🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

RECENZJE

22 min. czytania

Recenzja Squarespace (2025): Test i opinie

Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek

Przedsiębiorca internetowy.
Wydawca i autor blogów. Od ponad 18 lat wymagający klient dziesiątek różnych firm hostingowych.

Test i szczera recenzja Squarespace (2025). Opinie o popularnym kreatorze stron WWW. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!

Spis treści

Squarespace – kreator stron WWW

squarespace.com

Squarespace

Czym jest i jak działa Squarespace? Opinie publikowane w internecie na jego temat są podzielone. Przekonaj się, co ten kreator stron internetowych oferuje i jak wypada na tle licznej konkurencji.

Co Squarespace oferuje użytkownikom i czy rzeczywiście warto z niego skorzystać? Jeszcze nie tak dawno serwis ten prowadził szeroko zakrojoną kampanię marketingową w mediach społecznościowych. Zrobiło się o nim głośno i udało mu się przyciągnąć do siebie wielu użytkowników. Prezentuje się jako wyjątkowo nowoczesny, odpowiadający na potrzeby współczesnych twórców stron internetowych i rozumiejący oczekiwania internautów. Czy jednak rzeczywiście tak jest?

W tym tekście postaram się na to pytanie odpowiedzieć. Dokładnie przeanalizowałem CMS Squarespace. Omówiłem paletę jego wbudowanych narzędzi, a także dostęp do gotowych szablonów oraz integracje. Następnie przybliżyłem budowę jego interfejsu i proces budowy witryn internetowych. Na koniec pochyliłem się nad cennikiem, dostępem do alternatywnych produktów oraz najważniejszymi zaletami i wadami. Dzięki temu łatwiej będzie Ci samodzielnie ocenić, czy jest to kreator będący najlepszym wyborem dla osób w Twojej sytuacji.

Co to jest Squarespace?

Squarespace oferuje rozwiązania z zakresu projektowania, tworzenia stron WWW i ich hostingu. To amerykańska firma działająca w skali międzynarodowej. Jej czołowym projektem jest kreator stron WWW, oparty na rozwiązaniu „przeciągnij i upuść”. Pozwala w ten sposób tworzyć witryny nawet osobom bez umiejętności kodowania.

Firma powstała w 2003 roku w formie hostingu blogów. Z czasem jednak zmieniła swoją formę. Dodano do niej m.in. rozwiązania z sektora e-commerce, a także sprzedaż usług (np. domen internetowych). Ponadto Squarespace pozwala na korzystanie z wielu rozwiązań dodatkowych i udostępnia dość zaawansowaną analitykę. Gwarantuje bezpłatny certyfikat SSL oraz wsparcie techniczne.

Ogólnie rzecz biorąc, Squarespace postrzegany jest jako kreator nastawiony na twórców z branży kreatywnej. Minimalistyczny i bardzo estetyczny website builder pozwala na tworzenie nowoczesnych stron. Są one dostępne także na urządzeniach mobilnych.

Jest rozwiązaniem komercyjnym i płatnym, dostępnym w kilku wariantach cenowych. Zależnie od Twojego wyboru mogą one mieć pewne ograniczenia lub zapewniać dostęp do bardziej rozbudowanych funkcji. Dobra wiadomość jest taka, że mimo międzynarodowego charakteru jest dość przystępny cenowo. Więcej na temat kosztów korzystania z tego oprogramowania przeczytasz w sekcji poświęconej cennikowi.

Do czego służy kreator stron internetowych Squarespace?

Spoglądając z perspektywy technicznej, Squarespace należy do platform określanych jako kreatory stron WWW. W praktyce jednak – podobnie jak wiele z nich – ma w swojej ofercie znacznie więcej produktów. Oprócz samego website buildera wymienić tu można szereg narzędzi wspierających, takich jak m.in.:

Jak widzisz, Squarespace posiada bardzo rozbudowany zakres działania. Ogólnie rzecz biorąc, jest to platforma, która może posłużyć Ci do stworzenia własnego miejsca w sieci. Z jej pomocą możesz je wdrożyć, prowadzić oraz promować jego działalność.

Oczywiście możliwości tej platformy są nieco ograniczone, w porównaniu do np. najsłynniejszego CMS-a, jakim jest WordPress. Zapewnia choćby mniej integracji z narzędziami zewnętrznymi. Pojawiają się ponadto głosy, że bywa uciążliwy z perspektywy pozycjonowania (SEO). Nie daje ponadto użytkownikowi pełnej swobody i dostępu do kodu swojej witryny. Mimo to natomiast pozostaje jedną z ciekawszych opcji tworzenia własnego miejsca w sieci, która jest warta przemyślenia.

Co Squarespace oferuje użytkownikom? Funkcje

Poniżej opisałem wszystko, co Squarespace oferuje swoim użytkownikom. Skupiłem się zarówno na budowie stron internetowych, jak i ich obsłudze oraz narzędziach dodatkowych. Wszystko skupia się na pięciu głównych segmentach:

  • funkcjach związanych z tworzeniem strony internetowej,
  • funkcjach e-commerce,
  • funkcjach marketingowych,
  • indywidualnej skrzynce e-mail,
  • funkcjach do zarządzania domeną internetową.

