🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

25 min. czytania

Co to jest platforma e-commerce? Rodzaje i lista platform sklepów internetowych

E-commerce

Fot. Storyset

Co to jest platforma e-commerce? Jakie są rodzaje oprogramowania dla e-sklepów? Lista platform sklepów internetowych z omówieniem.

Spis treści
Serwer

Czym są platformy e-commerce? To właśnie na nich opiera się działanie zarówno małych, jak i dużych sklepów internetowych. Handel coraz intensywniej przenosi się do sieci, warto więc wiedzieć, jakie są rodzaje tego typu rozwiązań. Czym kierować się przy ich wyborze, przygotowując własną platformę sprzedażową?

Osoby surfujące po internecie bez wątpienia niejednokrotnie już spotkały się z takim pojęciem jak platformy e-commerce. W XXI wieku sklepy internetowe zauważalne są praktycznie na każdym kroku. Co więcej, mowa tu nie tylko o typowych biznesach online. Wiele jest bowiem także stacjonarnych sklepów, które część swojej działalności przenoszą do internetu.

Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim mowa tu o zwiększaniu zasięgów. Dysponując sklepem internetowym, zyskujesz szansę na dotarcie do znacznie większego grona klientów. Nie ograniczasz się już wyłącznie do sprzedaży stacjonarnej. Kupować mogą u Ciebie także osoby mieszkające w zupełnie innych częściach województwa, kraju, a nawet świata. Kusisz ich atrakcyjną ofertą, nowoczesną reklamą czy sprawną (i zdalną!) obsługą klienta.

Aby jednak takie działanie przyniosło oczekiwane efekty, kluczowa jest dobrze dobrana platforma sklepu internetowego. Tych natomiast na rynku jest naprawdę wiele. Przez to wybór platformy e-commerce nie jest łatwy. W tym poradniku natomiast przedstawimy Ci różne rodzaje tego typu rozwiązań. Przybliżymy zasady ich działania, różnice i wskażemy aspekty, którymi warto kierować się przy ich wyborze. Dzięki temu Twój pierwszy sklep internetowy będzie doskonale dopasowany do potrzeb e-biznesu, który prowadzisz.

Czym są platformy e-commerce?

Platformy e-commerce są oprogramowaniem, które pozwala na stworzenie, zarządzanie i prowadzenie sklepu internetowego. Dysponują one kompletem funkcji niezbędnych osobom, które zamierzają realizować handel przez internet. Warto podkreślić, że najczęściej są to systemy działające online, za pomocą których możesz sprawować pełny nadzór nad swoim internetowym biznesem.

Platforma sprzedażowa online może działać na rozmaitych zasadach. Poszczególne rozwiązania, dostępne na rynku, różnią się od siebie przede wszystkim:

  • dostępnymi funkcjami,
  • strukturą użytkowania,
  • wygodą obsługi,
  • wyglądem interfejsu,
  • metodami tworzenia własnego sklepu internetowego,
  • szybkością i swobodą działania,
  • rozwiązaniami z zakresu marketingu e-commerce,
  • rozwiązaniami z zakresu pozycjonowania danej platformy,
  • rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa,
  • dostępnymi integracjami z zewnętrznymi narzędziami lub programami.

Bardzo istotna jest ponadto kwestia kosztów tworzenia sklepów internetowych. W internecie znajdziesz zarówno oprogramowania płatne, jak i darmowe. Co więcej, istnieją nawet gotowe platformy sprzedażowe, oferujące kompletne szablony, które jedynie wypełniasz swoją treścią. Na życzenie natomiast możesz też budować w swoim sklepie internetowym wszystko samodzielnie od podstaw. Podobnie jak strony internetowe, e-sklepy cechuje gigantyczna różnorodność. Wszystko więc zależy tak naprawdę od Ciebie i od Twojego pomysłu na rozwój przedsiębiorstwa.

Funkcje dostępne na platformach e-commerce i ich zastosowanie

Jakie funkcje powinna oferować najlepsza platforma sklepowa online? Część z nich wymieniliśmy już powyżej, przy okazji listy różnic między poszczególnymi propozycjami. Skupmy się na nich jednak jeszcze na moment. Mowa tu bowiem o bardzo istotnych kwestiach z branży e-commerce, takich jak opcje:

  • zarządzania sprzedażą – chodzi o wszystkie czynności w ramach realizacji transakcji kupna-sprzedaży, np.:
    • przyjmowanie zamówień,
    • zarządzanie systemami płatności,
    • wysyłka,
    • wystawianie dokumentów sprzedażowych;
  • zarządzania produktami – czynności związane z nadzorowaniem kwestii produktowych, np.:
    • dodawanie produktów i ich usuwanie,
    • wprowadzanie cen,
    • tworzenie opisów,
    • dodawanie zdjęć;
  • zarządzania magazynem – nadzór nad zapleczem magazynowym, łączący odbieranie zamówień, ich realizację i wysyłkę, np.:
    • kontakt z firmami kurierskimi i czuwanie nad realizacją poszczególnych zamówień,
    • aktualizowanie stanów magazynowych,
    • możliwość zlecania uzupełniania stanów magazynowych,
    • nadzór kontaktu między magazynami,
    • nadzór procesu pakowania i wysyłki zamówień;
  • prowadzenia marketingu e-commerce – szeroko pojęte działania, które podejmujesz w celu promocji swojego sklepu internetowego, np.:
  • kontaktu z klientami – zarządzając platformą sprzedażową musisz mieć stały kontakt ze swoimi odbiorcami. Chodzi tu zarówno o poczucie ich bezpieczeństwa, jak i nawiązanie trwałej relacji. Platformy do sklepów online powinny to umożliwiać, za pomocą np.:
    • opcji wysyłania e-maili transakcyjnych,
    • tworzenia newslettera,
    • tworzenia baz kontaktowych klientów,
    • wdrożenia czatów lub formularzy kontaktowych;
  • integracji – łatwość obsługi sklepu i realizacji transakcji dzięki współpracy Twojego e-sklepu z zewnętrznymi programami i narzędziami, np.:
    • serwisami płatniczymi,
    • bankami,
    • porównywarkami cen,
    • katalogami firmowymi,
    • mapami,
    • firmami kurierskimi.

