🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

7 min. czytania

Hosting w Polsce czy za granicą? 6 kwestii, które musisz wziąć pod uwagę

CDN

Fot. VectorMine / Depositphotos

Gdzie hosting strony WWW: w Polsce czy za granicą? Zobacz 6 kwestii, które warto wziąć pod uwagę, wybierając lokalizację hostingu. O pingu, supporcie, wpływie na SEO czy usługach takich jak DNS Anycast, czy CDN.

Spis treści
Serwer

Kiedy szukasz usługi hostingowej, to być może nie kierujesz się tym, gdzie znajduje się dany serwer. Tymczasem jego lokalizacja może mieć duże znaczenie, jeśli chodzi o szybkość ładowania się strony użytkownikom, a to powinno być dla Ciebie istotne. Gdzie najlepiej wybrać hosting – w Polsce czy za granicą? Sprawdź 6 ważnych kwestii, które powinieneś wziąć pod uwagę, zanim zdecydujesz się na daną usługę.

Miejsce, w którym znajdują się serwery danej firmy, powinno mieć znaczenie przy wyborze usługi hostingowej. Oto, o czym warto pamiętać w kontekście lokalizacji maszyny:

Hosting polski a hosting w Polsce

Zanim w ogóle zabierzesz się za sprawdzanie pod tym względem oferty, powinieneś mieć świadomość, co to znaczy hosting w Polsce. To, że dana firma z tej branży ma siedzibę w naszym kraju, absolutnie nie oznacza, że ma też tutaj serwery. Mogą być one zlokalizowane na dowolnym kontynencie. Zatem nie interesuje Cię to, gdzie dana marka ma siedzibę, tylko gdzie fizycznie znajdują się jej maszyny.

Jak możesz to sprawdzić? Skorzystaj z narzędzia WHOIS, które jest dostępne tutaj: https://whois.domaintools.com/. Nie wpisuj jednak adresu strony firmy, ale URL witryny, która na pewno znajduje się na danym hostingu. Ewentualnie możesz założyć testowe konto, dodać domenę i wtedy upewnić się, jaka jest lokalizacja serwera. Podaj adres witryny we wspomnianym narzędziu, a następnie sprawdź IP serwera, jak niżej:

Lokalizacja adresu IP hostingu: Polska
Lokalizacja adresu IP hostingu: Polska

W tym przypadku mamy do czynienia rzeczywiście z serwerem w Polsce, ale już na poniższym screenie widać, że maszyna znajduje się w USA:  

Lokalizacja adresu IP hostingu: USA
Lokalizacja adresu IP hostingu: USA

Czytaj też: Jak sprawdzić, na jakim hostingu jest strona?

Serwer w Polsce to niższy ping

Jeśli jesteś graczem, to prawdopodobnie spotkałeś się z pojęciem ping. To w dużym uproszczeniu czas, który potrzebny jest na to, żeby dane przebyły z jednego miejsca do drugiego.

W przypadku usługi hostingowej chodzi o drogę od urządzenia użytkownika do Twojej witryny. Im serwer znajduje się bliżej fizycznej lokalizacji internauty, tym lepiej, a przynajmniej tak jest teoretycznie, gdyż znaczenie mają również inne czynniki.

Jeśli użytkownikami Twojej witryny są przede wszystkim mieszkańcy Polski, to nie powinna stanowić problemu lokalizacja serwera u jednego z naszych sąsiadów czy nawet w bardziej odległym kraju Europy. Natomiast większe zauważalne opóźnienia mogą pojawić się w przypadku umiejscowienia serwera na innym kontynencie. 

