🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

PORADNIKI

24 min. czytania

Jak wypozycjonować stronę w Google samemu w 2024?

SEO / Pozycjonowanie

Fot. Storyset

Samodzielne pozycjonowanie strony WWW (SEO) w Google? Czy jest możliwe w 2024? Jak się do tego zabrać? Poradnik

Spis treści
Strona WWW

Jak wypozycjonować stronę w Google i samodzielnie poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania? Poznaj kompleksowy poradnik, opisujący wszystkie zmiany, które możesz wprowadzić na swojej stronie bez pomocy profesjonalisty.

Pozytywna ocena wyszukiwarki Google może zdecydowanie pomóc Twojemu internetowemu biznesowi. Dzięki niej ma szansę dotrzeć do Ciebie większa liczba odbiorców. To natomiast przełoży się na wyższe przychody i intensywny rozwój, a także wzrost popularności firmy i marki. Przychylność algorytmów jednak niestety nie bierze się znikąd. Każdy właściciel witryny WWW musi sobie na nią w odpowiedni sposób zapracować.

Wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania zapewnia optymalizacja strony zgodna z zasadami SEO. W internecie nie brak ogłoszeń specjalistów od tego zagadnienia, którzy odpłatnie mogą popracować nad Twoim miejscem w sieci. Nie musisz jednak korzystać z ich dość kosztownych usług od razu. Zawsze warto najpierw spróbować samemu pozycjonować stronę WWW. To także może przynieść pozytywne rezultaty. W tym poradniku znajdziesz spis wszystkich kwestii, na które musisz zwrócić uwagę, jeśli chcesz podjąć się tego wyzwania.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Co to jest SEO? Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW jest procesem wielotorowym. Jest on skupiony na kumulowaniu w witrynie ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania. Można powiedzieć, że pod nazwą „SEO” skrywają się wszystkie działania, dzięki którym Twoje miejsce w sieci będzie wyświetlane wyżej w wynikach wyszukiwania. Dotyczy to reakcji na poszukiwanie przez użytkowników określonej frazy lub różnych fraz kluczowych.

Dzięki temu użytkownicy wpisujący w Google odpowiednie słowo kluczowe trafią na Twoją stronę. Może być ono związane ze sprzedawanymi przez Ciebie produktami, oferowanymi usługami czy branżą, w której działasz. W ten sposób docierasz ze swoim komunikatem do odbiorców potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. To natomiast ma szansę przełożyć się na zwiększenie liczby klientów, większe zyski i intensywny rozwój przedsiębiorstwa.

Dlaczego pozycjonowanie strony WWW jest tak ważne?

Dlaczego znalezienie się jak najwyżej listy (w tzw. topce) jest tak istotne? Badania pokazują, że im wyżej jesteś, tym więcej osób przechodzi na Twoją stronę internetową. To natomiast zwiększa ruch i szansę na zdobycie potencjalnych klientów. Ponadto pozycjonowanie wpływa także na poszczególne podstrony serwisu. Dzięki temu masz szansę sprowadzić odbiorców nie tylko na swoją stronę główną, ale też np. poszczególne produkty czy usługi. Taka taktyka sprzyja lepszemu rozwojowi oferty, dostosowanemu do gustu i zainteresowań odbiorców o konkretnym profilu.

Pozycjonowanie stron WWW sprzyja ponadto wizerunkowi firmy czy marki i pozytywnie oddziałuje na jej PR. Jest widoczna w internecie, dzięki czemu staje się lepiej rozpoznawalna. To przekłada się na większe zaufanie użytkowników i zwiększa jej wiarygodność. Algorytmy Google z kolei doceniają przedsiębiorstwa o ugruntowanej pozycji na rynku, cieszące się popularnością.

Jak pozycjonować stronę internetową: lokalnie czy globalnie?

Możesz pozycjonować stronę samemu na dwa sposoby:

  • lokalny,
  • globalny.

Pierwsze rozwiązanie jest dobre w przypadku firm działających tylko na określonym terenie. Zwykle dotyczy to przedsiębiorstw działających stacjonarnie. Mają one ograniczony zasięg i grupę klientów skupionych na jednym, określonym terenie. Może być tu mowa o osiedlu, dzielnicy, mieście czy województwie. Czasem pozycjonowaniem lokalnym nazywane jest nawet nastawienie na obszar Polski (np. w przeciwieństwie do pozycjonowania międzynarodowego).

Druga opcja wybierana jest zwykle przez firmy, których nie ogranicza położenie geograficzne. Zazwyczaj są to przedsiębiorstwa działające zdalnie. Mogą świadczyć swoje usługi przez internet lub oferować wysyłkę swoich produktów, niezależnie od miejsca zamieszkania klienta. Dzięki temu fakt, że ich odbiorca znajduje się w innym kraju czy nawet na innym kontynencie, nie ma żadnego znaczenia. Wymaga to natomiast dostosowania wersji językowej platformy do użytkowników, np. stosując tłumaczenia (WPML: Jak przetłumaczyć WordPressa? Obsługa wielu języków).

