🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

RECENZJE

26 min. czytania

Recenzja ActiveCampaign (2024): Test i opinie

Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek

Przedsiębiorca internetowy.
Wydawca i autor blogów. Od ponad 16 lat wymagający klient dziesiątek różnych firm hostingowych.

Test i szczera recenzja ActiveCampaign (2024). Opinie o narzędziu do e-mail marketingu, automatyzacji i CRM. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!

Spis treści

ActiveCampaign – E-mail Marketing, Automatyzacja i CRM

activecampaign.com

ActiveCampaign

Jak działa ActiveCampaign, komu się może przydać i co oferuje? Ta recenzja przybliży Ci funkcje tego rozwiązania i zestawi go z głównymi produktami konkurencji. Przekonaj się, czy jest to serwis wart Twojej uwagi.

ActiveCampaign oferuje szereg przydatnych narzędzi usprawniających działania marketingowe. Kojarzony jest powszechnie z sektorem tzw. email marketingu. Mowa tu o wszelkich inicjatywach promocyjnych i budujących relacje z odbiorcami za pośrednictwem wiadomości e-mail. W praktyce natomiast ma on do zaoferowania znacznie więcej funkcji, przydatnych różnego typu użytkownikom.

W tej recenzji ActiveCampaign sprawdziłem, do czego służy i komu może przydać się ten serwis. Zrobiłem przegląd najważniejszych spośród jego zaawansowanych funkcji i przydatnych narzędzi. Opisałem intuicyjny interfejs, a następnie stworzyłem przewodniki wyjaśniające, jak krok po kroku wykonywać najistotniejsze czynności. Dalej przedstawiłem cennik ActiveCampaign, opinie na jego temat oraz listę najważniejszych wad i zalet. Na koniec porównałem go z innymi, podobnymi rozwiązaniami, dostępnymi w internecie. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zdecydować, czy jest to odpowiedni system dla Ciebie i Twojej firmy.

Co to jest ActiveCampaign?

ActiveCampaign to platforma typu all-in-one. Przeznaczona jest głównie do działań z zakresu marketingu e-mailowego. Udostępnia różnorodne narzędzia i technologie optymalizujące komunikację nadawców z odbiorcami. W ramach tych działań pozwala na projektowanie, tworzenie, wysyłanie oraz śledzenie różnorodnych komunikatów sprzedażowych i nie tylko.

Atutem tego rozwiązania jest jego intuicyjna budowa. Interfejs jest przejrzysty, a funkcje – mimo ogromnej ilości – są łatwe do znalezienia i użytkowania. Dzięki temu zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne, mogą łatwiej docierać do swoich odbiorców. ActiveCampaign wspiera przy tym automatyzację marketingu, gwarantując na znaczną oszczędność czasu i pieniędzy.

Nie bez znaczenia jest również to, że serwis ten oferuje liczne narzędzia dodatkowe. Umożliwia np. wysyłanie wiadomości SMS czy wykorzystywanie danych z mediów społecznościowych. Dostępność poszczególnych opcji zależy natomiast od wybranego przez Ciebie pakietu. Im droższy, tym na szersze spektrum rozwiązań możesz liczyć. Najbardziej rozbudowane opcje sprawdzą się natomiast nawet w przypadku największych firm.

Do czego służy ActiveCampaign?

Najogólniej mówiąc, ActiveCampaign służy do zarządzania e-mail marketingiem. W praktyce natomiast wśród jego funkcjonalności znajdziesz też takie opcje, jak:

  • spersonalizowane kampanie e-mailowe,
  • marketing automation (automatyzacja marketingu),
  • system CRM,
  • liczne integracje,
  • newslettery,
  • segmentacje i listy mailingowe,
  • kreator landing page’y,
  • SMS marketing,
  • i wiele innych.

W dalszej części omówię paletę zaawansowanych możliwości ActiveCampaign. Skupię się przy tym głównie na tych najbardziej pożądanych przez większość użytkowników.

Dla kogo jest ActiveCampaign?

Jak wspominałem, dostęp do funkcji automatyzacji marketingu e-mailowego jest przydatny dla różnego typu użytkowników. Biorąc pod uwagę różnorodność narzędzi oferowanych przez ActiveCampaign, bez wątpienia sprawdzi się m.in. w przypadku:

  • hobbystów tworzących internetowe projekty niekomercyjnie,
  • freelancerów świadczących usługi związane z marketingiem e-mailowym dla swoich klientów,
  • osób początkujących, stawiających pierwsze kroki w działaniach e-mail marketingowych,
  • małych i średnich firm, dla których e-mail marketing odgrywa znaczącą rolę.

Nie oznacza to, że AvtiveCampaign będzie idealny dla absolutnie każdego użytkownika. Problem z nim mogą mieć głównie osoby niezbyt sprawnie posługujące się językiem angielskim. W mojej opinii brak polskiej wersji językowej jest poważnym minusem. W połączeniu z ogromem dostępnych funkcji i zakładek stanowi bowiem znaczące utrudnienie.

Mniejsze polskie firmy, nierozliczające się do tej pory w obcych walutach, staną przed wyzwaniem z zakresu rozliczeń i księgowości. ActiveCampaign działa na rynku międzynarodowym i nie jest polską firmą. Faktury nie są zatem wystawiane w PLN, tylko w USD.

Zobacz: TOP 6 Programów do newsletterów (Darmowe i Płatne)

Funkcje ActiveCampaign

Czas przejść do tego, co użytkowników interesuje najbardziej, czyli przeglądu dostępnych funkcji. ActiveCampaign wypada w tej kwestii naprawdę dobrze, bo lista jest naprawdę imponująco długa. Poniżej omówiłem szczegółowo najważniejsze i powszechnie używane opcje, takie jak:

  • narzędzia do e-mail marketingu,
  • rozwiązania z zakresu marketing automation,
  • wbudowany CRM,
  • listy kontaktów i segmentację,
  • kreator stron docelowych (landing pages), formularzy zapytań i pop-upów,
  • narzędzia do analizy i statystyk,
  • support i wsparcie klienta.

