🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

25 min. czytania

Jak założyć sklep internetowy WordPress (WooCommerce)? Instrukcja

WooCommerce

Fot. MM

Instrukcja krok po kroku zakładania sklepu internetowego na WordPress (WooCommerce). Uruchom własny sklep na WP bez problemów.

Spis treści
WooCommerce

Chcesz założyć sklep internetowy na WordPress WooCommerce? Ta instrukcja przeprowadzi Cię przez ten proces krok po kroku. Skonfigurujesz z nią swoje miejsce w sieci, zadbasz o motyw, produkty, wygląd sklepu, a nawet kwestie marketingowe.

Wielu osobom wydaje się, że sklep internetowy na WordPress jest rozwiązaniem dla profesjonalistów. W końcu trzeba samodzielnie go zainstalować, skonfigurować i odpowiednio przygotować dla klientów. Do tego dochodzą metody płatności, dodawanie produktów, metody wysyłki i wiele innych „problemów”. W praktyce jednak cały proces wcale nie jest tak trudny, jak mogłoby się wydawać. Mój poradnik przeprowadzić Cię przez niego krok po kroku – od instalacji wtyczki, aż po rozwiązania z zakresu promocji.

1. Instalacja WordPress

Większość hostingów umożliwia błyskawiczną instalację WordPressa za pomocą Installatrona. Po zalogowaniu się na swoje konto użytkownika poszukaj opcji pozwalającej na dodawanie aplikacji. Następnie wybierz z nich pożądanego CMS-a i zainicjuj proces instalacji. Zwykle nie zajmuje to więcej niż zaledwie kilka minut.

Oprócz automatycznej instalacji możesz również zdobyć WordPressa:

  • poprzez instalację manualną,
  • poprzez instalację za pomocą SSH i WP-CLI.

Szczegółowe instrukcje każdego z tych sposobów znajdziesz w moim poradniku: Jak zainstalować WordPressa? 3 sposoby KROK PO KROKU.

2. Instalacja WooCommerce

Po zalogowaniu do swojego WordPressa przejdź do zakładki „Wtyczki” w menu po lewej stronie. Z jej poziomu możesz wyszukać i zainstalować wtyczkę WooCommerce.

Instalacja wtyczki WooCommerce przebiega dokładnie tak samo, jak wszystkich innych pluginów. Kliknij przycisk „Dodaj wtyczkę” znajdującą się na górze strony. Następnie we wbudowanej wyszukiwarce wpisz „WooCommerce„. Po pojawieniu się odpowiedniego rozwiązania naciśnij „Zainstaluj„.

Instalacja nie powinna zająć więcej niż kilka sekund. Następnie kliknij „Włącz” i gotowe. System teraz automatycznie przekieruje Cię do wstępnego konfiguratora sklepu WordPress. Możesz teraz rozpocząć ten proces w uproszczonej formie (przycisk „Skonfiguruj sklep”) lub przeprowadzić go samodzielnie później (przycisk „Pomiń konfigurację”).

Poniżej omówiłem pierwszą z wymienionych opcji. W ten sposób możesz założyć sklep internetowy wstępnie dopasowany do Twoich oczekiwań.

Dane sklepu WordPress WooCommerce

Najpierw odpowiedz na pytanie dotyczące swojego doświadczenia. Określ, czy jesteś osobą początkującą, masz już swój sklep lub też tworzysz go dla klienta. Następnie podaj podstawowe dane na jego temat:

  • nazwę,
  • ogólną kategorię sprzedawanych produktów,
  • lokalizację (kraj),
  • swój adres e-mail.

Bezpłatne funkcje sklepu WooCommerce

Następnie WooCommerce zaoferuje Ci możliwość instalacji aplikacji współpracujących z tą wtyczką. Mogą one dotyczyć rozmaitych sekcji związanych z działalnością e-sklepu. W moim przypadku są to m.in. funkcje mediów społecznościowych czy autorskiego systemu płatności WooPayments.

Ten krok akurat polecam pominąć. Instalując wtyczkę WooCommerce, skup się w pierwszej kolejności na poprawnej i kompleksowej konfiguracji sklepu. Dopiero później ewentualnie rozbudowuj paletę pluginów o niezbędne Ci rozwiązania. W ten sposób unikniesz niepotrzebnego obciążania swojego WordPressa. Często zresztą lepiej najpierw porównać wtyczki sugerowane przez WooCommerce z innymi opcjami dostępnymi na rynku. Niewykluczone, że samodzielnie znajdziesz coś lepiej pasującego do Twoich planów.

3. Podstawowa konfiguracja sklepu WordPress WooCommerce

Po przejściu wszystkich kroków wstępnego przygotowania platformy zostanie ona otwarta w Twoim WordPressie. Tam też znajdziesz przewodnik, który pomoże Ci skonfigurować sklep internetowy na WordPress. To podstawowy proces, który opiera się na pięciu głównych krokach:

  1. personalizacji sklepu WooCommerce,
  2. dodawaniu produktów,
  3. płatnościach (sugerowane rozwiązanie WooPayments),
  4. naliczaniu podatków,
  5. uruchomieniu sklepu WordPress.

Na tym etapie Twój sklep internetowy na WordPress ma już bardzo podstawową strukturę. Możesz sprawdzić, jak wygląda, naciskając przycisk „Podejrzyj sklep”. Znajdziesz w nim jednak tylko nazwę, tytuł oraz domyślne zakładki, wygenerowane przez CMS (koszyk, moje konto, sample page, sklep i zamówienie).