Sam musisz ocenić, którą strategią będziesz kierować się przy pozycjonowaniu strony internetowej. Od tego zależy np. ustalenie słów kluczowych czy profilu linkowania zewnętrznego. Konsekwencją będzie natomiast to, do jakich odbiorców uda Ci się dotrzeć. Prowadząc biznes stacjonarny, raczej nie ma sensu przyciąganie odbiorców z drugiej części świata. Mierząc w anglojęzycznego odbiorcę z kolei lepiej unikać ograniczania się do polskiej wersji językowej witryny.

Jeśli chcesz pozycjonować stronę samemu, przygotuj się na dość szeroko zakrojone działania. Dotyczy to zarówno sektora lokalnego, jak i globalnego. Dla Twojej wygody ogół zadań do wykonania podzieliliśmy w naszym poradniku na cztery główne kroki. Po dokonaniu wyboru dotyczącego zasięgu pozycjonowania, musisz kolejno:

  • dokonać szczegółowej analizy swojej konkurencji w wynikach Google,
  • przeprowadzić samodzielny audyt SEO strony WWW,
  • wykonać optymalizację strony internetowej on-site,
  • wykonać optymalizację strony internetowej off-site.

Poniżej opisaliśmy każdy z tych segmentów. Dodatkowo na końcu znajdziesz również instrukcje dotyczące monitorowania swojej pozycji w Google na wybrane słowa kluczowe. Stworzyliśmy też listę przydatnych narzędzi, dzięki którym samodzielne i skuteczne pozycjonowanie stron internetowych będzie dla Ciebie łatwiejsze.

Krok pierwszy: uważna analiza konkurencji w wyszukiwarce Google

Podstawą wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google jest poznanie swojej konkurencji. Musisz wiedzieć bowiem, że rynek internetowy różni się od tego tradycyjnego. W sieci nie jest ważne, który sklep jest fizycznie najbliżej Ciebie. Konkurencja jest bowiem ogromna i ma znacznie mniej ograniczeń. Musisz zatem jak najszybciej zorientować się, kto dokładnie stanowi dla Ciebie największe „zagrożenie”. W przeciwnym wypadku możesz przeżyć znaczne rozczarowanie.

Chcesz przyciągnąć do siebie internautów wpisujących w wyszukiwarce określone słowa kluczowe? Najpierw zatem zorientuj się, jakie witryny musisz wyprzedzić. Nie jest bowiem powiedziane, że są one bezpośrednio związane z Twoją branżą. Mogą to być serwisy o różnych profilach działalności, nie zawsze bezpośrednio „zabierające” Ci klientów.

Przygotowując się do działań SEO, określ słowa kluczowe, na których Ci zależy. Następnie zobacz, jakie strony wyświetlają się najwyżej po ich wpisaniu. Potem przystąp do ich analizy. Zorientuj się:

  • czym się zajmują,
  • jakich mają klientów,
  • jaka jest ich kondycja i rozpoznawalność,
  • jaki mają profil działalności,
  • jakie widoczne działania SEO podejmują.

Na podstawie tych informacji postaraj się wyszukać niedociągnięcia swoich konkurentów. Być może nie zwrócili uwagi na coś istotnego dla widoczności strony? Jeśli tak, to istnieje duża szansa na to, że uda Ci się to wykorzystać na swoją korzyść. Zwróć też uwagę na strukturę strony, nagłówki czy wykorzystywane słowa kluczowe. Podpatrzysz u nich sprawdzone rozwiązania, które mogą okazać się skuteczne także u Ciebie.

Krok drugi: samodzielny audyt SEO Twojej strony internetowej

Jeśli dopiero przygotowujesz się do otwarcia swojego pierwszego miejsca w sieci, to nie masz na czym przeprowadzić audytu. To zatem punkt głównie dla osób, które już stworzyły stronę internetową samemu lub korzystając z pomocy specjalistów, a teraz chcą ją zoptymalizować. Jak bowiem przecież wiadomo, samo wdrożenie witryny nie sprawia (niestety), że od razu algorytm Google zaczyna ją uwielbiać. Co więcej, czasem nawet – zdawałoby się – dopracowane serwisy nadal nie trafiają na wysokie miejsca. Dlaczego tak się dzieje?

Najczęściej odpowiada za to błędne dostosowanie strony do wymagań algorytmów. Wytyczne są regularnie aktualizowane i składa się na nie wiele rozmaitych kwestii. Nie wystarczą same słowa kluczowe czy troska o responsywność, by witryna była atrakcyjna z punktu widzenia SEO. Przeanalizuj więc różne kwestie, które opisaliśmy poniżej. Na tej podstawie powinieneś wyróżnić obszary na swojej stronie głównej i poszczególnych podstronach, wymagające poprawy.

Indeksowanie strony

Adresy URL, które nie zostały zaindeksowane, nie będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google. Sprawdź więc, czy na pewno każdą konkretną podstronę zweryfikowały roboty Google. Ich zadaniem jest analiza witryny pod wieloma różnymi względami. Biorą pod uwagę m.in.:

  • metadane,
  • kod źródłowy,
  • słowa kluczowe,
  • atrybuty alt,
  • i wiele innych.

W oparciu o nie tworzą ranking wyników wyszukiwania na konkretne zapytania. Jak najłatwiej sprawdzić, czy Twoja strona została zaindeksowana? Wpisz po prostu w Google „site:Twoja-nazwa-domeny.pl”. W odpowiedzi na ekranie powinny pojawić się wszystkie poprawnie zaindeksowane adresy.

