przez NGINX. Nie oznacza to jednak, że występuje tylko w przypadku zasobów znajdujących się na takich serwerach. Pojawiać się może także np. na Apache, choć jest tam mniej powszechny. Wynika to ze sposobu obsługi komunikacji z klientami. Pierwsze rozwiązanie przetwarza bowiem żądania każdego z klientów w osobnych wątkach. Dzięki temu znaczne opóźnienie obsługi jednego połączenia nie wpływa na szybkość działania pozostałych. Może natomiast doprowadzić do pojawienia się błędu 499.

Błąd ten jest kompatybilny ze wszystkimi przeglądarkami internetowymi. Komunikat informujący użytkownika o jego pojawieniu się może przybierać rozmaite formy. Zależy to od serwera, serwisu WWW czy systemu. Mowa tu zarówno o formie tekstowej, jak i wizualnej. Poniżej poglądowy przykład takiej sytuacji w serwisie internetowym YouTube.

Błąd 499
t

Warto podkreślić, że błąd 499 jest kodem dość ogólnym – może kryć się pod nim wiele rozmaitych zdarzeń. Bez wątpienia oznacza, że klient nie mógł zrealizować żądania, które wprowadził użytkownik. Wynika z tego, że błędu nie wygenerował bezpośrednio serwer ani użytkownik, a dotyczy on bezpośrednio np. przeglądarki. Spowodowane to mogło być natomiast zarówno jej błędami, jak i wystąpieniem błędów na serwerze czy „kłopotów zewnętrznych”.

Formuła

499 Client Closed Request

Kiedy występuje błąd 499? Przyczyna

Za ogólną przyczynę błędu 499 uznać można brak możliwości zrealizowania żądania w wyniku zakończenia go przez klienta. Sztuką jest natomiast dotarcie do źródła takiego zdarzenia i odkrycie jego przyczyny. Najczęściej związana jest ona z:

  • przekroczeniem limitu czasu oczekiwania na spełnienie żądania,
  • anulowaniem żądania przez użytkownika,
  • przeciążeniem serwera na skutek zbyt intensywnego ruchu,
  • pochodzeniem żądania od algorytmów wywołujących problemy w witrynie,
  • nieodpowiednim oprogramowaniem i konfiguracją serwera.

Jak widzisz, impuls prowadzący do powstania błędu 499 pojawić się może w wielu różnych miejscach. Najczęściej umiejscowiony jest tak, że z problemem poradzi sobie osoba odpowiedzialna za zarządzanie witryną. Zdarza się jednak, że konieczne bywa również zaangażowanie do tego firmy odpowiedzialnej za hosting. Niewykluczone nawet, że do pojawienia się komunikatu przyczyni się sam internauta. To sprawia, że wyróżnianych jest wiele sposobów postępowania w obliczu tego kłopotu. Skierowane są zarówno do administratorów, jak i użytkowników końcowych (internautów).

Jak naprawić błąd 499?

Z błędem 499 Client Closed Request można się uporać na kilka sposobów. Wiele zależy oczywiście od źródła problemu. Działania dostępne dla administratorów i internautów są natomiast wyjątkowo różnorodne. Warto poznać obie dwie perspektywy, by potrafić szybko i skuteczne zareagować na wystąpienie komunikatu. Możliwości użytkowników są w tym przypadku dość ograniczone, nie oznacza to jednak, że nie warto ich podejmować. Mogą bowiem znacznie przyczynić się to usunięcia kłopotu.

Jak naprawić błąd 499 po stronie administratora?

Błąd 499 bywa problematyczny dla administratorów. Wymaga bowiem nie tylko zlokalizowania źródła kłopotów, ale też określenia, kto odpowiada za ich naprawę. Może zdarzyć się bowiem, że najszybciej poradzi sobie z nimi sam użytkownik. Z drugiej strony wskazane bywa podjęcie działań w obrębie serwera. Ostatecznie część sytuacji i tak wymaga interwencji u dostawcy usług hostingowych. Najważniejsze natomiast jest szybkie wykrycie występowania komunikatu i podjęcie odpowiednich kroków, np. poprzez:

