🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

8 min. czytania

AWStats: jak używać statystyk serwerowych na hostingu?

AWStats

Fot. MM

Co to jest AWStats? Jak działają statystyki serwerowe na hostingu? Jakie dane prezentują? Jak ich używać w praktyce? Poradnik i instrukcja

Spis treści
Serwer

Co to jest AWStats i jak go używać? To potężne narzędzie analityczne może zapewnić Ci dostęp do szeregu istotnych informacji o Twojej stronie internetowej. Trzeba jednak wiedzieć, jak się do nich dostać i potrafić je zinterpretować.

AWStats to rozwiązanie oferujące osobom prowadzącym stronę WWW wiele wartościowych danych. Na ich podstawie możesz zadbać o swoje miejsce w sieci. Pomogą Ci zarówno w rozwoju swojej internetowej działalności, jak i zdobyciu informacji o swoich odbiorcach. Dzięki temu będziesz w stanie skuteczniej docierać do internautów, na których Ci zależy. Utrzymasz ich też u siebie dłużej, przygotowując dla nich skuteczne komunikaty.

Zebrane przez AWStats informacje powiedzą Ci, w jakiej kondycji jest Twoja strona internetowa. Aby jednak móc to ocenić, musisz wiedzieć, jak uruchomić to oprogramowanie dla swojej witryny. Warto też dowiedzieć się, w jaki sposób interpretować zebrane dane, by na ich podstawie wyciągać prawidłowe wnioski. Nasz poradnik stanowi czytelną w swojej formie odpowiedź na te problemy.

AWStats – co to jest?

AWStats (ang. Advanced Web Statistics) to oprogramowanie analizujące i przetwarzające dane pochodzące z logów serwera. Jest w ten sposób w stanie obsługiwać strony internetowe, pocztę e-mail czy FTP. Następnie prezentuje zebrane informacje użytkownikowi w formie graficznych raportów, łatwych do odczytania i przeanalizowania.

AWStats jest bezpłatny i dostępny dla wszystkich właścicieli stron internetowych. Udostępniany jest na licencji GNU General Public License. Jest oprogramowaniem Open Source, choć twórcy dokładnie ustalili zakres modyfikacji możliwych do wprowadzenia przez użytkowników. Został on zawarty w dokumencie AWStats License / Copyright. Jest bezustannie aktualizowany i zgromadził wokół siebie ogromną społeczność użytkowników. Oni również dostarczają do niego łatki i nowe rozwiązania, skupione natomiast przede wszystkim na Linuxie.

To oprogramowanie zostało stworzone z myślą o elastyczności. Może być zatem obsługiwane z poziomu:

  • przeglądarki internetowej,
  • wiersza poleceń systemu operacyjnego.

Opisywany analizator logów jest rozwijany od 1997 roku. Na jego rozwiązaniach i koncepcjach bazuje wiele bliźniaczych oprogramowań. Co natomiast istotne, nie jest on alternatywą do statystyk typu Google Analytics. Ze względu na inne metody zbierania danych, stanowi bowiem dla nich uzupełnienie, a nie zamiennik.

Z pomocą analizy AWStats możesz dowiedzieć się bardzo wielu rzeczy o swoim miejscu w sieci i osobach, które je odwiedzają. Służy m.in. do sprawdzania efektywności Twoich działań w obrębie witryny i badania tego, z jakich stron WWW pochodzi ruch. Jest też w stanie zaprezentować informacje o tym, na jakich Twoich stronach przebywa najwięcej użytkowników. Na tej podstawie łatwo ocenisz kondycję swojego serwisu i podejmiesz decyzję o dalszych zmianach czy strategiach działania.

Skąd AWStats bierze dane?

Dane analizowane przez AWStats, na podstawie których tworzone są raporty dla użytkowników, pochodzą z logów serwera. Jak sprawdzić logi serwera i strony WWW? Jak analizować? Możesz robić to samodzielnie i wcale nie jest to trudne. W naszym poradniku opisaliśmy cały proces krok po kroku. Profesjonalny analizator logów może natomiast przygotować dla Ciebie od razu cały czytelny raport na bazie informacji, które dostarcza serwer. To znaczne ułatwienie, szczególnie w przypadku witryn, które odwiedza wielu internautów praktycznie przez cały czas.

Kto może skorzystać z AWStats?

AWStats obsługuje zarówno standardowe, jak i niestandardowe formaty dziennika logów. Dzięki temu analizuje i przetwarza pliki z dziennika Apache, IIS Microsoft, WebStar i innych, popularnych serwerów WWW (np. proxy czy WAP). Co więcej, jest kompatybilny praktycznie ze wszystkimi dostawcami usług hostingowych. Dostęp do niego może mieć więc każda osoba posiadająca swoją stronę internetową. Oprogramowanie to ma jednak swoje wymagania. Aby z niego skorzystać:

  • musisz dysponować dostępem do dzienników serwera zawierających dane, na których Ci zależy (np. serwera FTP, WWW czy pocztowego),
  • musisz mieć możliwość uruchamiania skryptów perla (czyli plików z rozszerzeniem .pl) jako CG i/lub bezpośrednio z wiersza poleceń.

