🍪 Można ciasteczko?

Ta strona chce wykorzystywać pliki cookie do analizowania ruchu oraz mierzenia skuteczności i personalizacji reklam zgodnie z polityką prywatności. Zgadzasz się?

RECENZJE

32 min. czytania

Recenzja Surfer SEO (2024): Test i opinie

Mateusz Mazurek

Mateusz Mazurek

Przedsiębiorca internetowy.
Wydawca i autor blogów. Od ponad 16 lat wymagający klient dziesiątek różnych firm hostingowych.

Test i szczera recenzja Surfer SEO (2024). Opinie o narzędziu pomagającemu zdobyć ruch z wyszukiwarek. Funkcje, Wady i Zalety. Sprawdź!

Spis treści

SurferSEO – wspieranie strategii SEO i content marketingu

surferseo.com

Surfer SEO

Czym jest Surfer SEO i jak działa? Sprawdziłem, w jaki sposób to narzędzie może poprawić pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Czekają w nim na Ciebie konkretne wskazówki contentowe, wspierające SEO.

SurferSEO to jedno z najbardziej cenionych narzędzi contentowych, dostępnych na rynku. Udostępnia szereg narzędzi do optymalizacji treści pod kątem SEO. Dzięki temu Twoja strona internetowa, portal czy serwis e-commerce może pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Wspominałem już o nim przy okazji recenzji Linkhouse. Jest tam wykorzystywany do tworzenia treści przez copywriterów. Teraz przyjrzę mu się dokładniej.

W tej recenzji szczegółowo przeanalizowałem, w jaki sposób możesz pomóc swojej stronie internetowej przy pomocy narzędzia Surfer SEO. Najpierw omówiłem jego podstawowe funkcje i opisałem profil użytkowników, którym może się on przydać w pracy. Przyjrzałem się jego integracjom i rozbudowanej bazie edukacyjnej. Dalej przeszedłem do omawiania interfejsu i stworzyłem instrukcje wykonywania podstawowych czynności. Na koniec zwięźle przedstawiłem najważniejsze wady i zalety oraz porównałem go do innych narzędzi contentowych.

Co to jest SurferSEO?

Surfer SEO to narzędzie autorstwa polskich twórców, którego zadaniem jest pozycjonowanie stron internetowych. Skupia się przede wszystkim na contencie i SEO on-site. Za jego pośrednictwem możliwa jest analiza słów kluczowych, optymalizacja już istniejących treści i tworzenie strategii contentowych. Zapewnia ponadto dostęp do rozbudowanego edytora treści, który jest jego wizytówką. co więcej, można go zintegrować również z zewnętrznymi programami.

Narzędzie SurferSEO analizuje obecną kondycję witryny internetowej i jej optymalizację na konkretne słowa kluczowe. Następnie porównuje ją z sytuacją poszczególnych stron znajdujących się w TOP 10 wyników wyszukiwania. Na tej podstawie przedstawia plan dalszego rozwoju i wskazuje obszary wymagające poprawy. Analizuje przy tym aż 500 czynników potencjalnie wpływających na SEO. Dzięki temu wskazówki, które otrzymujesz, są bardzo zróżnicowane. Dotyczą zarówno doboru słów kluczowych, jak i odpowiednich nagłówków, multimediów i innych elementów.

Planowanie treści, wyszukiwanie słów kluczowych i proces tworzenia treści może odbywać się z zastosowaniem sztucznej inteligencji. Surfer SEO bezustannie rozwija swoją ofertę, sięgając również po nowoczesne rozwiązania. Wśród usług znajdziesz kilka opcji opartych na AI, którym bliżej przyjrzę się w dalszej części tekstu.

Do czego służy SurferSEO?

SurferSEO nie jest typowym „kombajnem” SEO, odpowiadającym za ogół działań sprzyjających widoczności w wynikach wyszukiwania. Pod tym względem daleko mu do np. Senuto czy SEMSTORM. Z drugiej strony jednak nie do tego został stworzony. Jego zadaniem jest przede wszystkim optymalizacji treści i praca nad warstwą contentową. Pod tym względem natomiast moim zdaniem sprawdza się doskonale. Możesz bowiem z jego pomocą:

  • przeanalizować swoją stronę internetową i przeprowadzić jej audyt,
  • sprawdzić kondycję konkurencji i jej optymalizację pod kątem danego słowa kluczowego,
  • wyszukiwać odpowiednie słowa kluczowe, przydatne frazy i otrzymywać podpowiedzi z nimi związane,
  • korzystać z autorskiego edytora treści (wprowadzasz do niego główne słowo kluczowe, a on tworzy komplet wskazówek pozwalających zajmować wysokie miejsca na stronach wyników wyszukiwania),
  • generować gotowe briefy tekstów (wystarczy wpisać słowo kluczowe, by AI samo opracowało tytuł, nagłówki i najczęściej zadawane pytania, które warto umieścić w tekście).

