🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

10 min. czytania

Co to jest PrestaShop? Silnik sklepów internetowych open source

PrestaShop

Fot. Depositphotos

Czy uruchomienie sklepu internetowego przy pomocy PrestaShop jest trudne? Sprawdź, jak w praktyce wygląda to rozwiązanie i czego można się po nim spodziewać. Przedstawiliśmy zestawienie wad, zalet oraz alternatyw dla tego oprogramowania.

Spis treści
PrestaShop

W sklepie internetowym wszystko musi być dopięte na ostatni guzik. Tylko wtedy może on skutecznie przyciągać klientów. Nie wystarczy jedynie skupić się na interesującej ofercie, wysokiej jakości produktach albo niskich cenach. W XXI wieku kluczowe jest doświadczenie użytkownika. Dobra wydajność serwisu musi iść w parze z jego przejrzystą budową i łatwą obsługą. Co najlepsze, zadbanie o tej kwestie jest na wyciągnięcie ręki. Wiele najpopularniejszych platform umożliwia szybką budowę e-sklepu. Poradzą sobie z tym nawet osoby bez jakiegokolwiek doświadczenia w tej dziedzinie. Jednym z takich miejsc jest właśnie PrestaShop.

To rozwiązanie doskonałe zarówno do zastosowań profesjonalnych, jak i amatorskich. Właściciele sklepów stworzą tam rozbudowane serwisy o olbrzymim katalogu produktów. Coś dla siebie jednak znajdą też właściciele małych i średnich sklepów. Oferta oprogramowania PrestaShop jest wyjątkowo zróżnicowana. Sprawdźmy więc, jak dokładnie działa ten system i w czym może Ci pomóc. Omówmy budowę witryny e-commerce krok po kroku. Na koniec przyjrzyjmy się też alternatywnym rozwiązaniom. Z taką pomocą sklep, który zamierzasz stworzyć, na pewno nie zawiedzie Twoich klientów.

Co to jest PrestaShop? Definicja

PrestaShop to darmowe, otwarte oprogramowanie sklepu internetowego. Pozwala na stworzenie e-sklepu, sprowadzenie sprzedaży online oraz zarządzanie produktami. Cechuje się bardzo rozbudowaną ofertą dostępnych funkcji. To sprawia, że cieszy się popularnością na całym świecie.

PrestaShop to darmowa platforma, skierowana przede wszystkim do małych i średnich e-sklepów. Posiada natomiast wiele opcji umożliwiających jej rozbudowane. Dodatkowe moduły pozwalają na wprowadzanie rozmaitych rozwiązań niestandardowych. To sprawia, że system ten sprawdzi się bez zarzutu nawet w przypadku dużych sklepów. Możliwość dodawania nowych funkcjonalności zapewniła mu zresztą ogromną popularność w internecie.

Oprogramowanie to udostępniane jest na licencji Open Software License. Nic nie kosztuje, ale jego edycja nie wymaga też umiejętności programowania. W większości przypadków modernizacja zawartości witryny i dodawanie produktów nie sprawia żadnych problemów. PrestaShop posiada intuicyjny panel administracyjny. Z jego poziomu da się wykonać większość operacji. Poradzisz sobie z nim, nawet jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w branży e-commerce.

Zobacz: Co to jest platforma e-commerce? Rodzaje i lista platform sklepów internetowych

Jak działa PrestaShop?

Z PrestaShop możesz korzystać w dowolnym miejscu i czasie. Pobierasz go za zupełnie za darmo i umieszczasz na swoim serwerze. Następnie — z poziomu przeglądarki — możesz swobodnie wprowadzać zmiany w swoim sklepie. Zyskujesz także dostęp do kodu źródłowego. Mimo to zaprojektowanie i wdrożenie sklepu nie wymaga od Ciebie znajomości programowania. Wszystkie funkcje są łatwodostępne w przejrzystym, graficznym środowisku.

System udostępnia klientom darmowe i płatne szablony. W ich ramach możesz stworzyć własne miejsce w sieci. Jest ono Twoje i oprócz opłat za hosting/serwer (Co to jest hosting i serwer?) czy domenę (Co to jest domena internetowa?), nie generuje praktycznie żadnych kosztów.

Profesjonalna edycja szablonów wymaga znajomości języka Smarty. Jeśli jesteś developerem, który dopiero rozpoczyna przygodę z ecommerce, nie musisz jednak się przejmować. Zaletą tej platformy jest to, że już podstawowa wersja doskonale spełnia swoje zadanie. Należy wziąć jedynie pod uwagę potrzeby swoje oraz klientów. Na ich podstawie wprowadź niezbędne usługi dodatkowe, ale nie przesadzając z rozbudową modułów. Dzięki temu sklepy, które stworzysz, będą funkcjonalne, bezawaryjne i proste w obsłudze. Co istotne, będą też szybko działać.