Jak sprawdzić ping do danego hostingu ze swojego komputera? Te i inne informacje uzyskasz, robiąc test za pomocą jednego polecenia. Musisz mieć choćby konto testowe na serwerze – wtedy możesz działać. Postępuj zgodnie ze wskazówkami:

  1. Uruchom Terminal – w Windowsie zrobisz to, wybierając Start -> Uruchom i wpisująć: cmd. W przypadku macOS czy Linuksa aplikacja nazywa się po prostu Terminal.
  2. W terminalu wpisz komendę: ping adresstrony.pl i naciśnij enter
  3. Po kilkunastu sekundach przerwij test, naciskając Control + C (na Windowsie i Linuksie) lub cmd + C (na macOS), aby przerwać test i zobaczyć podsumowanie

W trakcie trwania testu czas pingu pojawiał się co sekundę jako wartość time= na końcu każdego wiersza. Po zakończeniu testu w podsumowaniu zobaczysz poszczególne wartości pingów w następującej kolejności: minimalny (min), średni (avg), maksymalny (max), standardowe odchylenie (stddev).

Polecenie PING
Polecenie PING

Całą trasę połączenia możesz sprawdzić dzięki poleceniu traceroute (tracert).

Hosting w Polsce to polski support

Wybierając usługę w zagranicznej firmie, musisz nie tylko znać bardzo dobrze angielski, ale również słownictwo związane z usługami hostingowymi. Teoretycznie powinieneś sobie poradzić nawet bez znajomości języka, korzystając z internetowych tłumaczy, ale jednak one mogą w wielu przypadkach powodować, że nie zrozumiesz przekazu.

To samo dotyczy materiałów, które powinny się znajdować na danej stronie, w których opisane jest, jak możesz wykonać poszczególne zadania na hostingu. Wszystkie będą w obcym języku – sam musisz ocenić, czy będziesz w stanie je odczytać. 

Hosting w Polsce a badania preferencji

Z przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie Polaków badania preferencji co do lokalizacji hostingu, wynika, że:

  • 65% osób chciałaby, aby odwiedzane przez nich strony przechowywały dane w Polsce;
  • dla 19% Internautów dobrym miejscem na hosting strony jest dowolny kraj Unii Europejskiej;
  • tylko dla 13% mógłby to być kraj poza UE, a dla 2% jest wszystko jedno.

Pokazuje to jasno, że dla końcowych odwiedzających czy użytkowników w Polsce, ważne jest, aby hosting był blisko nich – najlepiej w tym samym kraju.

Lokalizacja hostingu a wpływ na SEO

To, gdzie znajdują się pliki Twojej strony ma również wpływ na jej widoczność w Google. Znaczenie ma IP serwera, ale nie tylko. Algorytm wyszukiwarki bierze pod uwagę język treści na stronie, rozszerzenie domeny oraz informacje lokalizacyjne, czyli np. te dane, które znajdują się na zakładce kontakt.

Jak już wiesz, teoretycznie im bliżej użytkownika znajduje się serwer, tym witryna powinna się szybciej ładować. Natomiast owa szybkość ładowania jest jednym z czynników rankingowych wyszukiwarki Google. 

Korzystanie z DNS Anycast

Jeśli miałeś kiedykolwiek do czynienia z domenami, to prawdopodobnie spotkałeś się również z pojęciem DNS. To skrót od Domain Name System, czyli od systemu nazw domen. To temu rozwiązaniu zawdzięczamy to, że na stronę WWW wchodzimy, wpisując łatwy do zapamiętania adres zamiast ciągu znaków w postaci adresu IP. 

Tak działa DNS
Tak działa DNS

W przypadku gdy dana firma oferuje wyłącznie jeden serwer DNS, a swoją propozycję kierujesz do mieszkańców wielu krajów, to może to być niewystarczające. Pomijając kwestię prędkości – chodzi również o bezpieczeństwo. Serwery DNS często są atakowane, co może doprowadzić do problemów z działaniem stron, które są przez ten serwer obsługiwane. 

Jeśli chcesz, żeby użytkownik otrzymywał odpowiedź z serwera, który znajduje się najbliżej niego, to nie potrzebujesz do tego dodatkowej, zagranicznej maszyny – wystarczy, aby firma oferowała DNS Anycast. Za jego pomocą internauta z USA otrzyma odpowiedź z tego państwa, a użytkownik z Polski z naszego kraju lub innego, które położone jest w pobliżu. 