To oczywiście tylko kilka najważniejszych punktów. Na nie jednak powinna zwracać uwagę większość początkujących sprzedawców. Dodatkowym atutem będą natomiast również takie kwestie, jak np.:

  • księgowość online,
  • wsparcie techniczne,
  • możliwość edycji kodu źródłowego,
  • możliwość zarządzania sklepem bez znajomości kodowania,
  • obecność nie tylko na polskim rynku, ale i zasięg międzynarodowy,
  • aplikacja mobilna.

Kluczową sprawą jest ponadto sam proces tworzenia sklepu internetowego. Mowa tu o dostępie do gotowych szablonów graficznych czy uniwersalnych rozwiązań. Najpopularniejsze platformy e-commerce proponują wzory dostosowane do branży i rodzaju działalności. To znaczne ułatwienie, szczególnie jeśli nie masz doświadczenia w działalności internetowej. Brak konieczności kodowania to szansa na to, że wygląd sklepu dostosujesz do swoich oczekiwań bez wydawania fortuny na podwykonawców. W przypadku małych firm o ograniczonym budżecie często stanowi to wręcz kwestię kluczową.

Rodzaje działalności e-commerce

Silnik sklepu internetowego powinien być dostosowany do Twojego biznesu. Optymalizację sklepu warto więc wykonać z myślą o konkretnym typie klientów. Przygotowując się do uruchomienia własnego serwisu, weź więc pod uwagę profil swojej działalności. Trzy najczęściej spotykane to

  • B2B (ang. Business to Business) – dotyczy wszystkich transakcji, w których stronami są podmioty gospodarcze. Najczęściej w tym przypadku mowa jest o handlu za pośrednictwem sklepów internetowych lub poprzez kontakt z handlowcami;
  • B2C (ang. Business to Customer) – najbardziej charakterystyczny typ handlu. Dotyczy sytuacji, gdy sprzedawcą (sklepem internetowym) jest firma, a konsument to osoba prywatna;
  • C2C (ang. Customer to Customer) – transakcja między dwoma osobami prywatnymi. Na tę formę decyduje się zdecydowanie mniej internetowych przedsiębiorców. Jak zapewne już się domyślasz, taka platforma sklepu internetowego dotyczy przede wszystkim portali ogłoszeniowych.

Najczęściej proces prowadzenia sprzedaży w internecie wiąże się z dwiema pierwszymi kategoriami. Zdarzają się natomiast też sytuacje, gdy w grę wchodzi również C2C. Zastanów się zatem, które rozwiązanie odpowiada Twojemu pomysłowi na biznes. Następnie upewnij się, że interesująca Cię platforma e-commerce, ma w swojej ofercie obsługę tego rodzaju działalności.

Przykłady biznesów e-commerce

Słowo „e-commerce” w dobie internetu pojawia się tak często, że wiele osób w ogóle nie zastanawia się nad jego znaczeniem. Część internautów nie wie też, że pochodzi ono od angielskiego określenia „electronic commerce”. Można przetłumaczyć to na język polski jako po prostu „handel elektroniczny”. Zwykle kojarzone są z tym przede wszystkim sklepy internetowe. W praktyce jednak sektor ten jest o wiele bardziej rozbudowany. W jego skład wchodzą biznesy internetowe o różnorodnym charakterze, np.:

  • sklepy internetowe – podstawowa forma handlu internetowego. Sprzedawca oferuje towary, które kupują klienci. Zwykle opiera się na stworzeniu witryny internetowej, pozwalającej na wygodne zarządzanie sprzedażą. Mogą dotyczyć zarówno relacji B2B, jak i B2C. W połączeniu ze skutecznym marketingiem bywa bardzo skutecznym sposobem na zarobek;
  • portale ogłoszeniowe – wbrew pozorom to także jeden z elementów sektora e-commerce. W tym przypadku tworzysz miejsce, w którym sprzedawcy kontaktują się z kupującymi. Często takie serwisy skierowane są do osób prywatnych lub relacji B2C. Zwykle nie oferują zaawansowanych systemów płatności czy licznych funkcji. Służą przede wszystkim do regulacji procesu sprzedażowego i stanowią platformę łączącą strony transakcji;
  • platformy handlowe – to usystematyzowana wersja portali ogłoszeniowych. Skupia się przede wszystkim na relacjach B2C. Sprzedawcy muszą spełnić określone warunki, by móc z nich korzystać. Nadzór nad procesem zakupowym i całą transakcją jest lepiej skoordynowany. Często wprowadza własne rozwiązania rozliczeniowe, promocyjne itp.;
  • grupy, fora i konkretne aspekty działalności mediów społecznościowych – to odnoga ściśle związana z e-commerce, choć przyjmująca dość nietypową formę. Dotyczyć może każdego rodzaju relacji handlowych. Jej forma zależna jest od konkretnego serwisu, na którym jest realizowana. Wymaga stworzenia nadrzędnego miejsca w sieci, w ramach którego działać będzie wątek e-commerce.