Funkcjonalności PrestaShop

Skrypt pozwala na tworzenie sklepów internetowych od A do Z. Oznacza to, że możesz w nim:

  • zbudować witrynę,
  • edytować treści w e-sklepie,
  • dodawać, usuwać produkty i monitorować ich dostępność,
  • wprowadzić system komentarzy,
  • tworzyć specjalne oferty, systemy rabatowe, promocje itp.,
  • analizować zamówienia i zachowania użytkowników,
  • tworzyć indywidualne szablony graficzne,
  • i wiele innych.

Kolejną zaletą platformy jest wiele modułów zewnętrznych. Wpływają one np. na marketing sklepu, ale też przynoszą wiele funkcjonalnych rozwiązań. Presta dzięki nim może obsługiwać m.in.:

  • różne rodzaje płatności,
  • system śledzenia przesyłek,
  • porównywarki produktów,
  • wiele sklepów z jednego panelu administracyjnego.

Do pewnego stopnia dodatkowe moduły są bardzo pomocne i przydatne. Zadowoleni z ich obecności mogą być zarówno klienci, jak i administratorzy. Trzeba pamiętać jednak, że PrestaShop należy odpowiednio zoptymalizować. Jeśli zaniedbasz tę kwestię, Twoja witryna będzie działała powoli. To niestety nie sprzyja natomiast przyciąganiu odbiorców do sklepu. Dobra wydajność to podstawa i to oprogramowanie pozwala ją osiągnąć. Hosting jednak nie może być zbyt obciążony mnogością wariantów, kategorii czy baz danych.

PrestaShop pozwala na budowę rozmaitych sklepów internetowych

Jak wspominaliśmy, na platformie PrestaShop można postawić niemalże każdy typ sklepu internetowego. Z wykorzystaniem darmowych szablonów stworzysz mały lub średniej wielkości biznes działający online. Zarządzanie nim nie powinno sprawić Ci większych trudności. Bez pomocy profesjonalnych programistów stworzysz miejsce, w którym:

  • każdy produkt będzie miał swoją cenę,
  • artykułów będzie nawet do kilku tysięcy,
  • produkty podzielone są na wiele kategorii, a różni je kolor, rozmiar itp.,
  • oferta dotyczyć będzie sprzedaży produktów fizycznych lub wirtualnych.

Przy użyciu tej platformy w internecie handlować możesz produktami różnego typu. W zasadzie wszystko zależy od Twojej wyobraźni. Presta sprawdzi się w przypadku takich branż jak m.in.:

  • biżuteria,
  • elektronika,
  • artykuły codziennego użytku,
  • odzież,
  • i wiele innych.

Moduły dodatkowe sprawią, że na platformie PrestaShop stworzysz też rozbudowany e-sklep. W tym przypadku natomiast musisz zwrócić jeszcze uwagę na wady skryptu. Wielki sklep z licznymi kategoriami, milionem produktów i zmiennych może nie działać sprawnie. Dodawanie kolejnych modułów nie wpłynie pozytywnie na jego pracę. Jest jednak rozwiązanie, które pomoże Ci uporać się z tym problemem. Dostęp do oprogramowania jest wolny. Możesz zawsze dzięki temu zatrudnić do pomocy doświadczonych programistów.

Nie brak ekspertów specjalizujących się w autorskich rozwiązaniach do PrestaShop. Podstawowa wersja platformy w przypadku potężnych serwisów może sobie nie poradzić. Możliwość tworzenia i wprowadzania dedykowanych rozwiązań jest natomiast kolejną zaletą tego systemu. W ten sposób Twój sklep zyska wiele przydatnych opcji, np.:

  • personalizację oferty przez użytkowników,
  • dodatkowe opcje przydatne przy marketingu i promocji,
  • wycenę na podstawie skomplikowanych wzorów i zasad.

Nie bez znaczenia jest też to, że PrestaShop gromadzi wokół siebie ogromną społeczność. To developerzy, użytkownicy i sympatycy, wymieniający się rozwiązaniami i służący pomocą. W przypadku problemów możesz szukać rozwiązań na wielu forach i grupach technicznych. Otwarte oprogramowanie pozwala na pozbycie się większości kłopotów niemalże od ręki.

Zobacz: Kursy i szkolenia PrestaShop na Edukier.pl →

Czy założenie swojego sklepu internetowego w PrestaShop jest w pełni darmowe?

PrestaShop to oprogramowanie całkowicie darmowe. Nie płacisz ani złotówki za umieszczenie go na swoim serwerze. Wybierz jednak hostingodawcę, który oferuje najlepsze warunki. Wiele serwisów ma nawet specjalne oferty, skierowane do konkretnych skryptów e-commerce. Warto porównać ich parametry i ceny, by wybrać tę opcję, która jest najbardziej opłacalna.