Dla kogo jest SurferSEO?

Surfer SEO jest urządzeniem uniwersalnym. Zbiera szczegółowe dane na temat stron, ale też tworzy plany contentowe i oferuje przydatny content edytor. Dzięki temu z powodzeniem sprawdzi się w rękach:

  • specjalistów SEO,
  • content editorów (specjalistów od contentu),
  • osób zainteresowanych marketingiem internetowym,
  • agencji SEO,
  • agencji marketingowych,
  • właścicieli stron internetowych i sklepów WWW,
  • blogerów,
  • i wielu innych osób potrzebujących zoptymalizowanych treści SEO do internetu.

Ma bardzo intuicyjny interfejs, który łatwo się obsługuje. Dzięki temu bez problemu poradzą sobie z nim doświadczeni specjaliści. Problemu nie powinny mieć też osoby amatorsko wprowadzające zmiany w treściach na swoich stronach WWW.

Istotnym minusem tego narzędzia jest brak polskiej wersji językowej (mimo tego, że jest to narzędzie twórców z Polski). Osobom, które nie znają choćby podstaw angielskiego, może przysporzyć to nieco problemów. Na stronach internetowych w przeglądarkach jest natomiast możliwość korzystania z automatycznego translatora. On powinien rozwiać większość Twoich wątpliwości.

Funkcje SurferSEO

Surfer SEO ma dość zwięzłą listę dostępnych funkcji. Większość najważniejszych z nich jest płatna – musisz wykupić jeden z pakietów, do których przejdę nieco później. Poniżej opisałem poszczególne narzędzia, skupiając się na ich przeznaczeniu i przydatności. Wziąłem tu pod uwagę wszystkie rozwiązania wymienione na stronie Surferseo, czyli:

  • Surfer AI,
  • Content Editor,
  • Keyword Research,
  • Audit.

Są one ściśle związane z contentową zawartością witryn WWW. Nie znajdziesz wśród nich rozwiązań odpowiadających za prędkość strony czy zaawansowany link building. Należy natomiast wziąć pod uwagę fakt, że algorytmy Google w coraz większej mierze są nastawione właśnie na jakość treści. Teksty pełne słów kluczowych o ogromnym natężeniu nie są już zalecane przez specjalistów. Aktualnie dominuje naturalność i wysoka jakość. Surfer SEO może więc pomóc Ci więc stworzyć nową strategię, opartą na naprawdę przydatnych i wyczerpujących materiałach.

Surfer AI

Surfer AI to rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji. Stanowi dowód na to, że Surfer SEO bezustannie się rozwija i podąża za trendami internetowymi. Wprowadza innowacyjne narzędzia, stanowiące nie tylko urozmaicenie, ale i realne wsparcie dla użytkowników. W tym przypadku pozwala bowiem nawet na wygenerowanie całego artykułu.

Dzięki temu:

  • oszczędzasz pieniądze na wynajmie copywritera,
  • oszczędzasz czas, bo materiał tworzony jest błyskawicznie.

Wszystko opiera się na trzech krokach:

  1. wpisz słowo kluczowe, które ma stanowić główną frazę artykułu,
  2. zapoznaj się z przygotowanym briefem i nanieś niezbędne poprawki,
  3. poczekaj na stworzenie kompletnego artykułu.

To przydatne i ciekawe rozwiązanie. Wszystkie tworzone materiały są też zoptymalizowane pod kątem SEO. Może okazać się to więc bardzo wygodne szczególnie dla właścicieli potężnych stron tworzących ogromne ilości tekstów. Usprawni prace i ograniczy koszty.

Nie zapominaj jednak, że sztuczna inteligencja nie jest jeszcze niestety nieomylna. Każdy w ten sposób stworzony artykuł polecałbym dokładnie sprawdzić. Szczególnie dotyczy to bardziej wymagających zagadnień, czy specjalistycznych tematów.