Responsywność

Przy pozycjonowaniu strony internetowej niezwykle ważna jest troska o jej wersję mobilną. Google kładzie duży nacisk na responsywność przy ocenie miejsc w sieci. Upewnij się więc, czy obecna wersja Twojego miejsca online jest dostosowana do odbioru na smartfonach i tabletach. Wiele osób to zaniedbuje, polegając wyłącznie na automatycznym dostosowywaniu zawartości do wielkości ekranu użytkownika. W praktyce jednak to rozwiązanie pozostawia wiele do życzenia.

Aktualnie rozwiązania mobilne zaczynają dominować nad tymi stacjonarnymi w internecie. Przystosowanie strony do smartfonów wpływa więc nie tylko na algorytmy. Ułatwia ponadto życie użytkowników, gwarantując im wygodny dostęp do wszystkich funkcji. Jeśli aspekt ten był do tej pory ignorowany, Twój adres strony mógł na tym wiele tracić.

Szybkość ładowania

Jak przyspieszyć stronę internetową? Optymalizacja szybkości strony to kwestia kluczowa przy ocenie Google. Jeśli Twoje miejsce w sieci działało zbyt wolno i odnotowywało liczne opóźnienia, to nic dziwnego, że nie było go w TOP3 wyników wyszukiwania. Pod uwagę brane jest bowiem wiele parametrów badających, czy dany serwis jest wystarczająco szybki. Ma to na celu poprawienie komfortu użytkowników, którzy go odwiedzają.

W internecie jest wiele narzędzi umożliwiających sprawdzenie prędkości działania strony. Warto porównać te wyniki z przeciętnymi wskazaniami dotyczącymi stron internetowych. Co więcej, dotyczyć to powinno zarówno tradycyjnej wersji serwisu, jak i tej mobilnej. Po przetestowaniu różnych parametrów zapisz ich wyniki i dąż do ich poprawienia poprzez optymalizację.

Do mierzenia szybkości strony wykorzystać możesz Google Search Console. To darmowe narzędzie, które wskaże Ci wyniki m.in. Core Web Vitals. To trzy metryki, wchodzące w skład wprowadzonego przez Google „page experience”. Jest to pojęcie używane do oceny witryn pod względem jakości ich interakcji.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to jeden z elementów chroniących Twoją stronę internetową. Stanowi poświadczenie wiarygodności domeny i/lub jej właściciela. Potwierdza ponadto, że transmisja danych między użytkownikami serwisu a serwerem jest szyfrowana. Jego znakiem jest charakterystyczna, zamknięta kłódka, widoczna przy pasku adresu URL w przeglądarce.

Opisywany certyfikat również ma wpływ na optymalizację SEO. Google dba bowiem o bezpieczeństwo internautów, promując witryny odpowiednio chronione. Co więcej, brak zamkniętej kłódki z reguły wywołuje nieufność u użytkowników. Zaniedbanie tego aspektu samo więc może sprowadzić na Ciebie problemy. Przygotowując się do optymalizacji, warto dowiedzieć się, jakie jeszcze zabezpieczenia mogą zostać wprowadzone na Twojej stronie (Jak zabezpieczyć WordPressa? Instrukcja).

Wartość domeny

Zarówno pozycjonowanie sklepów internetowych, jak i witryn, wymaga przyjrzenia się domenie internetowej. Jest to nazwa, odnosząca się do indywidualnego adresu IP, związanego z Twoim miejscem w sieci.

Nazwa domeny nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania Google. Oznacza to, że „twojanazwa.pl” i „innanazwa.pl” będą startowały z tej samej pozycji i żadna z nich nie dostanie „taryfy ulgowej” od algorytmów. Ważne jest natomiast coś innego: wiek i historia danej nazwy.

Przed zakupem domeny koniecznie sprawdź, czy kiedyś funkcjonował pod nią jakiś serwis. Jeśli tak, to zwróć uwagę na:

  • jego tematykę,
  • profil linków,
  • charakterystykę,
  • ewentualne ograniczenia i kary nałożone przez Google.

Jeśli przeszłość danej domeny nie jest zbyt pozytywna, mogą wystąpić trudności z jej pozycjonowaniem. To szczególnie istotne w przypadku odkupowania nazw używanych. Nawet ich potencjał marketingowy może Ci nie pomóc, jeśli dawniej algorytmy miały już z nimi problemy.

Profil linków

Warto sprawdzić, jakie linki wychodzą lub prowadzą na Twoją stronę internetową. Dotyczy to przede wszystkim linkowań zewnętrznych. Upewnij się, że z serwisu nie wychodzą linki prowadzące do podejrzanych witryn. Może zdarzyć się też, że to do Ciebie odnosi się wiele linków umieszczonych w mało wiarygodnych serwisach w sieci.

Niekorzystny profil linków zewnętrznych sprawia, że ocena algorytmów Google jest niezbyt pozytywna. Konsekwencją tego jest trudniejsze pozycjonowanie strony WWW. Nagłe pojawienie się znacznej ilości linków (np. na skutek ataku), może nawet znacznie obniżyć pozycję Twojej strony w wyszukiwarce Google.