Dodatkowo sprawdziłem również szablony Squarespace, integracje oraz wsparcie użytkowników. Są to zazwyczaj funkcje i aspekty najistotniejsze z perspektywy większości właścicieli stron internetowych.

Funkcje do tworzenia stron internetowych

CMS Squarespace przede wszystkim postrzegany jest jako kreator stron internetowych. Jest to jego główna funkcja, do której jest wykorzystywany przez użytkowników w pierwszej kolejności. Podobnie jak większość tego typu platform, nie wymaga umiejętności kodowania czy programowania. Zapewnia dostęp do gotowych szablonów, pomaga przy SEO i umożliwia tworzenie witryn o rozmaitym charakterze.

Co na tle konkurencji wyróżnia Squarespace? Opinie wskazują przede wszystkim na intuicyjną budowę kokpitu użytkownika oraz rozbudowane funkcje. Z jego pomocą możesz nie tylko budować strony, ale też np. współpracować z rozmaitymi ekspertami. Będziesz ponadto trzymać rękę na pulsie za sprawą narzędzi analitycznych, prezentujących generowane wyniki.

Na liście funkcji, które pozwolą Ci stworzyć stronę internetową i później ją kontrolować, znalazły się takie rozwiązania, jak np.:

  • przegląd i tworzenie strony internetowej – Squarespace zapewnia dostęp do wygodnego edytora oraz szeregu gotowych, darmowych szablonów. Możesz z ich pomocą zbudować własne miejsce w sieci od początku do końca. Co więcej, masz możliwość zamówienia strony WWW za pomocą Design Intelligence. To narzędzie samodzielnie wygeneruje dla Ciebie witrynę, bazując na danych dotyczących branży, w której działasz. Alternatywnie możesz oczywiście również budować strony „własnoręcznie”, korzystając z wygodnej metody „przeciągnij i upuść”;
  • szablony stron internetowych – Squarespace oferuje ponad 180 gotowych szablonów. Na ich bazie możesz tworzyć rozbudowane strony internetowe. Są one dostosowane do potrzeb użytkowników zarówno pod względem przeznaczenia witryny, jak i tematyki. Dodatkowo masz możliwość dodawania ich do swojej kolekcji. To wygodne rozwiązanie, ułatwiające późniejsze tworzenie spójnych, kolejnych miejsc w sieci. Więcej informacji na temat szablonów znajdziesz w dalszej części tekstu;
  • inteligentne projektowanie szablonów – Squarespace Blueprint AI to rozwiązanie do tworzenia stron internetowych przez sztuczną inteligencję. Z jego pomocą stworzysz unikatowy projekt, który dodatkowo będziesz w stanie spersonalizować. Atutem tego rozwiązania jest jego szeroki zakres działania. AI pomoże Ci bowiem nie tylko z projektem strony WWW, ale też przygotuje opisy SEO (np. meta description), opisy kursów czy choćby wpisy blogowe;
  • portfolio – skorzystaj z dedykowanych narzędzi do tworzenia stron internetowych typu portfolio. Do Twojej dyspozycji pozostają szablony dostosowane do różnego rodzaju działalności w rozmaitych branżach. Coś dla siebie znajdą zarówno pracownicy branż kreatywnych, jak i tradycyjnych. Możesz w nich umieścić swoje CV, jak i wprowadzić rozbudowaną galerię z wygodną opcją przeglądania projektów. To przydatna opcja, która sprawdzi się zarówno w przypadku standardowych użytkowników, jak i freelancerów czy specjalistów;
  • blogi – wiele platform firmowych prowadzi tematyczne blogi. Są one dobrym sposobem na kształtowanie wizerunku doświadczonego specjalisty. Dodatkowo wspierają procesy pozyskiwania ruchu, linkowania i przyciągania odbiorców. W Squarespace możesz stworzyć swojego własnego bloga. Dodatkowo nawet przekształcisz go w narzędzie do zarabiania pieniędzy za pomocą paywalla. Może on stanowić niezależną stronę, jak i być częścią witryny Twojej marki;
  • narzędzia analityczne – umożliwiają obserwowanie i kontrolę tego, kto odwiedza Twoją witrynę i w jaki sposób z niej korzysta. Z ich pomocą możesz śledzić ruch internautów, a także przewidywać trendy i wyciągać wnioski pozwalające na rozwój działalności. Nie jest to profesjonalne czy szczególnie zaawansowane oprogramowanie, takie jak np. Google Analytics. W pełni sprawdzi się natomiast w przypadku mniejszych czy początkujących inicjatyw;
  • zatrudnienie eksperta – Squarespace wyróżnia na tle innych platform do tworzenia stron WWW możliwość nawiązania współpracy z ekspertem. Z poziomu tego serwisu możesz znaleźć osobę, która będzie Cię wspierać w zakresie m.in.:
    • tworzenia witryny,
    • migracji,
    • poszczególnych projektów, ich audytów itd.,
    • konfiguracji kursów online,
    • UX/UI,
    • konfiguracji kalendarza,
    • konfiguracji sklepu internetowego,
    • marketingu,
    • i innych.

