Test i szczera recenzja GetResponse (2024). Opinie o narzędziu do e-mail marketingu, przegląd funkcji, używanie, ustawienia. Wady i zalety. Sprawdź!
Spis treściGetResponse – kompleksowe narzędzie do e-mail marketingu
getresponse.pl
Czym jest GetResponse, jak działa i co ma do zaoferowania użytkownikom? W tej recenzji znajdziesz najważniejsze informacje o tym serwisie. Sprawdź, z czego wynika jego popularność w świecie e-mail marketingu.
GetResponse udostępnia szereg przydatnych narzędzi i rozwiązań dla e-mail marketingu. Swoją ofertę kieruje natomiast nie tylko dla użytkowników, którzy tą formą promocji zajmują się w sposób profesjonalny. Pozwala wysyłać spersonalizowane wiadomości zarówno do klientów komercyjnych, jak i zwyczajnych odbiorców. Wspiera działania sprzedażowe, ale i inicjatywy hobbystyczne, społeczne czy amatorskie.
W tej recenzji GetResponse dokładnie przeanalizuję całą ofertę tego usługodawcy. Streszczę najważniejsze informacje o nim, a także sprecyzuję jego przeznaczenie. Uważnie opiszę wszystkie dostępne funkcje przydatne w działaniach e-mail marketingowych, choć nie tylko. Następne skupię się nad wykorzystaniem AI, licznych integracjach oraz dostępnych szablonach.
Kolejna sekcja tekstu poświęcona jest działaniom praktycznym. Opisałem w niej interfejs GetResponse oraz dostępne zakładki. Wyjaśniłem ponadto wykonywanie podstawowych procesów krok po kroku. Sprawdziłem aktualny cennik oraz opinie o serwisie w sieci. Na koniec wypisałem jego największe wady i zalety oraz porównałem go z głównymi rozwiązaniami konkurencji. Wszystko to ma za zadanie ułatwić Ci podjęcie ostatecznej decyzji. Przekonaj się, czy w zakresie e-mail marketingu to właśnie usługa GetResponse będzie najlepszym rozwiązaniem.
Co to jest GetResponse?
GetResponse to platforma do szeroko rozumianego marketingu e-mailowego. Istnieje na rynku od ponad 20 lat, obsługując ok. 350 tys. klientów pochodzących z ponad 180 krajów. Pozwala realizować działania marketingowe skupione na:
- projektowaniu,
- wdrażaniu,
- wysyłaniu,
- monitorowaniu
komunikatów zawartych w wiadomościach mailowych. Ponadto oferuje bardzo rozbudowaną paletę usług dodatkowych. Pozwalają one na automatyzację marketingu, ale też dostarczają szereg możliwości pośrednio związanych z tradycyjnym mailingiem.
To rozwiązanie uznawane za uniwersalne ze względu na swoją formę. Dostępne jest w kilku pakietach cenowych, oferujących dostęp do określonych funkcjonalności. Z tym też związane są pewne ograniczenia i limity, o których opowiem w dalszej części recenzji.
Do czego służy GetResponse?
Podstawową funkcją GetResponse jest możliwość wysyłania wiadomości e-mail o charakterze marketingowym do określonych grup odbiorców. Serwis ten odpowiada za wszelkie kwestie związane z kapaniami mailowymi, wysyłką newsletterów i innymi formami komunikacji poprzez maile. Na tym jednak jego rola się nie kończy, bo jest to rozwiązanie wyjątkowo rozbudowane.
GetResponse pozwala m.in. na tworzenie stron docelowych (tzw. landing pages). Przy jego użyciu zaprojektujesz i wdrożysz również tradycyjną, profesjonalną stronę internetową. Oprócz tego możesz tworzyć i nadzorować z jego pomocą lejki sprzedażowe, kreować e-maile transakcyjne czy usprawniać procesy automatyzacji.
Jego dodatkową zaletą jest to, że pozwala użytkownikom działać na różnych polach marketingu internetowego. W przypadku GetResponse dostępne są zróżnicowane rozwiązania, takie jak np.:
- SMS marketing,
- sekcja webinarów.
Każdy z użytkowników otrzymuje ponadto dostęp do narzędzi analitycznych. Dotyczy to zarówno pakietów darmowych, jak i płacących klientów. Pozwalają one przekonać się, do ilu potencjalnych odbiorców udało Ci się dotrzeć i jak efektywne są Twoje działania.
Muszę jednak przyznać, że prezentowane dane nie są zbyt rozbudowane. Opierają się głównie na podstawowych wartościach, bez bogatego wyboru filtrów czy zależności. Mimo to natomiast powinny być wystarczające w przypadku większości użytkowników zainteresowanych marketingiem e-mailowym. Bez wątpienia sprawdzą się też przy mniejszych albo dopiero startujących projektach.
Dla kogo jest GetResponse?
GetResponse działa w taki sposób, by można go było określać jako rozwiązanie dla każdego. Intuicyjny interfejs sprawia, że z korzystaniem z tego serwisu poradzą sobie nawet osoby bez doświadczenia. Tworzenie projektów za pomocą metody „Drag and drop” sprzyja użytkownikom, którzy nie znają się na designie w stopniu zaawansowanym. Dzięki temu kreator landing pages, mailingów czy stron WWW zbiera wiele pozytywnych opinii.
Z drugiej strony GetResponse wyróżnia ogrom funkcji zaawansowanych. Opcja promowania webinarów, liczne integracje czy formularze rejestracyjne zadowolą nawet wymagających klientów. To rozwiązania doskonałe dla małych i średnich firm, które w email marketingu widzą szansę na promocję swoich produktów czy usług.
Kto nie powinien używać GetResponse? Z jego obsługi mogą nie być do końca zadowolone:
- największe firmy z bardzo rozbudowaną sekcją e-mail marketingu,
- agencje reklamowe, których podstawą działania jest email marketing,
- użytkownicy potrzebujący dostępu do bardzo szczegółowych danych analitycznych.
Wynika to z faktu, że GetResponse oferuje dostęp do dość podstawowych narzędzi analitycznych. Owszem, można zintegrować je z zewnętrznymi narzędziami. Nadal jednak ograniczona liczba filtrów i zbieranych danych może być problemem dla najbardziej wymagających.
Druga kwestia to cennik GetResponse. Dysponuje pakietem darmowym, świetnym dla użytkowników początkujących. Sprawdzi się też w przypadku hobbystów, którzy nie działają komercyjnie. Trzeba jednak pamiętać, że ten plan ma znaczne ograniczenia i dla wielu osób może nie być wystarczający. Poza najtańszą opcją natomiast warianty bardziej profesjonalne są dość drogie na tle konkurencji.
Zobacz: TOP 6 Programów do newsletterów (Darmowe i Płatne)
Funkcje GetResponse
Recenzja GetResponse nie może obyć się bez przeglądu funkcji dostępnych w tym serwisie. Poniżej omówiłem więc wszystkie najważniejsze opcje, przygotowane dla klientów:
- email marketing,
- kreator stron internetowych,
- kreator landing pages,
- webinary,
- SMS marketing,
- marketing automation,
- narzędzia analityczne i statystyki,
- support i zespół obsługi klienta.
Oczywiście nie wszystkie te rozwiązania są istotne dla każdego klienta. Niektóre zostały przygotowane tylko dla zaawansowanych użytkowników, a inne dla osób o ściśle określonych wymaganiach. Ich duża różnorodność daje natomiast nadzieję na to, że znajdziesz wśród nich coś przydatnego dla siebie.
E-mail marketing
E-mail marketing bez wątpienia jest głównym sektorem, z którym kojarzony jest GetResponse. To bardzo dobre podejście, bo serwis ten oferuje rozbudowane narzędzia w tym obszarze. Pozwala na budowę i utrzymywanie relacji z klientami na kilka sposobów. Wspominałem, że umożliwia projektowanie, wysyłanie i monitorowanie kampanii mailowych. Jak dwa pierwsze kroki wyglądają natomiast w praktyce?