Content Editor

Autorski edytor Surfer SEO to jedno z najbardziej cenionych narzędzi contentowych na rynku. Po wprowadzeniu głównych słów kluczowych generuje dokładne wytyczne dla całego artykułu. Zawierają one dane dotyczące m.in.:

  • długości tekstu,
  • ilości nagłówków,
  • ilości akapitów,
  • multimediów,
  • wartych wykorzystania fraz kluczowych,
  • nasycenia poszczególnymi słowami kluczowymi,
  • śródtytułów różnego stopnia.

Wszystkie te porady oparte są na analizie tekstów konkurencji z najwyższych pozycji w Google. Dzięki temu otrzymujesz zwarty „przewodnik”, tłumaczący, jak stworzyć możliwie jak najlepszy tekst. Wystarczy tylko, że będziesz trzymać się tych wytycznych.

Za zaletę tego rozwiązania uważam również to, że prezentuje ono swoje źródła. Bez problemu możesz podejrzeć linki artykułów, z których swoją „wiedzę” czerpie Surfer SEO. Warto zapoznać się z tymi materiałami i odkryć sposoby, by stworzyć coś, co wyróżni Cię na ich tle. Dzięki temu będziesz mieć szansę na odebranie im ruchu i wygenerowanie większych zysków.

Nad jednym artykułem równocześnie może pracować kilku użytkowników. To przydatna opcja, jeśli masz swój zespół, z którym ściśle współpracujesz. Bywa to pomocne też, jeśli w czasie rzeczywistym wyjaśniasz zawiłości stworzonego materiału klientowi. Dzięki integracji, gotowy tekst możesz pobrać lub wysłać w pożądane miejsce. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby nawet stworzyć go bezpośrednio w WordPressie. O tym natomiast opowiem w dalszej części recenzji.

Słowa kluczowe (Keyword Research)

Surfer SEO umożliwia badanie słów kluczowych, które mogą przydać Ci się przy optymalizacji treści na stronie WWW. Jedyne, co musisz zrobić, to:

  • wpisz słowo kluczowe, które Cię interesuje,
  • określ lokalizację, w obrębie której chcesz walczyć o widoczność.

Na podstawie tych danych system sam znajdzie słowa kluczowe, które mogą przynieść Ci korzyści. Zaprezentuje je, a wraz z nimi szereg fraz pobocznych. Wszystkie będą opisane pod względem atrakcyjności, liczby wyszukiwań czy konkurencyjności. Na tej podstawie łatwo będzie Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie.

Po wyborze konkretnego zestawu fraz możesz przystąpić bezpośrednio do tworzenia artykułu w edytorze. W ten sposób oszczędzasz wiele czasu. Na bazie pozostałych podpowiedzi masz szansę stworzyć nawet częściowy content plan. To ułatwi dalszy rozwój działalności internetowej i budowanie widoczności na kolejne frazy. Im częściej Twój serwis będzie pojawiał się wysoko w wynikach wyszukiwania, tym większe zaufanie wzbudzi marka. To natomiast może przełożyć się na zainteresowanie i liczbę klientów.

Audyt strony

Surfer SEO nie ogranicza się wyłącznie do tworzenia artykułów na wskazane słowa kluczowe. To narzędzie będące przykładem holistycznego podejścia do contentu. Nic więc dziwnego, że możesz z jego pomocą analizować również treści, które już masz na swojej stronie internetowej. Dzięki temu:

  • odświeżysz starsze artykuły, zgodnie z najnowszymi wytycznymi i trendami – dzięki temu być może uda Ci się sprowadzić na nie nowy ruch i na tym zyskać,
  • znaleźć błędy SEO niekorzystnie działające na aktualną strategię – wprowadzane kiedyś rozwiązania mogą rzutować na działania podejmowane obecnie. Warto sprawdzić, czy niektóre kwestie nie wymagają poprawy. Może to sprawić, że zaczniesz osiągać lepsze rezultaty.

Audyt wykonywany przez Surfer SEO nastawiony jest w głównej mierze na aspekt contentowy. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę specyfikę tego narzędzia. Moim zdaniem natomiast na jego korzyść działa to, że obejmuje kilka kluczowych kwestii dodatkowych. Skupia się bowiem nie tylko na:

  • długości zwartości,
  • gęstości słów kluczowych,
  • liczbie nagłówków,
  • sentymencie NLP.

Bierze pod uwagę bowiem również takie aspekty istotne z perspektywy SEO, jak:

  • struktura metatagów,
  • brakujące linki zwrotne,
  • szybkość strony,
  • domeny odsyłające.

