🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

16 min. czytania

Przechwytywanie domen: jak działa? Jak przejąć wygasającą domenę?

Domeny internetowe

Fot. Storyset

Jak działa przechwytywanie domen? Jak przejąć wygasającą domenę? Jak sprawdzić, przechwycić i wykorzystać domenę z rynku wtórnego?

Spis treści
Serwer

Na czym polega przechwytywanie domen? Zdobycie „używanego adresu” może przynieść Twojemu e-biznesowi wiele korzyści. Musisz jednak wiedzieć, jak go sprawdzić, wykorzystać i – przede wszystkim – gdzie go znaleźć.

Proces przechwytywanie domen jest znany i praktykowany przez internautów od lat. Robią to zarówno osoby zawodowo zajmujące się handlem adresami, jak i przedsiębiorcy działający online. Nie brak nawet firm, które zawodowo wyszukują, promują i przejmują najatrakcyjniejsze domeny na rynku wtórnym. To dochodowy biznes, na którym znacząco skorzystać mogą również kupujący.

Starsze domeny budzą ogromne zainteresowanie, przez co usługi przechwytywania cieszą się popularnością. Liczba adresów jest ograniczona, bo używana przez kogoś nazwa domeny nie może zostać wykorzystana ponownie. To sprawia, że zdobycie najlepszych URL-i często bywa praktycznie niemożliwe. Ratunkiem jest więc proces przechwytywania domen, ale to nie jedyne wykorzystanie tego mechanizmu. Odgrywa on bowiem szalenie ważną rolę także w świecie SEO, wpływając na pozycjonowanie strony.

Czytaj: Co to jest domena internetowa? Jak działa?

Cykl życia domeny

Aby dobrze zrozumieć, na czym polega przechwytywanie domen internetowych, warto zapoznać się z terminem: cykl życia domeny. Dotyczy on zarówno domen polskich z końcówką .pl, jak i domen funkcjonalnych, europejskich i innych. Tym terminem określone zostały kolejne fazy funkcjonowania danej nazwy. Opisywane jest to od chwili jej rejestracji, aż do powrotu na rynek. Okres trwania cyklu zależy zatem od tego, na jak długo właściciel wykupił prawa do korzystania z adresu.

W skrócie powiedzieć można, że cykl życia domeny .pl składa się z czterech etapów:

  1. najpierw właściciel domeny ją rejestruje;
  2. następnie następuje utrzymanie domeny przez określony w umowie czas. Właściciel może teraz swobodnie zarządzać i dysponować adresem;
  3. odnowienie domeny lub rezygnacja z niej, gdy minie termin określony w umowie;
  4. okres kwarantanny, gdy właściciel może jeszcze zmienić zdanie.

Ostatni okres powinien zainteresować Cię najbardziej. Kwarantanna w przypadku adresów .pl trwa 30 dni. Po ich upływie wygasające domeny wracają na rynek. To jest właśnie moment, kiedy możesz je przejąć, bo poprzedni właściciel nie wyraził chęci ich dalszego opłacania.

Na czym polega przechwycenie domeny?

Przechwytywanie domen to proces polegający na wykupieniu domeny, która właśnie straciła właściciela. W praktyce więc polega na ponownym zarejestrowaniu danego adresu przez nowego właściciela. Jest to możliwe, jeśli obecny administrator nie przedłużył jej ważności.

Samo przechwytywanie domen do ich późniejszego wykorzystania zwykle postrzegane jest jako jedna z technik wspomagających SEO. Domeny wysokiej jakości „z drugiej ręki” bywają wykorzystywane jako „zaplecza” głównych portali. Nie jest to jednak jedyny powód, przez który użytkownicy się na nie decydują. Czasem odpowiada za to ich atrakcyjna forma lub dotychczasowy serwis, który pod nimi funkcjonował. Niejednokrotnie chodzi też o nazwę, w której nowy klient widzi pewien potencjał.

Jakie domeny można przechwytywać i czy to legalne?

Przechwytywanie domen jest procesem całkowicie legalnym. Mogą robić to zarówno osoby fizyczne, jak i prawne czy przedsiębiorcy. Choć sama nazwa tego działania może dla niektórych brzmieć nieco podejrzanie, opiera się na rozwiązaniach zgodnych z przepisami.

Możesz przejąć domenę wyłącznie wtedy, gdy jej dotychczasowy właściciel jej nie opłaci. Co więcej, ma on cały okres kwarantanny na to, by się namyślić. Praktycznie każdy hosting czy rejestrator wcześniej informuje użytkownika o konieczności przedłużenia ważności adresu. Nie jest to więc w żadnym wypadku kradzież czy oszustwo.

