🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

8 min. czytania

Błąd HTTP 400 (Bad Request)

Błąd 400 (Bad Request)

Fot. MM

Co znaczy błąd 400 (Bad Request)? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak naprawić błąd HTTP 400 w praktyce? Sprawdź poradnik!

Spis treści
Serwer

Osoby regularnie surfujące po internecie z pewnością nie raz natknęły się na błąd HTTP 400 Bad Request. To stosunkowo często pojawiający się problem. Jego powszechność wynika z faktu, że może mieć on rozmaite przyczyny. Co istotne, ich winowajcą bywa zarówno użytkownik witryny internetowej, jak i jej zarządca. Jak można się domyślić, rozwiązań tego kłopotu także jest kilka — i to po obu stronach. To jednak sprawia, że czasem znalezienie tego odpowiedniego bywa dość czasochłonne. Najważniejsze natomiast jest zawsze odkrycie źródła kłopotów i jak najszybsza jego eliminacja.

Co to jest błąd 400?

Błąd 400 Bad Request przetłumaczyć można jako „nieprawidłowe żądanie”. Co to stwierdzenie jednak oznacza w praktyce? Wynika z niego, że serwer usiłował przetworzyć otrzymane od klienta (np. przeglądarki) polecenie, jednak ze względu na użyte sformułowanie, złą składnię czy inny powód, operacja ta jednak się nie powiodła. Ostatecznie zatem dane wywołane przez użytkownika nie mogą zostać wyświetlone. Serwer bowiem nie przekazał lokalizacji poszukiwanych informacji.

Z perspektywy użytkownika internetu błąd 400 jest bardzo łatwy do zauważenia. Występuje, gdy zamiast strony internetowej wyświetla się komunikat o wystąpieniu problemu. Zależnie od przeglądarki czy serwera, może on wyglądać nieco inaczej. Zdarza się, że zamiast treści wyświetlana jest tylko pusta strona. Czasem natomiast system prezentuje nam nawet szczegółowy kod stanu dla danego błędu. Kwestii tej przyjrzymy się bliżej jeszcze w dalszej części artykułu. Poniżej prezentujemy przykładowy wygląd błędu z Google Chrome.

Błąd 400 występuje najczęściej, gdy serwer nie jest w stanie przetworzyć żądania ze względu na:

  • niepoprawną składnię,
  • nieprawidłowe sformułowanie,
  • fałszywy routing.

Komunikat ten wysyłany jest jednak także wtedy, gdy błąd nie pasuje do żadnego innego kodu HTTP. To sprawia, że wywołać go mogą zarówno dość błahe sprawy, jak i również poważne awarie. Z tego powodu nigdy nie można go bagatelizować — zarówno jako właściciel czy zarządca witryny, jak i odbiorca. Co więcej, dotyczy on nie tylko stron internetowych. Komunikat o błędzie pojawić się może też w przypadku rozmaitych programów i aplikacji, m.in. do obsługi poczty e-mail. Jeśli wyświetli się on na ekranie, oznacza to, że serwer uznał żądanie za niepoprawne lub wręcz niebezpieczne.

Formuła

400 Bad Request

Kiedy występuje błąd 400? Przyczyna

Przyczyna wystąpienia błędu 400 może leżeć zarówno po stronie użytkownika, jak i zarządcy witryny. Wszystko zależy od specyfiki problemu i jego źródła. Zazwyczaj jednak odkrycie tych aspektów nie jest aż tak łatwe. Wyświetlany komunikat w podstawowej formie informuje bowiem jedynie, że zapytanie nie zostało poprawnie przetworzone. Nie tłumaczy natomiast, dlaczego tak się stało i co za to odpowiada. Mimo to jednak da się wyróżnić kilka kwestii, które najczęściej stoją za wystąpieniem kodu HTTP 400 Bad Request. Mowa tu m.in. o:

  • nieprawidłowym adresie URL – podobnie jak w przypadku błędu 404, żądanie nie zostanie przetworzone, jeśli wprowadzony zostanie niepoprawny adres URL. Stać się tak może także, gdy zawierał on będzie niedozwolone znaki;
  • nieaktualnych rekordach DNS – w pamięci podręcznej DNS mogą być przechowywane dane prowadzące do błędnych adresów IP;
  • nieprawidłowych plikach cookies w przeglądarce internetowej – podobnie jak w przypadku DNS. Przechowywane dane mogą być niepoprawne lub nieaktualne;
  • za długim nagłówku – po stronie serwera może istnień limit długości nagłówków wykorzystywanych do definiowania żądania. Gdy wprowadzona wartość jest zbyt długa, pojawia się problem,
  • zbyt dużym rozmiarze plików – w niektórych przypadkach serwer odmawia przyjmowania zbyt dużych plików. Ich przesyłanie się nie udaje, a problem zaklasyfikowany może zostać jako Bad Request.

