🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

RECENZJE

27 min. czytania

Recenzja ClickFunnels (2024): Test i opinie

Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek

Przedsiębiorca internetowy.
Wydawca i autor blogów. Od ponad 16 lat wymagający klient dziesiątek różnych firm hostingowych.

Test i szczera recenzja ClickFunnels (2024). Opinie o platformie do tworzenia lejków sprzedażowych. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!

Spis treści

ClickFunnels – lejki sprzedażowe na najwyższym poziomie

clickfunnels.com

ClickFunnels

Co to jest ClickFunnels, jak działa i w czym może Ci pomóc? Sprawdź, w jaki sposób stworzyć w nim lejek sprzedażowy i co zrobić, by doczekać się wysokiej konwersji. W ten sposób Twoja firma może osiągać wysokie zyski, bez zatrudniania dodatkowych specjalistów.

Paleta funkcji ClickFunnels jest bardzo rozbudowana, choć głównie kojarzony jest on jako kreator lejków sprzedażowych. Dzięki niemu możesz korzystać z szeregu narzędzi, które mają poprawiać współczynniki konwersji i optymalizować proces sprzedaży. W ten sposób skuteczniej promujesz swój internetowy biznes i nakłaniasz odbiorców do wykonywania określonych działań. Z klientów oglądających stają się oni klientami płacącymi. Na tych ostatnich natomiast najbardziej zależy każdemu przedsiębiorcy.

ClickFunnels zajmuje się szeroko pojętymi działaniami marketingowymi. Przyjrzałem się bliżej wszystkim jego funkcjom i możliwościom, jakie oferuje. W moim artykule znajdziesz znacznie więcej niż tylko opinię o lejku sprzedaży stworzonym w opisywanym serwisie. Omówiłem wszystkie jego funkcje, możliwości supportu, ale też aspekty praktyczne, takie jak interfejs czy proces zakładania konta. Uważnie przyjrzałem się ponadto cennikowi oraz zaletom i wadom tego rozwiązania. Recenzja ClickFunnels zakończona jest oceną, czy rzeczywiście rozwiązanie to zawiera wszystko, czego może potrzebować wymagający klient.

Co to jest ClickFunnels?

ClickFunnels powstał w 2014 roku i bardzo szybko zyskał międzynarodowy rozgłos. Jest kompleksowym narzędziem pozwalającym tworzyć zaawansowane lejki sprzedaży. Możesz w nim jednak nie tylko promować towary online, ale też sklepy z tradycyjnymi produktami i znacznie więcej. Nadaje się do tworzenia stron docelowych i standardowych, a także przeprowadzisz w nim webinar czy zbudujesz społeczność internetową.

To potężne narzędzie, którego obsługiwanie jest niezwykle proste. Za pomocą edytora stron i lejków zoptymalizujesz działanie swojej firmy. Wszystko opiera się na intuicyjnym rozwiązaniu „przeciągnij i upuść”. Dzięki niemu skorzystasz ze wszystkich usług i funkcji platformy nawet bez umiejętności programowania. Do Twojej dyspozycji są nie tylko zróżnicowane narzędzia, ale też szereg szablonów i gotowych rozwiązań. One zdecydowanie przyśpieszają Twoją pracę i będą dobre dla początkujących marketerów.

Jak działa ClickFunnels?

ClickFunnels to platforma internetowa w wersji przeglądarkowej. Możesz dzięki temu uzyskać dostęp do niej z dowolnego urządzenia wyposażonego w przeglądarkę internetową. Nie jest do tego potrzebne żadne specjalistyczne oprogramowanie. Specjalizuje się ona natomiast w lejkach sprzedażowych. Pod tym hasłem kryje się rozbudowany szereg działań, których zadaniem jest doprowadzenie do realizacji transakcji.

Najlepsze praktyki pokazują, że rolą lejka sprzedaży jest zmiana odbiorcy w klienta. Co to oznacza w praktyce? Twoją stronę mogą odwiedzać każdego dnia setki internautów. Co jednak z tego, jeśli 99 proc. z nich nie kupuje Twoich produktów lub nie korzysta z oferowanych usług? W końcu celem handlu elektronicznego jest zarabianie, a bierne oglądanie oferty nie przynosi zbyt dużych zysków. Odpowiednie manewrowanie lejkami sprzedażowymi ma za zadanie zmianę tej sytuacji. Ostatecznie produkt czy oferowane usługi mają zacząć się sprzedawać, generując realne zyski dla firmy.

ClickFunnels ma wyposażyć przedsiębiorców w odpowiednie narzędzie do realizacji tego celu. Pomoże Ci więc np.:

  • stworzyć stronę internetową albo sklep,
  • wdrożyć działania e-mail marketingowe,
  • zbudować stronę docelową,
  • analizować dane,
  • zbudować Centrum Obsługi Klienta dla Twoich odbiorców,
  • wprowadzić odliczanie, by maksymalizować sprzedaż,
  • tworzyć testy A/B i wybierać najskuteczniejsze działania,
  • budować własną społeczność,
  • zarządzać relacjami z klientami,
  • i wiele innych.

Oprogramowanie to w praktyce przyciągnie do Twojej marki odbiorców, zachęci ich do zakupów i nakłoni do pozostania w gronie klientów. Stworzysz w nim zarówno witrynę, jak i wszystkie rozwiązania wspierające proces sprzedaży. Ostatecznie zyskasz szansę na osiągnięcie sukcesu biznesowego, bez potrzeby programowania.

Proces budowania lejków sprzedażowych, czyli dla kogo jest ClickFunnels?

Odniosłem wrażenie, że największym atutem ClickFunnels jest jego uniwersalność. Sprawdzi się bowiem nie tylko do budowy tradycyjnych lejków sprzedażowych. Wykorzystasz go również do szeregu innych czynności, istotnych dla osób zarządzających biznesem online. To natomiast sprawia, że może okazać się przydatny dla użytkowników o bardzo zróżnicowanych profilach i wymaganiach zawodowych. Z powodzeniem sprawdzi się w pracy:

  • agencji reklamowych,
  • agencji marketingowych,
  • agencji e-commerce,
  • domów medialnych,
  • osób samodzielnie prowadzących biznesy internetowe,
  • osób posiadających własne sklepy internetowe,
  • freelancerów-specjalistów zajmujących się marketingiem i PR-em.

