Co znaczy błąd 410 (Gone)? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak naprawić błąd HTTP 410 w praktyce? Sprawdź poradnik!
Spis treściPodobno z internetu nic nie znika, ale błąd 410 Gone pokazuje, że nie jest to do końca prawda. To jeden z kodów HTTP, z którymi użytkownicy internetu stosunkowo często mają do czynienia. Mowa tu zarówno o administratorach stron internetowych, jak i samych internautach. Podobnie jak wszystkie błędy 4xx, wskazuje on teoretycznie na wystąpienie problemu po stronie klienta (np. przeglądarki). W praktyce natomiast jest on wyjątkowo specyficzny. Często nawet nie jest opisywany jako typowy „błąd”, a raczej „informacja o zamierzonym działaniu”. Mimo to jednak warto wiedzieć, co oznacza, kiedy występuje i co należy zrobić, gdy już się pojawi.
Co to jest błąd 410?
Kod HTTP 410 Gone oznacza, że żądany przez użytkowników zasób rzeczywiście był wcześniej dostępny w internecie. Obecnie natomiast już nie jest, bo został usunięty i nie ma możliwości wywołania go. Co istotne, mowa tu o trwałym i nieodwracalnym działaniu.
Oznacza to, że zawartość danej strony nie zostanie przywrócona (domyślnie nawet już nigdy). Przeglądarka nie powinna zatem więcej szukać tych konkretnych danych we wskazanej lokalizacji. Informacja ta zostaje zapisana w jej pamięci podręcznej. Warto zauważyć też, że nie zostaje w niej skonfigurowane przekierowanie do nowego miejsca. Wynika to z faktu, że informacje nie zostały nigdzie przeniesione.
Ustanowienie tego błędu to bezpośredni sygnał od administratora witryny, że strona przestała istnieć. Serwer powiadamia tak, że rzeczywiście kiedyś zasób istniał. Celowe działanie sprawiło natomiast, że już go nie ma. Nie będzie w przyszłości zatem powodów, aby w przyszłości wracać w to miejsce. Do użytkownika dociera jednoznaczna informacja o obecnym stanie rzeczy. Właśnie dlatego HTTP 410 często nie jest nazywane błędem.
Dlaczego więc kod ten określany jest jako „error”, choć bardziej przypomina informację? Z technicznego punktu widzenia klient wystosowuje polecenie „błędne”. Jest ono zrozumiałe, przetworzone, ale żądana zawartość nie może zostać wywołana. Nie jest to natomiast jednocześnie typowy „błąd” po stronie użytkownika. Administrator bowiem wprowadził to rozwiązanie celowo.
Jak wygląda błąd 410 Gone w praktyce? Jak większość 4xx, pojawia się w oknie przeglądarki użytkowników zamiast pożądanej witryny. Zależnie od serwera, strony i systemu operacyjnego jego wygląd może być niezwykle różnorodny. Najlepszym przykładem z Google Chrome jest screen umieszczony poniżej.
Dodatkowo do błędu może czasem zostać dołączone wyjaśnienie np.:
- „Gone. The requested resource / is no longer available on this server and there is no forwarding address. Please remove all references to this resource. Additionally, a 410 Gone error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.”
- „Error 410 – Page deleted or gone. This might be because: You have typed the web address incorrectly, or the page you were looking for may have deleted.”
- „It may have been moved or deleted.”
Błąd 410 jest rozpoznawany przez wszystkie powszechnie wykorzystywane przeglądarki internetowe. Coraz częściej stosowany jest przez administratorów stron. Przydaje się w przypadku witryn, które definitywnie kończą swoją działalność. Dotyczy to zwykle ich zamknięcia. Używać go można też jednak np. przy całkowitym wyłączaniu podstron związanych np. z jednorazowymi ofertami promocyjnymi czy konkursami.
Zdarza się, że kod ten jest generowany bez wiedzy i inicjatywy osób zarządzających witryną. Spowodowane może to być kilkoma różnymi zjawiskami. Zarówno jako administrator, jak i użytkownik, warto wiedzieć, jak w obliczu takiego zdarzenia reagować. Co prawda internauci mają tu o wiele mniejsze pole do popisu. Mimo wszystko jednak jest kilka czynności, które mogą okazać się w takiej sytuacji pomocne.
Formuła
410 Gone
Różnica między błędem 410 a 404
Błąd 410 bywa mylony z kodem HTTP 404. Rzeczywiście jest do niego w pewnym sensie podobny. Oba pojawiają się, gdy żądany przez użytkownika zasób nie zostanie znaleziony pod wskazanym adresem. W praktyce jednak używane są one w zupełnie innych przypadkach. Odmiennie traktowane są też przez roboty Google oraz klientów (wyszukiwarki).
Błąd 410 oznacza, że zasób został trwale usunięty. Nie został przeniesiony czy tymczasowo wyłączony. Ponadto zastosowanie tego kodu oznacza, że nie można oczekiwać powrotu danego zasobu do bieżącej lokalizacji. Wskazuje on przeglądarce, by nie szukała go więcej pod dotychczasowym adresem. Taki sam komunikat wysyła robotom Google, pokazując, że dany adres ma nie być już indeksowany.