Rodzaje platform e-commerce

Jak założyć sklep internetowy? Przede wszystkim musisz wiedzieć, że platforma e-commerce może mieć różne typy i rodzaje. Wiele firm „sprzedających” takie serwisy oferuje dostęp do kilku różnych opcji, zależnie od taryfy, na którą się zdecydujesz. Warto więc zastanowić się, który wariant będzie najlepszy w Twoim przypadku. Najczęściej internetowi przedsiębiorcy decydują się na rozwiązania:

  • Open Source,
  • SaaS,
  • licencjonowane,
  • dedykowane.

Nie da się jednoznacznie określić, który z tych systemów e-commerce jest najlepszy. Każdy z nich jest bowiem dostosowany do nieco innych potrzeb osób otwierających własny sklep internetowy. Aby więc podjąć odpowiednią decyzję, musisz najpierw ustalić swoje priorytety. Na tej podstawie uda Ci się odnaleźć platformę sprzedażową w typie, który jest dostosowany do Twojego biznesplanu.

Platformy Open Source

Platforma typu Open Source cechuje się ogromną elastycznością. Wynika to z faktu, że daje ona użytkownikowi pełen dostęp do kodu źródłowego. Stanowi to imponujący potencjał, ale trzeba też wiedzieć, w jaki sposób odpowiednio go wykorzystać.

Platformy typu Open Source są w pełni darmowe. Oznacza to, że nie zapłacisz nic za zainstalowanie ich i wykorzystywanie. Często natomiast bezpłatna jest wyłącznie ich podstawowa wersja. Bardziej rozbudowane funkcje czy opcje dodatkowe bywają już dość kosztowne. Nigdy też nie możesz zapominać o konieczności wykupienia hostingu (co to jest hosting?) czy domeny (co to jest domena?).

Platformy abonamentowe SaaS

SaaS (ang. Software as a Service) to oprogramowania wyróżniające się gotowymi szablonami. Zwykle przeznaczone są dla osób, które szukają podstawowych rozwiązań, bez zmieniania kodu źródłowego. Z poziomu panelu administracyjnego możliwe jest pełne zarządzanie nimi, bez znajomości kodowania. Zwykle pozwalają na dość zaawansowane integracje.

SaaS to nie jest darmowa platforma e-commerce. W tym przypadku konieczne jest wykupienie abonamentu, opłacanego najczęściej co miesiąc lub w opcji rocznej. Zwykle nie są to dość wysokie kwoty, a bywają zależne od tego, do jakich udogodnień dostęp wybierzesz. To dobre rozwiązanie w przypadku początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero uczą się, jak prowadzić internetowy biznes.

Platformy sprzedażowe z licencją

Opcja, którą warto wybrać, tworząc rozbudowany i zaawansowany sklep online. To narzędzie o ogromnych możliwościach, przeznaczone raczej dla większych firm i potężnych projektów. Cechuje się ogromnym wachlarzem funkcjonalności i bezustannym wsparciem profesjonalistów.

Tak zaawansowane narzędzie wyróżnia oczywiście również cena. Rozwiązania działające na zasadach licencji potrafią kosztować nawet kilkaset tysięcy złotych rocznie. Co więcej, często ich stawki uzależnione są od tego, ile sklepy internetowe mają obrotów. W zamian natomiast oferują wysokie konwersje i możliwość projektowania najwygodniejszych serwisów e-commerce.

Platformy dedykowane (własny CMS)

Rozwiązania zindywidualizowane. Podobnie jak licencyjne, skierowane raczej dla potężnych firm o znacznym budżecie. Tworzone są przez programistów, zgodnie z oczekiwaniami danego przedsiębiorstwa. W ten sposób powstają sklepy internetowe „szyte na miarę”. Zwykle ich wykonanie wiąże się z zatrudnieniem całego zespołu pracującego nad projektem. Odpowiedzialni są za niego nie tylko pomysłodawcy, ale i specjaliści od PR-u, marketingu czy UX/UI oraz copywriterzy.

Tworzenie kodu źródłowego w tym przypadku realizowane jest od samych podstaw. Jest on zwykle obsługiwany tylko przez jedną firmę lub grupę zrzeszonych przedsiębiorstw. Korzystanie z niego nie wymaga opłacania abonamentów czy wnoszenia regularnych opłat. Trudno nazwać to jednak darmową platformą e-commerce ze względu na koszty inwestycji i cenę dalszego nadzoru nad nią. To natomiast dobre rozwiązanie dla e-biznesów i witryn o nietypowym charakterze czy strukturze.

Jak platforma e-commerce będzie najlepsza do Twojego sklepu internetowego? Proces wyboru

Krąg optymalnych rozwiązań, dobrych dla Twojego sklepu internetowego, zaczyna się zawężać. Zdefiniowaliśmy już rodzaj Twojej działalności i typy platform e-commerce, które mogą Ci odpowiadać. Czas więc pójść o krok dalej. Poniżej szczegółowo opisaliśmy cztery główne aspekty, które pomogą Ci w porównaniu różnych serwisów. O części z nich wspominaliśmy już wcześniej, a niektóre będą zupełnie nowe. Mowa tu o:

  • dostępnych funkcjonalnościach,
  • analizie konkurencji,
  • cenie wdrożenia i dodatkowych kosztach,
  • Minimum Viable Product (MVP).

