🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

14 min. czytania

Monitoring dostępności stron WWW i serwerów

Sprawdzanie uptime

Fot. Storyset / MM

Poznaj zasady i najlepsze narzędzia do monitorowania dostępności stron internetowych, usług sieciowych i serwerów. Zestawienie i porównanie.

Spis treści
Serwer

Prawidłowo prowadzony monitoring stron internetowych może przynieść Ci wiele korzyści. Z jego pomocą zoptymalizujesz swoje zyski płynące z prowadzonego e-biznesu. Dowiedz się, za pomocą jakich narzędzi sprawdzać dostępność strony w sieci i na jakie elementy zwracać szczególną uwagę.

Monitoring stron WWW jest niezwykle istotnym elementem prowadzenia biznesu internetowego. Wynika to z faktu, że w sieci jest szalenie duża konkurencja. Nieprawidłowo funkcjonująca witryna szybko zatem traci wpływy na rynku i zniechęca do siebie odbiorców. Ci natomiast mogą błyskawicznie przejść do innej firmy, o podobnej ofercie, ale działającej bez zastrzeżeń.

Gdy strona nie działa prawidłowo, szkodzi internetowemu biznesowi. Stawia w bardzo złym świetle całą markę i utrudnia utrzymanie stałych klientów oraz pozyskiwanie nowych. Właśnie dlatego tak ważna jest szybka reakcja na występowanie jakichkolwiek błędów w witrynie. Gdzie jednak znaleźć najlepszy system monitoringu, który Cię nie rozczaruje? Jego rolą jest błyskawicznie dostarczanie Ci wszystkich najważniejszych informacji na temat witryny, ale nie tylko. Powinien sprawdzać też inne usługi, takie jak baza MySQL czy poczta e-mail we własnej domenie. Poniżej stworzyliśmy zestawienie TOP 3 aplikacji, które są pod tym względem niezawodne.

Na czym polega monitoring stron WWW i serwera?

Monitorowanie stron WWW, sklepów internetowych i serwerów to czynność polegająca na śledzeniu dostępności tych urządzeń. Pozwala na ocenienie, kiedy użytkownicy mają dostęp do funkcji i usług przez nie udostępnianych. Cały proces może natomiast obejmować śledzenie wielu rozmaitych parametrów i dostarczania autorowi cennych informacji. Zależnie od poziomu jego zaawansowania i charakteru wykorzystanych narzędzi, przedstawiać może dane dotyczące m.in.:

  • czasu nieprzerwanego działania witryny, serwera i powiązanych z nimi usług,
  • szybkości i wydajności strony,
  • ruchu na niej i liczby odsłon,
  • pozycji w wynikach wyszukiwania,
  • aktualności certyfikatu SSL i ważności zakupionych domen internetowych,
  • udostępnień i linkowań w miejscach zewnętrznych,
  • efektu wypełnienia formularzy,
  • testowania funkcjonowania procesów (np. zakupowego).

Monitorowanie witryn WWW jest bardzo trudne do zrealizowania własnymi siłami. Konieczne by było odwiedzanie danej strony bardzo często i „przeklikiwanie” się przez nią w poszukiwaniu błędów. Niektórych problemów w ten sposób jednak i tak nie wykryjesz, bo mogą dotyczyć np. tylko części użytkowników.

Właśnie dlatego powstają specjalne serwisy i aplikacje, automatyzujące ten czasochłonny proces. Gdy po nie sięgniesz, od razu będziesz wiedział o każdej awarii, bo błyskawicznie dostaniesz dedykowane powiadomienie. W dodatku regularnie otrzymywać będziesz kompleksowe raporty, na podstawie których samodzielnie ocenisz funkcjonowanie swojej domeny.

Czym jest uptime?

Monitoring serwisów internetowych bezpośrednio związany jest z pojęciem „uptime„. W praktyce bowiem tym słowem określa się czas nieprzerwanej pracy danego urządzenia. Najczęściej mowa jest o komputerze, będącym zarazem serwerem. Jednocześnie wiąże się to także z dostępnością usług i funkcji oferowanych przez dany system w czasie jego pracy.