Zarówno opcja przechwytywania domen zagranicznych, jak i polskich, jest zgodna z prawem. Zależnie od Twoich potrzeb przejęcie może dotyczyć domen najwyższego poziomu, jak i tych drugiego poziomu. W ten sposób możesz wejść w posiadanie m.in.:

Po co przechwytywać domeny?

Przechwycenie domeny może być opłacalne w kilku sytuacjach. W większości przypadków realizowane jest w kontekście pozycjonowania. Kwestią wzmacniania pozycji witryny w wynikach wyszukiwania zajmiemy się jednak za moment. Wymaga ona bowiem nieco głębszej analizy. Najpierw więc sprawdźmy, jakie są inne sposoby na wykorzystanie zdobytego adresu.

Czasem przechwycenie domeny jest jedynym sposobem, aby uzyskać konkretny URL, na którym Ci zależy. Możesz bowiem chcieć kupić pewną nazwę, ale w danej chwili będzie ona zajęta. O ile nie zgodzisz się na alternatywne rozwiązania, pozostanie Ci jedynie oczekiwanie na szansę. Ta pojawi się, gdy aktualny właściciel zwolni dany adres.

Kolejnym przypadkiem, gdy warto wybierać domeny „używane”, jest wykorzystanie generowanego ruchu na swoją korzyść. Czasem unikalny adres jest już rozpoznawalny i zdobywa ruch organiczny. Użytkownicy sami go wpisują w przeglądarce, by przejść bezpośrednio na daną stronę. Możesz więc to wykorzystać w rozwoju własnej działalności.

Zdarza się jednak, że użytkownicy wpisujący URL-e, robią literówki. Przez to trafiają w inne miejsca, zamiast np. prosto na Twoją stronę. Opłaca się więc w takim przypadku wykupić URL-e podobne do Twojego, by ustawić na nich stałe przekierowania.

Twój główny serwis może być postawiony na domenie zakończonej np. na .com. Załóżmy, że stało się tak, bo .pl już było zajęte. Wielu użytkowników może jednak odruchowo wpisywać polskie rozszerzenie i trafiać na nieodpowiednią stronę. To dobra motywacja, by spróbować przejąć adres z .pl, gdy tylko będzie dostępny. W ten sposób„zajmiesz” dwa miejsca w internecie i przyciągniesz więcej klientów.

Szansa przechwycenia domeny a SEO

Czas przejść do aspektu, który stanowi najczęstszą motywację do przechwytywania domen. Mowa o pozycjonowaniu (SEO). Adresy „z odzysku” mogą bardzo Ci się przydać, bo czasem są wartościowe dla wyszukiwarki. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy nazwa strony jest już zaindeksowana w Google, ma „mocne” linki prowadzące do niej i cieszy się dobrą reputacją. Dzięki temu jej używanie może wzmocnić pozycję Twojego głównego serwisu w wynikach wyszukiwania.

Mowa tu o sytuacji, gdy przechwytywanie domen internetowych ma na celu tworzenie tzw. zapleczy (PBN-ów). Są to strony o takiej tematyce jak Twój serwis główny (lub przynajmniej zbliżonej), z których realizowane jest linkowanie do niego. W ten sposób wzmacniasz pozycję i wiarygodność swojego miejsca w sieci, poprawiając jego profil linków.

Jak zapewne się domyślasz, taka strategia nie działa w każdym przypadku. Zalecane jest, aby w przechwyconej domenie wcześniej funkcjonować serwis o zbliżonej tematyce. Dobrze, jeśli cieszył się zainteresowaniem i był dobrze wypozycjonowany. Dzięki temu linki z niego będą stanowiły istotne wzmocnienie Twojego głównego portalu. Zawsze możesz też samodzielnie wzmacniać jego renomę, publikując nowe treści, zoptymalizowane pod SEO. W taki sposób możesz zasilić z jednego „zaplecza” nawet kilka swoich portali.

Planując przechwycenie domeny używanej i jej rejestrację, pamiętaj jednak, aby nie strzelić sobie w kolano. Nie każdy adres bowiem nadaje się do zrobienia z niego wsparcia SEO. Zanim przejdziesz do wystawienia zlecenia przechwycenia adresu, uważnie go prześwietl. W dalszej części artykułu opisaliśmy kilka kwestii, na które warto zwrócić szczególną uwagę.