Przegląd funkcji e-commerce

W Squarespace możesz stworzyć stronę sprzedażową. Serwis ten nie należy do typowych platform z branży e-commerce (jak np. PrestaShop). Mimo to jednak może pomóc Ci sprzedawać produkty i usługi przez internet.

Stopień zaawansowania narzędzi związanych z tym działaniem zależy od płatnego pakietu, który wybierzesz. W tych tańszych możliwości te są dość okrojone i raczej nie sprawdzą się w przypadku typowych e-sklepów. Mogą natomiast wzbogacić Twoją stronę o niewielki sklepik.

Warto podkreślić, że mowa tu nie tylko o samej sprzedaży, ale też wszelkich rozwiązaniach z nią związanych. Z jednego poziomu możesz kontrolować planowanie sprzedaży, darowizny, fakturowanie, zarządzanie sklepem i znacznie więcej. Ponadto do Twojej dyspozycji pozostają szablony, na bazie których stworzysz stronę WWW z akcentem sprzedażowym.

W tej sekcji możesz liczyć na takie rozwiązania, jak m.in.:

  • przegląd narzędzi do handlu elektronicznego – Squarespace pozwala z poziomu jednego konta użytkownika kontrolować całą witrynę e-commerce. W zasięgu kilku kliknięć masz dostęp do wszystkich jej funkcji, narzędzi kontrolnych oraz sprzedażowych, a także rozwiązań marketingowych;
  • szablony e-commerce – kolejna odsłona darmowych szablonów udostępnianych przez Squarespace. Są one dostosowane do handlu internetowego, niezależnie od branży, w której działasz. Ich atutem jest to, że są projektowane z myślą o optymalizacji pod względem wygody obsługi. Dzięki temu możesz więc liczyć na zadowolenie swoich potencjalnych klientów. Profesjonalna i wygodna budowa może pomóc Ci się wyróżnić na tle innych platform;
  • sklepy internetowe – twórz e-sklepy w takiej formie, jaka Ci odpowiada. Zależnie od własnych preferencji możesz skupić się zarówno na ich formie desktopowej, jak i mobilnej. Squarespace zapewnia możliwość pracy w obu tych wymiarach, oferując jednocześnie automatyczną responsywność w razie potrzeby. Dodatkowo skorzystasz w nim ze wszystkich rozwiązań charakterystycznych dla platform sprzedażowych, np.:
    • nieograniczonej ilości produktów,
    • różnych wariantów produktów,
    • opinii o produktach, wystawianych przez klientów,
    • tworzenia opisów (również z pomocą AI),
    • kontroli wysyłki i realizacji zamówień,
    • zarządzania wieloma zamówieniami,
    • płatności,
    • podatków;
  • sprzedaż usług – na swojej stronie możesz oferować nie tylko produkty, ale i usługi (również te świadczone online). Stworzysz ich cennik oraz skonstruujesz zapisy czy rezerwacje, jeśli to konieczne. Dodatkowo z jednego miejsca będziesz w stanie zarządzać swoją dostępnością, zbierać informacje o uczestnikach i udostępniać formularze zapisów na nadchodzące wydarzenia;
  • planowanie wizyt – skuteczne zarządzanie pozwala na optymalizację czasu pracy. Z jednej strony minimalizuje przestoje, a z drugiej pozwala na lepsze oddzielenie kariery zawodowej od życia prywatnego. Możliwość koordynowania harmonogramu czy kalendarza z poziomu konta użytkownika przynosi dodatkową oszczędność czasu. Wspiera to ponadto komfort klientów, którzy mogą wszystko załatwić online;
  • członkostwo – chcesz, by dostęp do Twoich platform przysługiwał tylko określonej grupie członków? A może stawiasz na elitaryzm? Zamierzasz stworzyć grupę najwierniejszych odbiorców, którzy w zamian za uiszczenie opłaty otrzymają dostęp do materiałów specjalnych? Taki pomysł na biznes nie jest nowością. Mimo to nie każdy kreator oferuje narzędzia umożliwiające jego realizację. W tym przypadku możesz na nie liczyć i to w całkiem rozbudowanej formie, zapewniającej m.in.:
    • pakiety dla członków premium,
    • pakiety cenowe,
    • ograniczony dostęp do contentu,
    • kursy online,
    • śledzenie postępów uczestników,
    • narzędzia do angażowania,
    • i wiele więcej;
  • fakturowanie – nowość w Squarespace. Dzięki niemu możesz wysyłać personalizowane faktury, dopasowane do wizerunku swojej marki. Zarządzanie nimi jest realizowane z poziomu jednej platformy. Dzięki temu jest zarówno bezpieczne, jak i wygodne. Ponadto działa to na korzyść firmy, utrwalając jej wizerunek oraz zapewniając odbiorcom poczucie spójności;
  • darowizny – kolejna nowa funkcja oferowana w Squarespace. Z jej pomocą stworzysz witrynę pozwalającą na zbieranie funduszy na dowolną akcję. Pozwala w jednym miejscu zarządzać zarówno funduszami, jak i darczyńcami. Niewiele platform rozszerza swoje oferty w tym zakresie, jest to więc opcja warta uwagi;
  • zarządzanie sklepem internetowym – wbudowane narzędzia Squarespace pozwalają na nadzorowanie każdego etapu działania e-sklepu. Mowa tu zarówno o prezentacji produktu, jak i przyjęciu zamówienia, realizacji płatności czy wysyłce. Dodatkowo w jednym miejscu masz też dostęp do generowania etykiet, profili realizacji oraz przedłużenia wysyłki, jeśli to konieczne;
  • rozszerzenia e-commerce – twórcy Squarespace doskonale rozumieją, jak rozbudowane bywają biznesy e-commerce. Z tego powodu przygotowali całą zakładkę związaną z integracjami dotyczącymi tego rodzaju działalności. Więcej o integracjach opowiem w dalszej części artykułu, warto natomiast wiedzieć, że dotyczą one najróżniejszych usług, m.in.:
    • finansów,
    • wysyłki i realizacji zamówień,
    • kontroli zapasów i produktów,
    • sprzedaży oraz działań marketingowych.