Personalizacja sklepu WordPress

Pierwszym krokiem przybliżającym Cię do prowadzenia sklepu internetowego jest jego personalizacja. Możesz zrobić to na dwa sposoby:

  • dostosować swój motyw do własnej wizji – w ten wersji możesz edytować motyw, który masz już zainstalowany na swoim WP. Dopasujesz zarówno jego kolory, jak i fonty czy całą strukturę witryny;
  • wybrać nowy motyw – na platformie WordPress dostępnych jest wiele motywów, które pozwolą Ci stworzyć i prowadzić sklep internetowy. Ja w tej instrukcji posłużyłem się Astrą, ale możesz sprawdzić też inne rozwiązania.

Każdy motyw ma swój własny panel personalizacji. Zawsze jednak powinny znajdować się w nim opcje pozwalające zmienić wygląd sklepu. W przypadku Astry są tam takie rozwiązania, jak:

  • global,
  • header builder,
  • breadcrumb,
  • blog,
  • page,
  • sidebar,
  • footer builder,
  • WooCommerce,
  • site identity,
  • menu,
  • widżety,
  • ustawienia strony głównej,
  • dodatkowy CSS.

Korzystając z nich, zmieniaj wygląd poszczególnych elementów w taki sposób, by stworzyć sklep internetowy, o jakim marzysz. Atutem tego narzędzia, opartego na Elementorze, jest to, że nie wymaga od użytkownika znajomości kodowania. Wszystkie zmiany realizowane są za pomocą metody „przeciągnij i upuść”. Dzięki temu w czasie rzeczywistym widzisz wszystkie wprowadzane modyfikacje.

Dodawanie produktów

Skoro chcesz założyć sklep internetowy, to bez wątpienia wiesz już, co będziesz w nim sprzedawać. Drugi krok konfiguracji WordPressa WooCommerce skupia się zatem przede wszystkim na zawartości produktowej platformy.

Pierwszym ruchem jest określenie rodzaju sprzedawanych rzeczy. Do wyboru masz m.in.:

  • produkty fizyczne,
  • produkty z wariantami,
  • powiązane ze sobą (grupowe),
  • produkty cyfrowe,
  • zewnętrzne (z odnośnikami na zewnętrzną witrynę).

Alternatywnie możesz również zaimportować produkty sprzedawane już w innych miejscach lub towary drukowane na żądanie.

Po wyborze jednej z opcji (na potrzeby instrukcji wybrałem produkt fizyczny) system przekieruje Cię do strony produktów. Tutaj możesz wprowadzić wszystkie informacje, które powinny pojawić się na karcie danego towaru. Pamiętaj, że to właśnie zobaczą Twoi klienci. Jako właściciel sklepu musisz więc szczególnie zadbać o tę zawartość. Możesz tu uzupełnić:

  • nazwę produktu,
  • opis,
  • dodać multimedia,
  • ustawić obrazek produktu,
  • dodać galerię,
  • dodać kategorię (lub stworzyć nową),
  • dodać tagi,
  • wprowadzić dane towaru:
    • cenę,
    • cenę promocyjną,
    • rodzaj produktu (wirtualny, do pobrania itp.),
    • określić parametry zarządzania stanem magazynowym,
    • określić wymiany i klasę wysyłkową,
    • ustalić up-sell i cross-sell,
    • zamieścić informacje dodatkowe,
    • włączyć i wyłączyć opinie o produkcie;
  • sporządzić krótki opis.

Po uzupełnieniu wszystkich informacji wystarczy tylko nacisnąć „Opublikuj” i gotowe. Nowy produkt od razu zobaczysz również na swojej stronie WWW.

Płatności

Kolejnym krokiem konfiguracji sklepu WordPress jest zadbanie o płatności. Tylko w ten sposób potencjalni klienci będą mogli kupować Twoje produkty. Pieniądze zasilą Twoje konto, a biznes online zacznie przynosić zyski.

Do sklepu WordPress WooCommerce system sugeruje skorzystanie z WooPayments. Irytujące jest to, że wtyczka ta pobiera się automatycznie, gdy tylko przejdziesz do kolejnego kroku konfiguracji. Na szczęście możesz to ominąć, przechodząc do zakładki strony „Płatności” w bocznym menu. Tam znajdziesz różne rozwiązania, takie jak np.:

  • Stripe,
  • PayPal Payments,
  • prosty przelew bankowy,
  • płatność gotówką przy odbiorze i inne.

Nieco inaczej wygląda wdrożenie na platformie WordPress polskich bramek płatniczych. Nie są one automatycznie sparowane z WooCommerce. Aby je aktywować, najpierw właściciel sklepu musi go zarejestrować u konkretnego operatora. Dopiero po przejściu pozytywnej weryfikacji zyska możliwość instalacji dedykowanej wtyczki. Co istotne, do otrzymania zgody na korzystanie z takich rozwiązań wymagany jest regulamin sklepu internetowego.

Podatki

Proces zarządzania sklepem internetowym nie może obyć się bez rozliczeń podatkowych. Domyślnie w WooCommerce możesz skorzystać z czterech opcji:

  • WooCommerce Tax,
  • Stripe,
  • ręcznej konfiguracji podatków,
  • rezygnacji z podatków od sprzedaży (jeśli to możliwe w Twojej sytuacji).

Uruchomienie sklepu

Po wprowadzeniu wszystkich niezbędnych danych i załatwieniu kwestii rozliczeniowych czy podatkowych możesz uruchomić swój własny sklep internetowy. Jest to ostatni krok w samouczku przygotowanym przez wtyczkę. Możesz z jego poziomu sprawdzić wykonanie kluczowych zadań, a następnie opublikować witrynę.

Gdy to zrobisz, Twoja witryna internetowa pojawi się w sieci. Wtedy też będzie możliwe rozpoczęcie pracy nad jej widocznością w wyszukiwarce Google. Przyjdzie też czas na działania promocyjne i marketingowe pozwalające pozyskiwać nowych klientów. Wszystko, co musisz zrobić, to tylko nacisnąć niebieski przycisk „Uruchom swój sklep„.