Tworzenie wiadomości e-mail
Przede wszystkim w GetResponse zyskujesz dostęp do gotowych szablonów wiadomości e-mail. Każdy z nich natomiast możesz dostosować do własnych potrzeb. Edytor typu „przeciągnij i upuść” nie wymaga znajomości kodowania czy obsługi zaawansowanych urządzeń graficznych. Co więcej, każdy element możesz zmieniać pod względem:
- wielkości,
- położenia,
- koloru,
- warstwy tekstowej (jeśli taka istnieje lub jej dodawania i usuwania).
Wysyłka wiadomości e-mail
GetResponse pozwala na automatyzację procesu wysyłki. Umożliwia ponadto segmentację odbiorców pod względem rozmaitych kryteriów. Do wyboru masz m.in. ich preferencje, wiek czy zachowanie. Dzięki temu zyskujesz pewność, że komunikat zostanie jak najlepiej do nich dopasowany. Tak spersonalizowane treści cechują się wyższą skutecznością, co przełożyć się może na lepsze wyniki firmy.
Nie bez znaczenia jest w tym przypadku możliwość tworzenia automatycznych scenariuszy komunikacyjnych. Wprawdzie do wątku automatyzacji e-mail marketingu jeszcze przejdziemy, warto w tym miejscu natomiast o nim wspomnieć. Mowa bowiem o możliwości dostosowania szczegółów wysyłania wiadomości tak, by przynosiły jak najlepsze rezultaty. Istotne może być np. określenie konkretnych okoliczności wysyłki maila (np. wiadomość powitalna) albo interwałów czasowych.
Użytkownicy GetResponse mają do dyspozycji podczas wysyłki wiadomości testy A/B. To raczej standard wśród serwisów tego typu, warto natomiast podkreślić jego obecność. Dzięki niemu bowiem możesz przygotować dwie wersje newslettera czy innego komunikatu. Wysyłasz je eksperymentalnie do różnych grup odbiorców i sprawdzasz, która z nich lepiej działa. Następnie wdrażasz tę, która osiągnęła lepsze wyniki. Unikasz w ten sposób przepalania budżetu, a jednocześnie zadowalasz swoich odbiorców.
Warto przy okazji wspomnieć, że opisywany serwis chwali się wysokimi wskaźnikami dostarczalności maili. Mowa o wyniku na poziomie 99 proc. To rzeczywiście imponujący rezultat, osiągnięty m.in. dzięki współpracy ze sprawdzonymi dostawcami usług pocztowych (ISP). Nie bez znaczenia jest także wprowadzenie rozwiązań rozwiązujących problemy wynikające z działania filtrów antyspamowych (Co to jest SPAM?).
Marketing automation
Marketing automation to kluczowy punkt oferty GetResponse. Jest szczególnie istotny dla większości osób skupionych na e-mail marketingu. Pozwala bowiem na usprawnienie komunikacji z odbiorcami. Zmniejsza potrzebę zaangażowania użytkownika, automatyzując istotne procesy w zależności od preferencji i zachowań odbiorców.
GetResponse stanowi kompletną odpowiedź na potrzebę automatyzacji. Pozwala na tworzenie kompletnych scenariuszy działań marketingowych. W kolejnych krokach opiera się na:
- segmentacji odbiorców na podstawie rozmaitych kryteriów (np. demografii, preferencji, zachowania itd.),
- definiowaniu i planowaniu serii automatycznych wiadomości e-mail na podstawie przeprowadzonej segmentacji,
-
automatycznej wysyłce stworzonych wiadomości w konkretnym czasie:
- o zaplanowanej wcześniej porze,
- w odpowiedzi na wskazane zachowania odbiorców.
Marketing automation może dotyczyć wysyłki rozmaitych komunikatów. Najczęściej natomiast są to takie rozwiązania, jak:
- rekomendacje produktów,
- wysyłka rachunków,
- informacje o aktualnych promocjach,
- wiadomości powitalne,
- przypomnienia o porzuconych koszykach zakupowych,
- prośby o śledzenie w mediach społecznościowych,
- informacje okolicznościowe (np. urodzinowe życzenia dla odbiorców).
Oczywiście rozwiązań jest znacznie więcej. Zależne są w głównej mierze od działalności firmy i jej potrzeb. Nie bez znaczenia jest tu rzecz jasna strategia opracowana i wdrożona przez osoby zajmujące się komunikacją z odbiorcami.
Dodatkową zaletą marketing automation w GetResponse jest dostęp do śledzenia zachowań kontaktów. Możesz monitorować je i zbierać dane na ich temat zarówno w e-mailach, jak i na stronach internetowych, landing page’ach czy innego typu interakcjach.
Narzędzia analityczne i statystyki
GetResponse pozwala na śledzenie statystyk prowadzonych działań z zakresu e-mail marketingu. Dostęp do nich możliwy jest z poziomu konta użytkownika. Znajdziesz tam informacje dotyczące m.in.:
- ilości wysłanych wiadomości e-mail,
- liczby odbiorców,
- liczby otwarć wiadomości i kliknięć w link,
- liczby przejść na strony docelowe,
- zmiany liczby subskrybentów w określonym okresie,
- pobrań plików,
- webinarów,
- dokonanych zakupów (gdy np. wysyłasz wiadomości transakcyjne),
- i wielu innych.
Z pomocą dobrze zaprojektowanych wiadomości możesz docierać do coraz większej grupy odbiorców. Aby natomiast skutecznie trafiać do adresatów ze swoim przekazem, musisz o nich jak najwięcej wiedzieć. Właśnie dlatego dane analityczne są tak istotne. Niezależnie od taryfy, z której korzystasz, zebrane informacje możesz udostępniać i eksportować. Sprzyja temu też integracja GetResponse z licznymi narzędziami zewnętrznymi, jak np. Google Analytics.
Opisywany serwis pozwala na analizowanie różnych źródeł danych. Prezentuje informacje zarówno pod kątem urządzeń mobilnych, jak i uruchamiania rozwiązań np. na komputerze stacjonarnym. Informuje o tym, ile osób otworzyło maila czy dotarło do strony docelowej.
Moim zdaniem minusem tego serwisu jest to, że brakuje w nim bardziej szczegółowych danych. Nie znalazłem m.in. filtrów dotyczących choćby lokalizacji użytkowników czy systemu operacyjnego. Dla bardziej zaawansowanych klientów może stanowić to poważny problem. Nie pozwala bowiem na wykonanie pogłębionej analizy skuteczności i dostrzeżenia przyczyn niektórych zdarzeń.
Kreator stron internetowych i landing page
GetResponse oferuje intuicyjny kreator stron internetowych. Nie wymaga on umiejętności programowania. Jak już wspominałem, opiera się na metodzie „przeciągnij i upuść”. W ten sposób praktycznie każdy może zaprojektować swoje miejsce w sieci bez większego problemu. Dodatkowym atutem tego rozwiązania jest ogromna liczba darmowych szablonów (ponad 100). Wszystkie są w pełni responsywne i edytowalne. Do nich przejdę natomiast w dalszej części recenzji.
Z pomocą bliźniaczego kreatora stworzysz w GetResponse również landing page (tzw. stronę docelową). To rodzaj witryny internetowej, za pośrednictwem której możesz np.:
- sprzedawać produkty,
- namawiać odbiorców do subskrybowania,
- oferować pliki do pobrania,
- przekonywać do zapisania się do Twojego newslettera,
- i wiele innych.
Co więcej, przy tworzeniu landing page’y możesz wykorzystać testy A/B. Dzięki temu masz szansę przetestować np. różne warianty:
- kolorystyczne,
- kształtu przycisków CTA (Call To Action),
- położenia przycisków CTA,
- zastosowanego języka.
Wszystko to prowadzi do optymalizacji skuteczności podejmowanych przez Ciebie kroków. W ten sposób szybciej dotrzesz do potencjalnych klientów i zyskasz szansę na to, by wpłynąć na ich zachowanie.