Funkcje marketingowe

Squarespace oprócz tworzenia strony umożliwia także promowanie Twojej marki związanej z witryną. Podobnie jak większość platform tego typu, proponuje szereg narzędzi marketingowych, ułatwiających m.in. pozycjonowanie czy działania promocyjne. Jego atutem jest całkiem wygodny dostęp do kreatora logo oraz narzędzi analitycznych.

Warto pamiętać, że nie jest to profesjonalne narzędzie do marketingu. W związku z tym nie zapewnia rozbudowanych, zaawansowanych rozwiązań. Pozwoli Ci na budowanie marki w sieci, ale w dość ograniczonym zakresie. Do stworzenia pełnego wizerunku i realizacji skutecznych działań promocyjnych konieczne będzie skorzystanie z zewnętrznych rozwiązań. Łatwy dostęp do integracji zewnętrznych okazuje się w tym przypadku niezwykle przydatny.

W ramach promocji strony i marki, a także budowania wizerunku firmy w sieci, do Twojej dyspozycji pozostaje:

  • platforma do marketingu – Squarespace zapewnia szereg narzędzi marketingowych. Z ich pomocą możesz tworzyć i prowadzić kampanie, również przy wsparciu sztucznej inteligencji. Niestety podobnie jak w przypadku większości platform, rozwiązania te nie są aż tak zaawansowane. Zapewne konieczne będzie więc skorzystanie z serwisów zewnętrznych, choć i te wbudowane mogą stanowić wsparcie;
  • e-mail marketing – prowadź kampanie e-mailowe z poziomu Squarespace. W ten sposób możesz kontrolować komunikację ze swoimi odbiorcami, bez korzystania z zewnętrznych platform. Co więcej, do Twojej dyspozycji pozostają gotowe szablony wiadomości e-mail oraz biuletynów, które możesz edytować i dostosowywać do swoich potrzeb;
  • narzędzia SEO – przy budowaniu strony WWW możesz sięgnąć po podstawowe funkcje SEO. Dzięki nim od samego początku będziesz pracować nad projektem sprzyjającym pozycjonowaniu. W walce o wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania pomocne będą m.in.:
    • tytuły i opisy stron SEO,
    • opcja ukrycia strony przed botami internetowymi wyszukiwarek,
    • mapy witryn,
    • automatyczne oznaczanie,
    • optymalizacja mobilna,
    • czyste adresy URL;
  • narzędzia dla twórców – udało Ci się zdobyć sławę i rozpoznawalność w sieci, a teraz zastanawiasz się, co z tym zrobić? W takim razie czytaj dalej! Twórcy Squarespace przygotowali specjalne rozwiązanie dla takich twórców, wspierając ich w procesie przekształcania sławy (np, w mediach społecznościowych) na dochodowy biznes internetowy;
  • kreator logo – pozwala na stworzenie kreatywnego, unikalnego logo, bazującego na nazwie Twojej firmy. Do dyspozycji użytkowników pozostaje intuicyjny kreator, podobny do tego odpowiadającego za tworzenie witryn WWW. Nie jest co prawda tak rozbudowany, jak niektóre programy płatne. Mimo to jednak powinien wystarczyć w przypadku minimalistycznych oraz nawet średnio zaawansowanych projektów.

Profesjonalny adres e-mail

W ramach Squarespace możesz korzystać z firmowej poczty e-mail we własnej domenie internetowej. Dzięki temu nie tylko zyskasz wygodę, ale też wzmocnisz swój wizerunek profesjonalisty.