Sporadycznie zdarza się, że HTTP 400 jest tak naprawdę błędem 504. Nie należy to do najczęstszych przyczyn, ale warto o tej możliwości wiedzieć. Mowa tu o sytuacji, gdy problemem jest nieprawidłowy limit czasu odpowiedzi (przekroczenie jego wartości). Dochodzi do niego, gdy komunikacja zwyczajnie trwa zbyt długo, aż ostatecznie zostaje przerwana. Niektóre serwery wysyłają wtedy komunikat o kodzie 400 zamiast prawidłowego 504.

Kody stanu dla błędu 400 Bad Request

Serwery używające IIS 7.0, IIS 7,5 oraz IIS 8.0 oznaczają nieprawidłowe żądanie bardziej szczegółowo. Posługują się one do tego rozwiniętym kodem. „Rozszerzenie” stanowi dodatkowa cyfra (od 1 do 9), wyświetlana po kropce stawianej za „400″. To pozwala dokładniej i szybciej określić źródło problemu oraz przyczynę błędu. Sprzyja oczywiście w ten sposób również jego sprawnej eliminacji. Lista kodów stanu dla błędu HTTP 400 prezentuje się w następujący sposób:

  • 400.1 Invalid Destination Header – nieprawidłowy nagłówek miejsca docelowego,
  • 400.2 Invalid Depth Header – nieprawidłowy nagłówek głębokości,
  • 400.3 Invalid If Header – nieprawidłowy warunek nagłówka,
  • 400.4 Invalid Overwrite Header – nieprawidłowy nagłówek zastępowania,
  • 400.5 Invalid Translate Header – nieprawidłowy nagłówek tłumaczenia,
  • 400.6 Invalid Request Body – nieprawidłowa zawartość żądania,
  • 400.7 Invalid Content Length – nieprawidłowa długość treści,
  • 400.8 Invalid Timeout – nieprawidłowy limit czasu,
  • 400.9 Invalid Lock Token – nieprawidłowy token blokady.

Pozostałe popularne oprogramowanie serwerowe, zwraca po prostu błąd. Czasem z dodatkowym wyjaśnieniem jak np.:

  • „Request Header Or Cookie Too Large”
  • „The size of the request headers is too long.”
  • „Your browser sent a request that this server could not understand. Size of a request header field exceeds server limit.”

Znaczenie błędu 400 dla witryny i jej pozycjonowania w sieci

Jak w przypadku większości błędów, HTTP error 400 Bad Request nie wpływa dobrze na strony internetowe. Wielu użytkowników, po zobaczeniu komunikatu, spróbuje co najwyżej odświeżyć witrynę. Jeśli to nie pomoże, istnieje duża szansa, że te osoby poszukują pomocy u konkurencji. To oczywiście negatywnie wpływa na wizerunek marki, a także jej potencjalne zyski.

Błąd 400 na danej witrynie to także spory problem z perspektywy SEO. Jeśli serwer nie jest w stanie przetworzyć żądania użytkownika, nie będzie też mógł zrobić tego dla robotów Google. To oznacza, że strona może nie zostać zaindeksowana w ogóle. Jeśli natomiast już pojawiała się w wynikach wyszukiwania, to niewykluczone, że zostanie z indeksu usunięta. To scenariusz szczególnie prawdopodobny w sytuacji długotrwałego występowania problemu. W najlepszym przypadku będzie wyświetlana na niższych pozycjach. To natomiast również przełoży się na znaczne zmniejszenie ruchu organicznego.

Jak naprawić błąd 400?

Wspominaliśmy, że HTTP 400 może wynikać zarówno z zachowań użytkownika, jak i błędów na serwerze. To sprawia, że wskazówki dotyczące jego naprawy przydatne będą dla obu stron. Co istotne, w każdym przypadku dotyczą one zarówno podstawowych i banalnych działań, jak i czynności nieco bardziej skomplikowanych. Przed przystąpieniem do pracy warto skorzystać z podstawowego sposobu i nacisnąć CTRL + F5 (CMD + R na macOS). Być może komunikat jest chwilową i jednorazową awarią, która za moment zniknie. Jeśli jednak odświeżenie strony nic nie da, czas przejść do bardziej zaawansowanych kroków.