Formularze zapisu i pop-upy
Kolejnym miejscem, w którym zastosowany został intuicyjny kreator, jest sekcja formularzy i pop-upów. Obie te formy pozwalają na umieszczanie na stronach internetowych komunikatów zachęcających odbiorców do określonych działań. Zwykle mowa tu o zapisaniu się do newslettera. Czasem natomiast zawierają też skrót informacji na temat firmy, aktualne promocje czy inne wiadomości istotne dla internautów.
Również w tym przypadku do Twojej dyspozycji jest kilka opcji projektowania. Wszystkie natomiast zapewniają pełną swobodę użytkownikowi. Możesz więc bez przeszkód dostosowywać je do własnych potrzeb, wizerunku strony czy firmy. Co więcej, z powodzeniem stworzony formularz czy pop-up możesz wkleić na każdego rodzaju witrynie. Realizowane jest to na dwa sposoby:
- za pomocą skopiowania i wklejenia kodu,
- korzystając z integracji GetResponse ze wszystkimi najpopularniejszymi systemami CMS (m.in. Drupal, WordPress i wiele innych).
Webinary
Możliwość tworzenia Webinarów zdecydowanie wyróżnia tę ofertę na tle konkurencji. Nie każdy serwis do marketingu e-mailowego aż tak rozbudowuje dostępne dla klientów opcje. Muszę natomiast przyznać, że to ogromna zaleta opisywanego serwisu. Bez wątpienia z tej funkcji skorzysta wielu klientów – zarówno freelancerów, jak i firm.
Z poziomu jednego serwisu możesz planować, promować, zarządzać i prowadzić swoje webinary. Co więcej, połączysz tę opcję również z formularzami zapisu czy nawet stronami promujących wydarzenia. Dzięki temu Twoi odbiorcy zyskają wygodny dostęp do wszystkich niezbędnych im informacji. Ty z kolei zbudujesz wizerunek profesjonalisty, który zadbał o wszystkie ich potrzeby.
GetResponse ponadto oferuje szereg funkcji i narzędzi dodatkowych. Są przydatne zarówno z perspektywy osoby prowadzącej webinar, jak i uczestników, np.:
- automatyczne powiadomienia uczestników o zbliżających się webinarach za pomocą wiadomości,
- nagrywanie webinarów,
- zapewnianie uczestnikom dostępu do nagranych sesji,
- rozwiązania zapewniające interakcje prowadzących z uczestnikami (sondy, quizy i inne),
- dostęp do czatu,
- sekcja Q&A,
- możliwość wyświetlania prezentacji multimedialnych,
- i wiele innych.
SMS marketing
E-mail marketing to nie wszystko, co ma do zaoferowania GetResponse. Klienci mogą skorzystać w nim również z wyróżniającego się na rynku pakietu SMS marketingu. Składa się on z kilku rozbudowanych rozwiązań:
- SMS marketing automation,
- segmentacji odbiorców w oparciu o akcje SMS,
- 5000 darmowych SMS-ów,
- kampanii SMS,
- personalizacji SMS,
- zarządzania zgodami poprzez wiadomości SMS,
- skracacza linków w komunikacji SMS,
- statystyk marketingu SMS-owego.
To oferta zdecydowanie wyróżniająca się na rynku. Większość konkurencyjnych serwisów nie zapewnia swoim klientom komunikacji z odbiorcami za pomocą wiadomości SMS. Jeśli natomiast taka opcja jest dostępna, to zwykle w dość ograniczonej formie.
W tym przypadku natomiast możesz tworzyć i wysyłać komunikaty do swojej listy kontaktów czy bazy danych. Podobnie jak w przypadku maili, SMS-y mogą być personalizowane i planowane zgodnie z harmonogramem. Automatyzacja marketingu tego typu pozwala ponadto na tworzenie scenariuszy bazujących na rozmaitych reakcjach i zachowaniach użytkowników. Dzięki temu wyślesz np. wiadomości powitalne, związane z konkretnymi wydarzeniami czy sytuacjami.
Muszę jednak podkreślić, że nie jest to oferta przysługująca wszystkim klientom. Skorzystać z wymienionych funkcji mogą bowiem wyłącznie osoby, które wykupią pakiet GetResponse MAX. To najdroższa z dostępnych opcji, skierowana do największych przedsiębiorstw i najbardziej wymagających użytkowników. Na najczęściej zadawane pytania na jej temat odpowiem w dalszej części tekstu, dotyczącej cennika serwisu.
Support i wsparcie klienta
GetResponse kładzie duży nacisk na profesjonalną obsługę klientów. Dostępne w ramach tego możliwości są natomiast w znacznej mierze zależne od wykupionego pakietu. Im droższe rozwiązanie, tym więcej możliwości uzyskania wsparcia i pomocy w razie potrzeby. Zależnie od opłaconego planu, możesz zyskać dostęp do:
- dedykowanego Customer Experience Managera,
- wsparcia emailowego,
- obsługi 24/7 na czacie,
- obsługi telefonicznej,
- obsługi przez Slacka,
- dedykowanego onboardingu,
- wsparcia w strategii rozwoju.
Niestety żadna z wymienionych opcji nie dotyczy konta darmowego. Część z nich rozpoczyna się wraz z pierwszym planem płatnym, np. wsparcie e-mailowe i czat. Pozostałe natomiast są dostępne w planach droższych. Niektóre przysługują z kolei wyłącznie klientom GetResponse MAX (np. komunikacja przez Slacka).
Użytkownicy, którzy mają dostęp do obsługi klienta, mogą cieszyć się rzetelnym wsparciem. Jest ono dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Czat na żywo obsługiwany jest w dwóch językach:
- polskim,
- angielskim.
Dodatkowo z supportem można skontaktować się poprzez formularz kontaktowy na stronie serwisu. Jest on obsługiwany w kilku językach:
- polskim,
- angielskim,
- francuskim,
- niemieckim,
- włoskim,
- hiszpańskim,
- portugalskim,
- rosyjskim.
Do Twojej dyspozycji pozostaje bardzo rozbudowane Centrum pomocy. Znajdziesz w nim wiele artykułów rozwiązujących najczęstsze problemy użytkowników. Podzielone są na kategorie ułatwiające znalezienie interesującego Cię zagadnienia, np.:
- automation,
- pliki i obrazy,
- raporty,
- kampanie AI,
- czaty,
- e-mail marketing,
- e-commerce,
- i wiele innych.
Alternatywnie możesz skorzystać też z wygodnej wyszukiwarki. Wystarczy, że wpiszesz w niej frazę, z którą związany jest Twój problem.
GetResponse dba ponadto o rozwój wiedzy swoich użytkowników i ich świadomości na temat działań marketingowych w internecie. Właśnie dlatego na swojej stronie stworzył:
- bibliotekę webinarów – obszerny segment zawierający wiele interesujących materiałów tworzonych przez specjalistów. W obszarze ich zainteresowań znajduje się zarówno e-mail marketing, jak i sama obsługa czy możliwości GetResponse;
-
bazę wiedzy GetResponse – w jednym miejscu gromadzi dziesiątki rozmaitych materiałów edukacyjnych. Przybierają one rozmaite formy (np. kursy, poradniki tekstowe i wideo czy infografiki). Poruszana jest w nich bardzo zróżnicowana tematyka, m.in.:
- tworzenie treści,
- marketing automation,
- e-commerce,
- analityka,
- marketing dla urządzeń mobilnych,
- i wiele innych.
Czaty na żywo
GetResponse umożliwia wprowadzenie na stronie internetowej czatu online. To zaawansowane rozwiązanie, doceniane przez internautów. Pozwala na budowanie relacji z odbiorcami, aktywny kontakt z nimi i zwiększanie sprzedaży. Stawia też Twoją firmę w dobrym świetle, podkreślając jej zaangażowanie we wspieraniu własnych użytkowników.
