Wszystko o przekierowaniu 308: Jak działa kod odpowiedzi HTTP 308 Permanent Redirect? Kiedy używać tego przekierowania? Jak je utworzyć?
Spis treściKod HTTP 308 jest stosunkowo młodym tworem, który ujrzał światło dzienne w 2015 roku. To sprawia, że jego stosowanie nie jest jeszcze powszechne. Wykorzystywane jest natomiast coraz częściej. Polecane jest, gdy właściciel strony nie chce korzystać już z dotychczasowego adresu URL swojej witryny. Pozwala na stałą zmianę lokalizacji strony, jednocześnie łatając luki pozostawione przez inne kody HTTP. Dzięki temu uważany jest za wyjątkowo przydatny. Musisz jednak wiedzieć, kiedy go stosować i w jaki sposób. Istotne są okoliczności jego stosowania, ale także to, jak reagują na niego algorytmy Google. 308 Permanent Redirect to interesująca alternatywa dla przekierowania 301. Jednocześnie jednak niesłusznie mylony bywa z kodami 302 czy 307.
Co to jest przekierowanie 308, prowadzące na inny adres witryny?
Dzięki wykorzystaniu kodu HTTP 308 strona WWW z jednego adresu zostanie przekierowana na nowy. Miejsce docelowe umieścić należy w parametrze „Location” nagłówka. Wtedy dojdzie do zaktualizowania przez przeglądarki ścieżki prowadzącej do zasobu żądanego przez użytkownika. Niezmienione przy tym zostaną natomiast metody wykorzystanie w poleceniu. Właśnie ten ostatni parametr sprawia, że to rozwiązanie jest tak doceniane przez twórców. Działa na podstawie najnowszego standardu HTTP 1.1.
Nowoczesne przeglądarki nie mają problemu z wykrywaniem HTTP 308 Permanent Redirect. Odczytują zapis i generują automatyczne przekierowanie w nowe miejsce. To rozwiązanie wydajniejsze i optymalizujące realizację transfery. Ma pełne wsparcie tak popularnych rozwiązań, jak:
- Chrome,
- Edge,
- FireFox,
- Opera,
- Safari.
Do tej listy doliczyć można także mobilne wersje przeglądarek. Co istotne, przekierowanie 308 pozwala na zachowanie zarówno zawartości, jak i metody podczas przekierowania. Bywa wykorzystywane wraz HTTP 301. W ten sposób pierwszy kod sprawia, że witryna WWW trafia do innej lokalizacji dla metody POST. Drugi z kolei uzupełnia tę realizację dla pozostałych metod.
Nie oznacza to jednak, że z HTTP 308 nigdy nie ma żadnych problemów. Niektóre nowoczesne aplikacje internetowe bowiem mogą używać tego kodu w nieco inny sposób. Sztandarowym przykładem jest tu Dysk Google. W jego przypadku pod tą liczbą kryje się komunikat „Resume Incoplete”. Ma on za zadanie poinformować użytkownika, że przesyłanie zostało wstrzymane i jest niekompletne.
Formuła
308 Permanent Redirect
Kiedy stosuje się przekierowanie 308 na inny adres URL?
Przekierowania strony na dany adres przy użyciu kodu 308 można używać w tych samych sytuacjach, co HTTP 301. Sprawdzi się, gdy chcesz przenieść stronę główną czy podstronę do nowej lokalizacji. Co istotne, dotyczyć to może każdej sytuacji masz pewność, że nie wrócisz do poprzedniego miejsca. 308 jest bowiem zabiegiem permanentnym. Oznacza to, że ma ogromny wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce.
Możesz skorzystać z opisywanego przekierowania w rozmaitych chwilach. Nie zawiedzie Cię, gdy np.:
- całkowicie usuwasz daną podstronę – jeśli generuje ona duży ruch, możesz go przekierować do każdej witryny o podobnej tematyce;
- dochodzi do zmiany adresów podstron – może wynikać to np. z polecenia eksperta z branży SEO;
- wdrożenie certyfikatu SSL – znaczenia szyfrowanego połączenia z pewnością nikomu nie trzeba tłumaczyć. Zawsze warto dbać o to, by dany materiał był odpowiednio zabezpieczony;
- konieczność zmiany domeny – może wiązać się to np. ze zmianą działalności czy profilu firmy. Czasem potrzeba nowej domeny wynika z dostrzeżenia literówki czy po prostu lepszego pomysłu, łatwiejszego do zapamiętania dla użytkowników.
To oczywiście tylko niektóre przykłady. Pokrywają się one natomiast z tymi polecanymi dla przekierowania 301. Różnica polega na tym, że w jego przypadku metoda GET pozostaje niezmienna. Inne natomiast co prawda nie muszą, ale mogą zostać zmienione na GET. To natomiast nie zawsze jest działanie pożądane przez internetowych twórców.
Jak zastosować przekierowanie podstrony 308 w praktyce?