E-mail marketing w Twojej firmie nie musi działać w oparciu o wszystkie wymienione rozwiązania. Być może interesuje Cię tylko część z tych zagadnień lub nawet jedno czy dwa z nich. To w pełni zrozumiałe, bo każde przedsiębiorstwo ma inne potrzeby i metody działania. Warto natomiast przed wybraniem konkretnego serwisu optymalizującego marketing e-mail, poznać pełnię jego możliwości. Dzięki temu zyskasz pewność, że nie zawiedzie Cię on, jeśli zdecydujesz się na rozszerzenie działalności w przyszłości.

Narzędzie do e-mail marketingu

Nazwa „Active Campaign” nie jest przypadkowa. Rzeczywiście serwis ten pozwala na zaprojektowanie, stworzenie i wysłanie kampanii mailowej, działającej na korzyść firmy. Odpowiada za to dostęp do szeregu przydatnych rozwiązań technologicznych. U ich podstawy stoi intuicyjny i prosty w obsłudze kreator typu „przeciągnij i upuść”. Dzięki niemu komunikat stworzy dosłownie każdy. Nie musisz do tego umieć programować czy obsługiwać programów graficznych.

Nie bez znaczenia jest też dostęp do ogromnej bazy gotowych szablonów. Nawet w podstawowym pakiecie zyskujesz ich ponad 250. Na tle konkurencji jest to imponująca liczba. Wszystkie są oczywiście w pełni edytowalne. Możesz więc zmieniać wygląd ich poszczególnych elementów. Mowa tu zarówno o warstwie graficznej, jak i tekstowej. W ten sposób każdy komunikat dostosujesz do wizerunku swojej marki. Trafisz też w gusta odbiorców, nakłaniając ich w ten sposób do określonej reakcji.

ActiveCampaign proponuje użytkownikom testy A/B. To standard wśród serwisów tego typu. Warto natomiast zwrócić na niego uwagę. Pozwoli Ci bowiem na skuteczniejsze docieranie do Twoich klientów. Dzięki niemu możesz stworzyć dwie wersje do wysyłki newsletterów. Otrzymają je różne kontakty, a Ty będziesz śledzić wyniki tych działań. W ten sposób błyskawicznie określisz, który wariant lepiej sobie radzi. To jego rozwój będziesz kontynuować, unikając przepalania budżetu i optymalizując kampanię.

Narzędzie do automatyzacji marketingu (marketing automation)

ActiveCampaign daje dostęp do licznych funkcji automatyzacji marketingu e-mailowego. Dzięki nim wiadomości e-mail mogą trafiać do klientów wtedy, kiedy tego chcesz, bez Twojego zaangażowania. Co istotne, nie zależy do od ich charakteru. Mogą to być powiadomienia dotyczące płatności, oferty, wiadomości powitalne czy inne komunikaty. Zależnie od Twoich preferencji ich wysyłka może:

  • zostać określona czasowo (konkretna data, godzina itp.),
  • na podstawie zachowań klientów (np. po wykonaniu określonej akcji).

Każda wiadomość e-mail, która jest wysyłana automatycznie, jest dla Ciebie oszczędnością czasu i pieniędzy. Nie musisz bowiem nadawać jej samodzielnie lub płacić komuś, by robił to za Ciebie. Zarówno w przypadku niewielkich, jak i dużych firm, przejście na ten model może przynieść znaczne korzyści finansowe i nie tylko. Pozwala ponadto na obsługę większej ilości zadań w tym samym czasie. Ten aspekt jest doceniany w przypadku szczególnie rozbudowanych baz kontaktów.

Listy mailingowe i segmentacja

Podobnie jak praktycznie każde skuteczne narzędzie do e-mail marketingu, ActiveCampaign pozwala na tworzenie list kontaktów i ich segmentację. Dzięki temu możesz „dzielić” swoich odbiorców na wiele rozmaitych sposobów. To pomaga w tworzeniu efektywnych mailingów, skierowanych do grup o konkretnej charakterystyce. Wysyłane wiadomości przynoszą lepsze efekty, jednocześnie przynosząc większą satysfakcję odbiorcom. To z kolei pozytywnie wpływa na wizerunek marki.

Gotowa lista kontaktów może zostać wgrana do serwisu, jak i jest możliwość pobrania jej w formie pliku CSV. Kontakty łatwo opatrzyć przydatnymi tagami, które później można traktować jako przydatne filtry. W tym przypadku szczególnie użyteczne są liczne integracje ActiveCampaign. Nie zabrakło wśród nich narzędzi zewnętrznych, ułatwiających pracę na dużych zbiorach danych, np. Google Spreadsheets czy MySQL.

Wbudowany CRM

Tym, co zdecydowanie wyróżnia ActiveCampaign na tle konkurencji, jest zintegrowane narzędzie CRM. Doskonale sprawdzi się ono w przypadku wszelkiego rodzaju działań komercyjnych. Z jego pomocą bez problemu ocenisz, w którym momencie lejka sprzedażowego znajduje się Twój klient. Na podstawie tej wiedzy natomiast będziesz w stanie podjąć kolejne kroki, zmierzające do zamknięcia sprzedaży.

CRM pozwala w czasie rzeczywistym śledzić działania klientów. Nie ma zbyt wielu serwisów z sektora e-mail marketingu, które oferują tego typu rozwiązanie. Raczej zainteresować ono może większe firmy i osoby z wieloletnim doświadczeniem. Mimo to natomiast warto o nim pamiętać i przetestować jego możliwości.

Kreator landing page

ActiveCampaign pozwala swoim użytkownikom na tworzenie własnych stron docelowych. Udostępnia do tego celu też całkiem intuicyjny kreator, działający na zasadzie „pull and drop”. W ten sposób możesz dowolnie edytować ponad 40 szablonów witryn, dostosowując je do swoich potrzeb. Co ważne, wszystkie są w pełni responsywne. Zyskujesz zatem pewność, że Twój landing page będzie wyglądał dobrze niezależnie od rozmiaru ekranu, na którym zostanie wyświetlony.