Podczas planowania otwarcia sklepu internetowego weź pod uwagę wydatki związane z:

  • hostingiem — mnogość szablonów i modułów sprawia, że Presta jest dość wymagającym rozwiązaniem. Wybierz najlepszy hosting PrestaShop, który na pewno da sobie z nim radę. Nie może wpływać negatywnie np. na prędkość działania. PrestaShop umieścisz bez większych przeszkód u większości hostingodawców dostępnych na rynku;
  • domeną — własna nazwa to podstawa udanego biznesu. Najlepiej, aby domena była spójna z nazwą marki, firmy czy przedsiębiorstwa. Dzięki temu klientom będzie łatwiej do Ciebie trafić i wzbudzisz ich zaufanie. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest e-mail we własnej domenie (firmowy e-mail). Usprawni komunikację z odbiorcami i wzmocni Twój wizerunek;
  • ewentualnym wsparciem programisty — Presta to oprogramowanie typu open source. To gwarancja swobody i szansa na rozbudowę e-sklepu zgodnie z własnymi wymaganiami. W przypadku zaawansowanych zadań natomiast wsparcie profesjonalistów może okazać się pomocne. Szczególnie warto je rozważyć w kwestii sprawdzenia zabezpieczeń, czy wprowadzania nowych funkcjonalności.

Jak założyć sklep internetowy w PrestaShop krok po kroku?

PrestaShop umożliwia stworzenie e-sklepu w bardzo krótkim czasie. Całą procedurę da się opisać w kilku nieskomplikowanych punktach:

  1. pobierz PrestaShop i umieść go na serwerze pod własną domeną,
  2. określ nazwę i wybierzesz (lub stwórz) motyw,
  3. wprowadź logo,
  4. stwórz katalog produktów,
  5. spersonalizuj wygląd witryny,
  6. wprowadź niezbędne funkcjonalności,
  7. skonfiguruj rozwiązania płatnicze,
  8. aktywuj swój e-biznes.

Zacznij wszystko od założenia konta na PrestaShop. Następnie pobierz aplikację i umieść ją na serwerze. Wielu hostingodawców umożliwia użytkownikom bezpośrednie ściągnięcie tego rozwiązania, prosto na konto. Otrzymasz dostęp do swojego panelu użytkownika. Jego wygląd możesz podejrzeć w wersji demo aplikacji, dostępnej na oficjalnej stronie PrestaShop.

Możesz w tym miejscu:

  • dodawać i usuwać produkty,
  • zmieniać wygląd witryny oraz jej zawartość,
  • zakładać konta użytkowników o różnych uprawnieniach,
  • obserwować ruch na stronie, zachowania użytkowników i wyniki,
  • zadbać o marketing,
  • zarządzać płatnościami,
  • przeglądać statystyki,
  • dodawać moduły i nowe rozwiązania,
  • i wiele innych.

Przeglądaj wszystkie zakładki dostępne po lewej stronie i odkrywaj funkcje, które skrywają. Wiele z nich umożliwia integrację serwisu z rozwiązaniami zewnętrznymi. Dzięki temu zbudujesz przestrzeń przyjazną dla użytkowników, ale i wygodną w obsłudze dla Ciebie.

Gdy już sklep będzie wyglądał i działał tak, jak tego chcesz, czas przejść do publikacji. Podepnij witrynę pod własną domenę i zadbaj o certyfikat SSL. Większość hostingów umożliwia zadbanie o te kwestie z poziomu konta użytkownika. Następnie opublikuj e-biznes i zacznij pracować nad jego promocją.

Wady i zalety PrestaShop

Zalety PrestaShop

  • niemalże nieograniczone możliwości konfiguracji sklepu i dostosowywania go do własnych potrzeb;
  • bezpłatne oprogramowanie,
  • liczne moduły ułatwiające wprowadzanie nowych rozwiązań i funkcjonalności,
  • możliwość prowadzenia sklepu w różnych językach i walutach,
  • rozwiązania sprzyjające SEO,
  • zgodność z ofertą hostingodawców,
  • rozbudowany panel administratora i wiele dostępnych opcji już w wersji podstawowej,
  • stworzony sklep należy tylko do Ciebie — możesz go przenosić, edytować itp.,
  • rozbudowana i pomocna społeczność,
  • możliwość stworzenia, edycji, prowadzenia i zarządzania sklepem bez specjalistycznej wiedzy.