Wykorzystywanie ClickFunnels na potrzeby własne przedsiębiorstwa nie powinno rozczarować zarówno małych firm oraz freelancerów, jak i rozbudowanych biznesów. Ma kilka wariantów cenowych do wyboru, zróżnicowanych pod względem oferowanych możliwości. Dzięki temu na satysfakcjonujące współczynniki konwersji możesz liczyć niezależnie od generowanego ruchu.

Ze względu na stosunkowo wysoką cenę korzystanie z niego może być nieco problematyczne dla początkujących biznesów. Z drugiej strony natomiast wskazane jest traktowanie tego niczym inwestycji. W końcu dobrze zaprojektowane lejki sprzedażowe powinny przekładać się na znaczny wzrost zysków w stosunkowo krótkim czasie.

Funkcje ClickFunnels

Jak wspominałem, lista funkcji ClickFunnels jest niezwykle rozbudowana. Poniżej scharakteryzowałem każdą z opcji, do których możesz uzyskać dostęp. Oczywiście niekoniecznie wszystkie Cię muszą interesować. Część jest też skierowana wyłącznie do określonej grupy użytkowników. W dodatku niektóre są dostępne tylko w droższych pakietach cenowych (szczegóły na ten temat znajdziesz w dalszej części teksty, w rozdziale „Ile kosztuje ClickFunnels?”).

Mimo to jednak warto zapoznać się ze wszystkim, co pozornie prosty „kreator lejków” ma do zaoferowania. Niewykluczone bowiem, że dla potencjalnych klientów z czasem zaczną być istotne jego dodatkowe możliwości. Gdy Twoja firma zacznie się rozwijać, możesz wykorzystać ClickFunnels do tworzenia stron docelowych czy budowania społeczności. To szansa na stworzenie planu dalekosiężnego. Może on z czasem wymagać dostępu do bardziej zaawansowanych opcji niż na początku.

Szablony lejków sprzedażowych

Podstawową funkcją ClickFunnels jest tworzenie lejków sprzedażowych. Pod tym określeniem kryje się cały proces. Od pierwszego kontaktu klienta z produktem lub usługą, aż do opłacenia rachunku. Opisywane narzędzie pozwala w formie szablonu przygotować całą tę drogę, a następne wprowadzić ją w życie. Wszystko odbywa się na zasadzie dopasowywania kolejnych elementów, które mają uprzyjemnić doświadczenie potencjalnemu klientowi.

Zaletą ClickFunnels jest to, że tworzone w nim lejki mogą prowadzić do różnorodnych efektów. Zależnie od formy Twojej działalności możesz wykorzystać je do sprzedaży produktu lub usługi, ale też budowania społeczności czy rozmaitych form promocji marki. W każdym przypadku natomiast ich głównym zadaniem jest wzrost konwersji i wyższa efektywność prowadzonych działań.

W ten sposób nie tylko dotrzesz do większej liczby osób. Sprawisz bowiem również, że odwiedzą Twoją stronę, poznają markę, a ostatecznie skorzystają z jej oferty. W ten sposób doprowadzisz do wzrostu zysków i dalszego rozwoju firmy. W ramach projektowanych lejków możesz też korzystać ze stron WWW, stron docelowych, testów A/B i innych rozwiązań, których potrzebujesz.

Narzędzia analityczne

Z poziomu panelu użytkownika ClickFunnels masz dostęp do rozbudowanych narzędzi analitycznych. Mają one formę aplikacji zbierającej dane z prowadzonych projektów. Służą do dostarczania rozbudowanych danych ilościowych dotyczących podejmowanych przez Ciebie działań. Z ich pomocą możesz w czasie rzeczywistym kontrolować wiele przydatnych parametrów, takich jak m.in.:

  • wskaźnik konwersji,
  • wyświetlenia stron internetowych,
  • łączną liczbę zamówień,
  • liczbę zamówień w danym okresie,
  • liczbę klientów,
  • zyski z przeprowadzanych transakcji,
  • i inne.

Wbudowane rozwiązania pozwalają na śledzenie skuteczności kampanii. Porównasz z ich pomocą również różne rozwiązania w ramach testów A/B. Możliwe jest ponadto obserwowanie postępów swoich klientów czy przewidywanie trendów. Niestety bezpośrednio z poziomu integracji nie ma możliwości połączenia ClickFunnels z bardziej zaawansowanymi narzędziami analitycznymi, jak np. Google Analytics. Zabrakło mi ponadto możliwości pobrania przygotowywanych raportów w formie pliku na dysk urządzenia użytkownika bezpośrednio z zakładki serwisu.

Centrum Obsługi Klienta

W ClickFunnels stworzysz własne Centrum Obsługi Klienta. W ten sposób łatwiej jest zarządzań bezpośrednim kontaktem ze wszystkimi użytkownikami z jednego miejsca. Co więcej, ułatwia on obsługę i „przydzielanie” odpowiednich produktów konkretnym osobom. W ten sposób każdy ma dostęp wyłącznie do wykupionych przez siebie opcji. Ty dzięki temu nie musisz martwić się o rozlokowywanie oferowanego asortymentu.

To wygoda zarówno dla Twoich klientów, jak i dla Ciebie. Z jednego miejsca kontrolujesz wszystkie aspekty swojej działalności. Personalizujesz Centrum Obsługi Klienta i możesz z jego poziomu polecać odbiorcom nowe produkty czy inne rzeczy, które mogą ich zaciekawić. Oni z kolei mają wszystko w zasięgu ręki, bez potrzeby logowania do osobnych profili dla poszczególnych produktów.

Testy dzielone A/B

Testy dzielone A/B to najskuteczniejszy sposób testowania skuteczności różnych rozwiązań. ClickFunnels pozwala na ich przeprowadzenie w wygodnej formie. Podczas tworzenia lejka sprzedażowego możesz uwzględnić np. dwie wersje stron docelowych. Następnie uruchamiasz kampanię i obserwujesz wyniki obu opcji. System sam zbiera podzielone dane, osobne dla każdego wariantu. W ten sposób błyskawicznie dowiadujesz się, który z nich lepiej się sprawdza. Następnie to właśnie z jego pomocą kontynuujesz kampanię.