Polecam jednak na razie wstrzymanie się z tym krokiem. Przed opublikowaniem sklepu WordPress warto jeszcze przyjrzeć się jego konfiguracji zaawansowanej. To pomoże Ci lepiej dostosować go do swoich potrzeb i poprawić jego efektywność.

4. Zaawansowana konfiguracja sklepu WooCommerce

Zakładanie sklepu dostosowanego do indywidualnych preferencji sprzedającego i odbiorców nie należy do najszybszych. Efekty jednak mogą być bardzo satysfakcjonujące, bo od samego początku zyskasz przychylność klientów. Dobre pierwsze wrażenie robi się tylko raz, polecam więc poświęcić nieco czasu na zaawansowaną konfigurację.

Rozwiń w lewym bocznym menu zakładkę WooCommerce i wybierz „Ustawienia„. Tam znajdziesz szereg zakładek precyzujących działanie sklepu WordPress, jego najważniejsze cechy i wiele istotnych elementów. Poniżej przyjrzałem się dokładniej ich zawartości i możliwościom.

Ogólne

Precyzuje podstawowe zasady działania i zbiera informacje na temat sklepu WordPress. Z poziomu tej zakładki możesz wprowadzić:

  • dane adresowe sklepu,
  • lokalizację sprzedaży,
  • lokalizację wysyłki,
  • domyślną lokalizację klienta,
  • włączenie stawek podatkowych i obliczeń,
  • włączenie kuponów,
  • włączenie obliczania rabatów kuponów kolejno,
  • walutę,
  • pozycję symbolu waluty,
  • separatory,
  • liczby cyfr po przecinku.

Produkty

Z poziomu tej zakładki możesz wpływać na strony produktów. Modyfikacje wprowadzane w ten sposób oddziałują na cały sklep internetowy, a nie konkretne produkty. Dzięki temu Twój biznes e-commerce ma spójną budowę. Znajdziesz tu m.in.:

  • bazową stronę sklepu WordPress (może być to strona główna, ale też np. koszyk czy zamówienie),
  • szczegóły dodawania do koszyka (przekierowanie po dodaniu produktu czy włączanie przycisków w technologii AJAX),
  • obrazki zastępcze,
  • jednostki miary,
  • włączanie opinii i ocen produktów.

Wysyłka

Ta sekcja jest podzielona na trzy podstrony:

  • strefy wysyłki – możesz tutaj określić region (lub regiony), do którego zamierzasz wysyłać swoje produkty. Dopasujesz do nich metody wysyłki, które następnie zobaczy odbiorca z danej lokalizacji;
  • ustawienia wysyłki – zapewnia dostęp do takich możliwości, jak:
    • kalkulator wysyłki na stronie koszyka,
    • pokazywanie lub ukrywanie kosztów wysyłki przed wpisaniem adresu,
    • domyślny adres wysyłki,
    • tryb debugowania;
  • klasy – pozwala na stworzenie różnych klas wysyłki w zależności od wybranej grupy produktów (np. ciężkich lub dużych, wymagających wyższych opłat pocztowych).

Płatności

Zawartość tej zakładki pokrywa się z podstroną „Płatności”, którą opisywałem już wcześniej. Daje też dostęp do tych samych metod, co w podstawowej konfiguracji sklepu WordPress. Włączysz z tego poziomu:

  • WooPayments,
  • przelewy bankowe,
  • płatności czekiem,
  • płatności za pobraniem.

Dodatkowo zawiera bezpośrednie odnośniki do innych pośredników płatności, z których usług możesz skorzystać.

Konta i prywatność

Twój sklep internetowy odwiedzi bez wątpienia wielu użytkowników. Dokonując zamówień, będą musieli wprowadzać liczne dane na swój temat – zarówno osobowe, jak i adresowe. Musisz zatem zadbać o ich bezpieczeństwo oraz prywatność.

Druga kwestia to konta użytkowników sklepu WordPress. Dzięki temu zbudujesz trwalszą relację z odbiorcami i będziesz mógł liczyć na ich powrót. Z drugiej strony zapewnisz im też wygodę. Nie będą musieli np. wpisywać za każdym razem swojego adresu czy łatwiejszy będzie proces śledzenia realizacji zamówienia.

O te i szereg innych kwestii zadbasz z poziomu tej zakładki, gdzie znalazły się takie rozwiązania, jak np.:

  • zamówienie składane przez gościa,
  • logowanie podczas realizacji zakupu,
  • możliwość tworzenia kont przez klientów,
  • opcje tworzenia konta,
  • zarządzanie prośbami o usunięcie konta,
  • polityka prywatności rejestracji,
  • polityka prywatności zamówień,
  • zachowywanie danych osobowych.

E-maile

Proces zarządzania sklepem, podobnie jak korzystanie z niego, wiąże się z odbieraniem wielu wiadomości e-mail. Będąc właścicielem takiego biznesu, musisz stale trzymać rękę na pulsie w dwóch kontekstach:

  • otrzymywanych wiadomości – mowa tu głównie o powiadomieniach dotyczących działalności sklepu WordPress. Dzięki nim dowiesz się o wszelkich zmianach, które są istotne z perspektywy właściciela;
  • wiadomości wysyłanych do klientów – pełnią zarówno funkcję informacyjną, jak i marketingową. Stanowią podstawę udanej komunikacji z odbiorcą. Jednocześnie zwiększają rozpoznawalność marki i zachęcają do ponownych zakupów.