Naprawa błędu 400 jako osoba zarządzająca stroną internetową

Z perspektywy administratora witryny usunięcie błędu HTTP 400 jest szczególnie istotne. Warto na bieżąco zaglądać na swoją stronę i upewniać się, że on nie występuje. Gdy zauważysz natomiast, że się pojawił (lub poinformują Cię o tym użytkownicy), od razu przejdź do jego naprawy. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • ustawienie limitów żądań – bardzo często adresy IP się nie ładują przez limity długości nagłówków. Jako osoba zarządzająca witryną, możesz je zwiększyć. Pamiętaj jednak, że jednocześnie może wzrosnąć przez to ryzyko występowania wadliwych żądań. Te z kolei potencjalnie mogą zostać wykorzystane do ataku na stronę;
  • mniejszy rozmiar pliku – błąd 400 pojawia się, gdy serwer ustali, że usiłujesz wgrać na niego zbyt dużą ilość danych. Nie jest to poważny problem, bo uporasz się z nim, zmieniając odpowiednie limity. Najpierw jednak sprawdź rozmiar pliku, a następnie spróbuj wysłać na serwer mniejszy. Przekonaj się, czy w takiej sytuacji komunikat także się pojawia. Jeśli nie, przejdź do zwiększania akceptowalnej wagi. Możesz też zwiększyć maksymalny rozmiar pliku za pomocą dyrektywy upload_max_filesize w pliku PHP.ini, .htaccess lub w panelu hostingu;
  • wycofanie ostatnich aktualizacji – zdarza się, że za błąd 400 odpowiadają wprowadzone na serwerze zmiany. Dotyczyć to może np. zainstalowanych na WordPressie nowych wtyczek czy aktualizacji systemu. Spróbuj wstrzymać ich działanie lub skorzystać z backupu, by sprawdzić, czy dzięki temu problem zniknie;
  • kontakt z hostingodawcą – jeśli żadna z powyższych metod się nie sprawdza, spróbuj skontaktować się z hostingodawcą. Może on pomóc Ci rozpoznać i rozwiązać problem, korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia. W innym przypadku konieczne będzie skorzystanie z usług zewnętrznego profesjonalisty. Ustali on źródło problemu i sposób jego eliminacji.

Naprawa błędu 400 jako użytkownik

Często HTTP 400 wynika z błędu internauty. O jego pojawieniu się zarządca witryny może nawet nie wiedzieć. W wielu przypadkach jego wyeliminowanie lub dalsze procedury postępowania nie wymagają szczególnych zdolności. Podstawowa umiejętność obsługi komputera będzie wystarczająca. Ważne jedynie, aby taki użytkownik wiedział, co może i powinien w takiej sytuacji zrobić. Do wyboru ma bowiem kilka scenariuszy:

  • sprawdzenie poprawności wpisanego adresu URL – bardzo często za nieudaną próbę przetworzenia żądania odpowiada nieprawidłowa pisownia adresu URL. Przeglądarka może otrzymać niedozwolone znaki lub po prostu błędnie wpisaną lokalizację witryny. Czasem wystarczy tylko dwukrotnie sprawdzić adres przed naciśnięciem klawisza Enter. Wtedy strona internetowa załaduje się poprawnie;
  • wyczyszczenie plików cookies przeglądarki – serwer wysyła pliki do przeglądarki podczas pierwszej wizyty na stronie. Ma to w przyszłości usprawnić korzystanie z niej. Czasem jednak warto wyczyścić pamięć podręczną. Pozwala to na pozbycie się nieaktualnych lub uszkodzonych danych. To właśnie one mogą odpowiadać za pojawianie się opisywanego błędu. Trzeba pamiętać, że po tej operacji może być konieczne ponowne zalogowanie się do serwisu;
  • wyczyszczenie pamięci podręcznej DNS – często problemem jest nie tylko pamięć podręczna przeglądarki, ale też nieaktualne dane lokalnego wyszukiwania DNS. Usunąć je można z poziomu systemu operacyjnego;
  • przetestowanie rozszerzeń przeglądarki – na rynku jest wiele rozszerzeń o rozmaitym działaniu. Nie wszystkie jednak są nieinwazyjne, a część potrafi wyrządzić spore szkody. W przypadku błędu 400 problematyczne bywają takie, które ingerują w pliki cookies strony. W ten sposób bowiem mogą uniemożliwiać jej poprawne wczytywanie. Pomóc może wyłączenie na chwilę nowego rozszerzenia i sprawdzenie, czy problem ustąpił;
  • kontakt z osobą zarządzającą witryną – błąd 400 występuje tylko na jednej witrynie internetowej, a powyższe sposoby nic nie dały? W takiej sytuacji wskazany jest kontakt z administratorem strony. Może on nawet nie wiedzieć o występowaniu problemu. Jest natomiast szansa, że zareaguje szybko i wszystko wróci do normy;
  • kontakt z dostawcą usług internetowych – błąd 400 występuje na wszystkich witrynach otwieranych w przeglądarce? W takim przypadku zalecany jest jak najszybszy kontakt z dostawcą internetu. Problemem może być bowiem połączenie z siecią.