Co istotne, niestety opcja tworzenia landing page’y nie jest dostępna dla wszystkich klientów serwisu. Zapewnia ją pakiet Plus, Professional Enterprise. Na próżno w ofercie szukać też możliwości tworzenia zwykłych witryn internetowych. To istotny minus, szczególnie dla początkujących twórców. Takim osobom zwykle wygodniej jest korzystać ze wszystkich opcji z poziomu jednego serwisu.

Kreator formularzy zapytań i pop-upów

ActiveCampaign oferuje możliwość tworzenia formularzy zapytań i pop-upów. Mowa tu o komunikatach pojawiających się np. na Twoim landing page’u. Są one skierowane do potencjalnych klientów. Ich rolą jest rozbudowywanie Twojej listy odbiorców i docieranie do coraz większej liczby odbiorców.

Zarówno formularze zapytań, jak i wyskakujące komunikaty pop-up, możesz dostosować do swoich potrzeb. Są tworzone w intuicyjny sposób, na podstawie wprowadzanych przez Ciebie informacji. Wszystko to robisz z poziomu panelu użytkownika ActiveCampaign. Formularze występują w czterech głównych rodzajach:

  • forma wbudowana,
  • pływający box,
  • wyskakujący box,
  • pływający pasek komunikatu.

Pop-up może być spersonalizowany z myślą o konkretnym kliencie. Zależnie od Twoich potrzeb, możesz określić jego szczegółowy charakter, np.:

  • namawiający do kontaktu z zespołem sprzedażowym,
  • zgodny z typem organizacji,
  • zgodny z położeniem geograficznym,
  • bazujący na zakupionych przez klienta produktach lub dacie ostatniej transakcji,
  • itd.

Analizy, statystyki i raporty

Moim zdaniem analityczne funkcje ActiveCampaign są na satysfakcjonującym poziomie. Zapewniają dostęp do dość szczegółowych danych. Oferują ponadto znaczne możliwości personalizacyjne. Dzięki segmentowaniu i tagom możesz śledzić odbiorców o określonych cechach, na których Ci zależy.

System nie ma niestety opcji samodzielnego śledzenia lokalizacji odbiorców. To spory minus, częsty natomiast dla narzędzi, które nie specjalizują się w rozwiązaniach analitycznych. Możesz natomiast samodzielnie zadbać o tę kwestię, definiując użytkowników własnoręcznie. Warto tu natomiast uwzględnić fakt, że to metoda skuteczna raczej tylko w przypadku mniejszych baz kontaktów.

ActiveCampaign pozwala na generowanie raportów dotyczących np.:

  • automatycznych przepływów pracy,
  • kontaktów,
  • skuteczności kampanii e-mailowych,
  • samodzielnie definiowanych celów.

Śledzi automatyczne takie wskaźniki, jak np.:

  • ilość osób, jaka kliknie link,
  • otwarcia e-maili,
  • zapisy i rezygnacje z subskrypcji,
  • wejścia na landing page,
  • godzinne i dzienne trendy zaangażowania.

ActiveCampaign oferuje integrację z licznymi, zewnętrznymi programami analitycznymi. Z ich pomocą Twoja wiedza nt. skuteczności prowadzonych działań i zachowań odbiorców może być jeszcze bardziej szczegółowa. doskonałym przykładem jest jeden z najpopularniejszych systemów analitycznych świata – Google Analytics.

Support i wsparcie klienta

ActiveCampaign ma bardzo rozbudowaną sekcję wsparcia i obsługi klienta. Do Twojej dyspozycji jest kontakt poprzez :

  • formularz e-mail – dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu,
  • czat na żywo z poziomu strony internetowej – dostępny:
    • od poniedziałku do czwartku od 8:00 do 23:00 (czasu środkowoamerykańskiego),
    • w piątek od 8:00 do 18:00 (czasu środkowoamerykańskiego).
  • telefon – codziennie od 8:00 do 17:00 (czasu środkowoamerykańskiego).

Oprócz tego do pomocy klientom stworzona została obszerna baza wiedzy. Zawarto w niej wszystkie najważniejsze zagadnienia, najczęściej poruszane przez użytkowników. Znajdziesz ją w sekcji „Help Resources” w witrynie usługodawcy.

Ciekawym rozwiązaniem jest internetowe „centrum edukacyjne„. To wyodrębniona sekcja, skupiająca w jednym miejscu przydatne kursy wyjaśniające obsługę ActiveCampaign.

Alternatywnie użytkownicy w potrzebie mogą skorzystać jeszcze ze wsparcia społeczności międzynarodowej. Jest duża szansa na to, że ktoś już mierzył się z problemem, który stanął na Twojej drodze i pomoże Ci go szybko rozwiązać.

Co istotne, zarówno formy kontaktowe, jak i baza wiedzy czy centrum edukacyjne, nie są dostępne w języku polskim.

Integracje ActiveCampaign

ActiveCampaign oferuje dostęp do ponad 940 integracji. To imponujący wynik, który powinien spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających użytkowników. Podzielone zostały na kilka kategorii, m.in.:

  • rachunkowość,
  • narzędzia analityczne,
  • systemy zarządzania relacjami z klientami,
  • e-commerce,
  • generowanie leadów,
  • płatności,
  • i wiele innych.

Można wśród nich znaleźć zarówno najbardziej znane, jak i te mniej popularne rozwiązania. Za przykład posłużyć mi tu może np.:

  • Shopify – umożliwiający handel elektroniczny,
  • ClickFunnels – generator leadów,
  • Facebook – media społecznościowe,
  • WordPress – system zarządzania treścią (CMS).

Szablony ActiveCampaign

ActiveCampaign oferuje liczne darmowe szablony:

  • newsletterów,
  • landing pages,
  • formularzy zapytań i pop-upów.

Zdecydowanie największy wybór dotyczy tych pierwszych. Jest ich ponad 120 i rzeczywiście niektóre z nich robią wrażenie. Musisz tu natomiast wziąć pod uwagę fakt, że komunikat musi zawsze być dostosowany do Twojej firmy. Nieczęsto więc w praktyce zdarza się sytuacja, by zaciągnięta templatka była wysyłana w oryginalnej formie (np. tylko po zmianie tekstów).