Czat na żywo może funkcjonować nie tylko z poziomu strony internetowej lub landing pages. Jeśli chcesz, masz szansę umieścić przycisk, który będzie go uruchamiał, również w wysyłanych mailach. Co więcej, na podstawie historii takich konwersacji, możesz przypisywać swoim kontaktom dodatkowe pola i tagi ułatwiające ich segmentację. Zbierasz w ten sposób jeszcze więcej danych o swoich kontaktach. Pozyskujesz cenne informacje, które następnie możesz wykorzystać do skuteczniejszego budowania relacji. To natomiast przekłada się na efektywniejsze działania marketingowe.
GetResponse pozwala na dostosowanie wyglądu i stylu okna czatu do Twoich potrzeb. Możesz mieć więc pewność, że będzie to element spójny z Twoją marką i wyglądem witryny, w której go umieścisz. Intuicyjny interfejs pozwoli Ci wpłynąć na takie elementy czatu online, jak m.in.:
- kolorystyka okna,
- umieszczenie logo firmy,
- dostosowanie przycisku uaktywniającego czat,
- dodanie wiadomości powitalnej.
Powiadomienia web push
Oprócz wspomnianych już wcześniej pop-upów i formularzy zapisu GetResponse oferuje klientom powiadomienia web push. To specjalny rodzaj automatycznych komunikatów. Jego celem jest przede wszystkim zwiększanie konwersji i promocja ofert czy produktów. Ich tworzenie umożliwia intuicyjne, wbudowane narzędzie, dostępne z poziomu panelu użytkownika.
Prośbę o zgodę na wysyłanie powiadomień push możesz zaprojektować samodzielnie pod każdym względem. Masz wpływ na:
- wykorzystane w komunikacie kolory (mogą być zgodne z barwami marki),
- treść wiadomości (dostosujesz język do odbiorców),
- styl (możesz dodać elementy charakterystyczne dla swojej marki, np. logo).
GetResponse wraz z powiadomieniami web push gwarantuje dostęp do statystyk związanych z ich wykorzystaniem. Szybko sprawdzisz więc m.in.:
- liczbę wyświetleń i kliknięć,
- reakcje odbiorców,
- współczynnik kliknięć,
- i inne, przydatne metryki.
AI (sztuczna inteligencja) w GetResponse
GetResponse wprowadza e-mail marketing na nowy poziom dzięki aktywnemu stosowaniu sztucznej inteligencji. W jego ofercie znajdziesz narzędzie nazywane „generatorem treści maili i newsletterów AI”. Jak zapewne już się domyślasz, to rozwiązanie, którego zadaniem jest jeszcze skuteczniejsze ułatwienie tworzenia komunikatów skierowanych do odbiorców.
Jak to dokładnie działa? GetResponse zintegrowało swoją platformę z technologią OpenAI. Dzięki temu do Twojej dyspozycji oddany jest zarówno generator tematów, jak i treści wysyłanych wiadomości. Co więcej, umożliwia to obsługę wielu języków, pozwalając na uniknięcie kosztów ewentualnych tłumaczeń. Jego największą zaletą jest natomiast łatwość użycia. Cały proces opiera się bowiem na 5 krokach:
- w przejrzystym formularzu określ cel maila – podajesz temat wiadomości, opisujesz skrótowo swoją działalność i profil odbiorcy. Precyzujesz ponadto ogólny charakter komunikatu;
- wybierz ton wypowiedzi – dostosowujesz go do strategii komunikacyjnej swojej firmy;
- okreś design – AI odpowiada nie tylko za tekst, ale i warstwę wizualną. Możesz ustalić schemat kolorów oraz układ wiadomości;
- dostosuj szczegóły wiadomości – personalizujesz wygenerowany wzór i jego szczegóły. Upewniasz się, że wszystkie elementy stworzone przez sztuczną inteligencję są spójne z Twoją koncepcją;
- wyślij wiadomość do odbiorców.
Wobec rozwiązań AI w GetResponse możesz stosować testy A/B. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zidentyfikować frazy działające w pożądany sposób na Twoich odbiorców. Do Twojej dyspozycji pozostaje też asystent pisania AI. Jego zadaniem jest wspieranie Cię w szybszym tworzeniu wszelkich form tekstowych.
Korzystanie ze sztucznej inteligencji bez wątpienia jest kuszącą wizją. Pozwala oszczędzić ogrom czasu i usprawnić pracę. Muszę zwrócić uwagę natomiast na fakt, że poszczególne aspekty funkcjonowania AI różnią się w zależności od wybranego przez Ciebie pakietu cenowego. Podstawowy kreator dostępny jest dla każdego. Z profesjonalnego kreatora e-maili jednak korzystać już mogą jedynie osoby, które wykupią jeden z planów płatnych.
Integracje GetResponse
GetResponse oferuje imponującą liczbę integracji z zewnętrznymi serwisami. W chwili pisania tej recenzji jest ich ponad 170, a lista ta bezustannie się rozwija. Ułatwiają działania z zakresu marketingu e-mailowego i nie tylko. Ich zadaniem jest szeroko pojęta optymalizacja działań podejmowanych przez Twoją firmę. W serwisie zostały one podzielone ze względu na:
-
cele, np.:
- budowa listy,
- synchronizacja kontaktów,
- automatyzację procesów,
- sprzedaż online,
-
kategorie, np.:
- CRM,
- reklama i konwersja,
- webinary i wideo,
- budowa stron WWW.
Do wyboru jest tu wiele narzędzi zewnętrznych – zarówno powszechnie znanych, jak i tych mniej popularnych. Wymienić wśród nich jako przykład można m.in.:
- Google Analytics i Landing Pages – pozwala na monitorowanie wyników prowadzonych działań i zbieranie danych na ich temat w wygodnej formie;
- Google Tag Manager – pozwala na efektywniejsze zarządzanie tagami oraz kodami pozwalającymi na śledzenie ruchu w witrynie WWW;
- WordPress– umożliwia śledzenie wizyt w witrynie i ruchów internautów w jej obrębie,
- PayU – umożliwia realizację wygodnych płatności na stronie internetowej, np. przy pomocy karty kredytowej, debetowej czy innych form płatności.
Szablony GetResponse
GetResponse oferuje dostęp do:
- ponad 100 gotowych szablonów stron internetowych,
- ponad 150 gotowych szablonów newsletterów.
W obu przypadkach są to rozwiązania w pełni edytowalne. Możesz zmieniać ich budowę, kolorystykę czy zawartość. Wszystko to z poziomu bardzo wygodnego edytora typu „drag and drop”. Zapewnia on możliwość błyskawicznego wprowadzania zmian, a tworzone z jego pomocą komunikaty są responsywne.
Wszystkie szablony podzielone zostały na kategorie, dzięki którym użytkownicy mogą łatwiej znaleźć interesujące ich rozwiązania. W przypadku stron internetowych wybór zależy od typu witryny, np.:
- broszura,
- strony do marketingu afiliacyjnego,
- e-commerce,
- landing page,
- osobiste,
- rozrywka,
- wydarzenia,
- i wiele innych.
Szablony do e-mail marketingu internetowego podzielone są według kategorii tematycznych, a następnie uściślających funkcjonalności, np.:
-
biznes:
- potwierdzenie,
- marketing,
- obsługa klienta,
- itd.;
-
święta:
- walentynki,
- pory roku,
- Wielkanoc,
- itd.;
-
sprzedaż:
- podziękowanie,
- ogłoszenie,
- wiadomości powitalne,
- itd.
Lejek konwersji GetResponse
W mojej ocenie ogromną zaletą GetResponse jest to, że z poziomu jego panelu można tworzyć kompletne lejki sprzedażowe. Pozwalają na to zarówno udostępniane przez ten serwis narzędzia, jak i liczne integracje. Część z nich omówiłem już powyżej, bo stanowią trzon działalności tego serwisu. Inne są mniej charakterystyczne, mogą natomiast zoptymalizować rozwój Twojej firmy i okazać się przydatne w określonych sytuacjach.