Każdy z nich stanowi podstawę do stworzenia i prowadzenia intratnego biznesu. Przy przeglądzie najpopularniejszych platform, nie można więc tych kwestii zaniedbać. Od nich zależy, czy w Twoim sklepie internetowym codziennie zakupy będą robiły tłumy internautów.

Analiza funkcjonalności

Temat, poruszany już wyżej, z którego chyba każdy zdaje sobie sprawę. Funkcjonalności sklepu internetowego to kwestia podstawowa. Dana platforma sprzedażowa musi oferować Ci możliwość wykorzystania takich opcji, jakie są Ci potrzebne. Jak jednak uporać się z tą kwestią najszybciej?

Skutecznym sposobem – jeszcze przed przeglądem platform e-commerce – jest stworzenie planu swojego e-biznesu. Zastanów się, co chcesz sprzedawać w sklepie internetowym i w jaki sposób. Sporządź listę funkcjonalności, które będą Ci potrzebne. Uwzględnij w niej wszystko, czyli zarówno opcje potrzebne klientom, jak i Tobie. Następnie dopiero przejdź do przeglądania ofert i ustalania, która z najpopularniejszych platform spełnia wszystkie Twoje wymagania.

Analiza konkurencji

Chcąc otworzyć sklep internetowy, najpierw musisz dokładnie poznać rynek e-commerce w Polsce. Skup się przy tym oczywiście na swoim sektorze działalności czy konkretnej branży. Zorientuj się, jacy są najwięksi gracze i z kim będzie trzeba rywalizować. Sprawdź opinie o tych serwisach i poznaj ich słabe strony. Obserwuj ich rozwój i reaguj na ich działania. Aby pokonać przeciwnika, czyli przejąć jego klientów, musisz poznać jego strategię. Konkurencja w internecie jest ogromna, zachowaj więc czujność i nastaw się na dążenie do dotarcia do jak największej liczby użytkowników.

Analiza konkurencji częściowo łączy się z aspektem pierwszym. Analizując funkcjonalności, warto odwiedzić sklep internetowy konkurencji. Postaraj się spojrzeć na niego od strony profesjonalnej, a nie jako zwykły klient. Zwróć uwagę na zastosowane tam technologie, integracje, strukturę serwisu, szablon i wiele innych. Co więcej, zrób zakupy, aby sprawdzić, jak wygląda cały proces realizacji transakcji. Zastanów się, co jest w nim dobre, a co Ci nie odpowiada. Dzięki temu Twój sklep online będzie pozbawiony błędów, które zauważysz u swoich głównych przeciwników.

Analiza konkurencji to jednak nie tylko bazowanie na rozwiązaniach innych biznesów. To również chęć wyprzedzenia ich, zdobycia większych zasięgów i przejęcia klientów. Pamiętaj, że coraz mniej osób decyduje się na zakup produktów, które są po prostu najtańsze. W internecie konkurencja jest gigantyczna, więc Twój sklep internetowy musi wybijać się czymś więcej niż tylko atrakcyjnymi stawkami. Aby to było możliwe, przyjrzyj się działaniom marketingowym Twoich rywali. Przeanalizuj ich strategie reklamowe i zastanów się, w jaki sposób możliwe by było pokonanie ich na tym polu. Ty dopiero wchodzisz na rynek, a oni już na nim są. Musisz więc wyraźnie zaznaczyć, że dołączasz do gry.

Analiza konkurencji powinna obejmować także to, jak sklep internetowy jest widoczny w sieci. Badania pokazują, że największy ruch panuje na serwisach wyświetlających się na samej górze wyników wyszukiwania Google. Sprawdź więc, gdzie w tym zestawieniu znajduje się Twoja konkurencja. Wybadaj słowa kluczowe, na które się pozycjonuje. Następnie zadbaj o to, aby SEO Twojego biznesu online wyprzedziło przeciwników. Większość najpopularniejszych platform e-commerce już w podstawowych pakietach oferuje klientom podstawowe narzędzia SEO. Upewnij się natomiast, czy na pewno będą one dla Ciebie wystarczające. Warto rozważyć też zatrudnienie specjalisty z tej branży, by dbał o Twoje miejsce w sieci.

Cena wdrożenia i dodatkowe koszty

Każda z platform e-commerce w Polsce ma swój cennik, zwykle podzielony na kilka typów pakietów. Zależnie od Twoich wymagań i oczekiwań, koszt wdrożenia sklepu może wynosić bardzo zróżnicowane kwoty. Na początku warto więc jasno określić budżet, który chcesz wydać na swój internetowy biznes. Nie chodzi tu oczywiście o podanie konkretnej kwoty, co do złotówki. Spróbuj natomiast zakreślić choćby przedział, w zakresie którego chcesz się poruszać.

Każdy sklep internetowy wyceniany jest inaczej. Proces jego tworzenia może być bowiem bardzo różnorodny. Zależnie od Twoich preferencji możesz np.:

  • zatrudnić freelancera lub agencję, którzy zrobią wszystko za Ciebie od A do Z,
  • wykupić hosting, domenę i platformę e-commerce samodzielnie, a freelancerów zatrudnić do stworzenia projektu i jego wdrożenia,
  • wykupić wszystko samodzielnie, a następnie własnoręcznie zaprojektować i postawić swój biznes na nogi, aby rozpocząć działalność.

