🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

16 min. czytania

Jak sprawdzić logi serwera i strony WWW? Jak analizować?

Logi

Fot. Storyset

Co to są logi serwera / hostingu / strony WWW? Gdzie ich szukać i jak je sprawdzić i analizować? Dlaczego warto? Logi WWW/HTTP, FTP, MTA itd.

Spis treści
Serwer

Logi serwerowe mogą zapewnić Ci dostęp do wielu interesujących i przydatnych informacji. Jak jednak się je sprawdza, pobiera na dysk i analizuje? Dzięki temu poradnikowi plik dziennika nie będzie mieć przed Tobą żadnych tajemnic.

Uzyskanie dostępu do pliku logów serwera i strony WWW może przynieść Ci wiele korzyści. Znajduje się tam wiele podstawowych informacji, przydatnych na wielu poziomach. Dzięki nim będziesz w stanie skuteczniej i efektywniej zarządzać swoim miejscem w sieci. Dowiesz się, co się z nim dzieje i jakie zachodzą w nim zmiany. Odkryjesz również, w jaki sposób wszystko to może wpłynąć na jego działanie.

Rejestr zdarzeń, jak bywają nazywane logi serwera, może ponadto pomóc Ci wykryć ataki hakerskie. Ma to szansę uchronić Cię przed próbami włamań na Twój serwer. Będzie także stanowiło istotne wsparcie w pozycjonowaniu strony internetowej. Jak jednak sprawdzić i pobrać dzienniki zdarzeń, a co najważniejsze – analizować poszczególne logi? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na te pytania. Zapoznaj się z naszymi szczegółowymi instrukcjami, aby dowiedzieć się, jak przejść ten proces krok po kroku.

Co to są logi serwera i strony internetowej?

Logi serwera (tzw. pliki dziennika) to zapisy wszystkich zdarzeń dotyczących danej strony internetowej. Trafiają one automatycznie do bazy danych lub są zapisywane w plikach. Następnie przechowywane są na serwerze, gdzie – jako administrator lub osoba uprawniona – możesz uzyskać do nich dostęp.

Na ich podstawie będziesz w stanie rozpoznać wszelkie czynności, jakie w witrynie wykonał użytkownik lub bot. Dzieje się tak, ponieważ w logach znajdują się kompleksowe informacje na ten temat. Z czego składają się dokładnie? Otóż jeden taki log opisywać szczegółowo może szereg danych, takich jak m.in.:

  • nazwa użytkownika i jego adres IP,
  • czas zdarzenia (szczegółowe daty i godziny),
  • informacja o pobieranych plikach,
  • odwiedzony adres URL,
  • kod odpowiedzi serwera,
  • informacja o rodzaju podejmowanej czynności.

Przykładowy wpis w dzienniku zdarzeń, po wywołaniu strony przez bota Google, może wyglądać więc np. tak:

150.193.125.178 – – [15/Feb/2023:11:25:14 +0100] "GET /index.html HTTP/1.1" 200 1530 "-" "Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html)" "przykladowa-strona.pl"

W tym przypadku:

  • 150.193.125.178 – adres IP klienta,
  • [15/Feb/2023:11:25:14 +0100] – szczegółowy termin wystosowania żądania,
  • GET /index.html HTTP/1.1 – metoda HTTP, wywołany plik i wersja protokołu HTTP,
  • 200 – kod odpowiedzi HTTP, którą zwrócił serwer,
  • 1530 – odpowiedź serwera w bajtach,
  • Googlebot/2.1 (+http://www.google.com/bot.html) – informacje o przeglądarce klienta,
  • przykladowa-strona.pl – strona internetowa, z której pochodzi ruch („przyszedł” bot).

W większości przypadków komplet tak dokładnych informacji pozwala na wykrywanie wszelkich podejrzanych aktywności na serwerze. Przydaje się ponadto do prowadzenia analiz pod względem widoczności witryny w wyszukiwarce. Zazwyczaj możliwe jest swobodne uzyskanie dostępu do logów z ostatnich 14 dni.