Jeśli poprawie wprowadzisz kod 308 na swoją stronę, użytkownik zostanie przekierowany na witrynę zlokalizowaną w nowym miejscu na serwerze. Co istotne, zazwyczaj ta zmiana nie jest w ogóle zauważalna z perspektywy internauty. Odbywa się bowiem jeszcze przed załadowaniem wyglądu witryny. Jak zastosować jednak to rozwiązanie w praktyce? Jeśli dysponujesz serwerem Apache lub LiteSpeed, na których korzystać możesz ze wszystkich popularnych systemów CMS, rozważ użycie dwóch przekierowań:
- przekierowania 308 dla metody POST;
- przekierowania 301 dla pozostałych metod.
W ten sposób zmiana domeny powinna przebiegać bezproblemowo w każdej sytuacji. Wprowadź do swojego pliku .htaccess następującą konfigurację:
RewriteEngine On
Redirect 308 /starapodstrona https://www.nowa-strona.pl
Przekierowanie 308 a pozycja witryny w wynikach wyszukiwania
W trakcie przekierowania 308 dochodzi do przekazania mocy SEO do nowej lokalizacji. Oznacza to, że cały ruch ze starego miejsca gromadzi się pod innym adresem. Jest on tam też uwzględniany przez algorytm Google. Roboty indeksują go bez większych kłopotów. Dzięki temu pojawia się on w wynikach wyszukiwania i możesz pracować nad jego widocznością. Nie ma problemu z jego pozycjonowaniem, czy dbaniem o jego „atrakcyjność” pod względem SEO.
Co istotne, wprowadzając przekierowanie na inną domenę, poprzednia jej wersja przestaje być indeksowana. Oznacza to, że przez pewien czas w dalszym ciągu widoczna jest w wynikach wyszukiwania, ale wkrótce całkowicie z nich znika. To zaleta dla administratora czy właściciela strony. Nie musi się on bowiem martwić o ewentualne dublowanie contentu. To z kolei mogłoby szkodzić optymalizacji witryny. Algorytmy bowiem źle reagują na identyczne treści. Wyraźny nie jest też spadek liczby odwiedzin po zaindeksowaniu nowego adresu. Najczęściej mieści się on w granicy 1%, a często nie jest odczuwalny w ogóle. W tej kwestii wiele natomiast zależy od konkretnego przypadku.
Porównanie przekierowań 301, 302, 307 i 308
Istnieje kilka kodów informujących przeglądarkę o zmianie domen i przeniesieniu serwisu do nowej lokalizacji. Co jednak istotne, każdy z nich jest unikatowy i ma swoje znaki charakterystyczne. To sprawia, że sprawdzają się one w nieco innych sytuacjach. Dotyczy to zarówno ich wpływu na odbiorcę, jak i reakcji serwera oraz pozycjonowania. Poniżej krótko omówiliśmy każde z przekierowań, które są do siebie najbardziej zbliżone. Podkreśliliśmy dzielące je różnice, dzięki którym łatwiej Ci będzie znaleźć rozwiązanie dla siebie.
- 301 Moved Permanently – przekierowanie stałe. Używane, gdy żądany zasób znajduje się w nowym miejscu i w przyszłości będzie szukany pod nowym adresem. Nie zmienia metody GET, a pozostałe mogą (choć nie muszą) również zmienić się na GET.
- 302 Found – przekierowanie tymczasowe. Używane, gdy żądany zasób chwilowo jest dostępny pod nowym adresem. Jego przyszłe żądania kierowane będą już do pierwszej, oryginalnej lokalizacji. Nie zmienia metody GET, a pozostałe mogą (choć nie muszą) zmienić się na GET.
- 307 Temporary Redirect – przekierowanie tymczasowe. Używane, gdy zasób znajduje się chwilowo w nowej lokalizacji. Odpowiedź na żądanie zawiera nowy adres i tam też przenosi się przeglądarka. Zmienia się zarówno metoda, jak i zawartość.
- 308 Permanent Redirect – przekierowanie stałe. Używane, gdy zasób na stałe zostaje przeniesiony do nowej lokalizacji. W przyszłości również powinien być szukany pod nowym adresem. Nie zmienia w ogóle metody i zawartości.
Inne kody HTTP
Poznaj pozostałe kody odpowiedzi HTTP, a w szczególności:
- Kody ℹ️ informacyjne, takie jak: HTTP 103 – Early Hints;
- Kody ✅ powodzenia, takie jak: HTTP 200;
- Kody ↩️ przekierowań, takie jak: przekierowanie 301, przekierowanie 302, HTTP 304 (Not modified), przekierowanie 307, przekierowanie 308 czy błąd HTTP 310 (Too many redirects).
- Kody 🛑 błędów po stronie klienta, takie jak: Błąd 400 (Bad Request), Błąd 401 (Unauthorized), Błąd 403 (Forbidden), Błąd 404 (Nie znaleziono), Błąd 405 (Method Not Allowed), Błąd 408 (Request Timeout), Błąd 410 (Gone), Błąd 429 (Too Many Requests) czy Błąd 499 (Client closed request);
- Kody ⚠️ błędów po stronie serwera, takie jak: Błąd 500 (Internal Server Error), Błąd 501 (Not implemented), Błąd 502 (Bad Gateway), Błąd 503 (Service Unavailable), Błąd 504 (Gateway Timeout), Błąd 505 (HTTP Version Not Supported) czy Błąd 509 (Bandwidth Limit Exceeded).
Zobacz też pełną listę kodów odpowiedzi HTTP wraz z wyjaśnieniami.