Wszystkie szablony są edytowalne za pomocą metody „przeciągnij i upuść”. Oznacza to, że możesz złapać dowolny element przy pomocy myszki i przenieść w inne miejsce. Dwukrotne naciśnięcie na niego pozwala natomiast na wprowadzanie modyfikacji. To powszechna, wygodna forma, której stosowanie nie wymaga większej wiedzy czy umiejętności. Dzięki temu komunikat może bez większego problemu zaprojektować i wdrożyć praktycznie każdy.

Rozwiązania AI

Chcesz tworzyć wiadomości e-mail z pomocą sztucznej inteligencji? A może marzy Ci się wykorzystanie AI do zwiększenia automatyzacji swojej komunikacji z odbiorcami? ActiveCampaign rzeczywiście daje taką możliwość i to w całkiem ciekawej formie.

Działanie sztucznej inteligencji jest wykorzystywane w tym serwisie w różnych miejscach. Możesz skorzystać z tzw. AI Buildera np. przy tworzeniu części contentu. Odpowiedni prompt wygeneruje dla Ciebie pomysł na treść, którą wykorzystasz w swojej komunikacji. Co więcej, algorytm oparty jest na uczeniu maszynowym. Przy dłuższym korzystaniu z niego możesz więc liczyć na treści względnie dostosowane do potrzeb Twojej firmy.

Oczywiście jak zawsze w takim przypadku, wskazane jest kontrolowanie efektów działania AI. Korzystanie z niego może znacznie usprawnić pracę i oszczędzić Ci ogrom czasu. Jednocześnie nie zapominaj jednak, by zawsze kontrolować wysyłane komunikaty. Zalecam każdorazowe sprawdzanie, czy są one dostosowane do potrzeb odbiorców i Twoich założeń.

Użytkowanie ActiveCampaign. Jak działa w praktyce?

Najważniejsze funkcje ActiveCampaign są już opisane, czas więc przejść do części praktycznej. W niej kolejno skupię się na:

  • stworzeniu szczegółowej instrukcji, jak krok po kroku założyć konto w ActiveCampaign,
  • opisaniu interfejsu ActiveCampaign, jego najważniejszych zakładek oraz ich funkcji,
  • instrukcji wyjaśniającej proces tworzenia listy,
  • opisie procesu tworzenia formularzy rejestracyjnych,
  • instrukcji, jak krok po kroku zaprojektować i wysłać kampanię e-mailową w ActiveCampaign.

Dla zobrazowania tych elementów posłużyłem się screenami wykonanymi w wersji demonstracyjnej serwisu ActiveCampaign. To powinno ułatwić Ci wykonywanie podobnych kroków po samodzielnym założeniu konta. Muszę natomiast przyznać, że serwis ten jest na tyle intuicyjny, że nawet osoby bez żadnego doświadczenia powinny poradzić sobie z jego obsługą. Jak wspominałem wyżej, problemem może być jedynie brak polskiej wersji językowej.

Jak założyć konto w ActiveCampaign?

ActiveCampaign dobrze przygotował swoją stronę do odwiedzin potencjalnych klientów. Od razu po wejściu na adres activecampaign.com zobaczysz miejsce na wpisanie swojego maila. Wprowadź go w pustym polu na środku ekranu, a następnie naciśnij „Get started„. W ten sposób skorzystasz z darmowego, 14-dniowego okresu próbnego w wersji demo. To pozwoli Ci przekonać się, czy ten serwis spełnia Twoje wymagania.

Wiesz, jaki pakiet Cię interesuje lub zdarzyło Ci się już wcześniej korzystać z tego serwisu? W takim przypadku możesz przejść od razu na plan płatny. W takim przypadku naciśnij przycisk „Pricing” w górnym menu. Przeniesie Cię on do zakładki z opisami poszczególnych planów. Wybierz ten, który Ci odpowiada i zmień liczbę kontaktów, jeśli masz taką potrzebę. Następnie naciśnij „Customize your Plan„, by dostosować jego szczegóły.

Ja posłużę się pierwszym z opisanych rozwiązań i przeprowadzę Cię na jego bazie przez cały proces rejestracji. Wersja próbna, do której wspólnie uzyskamy dostęp, jest nieco ograniczona i objęta limitami. Zapewnia natomiast dostęp do wszystkich najważniejszych funkcji, istotnych dla tej recenzji.

Po wpisaniu maila w puste pole na głównej stronie serwisu system przekierowuje mnie na ekran powitalny. W tym miejscu nowy użytkownik musi podać:

  • imię,
  • numer telefonu.

Po wprowadzeniu tych danych naciśnij niebieski przycisk „Next Step„.

W następnym kroku musisz podać więcej szczegółów na swój temat. Jest to potrzebne, by lepiej spersonalizować strukturę platformy, do której uzyskasz dostęp. Odpowiedz zatem na trzy pytania:

  • iloma kontaktami dysponujesz?
  • ilu pracowników zatrudniasz?
  • w jakiej branży działasz?

Wszystkie odpowiedzi wybierasz z rozwijanych list. Gdy zaznaczysz branżę, którą reprezentujesz, na ekranie pojawi się kilka najpopularniejszych dla tego sektora narzędzi. Zaznacz te, z których na co dzień korzystasz, a następnie naciśnij „Next Step”.

Teraz przyszedł czas na ustawienie hasła dostępu do konta. Pamiętaj, by było ono odpowiednio trudne. Będzie chroniło w końcu dostęp do wszystkich działań z zakresu e-mail marketingu Twojej marki. Jeśli wpadnie w niepowołane ręce, może wyrządzić wiele szkód.

Pierwszy etap zakładania konta dobiegł końca. Masz już dostęp do kokpitu, z poziomu którego możesz zarządzać e-mail marketingiem swojej firmy. Jeśli prowadzisz sklep, możesz teraz skorzystać z 6 kroków optymalizujących platformę do potrzeb e-commerce. Jeśli ta opcja Cię nie interesuje, masz trzy opcje do wyboru:

  • skorzystać z rozbudowanego onboardingu, przygotowanego przez ActiveCampaign – to rodzaj samouczka, który pokaże Ci, jak rozpocząć przygodę z tym narzędziem (w języku angielskim),
  • przejść do strony e-commerce, naciskając niebieski napis „ecommerce dashboard” w polu „Dashboard”,
  • przejść do strony głównej kokpitu, naciskając logo serwisu w lewym górnym rogu ekranu.