Dzięki temu masz szansę wprowadzić zmiany, które realnie pomogą Ci w uzyskaniu wyższej pozycji w Google. Co więcej, masz szansę porównać swoje wyniki z konkurencyjnymi witrynami. Dzięki temu zorientujesz się, nad czym musisz popracować. Określisz przy okazji swoje największe atuty, które warto wykorzystać do przegonienia rywali.

Dodatkowe funkcjonalności SurferSEO

Surfer SEO ma w swojej ofercie trzy dodatkowe zakładki o specjalnym przeznaczeniu. Mówię tu o:

  • Keyword Surfer Extension,
  • AI outline generator,
  • For Agency.

Z dwóch pierwszych możesz skorzystać zupełnie za darmo, a trzecia stanowi ofertę dla agencji. Poniżej opisałem zasady ich działania i stopień przydatności. Część z nich pokrywa się z płatną ofertą Surfer SEO. Nie jest więc raczej przydatna dla osób, które mają już konto na tej platformie. Może się natomiast przydać, gdy tylko okazjonalnie potrzebujesz niektórych jego funkcji.

Keyword Surfer Extension (Wtyczka SurferSEO dla przeglądarek)

Keyword Surfer to wtyczka do przeglądarki. Jest dedykowana Google Chrome, ale działa także na w innych przeglądarkach opartych o silnik Chromium. Jest darmowa i nie wymaga uiszczania żadnych dodatkowych opłat. Możesz pobrać ją bezpośrednio z chrome web store.

To rozwiązanie pomocne na kilku poziomach. Przede wszystkim, po wpisaniu w wyszukiwarkę danego słowa kluczowego, podpowiada inne, przydatne frazy. Dzięki temu planowanie treści jest łatwiejsze i szybciej zorientujesz się, na jakich słowach się skupić. Spis przydatnych pojęć, związanych z wpisanym przez Ciebie hasłem, będzie widoczny w prawej części ekranu. Są w nim:

  • konkretne słowa kluczowe,
  • wspólne słowa występujące w wynikach wyszukiwania Google (wyrażone wartością procentową),
  • średnia miesięczna liczba wyszukiwań.

Z wtyczką Surfer SEO łatwiejsze jest ponadto szybkie sprawdzanie potencjału konkurencji. Przeprowadzana przez nią analiza treści artykułów wyświetlających się w wynikach wyszukiwania dostarczy Ci szereg przydatnych informacji. Zebrane dane dotyczą:

  • średniego miesięcznego ruchu na danej stronie internetowej,
  • liczby słów w artykule,
  • ilości wpisanej przez Ciebie frazy w konkretnym tekście,
  • zmian w tytule artykułu.

Wszystkie te informacje znajdziesz zaraz pod głównym tytułem artykułu. Poszczególne dane wyróżnione są za pomocą ikon. Po najechaniu na nie wyświetli się odpowiedni opis.

Dzięki temu dowiesz się, w których tekstach głównym słowem kluczowym jest wyszukana przez Ciebie fraza. Poznasz długość takich artykułów i zorientujesz się, kto jest Twoją główną konkurencją. Jednocześnie odkryjesz inne, interesujące frazy, które również mogą mieć potencjał w Twojej branży. Z poziomu rozszerzenia możesz bezpośrednio przejść do serwisu Surfer SEO.

AI Outline Generator

AI Outline Generator to narzędzie oparte na sztucznej inteligencji. Jego zadaniem jest stworzenie kompletnego briefu artykułu, na podstawie podanej przez Ciebie frazy. Zależnie od tematu składa się on z kilku-kilkunastu śródtytułów od H1 do H6. Pozwala na rozwinięcie zagadnienia i wskazuje, na jakie aspekty zwrócić w tekście uwagę. Sugestie bazują na analizie konkurencyjnych stron. Pod uwagę brane są te wyświetlające się wysoko w wynikach wyszukiwania. Możesz więc liczyć na to, że „pokonanie ich” ma szansę sprowadzić na Ciebie znaczne zyski.

Narzędzie jest dostępne zarówno w wersji płatnej, jak i darmowej. W tym pierwszym przypadku został w niego wyposażony autorski content editor Surfer SEO. Wystarczy tylko, że przejdziesz do zakładki Outline, by wykorzystać jego podpowiedzi. Nie jest to dodatkowo płatne, a znacznie ułatwia pracę nad materiałem.