Wymieniając kolejne działania marketingowe mam tu na myśli:
- generowanie ruchu – tworzenie listy subskrybentów na rozmaite sposoby, m.in. poprzez stargetowane reklamy w mediach społecznościowych. Działanie to dostępne jest bezpośrednio w serwisie;
- przekierowanie ruchu na landing page – możliwość tworzenia landing pages to szansa na pokazanie się klientom z najlepszej strony. Możesz zachęcać ich w ten sposób do korzystania z Twojej oferty, zapisywania się na listy odbiorców czy webinary;
- pozyskiwanie kontaktów – opisywane przeze mnie wyżej formularze zapisu doskonale sprawdzają się przy zwiększaniu bazy odbiorców;
- budowanie relacji z odbiorcami – e-mail marketing realizowany przy użyciu tej platformy pozwala na budowę, utrzymywanie i wzmacnianie relacji z potencjalnymi klientami;
- sprzedaż produktu – GetResponse pozwala na różne ścieżki sprzedaży. Mowa tu zarówno o stronach sprzedażowych, jak i integracjach e-commerce czy zarządzaniu dostępnymi produktami z poziomu panelu użytkownika;
- zwiększanie sprzedaży poprzez automatyzację – automatyzacja może polepszać metody docierania do potencjalnych klientów. Odpowiednio wykorzystana pozwala natomiast również na zwiększenie sprzedaży. Doskonałymi przykładami są tu np. rekomendacje produktów, przypomnienia o porzuconych koszykach itd.;
- zwiększanie sprzedaży poprzez up-selling – GetResponse pozwala na promowanie ofert ograniczonych czasowo, np. od razu po zrealizowanych przez klienta zakupach;
- realizację transakcji – maile transakcyjne czy udostępnianie wielu metod płatności pozwoli Ci zamknąć transakcję.
Użytkowanie GetResponse. Jak działa w praktyce?
Omówiłem najważniejsze funkcje GetResponse, na które – moim zdaniem – warto zwrócić szczególną uwagę. Oczywiście jest ich jeszcze więcej, bo to naprawdę potężny serwis. Powyższe natomiast obrazują, co ma on do zaoferowania klientom. Czas więc teraz przejść od teorii do praktyki.
Poniżej znajdziesz instrukcje, w których wyjaśniłem, jak krok po kroku wykonywać najważniejsze czynności w GetResponse. Tu również nie opisywałem wszystkich procesów, jakie są w tym serwisie możliwe. Zwyczajnie jest ich zbyt wiele. Skupiłem się natomiast na tych najczęściej stosowanych i najbardziej przydatnych dla użytkowników. Ich zaletą jest to, że wszystkie są realizowane z poziomu jednego, intuicyjnego panelu. Dzięki temu powinny sobie z nimi poradzić nawet osoby niezbyt biegłe w obsłudze komputera.
Jak założyć konto w GetResponse?
Jeśli chcesz zarejestrować się w GetResponse, przejdź na stronę getresponse.pl. Tam, w prawym, górnym rogu, znajdziesz niebieski przycisk „Zacznij za darmo„. Naciśnij go, aby rozpocząć proces zakładania bezpłatnego konta. Alternatywnie możesz użyć żółtego przycisku na środku ekranu z takim samym napisem. Po upływie 30-dniowego okresu testowego będzie można zamienić go na wybrany plan płatny (lub darmowy).
Teraz musisz podać najważniejsze informacje, niezbędne do zarejestrowania Cię w serwisie:
- imię i nazwisko,
- adres e-mail,
- hasło.
Po wprowadzeniu danych naciśnij żółty przycisk „Zacznij za darmo„.
Proces rejestracji może trwać kilka sekund. Po tym czasie zobaczysz na swoim ekranie prośbę o autoryzację wpisanego adresu e-mail. Aby to zrobić, przejdź do swojej skrzynki. Wiadomość od GetResponse już powinna tam być. Jeśli jej nie ma, poczekaj chwilę i sprawdź folder SPAM. W razie jej ciągłego braku w formularzu naciśnij niebieski napis „Wyślemy ją jeszcze raz”.
Po aktywacji konta system przeniesie Cię na nową stronę przeglądarki. Podaj tam podstawowe informacje o swoim koncie:
- imię i nazwisko,
- nazwę firmy,
- kraj,
- adres,
- kod pocztowy,
- miasto,
- województwo,
- telefon komórkowy.
Po przejściu do następnego kroku możesz „wybrać ścieżkę”. Do wyboru masz:
- AI,
- skorzystanie z przewodników,
- sprawdzenie wszystkich dostępnych opcji samodzielnie.
Ja wybrałem ostatnią z opcji, by wszystkiemu przyjrzeć się na spokojnie. Osoby, którym zależy na czasie, mają natomiast wygodne alternatywy. Moim zdaniem to dobry podział, dostosowany do różnego typu klientów.
Po wybraniu odpowiedniej opcji nastąpi przekierowanie do kokpitu użytkownika GetResponse. Z tego poziomu możliwy jest dostęp do wszystkich funkcji tego serwisu. Możesz w tym miejscu podpiąć swoją domenę lub zdecydować się na plan płatny. W dalszej części recenzji opiszę natomiast poszczególne opcje funkcjonujące w tym obszarze.
Interfejs GetResponse – przegląd
Interfejs GetResponse wygląda naprawdę atrakcyjnie. Kolorystyka jest przyjemna, funkcji nie ma zbyt wiele, a te, które widać, są jasno opisane. Ekran został podzielony na dwie główne sekcje:
- menu górne – tam są dostępne główne funkcje oraz skróty,
- główny widok – pozwala ustawić najważniejsze widgety na środku ekranu, by były łatwodostępne.
W prawym dolnym rogu jest aktywny przycisk uruchamiający czat online.
Poniżej omówiłem dokładnie obie wymienione sekcje. Następnie przyjrzałem się trzem najważniejszym zakładkom z górnego menu. Streściłem również zamysł przycisku „Narzędzia” i jego możliwości.
Główny widok
To sekcja prezentująca najważniejsze funkcje w formie czytelnych kafelek. Automatycznie umieszczane są tam:
- szybkie akcje (skróty do podstawowych funkcji),
- tworzenie newslettera,
- wskazówki i porady dotyczące działania GetResponse,
- programy partnerskie.
Możesz dowolnie zmieniać ich położenie, korzystając z przycisku w górnym prawym rogu. Jeśli nie są Ci potrzebne, wystarczy nacisnąć trzy kropki i opcję „usuń widget”.
Widok główny również łatwo dostosujesz do swoich potrzeb. Wystarczy, że naciśniesz „Dodaj nowy widget”. Otworzy się wtedy okno z Biblioteką widgetów. Wybierz z niej narzędzie, który cały czas chcesz mieć blisko siebie. Po najechaniu na odpowiednie okno kliknij niebieskie pole „Dodaj”. Wybrane rozwiązanie pojawi się na głównym ekranie.
Ja dla przykładu wybrałem „New contacts”. To parametr przedstawiający najnowsze kontakty, które zostały dodane w danym zakresie czasu. Dostępnych widgetów jest natomiast znacznie więcej i prezentują rozmaite funkcje i narzędzia GetResponse. Na pewno więc znajdziesz wśród nich coś, co będzie dla Ciebie najpotrzebniejsze.
Wspominałem wcześniej o kafelku „szybkie akcje”, zawierającym skróty podstawowych funkcji serwisu. Warto podkreślić, że jego również możesz edytować. Wystarczy, że naciśniesz trzy kropki w górnym prawym rogu tego pola. Jest tam opcja „Edytuj widget„. Pozwala ona na dodawanie nowych opcji do przycisku, zamieniania ich miejscami itd.
Kontakty
Przejdźmy do głównych zakładek z menu górnego. Dają one dostęp do trzech najważniejszych zagadnień, związanych z funkcjonowaniem GetResponse.