Pierwsza opcja jest oczywiście najdroższa, bo wymaga zatrudnienia wielu specjalistów. Najpopularniejsze platformy typu e-commerce pozwalają agencjom tworzyć sklepy dla ich klientów. Gdy serwis jest gotowy, otrzymujesz po prostu dane logowania i możesz zacząć działać. Agencje jednak zwykle nie należą do rozwiązań budżetowych. Wiele natomiast zależy też od tego, jakie wymagania przed nimi postawisz.

Opcja druga jest nieco tańsza od agencji, choć zleceniobiorcy również bywają różni. Ponadto, ze względu na mniejsze możliwości, zwykle wykonanie zadania w ich przypadku trwa zdecydowanie dłużej. Na rynku nie brak natomiast osób, które wykonują tego typu projekty w bardzo atrakcyjnych cenach. Nie zawsze jednak współgra to z wysoką jakością. Warto więc czasem nieco więcej zainwestować, ale mieć pewność, że e-sklep jest naprawdę dobrze wykonany.

Trzecie rozwiązanie jest wariantem budżetowym. Praktycznie każda najpopularniejsza platforma e-commerce umożliwia samodzielne zaprojektowanie i wdrożenie sklepu internetowego. Wiele bazuje na metodzie „przeciągnij i upuść”, niewymagającej kodowania. Poradzi sobie więc z tym nawet osoba bez doświadczenia w tworzeniu stron WWW. Taki proces jednak zwykle jest czasochłonny i często nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Witryny projektowane przez amatorów nie wyglądają profesjonalnie i często są dość nieintuicyjne. To z kolei odstrasza od nich potencjalnych klientów. Warto więc zastanowić się, czy ta oszczędność ostatecznie nie przyniesie początkującemu projektowi strat.

Po wybraniu dla siebie odpowiedniego rozwiązania porównaj najpopularniejsze platformy pod względem cenowym. Sprawdź dostępne pakiety i sprawdź zakresy funkcjonalności dostępne w ramach danych stawek. Następnie określ, który serwis daje Ci najwięcej możliwości, mieszcząc się w wyznaczonych widełkach cenowych. Nie zapomnij doliczyć do tego jeszcze szeregu kosztów dodatkowych, takich jak opłaty za np.:

  • serwer,
  • domenę,
  • certyfikat bezpieczeństwa (SSL),
  • dodatkowe miejsce na serwerze (jeśli będzie Ci potrzebne),
  • rozszerzenie liczby produktów, które możesz oferować w serwisie,
  • support premium,
  • płatne szablony,
  • dodatkowe wtyczki płatne.

Część platform oferuje niektóre z tych usług od razu w cenie wykupionego pakietu. W przypadku innych konieczne jest ich oddzielny zakup i przeprowadzenie integracji. Czasem np. domenę internetową możesz zarejestrować od razu w tym samym serwisie, podobnie jak SSL. Innym razem dodatkowo zainwestować trzeba będzie w oprogramowanie takie jak Baselinker, do obsługi wielu źródeł sprzedaży, z których e-sklep jest tylko jednym z wielu. Nie zawsze jednak są to opcje atrakcyjne cenowo. Czasem bardziej opłaca się je wykupić w zewnętrznym serwisie i przenieść.

MVP – Minimum Viable Product

MVP to skrót od angielskiego określenia Minimum Viable Product. W przypadku branży e-commerce oznacza to serwis, który osiągnął minimum, pozwalające wprowadzić go na rynek. Można powiedzieć, że jest to rodzaj testu, za pomocą którego możesz sprawdzić, czy Twoje rozwiązanie się sprawdzi. Ta metoda jest bardzo ważna, więc dana platforma e-commerce musi na nią pozwalać.

Zgodnie z tą koncepcją wdrażasz podstawową wersję sklepu i zaczynasz ściągać do siebie klientów. Mają oni dostępne wszystkie najważniejsze funkcje, ale ich liczba nie jest przytłaczająca. Jednocześnie rozpoczynasz zbieranie opinii i komentarzy. W ten sposób żywi odbiorcy wskazują Ci, jakie elementy warto rozwijać i w co inwestować. Następnie platforma e-commerce pozwala Ci na bezpieczne i wygodne wprowadzanie ulepszeń i dalszy rozwój.

Co da Ci zastosowanie strategii MVP? Przede wszystkim oszczędzi Twój czas i pieniądze. Nie zrealizujesz bowiem zaawansowanych inwestycji, które mogą się nie opłacić. Nikt też Cię nie prześcignie, wchodząc na rynek wcześniej. Pamiętaj jednak, że mowa tu o wdrożeniu kompletnego serwisu, a nie tylko niedopracowanej, podstawowej wersji. Nie chodzi o zaprezentowanie światu „wersji demo”, która w znacznej części nie działa. Skup się natomiast najpierw na rzeczach najważniejszych. Wszelkie udogodnienia i początkowo niepotrzebne rozwiązania zachowaj na później. Zaufaj klientom, którzy sami wskażą, czego od Ciebie oczekują.

Chcesz mieć własny sklep internetowy? Najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce i na świecie

Większość osób, rozważających otwarcie sklepu internetowego, decyduje się na skorzystanie z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie. Najczęściej mowa jest tu o trzech rozwiązaniach: WordPress i wtyczce WooCommerce, PrestaShop, Shopify. Oczywiście rozwiązań jest znaczenie więcej, szczególnie polskich, a poniżej lista z omówieniem przygotowana przez nas.