Nagłówki

Pozycjonowanie stron internetowych skupia się m.in. na nagłówkach. Szczególną rolę odgrywają te oznaczone jako H1 (główny tytuł strony) i H2 (podtytuł). Warto natomiast zadbać także o pozostałe H3-H6. To dzięki nim struktura strony pozostaje czytelna dla odbiorców. Pozwalają na prawidłowe zaplanowanie użycia słów kluczowych i właściwe rozmieszczenie contentu.

Koniecznie sprawdź, czy na swojej stronie masz ustawione te elementy. Aby to zrobić, otwórz witrynę w przeglądarce i wybierz opcję „Widok”, a następnie „Źródło”. Nazwy te mogą różnić się w zależności od narzędzia, którego na co dzień używasz. Najważniejsze natomiast, by na ekranie pokazał się kod strony. Teraz otwórz pasek wyszukiwania (zrobisz to za pomocą skrótu ctrl+F lub cmd+F) i wpisuj nazwy nagłówków po kolei.

Jeśli Twoja strona nie ma żadnego nagłówka, konieczne będzie ich wprowadzenie. Dotyczy to zarówno strony głównej, jak i wszystkich podstron. Niezbędne jest ponadto umieszczenie słów kluczowych do każdej sekcji „H”, na które ma być pozycjonowane dane miejsce w sieci.

Krok trzeci: samodzielne pozycjonowanie strony internetowej – optymalizacja on-site

Czas przejść do kroku trzeciego, realnie zmieniającego wygląd, strukturę i wiele innych elementów Twojej strony WWW. Poniżej wypisaliśmy wszystkie najważniejsze aspekty pozycjonowania, które są istotne dla wyszukiwarki Google. Skupiliśmy się na zagadnieniach, których wdrożenie nie wymaga zbyt rozległej wiedzy technicznej. Dzięki temu możesz samodzielnie pozycjonować stronę, np. w wolnym czasie.

Słowa kluczowe – wyszukiwanie i planowanie

Kwestią kluczową w SEO są frazy kluczowe, odpowiednie dla Twojej witryny. Są to słowa, które wpisane przez użytkownika w wyszukiwarce Google, mają doprowadzić do pojawienia się Twojej witryny. Jak zapewne wiesz, muszą być one związane z tematyką poruszaną w serwisie. Mogą to być np.:

  • nazwy produktów, które sprzedajesz,
  • oferowane przez Ciebie usługi,
  • zagadnienia, których dotyczy Twoja działalność,
  • tematyka, branża czy sektor gospodarczy, które reprezentujesz,
  • i wszelkie inne słowa, których mogą użyć internauci poszukujący tego, co właśnie Ty masz im do zaoferowania.

Twoim celem jest znalezienie i określenie takich słów kluczowych, które są często poszukiwane. Dzięki temu więcej osób odwiedzi Twoją witrynę. Musisz przy tym natomiast wziąć też pod uwagę inne kwestie, takie jak np. konkurencja na daną frazę czy jej sezonowość. Czasem bowiem lepiej jest zaplanować pozycjonowanie stron internetowych na mniej popularne słowo, ale zdobyć w nim pierwsze miejsce, niż walczyć w najpopularniejszej kategorii i widnieć w niej na pozycji 5.-10.

Jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, pasujące na poszczególne podstrony serwisu? Oczywiście nikt nie każe Ci tu zgadywać. Wykorzystaj do tego przydatne narzędzia online, często dostępne zupełnie za darmo. Przykładem może być Keyword Planner od Google. Po wpisaniu frazy Planer Słów Kluczowych wyświetli Ci:

  • średnią miesięczną liczbę wyszukiwań,
  • konkurencję,
  • przedział stawek za górę strony (parametr istotny w przypadku korzystania z reklam).

Jego zaletą jest fakt, że sugeruje ponadto wiele innych słów kluczowych, podobnych do tego zaproponowanego przez Ciebie. Dzięki temu zyskujesz większą swobodę wyboru i szereg nowych możliwości.

Struktura strony

Struktura jest bardzo istotna przy pozycjonowaniu strony. To właśnie dzięki niej użytkownik może się na niej łatwo odnaleźć i wie, gdzie szukać pożądanych treści. W ten sposób sprawiasz, że Twoje miejsce w sieci jest uporządkowane i ma logiczny układ – zarówno dla internauty, jak i algorytmów Googla. Aspekt ten powinien zakładać stworzenie:

  • strony głównej,
  • kilku kategorii,
  • odpowiednich podkategorii,
  • wprowadzenia podziałów w obrębie podkategorii,
  • ewentualnego, dalszego podziału, na mniejsze i bardziej skonkretyzowane grupy.

Czytelne struktury są szczególnie łatwo dostrzegalne w przypadku sklepów internetowych. Mogą one prowadzić internautę przez kolejne podstrony i kategorie, aż do wyboru produktu dostosowanego do jego oczekiwań. Taką samą strategię wykorzystać mogą natomiast również inne serwisy, logicznie porządkujące treści oferowane odbiorcom.