Przede wszystkim zyskasz możliwość zarządzania skrzynką z poziomu konta użytkownika. To wygodna opcja, którą zapewnia pełna integracja z Google Workspace. Dodatkowo masz dostęp do wszystkich standardowych narzędzi amerykańskiego giganta oraz pamięć masową w chmurze.

Indywidualny adres to ponadto atut z perspektywy marketingowej i PR-owej. Dzięki niemu rośnie rozpoznawalność Twojej marki. Zyskujesz przy okazji zaufanie odbiorców i umacniasz wiarygodność.

Funkcje do zarządzania domeną

Squarespace pozwala na kompleksową obsługę domen internetowych. Z poziomu swojego konta użytkownika możesz:

W ramach usługi rejestracji domeny możesz liczyć za darmo na:

Szablony Squarespace

Squarespace zapewnia dostęp do darmowych szablonów stron internetowych. Na ich bazie masz możliwość stworzenia własnego miejsca w sieci. Wszystkie elementy projektów są w pełni edytowalne, co nie wymaga kodowania. Dzięki temu możesz zmieniać je i dostosowywać do swoich potrzeb i wymagań.

Dziesiątki wzorów przygotowanych przez specjalistów zostały podzielone na kategorie zależne od ich przeznaczenia oraz tematyki. Dzięki temu łatwiej jest znaleźć wśród nich te rozwiązania, które najlepiej pasują do Twojego biznesu. Do dyspozycji masz zatem takie kategorie, jak np.:

  • typ:
    • członkostwo,
    • kursy,
    • usługi,
    • sklep internetowy,
    • one page,
    • i inne;
  • tematyka:
    • fotografia,
    • osobiste i CV,
    • podróże,
    • gastronomia,
    • i inne.

Integracje Squarespace

Squarespace na swojej stronie internetowej niestety nie prezentuje zwartej listy integracji, które umożliwia. Profesjonalistom zapewnia dostęp do API, ale osoby bez technicznej wiedzy również znajdą coś dla siebie. Łatwe połączenie możesz nawiązać z takimi narzędziami, jak m.in.:

  • Google Workspace,
  • Google Analytics,
  • Zapier,
  • Mailchimp,
  • Hotjar,
  • i wiele innych.

Wszystko to ma na celu personalizację narzędzia i dopasowanie go do indywidualnych potrzeb.

Aplikacje mobilne Squarespace

Squarespace dysponuje autorską, profesjonalną aplikacją mobilną. Została wydana w dwóch wersjach, by działać na urządzeniach z systemami:

  • Android,
  • iOS.

W obu ma bardzo minimalistyczną formę. Nie oddaje pełni funkcjonalności wersji webowej. Mimo to natomiast jest bardzo wygodna, szczególnie dla osób pracujących zdalnie. Dobrze sprawdzi się w przypadku np.:

  • wprowadzania pilnych zmian,
  • kontroli statystyk,
  • zarządzania prowadzonymi kampaniami,
  • obserwacji ruchu w witrynie,
  • nanoszenia poprawek,
  • budowy strony przez miłośników rozwiązań mobilnych.

Jak działa w wersji mobilnej Squarespace? Opinie o aplikacji są dość pozytywne, szczególnie biorąc pod uwagę liczbę pobrań. Na ponad 500 tys. użytkowników aplikacja ma 4 gwiazdki na 5 możliwych (przy wystawionych 6,28 tys. opinii). To naprawdę dobry wynik, polecam więc przetestować to rozwiązanie. Działa ono oczywiście w synchronizacji z tym samym kontem użytkownika, co na desktopie.

Support Squarespace

Squarespace oferuje szereg sposobów na wsparcie i pomoc swoim użytkownikom. Zależnie od Twoich potrzeb lub problemu, który znalazł się na Twojej drodze, możesz skorzystać z:

  • bloga,
  • centrum pomocy,
  • forum,
  • seminariów internetowych.

Dodatkowo masz możliwość bezpośredniego skontaktowania się z supportem. Osoby, które nie mają konta w serwisie, mogą skorzystać z formularza kontaktowego. Do dyspozycji użytkowników pozostaje również czat na żywo z asystentem AI. Jest dostępny z poziomu panelu klienta – po naciśnięciu dymku czasu znajdującego się w prawym dolnym rogu ekranu.

Co istotne, zarówno support, jak i materiały edukacyjne oraz centrum pomocy, nie są obsługiwane w języku polskim. Domyślnie są one po angielsku. Skorzystanie z translatora powinno natomiast rozwiązać ten problem.

Jak Squarespace działa w praktyce?

Squarespace to kompleksowe i dobrze przemyślane narzędzie. Nic zatem dziwnego, że korzystanie z niego jest płatne. Na swojej stronie twórcy proponują natomiast bezpłatny 14-dniowy okres próbny. Doskonale nadaje się do testowania tego oprogramowania przed wykupieniem jednego z planów płatnych. Ja również posłużyłem się tym wariantem, aby w tej recenzji zaprezentować Ci, jak ono działa w praktyce.

