🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

7 min. czytania

Błąd HTTP 429 (Too Many Requests)

HTTP 429 (Too Many Requests)

Fot. MM

Co znaczy błąd 429 (Too Many Requests)? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak naprawić błąd HTTP 429 w praktyce? Sprawdź poradnik!

Spis treści
Serwer

Błąd 429 Too Many Requests jest specyficznym rodzajem komunikatu. Z jednej strony bywa niezwykle irytujący. Jego pojawienie się bez wątpienia zdenerwowało już niejednego internautę, uniemożliwiając mu dostęp się do danego zasobu. Niepożądany zaniepokoi też osoby zarządzające danym miejscem w sieci. Zależało im będzie w takiej sytuacji na jego jak najszybszym usunięciu i przywróceniu sprawnego działania witryny.

Z drugiej strony jednak pojawienie się tego kodu HTTP jest dowodem na zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń. Można więc dostrzec jego „informacyjny” charakter. Trzeba jednak zawsze używać go rozważnie i w przemyślany sposób. Wskazane jest też odpowiednie reagowanie na jego pojawienie się. W tym artykule przedstawimy listę czynności, które należy podjąć w sytuacji pojawienia się komunikatu w najmniej spodziewanym momencie.

Co to jest błąd 429?

Błąd 429 Too Many Request dosłownie oznacza „Za dużo żądań”. W praktyce pokazuje się, gdy klient wystosuje zbyt wiele zapytań w określonym czasie. Uruchamiane w takiej sytuacji jest pewnego rodzaju „ograniczenie prędkości”. Dotyczy ono wystosowywania kolejnych poleceń. Metoda taka praktykowana jest zarówno na stronach internetowych, jak i w aplikacjach mobilnych.

Jak wszystkie kody HTTP 4xx, sugeruje problem wynikający z działania klienta (np. przeglądarki internetowej). W praktyce natomiast zdarza się, że odpowiada za niego także osoba zarządzająca daną witryną internetową. Kłopoty wywołać może też problem z serwerem, niezależny od konfiguracji ustalonej przez administratora. To sprawia, że na wystąpienie błędu 429 reagować powinni zarówno zarządcy danego miejsca w sieci, jak i niezwiązani z nim użytkownicy.

Opisywany w tym artykule kod stanowi pewnego rodzaju „dowód” na zabezpieczenie witryny. Wstrzymuje on działanie klienta. Dzięki temu chroni stronę np. przed spamem czy atakami DDoS. Sprawia także, że serwer nie jest zbytnio przeciążany. Często jego pojawienie się jest jedynie tymczasowe. Wyświetla się w przeglądarce czy oknie aplikacji, odmierzając nierzadko czas. Po jego upływie internauta na nowo może rozpocząć wprowadzanie żądań do serwera. To stosunkowo popularne rozwiązanie, z którym większość użytkowników zapewne miała już okazję się spotkać.

Wygląd błędu 429 zależy od serwera, witryny czy wykorzystywanego do komunikacji klienta. Zdarza się, że różna jest też treść wyświetlanego komunikatu. Mimo to jednak wszystkie wersje wyglądają dość podobnie i łatwo można je rozpoznać. Charakterystyczny licznik czasu trudno pomylić z jakimkolwiek innym kodem. Podobnie jak wszystkie 4xx, blokuje on dostęp do strony. Poniżej przykład jednej z takich sytuacji.

Dodatkowo może być on opatrzony wyjaśnieniem np.:

  • „We’re sorry, but you have sent too many requests to us recently. Please try again later. That’s all we know.”
  • „You have sent too many requests in a given amount of time.”
  • „description: The user has sent too many requests in a given amount of time”

Formuła

429 Too Many Requests

Kiedy występuje błąd 429? Przyczyna

Ustawienia czasowe, dotyczące wysyłanych żądań, ustalane są indywidualnie dla konkretnej witryny lub aplikacji. Oznacza to w praktyce, że w znacznej mierze okoliczności pojawienia się błędu 429 zależą od konfiguracji danego miejsca w sieci. Bezpośrednią (i najczęstszą) przyczyną jego występowania jest natomiast przekroczenie tych limitów.