Wady PrestaShop

  • wiele płatnych szablonów i modułów,
  • tworzenie autorskich rozwiązań wymaga specjalistycznej wiedzy,
  • nadmiar modułów nie sprzyja szybkiemu działaniu e-sklepu,
  • koszty dodatkowe w postaci hostingu, domeny itp.,
  • początkujący użytkownicy mogą być przytłoczeni mnogością funkcji PrestaShop,
  • nauka obsługi i znalezienie podstawowych funkcjonalności może zająć trochę czasu.

Alternatywy dla PrestaShop. Inne drogi do budowy sklepu internetowego

Zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy? To bardzo dobre pytanie, bo na rynku istnieje wiele rozwiązań. Opisywane przez nas PrestaShop to tzw. self-host. Charakteryzuje się tym, że samodzielnie zakładasz konto u hostingodawcy i wgrywasz na nie oprogramowanie. Musisz też zadbać o domenę czy uruchomienie certyfikatu SSL. Do tej kategorii zaliczają się również np. WooCommerce na WordPressie czy Magento. Wszystkie działają na zbliżonych zasadach, nie są jednak jedynymi dostępnymi opcjami.

Kreatory witryn internetowych

Alternatywą dla PrestaShop i innych self-hostów są kreatory witryn internetowych. Na stworzenie e-sklepu pozwala np. Wix oraz WebWave.

W ich przypadku cały pakiet usług otrzymujesz w jednym miejscu. Zakładasz konto w serwisie i od razu możesz wykupić w nim też pakiet hostingowy oraz domenę. Otrzymujesz darmowe szablony, które możesz błyskawicznie edytować. Wszystko odbywa się za pomocą intuicyjnej metody „przeciągnij i upuść”. To o wiele łatwiejsza opcja niż PrestaShop czy jakikolwiek inny self-host. Do Twojej dyspozycji są też rozmaite wtyczki ułatwiające sprzedaż czy promocję.

Minusem tego rozwiązania są natomiast jego ograniczone możliwości. Zwykle kreatory nie pozwalają na swobodne tworzenie najbardziej rozbudowanych sklepów. Sprawdzą się raczej w przypadku podstawowych, prostych tworów e-commerce. Ich przeznaczeniem są raczej zwykłe strony WWW. Zbudowany w nich sklep internetowy też nie zawsze można przenieść, np. do innego serwisu. Często umowy zakładają, że musi on funkcjonować wyłącznie w ramach danego kreatora.

E-commerce w modelu SaaS (Software as a Service)

Trzecią opcją jest stworzenie e-sklepu w modelu SaaS. To opcja kojarzona np. z platformą Shoper.

W tym przypadku zakładasz konto na platformie sklepowej, która jest hostowana. Nie musisz więc martwić się o serwer. Za wszystko płacisz w modelu abonamentowym (miesięcznym, kwartalnym albo rocznym). W jego ramach zyskujesz:

  • platformę sklepową ze wszystkimi funkcjonalnościami umożliwiającymi działania w branży e-commerce,
  • darmowe szablony,
  • domenę (darmową subdomenę lub możliwość rejestracji własnej nazwy),
  • pomoc techniczną,
  • możliwość integracji zewnętrznych.

Wygoda wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami. Przede wszystkim ta opcja pozwala na rozwijanie sklepu tylko do pewnego poziomu. Gdy go osiągniesz, nie będzie opcji ingerowania w kod i tworzenia autorskich rozwiązań. Druga sprawa to tworzenie na gotowym szablonie. Edytowanie go jest możliwe, ale w określonych ramach.

Czy warto wybrać PrestaShop do prowadzenia sklepu internetowego?

Wszystkie trzy drogi do stworzenia biznesu e-commerce mają swoje mocne i nieco słabsze strony. Uważnie je porównaj i wybierz tę, która jest dla Ciebie najlepsza. Tworząc podsumowanie PrestaShop, musimy zaznaczyć, że zdecydowanie jest to wariant warty rozważenia. Postawienie na niego to myślenie przyszłościowe. Wszystko dzięki temu, że sprawdza się w przypadku każdego typu sklepu. Z jego pomocą niewielki biznes ma szansę szybko rozkwitnąć. Potężna platforma z kolei będzie działać sprawnie i nie straci na jakości.

By ten scenariusz się jednak spełnił, trzeba trzymać rękę na pulsie. PrestaShop bywa sporym obciążeniem dla serwera. Po rozbudowie nie zawsze działa szybko, a zaniedbanie optymalizacji może prowadzić do licznych problemów. Oprogramowanie może być też prawdziwym wyzwaniem dla osób początkujących. Mnogość opcji onieśmiela, a małe sklepy połowy z nich nigdy mogą nie wykorzystać. Po opanowaniu podstaw natomiast da się pracować tanio i bez większych przeszkód nad rozwojem swojej marki.

Zobacz też: Jak włączyć obsługę Redis w Prestashop?