Wszystkie cechują się wyjątkową uniwersalnością. Są w stanie dostosować się do potrzeb twórców o najróżniejszych potrzebach. To sprawia, że korzystają z nich zarówno niewielkie e-sklepy, jak i potężne przedsiębiorstwa. Właśnie dlatego wykorzystywane są przez e-biznesy z sektora e-commerce praktycznie na całym świecie.

Oczywiście każda z tych platform ma swoje mocne oraz nieco słabsze strony. Żadna nie jest idealna. Wśród nich natomiast zapewne znajdziesz rozwiązanie, które w Twoim przypadku sprawdzi się najlepiej. Wystarczy tylko, że dokładnie poznasz ich ofertę, ceny i dostępne funkcjonalności.

1. Shoper

Shoper to płatna platforma e-commerce. Do dyspozycji klientów jest tam kilka pakietów cenowych. Ich obsługa jest jednak kompleksowa, bo zawiera od razu koszt hostingu i certyfikat SSL. To spore ułatwienie dla osób, które nigdy nie tworzyły stron WWW i nie wiedzą, jak wybrać hosting.

Poszczególne warianty cenowe dostosowane są do możliwości konkretnych twórców. Osoby początkujące bardzo tanio mogą skorzystać z pakietu podstawowego. Większe e-biznesy muszą liczyć się z nieco poważniejszym wydatkiem. Najpotężniejsze firmy z sektora e-commerce natomiast wydadzą tam naprawdę potężne kwoty. Lista dostępnych usług i udogodnień jest jednak adekwatna do stawki każdego pakietu.

Nawet w podstawowej wersji Shoper pozwala za stosunkowo niewielką cenę stworzyć funkcjonalny e-sklep. Nie potrzeba do tego umiejętności kodowania, a gotowe szablony dostosowane są do rozmaitych branż. W połączeniu z licznymi integracjami, narzędziami marketingowymi i sprawnym supportem stanowi atrakcyjne rozwiązanie, warte przemyślenia.

2. Shopify

Shopify

Shopify to międzynarodowa platforma e-commerce. Oferuje kompleksowy zestaw usług dla właścicieli sklepów internetowych. Przy jej użyciu zadbasz m.in. o:

  • płatności,
  • kwestie marketingowe,
  • wysyłkę towaru,
  • interakcje z klientami.

Skierowana jest przede wszystkim do małych oraz średnich przedsiębiorstw działających online. Jest to rozwiązanie płatne, bazujące na kilku pakietach abonamentowych. Nie należy do najtańszych, ale ceny rekompensuje dostępem do bardzo rozbudowanej palety usług. Co więcej, umożliwia także skorzystanie z pakietu Lite. Został on stworzony z myślą o osobach, które chcą zajmować się handlem w ramach już istniejącej strony internetowej. Pozwala to na czerpanie korzyści ze sprzedaży produktów lub usług, ale bez budowania od zera profesjonalnego e-sklepu.

3. WordPress + WooCommerce

WooCommerce to platforma typu Open Source, zintegrowana z najsłynniejszym CMS-em świata – WordPressem. Możesz skorzystać z niej za darmo, pomijając oczywiście koszt serwera i domeny. Szacuje się, że obecnie wykorzystywana jest przez ok. 30 proc. e-commerce’ów na świecie.

Ma formę zwykłej wtyczki do WP, a do jej używania nie musisz umieć kodować. Jest niezwykle intuicyjna i pozwala na samodzielną pracę nad sklepem internetowym. Jeśli zajdzie taka potrzeba, możesz rozszerzać jej działanie za pomocą darmowych i płatnych wtyczek. Gwarantuje też dobrą optymalizację pod SEO.

Na rynku nie brak hostingów dla WooCommerce, które pozwolą Ci rozkręcić własny biznes online. Dostępne są w rozmaitych cenach i oferują najróżniejsze funkcjonalności. Ta różnorodność to jednak atut. Dzięki niej szybko znajdziesz rozwiązanie, które będzie stanowiło idealną równowagę między wysokością kosztów a szansą na komercyjny sukces.

4. PrestaShop

Co to jest PrestaShop? To kolejny silnik sklepów internetowych typu Open Source. Możesz korzystać z niego za darmo, projektując swój serwis, wdrażając go i zarządzając jego rozwojem. Cechą charakterystyczną tego rozwiązania jest imponująca lista dostępnych funkcji. Coś dla siebie znajdą tam niemalże wszyscy twórcy. To sprawia, że PrestaShop jest jednym z najczęściej wybieranych usługodawców w sektorze małych i średnich firm na całym świecie.

PrestaShop to oprogramowanie bezpłatne, ale – podobnie jednak jak w przypadku WooCommerce – musisz wziąć pod uwagę konieczność zakupu hostingu czy domeny. Zarządzanie sklepem jest intuicyjne i również nie wymaga umiejętności kodowania. Produkty dodawane są szybko i intuicyjnie, podobnie jak opisy do nich czy inne, potrzebne klientom informacje. Do Twojej dyspozycji jest też cały szereg płatnych i darmowych szablonów oraz funkcjonalności, które bywają niezwykle przydatne.

