Czym jest błąd HTTP 310 (Too many redirects)? Czym jest pętla przekierowań? Jakie są przyczyny i konsekwencje błędu? Jak można go naprawić?
Spis treściDlaczego błąd 310 rozpoczyna się od cyfry „3″? Przecież powszechnie wiadomo, że kody HTTP 3xx to przekierowania, a nie błędy. To prawda, w tym przypadku jednak „przenoszenie” użytkownika w inne miejsce nie działa prawidłowo. Prowadzony jest on w taki sposób, że ostatecznie nie dociera do zasobu, na którym mu zależało. Właśnie z tego powodu HTTP 310 nazywany jest po prostu błędem.
Może mieć różne przyczyny i zdarza się we wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach i serwerach internetowych. Rozmaite natomiast mogą być jego formy i sposoby naprawy. Gdy już się pojawi, wymaga jak najszybszej interwencji ze strony administratora. W innym przypadku negatywnie wpłynie na ruch w witrynie i jej pozycję w internecie. Użytkownicy przez niego po prostu nie trafią w miejsca, na których im zależy.
Co to jest błąd 310?
HTTP 310 Too many redirects error wskazuje, że doszło do zbyt wielu przekierowań. Co jednak w praktyce oznacza to enigmatyczne tłumaczenie z języka angielskiego? Błąd ten pojawia się, gdy przy realizacji pojedynczego żądania jest więcej przekierowań, niż to akceptowalne. Ostatecznie sprawiają one, że przeglądarka nie dociera do treści, które powinny się w danym miejscu znajdować. W takiej sytuacji użytkownik końcowy nie otrzyma odpowiednich danych, których dotyczyło jego żądanie. Problem ten najczęściej objawia się w postaci odpowiedniego komunikatu. Wyświetla się on na monitorze zamiast oczekiwanej i wywołanej witryny internetowej.
Gdy do jednego adresu URL przypisanych jest zbyt wiele przekierowań, powstaje błąd 310. Nie oznacza to jednak, że odsyłanie użytkowników w inne miejsca w sieci jest złe. Wiele przekierowań, takich jak 301, 302, 307 czy 308 bywa bardzo przydatnych. Najważniejsze jednak jest wykorzystywanie ich w odpowiedzialny sposób. 310 występuje bowiem tylko wtedy, gdy:
- zostanie przekroczona dopuszczalna liczba przekierowań,
- dojdzie do zapętlenia przekierowań.
Przez obie te sytuacje żądanie użytkownika ostatecznie nie zostanie spełnione.
HTTP 310 przybiera rozmaite formy. Zależeć może od używanej przeglądarki czy serwera. W przypadku witryn opartych na CMS WordPress zwykle ma formę „ERR_TOO MANY_REDIRECTS„. Treści jego komunikatów mogą jednak być różne, np.:
-
Google Chrome:
- Ta strona nie działa. www.przykladowa-strona.pl przekierowywał Cię zbyt wiele razy. Spróbuj wyczyścić pliki cookie. ERR_TOO_MANY_REDIRECTS
- Ta strona internetowa ma pętlę przekierowań ERR_TOO_MANY_REDIRECTS.
-
Mozilla FireFox:
- Strona nie przekierowuje prawidłowo. Firefox wykrył, że serwer WWW przekierowuje żądanie dla tego adresu w sposób, który nigdy się nie zakończy. Ten problem może czasami być spowodowany wyłączeniem lub odmową akceptowania plików cookie ERR_TOO_MANY_REDIRECTS
- Wystąpił błąd podczas łączenia z przykladowa-strona.pl. Ten problem może czasami być spowodowany wyłączeniem lub odmową akceptacji plików cookie
-
Microsoft Edge:
- Ta strona nie działa. Przykladowa-strona.pl przekierowała Cię zbyt wiele razy. ERR_TOO_MANY_REDIRECTS
-
Safari:
- Podczas próby otwarcia domeny „Przykladowa-strona.pl” wystąpiło zbyt wiele przekierowań. Może się to zdarzyć, jeśli otworzysz stronę, która jest przekierowywana w celu otwarcia innej strony, która następnie jest przekierowywana w celu otwarcia oryginalnej strony.
Formuła
310 Too many redirects
Kiedy występuje błąd 310? Przyczyna
Najczęściej błąd 310 pojawia się po wprowadzeniu na stronie różnego rodzaju zmian. Może wystąpić po ustawieniu nowego przekierowania czy zainstalowaniu nowej usługi z zewnątrz. Powyżej wymieniliśmy dwie ogólne przyczyny jego występowania. Teraz przyjrzyjmy się im bliżej. Określmy też powody, przez które może do nich w ogóle dojść.