Ja skorzystam z opcji trzeciej, by pokazać Ci główny widok panelu.

System przekierował mnie na stronę główną. Mam na niej rozpisane instrukcje czterech podstawowych funkcji serwisu. Dzięki ich wykonaniu będę mógł przystąpić do działań marketingowych:

  1. stworzenie pierwszej kampanii mailowej,
  2. stworzenie pierwszej automatyzacji,
  3. stworzenie pierwszego formularza,
  4. importowanie już posiadanych kontaktów.

Każde z tych zadań jest opatrzone opisem oraz filmem instruktażowym. Po ich wykonaniu można je odznaczyć niebieskim „tickiem” znajdującym się po lewej stronie. Muszę przyznać, że to bardzo wygodne i przemyślane rozwiązanie. Powinno spodobać się szczególnie osobom początkującym, przed którymi marketing e-mailowy skrywa jeszcze wiele tajemnic.

Interfejs ActiveCampaign – przegląd

Jak wygląda panel użytkownika w ActiveCampaign? Na pierwszy rzut oka wydał mi się minimalistyczny i nowoczesny. Wszystkie najważniejsze funkcje zebrane są w menu po lewej stronie:

  • kontakty,
  • kampanie,
  • automatyzacje,
  • oferty CRM,
  • strony WWW,
  • raporty.

Oprócz tego, z dolnej części tego segmentu, zyskujesz dostęp do:

  • aplikacji (integracji),
  • ustawień,
  • profilu użytkownika.

W prawym górnym rogu znajduje się tylko niewielki przycisk zapewniający dostęp do „szybkiego wybierania” najważniejszych funkcji:

  • tworzenia kampanii,
  • dodawania kontaktów,
  • oferty CRM,
  • tworzenia list.

W prawym dolnym rogu z kolei jest charakterystyczny dymek. Kliknięcie w niego pozwala na kontakt z supportem.

Contacts

Jak sama nazwa wskazuje, zakładka ta pozwala na zarządzanie „kontaktami”, czyli odbiorcami. Znajdziesz tu ich spis, uwzględniający najważniejsze informacje na ich temat:

  • nazwę,
  • e-mail,
  • numer telefonu,
  • konto,
  • datę stworzenia.

Wobec każdego odbiorcy możesz podjąć szereg podstawowych działań, np. dodać notatkę czy usunąć kontakt. Wyświetloną listę adresatów możesz filtrować, wykorzystując do tego przypisane tagi czy statusy. Dostępne jest ponadto okno wyszukiwarki.

W panelu po lewej stronie masz dostęp do szeregu narzędzi i rozwiązań związanych z kontaktami. Pozwalają one na podejmowanie różnych działań dotyczących Twoich klientów. Znajdziesz tam:

  • konta,
  • listy,
  • tagi,
  • pola,
  • punktacje,
  • listy wykluczeń,
  • synchronizację baz danych,
  • eksport,
  • subskrypcje przez e-mail,
  • niestandardowe nagłówki.

Z tego poziomu możesz ponadto przejść bezpośrednio do raportów związanych z odbiorcami. Samej sekcji raportowania przyjrzę się natomiast w dalszej części tej recenzji ActiveCampaign.

Campaigns

To zakładka umożliwiająca wykonywanie działań związanych z kampaniami e-mailowymi. Pozwala zarówno na ich tworzenie, jak i nadzorowanie, choć nie tylko. Prezentuje ponadto listę wszystkich podejmowanych działań i najważniejsze informacje o nich.

Po lewej stronie widoczny jest znów segment segregujący dostępne opcje. Znajdziesz w tym miejscu:

  • content,
  • szablony kampanii,
  • zmienne komunikatów,
  • archiwum.

Podobnie jak w poprzednim rozdziale, kolejny raz widoczna jest również część związana z raportowaniem. Pozwala na monitorowanie skuteczności poszczególnych kampanii oraz predykcyjne wysyłanie treści.

Automations

E-mail marketing może przynosić jeszcze lepsze efekty, jeśli wprowadzisz do niego element automatyzacji. Ta zakładka na to pozwala, oszczędzając przy tym Twój czas oraz pieniądze. Daje Ci przy tym znaczną swobodę, dzięki czemu możesz dostosować rozwiązania do potrzeb swojego przedsiębiorstwa. Aby dodać automatyzację, wystarczy tylko, że naciśniesz przycisk „Create an Automation„.

W sekcji po lewej stronie standardowo znajdziesz szereg funkcji związanych z działem automatyzacji, np.:

  • mapę automatyzacji,
  • automatyzację wiadomości e-mail,
  • automatyzację e-maili transakcyjnych.

Dalej – tradycyjnie już – znajdują się skróty do raportów związanych z automatyzacją. Możesz dzięki temu śledzić wprowadzone rozwiązania, jak i przeglądać wyznaczone cele czy wydajność poszczególnych rozwiązań.

Deals

Zakładka „deals” skupiona jest wokół ofert i zadań związanych z systemem CRM. To rozwiązanie usprawniające działania wewnątrz firmy. W połączeniu z procesem automatyzacji może pozytywnie wpłynąć na finanse i efektywność. Zautomatyzowane przepływy pracy poprawiają terminowość komunikacji z klientami i oszczędzają czas. ActiveCampaign pozwala ponadto delegować zadania, nadzorować je i sprawować nad nimi skuteczną kontrolę.

Trzy główne sekcje, które znajdziesz w tym miejscu, dotyczą:

  • ofert,
  • zadań,
  • zapisanych odpowiedzi.

W kwestii zarządzania CRM możesz korzystać natomiast z:

  • pól,
  • ustawień transakcji,
  • połączonych wiadomości e-mail,
  • ustawień zadań,
  • kalendarza,
  • importu i eksportu danych.

Ostatni element to oczywiście dostęp do raportów związanych z danym obszarem. Mowa tu zarówno o przeglądzie aktywnych atrakcji, jak i lejku sprzedażowym, wynikach czy prognozach.