Pokazanie się opisywanego komunikatu HTTP wynika jednocześnie z zachowania użytkownika. Nagminne wystosowywanie żądania wpłynie na pojawienie się błędu. Uniemożliwi on uzyskanie dostępu do strony. Wstrzyma też nawiązywanie kontaktu klienta (np. przeglądarki) z serwerem. Zabezpieczy w ten sposób zasoby witryny przed potencjalnie ryzykownym lub szkodliwym działaniem.

Wspominaliśmy, że błąd 429 może występować bez wiedzy administratora. Dzieje się tak, gdy w konfiguracji serwera pojawią się informacje niepożądane. Może to wynikać z błędu człowieka, jak i nieodpowiedniego działania innych systemów. Zdarza się ponadto, że jest to wynik działania złośliwego oprogramowania.

Znaczenie błędu 429 dla witryny i jej pozycjonowania w sieci

Wystąpienie błędu 429 wstrzymuje działanie witryny dla danego klienta. Oznacza to, że nie przejdzie on na daną stronę i nie dostanie się do konkretnego segmentu aplikacji. To zazwyczaj wywołuje irytację, podobnie jak potrzeba czekania na „kolejną szansę”. Takie działanie może sprawić, że niektórzy użytkownicy będą nieprzychylnie patrzeć na Twój e-biznes. Z drugiej strony jednak ten komunikat HTTP pojawia się w specyficznych sytuacjach. Przy odpowiednim korzystaniu z serwisu raczej większość odbiorców go nie zobaczy. W wielu przypadkach jego pojawienie się z kolei nie dziwi i można się go spodziewać. Działa natomiast na korzyść zabezpieczeń miejsca w sieci.

Problemem bywają sytuacje, w których kod HTTP 429 Too Many Request pokazuje się zbyt często i bez wiedzy administratora. To może świadczyć o błędzie na stronie. W takim przypadku trzeba go jak najszybciej rozwiązać, bo oddziałuje negatywnie na witrynę. Jeśli roboty Google trafią na niego wielokrotnie, sprawi to, że nowa witryna nie zostanie zaindeksowana. Nie pojawi się w wynikach wyszukiwania Google. Efektem tego będzie znaczne ograniczenie pozyskiwanego ruchu ze źródeł organicznych.

Roboty Google postrzegają kod stanu 429 jako ostrzeżenie. Stanowi ono dla nich sygnał, że serwer może być przeciążony. Jeśli je odnotują na stronie, która już jest zaindeksowana, uznają to za błąd. Efektem tego może być zwolnienie indeksowania. To może doprowadzić z kolei do problemów z indeksacją nowych podstron czy w skrajnych przypadkach nawet do całkowitego usunięcia strony z indeksu. Jej ponowne przywrócenie niestety jest czasochłonne. Często trwa nawet kilka tygodni. Każdy dzień zwłoki to natomiast potencjalne straty dla Twojej działalności internetowej.

Jak naprawić błąd 429?

Przyczyna pojawienia się błędu 429 może leżeć zarówno po stronie administratora, jak i użytkownika witryny. Podobnie wygląda zatem kwestia rozwiązania tej sytuacji. Oczywiście zdecydowanie więcej skutecznych możliwości w tej sytuacji ma osoba zarządzająca stroną. Dotyczy to zarówno „planowanych” komunikatów, jak i ich niepożądanego wyświetlania. Odbiorca natomiast również ma szansę zareagować na ten kod HTTP na kilka sposobów.

Jak naprawić błąd 429 po stronie administratora?

