🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

3 min. czytania

Kod HTTP 200 – OK

HTTP 200 OK

Fot. MM

Co oznacza kod HTTP 200 i kiedy możesz go zobaczyć? Jak sprawdzić, czy strona i serwer zwraca odpowiedź HTTP 200 – OK?

Spis treści
Serwer

Co oznacza kod HTTP 200 i kiedy możesz go zobaczyć? Z jego istnienia większość użytkowników nawet nie zdaje sobie sprawy. Trudno się zresztą temu dziwić. Jeśli Twoje żądanie zostało zrealizowane bez problemu, to komunikat z tym kodem nawet się nie wyświetli. Jego obecność natomiast jest oznaką sukcesu twórcy czy administratora strony. Często przejawem wystąpienia tego komunikatu jest po prostu wyświetlenie danych, które wywoływałeś. Ponadto kod HTTP 200 OK jest istotny także dla pozycjonowania witryny i jej widoczności w sieci.

Co oznacza kod HTTP 200?

Obecność kodu HTTP 200 oznacza, że żądanie zostało przez serwer:

  • odebrane,
  • zrozumiane,
  • przetworzone.

W praktyce zatem informuje on, że dana strona lub zasób działają prawidłowo. Serwer był w stanie je wywołać i spełnić żądanie użytkownika. Nie napotkał po drodze też żadnych problemów.

Co istotne, kod HTTP 200 OK zazwyczaj nie wyświetla się użytkownikowi końcowemu. Dowodem jego wystąpienia jest np. prawidłowe wyświetlenie się żądanej witryny internetowej. Sposób pomyślnej realizacji żądania w głównej mierze zależy od sposobu jego sformułowania:

  • GET – pożądany zasób został pobrany z określonego źródła (np. adresu URL) i zostaje wyświetlony,
  • POST – zasób, który opisuje wynik realizowanego żądania, zostaje przekazany w wiadomości zwrotnej;
  • HEAD – w odpowiedzi zawarte są żądane nagłówki HTTP, bez wyświetlania zawartości wiadomości;
  • TRACE – otrzymana wiadomość zwrotna zawiera żądanie, które zostało przekazane do serwera.

Kod HTTP 200 OK jest jednym z najczęściej występujących w internecie. Wysyłany jest zawsze wtedy, gdy serwer nie ma powodów, by wysłać inny komunikat. To sprawia, że jest kompatybilny praktycznie ze wszystkimi przeglądarkami. Rozumieją go zarówno rozwiązania tradycyjne, jak i ich odpowiedniki na urządzeniach mobilnych. Pełne wsparcie zapewniają mu:

  • Chrome,
  • Firefox,
  • Edge,
  • Safari,
  • Opera,
  • Chrome Android,
  • Firefox for Android,
  • Opera Android,
  • Safari Android,
  • Samsung Internet,
  • WebView Android.

Formuła

200 OK

Jak sprawdzić, czy kod HTTP 200 OK działa?

Za potwierdzenie skutecznego działania kodu HTTP 200 OK można uznać wykonanie żądania. Gdyby komunikat ten nie został wystosowany, to np. dana witryna by się nie wyświetliła. Czy jest jednak miejsce, w którym realnie da się zobaczyć, że ten właśnie kod się pojawił? Oczywiście, że tak. Co więcej, nie jest to wcale trudne.

Wystarczy, że na dowolnej, otwartej stronie, naciśniesz przycisk F12. Po otwarciu panelu przejdź do zakładki „Network”. Tam, w kolumnie zatytułowanej „Status”, powinien widnieć ten właśnie kod przy nazwie otwartego zasobu.

Kod HTTP 200 a SEO

Choć użytkownicy realnie nie zauważają istnienia kodu HTTP 200 OK, jest on niezwykle istotny. Ma znaczenie nie tylko dla poprawnego działania witryny, ale też jej widoczności w sieci. Co jego występowanie oznacza bowiem z punktu widzenia SEO? Mówi on algorytmom, że z konkretnym linkiem, wykorzystanym do wykonania żądania, wszystko jest w porządku. W praktyce zatem boty Google mogą zaindeksować treść, do wyświetlenia której ten komunikat się przyczynia.

Indeksacja takiej strony sprawia, że staje się ona widoczna w wyszukiwarkach internetowych. Google za pomocą kodu HTTP 200 OK dowiaduje się, że konkretna zawartość (strona czy dane) nie zawierają błędów. Prawidłowo komunikują się z serwerem i dostarczają użytkownikom to, co zawarli w swoim żądaniu. Dzięki temu Twoje miejsce w sieci ma szansę pokazywać się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jakie ma to znaczenie dla Ciebie jako właściciela witryny WWW? Im wyższą pozycję zajmuje strona, tym więcej osób ją odwiedza. To generuje ruch na stronie. Zwiększa jej popularność, buduje zaufanie i działa na korzyść biznesu online. Prowadzi to lepszych zasięgów i sukcesu biznesu internetowego. Może też np. zwiększać sprzedaż i generować wyższe zyski.