Website

Wspominałem wcześniej, że ActiveCampaign nie pozwala na tworzenie stron internetowych. Co więc robi tu sekcja o tej właśnie nazwie? Otóż pod nią kryją się:

  • landing pages,
  • formularze zapytań.

Oba rozwiązania możesz samodzielnie stworzyć, naciskając przycisk „Create a new…” w odpowiedniej zakładce. Oprócz ich budowania możesz z tego miejsca również zarządzać:

  • zawartością stworzonych stron,
  • komunikatami wyświetlanymi na stronach,
  • śledzeniem witryn.

Do Twojej dyspozycji pozostają oczywiście również raporty. Pozwalają na obserwowanie wydajności stworzonych rozwiązań.

Reports

Ostatnia z podstron w głównym menu bocznym to wspominane już wielokrotnie raporty. Właśnie tutaj znajdziesz wszelkie informacje i dane dotyczące swoich działań. To szczególnie istotne miejsce, bo e-mail marketing opiera się w znacznej mierze na analizie i wyciąganiu wniosków.

Jak łatwo zauważyć w menu po lewej stronie, raporty dotyczą wszystkich segmentów, które wymieniałem i opisywałem powyżej. Kolejno dostępne są tu takie sekcje i podsekcje, jak:

  • automatyka:
    • wszystkie automatyzacje,
    • wydajność automatyzacji,
    • przegląd celów;
  • zaangażowanie w sprzedaż:
    • zautomatyzowane wiadomości e-mail 1:1,
  • kontakty:
    • trendy kontaktów,
    • podział pola,
    • kontakty w pobliżu,
    • trendy tagów,
  • kampanie:
    • wszystkie kampanie,
    • skuteczność kampanii,
    • trendy w klientach poczty e-mail,
    • treści predykcyjne,
    • otwieranie i odczytywanie trendów,
  • strona internetowa:
    • wydajność formularza,
  • oferty:
    • przegląd transakcji,
    • omówienie,
    • lejek sprzedażowy,
    • wyniki sprzedażowe,
    • przegląd zadań,
    • prognoza transakcji.

Oprócz tego do Twojej dyspozycji są trzy sekcje umożliwiające przegląd:

  • atrybucji konwersji,
  • przychodów z marketingu,
  • raportów niestandardowych.

W zależności od wybranego parametru sposób prezentacji danych może być różny. Zawsze natomiast możliwe jest filtrowanie wyników według rozmaitych parametrów. Nie ma także problemu z eksportowaniem ich na dysk urządzenia. Dzięki temu zebrane dane możesz wygodnie analizować i wyciągać z nich określone wnioski. Te z kolei pomagają w opracowywaniu strategii firmy.

Apps

Integracje ActiveCampaign schowane są w zakładce Apps, znajdującej się na dole lewego menu. Znajdziesz tam wszystkie aplikacje i zewnętrzne narzędzia, które da się połączyć z kontem. Są ich dziesiątki, ale w znalezieniu odpowiedniego rozwiązania pomaga wyszukiwarka oraz podział na kategorie, np.:

  • rachunkowość,
  • analityka,
  • CMS,
  • bazy danych,
  • formularze,
  • HR,
  • zarządzanie projektem,
  • i wiele innych.

Po wybraniu danego rozwiązania możesz przejść do jego karty. Znajdziesz tam szczegółowy opis oraz możliwość wdrożenia, wraz z opisem warunków użytkowania.

Jak stworzyć listę w ActiveCampaign?

Teraz czas na instrukcję wykonywania najważniejszych zadań w ActiveCampaign. Warto podkreślić natomiast, że interfejs tego serwisu jest naprawdę bardzo czytelny i intuicyjny. Przy odrobinie uporu poradzą sobie z nim nawet osoby znające język angielski w stopniu podstawowym. W razie problemów zawsze też można wspomóc się przeglądarkowym narzędziem do tłumaczenia stron.

Najpierw omówię zasady tworzenia listy odbiorców. Możesz zrobić to z poziomu głównego ekranu w swoim panelu użytkownika. Wcześniej wspominałem już o tej możliwości. W prawym górnym rogu naciśnij strzałkę przy napisie „Create a campaign”. Z listy opcji, która się rozwinie, wybierz „Add a list„.

System przekieruje Cię do nowego okna. Tam musisz dodać nową listę. Aby to zrobić, w okienku podaj:

Po dodaniu listy pojawi się ona w podstronie „Lists”. Obok jej nazwy będą widniały także podstawowe dane, takie jak:

  • liczba aktywnych kontaktów,
  • data utworzenia,
  • subskrypcje przez SMS.

Oprócz tego możesz skorzystać z szeregu opcji dodatkowych wobec każdej listy. Aby to zrobić, rozwiń listę znajdującą się po prawej stronie, obok przycisku „Import contacts„. Znajdziesz tam możliwość m.in.:

  • edycji,
  • podejrzenia kontaktów,
  • statystyk,
  • subskrypcji przez SMS,
  • ustawień,
  • skopiowania listy,
  • usunięcia.

Tworzenie formularzy rejestracyjnych w ActiveCampaign

Aby stworzyć nowy formularz w ActiveCampaign, otwórz zakładkę „Website” z menu po lewej stronie. Sekcja „Forms” powinna pojawić się automatycznie. Naciśnij w niej niebieski przycisk „Create a new form”. Na Twoim ekranie pojawi się nowe okienko, w którym możesz określić:

  • nazwę formularza,
  • styl,
  • akcję, do której „nakłania” formularz (może być więcej niż jedna),
  • listę kontaktów, do których skierowane jest tworzone rozwiązanie.

Po wprowadzeniu odpowiednich danych naciśnij niebieski przycisk „Create”.

System wygeneruje automatyczny szablon formularza. Zostaniesz przeniesiony do edytora, w którym możesz zmienić każdy jego element. Wystarczy tylko, że dwukrotnie naciśniesz dany fragment. Przy użyciu menu po prawej stronie możesz go modyfikować. Mowa tu zarówno o warstwie tekstowej, jak i graficznej. Masz ponadto możliwość dodania grafik, CAPTCHA i innych rozwiązań. Szybko więc sprawisz, że formularz będzie pasował do wizerunku Twojej marki.