Zauważasz, że błąd 429 pojawia się na Twojej stronie zbyt często? A może nagle został odnotowany w miejscu, w którym w ogóle nie powinno go być? W takich sytuacjach musisz działać naprawdę szybko. Najlepiej usunąć problem, zanim zostanie zauważony przez roboty Google. Pomocnych w tej kwestii jest szczególnie kilka rozwiązań, takich jak m.in.:

  • zmiana szybkości indeksowania (dostosowanie ilości żądań) – jako administrator możesz regulować ilość żądań wystosowywanych do Twojej witryny przez roboty Google za pomocą Google Search Console (Narzędzi dla Webmasterów). Jeśli jest ich zbyt wiele, mogą prowadzić do przeciążeń i problemów z działaniem witryny;
  • sprawdzenie rozszerzeń i wtyczek – CMS-y kuszą mnogością dostępnych wtyczek. Powinny usprawniać działanie strony, czasem jednak prowadzą do błędów. Upewnij się, że pluginy w WordPressie czy inne rozszerzenia, na pewno działają prawidłowo. Wyłączając je po kolei i sprawdzając, czy problem dalej występuje, szybko zdiagnozujesz źródło błędu;
  • sprawdzenie ostatnich aktualizacji i wprowadzonych zmian – zdarza się, że błąd 429 pojawia się dopiero po zainstalowaniu najnowszych aktualizacji. W takim przypadku jego źródło jest jasne i łatwo je sprawdzić. Wystarczy, że cofniesz ostatnie modyfikacje i zobaczysz, czy problem nadal występuje;
  • kontakt z firmą hostingową – powyższe metody nie przyniosły oczekiwanych efektów? W takim wypadku rozważ kontakt z usługodawcą, który zapewnia Ci hosting. Niewykluczone, że problem leży po jego stronie i to on musi się z nim uporać. Wiarygodna firma pomoże Ci w każdej sytuacji znaleźć przyczynę kłopotów i się z nimi uporać.

Jak naprawić błąd 429 po stronie użytkownika?

Pojawienie się błędu 249 bywa bardziej lub zdecydowanie mniej zaskakujące. Po wielokrotnym wysłaniu żądania w krótkim czasie można spodziewać się pewnych ograniczeń. Z drugiej strony nagłe wystąpienie komunikatu bywa niezrozumiałe i irytujące. Użytkownik w obu tych sytuacjach zareagować natomiast może na kilka sposobów:

  • sprawdzenie konfiguracji aplikacji – pierwszym i oczywistym rozwiązaniem jest oczywiście sprawdzenie ustawień aplikacji. Często zasady korzystania z nich jasno określają one np. liczbę dozwolonych prób logowania. W takiej sytuacji przebieg procesu jest zrozumiały i nie powinien wywoływać niepokoju;
  • powrót na stronę po wskazanym czasie – bardzo często pojawienie się błędu 429 wiąże się z koniecznością odczekania określonego z góry czasu. Może być to kilkanaście sekund lub kilka minut. Zdarza się, że zegarek pojawia się nawet na ekranie. Najprostszym sposobem na jego zniknięcie jest po prostu poczekanie, aż licznik wskaże 0. Gdy tak się stanie, użytkownik będzie mógł najprawdopodobniej znów podjąć określone działania;
  • restart – czasem pojawienie się błędu jest tylko chwilowe. W takiej sytuacji warto zamknąć aplikację lub stronę, by po chwili otworzyć ją ponownie. Po takim restarcie problem może się już nie powtórzyć. Zadziałać może też odświeżenie strony;
  • przeskanowanie systemu w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania – sporadycznie błąd 429 generowany jest przez wgranie na urządzenie szkodliwego oprogramowania. Przeskanuj pod tym kątem swój system. Upewnij się, że na pewno nie ma na nich żadnych wirusów lub niepożądanego oprogramowania, które negatywnie wpływa na działanie stron;
  • usunięcie plików Cookies i wyczyszczenie pamięci podręcznej – zdarza się, że przeglądarki przechowują nieaktualne dane. Warto regularnie je czyścić, bo to redukuje ryzyko wystąpienia opisywanego w tym tekście błędu;
  • poinformowanie o problemie administratora – problem pojawia się bezustannie, na rozmaitych podstronach i niezależnie od okoliczności? W takiej sytuacji warto poinformować o tym fakcie osoby zarządzające daną witryną. Być może nie wiedzą, że taki problem w ogóle ma miejsce i nie dzieje się to z ich winy. To także szansa na to, że ktoś jak najszybciej upora się z wyświetlanym komunikatem.