Z poziomu tej zakładki możesz zarządzać odbiorcami i typem treści dotyczącymi maili zawierających m.in.:

  • nowe zamówienia,
  • anulowane zamówienia,
  • wstrzymane zamówienia,
  • notki dla klientów,
  • szczegóły zamówień,
  • zasady zwrotów,
  • informacje o nowym koncie,
  • resety haseł,
  • i wiele innych.

Oprócz tego znajdziesz tu również wiele rozwiązań przydanych nadawcy wiadomości e-mail. Zmienisz nazwę nadawcy i adres e-mail podawany jako nadawca. Ponadto zaprojektujesz szablon maila, wraz z jego najważniejszymi cechami, jak np.:

  • obrazek w nagłówku,
  • podstawowy kolor,
  • kolor tła,
  • kolor witryny,
  • kolor tekstu,
  • tekst stopki,
  • kolor tekstu stopki.

Integracja

To zakładka związana z geolokalizacją MaxMind. Jest to usługa pozwalająca na rozpoznanie, skąd pochodzi dany adres IP. Jest to istotne w kontekście ustalania warunków kosztów transportu przesyłki.

Widoczność witryny

To wbudowane narzędzie automatycznie wprowadzające tzw. zaślepkę w miejscu Twojej strony internetowej. Z jego pomocą możesz ustawić różne tryby jej widoczności, np.:

  • już wkrótce – gdy witryna jest ukryta przed odwiedzającymi. Możesz trzymać ją ukrytą za warstwą „Wkrótce dostępna”:
    • tylko do stron sklepu (wtedy reszta witryny pozostaje widoczna),
    • i udostępniać wyłącznie za pomocą prywatnego odnośnika.

Gdy budowa sklepu WordPress dobiegnie końca, z poziomu tej zakładki możesz pokazać go światu. Wystarczy wtedy, że naciśniesz znacznik „Produkcja” i klikniesz „Zapisz zmiany„. Witryna stanie się widoczna dla odwiedzających.

Zaawansowane funkcjonalności i regulamin sklepu internetowego WordPress

Możesz z tego miejsca modyfikować swój sklep internetowy na wielu poziomach. Umieszczone tu zostały opcje podzielone na pięć głównych kategorii:

  • Ustawienia strony – pozwala zarządzać wieloma istotnymi aspektami działalności sklepu, odpowiedzialnymi za np.:
    • prawidłowe kierowanie użytkowników do płatności,
    • przeprowadzanie specyficznych akcji na stronach kont za pomocą punktów końcowych,
    • punktów końcowych kont;
  • REST API – pozwala na dodanie klucza REST API. Dzięki temu zyskasz dostęp do zewnętrznych aplikacji i narzędzi umożliwiających przeglądanie i zarządzanie danymi sklepu;
  • Webhooki – umożliwia tworzenie powiadomień o zdarzeniach wysyłanych na wybrane adresy URL;
  • WooCoomerce.com – dotyczy zbierania danych użytkowania przez WooCommerce i wprowadzanie sugestii w ramach pluginu;
  • Funkcje – prezentuje nowe funkcje, które twórcy sukcesywnie wdrażają w celu usprawnienia zarządzania sklepem. W chwili tworzenia tego artykułu są tu takie opcje, jak np.:
    • Analityka WooCommerce,
    • metody przechowywania danych zamówień (wydajne przechowywanie),
    • limit stawek zamówień,
    • atrybucja zamówień,
    • i wiele innych.

5. Zarządzanie produktami w sklepie WooCommerce

Zakładanie sklepu to oczywiście nie koniec pracy przedsiębiorcy internetowego. W końcu musisz jeszcze zapełnić go produktami, które zamierzasz sprzedawać swoim klientom.W przypadku WooCommerce proces ten nie jest szczególnie skomplikowany. System zapewnia Ci też ogromne możliwości personalizacji kart towarów.

Wszystko odbywa się z panelu strony WordPress. Po zalogowaniu najedź na opcję „Produkty” w lewym bocznym menu. Następnie wybierz „Wszystkie produkty„. System przeniesie Cię do podstrony prezentującej cały asortyment, jakim dysponuje Twój sklep internetowy.

Tabela zawierająca wszystkie produkty prezentuje również najważniejsze dane na ich temat, takie jak:

  • zdjęcie,
  • nazwa,
  • SKU (unikalny identyfikator ułatwiający zarządzanie asortymentem),
  • stan magazynowy,
  • cena,
  • kategorie,
  • tagi,
  • marki,
  • oznaczenie gwiazdką,
  • data publikacji.

Dodawanie produktów do sklepu internetowego WordPress WooCommerce

Po przeanalizowaniu widoku tej podstrony zapewne już się domyślasz, jak przebiega proces dodawania produktów do sklepu WooCommerce. Aby to zrobić, naciśnij niebieski przycisk „Dodaj produkt„. Znajdziesz go w górnej części ekranu. Alternatywnie możesz również importować listę towarów z innego miejsca, jeśli taką dysponujesz.

System przekieruje Cię do okna pozwalającego na dodanie nowego produktu. Wygląda ona bardzo podobnie do standardowego edytora wpisów na stronę WordPress. To ułatwia jej obsługę. Możesz z jej poziomu:

  • dodać medium – wprowadzić zdjęcia i filmy do opisu produktu,
  • wstawić opis tekstowy,
  • ustawić obrazek produktu,
  • ustawić galerię produktu,
  • określić kategorię (lub stworzyć nową),
  • dodać tagi,
  • uzupełnić dane produktu,
  • określić marki,
  • dodać krótki opis.

Po zakończeniu pracy zobacz jej efekty, klikając przycisk „Podgląd„. Wtedy przekonasz się, w jaki sposób dany produkt zostanie zaprezentowany potencjalnym kupcom. Jeśli wszystko się zgadza, naciśnij „Opublikuj” i gotowe – produkt pojawi się w Twoim sklepie.