Jakie adresy warto przechwytywać i co sprawdzić przed przechwyceniem domeny?

Warte przechwycenia domeny wcale nie są tak łatwo dostępne, jak mogłoby się wydawać. Choć adresów na rynku jest bardzo wiele, sztuką jest znaleźć wśród nich te naprawdę warte uwagi. Wielu użytkowników po prostu nie wie, jakie kwestie są istotne i powinny zostać wzięte pod uwagę. W efekcie tego ostatecznie takie osoby kierują się wyłącznie nazwą domeny, co nie powinno być głównym wyznacznikiem.

Jeśli chcesz przechwytywać domeny, to musisz wiedzieć, jak je sprawdzić. Może pomóc Ci w tym wiele przydatnych narzędzi SEO, takich jak np. Ahrefs, Senuto czy SEMSTORM. Przy analizie weź natomiast pod uwagę szczególnie takie kwestie, jak:

  • widoczność adresu w sieci – im jest lepiej wypozycjonowany, tym lepiej;
  • generowany ruch – warto przejąć domenę generującą dużą liczbę odwiedzin. Daje to bowiem szansę na utrzymanie odbiorców i zarabianie na nich;
  • znak towarowy – adresy zawierające nazwę firmy czy słowne konstrukcje własne, mogą być zastrzeżone. Po czasie mogą odezwać się do nas osoby, które mają do nich prawa;
  • profil linków – wiele odnośników sprawia, że dane miejsce w sieci jest wiarygodniejsze dla algorytmów. Generuje większy ruch, a link prowadzący z niego do Twojego portalu będzie miał większe znaczenie;
  • historię domeny – zawsze warto wiedzieć, co wcześniej znajdowało się pod danym adresem. W taki sposób łatwiej dopasujesz domenę do strony, którą ma ona wspierać.

Wskazana jest rejestracja domeny „ponownie odłowionej”, gdy jej przeszłość wpisuje się w tematykę serwisu, który ma wspierać. Algorytmy Google promują bowiem strony pozyskujące linkowania z wiarygodnych, branżowych źródeł. To o wiele szybsze i często skuteczniejsze rozwiązanie niż kupowanie nowego adresu i budowanie jego „marki” od podstaw. Szczególnie wtedy, gdy robi się to wszystko głównie po to, aby pozyskać wartościowe linki.

Na co uważać przy przechwytywaniu danej domeny?

Wiesz już, jakie aspekty są szczególnie istotne przy wykonywaniu oceny domeny. Wyniki takiej analizy mogą być jednak różne. Zdarzyć się może, że były właściciel stosował praktyki, które mogą Ci zaszkodzić. Co więc powinno wzbudzić Twoją szczególną podejrzliwość i kiedy lepiej się wycofać?

Najczęściej głównym problemem jest to, jaką historię ma domena. Zdarza się bowiem, że do przechwycenia jest adres o skrajnie złej przeszłości, ale marketingowo świetnej nazwie. Problem jednak w tym, że jego historia może uniemożliwić Ci pozycjonowanie. Opinia o niej może być bardzo słaba z wielu powodów. Dawniej mógł działać na niej np. serwis dla dorosłych lub były właściciel pozyskiwał linki z nieuczciwych źródeł.

Przydatny w tej sytuacji jest serwis Wayback Machine. Pozwala podejrzeć wygląd każdej strony internetowej w dowolnym okresie jej funkcjonowania. W ten sposób sprawdzisz, jak zmieniała się domena, która Cię interesuje. Upewnisz się przy okazji, że nigdy nie było na niej nic nieodpowiedniego.

Problematyczna bywa ponadto domena o niekorzystnym profilu linków. Pamiętaj, że nie zawsze strona, do której prowadzi wiele odnośników, jest wysoko w wynikach wyszukiwania. Były właściciel mógł sztucznie generować ruch lub korzystać z pomocy nieuczciwych serwisów. Szczególne podejrzenia powinny wzbudzić w Tobie linki zagraniczne na polskich stronach. Bywa, że ich znaczna ilość pojawia się w krótkim czasie, ale z wysoką intensywnością. Może to świadczyć o ich wykupieniu lub zdobyciu w niskiej jakości miejscach, co niekiedy kończy się „karą” od Google.