Jak łatwo się domyślić, w sekcji „Kontakty” znajdziesz wszelkie informacje na temat swoich odbiorców. Zostały one podzielone na kilka sekcji:
- listy,
- wyszukiwanie,
- segmenty,
- raporty,
- higiena bazy adresowej,
- listy wykluczeń,
- pola dodatkowe,
- statystyki importów,
- tagi.
Omówię teraz każdą z nich po kolei.
”Listy” zawiera czytelną prezentację bieżącej liczby kontaktów w kontekście limitu obowiązującego w Twoim planie. Poniżej prezentuje też wszystkie listy kontaktowe, wraz z datą utworzenia oraz liczbą odbiorców w nich zawartych. Co ważne, opłaty pobierane są za liczbę kontaktów właśnie na tych listach. Jeśli więc chcesz umieścić jeden adres na dwóch listach, to zostanie on „naliczony” podwójnie. Na tym poziomie możesz zarówno dodawać kontakty, jak i tworzyć nowe listy.
”Wyszukiwanie” pozwala na znalezienie konkretnego kontaktu na liście. Ułatwia to wygodna wyszukiwarka na środku ekranu. Wystarczy wpisać w niej imię lub mail danego adresata. W tym miejscu zaprezentowany jest też spis wszystkich odbiorców (zarówno aktywnych, jak i nieaktywnych). Każdy kontakt opatrzony jest podstawowymi informacjami:
- adresem e-mail,
- imieniem,
- dniem cyklu autoresponderów,
- dniem zapisu,
- informacją nt. aktualizacji,
- adresem IP,
- informacją o tym, przez kogo został dodany.
”Segmenty” to miejsce, w którym są prezentowane segmenty podziału odbiorców. Parametr ten możesz zapisywać na stworzonych listach kontaktów. To ułatwia komunikowanie się z konkretnymi grupami adresatów. Pozwala na tworzenie lepiej dostosowanych do ich oczekiwań komunikatów i sprawniejsze zarządzanie nimi.
„Raporty” przenoszą nas do sekcji dostępnej również z poziomu głównego menu górnego. To zakładka prezentująca podsumowanie danych dotyczących Twoich kontaktów. Z tego poziomu możesz wygenerować raport dotyczący Twoich działań e-mail marketingowych. Znajdziesz tu informacje na temat:
- ogólnej wydajności,
- trendów kontaktów w czasie,
- trendów list,
- sposobów dodawania nowych kontaktów,
- sposobów usuwania kontaktów.
„Higiena bazy adresowej” pozwala dbać o wysoką jakość bazy Twoich adresatów. Z tego poziomu możesz np. usuwać zdublowane czy nieaktywne kontakty. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, możliwe jest też ich zablokowanie. Wystarczy tylko, że wskażesz interesujący Cię adres.
“Listy wykluczeń” ułatwiają docieranie wyłącznie do tych adresatów, na których Ci zależy. Możesz w tym miejscu stworzyć listę, do której dodasz określone kontakty. W zależności od ustawień nie będą oni dostawać już od Ciebie wiadomości, newsletterów czy testów A/B. Jeśli zajdzie taka potrzeba, możesz tutaj również zablokować konkretne adresy oraz domeny. Tego typu list możesz stworzyć kilka. Planując wysłanie nowego komunikatu ,szybko określisz, kto go otrzyma, a jakie grupy wysyłka ominie.
“Pola dodatkowe” pozwolą Ci lepiej poznać i scharakteryzować odbiorców. Dzięki nim zyskujesz szansę na skuteczniejszą filtrację kontaktów i tworzenie lepiej sprecyzowanych list. Wystarczy tylko, że naciśniesz przycisk „Dodaj pole adresowe”, aby wprowadzić jego nazwę i rodzaj potrzebnej Ci informacji. Może to być np.:
- adres IP,
- adres URL,
- data (np. urodzin),
- data i czas,
- kraj,
- liczba,
- płeć,
- tekst,
- telefon,
- waluta.
Dla przykładu dodałem sekcję walut. Po utworzeniu od razu znalazła się ona na liście aktywnych pól dodatkowych.
Nazwa „statystyki importów” dość precyzyjnie opisuje, co znajdziesz w tej zakładce. Wyświetlane są w tym miejscu szczegółowe informacje i zestawienia danych, dotyczące zaimportowanych list kontaktów. Możesz z tego poziomu również dodawać odbiorców.
„Tagi” są widoczne wyłącznie dla Ciebie. To dodatkowe informacje, które mogą pomóc Ci w zarządzaniu e-mail marketingiem w swojej firmie. Mogą zawierać:
- minimum 2 znaki,
- litery alfabetu łacińskiego,
- cyfry,
- podkreślenia.
W celach demonstracyjnych stworzyłem tag „przykladowy_tag”, naciskając niebieski przycisk „Stwórz tag”. Nowa wartość pojawiła się w spisie. Mogę teraz przypisać ją do dowolnego kontaktu.
Email marketing
Zakładka „Email marketing” w menu głównym zawiera wszystkie funkcje związane z aktywnym nadzorowaniem działań z zakresu marketingu e-mailowego:
- newslettery,
- wersje robocze,
- testy A/B,
- szablony,
- RRS-to-email,
- raporty.
Poniżej omówiłem każdą z tych sekcji.
„Newslettery” to miejsce, w którym zarówno stworzysz, jak i możesz nadzorować tę formę komunikacji. Zależnie od Twoich potrzeb, udostępniać możesz np. informacje, oferty czy zaproszenia do stron docelowych. Aby przejść do tworzenia komunikatu, naciśnij niebieski przycisk „Stwórz newsletter„.
W „wersjach roboczych” możesz zapisywać projektowane newslettery. Dzięki temu nie musisz tworzyć każdego za jednym razem. Bez problemu wrócisz do niego w dowolnym momencie i kontynuować projektowanie.
„Testy A/B” pozwalają na sprawdzanie różnych rozwiązań i optymalizację wysyłanych komunikatów. Naciśnij „Stwórz test A/B„, aby przystąpić do ustalania jego szczegółów. Z tego miejsca określisz odbiorców, zawartość czy czas wysyłki komunikatu. Określisz ponadto grupy, do których chcesz kierować swoje wiadomości.
„Moje szablony” pozwalają na projektowanie, zapisywanie, edycję i późniejsze wykorzystywanie własnoręcznie wykonanych projektów. Dzięki temu możesz pracować nad nowymi rozwiązaniami, tworzyć nowe wzory i regularnie do nich wracać. Gdy będą gotowe, wykorzystasz je do tworzenia nowych newsletterów. Nie będziesz też problemu z powrotem do nich nawet po długim czasie. Aby przystąpić do pracy, naciśnij niebieski przycisk „Stwórz szablon„.
„RSS-to-email” to rozwiązanie nieoczywiste, o którego istnieniu nie wie wielu twórców działających online. To natomiast szansa na dotarcie do jeszcze większej liczby odbiorców. Wiadomości RSS dają wiele możliwości, od regularnych komunikatów, przez powiadomienia o opublikowaniu nowej treści na Twojej stronie. Pozwalają też na generowanie np. cotygodniowych podsumowań. Aby przejść do ich tworzenia, naciśnij „Stwórz RSS-to-email„.
Ostatnia sekcja, czyli „Raporty”, działa podobnie jak w wyżej opisanej zakładce „Kontakty”. Ponownie przenosi użytkownika do odpowiedniego wariantu w sekcji „Raporty”, dostępnej z górnego menu. W tym miejscu prezentowane są wszystkie informacje dotyczące stworzonych i wysłanych newsletterów. Tutaj też znajdziesz takie dane, jak m.in.:
- wskaźniki kliknięć i otwarć komunikatów,
- wskaźniki zwrotów oraz wypisów z list,
- mapy kliknięć,
- i wiele więcej.
Raporty
Zakładkę „Raporty” już częściowo mówiłem przy okazji „email marketingu” oraz „kontaktów”. Ma ona natomiast o wiele więcej sekcji. Wskazują one na funkcje i obszary działania serwisu, takie jak:
- autorespondery,
- wiadomości automation,
- e-commerce,
- rekomendacje produktów,
- wiadomości RSS,
- webinary,
- własne raporty.