Błąd 404 wskazuje, że zawartość została czasowo przeniesiona. To zmiana tylko na pewien czas, często będąca wynikiem niedopatrzenia administratora. Komunikat niejednokrotnie pojawia się, gdy osoba zarządzająca witryną zapomni ustawić odpowiednie przekierowania. Nie jest to więc usunięcie, bo zawartość wróci pod żądany adres za jakiś czas. Co więcej, nie przestaje on być nawet indeksowany przez roboty Google.
Kiedy występuje błąd 410? Przyczyna
Jak wspominaliśmy, najczęściej występowanie błędów 410 jest celowym działaniem administratorów. Sprzyja pozycjonowaniu i daje jasny sygnał użytkownikom, że witryna została zamknięta.
Czasem zdarza się jednak, że błąd 410 pojawia się po połączeniu przeglądarki z serwerem bez wiedzy administratora. W takiej sytuacji konieczne jest szybkie działanie osoby zarządzającej stroną internetową. W plikach witryny dojść bowiem mogło do bardzo poważnego błędu. Wpłynąć on może na usunięcie strony z wyszukiwarki. Nie będzie też ona dostępna dla użytkowników. Zdarza się także, że odpowiada za to szkodliwe oprogramowanie.
Problem z HTTP 410 leży po stronie internauty raczej sporadycznie. W takim przypadku zwykle jest to tymczasowe zdarzenie, z którym najczęściej łatwo i szybko można się uporać. Rzadko w takim wariancie mowa o poważniejszym problemie. Najczęściej bowiem odbiorca końcowy nie może wiele zdziałać, gdy komunikat pojawi się na jego ekranie.
Znaczenie błędu 410 dla witryny i jej pozycjonowania w sieci
Komunikat HTTP 410 jest jednoznacznym sygnałem dla użytkowników (zakładając oczywiście, że znają oni jego znaczenie). Wskazuje, że strona przestała istnieć i to się nie zmieni. Pod względem wizerunkowym zatem jest to rozwiązanie czytelne. Jak to jednak wygląda z marketingowego punktu widzenia? Korzystniejsze mogłoby być wprowadzenie przekierowania, np. na stronę główną. Zakładamy tu natomiast, że mowa jest o usuniętej podstronie. Dzięki takiemu rozwiązaniu ruch nie będzie „przepadał”, a internauci pozostaną w obrębie domeny.
Pod względem pozycjonowania i SEO błąd 410 jest rozwiązaniem bardzo korzystnym. Zasób jest trwale usuwany i mogą to bez problemu odczytać roboty Google. Dowiadują się dzięki niemu, że pod dany adres URL nie muszą wracać i nie powinny go indeksować. Co więcej, zastosowanie tego komunikatu pozwala na znacznie szybsze usunięcie witryny z Google. Działa to o wiele sprawniej niż przy wykorzystaniu błędu 404. W jego przypadku bowiem roboty przez dłuższy czas upewniają się, że dane miejsce w sieci rzeczywiście zniknęło na dobre.
Kłopot z błędami 410 jest oczywiście wtedy, gdy pojawią się one w miejscu, w którym nie powinny. Jeśli kod zostanie wprowadzony przypadkowo lub bez wiedzy administratora, może wyrządzić spore problemy. Przez kwestie opisane powyżej, dana witryna może zostać usunięta z indeksu. To sprawi, że ruch organiczny zniknie z niej całkowicie. Przełoży się to na spadek wejść oraz ewentualnych zysków płynących z internetowego biznesu. Co więcej, przywrócenie jej będzie czasochłonne, a każdy dzień zwłoki generuje straty. Właśnie dlatego tak ważne jest stałe monitorowanie kondycji strony i wykrywanie problemów na wczesnym etapie ich powstawania.
Jak naprawić błąd 410?
Nagłe pojawienie się błędu 410 może zaskoczyć zarówno administratora, jak i użytkownika. Pierwszy z wymienionych ma natomiast realne scenariusze, które mu mogą pomóc uporać się z problemem. W drugim przypadku zrobić można zaledwie kilka podstawowych rzeczy, które niekoniecznie muszą przynieść rezultaty. Podstawą jest natomiast sprawne przystąpienie do działania i eliminacji problemu. Bierne przyglądanie się mu może bowiem wyrządzić tylko więcej szkód.
Jak naprawić błąd 410 po stronie serwera?