Co istotne, ważna jest nie tylko struktura witryny, ale też poszczególnych podstron. W tym pomóc Ci mogą szczególnie wcześniej wspominane nagłówki. Dzięki nim np. teksty artykułów są uporządkowane, a każdy akapit ma związek z „kategorią” nad nim. W ten sposób czytelnik może szybciej znaleźć treści, które go interesują. Jeśli będzie chciał, skutecznie rozszerzy też obszar poszukiwań na tematy poboczne.

Metadane

Chcąc podbić wyniki wyszukiwania w swojej branży, musisz zadbać o metadane. Są to informacje pojawiające się w wynikach wyszukiwania wraz z linkiem do Twojej witryny. Odgrywają istotną rolę w indeksie Google, bo dzięki nim potencjalni klienci wiedzą, co znajdą na danej stronie. Może to zachęcić ich do kliknięcia w link. Właśnie dlatego trzeba je odpowiednio przygotować. Składają się na nie dwa główne elementy:

  • meta tytuł strony (ang. title tag lub meta title) – wyświetlający się na niebiesko główny tytuł witryny;
  • meta opis strony (ang. meta description) – zwięzły opis, widoczny pod tytułem strony.

Pamiętaj, że zarówno w meta tytule, jak i meta opisie, istotny jest dobór słów kluczowych. Powinny one odpowiadać tym, na które pozycjonujesz daną stronę WWW. Jednocześnie muszą pasować do intencji użytkowników, by skutecznie generować ruch. Dzięki temu przyciągniesz do siebie potencjalnego klienta, jednocześnie zyskując przychylność wyszukiwarki.

Aby tak się stało, zadbaj o prawidłową długość obu elementów. Jest ona określana w pikselach, a nie liczbach znaków, które zostały przez Ciebie wykorzystane. Aby tekst nie był zbyt długi, możesz go sprawdzić w darmowym narzędziu, takim jak np. Google SERP Snippet Optimization Tool od Highervisibility. Znajdziesz go na oficjalnej stronie internetowej tej firmy: https://www.highervisibility.com/seo/tools/serp-snippet-optimizer/. Wystarczy, że w puste pola wpiszesz lub wkleisz propozycje stworzonych danych meta. System sam oceni, czy mają one odpowiednią długość. W poniższym przykładzie stworzyliśmy zbyt długi opis meta, co zaznaczono na czerwono.

Kwestia zawartości na Twojej stronie WWW

Samodzielnie pozycjonując stronę internetową, zadbaj o przygotowanie jej odpowiedniej zawartości. Skupimy się tu głównie na treściach pisanych, ale poruszymy też kwestię zoptymalizowanych grafik. Oba te aspekty są bowiem bardzo ważne z perspektywy obecności Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Jakość tekstów i słowa kluczowe

Google od dłuższego czasu w poradach dla Twórców witryn podkreśla znaczenie wysokojakościowego contentu. Promowane są te serwisy, które najlepiej odpowiadają na potrzeby potencjalnych klientów. Twórz więc zawartość z myślą o tym, czego spodziewają się po niej odbiorcy. Im lepiej trafisz w ich gusta, tym lepiej dla Ciebie. Zyskasz bowiem szansę na to, by wyprzedzić strony konkurencji.

Co zrobić, aby tak się stało? Obecnie algorytmy Google promują wyczerpujące i szczegółowe komunikaty, w pełni odpowiadające na zapytania internautów. Dodatkowo powinny być przygotowane w czytelny sposób, przystępny dla odbiorcy. Doceniane są zatem:

  • dość krótkie zdania,
  • pisanie przystępnym językiem,
  • kompleksowo opisujące dane zagadnienie lub temat,
  • tworzone w oparciu o wiarygodne i rzetelne źródła.

Nie bez znaczenia pozostają również frazy kluczowe. Na szczęście jednak skończyły się czasy, gdy słów kluczowych nie można było odmieniać i musiały pozostawać w niezmienionej formie. Obecnie Google stawia na autentyczność. Frazy powinny być więc naturalnie wplecione w teksty w taki sposób, aby nie przeszkadzać czytelnikowi. Warto zadbać ponadto o ich odpowiednie natężenie i obecność w śródtytułach.

Struktura i budowa tekstów

Tworzenie tekstów internetowych pomocnych przy pozycjonowaniu stron to nie tylko troska o słowa kluczowe. Google na pierwszym miejscu stawia obecnie wygodę i komfort użytkownika. Warto więc zaplanować strukturę treści sprzyjających odbiorcom. Pamiętaj, że przeglądanie materiałów w internecie różni się od czytania gazety czy książki. Twój odbiorca jest znacznie mniej skupiony i w każdej chwili może przejść na inną witrynę. Musisz więc zadbać o to, by go zaciekawić, ale nie zmęczyć.

Podstawową formą w tym przypadku jest unikanie ścian tekstu i wielkich akapitów. Wskazane są partie tekstów, osiągające maksymalnie kilka linijek. Powinny utrzymywać „rytm” i dostarczać odbiorcy konkretną wiedzę. Ważne jest tu skupienie się na zaplanowaniu odpowiedniej struktury artykułu, o czym wspominaliśmy już wcześniej. W ten sposób internauta spędzi na czytaniu Twojej strony WWW więcej czasu. To natomiast przełoży się na większą przychylność algorytmów.

Uwaga na kanibalizację!