Testy A/B w ClickFunnels mogą dotyczyć m.in.:

  • stron docelowych,
  • wyglądu i formy stron WWW,
  • struktury e-maili,
  • ofert i zapytań ofertowych,
  • i wielu innych.

Społeczność

Stosunkowo nowym rozwiązaniem w ClickFunnels jest tworzenie tzw. społeczności. W praktyce działa to tak, że z poziomu konta użytkownika możesz zbudować swoistą „witrynę społecznościową”. Samodzielnie ustalisz jej hierarchiczną strukturę i podzielisz grupę odbiorców oraz poszczególne aktywności na:

  • grupy,
  • tematy,
  • posty,
  • komentarze.

Takie działanie może przynieść Ci korzyści na kilku poziomach. Przede wszystkim wzmocnisz swój wizerunek eksperta, aktywnie udzielając się na forum. Oprócz tego stworzysz zaangażowaną społeczność, co zapewni Ci regularne zyski i przyciągnie nowych użytkowników. Ponadto ułatwi Ci to kontrolę i moderację treści, zapewniając jednocześnie uczestnikom korzystanie z nowoczesnych rozwiązań. Do ich dyspozycji jest m.in. osadzanie multimediów, ustawianie hiperłączy itd.

Strony internetowe

ClickFunnels umożliwia tworzenie stron internetowych o dowolnej strukturze. Świetnie sprawdzi się np. do budowy witryny firmowej czy produktowej, będącej jednym z elementów lejka sprzedażowego. Atutem tego rozwiązania jest jego ogromna wygoda. Wszystko bazuje bowiem na gotowych szablonach WWW, których jest blisko 70. Zostały podzielone na kilka obszarów tematycznych, takich jak m.in.:

  • podziękowania,
  • sprzedaż,
  • powiadomienia i złożeniu zamówienia,
  • i inne.

Wszystkie szablony działają na zasadzie chwytania, przesuwania i upuszczania poszczególnych elementów w odpowiednie miejsca. To tzw. metoda pull&drop, która cieszy się w ostatnim czasie ogromną popularnością. Stosowana jest w wielu popularnych kreatorach witryn, jak np. Wix czy Webflow. Jest intuicyjna, szybka i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Efekty są natomiast zauważalne w czasie rzeczywistym.

Korzystanie z gotowych szablonów nie jest oczywiście obligatoryjne. Alternatywnie możesz również zaprojektować i wdrożyć swoją stronę WWW od podstaw samodzielnie. Wymaga to nieco więcej pracy i stworzenia projektu, ale dzięki temu każdy element będzie dokładnie taki, jak zechcesz.

Tworzenie stron docelowych

Podobnie jak w przypadku zwykłych witryn, w ClickFunnels stworzysz również strony docelowe (landing page). Służą one bezpośrednio do sprzedaży produktów i usług, bo skupiają uwagę użytkownika wyłącznie na jednym celu. Zależnie od Twojej działalności, może być to zakup danego produktu, skorzystanie z określonej usługi czy np. zapisanie się do newslettera (sprawdź: TOP 6 Programów do newsletterów (Darmowe i Płatne)).

Tworzenie witryn docelowych także opiera się na korzystaniu z szablonów. Są one w pełni edytowalne, a wszystko bazuje na znanej już Ci metodzie przeciągania i upuszczania elementów. Łatwo umieścisz w nich pożądane przyciski Call To Action (CTA), generując leady i zwiększając sprzedaż.

Blogi

ClickFunnels pozwala na promocję oraz umacnianie świadomości marki na wiele sposobów. Jednym z nich jest możliwość prowadzenia bloga, bezpośrednio z poziomu konta użytkownika. To rozwiązanie wygodne, bo nie wymaga logowania się w żadnym innym CMS-ie. Zapewnia standardowe możliwości edycji każdego wpisu, takie jak uzupełnienie:

  • tytułu,
  • treści,
  • streszczenia,
  • autora,
  • kategorii wpisu,
  • tagów,
  • obrazka wyróżniającego,
  • i innych.

Dodatkowo umożliwia integrację z rozwiązaniami z zakresu SEO. Pozytywnym zaskoczeniem było dla mnie wprowadzenie narzędzia AI. Możesz wykorzystać je zarówno do stworzenia tytułu wpisu blogowego, jak i jego treści. Sam edytor ma minimalistyczną formę, ale pozwala na stworzenie standardowej publikacji.

Odliczanie

Coraz więcej firm decyduje się na wstawienie „odliczania” na swoją stronę internetową. Najczęściej takie narzędzie ma formę zegara (lub kalendarza) odliczającego czas trwania aktualnej promocji. Jest to działanie mające na celu zmotywowanie użytkownika do podjęcia określonego działania w najbliższym czasie.

Zgodnie z zamysłem, upływający na liczniku czas, motywuje potencjalnego klienta do szybszego podejmowania decyzji. Zmniejsza to zagrożenie, że osoba ta opuści Twoją stronę i już nigdy do niej nie wróci. Zamiast tego zyskuje informację, że dana oferta kiedyś dobiegnie końca i lepiej z niej skorzystać. W przeciwnym razie cena teoretycznie może zmienić się na mniej korzystną.

Tego typu „odliczanie” w ClickFunnels dodasz do dowolnego lejka sprzedażowego. Możesz umieścić je na dowolnym etapie, a jego wygląd dostosujesz do stylu swojej marki czy witryny. Zależnie od założenia, możesz zastosować taktykę:

  • evergreen„, czyli regularnie powtarzającą się,
  • hybrydową„, która będzie automatycznie się restartować.

To pozwoli na automatyzację pracy, szczególnie w przypadku cyklicznie organizowanych zdarzeń (np. webinarów).

API i webhooki

API i webhooki pozwalają na jeszcze lepsze dostosowanie ClickFunnels do Twoich potrzeb. Z ich pomocą wprowadzisz do swoich rozwiązań zewnętrzne oprogramowanie. Może ono odpowiadać za rozmaite funkcje, m.in.:

  • automatyzację procesów,
  • księgowość,
  • rozwiązania z zakresu e-commerce,
  • media społecznościowe,
  • i wiele innych.