Aby rozpocząć okres testowy, na stronie głównej narzędzia naciśnij przycisk „Get started” lub przejdź do cennika i w nim zadeklaruj chęć wypróbowania oprogramowania. Następnie postępuj zgodnie z poniższymi krokami:

  1. odpowiedz na pytania umożliwiające dostosowanie serwisu do potrzeb właścicieli firm. Dotyczą one m.in.:
    • tematyki i tego, co użytkownicy będą robić w Twojej witrynie,
    • Twoich głównych celów;
  2. wybierz szablon;
  3. przejdź na tworzenia strony WWW, zaczynając od danego projektu.

Rozpoczęcie pracy wymaga założenia konta w serwisie. Następnie na podany adres e-mail otrzymasz link do swojej witryny. Proces budowy witryny internetowej opisałem w dalszej części artykułu.

Interfejs Squarespace – przegląd

Po zalogowaniu na swoje konto Squarespace możesz swobodnie zarządzać stroną internetową. Od razu na Twoim ekranie pojawi się witryna w wersji tradycyjnej oraz mobilnej. Do Twojej dyspozycji oddane zostają też wszystkie narzędzia dostępne w wybranym pakiecie. Widok podzielony jest na trzy części:

  • menu górne – ma bardzo minimalistyczną formę. Znajdziesz w nim opcje pozwalające na ogólne zarządzanie witryną. Znalazła się tam zatem pozycja strony, widok mobilny i desktop oraz możliwość zmiany stylów. Ponadto możesz w tym miejscu przetestować podgląd swojego dzieła w określonej wielkości okna;
  • menu boczne (z lewej strony) – intuicyjny układ menu prezentującego spis wszystkich dostępnych funkcji w jednym miejscu. Na samej górze znajdziesz ikonę serwisu prowadzącą do widoku głównego oraz skrót wyszukiwarki. Poniżej natomiast do Twojej dyspozycji pozostają takie rozwiązania, jak:
    • strona internetowa:
      • strony,
      • style,
      • aktywności,
    • produkty i usługi,
    • fakturowanie,
    • zawartość i członkostwo,
    • darowizny,
    • planowanie,
    • marketing,
    • kontakty,
    • analytics,
    • finanse;
  • widok główny – prezentuje przegląd zawartości wybieranych przez Ciebie podstron z menu oraz stan tworzonej witryny WWW. Z jego poziomu możesz wprowadzać na swojej stronie internetowej dowolne zmiany. Wszystko za pomocą funkcji „przeciągnij i upuść” oraz standardowych edytorów.

Dodatkowo w dolnej części bocznego menu widoczne są funkcje dodatkowe. Znajdziesz tam:

  • odnośnik do swojego profilu,
  • kontakt z pomocą Squarespace (odnośnik do sekcji support Help Center),
  • opcje personalizujące menu boczne,
  • ustawienia ogólne, dotyczące:
    • strony internetowej – odpowiada za dostępność i język witryny. Ułatwia zarządzanie mediami społecznościowymi i linkami do nich. Możesz kontrolować z tego poziomu roboty, określać preferencje blogowe oraz importować i eksportować treści;
    • domeny internetowej i poczty e-mail – CMS Squarespace zapewnia bezpłatną domenę (za pomocą swoich subdomen). Alternatywnie możesz z tego poziomu kupić własny adres lub sprowadzić ten, który masz już wykupiony. Połączysz tu ponadto swoje konto z Google Workspace;
    • powiadomień dla klientów – pozwala tworzyć powiadomienia pojawiające się w ramach funkcjonowania Twojej strony internetowej;
    • sprzedaży – prezentuje wszystkie informacje biznesowe z zakresu działalności e-commerce, jakie prowadzisz na swojej stronie WWW. Znajdziesz tu listę funkcji związanych m.in. z płatnościami, podatkami, kasami, wózkami, alertami, odbiorami czy opiniami o produktach;
    • marki – odpowiada za funkcje skupione na tożsamości marki. Pozwala zarządzać informacjami o firmie, które są wykorzystywane przez sztuczną inteligencję do tworzenia contentu;
    • marketingu – CMS Squarespace posiada narzędzia ułatwiające marketing strony internetowej. Odpowiadają one za dwie sekcje:
      • pozycjonowanie / SEO,
      • korzystanie z mediów społecznościowych do promocji (np. Piksel Meta);
    • narzędzi innych firm – odpowiada za integracje z rozwiązaniami zewnętrznymi. Pozwala na łączenie kont z mediów społecznościowych czy wdrażanie rozszerzeń i innych narzędzi;
    • uprawnień i własności – chcesz dowiedzieć się, jakie uprawnienia mają Twoi pracownicy lub przypisać im nowe role? Zrobisz to z poziomu tej funkcji;
    • rozliczeń – w jednym miejscu zbiera informacje o Twoich płatnościach, subskrypcjach oraz fakturach. Umożliwia kontrolę rozliczeń z platformą;
    • narzędzi programistycznych – zewnętrzne klucze API, konfigurowanie narzędzi ochronnych czy mapowanie adresów URL. Znajdziesz w tym miejscu także certyfikat SSL, który w darmowej wersji CMS Squarespace przypisuje każdej stronie.