Każdy produkt znajdujący się w panelu „Wszystkie produkty” możesz edytować, powielić czy usunąć. Wystarczy tylko, że najedziesz na jego nazwę w tabeli. Pojawią się pod nią opcje szybkiego wybierania.

6. Wishlist w sklepie internetowym WooCommerce

Wishlist to jedna z podstawowych funkcji, którymi musi dysponować nowoczesny sklep. Dzięki niej Twoi klienci będą mogli przeglądać oferowane produkty i dodawać je do swojej „listy życzeń”. Z tego rodzaju zapisów korzysta bardzo wielu internautów, niezależnie od branży.

Takie rozwiązanie zapewnia także motyw WordPress WooCommerce. Jest on wdrażany za pomocą osobnego pluginu. W internecie znajdziesz ich kilka. Jednym z najczęściej używanych i sprawdzonych jest TI WooCommerce Wishlist. To opcja darmowa, chociaż jest też dostępna w płatnej wersji premium.

Aby skorzystać z tej wtyczki, przejdź na swoim WordPressie do sekcji wtyczek. Następnie wpisz nazwę pluginu w wyszukiwarce i kliknij „Zainstaluj„.

Wdrożenie tego rozwiązania jest banalnie łatwe. System od razu przekieruje Cię do intuicyjnego kreatora. Określisz w nim kolejno:

  • pozycję przycisku,
  • lokalizację listy,
  • obecność na liście produktów,
  • opcje usuwania z listy życzeń,
  • metody udostępniania produktu (np. w mediach społecznościowych lub wiadomościach prywatnych na różnych platformach),
  • czat ze wsparciem.

Dodawanie do Wishlist ma formę naciskania charakterystycznego serduszka. Pojawi się ono w bocznym menu na karcie produktu. Dodatkowo wspomniana wtyczka automatycznie stworzy również w Twoim sklepie odpowiednią podstronę.

7. Sklep internetowy na WordPress a SEO

Twój sklep internetowy jest już gotowy, a komplet produktów został pomyślnie dodany? W takim razie czas skupić się na jego promocji. Zanim jednak przejdziemy do typowego marketingu, zatrzymajmy się na moment przy widoczności w wyszukiwarce Google.

E-sklepy działają pod względem pozycjonowania w taki sposób jak strony internetowe. Mam tu na myśli fakt, że niezbędna jest ich odpowiednia optymalizacja, by pojawiały się na szczytach wyników wyszukiwania. To natomiast pomoże Ci przyciągnąć na nie nowych odbiorców i zdobyć popularność.

Optymalizując sklep internetowy, zwróć uwagę przede wszystkim na dostosowanie:

  • strony głównej,
  • zakładki „Kontakt”,
  • stron produktów,
  • stron kategorii,
  • wpisów blogowych (jeśli takie masz),
  • zdjęć produktów.

Chcąc zoptymalizować swój sklep, zadbaj o odpowiednią wtyczkę WordPress lub rozwiązanie zewnętrzne. W internecie jest ich bardzo dużo, ja natomiast polecam np.:

  • Keyword Surfer (pozwala wyszukiwać słowa kluczowe i porównuje strony z TOP 10 Google),
  • SEO Yoast (analizuje optymalizację danej strony),
  • Google Search Console (odpowiada za monitorowanie i analizowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania),
  • Google Analytics (monitoruje ruch w witrynie w danym momencie i odpowiada za raportowanie).

To tylko niektóre propozycje. Więcej ciekawych rozwiązań znajdziesz w moim artykule: Narzędzia SEO – najlepsze programy do SEO i pozycjonowania. Polecam ponadto mój poradnik kompleksowo opisujący działania optymalizujące strony internetowe: Co to jest SEO? Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW.

8. Sklep internetowy na WordPress a działania promocyjne

Aktualnie samo stworzenie sklepu internetowego nie stanowi większego problemu. Konkurencja w sieci jest jednak ogromna, więc to zdobycie nowych klientów bywa trudne. Wymaga zaangażowania i aktywnych działań promocyjnych. W dobie ogromu dostępnych opcji przekonanie odbiorcy, by to właśnie u Ciebie zrobił zakupy, staje się prawdziwym wyzwaniem.

Poniżej przedstawiłem kilka opcji z zakresu marketingu, o które możesz zadbać z poziomu sklepu WooCommerce i konta WordPress. Oczywiście nie są to wszystkie dostępne rozwiązania. Niewykluczone, że też tylko część z nich Cię przekona. To jednak nie problem, bo ścieżek promocji w internecie (i nie tylko) jest bardzo dużo. Najważniejsze więc, by znaleźć coś, co zapewni Ci oczekiwane efekty.

E-mail marketing w sklepie internetowym WooCommerce

Wcześniej wspominałem, że wysyłanie oraz dobieranie wiadomości e-mail to działania ściśle związane z prowadzeniem sklepu internetowego. Klienci są przyzwyczajeni do tego typu komunikacji, co wykorzystasz na swoją korzyść.

E-mail marketing może przynosić kapitalne efekty, musisz jednak używać go świadomie. Dobrze przemyślane wiadomości mogą poprawić sprzedaż, ale też wzmocnić wizerunek Twojej marki. Zapewnią Ci rozpoznawalność i umocnią kontakt z odbiorcami. Dzięki spójności z marką wpłyną też na jej wiarygodność i wzrost zaufania.