Istnieją różne rodzaje logów m.in.:

  • WWW/HTTP,
  • FTP,
  • MTA.

Rodzaj dostępnych plików dziennika może zależeć od hostingu, z którego korzystasz. Dostęp do nich jest najczęściej możliwy przy użyciu:

  • połączenia SSH,
  • połączenia FTP,
  • panelu administratora na koncie hostingowym.

Zależnie od hostingu, nie każda z tych metod może być dla Ciebie dostępna. Podczas wybierania usługi szczególną uwagę warto zwrócić więc na to, w jaki sposób pozwala ona dostać się do logów serwera.

Logi WWW/HTTP

Logi WWW/HTTP zawierają podstawowe informacje na temat wszelkich połączeń HTTP do serwera, które zostały nawiązane w ostatnim czasie. Zawarte są w nich również wywołania stron, plików oraz skryptów. To właśnie na podstawie tych danych wielu hostingodawców publikuje uproszczone statystyki dotyczące „klikalności” serwera użytkownika.

Logi FTP

Logi FTP dotyczą wszelkich połączeń z serwerem FTP. Wliczają się w to zarówno próby udane, jak i nieudane. Zliczane są także te wykonane za pomocą klienta FTP (takiego, jak np. FileZilla czy Total Commander). Ponadto znajdziesz tam wszystkie operacje wykonywane na katalogach i plikach, np. ich kasowanie, edycja czy tworzenie.

To informacje szczególnie istotne dla administratorów danego miejsca w sieci. Na ich podstawie są oni bowiem w stanie dowiedzieć się, kto i kiedy wprowadzał zmiany w strukturze katalogów na serwerze. W ten sposób w krótkim czasie da się znaleźć odpowiedź na pytanie, czy strona padła celem ataku internetowych oszustów.

Logi MTA

Logi MTA zawierają informacje dotyczące serwera poczty wychodzącej. Prezentują szczegółowe dane związane z wiadomościami wychodzącymi. Dotyczy to wszystkich skrzynek pocztowych, jakie są dostępne na danym serwerze. Prezentują m.in.:

  • datę i godzinę rozpoczęcia wysyłania wiadomości,
  • szczegóły przebiegu procesu wysyłki,
  • szczegóły informacji zwrotnej, wysłanej przez serwer odbiorcy.

Na ich podstawie administratorzy są w stanie wygenerować potwierdzenia dostarczenia lub odrzucenia wiadomości wysyłanych z konta pocztowego serwera.

Część hostingodawców dodatkowo oferuje tzw. logi SMTP. Działają one na takiej samej zasadzie jak logi MTA. Różnicę stanowi to, że w ich przypadku zbierane są wyłącznie informacje dotyczące wiadomości e-mail wysyłanych lokalnie. Oznacza to przesył między skrzynkami znajdującymi się na serwerach tego samego operatora.

Logi dostępu (access log), logi błędów (error log) i inne

W katalogu z logami możesz znaleźć różne pliki i warto wiedzieć, co one oznaczają i zawierają. Mowa tu przede wszystkim o dwóch ich rodzajach:

  • logach dostępu, czyli access.log – plik logów, w którym znajdują się informacje o wszystkich żądaniach HTTP, jakie zostały przesłane do serwera;
  • logach błędów, czyli error.log – plik logów, w którym znajdują się informacje o wszystkich błędach, do jakich doszło podczas obsługi żądań HTTP.

Oprócz nich natrafić też możesz na szereg innych plików, takich jak np.:

  • wp-cron.log – plik logów, w którym znajdują się informacje o zadaniach cron wykonywanych przez WordPress;
  • wp-login.log – plik logów zawierający informacje o wszystkich próbach logowania na stronę internetową WordPress (zarówno udanych, jak i zakończonych niepowodzeniem);
  • wp.update.log – plik logów, w którym znajdują się informacje o wszystkich przeprowadzanych aktualizacjach core WordPressa, motywów oraz wtyczek;
  • redis.log – plik logów gromadzącym informacje dotyczące wszystkich uruchomień Redisa (jeśli na Twojej stronie takie rozwiązanie zostało zainstalowane);
  • php-error.log – plik logów, w którym znajduje się spis wszystkich błędów strony, związanych z PHP.