Serwery DNS na hostingu CyberFolks
Serwery DNS na hostingu CyberFolks

DNS powinien być jak najszybszy – może to pozytywnie wpłynąć na ładowanie się strony. Jak możesz sprawdzić, jak wygląda pod tym względem wydajność Twojego hostingu? Wystarczy, że skorzystasz z narzędzia DNS Speed Benchmark. Podaj adres witryny, a następnie wybierz, skąd ma być wykonany test – czy np. tylko z danego kraju, kontynentu czy z różnych państw na świecie?

Oto, jak wygląda ten test w przypadku jednej z firm, która posiada serwery w Polsce. Jak widzisz, różnice są spore – czas odpowiedzi z Australii jest nawet 20 razy dłuższy niż z Europy. 

Test szybkości DNS - mapa
Test szybkości DNS – mapa

Jeśli firma oferowałaby DNS Anycast i miała serwery DNS zlokalizowane w innych częściach świata, to wtedy czas odpowiedzi byłby w wielu przypadkach krótszy. Ale akurat w przypadku testowanego serwisu odbiorcą są Polacy – liczba odwiedzin z krajów, takich jak Australia jest minimalna, zatem nie ma to dla mnie wielkiego znaczenia.

Reasumując – ważne, aby firma hostingowa oferowała DNS Anycast. Oczywiście nie musisz korzystać w tym celu z usług zagranicznego dostawcy hostingu. Jak najbardziej możesz zdecydować się na polską firmę. 

CDN – jak działa i co oznacza?

Jak już wiesz, lokalizacja serwera ma znaczenie i im bliżej serwis będzie się znajdować swoich odbiorców, tym lepiej. Co jednak powinieneś zrobić wówczas, gdy witrynę kierujesz do użytkowników z różnych stron świata? Wtedy rozwiązaniem jest usługa CDN, czyli Content Delivery Network.

Polega ona na tym, że kopie Twojej strony (lub jej elementów) są umieszczone na serwerach na całym świecie, a internauta będzie się łączyć z tym, który znajduje się najbliżej niego. Ma to oczywiście wpływ na to, jak szybko ładuje się witryna. Zatem mając serwis, który adresujesz do mieszkańców różnych części świata, nie musisz korzystać z usług różnych firm – wystarczy, że postawisz na CDN.

Pierwsza generacja CDN powstała już w latach 90. ubiegłego wieku, ale obsługiwała wyłącznie statyczny kod HTML. Obecnie jest to rozwiązanie, które cieszy się ogromną popularnością. Według danych trends.builtwith.com, korzysta z niego blisko 70 proc. z 10 tys. najpopularniejszych witryn internetowych i ponad 40 proc. z miliona najbardziej popularnych.

Statystyki korzystania z usług CDN
Statystyki korzystania z usług CDN

CDN sprawdza się w przypadku wszystkich serwisów, które swoją ofertę kierują do mieszkańców wielu krajów. Po pierwsze: witryna będzie im się szybciej ładować – dane zostaną pobrane z najbliższej lokalizacji dla danego użytkownika. Po drugie: jeśli jeden serwer będzie niedostępny, to wtedy witryna zostanie dostarczona przez inny – użytkownikowi normalnie załaduje się strona. Po trzecie: CDN to dodatkowe zabezpieczenia, dzięki którym witryna jest chroniona. 

Możesz korzystać z darmowych CDN i płatnych. Najpopularniejszym z tych, które są dostępne bez opłat, jest Cloudflare.

Mapa serwerów CDN Cloudflare
Mapa serwerów CDN Cloudflare

Inne CDN dostępne w wersji bez opłat to Incapsula czy Swarmify. Czy warto korzystać z planów płatnych? Na pewno oferują one więcej możliwości, ale uważam, że w przypadku niewielkich serwisów wystarczy darmowe rozwiązanie.

Jak zatem widzisz, najczęściej nie musisz korzystać z hostingu zagranicznego nawet wówczas, gdy stronę kierujesz do użytkowników na całym świecie. Możesz po prostu bazować na usługach, takich jak DNS Anycast czy CDN, dzięki którym strony będą się odbiorcom szybciej ładować. Pamiętaj: to, że firma zarejestrowana jest w Polsce nie oznacza, że w naszym kraju ma swój serwer!