Po zakończeniu pracy naciśnij „Integrate” w prawym górnym rogu ekranu. System wygeneruje dla Ciebie kod pozwalający na umieszczenie formularza na stronie. Możesz to zrobić za pomocą:

  • kodu typu embed,
  • linka,
  • pluginu WordPress,
  • Facebooka.

Skopiuj kod lub wybierz odpowiadającą Ci opcję, a potem naciśnij niebieski przycisk „Save and exit„.

Stworzony formularz zostanie dodany do widoku głównego zakładki „Forms” w segmencie „Website”. Możesz do niego wrócić w dowolnym momencie. Wykonasz na nim z tego poziomu takie akcje, jak:

  • edycja,
  • pogląd,
  • integracje,
  • statystyki,
  • duplikacja,
  • usunięcie.

W zestawieniu pokaże się również lista dotychczasowych wejść na niego przez użytkowników.

Tworzenie kampanii w ActiveCampaign – instrukcja krok po kroku

Tworzenie kampanii to funkcja, na której w znacznej mierze opiera się cały e-mail marketing. W ActiveCampaign przejdziesz do tej akcji za pomocą niebieskiego przycisku „Create a campaign”. Znajdziesz go na głównej stronie swojego kokpitu w prawym górnym rogu ekranu.

Na nowej podstronie, która zostanie otwarta, określ:

  • nazwę kampanii,
  • typ kampanii:
    • standardowa,
    • testy A/B,
    • zautomatyzowana,
    • RSS,
    • autoresponder,
    • bazy danych.

Następnie naciśnij przycisk „Next” w prawym górnym rogu strony. Jeśli zabraknie Ci czasu na ukończenie całego procesu za jednym razem, kliknij „Save and exit„. Dotychczasowe postępy zostaną zapisane w formie wersji roboczej. Możesz do niej wrócić w dowolnym momencie.

Teraz czas na określenie szczegółów tworzonej kampanii. Na nowej podstronie musisz wprowadzić takie informacje, jak:

  • temat wysyłanej wiadomości,
  • wstępny nagłówek,
  • nazwa nadawcy,
  • e-mail nadawcy,
  • odbiorców (należy wskazać listę adresatów. Można podzielić ją na segmenty),
  • harmonogram wysyłki (nieobowiązkowe),
  • ustawienia dotyczące śledzenia:
    • śledzenie otwarcia i odczytu wiadomości,
    • śledzenie linków,
    • śledzenie odpowiedzi,
    • integracja z Google Analytics,
  • fizyczny adres,
  • charakter archiwum kampanii:
    • publiczny,
    • prywatny.

Co istotne, aby stworzyć kampanię, konieczne jest zweryfikowanie adresu e-mail użytkownika. Naciśnij przycisk weryfikacji, by na Twoją skrzynkę została wysłana automatyczna wiadomość. Następnie kliknij link, który się w niej znajduje.

Przed wysyłki niezbędne jest jeszcze zaprojektowanie wyglądu wysyłanego komunikatu. Aby to zrobić, naciśnij niebieski przycisk „Create with email designer” w oknie na górze formularza, po prawej stronie.

W następnym kroku wybierz szablon, który Ci odpowiada. Pamiętaj, że jest on w pełni edytowalny. Zdecyduj się więc na najbliższy Twoim wymaganiom. Po najechaniu na konkretną opcję kliknij „Select„.

System przekieruje Cię do edytora. Działa on na zasadzie „przeciągnij i upuść„. Nie musisz umieć programować, by stworzyć czytelny komunikat. Modyfikacjom podlega zarówno warstwa tekstowa, jak i graficzna – dokładnie tak, jak opisywałem już to przy okazji formularzy. Po zakończeniu pracy zatwierdź odpowiadającą Ci wersję niebieskim przyciskiem „Next„.

System przekieruje Cię ponownie do formularza tworzenia kampanii. Teraz możesz nacisnąć niebieski przycisk „Send now”. Będzie on aktywny, jeśli wszystkie niezbędne pola zostały wypełnione w prawidłowy sposób. Wysłaną kampanię zobaczysz w zakładce „Campaigns”. Tam też znajdziesz najważniejsze informacje na jej temat.

Ile kosztuje ActiveCampaign?

Cennik ActiveCampaign jest dość rozbudowany. Wynika to z faktu, że podzielony został na cztery główne sekcje, w zależności od profilu klienta:

  • marketing – skupiony na automatyzacji e-mail marketingu,
  • sales – CRM, nadzorowanie i automatyzacja sprzedaży,
  • bundles – automatyzacja marketingu i sprzedażowy CRM,
  • transactional email – API i SMTP dla stron internetowych i aplikacji.

Ze względu na charakter tej recenzji, skupiłem się przede wszystkim na wariancie marketingowym. W jego ramach możesz skorzystać z czterech płatnych rozwiązań:

  • Lite – dedykowany niewielkim firmom, które chcą zautomatyzować komunikację z obecnymi i potencjalnymi klientami. Sprawdzi się w przypadku osób początkujących, freelencerów i hobbystów. Zapewnia dostęp dla 1 użytkownika i obejmuje 1000 kontaktów;
  • Plus – przeznaczony dla małych i średnich firm, dla których ważne jest sprawne zarządzanie kontaktami i wygodna komunikacja z odbiorcami. Pozwala na dostęp dla 3 użytkowników i obejmuje 1000 kontaktów;
  • Professional – rozwiązanie dla większych firm i zespołów dążących do optymalizacji procesów automatyzacji marketingu. Pozwala na wydajną pracę na większej liczbie odbiorców. Daje dostęp 5 użytkownikom i obejmuje 2500 kontaktów;
  • Enterprise – rozwiązanie dla największych przedsiębiorstw, dla których liczy się indywidualne podejście. To potężne narzędzie gwarantujące znacznie więcej niż tylko wysyłanie e-maili. Daje dostęp 10 użytkownikom i obejmuje 2500 kontaktów.