Aby przekierowania wewnętrzne były skuteczne, ich liczba nie powinna przekraczać 10. Jeśli jest ich więcej, system ma problem z dotarciem do celu. Ostatecznie porzuca próbę odnalezienia żądanego zasobu i wyświetla błąd 310. Taki sam niekorzystny efekt zauważalny jest w przypadku wystąpienia tzw. pętli. Na czym ona dokładnie polega? Opisać ją można w kilku punktach:
- użytkownik wpisuje adres witryny internetowej, którą chce wyświetlić (miejsce 1.);
- serwer przekierowuje przeglądarkę na inny adres (miejsce 2.), gdzie rzekomo witryna została przeniesiona;
- Nowy adres (miejsce 2.) ponownie przekierowuje przeglądarkę, z powrotem do miejsca pierwotnego (miejsce 1.);
- przeglądarka odsyłana jest z miejsca 1. do miejsca 2. dziesięć razy (nie może trafić do danych zażądanych przez użytkownika);
- przeglądarka wyświetla błąd 310 użytkownikowi, bo nie była w stanie znaleźć potrzebnych danych.
Ponadto wymienić można kilka sytuacji, które sprzyjają występowaniu błędu 310. Dojść do niego może za sprawą:
- źle skonfigurowanych wtyczek do WordPressa,
- nieprawidłowego ustawienia HTTPS,
- błędnie skonfigurowanych ustawień serwera i/lub WordPressa,
- problemów z usługami stron zewnętrznych,
- problemów z plikami cookie czy pamięcią cache,
- nieprawidłowej migracji witryny.
Znaczenie błędu 310 dla witryny i jej pozycjonowania w sieci
Jak już wiesz, wystąpienie błędu 310 sprawia, że Twoja strona nie pokazuje się internaucie. Jakie może natomiast nieść to za sobą konsekwencje? Zacznijmy od problemów wizerunkowych. Przede wszystkim możesz zrazić do siebie potencjalnych odbiorców czy klientów. Użytkownicy oczekują sprawnych witryn WWW, które działają bez żadnych problemów. Wiele osób po wyświetleniu błędu może zrezygnować z odwiedzenia Twojego serwisu. Co więcej, część z tych ludzi więcej do Ciebie nie wróci i przejdzie do konkurencji. Problem ten może zatem znacznie obniżyć liczbę odwiedzin na stronie. To z kolei doprowadzi do zmniejszenia zysków płynących z biznesu online.
Druga kwestia to negatywny wpływ błędu 310 na SEO. Algorytmy Google dbają o to, by użytkownikom wyświetlały się strony działające bez zarzutu. Maksymalna długość łańcucha przekierowań dla Googlebota (robota Google) to aż 21 przekierowań. Jeśli przez zbyt dużą liczbę przekierowań roboty nie będą mogły trafić do Twojego serwisu, to nie zostanie on zaindeksowany. W praktyce zatem nie będzie pojawiał się w wynikach wyszukiwania. W sytuacji, gdy adres URL był widoczny w sieci przed wystąpieniem komunikatu HTTP, może zostać usunięty z indeksu. To kolejny cios, prowadzący do zmniejszenia liczby odwiedzin. Co gorsze, ponowna indeksacja również może zająć wiele czasu. Zdarza się, że mowa tu czasem nie o dniach, ale w skrajnych przypadkach nawet o tygodniach. Każda kolejna doba to natomiast rosnące straty i spadek zainteresowania serwisem.
Jak naprawić błąd 310?
HTTP 310 to jeden z tych błędów, które trzeba eliminować tak szybko, jak tylko jest to możliwe. Na szczęście zadanie nie jest aż tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Co więcej, odpowiednie działania podjąć może zarówno osoba zarządzająca serwisem, jak i użytkownik.
Jak naprawić błąd 310, gdy jest się użytkownikiem?
Zdarza się, że przyczyną błędu 310 jest nieprawidłowe działanie przeglądarki internauty. Na taką sytuację oczywiście Ty — jako właściciel strony — nie masz żadnego wpływu. Użytkownik może natomiast podjąć kilka działań, by spróbować wyeliminować problem. Mowa tu o podstawowych czynnościach, takich jak:
- wyczyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki – być może zapisane są w niej nieaktualne dane, przez które witryna nie działa poprawnie;
- usunąć pliki cookies – konieczne może być po tym działaniu powtórne zalogowanie do witryny. Może natomiast sprawić, że komunikat HTTP zniknie,
- odświeżyć stronę internetową – zdarza się, że błąd 310 występuje tylko chwilowo. Naciśnięcie kombinacji klawiszy Ctrl i F5 (cmd + r na macOS) może natomiast wystarczyć, aby się z nim uporać.