Interfejs API zapewnia znaczną swobodę działania osobom, przed którymi programowanie nie ma większych tajemnic. Alternatywnym rozwiązaniem jest też możliwość skorzystania z zewnętrznej platformy Zapier. Dzięki niej możliwe jest wdrażanie niestandardowych integracji, pomagających Twojej firmie w osiągnięciu sukcesu.

Kursy, szkolenia i webinary online

Buduj swoją markę specjalisty, organizując kursy i spotkania online, podczas których będziesz dzielić się swoją wiedzą. ClickFunnels umożliwia szybkie przygotowanie trzech podstawowych rodzajów tego typu inicjatyw:

  • kurs kropelkowy – opiera się na licznych i cyklicznych spotkaniach online z odbiorcami. Podczas każdego z nich przekazujesz niewielki zasób swojej wiedzy, utrzymując stały poziom zainteresowania;
  • prosty kurs – jednomodułowy kurs, podczas którego zaprezentujesz się odbiorcom z jak najlepszej strony. Ma on za zadanie przekonanie do Ciebie użytkowników i nawiązanie głębszej relacji, która pozytywnie odbije się na wynikach sprzedażowych;
  • autorski – samodzielnie określ wszystkie parametry kursu, ilość spotkań, czas trwania i inne parametry.

Kursy możesz tworzyć na bazie szablonów i z pomocą intuicyjnego interfejsu. Wygodny kalendarz pomoże Ci rozplanować działanie w czasie, a także wprowadzić uwagi do każdego etapu realizacji.

Edytor ClickFunnels

Już kilkukrotnie poruszałem temat edytora ClickFunnels, czas więc na zebranie wszystkich informacji o nim w jednym miejscu. Możesz z jego pomocą edytować zarówno strony WWW, jak i docelowe czy inne elementy tworzone w tym serwisie. Ma dość intuicyjną budowę, zbliżoną do większości edytorów dostępnych na rynku. Pozwala zarówno na edycję witryny w formie desktopowej, jak i mobilnej. Samodzielnie zaprojektujesz każdą z nich lub alternatywnie możesz posłużyć się automatycznym dostosowywaniem. W obu przypadkach wszystko opiera się na zasadzie „przeciągnij i upuść”.

Strona internetowa jest edytowana w czasie rzeczywistym. Możesz pracować nad nią z innymi członkami zespołu, których ruchy widzisz na ekranie swojego komputera. Żadne z podstawowych działań nie wymaga kodowania, a pracę przyśpiesza możliwość tworzenia sekcji uniwersalnych. Są one przydatne szczególnie w przypadku przygotowywania szeregu kampanii dla jednej marki. Sprawdzą się przy elementach stałych, takich jak hasła reklamowe czy sekcje informacyjne.

Powinny poradzić sobie z jego obsługą bez większego problemu nawet osoby niezbyt doświadczone w tego typu działaniach. Może to nieco utrudniać anglojęzyczny interfejs, choć słownictwo nie jest aż tak wymagające. W kryzysowych sytuacjach włączenie automatycznego translatora powinno załatwić sprawę.

Lejki sklepowe

Kolejna nowość, którą ClickFunnels wprowadził do swojej oferty stosunkowo niedawno. Od tej chwili nie jest to już narzędzie wyłącznie dla przedsiębiorców działających całkowicie w „strefie online”. Teraz z powodzeniem mogą z niego korzystać również osoby sprzedające fizyczne produkty w sieci. Ta forma lejka sprzedażowego nie różni się specjalnie od tego obejmującego usługi i produkty elektroniczne. Jej podstawę stanowi natomiast sklep e-commerce.

Lejki sklepowe w ClickFunnels mają takie samo zadanie jak te, które opisywałem już powyżej. Muszą zwrócić uwagę klienta, przekonać go do marki, zachęcić do zakupu i doprowadzić do zakończenia transakcji. Opierają się przy tym na specyfice sprzedaży produktów fizycznych. Pozwalają na łatwe zarządzanie asortymentem czy tworzenie niestandardowych stron dla różnych wariantów produktowych.

Atutem tego rozwiązania są tzw. dynamiczne ścieżki sklepowe. Uruchamia się, gdy dany klient kupuje określony produkt. Na podstawie danych o nim (np. wcześniejszych zakupów), wytyczana jest dla niego indywidualna ścieżka zakupowa. Może ona przekonać go do dodatkowych zakupów czy podjęcia innych interakcji z witryną.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że lejki sklepowe są zintegrowane z segmentami dotyczącymi wysyłki, podatków czy zrealizowanych transakcji. Dzięki temu z jednego miejsca masz dostęp do wszystkich informacji istotnych z perspektywy sprzedawcy. Możesz w ten sposób śledzić zamówienia, dbać o sprawność ich wysyłki, a co za tym idzie – o zadowolenie klientów.

Integracje

ClickFunnels umożliwia integracje z licznymi narzędziami zewnętrznymi z poziomu kokpitu użytkownika. Odpowiednią opcję znajdziesz w ustawieniach swojego konta w sekcji „Integrations”. Dostępnych jest tam wiele popularnych rozwiązań, takich jak m.in.:

  • ConvertKit (automatyzacja działań marketingowych),
  • GoTo Webinar (webinary),
  • MailChimp (automatyzacja działań e-mail marketingowych),
  • Keap (sprzedaż i CRM),
  • Slack (komunikator),
  • i wiele innych.

Ponadto możliwe jest wdrożenie innych rozwiązań z pomocą platformy Zapier.

E-mail marketing

Po założeniu konta w ClickFunnels możesz prowadzić działania e-mail marketingowe, promujące Twoją markę. W swoim koncie użytkownika ustalisz wszystkie szczegóły dotyczące wysyłanych wiadomości o charakterze marketingowym. Bez problemu stworzysz też listy odbiorców, podzielisz je na grupy i wyślesz do nich spersonalizowane treści. Nie jest to co prawda profesjonalne narzędzie do newsletterów (sprawdź: TOP 6 Programów do newsletterów (Darmowe i Płatne)), ale oferuje wszystkie podstawowe rozwiązania.