Czasem zdradliwa bywa kwestia generowanego ruchu. Są osoby, które decydują się na domenę tylko dlatego, że wydaje im się, iż dana nazwa przyciąga odbiorców. To kupowanie kota w worku, więc zdecydowanie nie polecamy takiej strategii. Lepiej sprawdzić stronę przy użyciu profesjonalnych narzędzi. Zdarza się zresztą, że pozornie duży ruch był przez ówczesnego właściciela generowany sztucznie. Być może chciał on uzyskać wyższą cenę za swój serwis lub pokazać się w lepszym świetle. Firm „sprzedających wejścia” natomiast w sieci niestety nie brakuje. Korzystanie z nich natomiast nie działa na korzyść serwisu i jest źle postrzegane w oczach Google.

Ile kosztuje przechwycenie domeny?

Czas na konkrety, czyli to, ile kosztuje przechwycenie domeny. Niestety nie jest to działanie darmowe. Zajmują się tym najczęściej profesjonalne serwisy komercyjne. Wynika to z faktu, że ręczne śledzenie domen i polowanie na nie jest mało efektywne. Rzetelne firmy mają natomiast algorytmy i automatyzacje, które są w stanie przejąć domenę ułamek sekundy po tym, jak trafi ona na rynek. Dzięki temu ich klientom nie grozi, że ktoś sprzątnie im „zarezerwowany” URL sprzed nosa.

Na szczęście koszt przechwycenia adresu nie jest wysoki. W zależności od strony, za pośrednictwem której to zamierzasz zrobić, zwykle cena wynosi kilkadziesiąt złotych. Nie jest to jednak zasada, bo wszystko zależy od konkretnej domeny i serwisu. Chcesz kupić teoretycznie mało atrakcyjną domenę? Czasem trzeba zapłacić za nią zaledwie kilka złotych. Tyle wystarczy, aby wykupić dostęp do niej na cały kolejny rok.

Zdarza się jednak, że kilku potencjalnych klientów chce przejąć domenę na raz. Szczególnie często dzieje się to wtedy, gdy nazwa jest szczególnie atrakcyjna lub popularna. W takim przypadku wiele zależy od polityki platformy sprzedażowej. Najczęściej realizowany jest jeden z dwóch scenariuszy:

  1. dochodzi do aukcji, a nazwa domeny trafia do użytkownika, który jest w stanie zapłacić za nią najwyższą cenę;
  2. obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”, a domena trafia do użytkownika, który pierwszy wyraził chęć jej przechwycenia.

Czy rynek wtórny domen zawsze się opłaca?

Mogłoby się wydawać, że „używana” domena internetowa powinna być tańsza od „nowej”. W bardzo wielu branżach w końcu rynek pierwotny jest droższy od wtórnego. W tym przypadku jednak wszystko zależy od konkretnego przypadku. Mało popularne nazwy „z odzysku” rzeczywiście bywają zadziwiająco tanie. Czasem można je zająć dosłownie za kilka złotych na kolejny rok. Nie zawsze jednak proces przechwytywania domen wygląda tak kolorowo.

Zdarza się, że aukcje dotyczące domen „używanych” przybierają szalony obrót. Dotyczy to szczególnie popularnych nazw z potencjałem lub stron znanych firm, które np. wycofały się z rynku. W takim przypadku zdarza się, że domeny sprzedawane są po kilka (albo nawet kilkanaście) tysięcy złotych. Licytują je potężne firmy, z których punktu widzenia to naprawdę opłacalna inwestycja. Wiedzą bowiem, że na skutek takiego przechwycenia wielokrotnie zwiększą swoje zyski.

Gdy trafisz na taką sytuację, a stawki na aukcji zaczną Cię przerastać, nie walcz jednak na siłę. Jeśli masz konkretny pomysł i biznesplan na daną nazwę, to określ cenę, którą jesteś w stanie za nią zapłacić. Po jej przekroczeniu natomiast rozważ przejęcie innego URL-a lub nawet kupienie czegoś „świeżego”. W wielu przypadkach pozwoli Ci to na oszczędzenie naprawdę sporej kwoty.

Przechwytywanie domen internetowych krok po kroku

Czas na odrobinę praktyki. Przeanalizujmy, jak wygląda proces przechwytywania domen krok po kroku. Zaczniemy od znalezienia serwisu specjalizującego się w gromadzeniu domen możliwych do przejęcia. Następnie na przykładzie jednego z nich dowiesz się:

  • jak znaleźć odpowiadające Ci domeny,
  • w jaki sposób wybrać domeny i je zarezerwować,
  • co się stanie, gdy domena będzie dostępna,
  • co się stanie, jeśli dojdzie do aukcji,
  • co zrobić, gdy strona trafi do Ciebie.