  • sprawdzenie i ewentualną zmianę limitów – zdarza się, że żądania są anulowane, ponieważ ich przetwarzanie trwa zbyt długo. Często w ustawieniach hostingu określony jest czas, po jakim klienta „odcinana” się od serwera bez odpowiedzi. Warto przyjrzeć się zatem ustawieniom i ewentualnie zwiększyć ten limit. W hostingach współdzielonych często stosowany jest tzw. kill script, działający właśnie w ten sposób. Najczęściej można go wyłączyć po konsultacji z hostingodawcą lub bezpośrednio na koncie klienta;
  • przejście na lepszy pakiet hostingowy – błąd 499 czasem pojawia się ze względu na zbyt duży ruch na stronie. Często w takim przypadku uciążliwe są ograniczenia pakietu hostingowego. Jeśli jest on przeznaczony do sprawnej obsługi określonej liczby użytkowników, w przypadku jej wzrostu przestaje sobie radzić. Gdy wejść jest zbyt dużo, zaczynają one generować problemy. Rozwiązaniem może być wykupienie większego pakietu. Dzięki temu strona internetowa może znowu zacząć działać prawidłowo;
  • kontakt z firmą hostingową – za błąd 499 odpowiadają czasem problemy występujące w zaawansowanych strukturach serwera. Właściciele i zarządcy stron mogą nie mieć do nich dostępu. W takim przypadku wskazane jest skontaktowanie się bezpośrednio z hostingodawcą. Najlepiej jest od razu szczegółowo opisać mu okoliczności występowania kodu HTTP. Zaufani usługodawcy w takich sytuacjach starają się pomóc swoim klientom i wyeliminować uciążliwy problem;
  • sprawdzenie wtyczek i rozszerzeń – zdarzają się pluginy, których działanie wywołuje wiele rozmaitych błędów na stronach internetowych. Szczególnie dotyczy to niesprawdzonych rozszerzeń dostępnych w popularnych CMS-ach, takich jak np. WordPress. Mogą być one wadliwe lub nieodpowiednio reagować na współdziałanie z innymi rozwiązaniami. Wskazane jest wyłączenie ich wszystkich i sprawdzenie, czy kod nadal się pojawia. Następnie można uruchamiać je po kolei, aż wykryte zostanie źródło problemu. Zalecane jest wtedy usunięcie winowajcy i zastąpienie go wiarygodnym i przetestowanym rozwiązaniem.

Jak naprawić błąd 499 po stronie użytkownika?

Bez wątpienia błąd 499 Client Closed Request jest dość irytujące z perspektywy użytkownika. Zwykle pojawia się po dość długim czasie „wczytywania” żądania i nie chce sam zniknąć. Uniemożliwia w ten sposób wejście na stronę internetową. Istnieje natomiast kilka sposobów, aby przyśpieszyć proces jego naprawy. Da się też go „ominąć” i wykonać pożądaną akcję. Mowa tu o takich sposobach, jak:

  • odczekanie i odświeżenie strony – często błąd 499 wynika z przeciążenia witryny na skutek zbyt dużego ruchu. Najłatwiej jest więc chwilę poczekać, odświeżyć stronę i spróbować wejść na nią jeszcze raz. Często wystarczy zaledwie kilkanaście sekund, aby „fala” użytkowników minęła i wszystko znów działało poprawnie;
  • usunięcie plików Cookies i opróżnienie pamięci podręcznej – zarówno pliki Cookies, jak i pamięć podręczna, kryją wiele niepotrzebnych rzeczy. Wiele z nich jest nieaktualnych lub zepsutych. Warto czyścić więc regularnie te miejsca i o nie dbać. W innym przypadku przywoływane, niepoprawne dane, mogą prowadzić do występowania rozmaitych problemów;
  • sprawdzenie połączenia internetowego – sporadycznie zdarza się, że niestabilne łącze internetowe odpowiada za pojawianie się opisywanego błędu. Jeśli sytuacja powtarza się nagminnie i na wielu różnych witrynach, warto przyjrzeć się stabilności sieci. W skrajnych przypadkach warto nawet skontaktować się z dostawcą usługi;
  • wykorzystanie innej przeglądarki lub trybu incognito – czasem proste sposoby bywają najlepsze. Wejście na daną stronę przy użyciu innej przeglądarki pozwala na ominięcie uciążliwego problemu. Zdarza się, że podobny efekt gwarantuje także skorzystanie z trybu incognito;
  • kontakt z administratorem strony – jeśli żaden z powyższych sposobów nie działa, problem może leżeć po drugiej stronie. Gdy odpowiadają za niego kłopoty z systemem, serwerem czy hostingiem, internauta niewiele zdziała. Wskazane jest wtedy natomiast jak najszybsze poinformowanie o pojawiającym się kodzie HTTP administratora. Zalecane jest też szczegółowe opisanie mu okoliczności występowania błędu. Być może osoba ta do tej pory nie zauważyła, że w jej witrynie dzieje się coś niepokojącego. Wiadomość taka zatem przyśpieszy podjęcie odpowiednich działań, zmierzających do naprawy sytuacji.