🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

6 min. czytania

Jak sprawdzić (i monitorować) uptime hostingu (serwera)?

Sprawdzanie uptime

Fot. Storyset / MM

Jak sprawdzić uptime hostingu/serwera/komputera w różnych systemach operacyjnych, panelach hostingowych i z linii poleceń? Jak monitorować?

Spis treści
Serwer

Uptime hostingu (serwera) to jeden z parametrów najważniejszych dla właścicieli stron internetowych. Firmy hostingowe robią wszystko, by prezentował on jak najwyższą wartość. W ten sposób chwalą się wysoką gwarancją dostępności witryn, którymi się opiekują. Jak jednak sprawdzić, czy odwiedzając zakładkę „Wydajność” u hostingodawcy, widzimy prawdziwe dane? Istnieje kilka sposobów, by te informacje szybko i skutecznie zweryfikować.

Co to jest uptime hostingu i dlaczego jest ważny?

Uptime prezentuje czas nieprzerwanej pracy i dostępności usług oferowanych przez hosting i serwer. W praktyce więc procentowo określa, jak długo strony internetowe działają poprawnie w skali miesiąca. Najczęściej hostingodawcy i ich serwery zapewniają wyniki powyżej 99%. Czas sprawności dobrze jednak też monitorować samodzielnie. Dzięki temu dowiesz się, kiedy Twoją stronę internetową napotkały problemy i jak szybko je zażegnano.

Usługa hostingowa powinna gwarantować uptime tak wysoki, jak tylko to możliwe. Ilość czasu, kiedy na Twojej stronie widnieje problem, przekłada się na realne straty. Użytkownicy zrażają się do marki, algorytmy wyszukiwarki źle oceniają stronę, a zamówienia przepadają. Im krótszy jest zatem czas pracy hostingu (serwera), tym więcej traci firma działająca w internecie.

Jak sprawdzić uptime hostingu (serwera)?

„Uptime” to pojęcie używane głównie do określania niezawodności pracy serwerów włączonych przez całą dobę. Co istotne jednak, może dotyczyć zarówno urządzeń dostępnych w internecie, jak i w sieci lokalnej. Parametr ten sprawdzisz więc zarówno dla własnego sprzętu, jak i usługi dostarczanej przez zewnętrzną firmę. Poniżej przedstawiamy instrukcje, jak zrobić to:

  • na różnych systemach operacyjnych,
  • w cPanel i DirectAdmin, udostępnianych przez hostingodawców,
  • z linii poleceń,
  • przy użyciu zewnętrznych narzędzi monitorujących.

Czas działania witryny (serwera), zdefiniowany za pomocą wartości procentowej, musisz umieć odczytać. Test bezpośrednio na serwerze (systemie) wskaże Ci, jak długo urządzenie pracuje od ostatniej przerwy. W praktyce zatem dowiesz się, kiedy mogła wystąpić awaria czy innego rodzaju problem. Nie pokaże Ci to jednak, jak długo on trwał i czy takie sytuacje zdarzają się często.

Rozwiązania zewnętrzne pokażą Ci, ile czasu hosting działa w skali miesięcznej, rocznej lub tygodniowej. Wyższy wynik oznacza krótsze przerwy w funkcjonowaniu systemu i dostępności usługi. Sugeruje także, że dany usługodawca szybko radzi sobie z ewentualnymi problemami. To ważne w przypadku osób profesjonalnie zajmujących się biznesem online.

Uptime w systemie Windows

Wykorzystujesz swój komputer z systemem Windows jako serwer? Jego uptime możesz sprawdzić dzięki wykonaniu trzech łatwych kroków:

  1. otwórz Menedżer zadań;
  2. przejdź do zakładki „Wydajność”;
  3. wybierz opcję CPU na górnym pasku zadań.

Pod wykresem zobaczysz segment „Czas pracy”. To on wskazuje, od jak dawna Twój komputer nieprzerwanie działa.

Uptime w macOS i Linux

Urządzenia działające na macOS lub Linux również mogą być wykorzystywane jako serwery. W ich przypadku sprawdzenie uptime realizowane jest z poziomu konsoli. Wpisz w niej polecenie uptime. Odpowiedzią będzie informacja o tym, jak długo komputer pozostaje włączony.

Uptime w cPanel

Hostingodawcy często chwalą się wynikami uptime na swoich stronach internetowych. Ogólne wskaźniki niejednokrotnie publikowane są jako zalety w witrynach ofertowych. Szczegółowy wynik znaleźć możesz jednak również w cPanel.

Zaloguj się na swoje konto klienta i otwórz zakładkę dotyczącą informacji o serwerze. Zależnie od wersji panelu, może ona znajdować się w różnych miejscach. Powinny natomiast znajdować się w niej takie dane, jak np. zużycie CPU czy typ serwera. Wśród nich natrafisz też na segment „Server uptime” lub podobny.

Co więcej, o informację dotyczącą czasu działania serwerów, zgłosić się możesz bezpośrednio do usługodawcy. Zwykle support bez problemu odpowiada na pytania o uptime. Często też informacja o nim znajduje się w pierwszym mailu powitalnym, wysyłanym przez hostingodawcę do nowego klienta.