Jak stworzyć stronę za pomocą Squarespace? Instrukcja

Masz konto w Squarespace, ale nie chcesz dalej tworzyć strony wybranej podczas zakładania konta? A może masz nowy projekt i musisz zacząć pracę nad swoją witryną od początku? Nie ma żadnego problemu, dostęp do takiej funkcji jest na wyciągnięcie ręki.

Aby wyjść z narzędzia do edycji aktualnej witryny, naciśnij po prostu ikonę swojego konta użytkownika. Znajdziesz ją w dolnym lewym rogu ekranu. U mnie ma ona formę niebieskiego kółka z dużą literą „P”.

System przekieruje Cię do panelu użytkownika. Za każdym razem, gdy tam wejdziesz, czekać będą na Ciebie wszystkie zaktualizowane witryny, nad którymi aktualnie pracujesz. W moim przypadku jest oczywiście tylko jedna, którą przed chwilą stworzyłem. Na tej stronie możesz wyrazić chęć uruchomienia nowego projektu. Aby to zrobić, naciśnij przycisk „Stwórz stronę internetową”. Znajdziesz go po prawej stronie ekranu, nad wszystkimi swoimi inicjatywami.

Teraz rozpocznie się proces przypominający ten, który miał miejsce po otwarciu nowego konta użytkownika. Możesz go pominąć i przystąpić do pracy od razu lub ponownie podać wszystkie dane dotyczące nowego projektu. Im dokładniej określisz wizję swojej przyszłej strony, tym trafniejsze podpowiedzi jest w stanie zaprezentować Ci platforma.

Po zaznaczeniu odpowiedzi lub pominięciu dwóch pytań na Twoim ekranie pojawi się spis szablonów. Wybierz jeden z nich, aby:

  • zobaczyć, jak wygląda strona w wersji demo, stworzona na bazie danego wzoru,
  • przystąp od razu do pracy, wykorzystując dostępne szablony.

Nowy projekt zostanie automatycznie dodany do Twojego kokpitu. Możesz wracać do jego edycji w dowolnym momencie. Wszelkie wprowadzane w nim zmiany będą automatycznie zapisywane. Masz ponadto możliwość dodawania szablonów do sekcji „Ulubione”. Dzięki temu łatwiej będzie Ci je znaleźć w przypadku tworzenia przyszłych witryn.

Ile kosztuje Squarespace? 4 plany cenowe

CMS Squarespace nie jest rozwiązaniem darmowym. Ma on formę abonamentową. Dostęp do niego możesz wykupić z góry na rok lub na miesiąc. W tym pierwszym przypadku stawki są znacznie bardziej opłacalne, na nich więc się skupię. Oczywiście w ramach każdego z dostępnych pakietów możesz skorzystać z 14-dniowego okresu próbnego. Polecam tę opcję, by przetestować narzędzie w praktyce, przed podjęciem decyzji.

Do Twojej dyspozycji są cztery komercyjne pakiety cenowe:

  • Personal – kosztuje 16 dolarów miesięcznie. Z jego pomocą stworzysz stosunkowo niewielką, niezbyt rozbudowaną stronę internetową. Jest raczej skierowany do osób początkujących lub biznesów działających na niewielką skalę. W jego ramach zyskujesz dostęp do funkcji pozwalających na:
    • budowę własnej witryny internetowej:
      • strona zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych,
      • dostęp do darmowych szablonów,
      • bezpłatna domena niestandardowa;
    • sprzedaż produktów i usług (możliwość wystawiania faktur za darmo);
    • akceptację płatności (brak opłat transakcyjnych od wystawianych faktur);
  • Business – kosztuje 23 dolary miesięcznie. Dobry w przypadku bardziej rozbudowanych i profesjonalnych stron WWW. Oprócz wszystkiego, co zapewnia plan osobisty, oferuje też:
    • zaawansowaną analitykę strony internetowej,
    • sprzedaż produktów i usług,
    • finalizację zakupów w domenie,
    • 3 proc. opłaty transakcyjnej od transakcji w sklepie internetowym;
  • Commerce Basic – kosztuje 28 dolarów miesięcznie. Opcja dla rozbudowanych sklepów internetowych o większym zasięgu. Nie jest to najtańsza opcja, ale oprócz wszystkich funkcji z planu Business zapewnia też:
    • rozbudowany merchandising,
    • brak opłaty transakcyjnej od transakcji w sklepie internetowym;
  • Commerce Advanced – kosztuje 52 dolary miesięcznie. Rozwiązanie dla najbardziej wymagających użytkowników. Doskonałe w przypadku sprzedaży większej ilości produktów i usług na szeroką skalę. Oferuje wszystkie funkcje planu Business, a dodatkowo również:
    • zaawansowane narzędzie do kontroli wysyłki,
    • zaawansowane narzędzie do tworzenia i kontroli rabatów,
    • sprzedaż subskrypcji.