ClickFunnels dysponuje wewnętrznym SMTP i pozwala na tworzenie maili za pomocą edytora. Do Twojej dyspozycji pozostają gotowe szablony, które możesz edytować zgodnie z własnymi wymaganiami. Oczywiście nie mogło zabraknąć też funkcjonalnego plannera. Z jego pomocą wysyłka określonych komunikatów zostanie zrealizowana dokładnie wtedy, gdy będziesz tego oczekiwać.

Produkty globalne

W ramach jednego konta w ClickFunnels stworzysz tzw. produkty globalne. Mowa tu o uniwersalnym asortymencie, który następnie może stać się częścią różnych lejków sprzedażowych. Dotyczy to zarówno produktów digitalowych, jak i fizycznych. W obu przypadkach możesz stworzyć je od podstaw, określając:

  • nazwę,
  • opis,
  • rodzaj płatności (jednorazowa, subskrypcja, plan),
  • cenę,
  • dostępność,
  • kanał sprzedaży,
  • tagi,
  • zapasy i metody wysyłki,
  • dostępne warianty,
  • optymalizację SEO strony produktu.

Automatyzacja przepływu pracy (workflows)

ClickFunnels pozwala na wygodną automatyzację przepływu pracy nad poszczególnymi projektami. Opiera się ona na segmentacji całego procesu i przypisaniu poszczególnych czynności do określonych etapów. W ten sposób, jako osoba nadzorująca wykonywanie zadań, zyskujesz większą kontrolę nad tym, co się dzieje w firmie. W łatwy sposób możesz zarządzać poszczególnymi zadaniami, obserwować ich skuteczność i wprowadzać ewentualne korekty.

Inteligentna kasa

Jeszcze jedna nowość w portfolio ClickFunnels, odpowiadająca za optymalizację realizacji transakcji. Usprawnia proces płatności, zwiększając zadowolenie klientów, a co za tym idzie – zyski firmy. Bazuje na rozwiązaniach SMART, w ramach których możesz liczyć na szereg nowoczesnych rozwiązań, takich jak m.in.:

  • płatności jednym kliknięciem,
  • wprowadzanie obniżek,
  • oferty jednorazowe,
  • dostosowanie strony płatności,
  • i wiele innych.

Jej atutem jest zdolność do rozpoznawania poszczególnych klientów. Dotyczy to natomiast nie tylko osób zarejestrowanych i robiących zakupy ze swojego konta. Mowa tu nawet o internautach niezalogowanych. Są oni identyfikowani na podstawie swojego adresu e-mail czy numeru telefonu. To pozwala skuteczniej dostosować do ich gustu i nawyków cały proces sprzedażowy. Jest to realizowane przez zewnętrzny system Payments AI.

CRM ClickFunnels

ClickFunnels stworzył autorski CRM, który możesz wykorzystać do zarządzania swoją firmą. Składa się z czterech głównych filarów:

  • MessageHub – rozwiązanie odpowiadające za zarządzanie komunikacją. Pozwala na rozmowy za pośrednictwem maili, SMS-ów czy platform społecznościowych;
  • Appointments – odpowiada za organizację i integrację kalendarza przedsiębiorstwa. Wgrasz do niego zarówno uruchamiane lejki sprzedażowe, jak i inne wydarzenia istotne dla firmy;
  • Opportunities – analizuje profile użytkowników i wskazuje potencjalnych klientów, których ukierunkowanie na sprzedaż może być w zasięgu Twojej firmy;
  • Workflows – opisywany powyżej. Odpowiada za automatyzację procesów usługowych, marketingowych i sprzedażowych wewnątrz firmy.

Support ClickFunnels, baza wiedzy i inne

Support ClickFunnels ma dość ograniczone działanie i nieco irytującą formę. Osoby, które nie są użytkownikami serwisu, nie mogą liczyć na czat z konsultantami czy ogólnodostępny formularz kontaktowy. Zamiast nich przygotowana została baza wiedzy oraz blog. W tych miejscach możesz szukać odpowiedzi na swoje pytania, choć jak cała strona, wszystkie materiały tam publikowane są po angielsku.

Poprawę sytuacji przyniosło zarejestrowanie się na platformie. Co prawda czat z supportem nadal nie jest od razu widoczny, da się jednak stosunkowo łatwo go znaleźć. Trzeba w tym celu nacisnąć przycisk „Help” w prawym górnym rogu ekranu. Otworzy się dymek czatu, gdzie widnieje informacja o możliwości skontaktowania się z konsultantem. Oczekiwanie na odpowiedź, to zgodnie z deklaracją 1-3 godziny. Do wyboru masz:

  • czat na żywo z poziomu platformy,
  • skorzystanie z kontaktu mailowego – support@clickfunnels.com.

Jak wspominałem, pisałem tę recenzję w oparciu o konto testowe ClickFunnels. Nie wiem, czy to fakt darmowego konta, czy zwykły przypadek, platforma działała natomiast irytująco wolno. Sprawdziłem nawet prędkość swojego internetu i inne witryny, ale nigdzie nie zauważyłem nic podejrzanego. Sam czat supportu otwierał się wyjątkowo długo, a potem miałem kłopot z jego zamknięciem, bo się zawiesił. Mam jednak nadzieję, że to jednorazowy przypadek, bo w komentarzach użytkowników nie widziałem nagminnych skarg na tego typu sytuacje.

Help Center

Centrum Pomocy zawiera odpowiedzi na wszystkie najczęściej zadawane pytania. Najłatwiej jest szukać w nim informacji za pomocą wygodnej wyszukiwarki. Wystarczy tylko, że wpiszesz hasłowo zagadnienie, z którym związany jest Twój problem. System sam wyszuka i wyświetli wszystkie artykuły i materiały z nim związane. Warto jednak pamiętać, że Help Center działa w języku angielskim i tak też należy wprowadzać konkretne zapytania, by uzyskać satysfakcjonujące odpowiedzi.

Baza wiedzy

Jeśli nie chcesz korzystać z supportu lub czekasz na odpowiedź konsultantów, zachęcam do przejrzenia bazy wiedzy. Muszę przyznać, że jest wyjątkowo rozbudowana i porusza wiele konkretnych zagadnień, np.:

  • marketing,
  • sprzedaż,
  • płatności AI,
  • produkty,
  • i inne.

Wszystkie artykuły są skupione wokół działania platformy. Rzetelnie tłumaczą jej funkcjonowanie i obsługę z poziomu użytkownika.