Google docenia unikatowy content, wyróżniający Twoją witrynę. Zdarza się jednak, że w ramach jednego serwisu poruszasz wiele zbliżonych do siebie tematów. Czasem zakładek, podstron czy produktów w sklepie może być tak wiele, że trudno nad tym zapanować. W takich sytuacjach przyda Ci się stworzenie szczegółowego content marketingu dla witryny. W ten sposób unikniesz tzw. kanibalizacji.

Jest to sytuacja, w której więcej niż jedna podstrona pozycjonowana jest na takie same słowa kluczowe. Konsekwencją takiej sytuacji jest fakt, że dany adres URL zdobywa pozycję w wynikach wyszukiwania kosztem innego adresu, także należącego do Ciebie. Zmniejszasz tak swoją widzialność, otrzymując słabszą „ocenę” od algorytmów.

Optymalizacja grafik na stronę internetową

Dbając o pozycjonowanie strony, nie zapomnij o prawidłowym przygotowaniu grafik. Powinny mieć odpowiednią wielkość, nazwy i format, by sprzyjać pozycji Twojej strony w wyszukiwarce Google. Przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy poradnik, który pozwoli Ci samodzielnie zadbać o tę kwestię: Optymalizacja zdjęć: TOP 7 wtyczek do WordPress i nie tylko.

Optymalizacja UX witryny

User Experience (UX) to ogół działań mających na celu zapewnienie internaucie pozytywnych wrażeń z korzystania z Twojej strony. To kolejny aspekt, do którego Google przywiązuje ogromną wagę. Dotyczy on natomiast wielu rozmaitych aspektów tworzenia witryny. Liczy się bowiem m.in. jej:

  • funkcjonalność,
  • responsywność,
  • czytelność,
  • intuicyjna obsługa,
  • logiczny układ.

Samodzielne zadbanie o UX bywa wyzwaniem. Wymaga to od Ciebie pewnej wiedzy z zakresu zachowań użytkowników. Nawet bez obszernej znajomości tematu możesz natomiast zadbać o takie kwestie, jak np.:

  • hierarchię poszczególnych elementów,
  • intuicyjny układ strony,
  • estetyczny i czytelny wygląd,
  • szybkie działanie,
  • czytelną nawigację.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to „łączenie” ze sobą poszczególnych podstron w obrębie jednej domeny. Dzięki temu robotom Google łatwiej jest zrozumieć strukturę serwisu. Tworzą się „ścieżki”, ułatwiające realizację tego procesu. Sprzyja to skuteczniejszemu pozycjonowaniu strony WWW.

Linkowane między sobą podstrony powinny dotyczyć zbliżonej tematyki. Dzięki temu tworzy się „tematyczna sieć”. Google postrzega ją jako miejsce kompleksowo wyjaśniające dane zagadnienie użytkownikowi. Im więcej linków prowadzi do danego miejsca, tym jest ono też postrzegane jako istotniejsze. To szczególnie istotne w przypadku indeksowania serwisu. Umożliwia ponadto stworzenie „sektorów tematycznych” – rozbudowanych, szczegółowych i potencjalnie atrakcyjnych dla internautów.

Dostosowanie witryny do profilu odbiorcy

Aspektem, który często jest pomijany przez twórców stron internetowych, jest dostosowanie serwisu do konkretnego profilu odbiorcy. Jak wspominaliśmy, Google promuje serwisy doskonale „rozumiejące” swoich odbiorców. Warto więc poświęcić chwilę na stworzenie profilu potencjalnego klienta odwiedzającego Twoje miejsce w sieci. Szczególnie skup się na jego najważniejszych cechach, takich jak:

  • płeć,
  • wiek,
  • wykształcenie,
  • miejsce zamieszkania,
  • styl życia i zainteresowania,
  • sytuacja finansowa i decyzje zakupowe (szczególnie w przypadku sklepów internetowych),
  • najczęstsze problemy.

Spróbuj postawić się na jego miejscu. Zrozum jego intencje, oczekiwania i upodobania. Następnie spróbuj przygotować swój serwis tak, by odpowiadał tym wytycznym. Jeśli Ci się to uda, to internauci chętniej będą Cię odwiedzać i wzrośnie sprzedaż. Strona zyska wiarygodność i sympatię odbiorców, a to przełoży się na jej widoczność w sieci.

Dodatkową kwestią jest poznanie urządzenia, przy użyciu którego użytkownik odwiedza Twoją stronę. W ten sposób dostosujesz swoją witrynę zarówno pod względem responsywności, jak i prędkości działania. Łatwiej też będzie Ci wymyślać wygodne rozwiązania, które zadowolą odbiorców.

Dane strukturalne

Zastosowanie danych strukturalnych jest dość trudne do samodzielnego wykonania. Jest to zatem raczej porada dla osób dysponujących pewnym doświadczeniem z zakresu programowania. Jeśli natomiast takie posiadasz, to zdecydowanie warto zainteresować się tym tematem. Mowa tu bowiem o umieszczeniu w witrynie informacji pomagającym robotom w rozumieniu treści. Dzięki nim w wynikach wyszukiwania możliwe jest wyświetlanie większej liczby informacji, np.:

  • ceny towaru,
  • jego dostępności,
  • oceny innych użytkowników,
  • sekcji z pytaniami i odpowiedziami.