W internecie znajdziesz wiele narzędzi, które doskonale nadają się do e-mail marketingu. Praktycznie wszystkie też dobrze współpracują z WooCommerce, ze względu na jego powszechność i popularność. Wśród sprawdzonych i polecanych rozwiązań polecam sprawdzić np.:

Sklep internetowy z newsletterem

Dobrym sposobem na zgromadzenie wokół swojej marki i sklepu zaangażowanej społeczności jest stworzenie newslettera. Zależnie od zamysłu, może on służyć zarówno do celów informacyjnych, jak i sprzedażowych.

Jeśli jesteś specjalistą, a sklep internetowy to dodatkowa forma działalności, newsletter pomoże Ci utrwalić swój wizerunek eksperta. W ten sposób dotrzesz ze swoją wiedzą do odbiorców, którzy chcą wiedzieć, co masz do powiedzenia. Przy okazji zyskasz też okazję do zachęcenia ich do zakupów, co może przynieść Ci zyski.

Jeśli sklep internetowy to Twoja główna forma działalności, newslettery pozwolą Ci utrzymywać stały kontakt z klientami. W ten sposób możesz informować ich o zniżkach, promocjach i wszelkich wprowadzanych zmianach. Często w zamian za zniżki czy oferty specjalne internauci chętnie podają swoje adresy e-mail, co możesz wykorzystać na swoją korzyść.

Jeśli chcesz poznać sprawdzone i rzetelne narzędzia do newsletterów, zapoznaj się z moim rankingiem: TOP 6 Programów do newsletterów (Darmowe i Płatne).

Wyskakujące okienka dla sklepu WordPress

Praktyką często spotykaną w sklepach internetowych jest umieszczanie tzw. wyskakujących okienek. To pop-upy, które mogą przybierać rozmaity charakter. Najczęściej wykorzystywane są w celach informacyjnych lub marketingowych. W tym drugim przypadku możesz wykorzystać je:

  • jako CTA (ang. call to action), czyli wezwanie do działania,
  • jako zachętę do zapisania się do newslettera,
  • do pozyskania nowego klienta,
  • do powstrzymania klienta przed opuszczeniem sklepu,
  • jako zachętę do zakupów poprzez prezentację oferty specjalnej (np. zniżki),
  • do informowania o aktualnie trwających akcjach marketingowych (np. trwających konkursach).

Sklep internetowy WooCommerce zapewni Ci możliwość tworzenia pop-upów z poziomu konta WordPress. Wystarczy tylko, że wykorzystasz do tego odpowiednią wtyczkę. Dobrze sprawdzić się może w tym przypadku np. Ninja Forms.

Opinie użytkowników

Badania wskazują, że klienci chętniej sięgają po produkty polecane przez innych. Im więcej pozytywnych i wiarygodnych głosów, tym większa szansa na zawarcie transakcji. W myśl tej zasady warto wyposażyć sklep internetowy w sekcję komentarzy, bo może przynieść to pozytywne efekty. Jak wspominałem wcześniej, zrobisz to w zakładce „produkty” w ustawieniach WooCommerce.

Pamiętaj jednak, że klienci zwracają uwagę nie tylko na pozytywne głosy. Wiele negatywnych opinii może na Ciebie sprowadzić problemy. Właśnie dlatego tak ważne jest śledzenie publikowanych wpisów użytkowników i ich odpowiednia moderacja.

Ponadto sprawdzoną metodą jest również wprowadzenie tzw. Social Proof. Zazwyczaj ma on formę wydzielonego okienka, w którym pokazany jest konkretny „dowód” na to, że ktoś inny dokonał zakupu w Twoim sklepie. Może informować, kiedy do tego doszło (o ile data nie jest zniechęcająco odległa) lub podawać ogólne informacje na temat kupującego. W ten sposób skorzystasz z „instynktu stadnego”, zachęcając kolejną osobę do dodania produktu do koszyka.

Porzucone koszyki w WordPress WooCommerce

Praktycznie zawsze posiadanie sklepu internetowego wiąże się z zagrożeniem tzw. porzuconymi koszykami. Jak sama nazwa wskazuje, są to sytuacje, gdy klienci rezygnują ze zrealizowania transakcji. Dochodzi do tego już po tym, jak dodali produkty do koszyka.

Takie zdarzenie może wynikać z ogromu różnych sytuacji. Czasem stoi za tym niesprzyjający proces zakupowy, a innym razem zdarzenie losowe. Niezależnie od przyczyny jednak jako właściciel sklepu nie możesz pod żadnym pozorem ignorować. Jeśli bowiem ktoś miał na tyle zaangażowania, by wyszukać interesujące go przedmioty i zebrać je w koszyku, to jest o włos od opłacenia rachunku. Często potrzebuje jedynie odrobiny „zachęty”, bez której może już nigdy do Ciebie nie wrócić.

Receptą na porzucone koszyki są dedykowane narzędzia służące do ich odzyskiwania. Przykładem może być WooCommerce Cart Abandonment Recovery, ale w katalogach WordPress znajdziesz ich wiele. Każda taka wtyczka działa praktycznie w ten sam sposób. Jej rolą jest wysyłanie dedykowanych wiadomości z przypomnieniami do użytkowników, którzy nie dokończyli transakcji.

Zazwyczaj konfiguracja takich pluginów jest banalnie łatwa. Wystarczy tylko przygotować 2-3 wiadomości typu follow-up. Będą one wysyłane do klientów w odpowiednim momencie. Najczęściej pierwszą otrzymują już po kilkudziesięciu minutach od zaniechania transakcji. Kolejne mogą trafić do nich w ciągu kolejnych 2-3 dni. W ten sposób zyskasz pewność, że naprawdę nie dało się zrobić już nic więcej. Narzędzie udostępnia też statystyki prezentujące efekty jego działania.

Jaki hosting dla sklepu internetowego WordPress?