Sprawdzenie logów serwera przez protokół SSH

Sprawdzenie logów serwera możesz zrealizować przy użyciu protokołu SSH. Aby to jednak zrobić, musisz skorzystać z klienta SSH, takiego jak np. PuTTY. To oprogramowanie, dzięki któremu nawiążesz odpowiednie połączenie ze swoim serwerem.

Gdy to już zrobisz, musisz przejść do odpowiedniego katalogu. Jego umiejscowienie zależne jest od struktury katalogów na serwerze. Może być to np.:

  • ~/logs/

Zrobisz to, wpisując komendę:

cd logs

Kolejną istotną komendą jest:

ls

Jej wprowadzenie sprawi, że na Twoim ekranie pojawi się lista wszystkich plików logów. Mowa tu zarówno o logach FTP, jak i WWW/HTTP czy MTA. Często w podziale na typy np. logi dostępu (access log) czy logi błędów (error log) Wyświetlenie i schowanie zawartości plików wykonasz za pomocą komend:

zcat nazwa-pliku

oraz

zless nazwa-pliku

Zwróć w tym przypadku również uwagę na nazwy plików. Mają one szczególne znaczenie, bo już w nich zwarte są istotne dane – składają się z daty ich wygenerowania. To pomoże Ci znaleźć plik dotyczący danego okresu. Po drugie, mają rozszerzenie txt, co będzie istotne za moment, podczas omawiania ich pobierania i otwierania na komputerze.

W przypadku korzystania z np. DirectAdmin logi domyślnie znajdują się w katalogu:

  • /domains/nazwadomeny.pl/logs

To ten folder musisz zatem wyszukać. Co więcej, pamiętaj, że dla każdej z domen tworzony jest oddzielny katalog.

Jak pobrać logi serwera na dysk za pomocą SSH?

Klient SSH może Ci się przydać również wtedy, gdy chcesz pobrać logi na swój dysk lokalny. Aby to zrobić, musisz najpierw nawiązać połączenie z serwerem. Następnie skorzystaj z polecenia „scp”, aby rozpocząć pobieranie. Pamiętaj przy tym, aby podać przy tym ścieżkę do zapisu pliku, np.:

scp [uzytkownik]@[adres serwera]:/sciezka/do/pliku/log /lokalna/sciezka/do/zapisu

Plecenie połączy się z hostingiem, pobierze wskazany plik i zapisze go w podanym w poleceniu miejscu. Później wystarczy, że go odnajdziesz na dysku i rozpakujesz.

Jak sprawdzić i pobrać logi serwera przez protokół FTP?

Sprawdzanie i pobieranie logów serwera z wykorzystaniem protokołu FTP jest równie łatwe. W tym przypadku jednak od razu pobierasz pliki na swoje urządzenie i dopiero je przeglądasz. Możesz to zrobić przy użyciu klienta FTP/SFTP (np. FileZilla czy WinSCP). Konieczne natomiast jest do tego nawiązanie połączenia z serwerem. Odbywa się to poprzez wprowadzenie odpowiednich danych logowania. Następnie – podobnie jak w przypadku SSH – musisz znaleźć na serwerze katalog „/logs”. Znajdują się w nim wszystkie logi WWW/HTTP, MTA oraz FTP.

Może się zdarzyć, że nigdzie nie będzie wspomnianego wyżej folderu. Nie będzie to odosobniony przypadek. Najczęściej natomiast dzieje się to z dwóch podstawowych powodów:

  1. połączyłeś się z serwerem FTP bez użycia protokołu SFTP. W takiej sytuacji musisz nawiązać połączenie ponownie, tym razem odpowiednio z niego korzystając;
  2. połączyłeś się z serwerem, który nie daje Ci dostępu do logów przez FTP.