Do AI Outline Generator mają dostęp także użytkownicy niezarejestrowani w Surfer SEO. Na środku ekranu znajduje się puste pole. Wprowadź w nim pożądaną frazę, na którą ma być zoptymalizowany tekst. Następnie naciśnij „Generate Outline”. System przejdzie natychmiast do analizy, by po chwili przedstawić Ci kompletny brief.

Ja posłużyłem się tu ponownie frazą „mechanik warszawa”. W odpowiedzi system stworzył kompletny brief, składający się z szeregu śródtytułów, m.in.:

  • H1 – najlepszy serwis samochodowy w Warszawie,
  • H2 – Twój dobry mechanik samochodowy – to My!,
  • H2 – Szeroki zakres świadczonych usług,
  • H3 – Mechanik z dojazdem do klienta.

Tak przygotowany „scenariusz” możesz skopiować i wykorzystać przy tworzeniu contentu. Alternatywnie jest też możliwość bezpośredniego wykupienia dostępu do jednego artykułu. W takim przypadku stworzony szkic ląduje w autorskim edytorze Surfer SEO. Tam możesz dalej go rozwijać, zgodnie z dodatkowymi wytycznymi. Ta opcja nie jest jednak już darmowa, a wykupienie jej kosztuje 23,37 dolarów za jeden tekst.

Warto pamiętać jednak, że za generowany brief odpowiada sztuczna inteligencja. Jej analiza słów kluczowych i konkurencji nie zawsze jest doskonała. Zdarza się, że część śródtytułów jest źle sformatowana lub nie ma związku z tematyką słowa kluczowego. W moim przypadku w części śródtytułów pojawiły się niezrozumiałe dane. Zapewne pochodzą ze stron WWW mechaników wyświetlających się po wpisaniu frazy „mechanik warszawa”. Zawsze więc przed przystąpieniem do pracy upewnij się, że na pewno wszystkie sugestie mają sens i warto z nich skorzystać.

Rozwiązania SurferSEO dla agencji

To zakładka dostępna ze strony głównej Surfer SEO, a skierowana do agencji SEO i contentowych. Nie będę się na niej jednak zbyt długo skupiał, bo… nie ma w niej nic nowego. Można powiedzieć, że stanowi po prostu zbiór argumentów przemawiających za tym, by firmy korzystały z tego narzędzia. Prezentuje jego funkcje w kontekście takiej właśnie pracy, nie zapewniając natomiast żadnych nowych rozwiązań. Promuje w ten sposób m.in.:

  • generowanie artykułów w mniej niż 20 minut,
  • przygotowywanie content planów dla klientów,
  • analizę stron internetowych potencjalnych klientów.

Potwierdza zatem to, co napisałem już w pierwszej części tego artykułu. Surfer SEO jest narzędziem uniwersalnym. Może przydać się zarówno prywatnym właścicielom stron WWW, jak i freelancerom oraz dużym agencjom.

Integracje SurferSEO

Surfer SEO umożliwia integracje z narzędziami zewnętrznymi. Dzięki temu możesz lepiej dopasować go do charakteru swojej pracy. Zależnie od potrzeb możesz połączyć go m.in. z:

  • WordPressem – „udostępnia” edytor Surfer SEO w WordPressie. Odpowiada za to dedykowana wtyczka. Dzięki temu teksty tworzone są bezpośrednio w CMS-ie, bez potrzeby ich kopiowania. Ponadto to rozszerzenie pozwala też na wygodniejsze zarządzanie artykułami, w wygodny sposób prezentując dane na ich temat (np. liczbę wejść);
  • Google Docs – użytkownicy Surfer SEO mogą skorzystać z darmowej wtyczki pozwalającej tworzyć pliki Google Docs. Dzięki temu bezpośrednio w oknie takiego dokumentu pojawia się panel z wytycznymi SEO – dokładnie taki, jak w tradycyjnym edytorze Surfera;
  • Contentfulem – z tego oprogramowania korzysta wiele firm. Surfer SEO pozwala wprowadzić bezpośrednio do niego sekcję z wytycznymi SEO. Dzięki temu nie trzeba już kopiować gotowych tekstów i wklejać ich w inne miejsca;
  • Jasperem – treści tworzone przy pomocy AI mogą być jednocześnie zgodne ze wskazaniami Surfer SEO w zakresie optymalizacji. Dzięki temu błyskawicznie generujesz artykuły, które mają szansę zajmować wysokie wyniki w Google.

Ponadto możesz zyskać dostęp do segmentu Surfer API. Mowa tu natomiast wyłącznie o planie Enterprise. To sposób na automatyzację wielu procesów, takich jak m.in.:

  • pozyskiwanie linków do udostępnień,
  • tworzenie zapytań,
  • analiza baz danych.