Jak sprawdzić (i monitorować) uptime hostingu (serwera)? Istnieją różne sposoby na monitorowanie tego typu aktywności. Dotyczy to zarówno osób utrzymujących własny serwer, jak i tylko posiadających swoją stronę internetową. W zależności od Twojego przypadku możesz to zrobić:

  • samodzielnie na różnych systemach operacyjnych,
  • w DirectAdmin i cPanel, które udostępnią Ci hostingodawcy,
  • bezpośrednio samodzielnie z linii poleceń,
  • z wykorzystaniem zewnętrznych narzędzi monitorujących.

Monitorowanie stron WWW, ale i poszczególnych usług

Wybierając narzędzie do monitoringu, warto skupiać się na rozwiązaniach kompleksowych. Niedoświadczeni klienci często szukają jedynie programu, który co chwilę będzie sprawdzał, czy ich strona jest widoczna w internecie. My jednak polecamy pójść o krok dalej i testować witrynę kompleksowo.

Lepiej nie skupiać się tylko na tym, aby strona i serwery działały poprawnie. Równie ważne jest też np. sprawne funkcjonowanie formularzy czy poszczególnych procesów wdrożonych na stronie. Od czasu do czasu dobrze jest przetestować poszczególne funkcje, z których korzystasz i zainstalowane wtyczki w WordPressie. Nie można zapominać ponadto o obsłudze skrzynki pocztowej, połączeniu z bazą MySQL i innymi aspektami technicznymi. Ważne jest to także w przypadku weryfikacji poziomu SLA serwera czy hostingu.

Dzięki temu zyskasz pewność, że dostarczasz użytkownikom dokładnie to, czego od Twojej strony oczekują. To natomiast przełożyć się może na ich lojalność i odporność na oferty konkurencji. Dobrze i szybko działająca strona dobrze świadczy bowiem o Tobie i prowadzonej przez Ciebie firmie.

Dlaczego monitorowanie dostępności witryny jest tak ważne?

Na to pytanie już częściowo odpowiedzieliśmy. Monitorowanie dostępności witryny to bowiem przede wszystkim troska o odbiorcę. Może to być czytelnik, kursant, klient czy innego typu internauta. Wszystko bowiem zależy od rodzaju prowadzonej przez Ciebie strony internetowej.

W przypadku prężnie działającego biznesu internetowego, nawet kilkuminutowa przerwa w działaniu, generuje ogromne straty. Mowa tu przede wszystkim o wejściach, które przez awarię nie zostały zrealizowane. Brak „kliknięć” przekłada się na niezrealizowane transakcje, niewyświetlone reklamy i szeroko pojęty spadek ruchu. To natomiast sprawia, że firma nie zarabia, a jej bilans finansowy słabnie. Problem może pojawić się zarówno w konkretnej sekcji czy na podstronie, jak i obejmować cały serwis.

Taka sytuacja rodzi jednak również szereg problemów długofalowych. Niedostępna przez chwilę strona może zrazić do siebie internautów, którzy chcieli odwiedzić ją po raz pierwszy. To z kolei sprawia, że zyskują oni motywację, aby poszukać alternatywnego rozwiązania i przejść do konkurencji. W dobie internetu klienci mają na wyciągnięcie ręki firmy rozsiane po całym świecie. Znalezienie zastępstwa nie jest zatem trudne i trwa zaledwie kilka sekund. Co więcej, częściej występujące awarie szkodzą reputacji firmy. Mogą odbić się w formie negatywnych komentarzy i krytycznych opinii publikowanych w sieci. To osłabia wiarygodność Ciebie jako fachowca. W dalszej perspektywie może zniechęcić również kolejnych, potencjalnych użytkowników.

Zobacz wyniki naszego badania: Awarie a bezpieczeństwo stron WWW oraz danych w Internecie – wyniki badania

To, czy istnieje ryzyko nieprawidłowego funkcjonowania strony w internecie, ważne jest też dla robotów Google. Jak zapewne wiesz, na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania wpływa wiele kwestii. Wśród nich natomiast wymienić można również szybkość i bezawaryjność witryny. Przerwy w działaniu, problemy z serwerem czy rozmaitymi funkcjami mogą pozbawić Cię więc ruchu organicznego. Im niżej w wynikach Google będzie Twoje miejsce w sieci, tym gorzej. Badania pokazują bowiem, że większość ruchu skupia się na najwyższych pozycjach.