Gdy już znajdziesz wspominany folder, pobierz jego zawartość na swoje urządzenie i rozpakuj. Proces wygląda bardzo podobnie na każdym urządzeniu, niezależnie od systemu operacyjnego. Na Twoim dysku znajdzie się pierwszy plik z rozszerzeniem .tar.gz. Jest to archiwum TAR, które zostało skompresowane. Musisz zatem je rozpakować. Naciśnij na ikonę dwukrotnie i wybierz miejsce, do którego powinna trafić jego zawartość.

Na Twój dysk trafią pliki z rozszerzeniami .log. Opisywaliśmy je już powyżej. Możesz otworzyć je zatem teraz przy użyciu dowolnego edytora tekstowego. Sprawdzi się tu zarówno Notatnik, jak i Word czy Excel.

Jak sprawdzić logi serwera z poziomu hostingu?

Jeśli chcesz sprawdzić logi serwera lub od razu je pobrać, możesz zrobić to bez korzystania z dodatkowego oprogramowania. Wystarczy tylko, że zalogujesz się do swojego konta hostingowego w DirectAdmin lub cPanel. Tam natomiast – z poziomu przeglądarki internetowej – możesz znaleźć wszystkie potrzebne Ci informacje. Musisz jedynie wiedzieć, gdzie ich szukać. Poniżej przygotowaliśmy więc dla Ciebie dwie instrukcje, które przeprowadzą Cię przez cały proces krok po kroku.

Jak sprawdzić logi serwera na DirectAdmin?

Hostingodawca zapewnił Ci dostęp do panelu DirectAdmin? W takim razie najpierw musisz się do niego zalogować. Login i hasło zapewne operator wysłał Ci podczas zakładania konta. Wygląd, układ i nazewnictwo wykorzystane w panelu może się różnić, w zależności od konkretnej firmy. My pokażemy to na przykładzie ogólnodostępnej wersji demonstracyjnej.

W głównym menu musisz wybrać opcję „Informacje o systemie i Pliki„. Wybierz zakładkę „Podsumowanie witryny/statystyki/logi„.

Na ekranie pojawi Ci się nowa zakładka. Znajdziesz w niej „Statystyki domen„. Przy domenie internetowej, której szczegóły chcesz poznać, wybierz „logi użycia„. To przycisk znajdujący się w sekcji „Logi„.

Po kliknięciu zaznaczonej opcji Twoim oczom ukaże się zestawienie logów z ostatniego czasu.

W tym miejscu możesz również pobrać je bezpośrednio na swój dysk.

Jak sprawdzić logi serwera w cPanel?

W ramach konta hostingowego przekazano Ci dostęp do panelu cPanel? Z jego poziomu możesz równie łatwo przejść do logów serwera. Podobnie jak w przypadku DirectAdmin, tu również nazewnictwo i wygląd kokpitu może nieco się różnić. My znów skorzystamy z wersji demonstracyjnej, tym razem dostępnej w języku angielskim.

Dane dotyczące logów serwera powinny znajdywać się w segmencie gromadzącym statystyki i informacje o serwerze. W naszym przypadku został on nazwany „Metrics„. Po jej odnalezieniu konieczne jest przejście do opcji „Raw Access„.

Znajdziesz w niej spis wszystkich domen funkcjonujących w ramach Twojego serwera. Do każdej z nich dołączony jest ponadto plik z logami. Aby go pobrać, wystarczy tylko, że naciśniesz adres URL, który Cię interesuje. Ściąganie pliku w formie archiwum na dysk Twojego urządzenia powinno rozpocząć się automatycznie.

Jak dokonać analizy logów serwera?

Omówiliśmy już, co zawierają logi serwera i w jaki sposób poznać ich zawartość oraz je pobrać. Czas więc przejść do kolejnej kwestii, czyli tego, co zrobić z nimi po tym, jak już znajdą się na Twoim komputerze. Pora rozpocząć ich profesjonalną analizę, która – wbrew pozorom – nie jest wcale tak trudna, jak mogłoby się wydawać.