Jeśli problem zniknie, oznacza to, że nie był on związany z prawidłową pracą serwera. Od tej pory wszystko powinno działać już prawidłowo. W przeciwnym wypadku wskazane jest poinformowanie o błędzie administratora. Być może nie wie on, że takie zdarzenie ma miejsce w jego witrynie. Co natomiast ma zrobić taka osoba, gdy błąd 310 występuje po jej stronie?
Czyszczenie pamięci podręcznej witryny WordPress
Twoja strona opiera się na WordPressie? Warto zatem zacząć naprawienie błędu 310 od wyczyszczenia pamięci podręcznej (cache) tego CMS-a. Często wykorzystywane przez administratorów wtyczki mają za zadanie przyśpieszenie działania witryny. W praktyce zatem buforują obiekty, by następnie szybciej je wczytywać. Gdy natomiast wprowadzasz przekierowanie ręcznie, może nie dojść do ich aktualizacji. Przez to zmiany nie są widoczne w internecie i prowadzą do problemów.
W takiej sytuacji masz możliwość skorzystania z kilku różnych funkcji czyszczących cache WordPressa. Funkcja taka powinna być dostępna we wtyczce do cache, której używasz (np. LiteSpeed Cache). Wystarczy, tylko że naciśniesz opcję odpowiadającą za usuwanie nieaktualnych danych. Po przeprowadzeniu tego zabiegu ponownie spróbuj wejść na stronę. Jeśli załadowała się ona prawidłowo, to problem z głowy. Błąd 310 występuje nadal? Trzeba szukać innego rozwiązania.
Czyszczenie pamięci podręcznej serwera proxy
Jeśli korzystasz z serwera proxy czy CDN, takiego jak np. Cloudflare, pomocne może być wyczyszczenie jego pamięci. To również nie należy do szczególnie trudnych zadań. Wszystko wykonasz w kilka sekund z poziomu konta użytkownika. Wystarczy tylko, że zalogujesz się do serwisu i przejdziesz zakładki „Caching” i „Configuration”. Tam znajdź Purge Cache” przycisk „Purge Everything” i gotowe!
Odkrycie charakteru przekierowań
Pamięci podręczne wyczyszczone, a błąd 310 nadal występuje? W takiej sytuacji czas przyjrzeć się naturze występującego problemu. Skorzystać tu możesz z darmowych serwisów, takich jak np. httpstatus.io. Wpisz tam adres witryny, a system pokazuje Ci nagłówki HTTP i wszystkie przekierowania, które znalazły się na jego ścieżce. Dzięki temu zorientujesz się, w którym miejscu łańcucha pojawia się problem z dotarciem do żądanych danych. To ułatwi Ci odkrycie sposobu na pozbycie się kłopotu.
Alternatywnym rozwiązaniem na poznanie ścieżki przekierowań jest skorzystanie z cURL. Wpisz w konsoli polecenie:
curl -X HEAD -I <adres_witryny>
W odpowiedzi dostaniesz serię komunikatów, właściwych dla kolejnych przekierowań w łańcuchu. Podobnie jak w przypadku opisywanego wyżej serwisu online, na tej podstawie zorientujesz się, w którym miejscu występuje pętla. W przypadku naszej strony taki problem nie zachodzi, co widać na poniższym screenie.
Sprawdzenie ustawień HTTPS
Błąd 310 często jest wynikiem nieprawidłowej migracji z HTTP na HTTPS. Zdarza się, że właściciele witryn WWW wprowadzają przekierowanie, ale nie instalują certyfikatu SSL. Skutkiem takiego działania jest powstanie pętli przekierowań. Aby ją wyeliminować, wystarczy tylko zainstalować wyżej wspomniany certyfikat. Zawsze warto też dodatkowo sprawdzić poprawność jego działania. Można do zrobić za pomocą darmowego narzędzia SSL Server Test od Qualys SSL Labs. Wpisz w puste okienko nazwę swojej strony. System przeanalizuje błyskawicznie, czy wszystko działa w jej przypadku tak, jak powinno.
Sprawdzenie liczby przekierowań
Jeden łańcuchu powinien mieć maksymalnie do 10 przekierowań. Upewnij się zatem, czy na pewno w przypadku Twojej strony nie ma ich więcej. Możesz zrobić to przy pomocy wymienionych wyżej narzędzi. Jeśli okaże się, że rzeczywiście jest ich zbyt dużo, rozważ optymalizację ścieżki i usunięcie części „przystanków”. Dzięki temu witryna znów będzie działać prawidłowo.