Jakich narzędzi używać do monitorowania dostępności strony WWW?

Przedstawiamy nasze zestawienie TOP 3 najlepszych narzędzi do monitoringu stron internetowych. Sprawdzamy ich możliwości, oferty oraz zasady działania. Monitorujemy cenniki oraz gamę usług dodatkowych. Na tej podstawie możesz ocenić, który z tych serwisów będzie dla Ciebie najlepszy.

1. SuperMonitoring.pl

SuperMonitoring.pl należy do SiteImpulse. Działa na globalnym rynku od 2002 roku. Od 2007 roku z kolei specjalizuje się w monitoringu online. To rozwiązanie popularne wśród polskich właścicieli stron internetowych.

SuperMonitoring.pl – funkcje

SuperMonitoring.pl dysponuje bardzo rozbudowaną ofertą. W jej ramach ma Ci do zaoferowania m.in.:

  • wykrywanie niedostępności – jak najszybsze wykrycie niedostępności witryny i poinformowanie Cię o tym,
  • sprawdzanie wydajności – wykrycie wydłużenia się czasu potrzebnego Twojemu serwerowi na odpowiedź,
  • weryfikowanie zawartości – sprawdzenie obecności zdefiniowanego przez Ciebie kodu lub frazy, by potwierdzić, że strona wczytuje się prawidłowo,
  • testowanie formularzy – sprawdzanie poprawności działania różnego typu formularzy,
  • mierzenie czasu wczytywania – informowanie o spadku szybkości strony i prezentacja średniego czasu ładowania,
  • testowanie procesów – weryfikacja prawidłowego funkcjonowania procesów zaimplementowanych na stronie,
  • monitorowanie spójności plików – wykrywanie wszelkich nieuprawnionych zmian w plikach na serwerze,
  • kondycję dnia – pilnowanie aktualności domeny, ważności certyfikatu SSL, obecności na czarnych listach RBL itp.,
  • Core Web Vitals – mierzenie podstawowych wskaźników witryny i porównywanie ich z wartościami polecanymi przez Google,
  • wykrywanie zmian – porównywanie danego elementu HTML lub całej strony z poprzednią zawartością w celu wykrycia zmian,
  • historię i raporty – cykliczne raporty dotyczące funkcjonowania Twojego miejsca w sieci. Możliwość wygenerowania raportu w dowolnym momencie za wskazany okres,
  • natychmiastowe alerty – błyskawiczny system powiadamiania o problemach za pomocą wiadomości e-mail, SMS lub telefonicznie,
  • dane do analizy – kod HTML, zrzuty ekranu i pliki HAR udostępniane, by pomóc w analizie usterek zaistniałych na stronie,
  • definiowanie odbiorców alertów i tworzenie subkont – możesz samodzielnie wybrać osoby, które będą otrzymywać informacje o kłopotach i/lub raporty,
  • publiczne strony statusów – możesz udostępniać statusy monitorowania stron swoim użytkownikom,
  • wtyczki i rozszerzenia – bogata paleta wtyczek i rozszerzeń, z którymi współpracuje Supermonitoring.pl,
  • Webhooki – alerty mogą być wysyłane bezpośrednio do różnych aplikacji, np. Slacka czy Zapiera,
  • Super Monitoring API – możliwość zintegrowania usługi z dowolną aplikacją.

SuperMonitoring.pl – cena

SuperMonitoring.pl jest urządzeniem płatnym. Ma cztery opcje cenowe do wyboru, a każdą obowiązuje rozliczenie miesięczne lub opłata „z góry” za cały rok. Do dyspozycji nowych klientów jest bezpłatny okres próbny. Pozwoli Ci on ocenić, czy dane rozwiązanie spełnia Twoje wymagania. Szczegóły poszczególnych pakietów widoczne są w poniższej tabeli. Została zaczerpnięta z oficjalnej strony usługodawcy: SuperMonitoring.pl.