Zakładanie sklepu internetowego to złożony proces, na który składa się wiele elementów. Pierwszym z nich jest jednak absolutna podstawa, czyli poszukiwanie odpowiedniego hostingu.

Przede wszystkim musisz zadbać o to, by operator zadbał o odpowiednią prędkość Twojego sklepu. Ponadto istotne jest również bezpieczeństwo (odpowiednie zabezpieczenia) oraz niezbędna Ci ilość miejsca. Do tego dochodzi szereg kwestii pobocznych, które w różnej mierze mogą wpłynąć na Twoją decyzję.

Przeglądając dostępne opcje, zwróć zatem przede wszystkim uwagę na takie aspekty, jak m.in.:

  • rodzaj dysku i dostępna powierzchnia – dyski powinny być szybkie, a jednocześnie oferować odpowiednią wielkość. Dzięki temu zmieścisz na nich nie tylko bazy danych e-sklepu, ale też skrzynki e-mail, logi serwera, pliki czy kopie zapasowe;
  • transfer – im więcej zasobów w ramach określonego pakietu oferuje hostingodawca, tym lepiej. W wielu przypadkach transfer jest nielimitowany, co jest najlepszą opcją z perspektywy rozwijającego się biznesu;
  • poczta i konta e-mail – niektórzy hostingodawcy wprowadzają ograniczenia np. liczby skrzynek pocztowych. Podobne dotyczą też wysyłanych wiadomości. Zwróć na to uwagę, bo główną metodą kontaktu e-sklepu są zwykle maile;
  • backup danych – im częściej wykonywany, a piki przechowywane dłużej, tym lepiej dla Ciebie;
  • procesor i pamięć RAM – szukaj takich oferujących możliwie jak najwyższe wartości tych parametrów. Są to bowiem zmienne wpływające na szybkość działania e-sklepu WooCommerce.

Aby poznać szczegóły dotyczące wyboru hostingów dla WooCommerce, zapoznaj się z moim artykułem: Hosting dla WooCommerce – sklepu na WordPressie. Jak wybrać?.

Jaką domenę może mieć sklep WordPress WooCommerce?

Druga ważna kwestia to domena, którą wybierzesz dla swojego sklepu WWW. Przed tym dylematem stają zresztą właściciele wszystkich stron internetowych. Dobrze dobrany adres może ułatwić Ci procesy marketingowe i promocję marki. Im łatwiejsza do zapamiętania nazwa, tym większa szansa na to, że przyciągniesz do siebie nowych klientów.

Większość właścicieli sklepów przy wyborze podąża jedną z dwóch dróg:

  • domena nawiązująca do produktu lub branży – doskonale sprawdza się w przypadku towarów i branż unikatowych i niepowtarzalnych;
  • domena nawiązująca do nazwy firmy – świetna w przypadku marek znanych i rozpoznawalnych na rynku. Często korzystają z tej opcji firmy dysponujące większym i różnorodnym asortymentem.

Równie ważne jest odpowiednie dobranie zakończenia domeny. Nie wpływa ono bezpośrednio na funkcjonowanie sklepu. Ma natomiast znaczenie w kontekście rozpoznawalności, zaufania odbiorców czy łatwości wpisywania w pasek przeglądarki. Podobnie jak w przypadku standardowej strony internetowej, masz do dyspozycji szereg różnych rozwiązań, np.:

Ponadto do dyspozycji masz szereg domen funkcjonalnych czy domen regionalnych. Która z nich będzie najlepsza w Twojej sytuacji? Wiele zależy od branży, w której działasz, typu odbiorców, zasięgu i szeregu innych zmiennych. Warto zapoznać się z charakterystyką różnych typów nazw, by świadomie wybrać tę najlepszą.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat domen internetowych, zapoznaj się z moim artykułem kompleksowo wyjaśniającym ten temat: Co to jest domena internetowa? Jak działa?.

Certyfikat SSL dla sklepu internetowego

Certyfikat SSL stanowi poświadczenie wiarygodności Twojego sklepu internetowego. Dzięki niemu potencjalni klienci mogą mieć pewność, że transmisja danych między ich przeglądarką a serwerem jest odpowiednio szyfrowana. To niezwykle istotna kwestia w przypadku biznesów z sektora e-commerce. W końcu przy zamówieniu internauci podają szereg danych, które nie mogą wpaść w niepowołane ręce.

Podczas procesu zakładania sklepu zapewne trafisz na wiele możliwości zdobycia certyfikatu SSL. W swojej ofercie ma go szereg hostingodawców. Zwykle jest darmowy, a jego uruchomienie ogranicza się do kliknięcia odpowiedniego przycisku.

Sporadycznie zdarza się, że hosting nie ma tej opcji w swojej ofercie. Wtedy też jednak sytuacja nie jest problematyczna. W internecie znajdziesz wiele serwisów oferujących SSL za darmo. Następnie możesz go łatwo podłączyć do swojego serwisu.

Alternatywnie na rynku są także dostępne płatne certyfikaty. Nie są one niezbędne w przypadku większości e-sklepów. Zapewniają natomiast dodatkowe zabezpieczenia. Warto więc przed podjęciem decyzji przyjrzeć się im nieco dokładniej.

Co ważne, certyfikat ma ponadto atut wizerunkowy. Oczywiście jego główną funkcją jest zapewnienie bezpieczeństwa. Sprawia jednak „przy okazji”, że Twój biznes WooCommerce wygląda wiarygodnie i rzetelnie. Wzbudza zaufanie i może przekonać do Ciebie potencjalnych klientów. Internauci na szczęście są coraz bardziej świadomi zagrożeń czyhających na nich w internecie. Przez to niechętnie zostawiają swoje dane w witrynach, które nie mają odpowiednich zabezpieczeń.