Miejsca, w których można przechwycić domenę

W internecie znajdziesz wiele serwisów gromadzących i prezentujących wygasające domeny. Większość z nich w ciągu 30 dni trafi ponownie na rynek (po zakończeniu okresu kwarantanny). Zależnie od konkretnej witryny, miejsca takie mogą:

  • wyłącznie prezentować domeny i terminy trafienia ich z powrotem na rynek;
  • prezentować wygasające domeny i oferować ich przechwycenie;
  • oferować powyższe opcje, a dodatkowo stanowić platformę aukcyjną (giełdę) dla użytkowników, których interesuje ta sama domena.

Najwygodniejsze rozwiązania to te, które łączą wszystkie funkcje. Przy użyciu wyszukiwarki możesz znaleźć interesujące Cię adresy. Następnie masz szansę wykonania „rezerwacji” ich przejęcia, gdy będą dostępne. Jeśli tak się stanie, zyskasz możliwość zarejestrowania ich na najbliższy rok.

Właśnie w taki sposób działania np. Aftermarket.pl. To jego przykładem posłużymy się w poniższej instrukcji. Oprócz niego natomiast na polskim i zagranicznym rynku działa kilka serwisów wartych uwagi, np.:

  • Premium.pl,
  • Catchtiger.com,
  • Dropcatch.com,
  • i wiele innych.

Aftermarket.pl

Aftermarket.pl to sprawdzona i rzetelna giełda, działająca na polskim rynku od lat. Użytkownicy mogą tam m.in.:

  • zarejestrować nowe domeny,
  • wystawić domeny na sprzedaż,
  • szukać i kupować nowe domeny,
  • brać udział w aukcjach,
  • przechwytywać domeny,
  • skorzystać z generatora i wyceny domen,
  • skorzystać z pakietów hostingowych,
  • stworzyć własny sklep internetowy,
  • wykupić certyfikat SSL,
  • skorzystać z VPN.

My oczywiście skupimy się przede wszystkim na przechwytywaniu wygasających domen.

Znalezienie wygasające domeny

Aby rozpocząć wyszukiwanie domen w Aftermarket.pl, rozwiń zakładkę „Giełda„. Następnie przejdź do sekcji „Szukaj wygasających domen„. Po kliknięciu w ten znacznik otworzy się nowe okno. To wygodna wyszukiwarka oraz spis kategorii, na które podzielone zostały wszystkie dostępne strony. Jeśli interesuje Cię konkretna domena, wpisz jej nazwę w puste pole. W przeciwnym wypadku znajdź sektor związany z Twoją działalnością w sieci. Do wyboru masz 20 kategorii głównych. W każdej umieszczono też kilka precyzyjnych sektorów, np.:

  • finanse:
    • ubezpieczenia,
    • giełda,
    • waluty,
  • motoryzacja:
    • zabytkowe auta,
    • serwis i części,
    • samochody,
  • sport:
    • sporty wodne,
    • sprzęt sportowy,
    • wydarzenia,
  • i wiele innych.

Ponadto do Twojej dyspozycji jest filtrowanie dostępnych opcji na bazie ogólnych wytycznych:

  • wygasłe w ciągu… (do 30 dni),
  • według liczby znaków,
  • zaindeksowane strony i linki,
  • wiek domeny,
  • za chwilę wygasną,
  • i inne.

Jeśli chcesz, możesz skorzystać z wyszukiwania zaawansowanego. Pozwala ono wypełnić wymagane pola dodatkowymi informacjami, precyzującymi pojawiające się wyniki. Określić w ten sposób możesz m.in.:

  • liczbę znaków domeny,
  • wykluczenie myślników, cyfr lub liter,
  • dokładną datę usunięcia,
  • rozszerzenie.

Rezerwacja przechwytywania domeny lub dodanie domeny do listy oczekujących

Po wpisaniu pożądanej wartości lub przejściu do danej kategorii zobaczysz spis dostępnych domen. Wraz z nazwą podane mogą być też informacje o jej:

  • terminie wygaśnięcia,
  • jakości,
  • liczbie stron,
  • linkach,
  • dacie archiwizacji.

To czas na sprawdzenie domen, które Cię interesują. Gdy już wybierzesz konkretną nazwę, to wystarczy tylko, że naciśniesz niebieski napis „Przechwyć domenę„. Serwis poprosi Cię o zalogowanie się na swoje konto lub założenie nowego. Po podaniu swoich danych Twoja „rezerwacja” będzie dla Ciebie widoczna na koncie użytkownika.