Blog

Blog ClickFunnels poświęcony jest szeroko pojętej działalności internetowej. Ze względu na różnorodność tematów, może przydać się każdemu, kto zarządza swoim własnym miejscem w sieci. Publikowane w nim materiały skupione są wokół szeregu kategorii tematycznych, wśród których znajdziesz m.in.:

  • optymalizację konwersji,
  • wskazówki projektowe,
  • strategie korzystania z lejków sprzedaży,
  • strony docelowe,
  • zarabianie pieniędzy w internecie.

Nie zabrakło w nim ponadto również jednego z moich ulubionych segmentów na blogach, czyli „case studies”. Są to zagadnienia z danego obszaru (w tym przypadku główne sprzedaży internetowej i marketingu online), omawiane na przypadkach konkretnych firm. Polecam od czasu do czasu czytanie takich materiałów, bo wiele z nich działa wyjątkowo inspirująco.

Program partnerski

ClickFunnels wprowadził do swojej oferty program partnerski. Zgodnie z założeniami, pozwala on na zarobienie nawet do 30 proc. miesięcznej prowizji cyklicznie. Bazuje na wszystkich aktywnych kontach, które zarejestrują się przy użyciu Twojego identyfikatora. Dodatkowo serwis ten przewiduje jeszcze jedną, dość nieszablonową nagrodę. Każda osoba, która zdobędzie 100 lub więcej aktywnych członków, ma szansę (oprócz prowizji) otrzymać samochód. Zgodnie z deklaracją w takich sytuacjach ClickFunnels „zwróci Ci koszty leasingu lub zakupu wymarzonego samochodu”. To rzeczywiście dość spektakularna oferta, choć spełnienie jej warunków nie należy do najłatwiejszych.

Społeczność

Ostatnim asem w rękawie ClickFunnels jest bardzo rozbudowana i aktywna społeczność. Na stronie internetowej serwisu znajduje się bezpośredni link do oficjalnej grupy na Facebooku. Składa się z blisko 300 tys. członków z całego świata, którzy publikują kilkaset postów miesięcznie. To miejsce, w którym możesz liczyć na znalezienie rozwiązania swojego problemu. Przy okazji masz też szansę na poznanie wielu specjalistów.

ClickFunnels w praktyce

Wiesz już, co opisywany serwis przygotował dla swoich potencjalnych klientów. Moja recenzja ClickFunnels musi natomiast zawierać również fragment skupiony na praktycznym działaniu narzędzia. Właśnie dlatego poniżej znajdziesz szczegółowy opis:

  • procesu zakładania konta w ClickFunnels,
  • interfejsu użytkownika ClickFunnels.

W dalszej części znalazła się ponadto szczegółowa instrukcja wyjaśniająca, jak wykorzystywać szablony lejków i tworzyć je przy pomocy metody „przeciągnij i upuść”. To przydatna sekcja dla przedsiębiorców i marketerów, którzy będą korzystali z tego rozwiązania po raz pierwszy.

Jak założyć konto w ClickFunnels?

Aby skorzystać z możliwości ClickFunnels, musisz założyć konto w serwisie. Aby to zrobić, wejdź na jego oficjalną stronę internetową. Jest ona w języku angielskim i niestety nie ma polskiej wersji. Dla niektórych może stanowić to problem, ale łatwo można g rozwiązać. Wystarczy tylko skorzystać z darmowego translatora.

Po otwarciu witryny naciśnij jeden z trzech niebieskich przycisków:

  • Try For Free – są takie dwa. Znajdują się w prawym górnym rogu ekranu i w górnej części środkowego pola,
  • Start Your Free Trial Today – znajduje się w środkowej części ekranu, poniżej pierwszego wariantu.

W każdym przypadku, po naciśnięciu, system przekieruje Cię do formularza odpowiadającego za tworzenie nowego konta. Uzupełnij w nim puste pola następującymi informacjami:

  • imię i nazwisko,
  • adres e-mail,
  • numer telefonu,
  • dokładny adres zamieszkania,
  • dane karty bankowej.

Przez pierwszych 14 dni dostęp do ClickFunnels jest całkowicie darmowy. Utworzenie konta wymaga natomiast podania numeru karty bankowej. Nie są w tym przypadku akceptowane karty jednorazowe. Zostanie z niej pobrany 1 dolar w celu weryfikacji rachunku, który następnie zostanie zwrócony. Niestety nie ma możliwości uniknięcia tej procedury, choć trudno uznać ją za wygodną dla polskich użytkowników.

Po wprowadzeniu danych naciśnij niebieski przycisk na dole ekranu „Start My Free Trial„. System potrzebuje chwili na weryfikację. Po pomyślnym zakończeniu procesu otrzymasz na wskazany adres e-mail całą serię wiadomości systemowych. Dotyczą one zarówno zrealizowanej płatności, jak i uruchomienia konta. Jednocześnie w oknie przeglądarki pojawi się nowy widok przedstawiający serię filmików tłumaczących działanie ClickFunnels. Wszystkie są dostępne za darmo, a każdy kolejny odblokowuje się po obejrzeniu poprzedniego.

Jeśli nie masz ochoty, możesz pominąć filmy instruktażowe. Dodam tylko, że za przejście szkolenia możesz otrzymać darmową koszulkę. Aby przejść do panelu klienta, naciśnij znajdujący się tuż pod filmami podlinkowany napis „No thanks, I’ll figure things out on my own…”. Teraz na Twój mail zostanie wysłana kolejna wiadomość – tym razem zawiera link umożliwiający logowanie w systemie. Naciśnij na niego, by przejść do systemu ClickFunnels 2.0.

Przegląd interfejsu ClickFunnels

Interfejs serwisu, podobnie jak jego strona internetowa, ma angielską wersję językową. Pozytywnie zaskoczył mnie natomiast jego przejrzysty układ. Zaledwie moment wystarczy, żebym zlokalizował jego najważniejsze funkcje, po które w pierwszej kolejności sięga większości potencjalnych klientów.