To sprawia, że Twoja strona jest atrakcyjniejsza i bardziej „otwarta” na użytkownika. Może przełożyć się to na wzrost ruchu i rozpoznawalność marki.

Krok czwarty: samodzielne pozycjonowanie strony internetowej – optymalizacja off-site

Pozycjonowanie strony internetowej to nie tylko działania w obrębie danej witryny. Samodzielnie możesz podjąć bowiem też kilka inicjatyw „zewnętrznych”, czyli tzw. off-site. Są to czynności działające na korzyść Twojego miejsca w wynikach wyszukiwania. Nie są one jednak realizowane na samej stronie, choć pozostają bezpośrednio z nią związane.

Linkowanie zewnętrzne

Najważniejszą kwestią off-site przy pozycjonowaniu stron internetowych jest linkowanie zewnętrzne. Odesłania do Twojej witryny, pochodzące z innych miejsc w sieci, mają ogromne znaczenie z perspektywy algorytmów Google. Dzięki nim Twój serwis może zyskać na wiarygodności i zająć wyższą pozycję w wyszukiwarce. Z drugiej strony jednak odesłania z niewłaściwych miejsc mogą nie przynieść żadnego efektu lub nawet zadziałać na Twoją szkodę. Właśnie dlatego świadome pozyskiwanie linków jest tak istotne.

Nawet pozycjonując stronę internetową samodzielnie, możesz zapewnić sobie dobre linkowanie zewnętrzne. Fakt, że może być to płatne lub dość czasochłonne, ale efekty powinny Cię zadowolić. Najważniejsze natomiast, to pozyskać odesłanie z wiarygodnego i rzetelnego serwisu. Dobrze, by był on powiązany tematycznie z branżą czy tematyką, w której działasz. Im wyższy autorytet ma witryna, z której pozyskasz link, tym lepiej dla Ciebie. Wskazane ponadto, aby był „dofollow” (czyli nie miał atrybutu „nofollow”).

Skąd zdobyć tak wartościowe linkowania zewnętrzne? Jest na to kilka sposobów. Pracując samodzielnie przy pozycjonowaniu stron WWW, możesz skorzystać np. z:

  • wpisów gościnnych i specjalistycznych, odsyłających do Twojej witryny,
  • płatnych artykułów sponsorowanych, samodzielnie znajdując serwisy, który się na nie zgodzi,
  • płatnych artykułów sponsorowanych, oferowanych przez pośredników (np. WhitePress, Linkhouse),
  • samodzielnego stworzenia strony zapleczowej (wariant czasochłonny i wymagający).

Wiek i historia domeny

Wcześniej wspominaliśmy już, że przy pozycjonowaniu stron internetowych istotna jest wartościowa domena. Jeśli dopiero planujesz stworzyć swoje własne miejsce w sieci, to pamiętaj, by wybrać odpowiednią nazwę. Zawsze przed zakupem sprawdź jej przeszłość i wiek. Upewnij się też, że wcześniej nie było pod nią nieodpowiednich treści. To niezwykle istotne działanie off-site, które może Ci skutecznie utrudnić walkę o wysoką pozycję w Google.

Zwiększanie świadomości marki

Działanie off-site, które wpływa na pozycjonowanie strony, ale nie bezpośrednio. Wynika to z faktu, że Google chętniej promuje witryny znane, lubiane, popularne i wiarygodne. Zdobycie takiej pozycji jednak nie jest łatwe, szczególnie w sytuacji, gdy dopiero wchodzisz na rynek. Warto natomiast od samego początku angażować się w zwiększanie świadomości marki.

Mowa tu o wszelkich działaniach zmierzające do tego, by Twoja firma była powszechnie znana i rozpoznawana. Mogą stać za tym najróżniejsze reklamy, akcje marketingowe i aktywność w internecie. Wszystkie one powinny oczywiście być skupione przede wszystkim na docieraniu do odbiorców, na których uwadze najbardziej Ci zależy.

W XXI wieku łatwo (przynajmniej na początku) poradzić sobie z tą kwestią samodzielnie. Wykorzystaj do tego media społecznościowe i możliwe do zorganizowania tam kampanie. Zainicjujesz je samemu, stosunkowo niewielkim kosztem. W ten sposób użytkownicy dowiedzą się o Twojej marce, a przy odrobinie szczęścia, przypadnie im ona do gustu. Być może uda Ci się nawet zapaść im w pamięci, co przełoży się na wejścia organiczne. To z kolei sprawi, że możesz zyskać „w oczach” algorytmów Google.

O ten aspekt dbaj jednak nie tylko na początku swojej internetowej kariery. Nawet jeśli już działasz w sieci od dłuższego czasu, nie pozwól o sobie zapomnieć. Regularnie promuj swoją firmę, próbując dotrzeć do nowych odbiorców. Tak utrzymasz opinię dynamicznej marki, która nie spoczywa na laurach.

Jak monitorować pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Pozycjonowanie strony internetowej nie istnieje bez ciągłego monitorowania swojego miejsca w wyszukiwarce. Musisz bowiem pamiętać, że nie tylko Ty działasz w obszarze SEO. Twoi rywale również ciągle pracują (a przynajmniej powinni) nad tym zagadnieniem. Chwila nieuwagi może więc sprawić, że zostaniesz z tyłu i cała praca pójdzie na marce. Co ważne, wytyczne Google też są regularnie aktualizowane i ulegają zmianom. Musisz więc trzymać rękę na pulsie i dostosowywać swoje miejsce w sieci do tych metamorfoz.