Jest możliwy jeszcze jeden scenariusz. Aftermarket.pl pozwala na dodanie „do przechwycenia” domen, które nie wygasają. Takie adresy trafiają na tzw. listę oczekujących na przechwycenie. Jest to spis witryn, w przypadku których serwis czeka, aż trafią na kwarantannę. W praktyce natomiast może okazać się, że właściciel będzie je regularnie opłacał. Niektóre nazwy mogą więc spędzić w takim położeniu nawet wiele lat.

Kupno lub licytacja danej domeny

Kiedy domena zostanie przechwycona? Nazwa pozostaje „zarezerwowana” dla Ciebie przez cały okres kwarantanny. Pamiętaj jednak, że Aftermarket.pl nie wykonuje rezerwacji na wyłączność. W ten sposób więc zgłaszasz jedynie, że jesteś zainteresowany jest kupnem, gdy będzie dostępna.

Jak tylko domena trafi na rynek wtórny (minie termin jej opłacenia przez dotychczasowego właściciela), rozpocznie się próba jej przechwycenia. Wtedy też może dojść do dwóch rozwiązań:

  1. jeśli na danej domenie zależy tylko Tobie – nabywasz adres po cenie określonej w cenniku serwisu;
  2. jeśli przechwycenie domen zgłosiło więcej osób – rozpoczyna się licytacja. Ceną wywoławczą jest stawka podana przez pierwszego użytkownika (zgodna z cennikiem serwisu). Następnie internauci zainteresowani zakupem składają swoje oferty. Wygrywa ta, która będzie najwyższa i nie zostanie przelicytowana do chwili zakończenia aukcji.

Co istotne, do aukcji mogą dołączać osoby, które nie zleciły przechwycenia danych domen. Dotyczy to również Ciebie. W praktyce więc, widząc interesującą walkę o nazwę, która wyda Ci się uzasadniona, możesz spróbować wygrać.

Ostatecznie może się też zdarzyć też tak, że domenę przechwyci zupełnie inny serwis albo firma, której uda się to zrobić szybciej.

Rejestracja domeny jako swojej

Jak przebiega zakup domen i ich rejestracja z punktu widzenia osoby, która przechwytywała adres? Jeśli chętny był tylko jeden, nazwa od razu zostaje przypisana do Twojego konta. W przypadku aukcji musisz natomiast poczekać na termin jej oficjalnego zakończenia. Zakładając, że udało Ci się pokonać konkurentów, system poinformuje Cię, o nabyciu domeny.

Od chwili, gdy adres znajdzie się na Twoim koncie, masz 7 dni na jego opłacenie. Możesz zrobić to łatwo z poziomu swojego konta użytkownika. System Aftermarket.pl akceptuje wszystkie popularne metody płatności. Tak wygląda to zresztą w większości popularnych serwisów oferujących przejmowanie i rejestrację domen.

Po uiszczeniu odpowiedniej kwoty możesz zacząć nią swobodnie zarządzać. Zależnie od Twoich potrzeb, masz możliwość m.in.:

Zobacz: Jak połączyć domenę z hostingiem? Instrukcja podpinania domeny

W przypadku Aftermarket.pl kupno domen na zasadzie ich przechwycenia zawiera w cenie usługi roczną dzierżawę danej nazwy. Możesz w tym czasie dysponować nią zgodnie z własnymi preferencjami.

Alternatywne rozwiązanie – opcja na domenę

Rozwiązaniem alternatywnym dla usługi przechwytywania jest tzw. opcja na domenę. Ten sposób czasem nazywany bywa prawem do pierwokupu. Polega na tym, że możesz „zarezerwować” adresy, które wcześniej znajdowały się pod kontrolą innego administratora. Taką możliwość daje wiele serwisów zajmujących się rejestracją domen, w tym także hostingodawcy.

Co różni przechwytywanie domen od opcji na nie? Wymienić tu można kilka istotnych elementów. Przede wszystkim:

  • opcja jest ważna zawsze przez 3 lata (po upływie tego czasu można ją przedłużyć),
  • na daną domenę może zostać nałożona tylko jedna opcja,
  • opcji nie można założyć na domenę, która jest już w kwarantannie (wygasa),
  • opcje dotyczą wyłącznie domen polskich.

Oba rozwiązania są do siebie dość podobne i gwarantują zbliżoną skuteczność. Decyzja o wyborze jednego z nich zależy głównie od trzech powyższych różnic. Spójrz na domenę, którą chcesz przechwycić, przez ich pryzmat. To powinno ułatwić Ci podjęcie decyzji.