Uptime w DirectAdmin

Sprawdzenie czasu pracy systemu w DirectAdmin wygląda bardzo podobnie do cPanel. Wystarczy tylko, że:

  • wejdziesz na swoje konto użytkownika,
  • przejdziesz do zakładki „Informacje o systemie i pliki”,
  • wybierzesz opcję „Informacje o systemie”.

W tym miejscu znajdziesz fragment zatytułowany „Czas pracy systemu„, „Uptime„, „Server uptime” lub podobnie. Wersje mogą różnić się, w zależności od serwisu. Podana tam informacja będzie miała format „dni:godziny:minuty”. Prezentowała będzie w ten sposób czas od ostatniego uruchomienia urządzenia.

Uptime z linii poleceń

Uptime hostingu (serwera) pomoże Ci sprawdzić połączenie terminalowe SSH. Musisz tylko z jego pomocą połączyć się z własnym miejscem w sieci. Aby to zrobić, zadbaj najpierw o konto shell. To ono pozwala na dostęp do usług terminalowych. Następnie, po otwarciu linii poleceń, uzyskaj dostęp do danych, logując się na swoje konto.

Gdy masz już dostęp do serwera, zainicjuj operację. Wykorzystasz do tego polecenie uptime. Działa to identycznie do opisywanego wyżej sprawdzania tej wartości na własnym komputerze. Zbliżona do tego będzie też odpowiedź systemu. Twoim oczom ukaże się bowiem termin, gdy serwer został uruchomiony po raz ostatni.

Narzędzia monitorujące system komputerowy i uptime

Sprawdzając uptime samodzielnie, nie dowiesz się:

  • jak często hosting czy serwer nie działa,
  • jak długo trwają przerwy w jego działaniu,
  • ile czasu Twoja witryna nie działa w skali tygodnia, miesiąca czy roku.

Na rynku są jednak profesjonalne narzędzia pozwalające na zdobycie tych pożytecznych danych. Polecanym przez nas rozwiązaniem tego typu jest polskie narzędzie SuperMonitoring, które oprócz monitorowania dostępności strony, sprawdza co 1 minutę także m.in.:

  • czas odpowiedzi
  • treści na stronie
  • poprawność działania formularzy
  • ważność certyfikatu SSL
  • czas wczytywania strony
  • zmiany na stronie.

W droższych planach oferuje także monitorowanie procesów wg scenariuszy czy raportów z Core Web Vitals. W każdym z pakietów oferuje w cenie zapas powiadomień SMS i głosowych.

Alternatywnym rozwiązaniem może być zagraniczny i droższy pingdom.com lub – bardziej ograniczony – updown.io.

Wyniki, które prezentują te rozwiązania, możesz uznać za w pełni wiarygodne. Serwisy te bowiem nie są powiązane z żadnym hostingodawcą, więc nikogo nie dopingują. Prezentują tylko rzetelne dane, które każdy może zinterpretować samodzielnie. Sekretem ich działania jest to, że sprawdzają downtime:

  • w regularnych odstępach czasu (zwykle wykorzystują do tego polecenie ping),
  • z różnych miejsc na świecie.

Testy często przeprowadzane są wielokrotnie. Zwykle odbywa się to co minutę. Niektóre narzędzia pozwalają jednak zmieniać częstotliwość. Ustawić ją można nawet na 15 sekund. Podobnie zmieniane mogą być też lokalizacje.

Wysokiej klasy narzędzie zapewni Ci więc skuteczny monitoring dostępności stron WWW i serwerów. Z jego pomocą dowiesz się wszystkiego na temat czasu działania swojego miejsca w sieci i jego dostępności dla użytkowników.

Jaki jest idealny uptime?

Dostęp do witryny internetowej czy bazy danych powinien być nieprzerwany. Za doskonałą sytuację uznamy więc taką, w której uptime wynosi dokładnie 100%. Czas pracy na tym poziomie jest synonimem niezawodności. Strona internetowa jest zawsze dostępna i w każdej chwili odwiedzić ją mogą użytkownicy.

Wziąć trzeba jednak też pod uwagę fakt, że czasem hosting czy serwer należy zaktualizować. W ciągu roku potrzebne może być wprowadzenie usprawnień czy ulepszeń. One również znacznie wpływają na uptime. Ważne jednak, by robiły to nieznacznie i w czasie najmniej uciążliwym dla odbiorców.

W umowie z hostingodawcą widnieje wartość SLA. Określa ona szczegółowo dostępność zasobów. Warto zwrócić uwagę, by wszelkie przerwy planowane były na godziny najmniejszego ruchu w witrynie. Zakładając taki kompromis, czas pracy serwera może być nieco niższy niż wspomniane 100%. Przyjmuje się, że najlepsze hostingi proponują wartości powyżej 99%. W praktyce więc – w skali roku – strona nie będzie działać przez 1% (lub mniej) czasu. Oznacza to:

  • 99% uptime:
    • downtime w skali rocznej: 3,65 dnia,
    • downtime w skali miesięcznej: 7,20 godzin,
    • downtime w skali tygodniowej: 1,68 godziny.
  • 99,9% uptime:
    • downtime w skali rocznej: 8,76 godziny,
    • downtime w skali miesięcznej: 43,2 minuty,
    • downtime w skali tygodniowej: 10,1 minut.
  • 99,9999% uptime:
    • downtime w skali rocznej: 31,5 sekundy,
    • downtime w skali miesięcznej: 2,59 sekundy,
    • downtime w skali tygodniowej: 0,605 sekundy.