5. Sky-Shop

Sky-Shop

Sky-Shop działa w systemie SaaS. Stworzone zostało z myślą o osobach, które chcą zarządzać swoim e-biznesem z jednego miejsca. Oferuje narzędzia nie tylko do budowy sklepu internetowego, ale także prowadzenia go i rozwoju. Co więcej, umożliwia kontrolę sprzedaży na innych platformach, takich jak np. Allegro czy Facebook. Pozwala na integracje z hurtowniami, rozmaitymi marketplace’ami czy porównywarkami cen.

Opisywana platforma jest płatna. Swój cennik dzieli między przedsiębiorców prowadzących tradycyjny sklep internetowy oraz tych, którzy zajmują się dropshippingiem. W obu wariantach do wyboru masz trzy pakiety cenowe, które możesz wykupić na 1 miesiąc, kwartał lub rok. Ogromną zaletą jest fakt, że nawet w podstawowej wersji pozwala na umieszczenie w serwisie aż 15 tys. rozmaitych produktów. Zapewnia też w każdym wariancie rozbudowane SEO oraz wsparcie techniczne i serwer.

6. RedCart

RedCart

RedCart to kolejny serwis oferujący swoje usługi w modelu SaaS. Oznacza to, że korzystanie z niego jest płatne. Do wyboru ponownie masz trzy abonamenty, a najtańszy oferuje możliwość wystawienia do 1000 produktów. Dobrze sprawdzi się więc raczej w przypadku biznesów nowych i jeszcze niezbyt rozwiniętych. Do wypróbowania jest tu też 14-dniowy, darmowy okres próbny. Masz więc 2 tygodnie na zorientowanie się, czy ta platforma e-commerce Ci odpowiada.

RedCart zapewnia swoim użytkownikom dostęp do wszystkich funkcji, które są niezbędne do budowy i prowadzenia sklepu internetowego. Pozwala na:

  • integracje z dostawcami i hurtowniami,
  • dropshipping,
  • generowanie raportów prezentujących kondycję e-biznesu,
  • sprzedaż wielokanałową,
  • wsparcie techniczne 24 godziny na dobę.

W każdym pakiecie cenowym zawarty jest rozbudowany pakiet marketingowy. Umożliwia m.in. wrażanie promocji, bonów i kuponów rabatowych, ale też prowadzenie newslettera. Nie zabrakło tam także narzędzi SEO czy rozwiązań gwarantujących responsywność serwisów (Co to jest responsywna strona internetowa (RWD)?).

7. SOTE

SOTE jest polską platformę e-commerce, dostępną w kilku wersjach językowych. Oferuje dostęp do profesjonalnie wyglądających szablonów sklepów internetowych, z których każdy jest w pełni responsywny. W cenie wykupionego pakietu możesz skorzystać z gotowego projektu, który dostosujesz do indywidualnych wymagań. Za dodatkową opłatą zyskasz też możliwość zamówienia własnej, zindywidualizowanej grafiki.

Korzystanie z SOTE jest płatne. Do wyboru masz 4 pakiety cenowe, dostosowane zarówno do potrzeb nowych sklepów, jak i potężnych serwisów. Przed wybraniem jednego z nich możesz poprosić o bezpłatną konsultację ze specjalistą z serwisu. Na podstawie wywiadu doradzi Ci on najlepsze rozwiązania w Twojej sytuacji. Niezależnie od wybranej opcji, możesz liczyć na rozbudowane narzędzia pozwalające m.in. na:

  • wdrażanie kodów rabatowych,
  • stworzenie prostego procesu zakupowego,
  • dostosowanie SEO,
  • kontakt z klientem,
  • przyciski Social Media,
  • integracje z zewnętrznymi usługami bankowymi czy kurierskimi.

Stale nad Twoim sklepem czuwać też będzie profesjonalna obsługa techniczna. Dane sklepu, Twoje i klientów chronione będą przez zaawansowane rozwiązania gwarantujące bezpieczeństwo.

8. OpenCart

OpenCart to otwarte oprogramowanie dla sklepów internetowych. Udostępniane jest na licencji GNU General Public License. Oznacza to, że możesz z niego korzystać bez obaw o comiesięczne opłaty abonamentowe. Zarówno instalacja tego rozwiązania, jak również korzystanie z niego i aktualizacje są darmowe. Opiera się na języku PHP z wykorzystaniem elementów języka HTML i bazy danych MySQL.

Po założeniu konta zyskujesz dostęp do domyślnego szablonu wypełnionego przykładowymi danymi. Możesz zastępować je własnymi rozwiązaniami, contentem i produktami. Nic nie stoi na przeszkodzie, by dodać własne, charakterystyczne elementy, takie jak np.:

  • logo i nagłówki,
  • projekt karty produktowej,
  • stronę koszyka,
  • i wiele innych.

To rozwiązanie, które sprawdzi się zarówno w przypadku początkujących biznesów, jak i naprawdę potężnych projektów. W panelu administracyjnym możesz nie tylko nadzorować działanie sklepu, ale też kontrolować i przygotowywać materiały marketingowe. Dodatkowo OpenCart dysponuje licznymi, płatnymi modułami. Z ich pomocą rozbudujesz swój serwis i wyróżnisz go na tle konkurencji. Ze względu na darmowy charakter oprogramowania, pełne wsparcie techniczne jest płatne. To sprawia, że decydują się na nie raczej osoby doświadczone w zarządzaniu serwisami WWW.