SuperMonitoring.pl – usługi dodatkowe

Supermonitoring.pl ma w swojej ofercie o wiele więcej niż tylko monitoring stron i serwerów. Pozwala m.in. na badanie dostępności:

Oferuje integracje ze wszystkimi najważniejszymi systemami, CMS-ami i oprogramowaniami, np.:

Ponadto daje dostęp do licznych bezpłatnych narzędzi. Z ich pomocą sprawdzisz np.:

  • kto hostuje daną stronę,
  • czy Twój link istnieje i jest indeksowany,
  • domenę danej strony (WHOIS),
  • nagłówki HTTP strony i przeglądarki,
  • i wiele innych.

2. Updown.io

Updown.io to zagraniczny podmiot, z którego korzystają tysiące stron na całym świecie. Jego atrakcyjna oferta i rozbudowany zakres usług mogą przypaść do gustu wielu użytkownikom. Co istotne, nie ma on polskiej wersji językowej. Jest jednak na tyle czytelny, że dla większości użytkowników nie powinno stanowić to większego problemu.

updown.io – funkcje

Lista funkcjonalności oferowanych przez Updown.io jest nieco krótsza niż w przypadku Supermonitoring.pl. Jednocześnie jednak znalazły się w niej wszystkie podstawowe, najważniejsze i najczęściej używane funkcje. Rozwiązanie to powinno się więc sprawdzić w przypadku większości zarządców standardowych stron internetowych. W ramach usług tego serwisu liczyć możesz na:

  • dual-stack – monitorowanie strony w IPv6 oraz IPv6,
  • stan strony – generowanie raportów dotyczących dostępności i wydajności strony zarówno z jednej, jak i z wielu lokalizacji w tym samym czasie,
  • elementy WebHook i API REST – możliwość wprowadzenia integracji rozwiązania z interfejsami API REST i WebHook,
  • częste kontrole strony – możliwość samodzielnego ustawienia częstotliwości kontroli witryny internetowej. Maksymalnie realizowane może być to nawet co 15 sekund,
  • integracje – różnorodność dostępnych integracji, np. z Telegramem, Statuspage, Slackiem, wiadomościami SMS i innymi rozwiązaniami,
  • podwójna kontrola z różnych lokalizacji – zdiagnozowany przestrój potwierdzany z co najmniej dwóch różnych lokalizacji,
  • testy SSL – wysyłanie alertów związanych z wygasającym lub nieprawidłowym certyfikatem SSL,
  • wyszukiwanie tekstowe – możliwość przeprowadzenia testów w oparciu o fragment kodu, a nie zwykły stan HTTP.

updown.io – cena

Rozliczenie w przypadku tego narzędzia dotyczy wyłącznie pakietów, które zostały zrealizowane. Na stronie Updown.io jest do dyspozycji kalendarz, w którym możesz zorientować się:

  • jaka paczka żądań będzie Ci potrzebna,
  • na jak długo starczy,
  • ile będzie kosztowała łącznie i w przeliczeniu na jedno żądanie.

Dodatkowo możesz opłacić także dodatkowe alerty SMS, również rozliczane za każdą wiadomość, którą otrzymasz. Zasady naliczania opłat przedstawione są czytelnie na poniższym screenie, zaczerpniętym z oficjalnej strony usługodawcy.

Co ciekawe, Updown.io akceptuje rozmaite waluty i metody, wykorzystywane do dokonywania płatności. Za usługi możesz zapłacić tradycyjnie, kartą kredytową lub PayPalem, ale też przy użyciu np. kryptowalut. Akceptowany jest nie tylko najpopularniejszy Bitcoin, ale też wiele altcoinów, np. DOGE, ETH czy LTC.

3. Pingdom

Pingdom należy do znanej na rynku firmy SolarWinds. Oferuje rozbudowaną ofertę produktową, pozwalającą na kompleksowe monitorowanie konkretnych adresów URL. To narzędzie także nie ma polskiej wersji językowej. W dobie automatycznych translatorów natomiast nie jest to poważna przeszkoda.