W internecie jest wiele głosów sugerujących, że analiza logów serwera jest czasochłonna. Niektórzy nawet postrzegają ją jako stratę czasu ze względu na niską skuteczność i niewielką efektywność. W praktyce jednak zwykle w ten sposób postrzegają ją osoby, które nie do końca wiedzą, jakie powinny być jej skutki. Często też zniechęcenie wynika z nieodpowiedniego jej przeprowadzenia.

Wcześniej wspominaliśmy, że logi możesz otworzyć przy użyciu dowolnego edytora tekstowego lub nawet Excela. To jednak sposób sprawdzający się tylko w przypadku niewielkich witryn, zbierających małe ilości danych. W większości przypadków natomiast o wiele wygodniejsze, skuteczniejsze i przynoszące lepsze efekty jest skorzystanie ze specjalistycznego oprogramowania. Polecanymi narzędziami są tu np.:

  • Screaming Frog Log File Analyser,
  • Log Parser,
  • File Analyser
  • Logs Data Platform,
  • AWStats.

Dzięki nim zebrane przez Ciebie dane zostaną przetworzone i przedstawione w czytelnej formie. Co więcej, zyskasz możliwość ich sortowania według określonych danych, jak np. aplikacji klienckich czy kodów odpowiedzi. W ten sposób szybciej znajdziesz rozwiązanie swoich problemów. Dowiesz się również, jakie ruchy były wykonywane w ostatnim czasie na Twoim serwerze zarówno przez użytkowników, jak i boty. Te informacje natomiast dalej będzie można wykorzystać na rzecz rozwoju witryny.

Co ważne, niestety nie wszystkie narzędzia do analizy logów są darmowe. Wiele z nich ma swoje podstawowe, bezpłatne wersje tak, jak np. najpopularniejszy Screaming Frog. Najczęściej jednak są one objęte pewnymi ograniczeniami. Dotyczą zwykle liczby linijek zdarzeń, które pozwalają analizować bez dodatkowych opłat. W przypadku mniejszych stron natomiast ogólnodostępne 1000 pozycji może wystarczyć do wysnucia przydatnych wniosków.

Co daje analiza logów serwera?

Ostatnią, niezwykle istotną kwestią związaną z logami serwera, jest cel ich sprawdzania, pobierania i analizowania. W końcu nie wykonujesz każdego z tych kroków z nudów, dla zabicia czasu. Na podstawie zebranych informacji administrator czy właściciel strony internetowej powinien móc podejmować działania działające na jej korzyść. Dokładnie tak to działa, trzeba jednak wiedzieć, w jaki sposób te dane prawidłowo rozumieć i stosować.

Zarządzanie budżetem crawlowania

Jednym z najważniejszych aspektów analizy logów serwera jest obserwacja i racjonalne zarządzanie budżetem crawlowania. Aby dokładnie wyjaśnić tę kwestię, najpierw przyjrzyjmy się samemu pojęciu, jakim jest „budżetu crawlowania”. Google określa go indywidualnie dla każdej witryny, na podstawie rozmaitych zmiennych. Można powiedzieć, że jest to ściśle ustalona częstotliwość, z jaką boty wyszukiwarki przeglądają Twoją stronę i zachodzące na niej zmiany. Istotne jest tu ponadto ustalenie łącznej liczby adresów URL, które są „crawlowane” jednorazowo.

Jakie znaczenie wobec tego ma w tym przypadku analiza logów? Otóż na bazie zebranych danych możesz zauważyć, że z jakiegoś powodu boty Google zadziwiająco często odwiedzają konkretny adres URL. Co więcej, może nie być on dla Ciebie szczególnie istotny, marnowany na niego natomiast jest crawl budget. Ostatecznie więc inna, ważna strona, może „nie zmieścić się” w limicie, przez indeksowanie tego miejsca. Dzięki poprawnie przeprowadzonej analizie możesz znaleźć przyczynę takiego stanu rzeczy i skierować roboty wyszukiwarki w inne miejsce.