9. Shoplo

Shoplo to platforma SaaS, oferująca klientom kompletne usługi umożliwiające prowadzenie własnego sklepu internetowego. Zapewnia dostęp do narzędzi związanych z:

  • ofertą produktową,
  • działaniami marketingowymi,
  • zarządzaniem użytkownikami,
  • projektowaniem i wdrażaniem e-sklepu,
  • realizacją płatności,
  • integracjami z zewnętrznymi narzędziami i serwisami.

Oferuje dostęp do gotowych szablonów i obsługi wielu języków oraz walut. Shoplo jest platformą płatną, a do Twojej dyspozycji są trzy pakiety abonamentowe. Najtańsze rozwiązanie jest przystępne cenowo i zawiera dość rozbudowaną paletę usług. Powinno dobrze sprawdzić się w przypadku nowych i niewielkich przedsiębiorstw. Potężne firmy jednak także znajdą tam coś dla siebie. Gwarantują to pakiety Premium i Enterprise.

10. Magento

Magento to oprogramowanie dla sklepów WWW, które napisane zostało w języku PHP. Występuje w dwóch wersjach:

  • Magento Open Source,
  • Magento Commerce.

Stale rozwijane jest przez amerykańską firmę Adobe. Pierwsza z wymienionych powyżej opcji jest udostępniana w modelu Open Source. Za korzystanie z niej nie zapłacisz ani złotówki. Musisz natomiast – tradycyjnie – liczyć się z kosztami hostingu czy domeny. Samo oprogramowanie musisz umieścić na swoim serwerze, by móc przystąpić do tworzenia własnego e-sklepu.

Choć podstawowa wersja platformy nic nie kosztuje, to wiele rozszerzających jej możliwości wtyczek jest już płatnych. Co więcej, w przypadku tego rozwiązania nie ma możliwości skorzystania z regularnego wsparcia technicznego. Pozostaje jedynie pomoc ze strony społeczności skupionej wokół tego oprogramowania oraz własne doświadczenie. To sprawia, że jest to raczej rozwiązanie dla osób, które mają dość duże pojęcie na temat tworzenia własnych miejsc w sieci.

Wersja Magento Commerce jest płatna. Jej cena natomiast jest ustalana indywidualnie przez twórców – zwykle w zależności od przychodów firmy. Stworzona została z myślą o potężnych, międzynarodowych serwisach. Nie jest raczej narzędziem, które sprawdzi się w przypadku niewielkiego sklepu, dopiero wchodzącego na rynek e-commerce.

Zobacz: Najlepszy hosting Magento: jak wybrać?

11. IdoSell

IdoSell to następca IAI Shop. Umożliwia zaprojektowanie serwisu i jego wdrożenie bez umiejętności kodowania. To otwarty SaaS, oferujący w ramach jednej usługi hosting i zainstalowaną na nim platformę e-commerce. Dzięki temu świetnie sprawdzi się w przypadku osób otwierających swój pierwszy biznes online. Ma jednak na tyle rozbudowane funkcjonalności, że nie zawiedzie też większych witryn.

Cechą wyróżniającą IdoSell na tle zwykłych platform SaaS jest możliwość zlecenia unikatowego wdrożenia. Dzięki temu masz szansę stworzyć sklep, który rzeczywiście będzie się wyróżniał na tle konkurencji. Co więcej, otwarty model sprawia, że klient nie jest ograniczany do korzystania wyłącznie z integracji dostępnych w ofercie. Doświadczeni webmasterzy mogą pomóc Ci w budowie niepowtarzalnej witryny, która przyniesie Ci sukces.

IdoSell nie jest jednak darmowy. Zależnie od Twoich potrzeb, do wyboru masz trzy pakiety. Różnica w ich cenach jest dość znaczna. To ułatwia większości klientów szybkie podjęcie decyzji. Zawsze najpierw też możesz skorzystać z darmowej wersji DEMO, by przekonać się, czy to rozwiązanie dla Ciebie.

12. WIX

Wix jest jednym z najbardziej lubianych i popularnych kreatorów witryn internetowych. Umożliwia tworzenie zarówno standardowych stron WWW, jak i sklepów online. Swoim klientom udostępnia niezwykle bogatą listę gotowych szablonów, dostosowanych do różnych branż. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby samemu zaprojektować od podstaw swoje własne miejsce w sieci. Nie musisz potrafić programować czy kodować, aby to zrobić. Ponadto w cenie pakietu jest też hosting, a za dodatkową opłatą zarejestrujesz za pośrednictwem tej platformy domenę.

Oferta Wix, dotycząca e-sklepów, jest dość rozbudowana. Do dyspozycji klientów są trzy pakiety cenowe, które w porównaniu do konkurencji są dość drogie. Nawet jednak w najtańszym wariancie umożliwiają zarządzanie maksymalnie 50000 produktów. W połączeniu z nielimitowaną przepustowością i priorytetową obsługą supportu jest to oferta warta rozważenia.

Inne, najpopularniejsze platformy e-commerce

Na rynku znajdziesz o wiele więcej rozwiązań niż tylko te największe, które wymieniliśmy powyżej. Internetowi twórcy bezustannie poszukują nowych platform, które będą wygodniejsze, szybsze i tańsze. Ważne jest też to, by pozwalały na wybicie się spośród ogromnej konkurencji. To sprawia, że lista dostępnych usług stale się wydłuża. Wypróbować możesz też np.:

  • AtomStore
  • Comarch
  • Ebexo
  • eSklep
  • osCommerce
  • Sellingo
  • Selesto
  • Selly
  • ShopGold
  • Shopware
  • Sylius
  • TakeDrop
  • VirtueMart
  • _Stores