Pingdom – funkcje

Pingdom to bardzo rozwinięte narzędzie do monitorowania adresów URL. Jego oferta składa się z dwóch głównych strategii obserwowania strony. Opierają się one z kolei na innych działaniach, na podstawie których pozyskiwane są oczekiwane dane. Korzystać z nich można razem lub decydując się tylko na jedno z rozwiązań. Są to:

  • monitoring syntetyczny – oparty na symulacji odwiedzin strony internetowej w hermetycznych warunkach laboratoryjnych. Służy do sprawdzania poprawności funkcjonowania danego miejsca w sieci. Umożliwia monitorowanie przypuszczalnych wrażeń użytkowników końcowych. Składa się z takich funkcji, jak:
    • uptime – monitorowanie czasu pracy bez przestojów,
    • prędkość strony – sprawdza szybkość działania witryny,
    • monitoring transakcji – symuluje przeprowadzanie transakcji, by sprawdzić poprawność ich działania,
    • alerty – system szybkiego powiadamiania. Możesz dostosować go do swoich potrzeb, określając, kto i w jaki sposób otrzymywać będzie powiadomienia.
  • monitoring realnych użytkowników – zbiera dane oparte na zachowaniach rzeczywistych użytkowników. Dzięki temu umożliwia prace nad zwiększaniem wydajności strony. W jego skład wchodzą takie funkcje, jak:
    • Live Map – pozwala na scharakteryzowanie grup odbiorców na podstawie danych ich logowania. Pozwala na wyróżnienie trendów w danych regionach świata, w odniesieniu do poszczególnych urządzeń,
    • UX – prezentuje sylwetkę użytkownika: jego urządzenie, platformę, przeglądarkę itp. Ułatwia dopasowanie struktury strony do potrzeb konkretnego typu odbiorcy,
    • Page Load Performance – pozwala dostosować wydajność witryny do takiego poziomu, który będzie zadowalający dla użytkownika końcowego. Ułatwia analizę problemów i oszacowanie idealnego rozwiązania,
    • zachowania użytkowników – podsumowują wskaźniki dotyczące użytkowania serwisu. Na ich podstawie określić możesz strategie, dzięki którym możliwa będzie poprawa dotychczasowych wyników.

Pingdom – cena

Cennik serwisu Pingdom jest bardzo rozbudowany. Możesz kupić dwie podstawowe usługi monitorowania lub sięgnąć tylko po jedną. Są one natomiast wyceniane (w rozliczeniu miesięcznym) na różne sposoby:

  • monitorowanie syntetyczne – cena zależy od trzech czynników: Uptime, Advanced i SMS. Podstawowy pakiet, zapewniający sprawdzenie kolejno 10, 1 i 50 pozycji, kosztuje 10 dolarów miesięcznie;
  • monitorowanie rzeczywistych użytkowników – cena zależy od ilości odsłon. W podstawowej wersji do 100 tys. odsłon cena to 10 dolarów miesięcznie.

W rozliczeniu rocznym oba pakiety kosztować będą zatem w sumie 240 dolarów. Do tego oddzielnie dokupić możesz usługi dodatkowe.

Pingdom – usługi dodatkowe

Pingdom ma w swojej ofercie trzy usługi dodatkowe. Ich wykupienie umożliwia sprawowanie kompleksowej opieki nad stroną. Wszystkie – wraz z jednym z opisanych powyżej monitoringów – sterowane mogą być z jednego panelu klienta. Mowa tu o:

  • monitoringu struktury – pozwala na wgląd w wirtualne hosty oraz serwery,
  • monitoringu aplikacji – umożliwia monitorowanie wydajności aplikacji. Oparte jest na systemie SolarWinds AppOptics. Pozwala na odnalezienie głównej przyczyny nieprawidłowo działającego kodu.
  • zarządzaniu logami – umożliwia analizę logów w celu sprawniejszego rozwiązywania problemów.

Na co zwracać uwagę, monitorując stronę internetową?

Wiesz już, jakie narzędzia najlepiej nadają się do monitorowania witryn, serwerów czy związanych z nimi usług. Będą one wysyłać Ci powiadomienia i informować, gdy tylko ze stroną stanie się coś złego. Sporządzą też obszerne podsumowanie, na bazie którego samodzielnie wywnioskujesz, czy Twoje miejsce w sieci działa prawidłowo.