Z tej perspektywy regularnie przeglądane logi serwerowe pomogą Ci świadomie zarządzać strukturą strony internetowej. Z ich pomocą zobaczysz, jak poruszają się roboty Google i lepiej dopasujesz do nich układ witryny. To z kolei sprzyjać będzie pozycjonowaniu, o czym opowiemy więcej w dalszej części tekstu.

Wsparcie podczas migracji

Ważnym momentem, w którym logi serwerowe bywają przydatne, jest migracja strony internetowej na inny hosting czy np. zmiana domeny w WordPressie. Sam proces nie powinien być większym problemem (szczególnie, jeśli skorzystasz z naszych poradników). Bardziej nerwowym momentem jest natomiast indeksowanie adresów URL nowej domeny. Sprawa komplikuje się, gdy w Twoim serwisie jest ich bardzo dużo.

W takim przypadku plik dziennika na bieżąco pokazywać Ci może, które URL-e zostały już „odwiedzone” przez boty. W ten sposób zyskasz kontrolę nad sytuacją, a informacje dotyczące poszczególnych adresów będziesz otrzymywać błyskawicznie. Co więcej, widząc podstronę, której algorytm Google jeszcze nie zauważył, możesz przystąpić do działania. Wspomożesz ją np. linkowaniem, zwiększając jej widoczność, co w takiej sytuacji jest szczególnie istotne.

Błędy HTTP

Logi w czytelny sposób wskazują wszelkie nieprawidłowości zachodzące w obrębie witryny. Dzięki nim bardzo szybko zauważysz nagłe wystąpienie większej liczby błędów HTTP, takich jak np. błąd 404. Niespodziewane pojawienie się większej liczby adresów zwracających ten kod może świadczyć o wystąpieniu jakiegoś systematycznego błędu. Im szybciej go wykryjesz i rozwiążesz, tym mniejszy będzie jego negatywny wpływ na Twoje miejsce w sieci.

SPAM i nieuczciwe działania

Dokładna analiza logów może doprowadzić Cię do odkrycia niepokojących zjawisk. Przede wszystkim pamiętaj, że zawarte są tam informacje dotyczące zarówno użytkowników, jak i narzędzi. Wiele z nich natomiast może dysponować swoimi botami. Nie mówimy tym razem jednak o „bezproblemowych” botach Google. Wskazujemy raczej na działania potencjalnie szkodliwe, takie jak SPAM-owanie. Może być celowe lub nie, często jednak jest wysoce inwazyjne i źle wpływa na działanie witryn, np.:

  • zużywając zasoby serwera, określone w umowie hostingowej,
  • generując sztuczny ruch na stronie, czego konsekwencją jest obniżenie jej wydajności.

Za takie działania mogą odpowiadać internetowi oszuści, ale i np. nieuczciwa konkurencja. Jego konsekwencją może być zniechęcenie użytkowników do Twojego miejsca w sieci. Co natomiast ważne, może to odbić się również na algorytmach Google. Jeśli boty zauważą ciągle obciążoną i spowolnioną stronę, mogą zadecydować m.in. o obniżeniu jej crawl budgetu.

Taka sytuacja działa na Twoją niekorzyść na wielu poziomach. Przede wszystkim tracisz na wiarygodności w oczach klientów. Obecnie internauci chcą, by witryny WWW działały bezawaryjnie. Administratorzy dwoją się i troją, aby maksymalnie przyśpieszyć swoją stronę internetową. Opóźnienia w jej funkcjonowaniu, a tym bardziej błędy pokroju kodu HTTP 503, mogą sprawić, że Twoich potencjalni odbiorcy po prostu odejdą do konkurencji. Ich odzyskanie i odbudowanie dobrego wizerunku natomiast często jest bardzo trudne.