Interfejs jest podzielony na dwie główne sekcje:

  • boczne menu po lewej stronie – zapewnia dostęp do wszystkich najważniejszych sekcji, takich jak:
    • funnels – sekcja odpowiedzialna za tworzenie, prezentację i nadzorowanie lejków sprzedażowych. Znajdziesz tu wszystkie opracowane przez siebie projekty, a także najważniejsze dane na ich temat;
    • produkts – sekcja odpowiedzialna za zarządzanie produktami przygotowywanymi dla klientów. Z tego poziomu możesz konfigurować i nadzorować płatności i przeprowadzać inwentaryzacje. Wszystkie produkty są otagowane i opisane z uwzględnieniem ich najważniejszych cech, jak np. cena;
    • customers – znajdują się w niej wszelkie informacje dotyczące zarządzania gronem klientów. Z tego względu została podzielona na dwie główne sekcje:
      • kontakty – adresy e-mail klientów, ich status, zapis do newslettera, bezpośredni zysk i inne istotne informacje;
      • zamówienia – zawiera wszelkie informacje dotyczące realizowanych zamówień, jak np.:
        • subskrypcje,
        • płatności,
        • faktury,
        • realizacje,
        • wersje robocze zamówień,
        • porzucone zamówienia;
    • marketing – ustawienia odpowiedzialne za działania marketingowe i e-mail marketingowe;
    • aplikacje, np.:
      • witryny internetowe,
      • narzędzia analityczne,
      • społeczność,
    • workspace settings – pozwala na dostosowanie głównego widoku strony w interfejsie użytkownika. Zapewnia ponadto dostęp do innych danych niezbędnych do korzystania z niektórych funkcji serwisu lub jego sprawniejszego działania (np. tagowanie);
    • my workspace – szczegóły konta użytkownika.
  • główny widok strony – prezentuje zawartość wybranej z lewego menu zakładki lub widok główny, prezentujący w skrótowej formie najważniejsze informacje o danym projekcie. Składa się z:
    • kreatora rozmaitych rozwiązań, np.:
      • lejków,
      • kursów,
      • rozwiązań usprawniających przepływ pracy,
      • Centrów Obsługi Klientów,
    • ostatnich aktywności,
    • szkoleń,
    • integracji.
    Jak wspominałem, możesz ten obszar edytować z poziomu „workspace setting” w lewym menu.

Jak tworzyć lejki sprzedażowe w ClickFunnels?

Jeśli chcesz nakłonić potencjalnych klientów do zakupu, możesz przygotować skuteczny lejek sprzedażowy. W ClickFunnels rozpoczniesz proces jego tworzenia na dwa sposoby:

  • w głównym widoku, po naciśnięciu opcji „Create” i wybraniu opcji „Funnle” (w ten sposób rozpoczniesz kreowanie większości funkcjonalności serwisu),
  • po przejściu do zakładki „Funnels” w lewym bocznym menu i naciśnięciu czarnego przycisku „Create Funnel”.

Ja posłużę się pierwszą z opcji, która jest wygodniejsza i nie wymaga wychodzenia z głównej strony. W tym przypadku w pierwszej kolejności musisz określić w nowym oknie:

  • nazwę nowego lejka,
  • adres URL nowego lejka.

Jeśli chcesz, możesz podpiąć do swojego konta w ClickFunnels własną domenę internetową. Wtedy tworzony lejek będzie mógł na niej bazować. Jeśli natomiast tego nie zrobisz, możesz skorzystać z subdomeny udostępnianej za darmo przez serwis. Ja w swoim przykładzie posłużę się nazwą „Newsletter Jak Wybrać Hosting” i odpowiadającym mu adresem URL.

System błyskawicznie sprawdzi, czy stworzony adres jest dostępny w internecie. Ciekawą opcją jest możliwość skorzystania w tym momencie z kreatora sztucznej inteligencji. Możesz z pomocą AI spróbować wykreować inną nazwę. Moim zdaniem to całkiem przydatne rozwiązanie. Sprawdzi się szczególnie w przypadku przedsiębiorców i agencji nadzorujących wiele stron WWW.

Gdy Twój lejek będzie miał już odpowiadającą Ci nazwę, naciśnij czarny przycisk „Create Funnel„. System przekieruje Cię do kreatora bazującego na metodzie „przeciągnij i upuść„. Możesz w ten sposób określić kolejne etapy funkcjonowania lejków prowadzących do sprzedaży. Naciśnij plusik widoczny na środku strony, a system przedstawi Ci kolejne rozwiązania prowadzące do wyznaczonego celu.

Pierwszym sugerowanym krokiem jest stworzenie strony internetowej. Możesz wykorzystać do tego gotowe szablony witryn, które są dostępne zupełnie za darmo. Alternatywnie zawsze też masz możliwość stworzenia i wdrożenia projektu przygotowanego od podstaw samodzielnie.

Dodany krok pojawi się w głównym widoku kreatora. Pod nim nadal widoczny jest „plusik”, za pomocą którego dodajesz następne struktury lejków. Może być to – tak jak w podpowiedziach – na przykład test A/B. W takim przypadku „drzewko” lejka się rozdzieli. Możesz stworzyć teraz dwa alternatywne rozwiązania i sprawdzić, które z nich będzie miało wyższą skuteczność. Taki test może dotyczyć np. liczby kliknięć w reklamy, zakupów, zapisów do newslettera i wielu innych elementów. Po otrzymaniu wyników zyskujesz natomiast wiedzę, który z projektów nadal rozwijać.

Po zaprojektowaniu całej ścieżki, którą powinien pokonać klient, możesz zakończyć tworzenie lejków. Wystarczy tylko, że naciśniesz opcję „End of funnel”. Znajdziesz ją na samym końcu projektowanego lejka. Wtedy też system przekieruje Cię znów do zakładki „Funnels”, w której zobaczysz stworzone przez siebie rozwiązanie.

Ile kosztuje ClickFunnels?