Każda z zakładek prezentuje najważniejsze statystyki dotyczące danego zagadnienia. Pozwala na wygenerowanie raportu oraz stworzenie nowej formy komunikacji.
Narzędzia
W lewym górnym rogu strony znajdziesz opcję „Narzędzia” oznaczoną wykropkowanym kwadratem. Po naciśnięciu na nią uzyskasz dostęp do wszystkich funkcji oferowanych przez serwis. Ze względu na ich liczbę nie będę opisywał wszystkich, a najważniejsze z nich omówiłem już wyżej. Polecam natomiast zapoznanie się z nimi i ich przetestowanie we własnym zakresie. Mogą przynieść Ci inspirację w kontekście komunikacji Twojej firmy, a także optymalizacji jej działania.
Po naciśnięciu przycisku zyskasz dostęp do takich opcji, jak:
- kampanie AI,
- kontakty,
- email marketing,
- autorespondery,
- kreator stron,
- landing pages,
- formularze i pop-upy,
- raporty,
- narzędzia e-commerce,
- automation,
- webinary,
- lejek konwersji,
- płatne reklamy,
- czaty,
- powiadomienia web push.
Ponadto z tego poziomu przejść możesz do elementów ułatwiających obsługę serwisu:
- pliki i obrazy,
- integracje i API,
- webhooki,
- web connect,
- wmaile i domeny.
Opcja „spersonalizuj górne menu” pozwala na wybór trzech ulubionych narzędzi, które będą wyświetlać się w górnej części witryny. Możesz dowolnie zmieniać ich kolejność.
Jak stworzyć listę w GetResponse?
Po omówieniu budowy najważniejszych elementów serwisu GetResponse przyjrzyjmy się jego głównym funkcjom. Poniżej znajdziesz szczegółowe instrukcje, w których wyjaśniłem, jak krok po kroku stworzyć:
- listę,
- formularz rejestracyjny,
- kampanię.
Zaletą tego serwisu jest jego przejrzysta budowa i intuicyjna struktura. Z wykonaniem powyższych zadań nie powinno być więc większego problemu.
Zacznijmy od list. Jak zapewne już się domyślasz, musisz przejść do sekcji „Kontakty” i zakładki „Listy”. Następnie naciśnij niebieski przycisk „Utwórz Listę”, wpisz jej nazwę i kliknij „Utwórz”.
Nowa lista pojawi się w głównym widoku zakładki. Teraz możesz nacisnąć trzy pionowo ustawione kropki po jej prawej stronie. Z tego poziomu:
- dodasz do niej kontakty,
- ustawisz ją jako domyślną,
- przejdziesz do jej ustawień,
- wyświetlisz związane z nią kontakty,
- wyświetlisz związane z nią newslettery,
- wyświetlisz związane z nią autorespondery,
- wyślesz wiadomość do kontaktów na niej,
- usuniesz ją,
- stworzysz odbiorców reklamy (zależne od pakietu).
Tworzenie formularzy rejestracyjnych w GetResponse
Najszybszym sposobem na rozpoczęcie tworzenia formularza jest wybranie z „szybkich akcji” na ekranie głównym opcji „Stwórz formularz lub pop-up”. Alternatywnie w górnym menu możesz rozwinąć „Narzędzia” i wybrać „Formularze i pop-upy”. W obu przypadkach system przekieruje Cię do tej samej funkcji. Naciśnij niebieski przycisk „Rozpocznij”, by przystąpić do pracy.
Wybierz sposób wyświetlania formularza, który chcesz stworzyć:
- w wyskakującym okienku,
- osadzony na stronie.
Po wybraniu jednej z opcji przejdziesz do kolejnego kroku. Jest nim wybór odpowiedniego szablonu. Znajdź taki, który odpowiada Twoim oczekiwaniom. Pamiętaj przy tym, że jego elementy i ich wygląd są edytowalne. Wybierz więc rozwiązanie najbardziej zbliżone do Twoich oczekiwań, bo będzie ono wymagało najmniej pracy. Następnie najedź kursorem na daną opcję i kliknij „Użyj szablonu”.
System przekieruje Cię do intuicyjnego edytora. Klikając na poszczególne elementy szablonu, uruchomisz narzędzia umożliwiające ich modyfikację. Mowa tu zarówno o warstwie tekstowej, jak i graficznej. Na samej górze ekranu do wyboru masz też formę tworzonego komunikatu:
- formularz,
- wiadomość z podziękowaniem.
Gdy formularz będzie gotowy, naciśnij „Dalej” w prawym górnym rogu ekranu. Teraz możesz sprecyzować zasady działania utworzonego komunikatu:
- grupę docelową,
- targetowanie e-commerce (jeśli podepniesz do swojego konta sklep internetowy),
- wyzwalacze (akcje uruchamiające komunikat),
- timing (szczegóły związane z czasem jego wyświetlania).
Po określeniu szczegółów naciśnij „Dalej”, by określić witrynę, na której Twój komunikat będzie wyświetlany. Wystarczy tylko, że wprowadzisz jej adres. Może to być więcej niż jedna strona lub poszczególne jej podstrony. Na konie kliknij „Zapisz i publikuj” i gotowe!
Tworzenie kampanii w GetResponse – instrukcja krok po kroku
Aby zaprojektować i wdrożyć kampanię, naciśnij przycisk „Stwórz kampanię” w „szybkich akcjach”. To najszybszy sposób, który przekieruje Cię od razu do procesu tworzenia, opartego na trzech krokach.
Pierwszy krok to wprowadzenie ustawień ogólnych. Podaj w nim:
- nazwę kampanii,
- listę powiązaną z tworzoną kampanią.
Następnie naciśnij niebieski przycisk „Dalej”.
Krok drugi to „szycie wiadomości na miarę”. Wprowadź informacje o swojej działalności, by AI nauczyło się tworzyć przydatne dla Ciebie komunikaty. By było to możliwe, określ:
- co wyróżnia Twój produkt lub usługę,
- w jakiej branży pracujesz,
- do kogo chcesz dotrzeć,
- jak się nazywa Twoja firma lub produkt,
- jaki ma być wydźwięk komunikacji.
Naciśnij „Dalej”.
Krok trzeci to konfiguracja wyglądu. Możesz wprowadzić tu swoje logo oraz określić paletę kolorów. Po uzupełnieniu tych danych naciśnij przycisk „Generuj” i czekaj na efekty systemu.
GetResponse wygenerowało gotowe komunikaty do kampanii:
- landing page,
- autoresponder,
- newsletter.
Teraz możesz każdy z nich zweryfikować.
Po wybraniu opcji „Weryfikuj” przejdziesz do edytora. Działa tak samo, jak w przypadku formularzy. Możesz klikać na wybrane elementy i poddawać je edycji. Na końcu naciśnij „Kontynuuj”, by zapisać ostateczną wersję komunikatu.
Po zatwierdzeniu wyglądu konkretnej kampanii możesz przejść do ustalania jej szczegółów:
- ustawień zapisu,
- faviconu,
- banneru zgody na ciasteczka,
- statystyk i integracji,
- powiadomień web push,
- danych firmowych.
W kolejnym kroku określ:
- nazwę landing page,
- domenę.
Naciśnij „Publikuj”, by uruchomić kampanię.
Ile kosztuje GetResponse?