Jako administrator możesz podjąć szereg działań zmierzających do naprawy błędu 410. Jeśli pojawił się on bez Twojej wiedzy i zgody, działaj błyskawicznie. Szansę na naprawę sytuacji mają zarówno osoby biegłe w obsłudze komputera, jak i te posiadające tylko podstawową wiedzę. Przede wszystkim więc:
- sprawdź aktualizacje i rozważ przywrócenie kopii zapasowej – czasem wprowadzane aktualizacje na stronie, serwerze czy w systemie prowadzą do poważnych problemów. Warto czasowo przywrócić ostatnią kopię zapasową lub cofnąć najnowszą aktualizację. To pozwoli przekonać się, czy problem z komunikatem 410 zniknął. Jeśli nie, zawsze możesz wgrać najnowsze rozwiązania z powrotem;
- przeanalizuj nowe rozszerzenia i wprowadzane zmiany – często do powstania błędu 410 przyczynia się instalacja rozmaitych rozszerzeń czy wtyczek. Są one popularne w wielu systemach zarządzania treścią (CMS), takich jak m.in. WordPress. W celu sprawdzenia poprawności ich działania warto spróbować odinstalować każdą z nich po kolei. Jeśli któraś jest źródłem problemu, szybko to wykryjesz;
- przeskanuj adres URL pod kątem wirusów – wspominaliśmy, że błąd 410 może być wywoływany przez szkodliwe oprogramowanie. Warto w związku z tym przeskanować cały serwer w poszukiwaniu zainfekowanych plików. Może to być celowe działanie, zmierzające do podkopania wizerunku Twojego miejsca w sieci. Zdarza się też, że odpowiada za to przypadkowo pobrany wirus z sieci;
- skontaktuj się z firmą hostingową – jeśli powyższe działania nie przynoszą efektów, przejdź do kroku ostatecznego. Skontaktuj się ze specjalistami, którzy pomogą Ci usunąć niechciany błąd 410 ze swojej strony. Najpierw zwróć się do swojego dostawcy usług hostingowych. Jeśli to rzetelny specjalista, wesprze Cię swoją wiedzą i doświadczeniem.
Jak naprawić błąd 410 po stronie użytkownika?
Z perspektywy internauty w rzeczywistości nie ma zbyt wielu opcji na naprawę błędu HTTP 410. Jeśli jednak użytkownik czuje, że dana witryna powinna działać, a tak nie jest, może:
- wyczyścić pamięć podręczną – czasem znajdują się w niej nieaktualne dane, które należy regularnie usuwać. Zdarza się, że ich obecność wywołuje rozmaite problemy i kłopoty podczas nawiązywania połączeń internetowych;
- odświeżyć stronę – czasem zdarza się, że komunikat 410 wyświetla się tylko przez chwilę. Może być to skutek wystąpienia krótkotrwałego problemu. Odświeżenie witryny przy pomocy skrótu Ctrl + F5 (Windows) lub CMD + R (macOS) trwa moment. Warto z niego skorzystać i przekonać się, czy zadziała;
- sprawdzić adres URL – czasem dwie witryny mogą mieć podobne URL-e. Przez literówkę czy nieuważne wpisanie adresu, internauta trafi w złe miejsce. Zakładając, że zakończyło ono już swoją działalność, dojść może do pomyłki. To sytuacja mało prawdopodobna, ale prześledzenie poprawności wpisanego adresu nic nie kosztuje;
- wysłać wiadomość do administratorów – w niektórych sytuacjach internauci są po prostu pewni, że strona, na którą chcą się dostać, powinna działać. Wyświetlający się komunikat 410 wywołuje więc u nich podejrzliwość. Być może spowodowany jest on złośliwym oprogramowaniem lub błędem niedostrzeżonym przez administratorów. Warto wtedy jak najszybciej poinformować ich o tym spostrzeżeniu. Ważne też, aby przedstawić szczegółowo okoliczności wystąpienia błędu. Bywa to pomocne podczas jego usuwania. Jeśli natomiast wystąpienie komunikatu było zaplanowane, odbiorca dostanie informację z pierwszej ręki.
Inne kody HTTP
Poznaj pozostałe kody odpowiedzi HTTP, a w szczególności:
- Kody ℹ️ informacyjne, takie jak: HTTP 103 – Early Hints;
- Kody ✅ powodzenia, takie jak: HTTP 200;
- Kody ↩️ przekierowań, takie jak: przekierowanie 301, przekierowanie 302, HTTP 304 (Not modified), przekierowanie 307, przekierowanie 308 czy błąd HTTP 310 (Too many redirects).
- Kody 🛑 błędów po stronie klienta, takie jak: Błąd 400 (Bad Request), Błąd 401 (Unauthorized), Błąd 403 (Forbidden), Błąd 404 (Nie znaleziono), Błąd 405 (Method Not Allowed), Błąd 408 (Request Timeout), Błąd 410 (Gone), Błąd 429 (Too Many Requests) czy Błąd 499 (Client closed request);
- Kody ⚠️ błędów po stronie serwera, takie jak: Błąd 500 (Internal Server Error), Błąd 501 (Not implemented), Błąd 502 (Bad Gateway), Błąd 503 (Service Unavailable), Błąd 504 (Gateway Timeout), Błąd 505 (HTTP Version Not Supported) czy Błąd 509 (Bandwidth Limit Exceeded).
Zobacz też pełną listę kodów odpowiedzi HTTP wraz z wyjaśnieniami.