Pytanie tylko, na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę, aby dobrze zadbać o swoją stronę? Skuteczny monitoring stron warto oprzeć na trzech głównych elementach:

  • szybkości działania,
  • prawidłowym funkcjonowaniu poszczególnych procesów,
  • sprawnym działaniu formularzy.

Analiza tych trzech sektorów pozwoli Ci zorientować się, czy Twój e-biznes spełnia wymagania użytkowników. Aby ułatwić Ci tę ocenę, przeanalizowaliśmy każdy z tych aspektów nieco bardziej szczegółowo.

Szybkość działania

Większość narzędzi do monitoringu działa na zbliżonych zasadach. Wysyłają one polecenie do serwera i mierzą czas potrzebny na odpowiedź. Jeśli jest on zbyt długi, możesz spodziewać się powiadomień alarmowych. Najczęściej możliwe jest samodzielne ustalenie maksymalnego limitu oczekiwania samodzielnie lub jest on określany automatycznie.

Na szybkość działania strony online może natomiast wpływać bardzo wiele kwestii. Mowa tu m.in. o ciężkim kodzie, nadmiarze stylów czy źle zoptymalizowanych zdjęciach. Oczywiście im krótszy czas odpowiedzi, tym lepiej. Obecnie internauci nie lubią na nic czekać. Strona powinna ładować się błyskawicznie na każdym urządzeniu. Nawet sekunda opóźnienia może bowiem zmotywować użytkownika do szukania alternatywy.

Zobacz: Test szybkości ładowania strony WWW: 5 narzędzi

Działanie procesów

Zależnie od charakteru Twojej działalności internetowej, możesz wdrażać na stronie rozmaite procesy. Ich cele bywają niezwykle różnorodne. Najłatwiejszy do wyobrażenia sobie jest natomiast chyba proces zakupowy. Zależnie od metodologii, podzielić go można na kilka etapów. Większość z internautów przynajmniej raz przechodziła przez nie wszystkie, np.:

  • przeglądanie oferty,
  • znalezienie produktu,
  • wybór koloru,
  • wybór rozmiaru,
  • dodanie komentarza dla sprzedającego,
  • dodanie produktu do koszyka,
  • wprowadzenie kodu rabatowego,
  • złożenie zamówienia,
  • opłacenie zamówienia.

Jak widzisz, taki proces składa się z wielu kroków. Angażuje więc liczne rozwiązania technologiczne. Istotne jest więc, aby każdy z nich działał w pełni sprawnie na każdym urządzeniu. Wystarczy bowiem, że jeden zawiedzie, np. na smartfonie, a do zakupu produktu może ostatecznie nie dojść.

Serwisy służące do monitoringu „przeklikują” się więc przez wszystkie etapy tego typu procesów. Sprawdzają ich funkcjonalności, a następnie informują Cię o wyniku. Jeśli jest on prawidłowy, przeczytasz o tym w raporcie. Gdy pojawią się błędy, narzędzie zapewne poinformuje Cię o tym mailowo, telefonicznie, bądź przez wiadomość SMS.

Działanie formularzy

Podobnie jak w przypadku procesów, formularze także przybierają rozmaite formy. Pierwsze, co zapewne przyszło Ci do głowy, to formularze kontaktowe, takie jak te, które stworzyć można przy użyciu wtyczek Contact Form 7 lub Ninja Forms. Oprócz nich można natomiast wymienić także formularze logowania czy płatnicze (popularne w branży e-commerce i na platformach e-commerce).

Wszystkie te rozwiązania łączy jedno – muszą być niezawodne. W każdym przypadku bowiem awaria, przez którą „przejście” przez cały formularz i wysłanie go nie będzie możliwe, może prowadzić do porzucenia czynności. Najczęściej kończy się to wyjściem użytkownika ze strony. Niejednokrotnie, konsekwencją takiego zdarzenia, jest przejściem do konkurencji.

W tym przypadku narzędzia monitorujące wypełniają wszystkie formularze wcześniej zdefiniowanymi danymi. Następnie wysyłają je i upewniają się, że poprawnie zrealizują one zainicjowane polecenie. W ten sposób zyskujesz pewność, że Twoich prawdziwych odbiorców również nie spotkają żadne problemy.