Cennik GetResponse podzielony jest na pięć pakietów:
- Free – opcja bezpłatna. Stworzona przede wszystkim z myślą o osobach początkujących. Pozwala na wysyłkę do 2500 newsletterów miesięcznie i listę do 500 kontaktów. Objęta jest znacznymi ograniczeniami i daje dostęp jedynie do podstawowych funkcji. Sprawdzi się do nauki e-mail marketingu, działań hobbystycznych czy dla firm dopiero wchodzących na rynek;
- E-mail Marketing – pakiet dla niewielkich firm i osób wdrażających własne inicjatywy. Sprawdzi się zarówno przy niewielkich inicjatywach hobbystycznych, jak i komercyjnych. Pozwala na nielimitowaną wysyłkę newsletterów, marketing automation, webinary i tworzenie lejków sprzedażowych;
- Marketing Automation – rozwiązanie oznaczone przez serwis jako bestseller. Stworzone z myślą o mniejszych i średnich przedsiębiorstwach. Oferuje rozbudowane narzędzia do automatyzacji i optymalizacji procesów marketingowych. Skupione jest na konwersji klientów;
- E-commerce Marketing – opcja zaprojektowana z myślą o użytkownikach działających w sektorze e-commerce. Pozwala na integrację z rozwiązaniami z tego segmentu. Służy do napędzania sprzedaży i zwiększania zysków przedsiębiorstwa;
- GetResponse MAX – zapewnia nieograniczony dostęp do wszystkich funkcji i narzędzi GetResponse. Ułatwia docieranie do nowych, potencjalnych klientów, automatyzację procesów oraz zwiększanie zysków. Wariant przygotowywany indywidualnie dla konkretnego klienta.
Ceny GetResponse zależą od tego, który pakiet wybierzesz. Poniżej prezentujemy stawki czterech płatnych planów, wraz z najważniejszymi funkcjami. Wariant „Free” jest bezpłatny, wiąże się z nim natomiast wiele ograniczeń. Zwróć uwagę również na to, że przy stawce GetResponse MAX widnieje informacja, zgodnie z którą wpisana suma jest „początkowa”. Ostateczna kwota bowiem jest ustalana indywidualnie, zależnie od potrzeb i oczekiwań konkretnego klienta.
Każdy z planów możesz przetestować zupełnie z darmo przez 30 dni. Nie musisz do tego podawać swojej karty kredytowej czy uiszczać opłaty. Po tym czasie możesz przejść na płatny pakiet, zrezygnować z korzystania z serwisu lub wybrać plan darmowy. Fundacje i organizacje pozarządowe (NGO) mogą liczyć na ceny obniżone o 30 lub nawet 50 proc.
GetResponse – opinie
W internecie łatwo znaleźć komentarze byłych i obecnych użytkowników na temat GetResponse. Ta polska firma pojawiła się na rynku ponad 25 lat temu, zdążyła zgromadzić wokół siebie imponujące grono zwolenników. Mimo to natomiast w internecie także głosów niezadowolenia, wskazujących na jej najpoważniejsze mankamenty. Przyjrzałem się im wszystkim, zwracając uwagę na te, które się najczęściej powtarzają. To może ułatwić Ci podjęcie ostatecznej decyzji.
Co działa na plus GetResponse? Opinie pozytywne przede wszystkim skupiają się na uniwersalności tego rozwiązania. Jest ono rozbudowane i oferuje tak wiele funkcji, że niemalże każdy znajdzie tam coś dla siebie. Klienci doceniają ciągły rozwój katalogu dostępnych narzędzi, wśród których w ostatnim czasie najgłośniej jest o rozwiązaniach AI. Pochwały dotyczą ponadto intuicyjnego interfejsu i łatwego w obsłudze panelu użytkownika. Z jego poziomu można wdrażać i koordynować działanie całego lejka, co nie uszło uwadze wymagających klientów.
Nie ma firmy bez wad i takie w GetResponse również da się znaleźć. Najwięcej głosów niezadowolenia dotyczy supportu i obsługi klienta. Użytkownicy skarżą się na brak kontaktu telefonicznego (jest dostępny wyłącznie w najdroższym pakiecie). Pojawiły się też głosy o problemach z działaniem poszczególnych narzędzi. W tym przypadku natomiast trzeba pamiętać, że awarie się zdarzają i zwykle są to zdarzenia krótkotrwałe.
GetResponse vs alternatywne rozwiązania
Nie brak serwisów e-mail marketingowych, po które warto sięgnąć. Jak na ich tle wypada GetResponse? Warto porównać go np. z również recenzowanym przeze mnie MailerLite. Oba te serwisy są bowiem do siebie bardzo podobne. Rozwiązanie opisywane w tym tekście jest nieco droższe i ma bardziej ograniczony plan darmowy. Moim zdaniem natomiast dysponuje wygodniejszym interfejsem. Jego budowa jest przejrzysta i wydaje mi się, że może być łatwiejsza w obsłudze dla początkujących użytkowników.
Wśród recenzowanych przeze mnie serwisów znalazł się także ActiveCampaign. To najpopularniejszy ze wszystkich trzech serwisów. Korzysta z niego ponad 180 tys. użytkowników na całym świecie. Zapewnia ponadto unikatowe rozwiązanie CRM, które doceni wiele firm. Nie jest jednak dostępny w języku polskim i nie ma planu darmowego.
Trudno jednoznacznie określić, który z tych serwisów będzie dla Ciebie najlepszy. Polecam przeczytanie ich recenzji i porównanie dostępnych opcji. Następnie zestawienie ich z cenami interesujących Cię usług. Na tej podstawie łatwiej będzie Ci podjąć odpowiednią decyzję.
Zalety i wady GetResponse
Zalety GetResponse
- rozbudowana paleta funkcji,
- możliwość stworzenia kompletnego lejka sprzedażowego,
- intuicyjny interfejs i łatwa obsługa,
- przydatne zastosowanie sztucznej inteligencji,
- rozwiązania związane z SMS marketingiem,
- darmowy pakiet dla początkujących lub firm o niewielkich potrzebach,
- polska wersja językowa,
- rozbudowana sekcja wsparcia klienta,
- liczne integracje,
- testy A/B,
- wysoki wskaźnik dostarczalności (99 proc.),
- możliwość podpięcia własnej domeny,
- niższe ceny dla fundacji i organizacji pozarządowych,
- edytor oparty na zasadzie „przeciągnij i upuść”.
Wady GetResponse
- ograniczony support w planie darmowym,
- wysokie ceny dwóch najdroższych pakietów,
- niewielka lista kontaktów w darmowym pakiecie,
- SMS marketing tylko w najdroższym pakiecie,
- brak supportu telefonicznego (dostępny tylko w GetResponse MAX),
- liczone są kontakty na listach. Umieszczenie jednego odbiorcy na dwóch listach sprawia, że jest on liczony podwójnie,
- rozwiązania analityczne w dość podstawowej formie.
Email marketing (i nie tylko) w jednym miejscu. Czy warto skorzystać z GetResponse?
GetResponse pozwala na znacznie więcej niż tylko wysyłkę wiadomości e-mail. To potężny i bardzo rozbudowany serwis marketingowy. Dzięki niemu z poziomu jednego panelu stworzysz landing page, zaprojektujesz spersonalizowane wiadomości i przyciągniesz na swoje strony docelowe nowych odbiorców. Poprawisz wyniki sprzedażowe swojej firmy, zoptymalizujesz realizowane w niej procesy i usprawnisz komunikację z odbiorcami. Wykorzystanie AI przyśpiesza niektóre działania, oszczędzając Twój czas i pieniądze.
Wszystko to natomiast nie oznacza, że GetResponse jest pozbawiony wad. Jego bardziej zaawansowane plany cenowe są dość drogie na tle konkurencji. W wersji darmowej zapewnia natomiast dostęp do bardzo ograniczonych możliwości. Jednocześnie oferowane narzędzia analityczne nie pozwalają na zbieranie najbardziej szczegółowych danych. Co prawda raczej nie będzie to problemem dla większości standardowych użytkowników. Może natomiast zrażać większe firmy i agencje marketingowe.
Czy zatem GetResponse to dobry wybór? Moim zdaniem jest to opcja zdecydowanie warta rozważenia. Porównaj go dokładniej z MailerLite i ActiveCampaign, których szczegółowe recenzje znajdziesz na mojej stronie. Dzięki temu szybko przekonasz się, który z tych serwisów będzie dla Ciebie najlepszy.