Podstawowym narzędziem, wykorzystywanym powszechnie w sektorze SEO, jest Google Search Console. To bezpłatne i rozbudowane rozwiązanie pochodzące od Google, bazujące na analizie danych. Z jego pomocą zbierzesz szereg istotnych informacji dotyczących Twojego miejsca w sieci. Szybko znajdziesz z jego pomocą każdy błąd techniczny, niedziałającą podstronę czy nieprawidłowe przekierowanie. Ponadto pozwoli Ci m.in. na:

  • obserwowanie liczby kliknięć w wybranym czasie,
  • indeksację poszczególnych adresów URL,
  • przesłanie site mapy witryny,
  • sprawdzenie profilów linków wewnętrznych i zewnętrznych,
  • i wielu innych.

Drugim, darmowym, a przy tym wyjątkowo skutecznym narzędziem do monitorowania widoczności strony, jest Google Analytics. Korzystanie z niego nie jest skomplikowane. Wystarczy tylko, że dodasz do swojej witryny specjalny kod JavaScript, odpowiedzialny za zbieranie danych. Dzięki temu zyskasz dostęp do bardzo wielu informacji dotyczących Twojego miejsca w sieci, m.in.:

  • liczby użytkowników w danych okresach czy czasie rzeczywistym,
  • szeregu danych o użytkownikach,
  • przekierowaniach,
  • współczynniki odrzuceń,
  • sesjach,
  • czasie trwania wyświetleń i sesji,
  • kanałach i źródłach ruchu,
  • odesłaniach,
  • i wielu innych.

Narzędzia przydatne przy samodzielnym pozycjonowaniu stron internetowych

Jak najłatwiej sprawdzić stan swojej witryny? Do tego możesz użyć wspominanego już przez nas wcześniej Google Search Console. Ponadto wygodnym i łatwym w użyciu narzędziem jest też PageSpeed Insights. Wystarczy, że wpiszesz do niego nazwę swojej witryny, a system sam przeanalizuje, czy jej prędkość jest wystarczająca. Wskaże Ci też obszary, nad którymi warto popracować.

Na tym jednak nie koniec. Przydatnych narzędzi, które możesz obsługiwać samodzielnie, jest znacznie więcej. Część z nich jest płatna, warto natomiast zastanowić się nad wykupieniem w nich choćby podstawowych pakietów. Skutecznie mogą one bowiem pomóc w zajęciu wyższej pozycji w wyszukiwarce. Mowa tu o takich rozwiązaniach, jak np.:

  • Google Trends – darmowe rozwiązanie od Google. Pozwala na śledzenie trendów wśród słów kluczowych w czasie. Dzięki niemu szybko zauważysz, gdy jakaś fraza zacznie być popularna i będziesz mieć szansę odpowiednio na to zareagować. Narzędzie działa online z poziomu przeglądarki internetowej;
  • Ahrefs – rozbudowane i wielozadaniowe narzędzie płatne. Z jego pomocą pozyskasz wszystkie informacje o swojej witrynie, istotne z punktu widzenia SEO. Mowa tu m.in. o:
    • odsyłających domenach,
    • linkach zwrotnych,
    • organicznych słowach kluczowych,
    • ruchu użytkowników,
    • i wielu innych.
  • Senuto – płatne, polskie rozwiązanie. Wykorzystywane jest przede wszystkim do analizy słów kluczowych i obserwacji widoczności witryny. Pokazuje pozycje TOP w wyszukiwarce i ułatwia wykonywanie analizy konkurencji. Bardzo przydatne w przypadku tworzenia nowej witryny lub planowania rozbudowy już istniejącej strony;
  • Screaming Frog – kolejne płatne oprogramowanie, przydatne zarówno do optymalizacji on-site, jak i off-site. Pozwala na analizę zawartości i struktury witryny, jak również generowania map. Jest szczególnie przydatne w trakcie wykonywania audytu SEO już istniejącego serwisu;
  • SurferSEO – płatne narzędzie do tworzenia tekstów zoptymalizowanych pod SEO. Na podstawie analizy konkurencji i wprowadzonej przez Ciebie frazy tworzy wytyczne ułatwiające zapełnianie witryn treścią sprzyjającą algorytmom,
  • Semstorm – polskie narzędzie płatne, bardzo podobne w działaniu do wspomnianego już Senuto. Pozwala sprawdzać pozycję witryny na różne frazy kluczowe. Umożliwia uzupełnienie danych i świetnie współpracuje z pozostałymi programami. To sposób na uzyskanie jeszcze dokładniejszych danych,
  • CrUX Dashboard – rozwiązanie pozwalające na wygenerowanie kompleksowego raportu w Google Data Studio. Dowiesz się z niego, jak szybko działa Twoja strona i nad jakimi jej aspektami musisz jeszcze popracować. Jego zaletą jest to, że bierze pod uwagę zarówno wyniki w warunkach laboratoryjnych, jak i efekty korzystania z serwisu na urządzeniach realnych użytkowników.