Każdy z pakietów ma sugerowaną liczbę kontaktów w podstawowym wariancie. Co natomiast istotne, we wszystkich jest możliwość jej zwiększenia aż do poziomu ponad 50 tys. Wiąże się to natomiast oczywiście dodatkową opłatą.

Co istotne, nawet najuboższy pakiet Lite jest płatny. W ActiveCampaign nie ma planu darmowego, tak jak w konkurencyjnych, rozwiązaniach, np. GetResponse czy MailerLite. Do dyspozycji użytkowników jest wyłącznie 14-dniowy dostęp próbny do serwisu w wersji demo. Po jego zakończeniu musisz zdecydować się na rezygnację z narzędzia lub wykupienie dostępu do płatnej wersji.

Szczegóły poszczególnych planów oraz ich ceny widoczne są w poniższym zestawieniu.

Opinie o ActiveCampaign

ActiveCampaign to serwis międzynarodowy, którego działalność nie jest skupiona na jednym kraju. Ma swoje oddziały zarówno w Europie, jak i obu Amerykach czy w Australii. Tak szeroki zasięg, a także ponad 185 tys. klientów, sprawia, że nietrudno znaleźć opinie na jego temat.

Zarówno w mediach społecznościowych, jak i serwisach tematycznych, ActiveCampaign cieszy się raczej pozytywną opinią obecnych i byłych użytkowników. Chwalona jest jego bogata oferta i nieograniczanie się jedynie do e-mail marketingu. Klienci doceniają sięgnięcie po nowoczesne uczenie maszynowe, a także liczne integracje. Na plus działa ponadto unikatowe rozwiązanie CRM oraz intuicyjny i łatwy w obsłudze interfejs. Dzięki niemu mnogość dostępnych narzędzi nie przeraża i łatwo znaleźć wśród nich to, co aktualnie jest potrzebne.

Nawet tak popularne narzędzie, jak ActiveCampaign, nie jest pozbawione wad. Polscy użytkownicy skarżą się przede wszystkim na brak supportu w ojczystym języku. Za minus jest też uważana rozbudowana baza wiedzy, dostępna wyłącznie po angielsku. Ponadto klienci negatywnie oceniają brak kreatora stron internetowych. W wielu serwisach konkurencji jest on dostępny praktycznie w standardzie. Mimo to natomiast zdecydowanie więcej jest opinii pochlebnych i polecających to rozwiązanie.

ActiveCampaign vs alternatywne rozwiązania

ActiveCampaign to niejedyne narzędzie do e-mail marketingu, dostępne na rynku. Wśród moich recenzji znajdziesz również m.in. tekst o MailerLite czy GetResponse. Jak na ich tle wypada ten serwis? 

Największą przewagą MailerLite nad ActiveCampaign jest jego polska wersja językowa. Nie bez znaczenia jest ponadto fakt, że udostępnia dość rozbudowaną wersję darmową. Dzięki temu jest polecany osobom początkującym czy hobbystom. Z drugiej strony jednak nie oferuje rozwiązań CRM i korzysta z niego zdecydowanie mniej użytkowników. Nie możesz więc liczyć na wsparcie tak licznej społeczności. 

GetResponse również ma wersję darmową, choć dość ograniczoną. Jest też dostępny po polsku. Jego zaletą jest to, że najtańszy plan stanowi dobre rozwiązanie dla młodych firm. Zapewnia większe możliwości niż darmowy, ale nie jest tak drogi, jak warianty rozbudowane. Nie da się natomiast jednoznacznie określić, które z tych narzędzi jest najlepsze. Wszystko bowiem zależy od Twoich wymagań, potrzeb i oczekiwań. 

Zalety i wady ActiveCampaign

Zalety ActiveCampaign

  • darmowy okres próbny,
  • automatyzacja e-mail marketingu,
  • segmentacja odbiorców,
  • testy A/B,
  • wygodny kreator formularzy i landing pages,
  • szablony wiadomości i stron WWW,
  • testy antyspamowe,
  • SMS i MMS marketing,
  • narzędzia analityczne,
  • liczne integracje,
  • CRM dla przedsiębiorstw,
  • rozbudowana sekcja pomocy i baza wiedzy,
  • wysoki poziom dostarczalności,
  • zniżka dla organizacji non-profit (20 proc.).

Wady ActiveCampaign

  • brak polskiej wersji językowej serwisu,
  • brak polskiego supportu,
  • brak planu darmowego,
  • brak kreatora stron internetowych,
  • SMS marketing tylko po wybraniu dodatku (brak możliwości dodania go w najtańszym pakiecie),
  • bardzo ograniczony najtańszy pakiet płatny.

Narzędzie pozwalające zdobyć nowych, potencjalnych klientów. Czy warto skorzystać z ActiveCampaign?

ActiveCampaign przyciąga uwagę użytkowników poszukujących kompleksowego narzędzia do automatyzacji wysyłki wiadomości e-mail. Pozwala na liczne automatyzacje, usprawnienie komunikacji z odbiorcami i monitoring efektów pracy. Daje ogrom możliwości, angażując w to media społecznościowe, rozwiązania AI, CRM, kreatory i wiele innych. Dzięki temu nawet osoby o niewielkich potrzebach mogą poczuć natchnienie i zacząć pracować nad rozwojem tego sektora swojej działalności.

Z drugiej strony jednak ActiveCampaign nie należy do najtańszych. Nie oferuje wersji bezpłatnej, musisz więc od razu (a przynajmniej po 2 tyg. próbnych) podjąć decyzję o ewentualnej inwestycji. W dodatku najtańszy pakiet Lite jest bardzo ograniczony. To może być problemem dla wielu małych firm, amatorów czy freelancerów.

Biorąc to wszystko pod uwagę, stwierdzam, że ActiveCampaign jest godny polecenia, ale warto najpierw dokładnie mu się przyjrzeć. Poznaj jego możliwości i intensywnie testuj go przez 14 dni w wersji demo. Określ swoje cele i plan rozwoju, a także przyjrzyj się obecnym potrzebom. Dopiero na tej podstawie oceń, czy będziesz w stanie wykorzystać potencjał tego serwisu. Jeśli tak, to zdecydowanie się nim nie rozczarujesz.

Ocena ogólna
8.74 /10