Czego można dowiedzieć się z AWStats? Funkcje

Jak wspominaliśmy, narzędzie AWStats jest bardzo rozbudowane i wszechstronne. Dysponuje szeregiem przydatnych funkcji, odpowiadających za zbieranie różnorodnych danych. Na podstawie zbieranych i przedstawianych przez niego wykresów, zbierzesz informacje na temat tego:

  • jaka jest liczba unikalnych osób na stronie i liczba odwiedzin,
  • jaka jest liczba uwierzytelnionych użytkowników i ich ostatnich wizyt,
  • jaki jest czas trwania odwiedzin,
  • jakie strony są najczęściej oglądane,
  • jakie jest zużycie danych (w podziale na godziny, dni, tygodnie czy miesiące),
  • ile razy został pobrany konkretny plik,
  • jaki plik był najczęściej żądany,
  • jakie są statystyki kompresji WWW,
  • z jakich krajów pochodzą hosty odwiedzające,
  • jakie frazy i słowa kluczowe zostały wykorzystane do znalezienia witryny,
  • jakie wyszukiwarki zostały wykorzystane przez internautów,
  • na jakim rozmiarze ekranu została otwarta strona,
  • jaka jest liczba dodać witryny do „ulubionych” czy zakładek,
  • jakie są statystyki odwiedzić strony przez roboty Google,
  • jakie błędy HTTP występują w witrynie,
  • i wielu innych.

Dlaczego warto skorzystać z AWStats?

Oprócz wyżej wymienionych funkcji AWStats ma dla użytkowników szereg innych zalet. Nie jest tak popularny, jak Google Analytics, ale może przynieść Ci wiele korzyści. Jego największe atuty to m.in.:

  • bardzo szeroki zakres formatów dzienników,
  • możliwość obsługi zarówno z poziomu przeglądarki, jak i wiersza poleceń,
  • możliwość zaplanowania aktualizacji statystyk do automatycznego przetwarzania,
  • nieograniczony rozmiar zawartości zebranych danych,
  • linki wyszukiwania WHOIS,
  • możliwość włączania dodatkowych funkcji za pomocą wtyczek (modułowa konstrukcja),
  • wykrywanie kraju na podstawie nazwy domeny lub lokalizacji IP,
  • dynamiczne raporty (interfejs CGI),
  • raportowanie w wielu językach,
  • możliwość uruchomienia na wszystkich platformach obsługujących Perl,
  • łatwość użycia i czytelne raporty,
  • podpowiedzi HTML, zawarte w raportach,
  • możliwość dostosowania wyglądu i kolorystyki raportów do brandu konkretnej marki,
  • możliwość przechowywania bazy danych analitycznych w formacie XML (opcja korzystania z nich przy pomocy zewnętrznych aplikacji).

Jak analizować raport AWStats? Wyjaśnienie najważniejszych pojęć

Raporty generowane przez AWStats są wyjątkowo obszerne. Prezentują wiele specjalistycznych danych, które są w odpowiedni sposób opisywane. Jak każdy program, ten również natomiast posługuje się charakterystycznym dla siebie nazewnictwem. Należy je znać, aby w odpowiedni sposób móc zinterpretować otrzymane informacje. Dzięki temu wdrożysz na ich podstawie właściwe działania. Aby Ci to ułatwić, opisaliśmy poniżej najważniejsze pojęcia, pojawiające się w raportach generowanych przez użytkowników:

  • liczba wizyt – mowa tu o wejściu na stronę internetową przez unikalnego, jednego gościa w czasie pojedynczej „sesji”. Pod pojęciem „sesji” kryje się odwiedzenie jednej lub większej liczby stron w obrębie danego serwisu w określonym przedziale czasu. Jedna wizyta mieści w sobie odwiedziny wszystkich podstron;
  • strony – AWStats przez „stronę” rozumie liczbę pojedynczych stron wyświetlanych przez odwiedzających. Zwykle mowa jest tu o PHP lub HTML, do czego nie zaliczają się same pliki graficzne czy inne elementy wykorzystywane podczas ładowania witryny (jak np. pliki JavaScript);
  • pasmo – reprezentuje transfer wykorzystany do otworzenia witryny przez użytkownika. Co jednak istotne, zwykle jest to inna wartość niż ta prezentowana przez hostingodawcę. Wynika to z faktu, że dostawcy najczęściej obliczają ten „ruch” przy użyciu innych protokołów, dotyczących nie tylko samej witryny WWW;
  • unikatowy gość – to użytkownik, który w danym okresie wszedł na Twoją stronę internetową. Liczony jest tylko jeden raz. Jeśli więc ta sama osoba w danym czasie ponownie odwiedzi witrynę, liczba unikatowych gości się nie zwiększy;
  • poszukiwane frazy – prezentuje zestaw fraz, czyli słów kluczowych, które były wykorzystywane przez użytkowników do wyszukania Twojej witryny;
  • rozmaitości – zawiera komplet informacji o niestandardowych czynnościach wykonywanych przez użytkowników (np. dodanie witryny do zakładek w przeglądarce internetowej);
  • hosty – prezentuje nazwę, jaką „przedstawia się” komputer podczas połączenia z serwerem. Alternatywnie może pokazywać też poszczególne adresy IP;
  • typ pliku – przedstawiane w formie tabeli wszystkie pliki, z których składa się strona internetowa. Zobaczyć w tym miejscu możesz również ilość żądań wysyłanych do poszczególnych plików oraz wykorzystane do ich wyświetlania pasmo;
  • systemy operacyjne – zawiera przede wszystkim informacje dla webmasterów. Stanowi źródło wiedzy systemach wykorzystywanych przez użytkowników odwiedzających witrynę;
  • źródła połączeń – miejsce, w którym możesz sprawdzić, skąd „przychodzą” na Twoją stronę goście;
  • statystyki – podsumowanie informacji o danym miesiącu lub innym przedziale czasowym. Co natomiast istotne, to zestawienie tworzone jest w ostatnim dniu miesiąca. Nie są zatem zawarte w nim wszystkie dane z ostatniej doby;
  • przeglądarki – pokazuje, z jakich przeglądarek korzystają użytkownicy wchodzący na Twoją stronę WWW;
  • downloads – tabela prezentująca wszystkie pliki, które zostały pobrane z witryny. Mowa tu o różnego rodzaju plikach multimedialnych czy dokumentach. Sprawdzisz też w tym miejscu, ile razy pobrany został plik „robots.txt”. To natomiast wskazuje, ile razy serwis odwiedziły roboty pobierające informacje dla wyszukiwarek internetowych;
  • roboty sieciowe – bezpośrednio pokazuje, ile razy strona została odwiedzona przez roboty sieciowe. Mowa o programach internetowych, które w sieci szukają stron i informacji o nich dla wyszukiwarek internetowych;
  • domeny/kraje gości – prezentuje państwa świata, z których pochodzą użytkownicy odwiedzający stronę;
  • kody błędów HTTP – zbiera informacje o wszelkiego rodzaju błędach HTTP, które wystąpiły na stronie (Kody odpowiedzi HTTP: Lista);
  • żądania – tabela prezentująca wywołania poszczególnych plików;
  • dostępne informacje – zbiór bardziej szczegółowych danych, zbieranych przez AWStats.

Jak sprawdzić statystyki AWStats w cPanel?

AWStats jest dostępny z poziomu przeglądarki internetowej. Jeśli Twój hostingodawca zapewnia Ci dostęp do panelu cPanel, to możesz w nim łatwo uzyskać dostęp do statystyk. Najpierw musisz jednak zalogować się na swoje konto użytkownika. Zrobisz to, korzystając ze swoich danych logowania. Usługodawca powinien udostępnić Ci je zaraz po założeniu konta hostingowego.

Po zalogowaniu przejdź do sekcji odpowiadającej za statystyki. My skorzystaliśmy z ogólnodostępnej wersji demonstracyjnej panelu. W naszym przypadku jest to więc „Metryka”. Tam znajdziesz przycisk związany z AWStats. U nas nazywa się on tak samo, jak narzędzie analityczne. Zależnie od konkretnej wersji oprogramowania i usługodawcy, nazewnictwo czy wygląd kokpitu może nieco różnić się od przykładu, który prezentujemy poniżej.

Po przejściu do zakładki „Awstats” (Awstaty) zobaczysz listę domen internetowych, podpiętych do danego konta. Wybierz tę, na której temat chcesz zobaczyć dane i naciśnij przycisk „Wyświetl„. Na Twoim ekranie pojawi się interaktywny interfejs, prezentujący statystyki ruchu dla danej witryny.

Jak sprawdzić statystyki AWStats w DirectAdmin?

Niemalże identycznie sprawdzanie statystyk AWStats przebiega w DirectAdmin. Ponownie musisz zalogować się na swoje konto przy pomocy odpowiednich danych. Następnie wybierz z listy na stronie głównej domenę, o której dane chcesz sprawdzić.

Teraz musisz poszukać zakładki odpowiadającej za statystyki. My skorzystaliśmy z ogólnodostępnej wersji demonstracyjnej kokpitu. W naszym przypadku mowa więc tu o zakładce „Podsumowanie witryny / Statystyki / Logi”. Tam znajdziesz zakładkę dotyczącą AWStats.

Po wybraniu jej na Twoim ekranie pojawi się interaktywny wykres prezentujący dane o danej domenie.