Dodatkowo, dla użytkowników zaawansowanych, przygotowany został plan niestandardowy. Nazywa się Squarespace Enterprise i przygotowano go z myślą o potężnych zespołach działających w internecie na ogromną skalę. Zakres jego działania oraz cena są ustalane indywidualnie po kontakcie z konsultantem i ustaleniu potrzeb klienta.

Squarespace vs alternatywne rozwiązania

W internecie nie brakuje kreatorów stron internetowych oraz serwisów z branży e-commerce. Na wstępie wymienić można choćby WordPressa i obecnego w nim Gutenberga albo (zewnętrznie) Elementora. Nie jest to jednak jedyna opcja niewymagająca kodowania. Oprócz opisywanego w tym artykule Squarespace możesz sięgnąć również m.in. po:

Dokładne porównanie najlepszych kreatorów stron internetowych znajdziesz w moim artykule: Kreatory stron WWW — poradnik i porównanie. Każde z tych narzędzi ma darmową wersję próbną w formie okresu testowego. Warto z nich skorzystać, sprawdzając wszystkie dostępne opcje po kolei. Dzięki temu zorientujesz się, która z nich najbardziej Ci odpowiada i jest najwygodniejsza w obsłudze.

Squarespace – opinie użytkowników

Co internauci myślą o Squarespace? Opinie publikowane na jego temat w internecie są dość pozytywne. Wiele osób podkreśla natomiast, że jest to narzędzie przeznaczone raczej dla małych i (co najwyżej) średnich firm. Chwalona jest za to jego wygodna obsługa i oczywiście brak konieczności kodowania. Użytkowników cieszy możliwość promocji w mediach społecznościowych oraz to, że od razu otrzymują darmową domenę wraz z certyfikatem SSL.

Z drugiej strony jednak nietrudno znaleźć głosy krytykujące tę stronę. Negatywne komentarze dotyczą m.in. ograniczonej liczy dostępnych metod płatności oraz dość przeciętnie rozbudowanego systemu analitycznego. Ponadto pojawiają się sugestie, że twórcy powinni popracować nad sekcją promocyjną oraz marketingową. One jednak często są mankamentem tego rodzaju platform i stanowię jedynie dodatek. Lepiej więc od razu nastawić się na konieczność wykupowania i obsługi reklam w innym miejscu.

Zalety i wady Squarespace

Zalety Squarespace

  • wiele darmowych szablonów,
  • intuicyjny interfejs,
  • możliwość korzystania z narzędzia w wersji mobilnej,
  • możliwość stworzenia strony samodzielnie od podstaw,
  • budowa stron WWW bez potrzeby kodowania,
  • narzędzia marketingowe,
  • zarządzanie fakturami i tworzenie spersonalizowanych dokumentów,
  • narzędzia analityczne,
  • narzędzia do zarządzania darowiznami,
  • rozbudowane narzędzia do wdrażania członkostwa;
  • kilka opcji cenowych do wyboru,
  • kreator logo,
  • możliwość zatrudnienia eksperta,
  • liczne integracje (w tym połączenie z Google Workspace, wraz z profesjonalną obsługą firmowej skrzynki pocztowej),
  • 14-dniowy okres próbny,
  • aplikacje mobilne Squarespace dostępne na różnych systemach,
  • rozwiązania finansowe i rozliczeniowe.

Wady Squarespace

  • brak polskojęzycznego supportu i polskiej wersji platformy,
  • dość ograniczone narzędzia marketingowe i analityczne,
  • niezbyt rozwinięte narzędzia do SEO,
  • ograniczone funkcjonalności e-commerce,
  • za mało zaawansowane opcje dla najpotężniejszych serwisów.

Czy warto skorzystać z Squarespace?

Opinie na temat platform umożliwiających tworzenie stron WWW zazwyczaj są podzielone. Nie inaczej jest w przypadku Squarespace – część użytkowników je poleca, a inni radzą szukać alternatywy. Moim zdaniem jednak jest to serwis, który warto przetestować. Ma wiele mocnych stron, jak choćby bardzo intuicyjny interfejs czy nowoczesne szablony. Ułatwia optymalizację SEO, zapewnia podstawy marketingowe oraz sprawną sekcję supportu.

Rzeczywiście jednak nie jest to rozwiązanie idealne. Zdecydowanie nie sprawdzi się w przypadku najbardziej wymagających użytkowników oraz potężnych firm. Powinien za to zadowolić w pełni freelancerów oraz małych czy średnich przedsiębiorców. To samo tyczy się jednak większości platform z tej branży, nie jest to więc szczególnie zaskakujące. Polecam skorzystać z jego bezpłatnego okresu próbnego, sprawdzić jego możliwości i porównać go z innymi serwisami dostępnymi na rynku. Na tej podstawie łatwiej będzie Ci znaleźć najlepszą opcję, dopasowaną również do Twoich możliwości finansowych.

Ocena ogólna
7.45 /10