Problem z usługami zewnętrznymi?
Korzystanie z usług zewnętrznych firm i serwisów zawsze uznawać trzeba za potencjalnie ryzykowne. Problemy występować bowiem mogą wtedy nie tylko u Ciebie i użytkownika. Odpowiadać za nie może także strona trzecia. Regularnie upewniaj się więc, że wszystko z tymi rozwiązaniami jest w porządku i działają prawidłowo. W przypadku problemów skontaktuj się z ich supportem. Poproś o sprawdzenie poprawności działania usługi dla Twojej strony.
Czasem zdarza się, że błąd 310 jest związany z korzystaniem z serwerów Proxy, takich jak np. Cloudflare. Wynika to z faktu, że wiele takich systemów ma włączoną opcję elastycznego SSL. W połączeniu z wdrożonym certyfikatem SSL na koncie hostingowym dojść może do zapętlenia przekierowań. W takim przypadku należy zmienić ustawienia SSL Cloudflare na „Full” lub „Full (scrict)”. Alternatywnie wyłączyć można certyfikat na koncie hostingowym.
Przetestowanie wtyczek WordPress
W WordPressie dostępne są dziesiątki rozmaitych wtyczek. Spełniają różnorodne funkcje, ale nie zawsze są doskonałe. Bywa, że wzajemnie sobie przeszkadzają lub wywołują kłopoty z poprawnym działaniem witryny. Może dochodzić w związku z tym do licznych problemów i pojawiania się błędów. Występują one szczególnie często po aktualizacji pluginów lub instalacji nowych. W takim przypadku łatwo natomiast dotrzeć do ich źródła. Wystarczy, że będziesz wyłączać jedną opcję po drugiej, aż zobaczysz, kiedy strona internetowa zacznie działać. Następnie wystarczy usunąć szkodliwy element i znaleźć dla niego nieinwazyjną alternatywę.
Sprawdzenie przekierowań na serwerze
Żadna z powyższych porad nie przyniosła efektu? Upewnij się zatem, że wszystkie przekierowania są wprowadzone poprawnie. Możesz zrobić to w pliku konfiguracyjnym swojego serwera. W przypadku strony na Nginx polecane jest skontaktowanie się z usługodawcą i zwrócenie się do niego o pomoc w rozwiązaniu problemu.
Przy Apache czy LiteSpeed możesz sprawdzić plik .htaccess. Otworzysz go z poziomu konta hostingowego lub przy użyciu rozmaitych klientów FTP (np. FileZilla). Zawsze pamiętaj jednak, aby przed wprowadzeniem zmian w plikach konfiguracyjnych, utworzyć kopię ich oryginałów. Dzięki temu — w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów — wrócisz do stanu początkowego.
Wielu hostingodawców umożliwia tworzenie przekierowań z poziomu panelu użytkownika. Procedura ta zwykle jest o wiele łatwiejsza niż wykorzystywanie kodu. Sprawdź zatem również tam, czy nie doszło do żadnego błędu. Jeśli nie masz pewności, skontaktuj się z supportem. Powinien on pomóc Ci w znalezieniu źródła kłopotów i jego rozwiązaniu.
Inne kody HTTP
Poznaj pozostałe kody odpowiedzi HTTP, a w szczególności:
- Kody ℹ️ informacyjne, takie jak: HTTP 103 – Early Hints;
- Kody ✅ powodzenia, takie jak: HTTP 200;
- Kody ↩️ przekierowań, takie jak: przekierowanie 301, przekierowanie 302, HTTP 304 (Not modified), przekierowanie 307, przekierowanie 308 czy błąd HTTP 310 (Too many redirects).
- Kody 🛑 błędów po stronie klienta, takie jak: Błąd 400 (Bad Request), Błąd 401 (Unauthorized), Błąd 403 (Forbidden), Błąd 404 (Nie znaleziono), Błąd 405 (Method Not Allowed), Błąd 408 (Request Timeout), Błąd 410 (Gone), Błąd 429 (Too Many Requests) czy Błąd 499 (Client closed request);
- Kody ⚠️ błędów po stronie serwera, takie jak: Błąd 500 (Internal Server Error), Błąd 501 (Not implemented), Błąd 502 (Bad Gateway), Błąd 503 (Service Unavailable), Błąd 504 (Gateway Timeout), Błąd 505 (HTTP Version Not Supported) czy Błąd 509 (Bandwidth Limit Exceeded).
Zobacz też pełną listę kodów odpowiedzi HTTP wraz z wyjaśnieniami.