Zastanawiasz się, jaki certyfikat SSL wybrać: darmowy czy płatny? W moim artykule dokładnie omówiłem różnice między tymi dwoma rozwiązaniami: Płatny vs darmowy certyfikat SSL: FAKTY i MITY.

Dodatkowe wtyczki do sklepu internetowego WordPress

Tworzenie e-sklepu to znacznie więcej niż tylko instalacja WordPress i WooCommerce. Oprócz pomysłu, znalezienia hostingu, domeny, wybrania motywu WordPress czy wprowadzenia produktów, pozostaje też kwestia dodatkowych funkcjonalności. Mogą one dotyczyć zarówno wygodnych narzędzi dla Ciebie, jak i bezpieczeństwa czy komfortu klientów. Wszystko zależy od Twoich potrzeb, branży, oczekiwań czy charakteru sklepu.

Wśród najbardziej popularnych i lubianych pluginów do WordPress i WooCommerce wymienić można:

  • ShortPixel Image Optimizer – służy do optymalizacji zdjęć i grafik w sklepie WordPress (Optymalizacja zdjęć: TOP 7 wtyczek do WordPress i nie tylko);
  • Cookie Notice – wyświetla informację, że Twój sklep WWW korzysta z tzw. ciasteczek (jest to wymóg prawny);
  • Variation Swatches – prezentuje różne warianty jednego produktu w sklepie (np. w formie obrazka, koloru czy przycisku);
  • Antispam bee – pomaga w ochronie przed SPAM-em w komentarzach;
  • WP Forms – pomoże Ci stworzyć formularz kontaktowy;
  • Ninja Form– służy do tworzenia formularzy oraz pop-upów;
  • TI WooCommerce Wishlist – pomaga tworzyć tzw. listy życzeń;
  • Social Media Feed – pozwala na dodanie w e-sklepie feedu z postami z Instagrama.

To oczywiście tylko propozycje niektórych wtyczek, które mogą Ci się przydać. Zachęcam natomiast do szukania jeszcze innych rozwiązań, bo w internecie jest ich ogrom. Zaletą ich wszystkich jest natomiast to, że mogą pomóc Ci się wyróżnić na tle konkurencji.

Ile kosztuje sklep internetowy WordPress WooCommerce?

Mogłoby się wydawać, że zakładanie sklepu internetowego to dość kosztowna inicjatywa. W praktyce jednak bardzo wiele zależy od konkretnego przypadku. Pod uwagę musisz wziąć bowiem takie koszty, jak:

  • hosting – zazwyczaj od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie (zob. ile kosztuje hosting);
  • domena – najczęściej maksymalnie kilkadziesiąt złotych za rok (często pierwszy rok darmowy lub poniżej 10 zł);
  • wtyczki – wiele z nich jest darmowych, ale zdarzają się też płatne lub premium. Ich ceny są bardzo różne, od kilkunastu złotych do nawet kilku tysięcy złotych;
  • wykonanie – to kwestia najbardziej problematyczna. Samodzielne zbudowanie sklepu nic Cię nie będzie kosztowało, ale zajmie zapewne ogrom czasu. Czasem też ostatecznie niezbędne okaże się płatne wsparcie specjalisty. Z drugiej strony witryny robione na zamówienie potrafią kosztować od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy też od poziomu ich rozbudowania;
  • content – po zadbaniu o wygląd strony musisz zapełnić ją treścią. Mowa tu zarówno o opisach produktów, jak i segmencie SEO, wiadomościach do klientów czy zdjęciach i grafikach. Możesz robić wszystko samodzielnie lub zatrudnić do tego specjalistów. W tym drugim przypadku koszty zależą głównie od ilości materiałów do stworzenia;
  • marketing – aspekt zależący od Twoich indywidualnych preferencji. Sposobów na promocję biznesów w internecie jest tak wiele, że nie da się sensownie ich wycenić.

Jak widzisz, zakładanie sklepu może być zarówno niezwykle tanie, jak i niewyobrażalnie drogie. Wszystko zależy od Twoich umiejętności, ilości wolnego czasu, doświadczenia, stawek wybranych specjalistów czy podejmowanych decyzji. Sam hosting, domena, WordPress i WooCommerce nie stanowią wielkiej inwestycji. Zadbanie o te aspekty to wydatek rzędu kilkuset złotych. Cała reszta zależy natomiast od Ciebie.

Alternatywy dla sklepu WordPress WooCommerce

WordPress i WooCommerce nie są jedynymi sposobami na zakładanie sklepu w internecie. Oprócz nich bez problemu w sieci znajdziesz mnóstwo innych narzędzi przeznaczonych do podobnych celów.

Praktycznie wszystkie pozwalają na samodzielne zaprojektowanie sklepu, jak i oferują gotowe szablony. Umożliwiają zmiany wyglądu strony, personalizowane rozwiązania i rozmaite opcje płatności. Wypozycjonujesz je w wyszukiwarce, dostosujesz do swojej branży i zadbasz o sprawną komunikację z klientami.

Różnić się mogą natomiast m.in. sposobem działania czy cenami. Wszystkie mają swoje autorskie edytory oraz nakładają na użytkowników rozmaite ograniczenia. Nie zawsze też do korzystania z nich musisz wykupować oddzielnie hosting – czasem jest zawarty w pakiecie. Warto więc rozważyć różne dostępne opcje, przed otwarciem własnego e-sklepu.

Wśród najpopularniejszych narzędzi z sektora e-commerce wymienić można m.in.:

Polecam również zapoznać się z moim poradnikiem, w którym znajdziesz kompleksowy opis różnych rodzajów platform sklepów internetowych: Co to jest platforma e-commerce? Rodzaje i lista platform sklepów internetowych.