ClickFunnels jest rozwiązaniem płatnym. Aby z niego korzystać, musisz opłacić jeden z trzech dostępnych planów:

  • Basic – kosztuje 127 dolarów miesięcznie przy opłaceniu planu rocznego. To rozwiązanie dobre dla mniejszych firm lub freelancerów obsługujących jednego klienta. Dobrze sprawdzi się w przypadku osób prowadzących niewielki serwis internetowy i stawiających pierwsze kroki w marketingu online. Zapewnia dostęp do:
    • 1 strony internetowej,
    • 3 użytkowników,
    • 1 domeny,
    • 10 tys. kontaktów;
  • Pro – kosztuje 157 dolarów miesięcznie przy opłaceniu planu rocznego. Sprawdzi się w przypadku małych i średnich firm, a także agencji i freelancerów. Zapewnia:
    • 1 stronę internetową,
    • 100 lejków sprzedażowych,
    • 5 użytkowników,
    • 3 domeny internetowe,
    • 25 tys. kontaktów,
    • dostęp do API;
  • Funnel Hacker – kosztuje 208 dolarów miesięcznie przy opłaceniu planu rocznego. Rozwiązanie dla największych firm i dużych agencji. Jest kosztowne, ale zapewnia bardzo rozbudowane możliwości. Ze względu na cenę raczej przeznaczone jest dla profesjonalistów zawodowo zajmujących się działaniami online i promocją marek w sieci. Daje dostęp do:
    • 3 stron internetowych,
    • nieograniczonej liczby lejków sprzedażowych,
    • 15 użytkowników,
    • 9 domen internetowych,
    • 200 tys. kontaktów.

Każdy z tych planów gwarantuje dostęp do:

  • nieograniczonej liczby kursów,
  • nieograniczonych workflows,
  • nieograniczonej liczby stron,
  • nieograniczonej liczby produktów,
  • nieograniczonej liczby sekwencji e-mail,
  • narzędzi analitycznych,
  • funkcji ShareFunnels.

Co istotne, przed wyborem i opłaceniem jednego z planów możesz skorzystać z 14-dniowego okresu próbnego. ClickFunnels zapewnia również możliwość 30-dniowej gwarancji zwrotu pieniędzy. W praktyce więc możesz korzystać z niego 44 dni (14 + 30), a jeśli po tym czasie uznasz, że Ci jednak nie odpowiada, nie zapłacisz za to ani złotówki. To naprawdę wygodne rozwiązanie, które nie jest zbyt często spotykane wśród serwisów internetowych. Dodatkowo serwis ten nie pobiera procentu od sprzedaży i zysków z podejmowanych w nim działań.

Kolejną zaletą ClickFunnels jest to, że korzysta on ze swoich własnych serwerów. Nie musisz więc dysponować swoim własnym hostingiem. Wszystkie witryny, lejki, sklepy i inne rozwiązania stworzone na tej platformie zostaną ulokowane na jej zabezpieczonych rozwiązaniach. Bez problemu podepniesz także pod swoje konto niestandardową domenę, wykupioną w innym miejscu. Dzięki temu unikniesz korzystania z niezbyt profesjonalnej subdomeny z głównym trzonem „myclickfunnels.com”.

Zalety i wady ClickFunnels

Zalety ClickFunnels:

  • rozbudowana lista funkcji,
  • możliwość tworzenia stron WWW, kursów online, e-commerce, Centrum Obsługi Klienta, witryn członkowskich itd.,
  • edytor oparty na rozwiązaniu „przeciągnij i upuść”,
  • testy A/B,
  • zbudowane narzędzia analityczne,
  • integracje,
  • różne plany cenowe,
  • intuicyjny interfejs i łatwa obsługa serwisu,
  • responsywność i dostęp z poziomu przeglądarki,
  • obszerna baza wiedzy,
  • interesujący program partnerski z atrakcyjną nagrodą,
  • 14 dniowy okres próbny i 30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy,
  • wiarygodny serwis o dużej, międzynarodowej, rozpoznawalności.

Wady ClickFunnels:

  • brak polskiej wersji językowej serwisu,
  • brak bezpośredniego supportu,
  • powolne działanie serwisu w wersji testowej,
  • dość ograniczona paleta integracji,
  • dość wysokie ceny poszczególnych pakietów,
  • najtańszy pakiet ma dość okrojone możliwości,
  • problem z działaniem Help Center w formie czatu,
  • konieczność podania danych karty bankowej podczas rejestracji (nawet w przypadku okresu próbnego).

Przyciągnij do siebie potencjalnych klientów. Czy warto skorzystać z ClickFunnels?

ClickFunnels jest jedną z najbardziej znanych i popularnych platform wśród osób zajmujących się marketingiem oraz sprzedażą internetową. To niesamowicie rozbudowane narzędzie, które stale jest rozwijane i udoskonalane. Ze względu na jego możliwości polecam je osobom potrzebującym wygodnego rozwiązania do tworzenia lejków sprzedażowych. Moim zdaniem sprawdzi się zarówno w przypadku przedsiębiorców początkujących i samodzielnie prowadzących swój e-biznes, jak i agencji czy wewnątrzfirmowych zespołów specjalistów. Jest łatwy w obsłudze, przystępny, ma czytelny interfejs, a sam proces tworzenia lejka jest bardzo intuicyjny.

Z drugiej strony jednak nie ma rozwiązań bez wad. W ClickFunnels pojawiły się aspekty, które mi się nie spodobały i mogą zniechęcić też innych klientów. Podstawową kwestią jest bardzo wysoka (jak na polskie warunki) cena. Podstawowy wariant ma dość ograniczone możliwości i sprawdzi się tylko w przypadku niewymagających użytkowników, a mimo to wcale nie jest tani. Przed wybraniem droższych opcji z kolei większość przedsiębiorców dokładnie przeliczy swój budżet.

Dla niektórych poważnym minusem może być też brak języka polskiego. Sam interfejs jest jednak na tyle intuicyjny, że w połączeniu z darmowym translatorem jego obsługa nie powinna sprawiać większego problemu. Nie mogę pominąć ponadto tego, że podczas testowania serwisu działał on bardzo ociężale. Zakładam, że jest to wada wersji testowej. Biorąc jednak pod uwagę niezbyt rozbudowaną zawartość mojego konta, momentami było to irytujące.

Ostatecznie mogę polecić korzystanie z ClickFunnels, bo na pewno nie rozczaruje nawet najbardziej doświadczonych profesjonalistów. Znacznie przyśpieszy pracę w firmie i ułatwi optymalizację procesu sprzedażowego. Zawsze natomiast warto najpierw przeanalizować swój budżet i przed podpisaniem umowy rozważyć, kiedy ta inwestycja potencjalnie będzie w stanie się zwrócić.

Ocena ogólna
7.75 /10