Kolejna kwestia to oczywiście szkody na poziomie pozycjonowania SEO. Algorytmy wyszukiwarek surowo oceniają strony, które działają powoli lub często bywają niedostępne. Powtarzanie się takich sytuacji regularnie może sprawić, że znajdziesz się daleko w wynikach wyszukiwania. To z kolei znacznie ograniczy ruch organiczny w obrębie Twojej domeny i zahamuje rozwój internetowego biznesu.

Wartościowe treści i podstrony

Na koniec warto wspomnieć o tym, że dane z logów powinno się zestawiać z informacjami z innych źródeł. Szczególnie polecane jest tu sięgnięcie po profesjonalne narzędzia do analizy, sprawdzające np.

  • linkowania wewnętrzne,
  • linkowania zewnętrzne,
  • adresy URL działające w obrębie danej domeny,
  • ruch użytkowników,
  • czas spędzany na danej stronie.

Dzięki połączeniu tych praktyk stosunkowo łatwo uda Ci się wyróżnić podstrony szczególnie wartościowe z perspektywy użytkowników i robotów Google. Na tej podstawie:

  • będzie można promować je intensywniej, wzbogacać o dodatkowe linki itp.,
  • doskonalić na ich wzór pozostałe materiały i podstrony, wzbogacając je o elementy sprawdzone i przynoszące efekty.

Na podstawie wyróżnionego, wartościowego contentu, możesz stworzyć też content plan i sieć linkowań wewnętrznych. W ten sposób łatwiej skierujesz roboty Google w miejsca, z których indeksowaniem do tej pory był spory problem.

Istotna jest ponadto tzw. głębokość witryny WWW. Tym pojęciem określana jest liczba kliknięć, jaka jest potrzebna do przejścia pod dany adres URL, ze strony głównej. Warto przeanalizować ją wraz z logami. W ten sposób bowiem możesz odkryć, że wartościowy z Twojego punktu widzenia artykuł jest ignorowany przez Google. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być natomiast to, że np. został źle ulokowany w strukturze serwisu.

Logi serwera a SEO

Jak zapewne już się domyślasz, istnieje związek między logami serwera a pozycjonowaniem (SEO). Co natomiast trzeba zaznaczyć na samym początku – te dwa elementy nie mają na siebie przełożenia bezpośredniego. To, że dla danej witryny nigdy nie były wyciągane rejestry zdarzeń, nie sprawia automatycznie, że „spada” ona w wynikach wyszukiwania. Podobnie też skorzystanie z tej opcji nie „umacnia” jej pozycji.

Mowa tu zatem w głównej mierze o wykorzystywaniu informacji zdobytych dzięki analizie logów na rzecz pozycjonowania. Podstawą jest fakt, że dane te pokazują ruchy robotów Google na Twojej stronie. Możesz więc praktycznie od razu zobaczyć, który adres URL nie został przeskanowany i podjąć odpowiednie działania. To natomiast sprawi, że szybciej Twój serwis pojawi się w wynikach wyszukiwania, potencjalnie zwiększając ruch organiczny.

Wcześniej wspominaliśmy też o budżecie crawlowania, który jest istotnym elementem SEO. To on sprawia, że część adresów może zostać zaindeksowanych szybciej, a na inne będzie trzeba czekać. Z użyciem logów serwera jesteś w stanie zmniejszyć znaczenie tego problemu. W pewnym zakresie nawet możesz starać się „kierować” roboty tam, gdzie ich najbardziej potrzebujesz.

Bardzo ważną dla SEO informacją, którą dostarczą Ci logi, jest to, które foldery roboty Google odwiedzają najrzadziej lub najczęściej. Na tej podstawie możesz stworzyć unikatową strukturę serwisu, prześcigając konkurencję. Wiele firm ignoruje znaczenie tej praktyki, często nawet o niej nie wiedząc. Najpopularniejsze narzędzia nie dostarczają bowiem informacji na ten temat. To natomiast możesz wykorzystać jako swój atut, walcząc o swoje miejsce na internetowym rynku.

Zobacz też: Wyświetlanie i logowanie błędów na stronie PHP: Jak włączyć i wyłączyć?