Dzięki wszystkim tym integracjom możesz przede wszystkim tworzyć content i nadzorować jego stan w narzędziach zewnętrznych. Z powodzeniem udostępnisz edytory zoptymalizowane na konkretne frazy swoim copywriterom. Edytorzy mogą ponadto mieć do nich dostęp np. bezpośrednio z poziomu firmowego CMS-a.

Support

Surfer SEO na swojej oficjalnej stronie internetowej chwali się wysoką skutecznością swojego supportu. Zgodnie z przekazanymi informacjami, wskaźnik satysfakcji ma sięgać dokładnie 97,1 proc. Na czym więc polega jego sukces?

Być może na różnorodnych formach wsparcia. Do kwestii bazy edukacyjnej przejdę w dalszej części artykułu. Warto natomiast wspomnieć wcześniej, że z poziomu konta użytkownika masz dostęp do czatu pomocy. W odróżnieniu od strony internetowej jest on dostępny w języku polskim, co uznaję za duży etatu. Co więcej, z charakterystycznego dymka w prawym dolnym rogu ekranu możesz skorzystać nawet nie będąc zalogowanym. Jest też tam sekcja „pomoc”. Zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania.

Oprócz niego natomiast możesz też skorzystać z trzech ścieżek kontaktowych. To, którą wybierzesz, zależy od tematu, o którym chcesz porozmawiać:

  • help & support – support@surferseo.com,
  • marketing – marketing@surferseo.com,
  • business – business@surferseo.com,
  • sales – sales@surferseo.com.

Baza edukacyjna

Surfer SEO ma bardzo rozbudowaną bazę edukacyjną. Związana jest ona nie tylko bezpośrednio z obsługą serwisu. Znajdziesz tam również wiele ogólnych tematów związanych z SEO czy marketingiem. Ponadto jest to narzędzie, które samo szkoli specjalistów, organizując autorskie kursy czy wystawiając certyfikaty. Możesz więc u jego boku nauczyć się wielu rzeczy i przejść drogę od amatora do cenionego profesjonalisty. Minusem tej propozycji jest natomiast to, że wszystkie te rozwiązania dostępne są jedynie w języku angielskim. w połączeniu z językiem technicznym może być to dla niektórych użytkowników poważny problem.

Surfer Academy

Surfer Academy to segmenty skupiony na nauce obsługi narzędzia Surfer SEO. Składa się z wielu lekcji, tłumaczących zasady działania poszczególnych funkcji. Wszystko opiera się nie tylko na szczegółowych opisach, ale też filmach instruktażowych. Część tematów wzbogacona jest o opinie ekspertów oraz opisy wykorzystania danych rozwiązań w praktyce.

W ramach Surfer Academy realizowane są liczne wydarzenia międzynarodowe. Mają one formę webinarów online, na które każdy może się zarejestrować. Jest ponadto również możliwość zasugerowania własnego tematu, który warto poruszyć. Panele są prowadzone przez specjalistów z Surfer SEO. Mogą stanowić więc świetną okazję do poszerzenia swojej wiedzy z zakresu SEO czy marketingu.

Blog

Blog Surfer SEO podzielony jest na kilka kategorii, m.in.:

  • general SEO,
  • content optimization,
  • keyword research,
  • on-page-SEO,
  • i inne.

Łatwo więc znaleźć w jego zasobach interesujące tematy. Do Twojej dyspozycji jest też wygodna wyszukiwarka. Muszę natomiast przyznać, że wszystkie artykuły są naprawdę wyczerpujące. Szczegółowo omawiają konkretne zagadnienie, wspomagając się przy tym licznymi przykładami.

Autorzy korzystają z wielu screenów pochodzących z prawdziwych narzędzi. Na ich przykładach omawiają różne sytuacje. Odnoszą się przy tym też do hipotetycznych sytuacji, które mogą dotyczyć potencjalnych odbiorców. Problemem może być w niektórych sytuacjach specjalistyczne słownictwo, utrudniające odbiór tekstów.

Knowledge base

Rozbudowana baza wiedzy, dotycząca ściśle narzędzia Surfer SEO. Znajdziesz tam wszystkie informacje na temat jego działania. Opisane są zarówno dostępne funkcje, jak i kwestia ceny czy nowości związane z działaniem marki.

Materiały zawierają wiele rozwiązań multimedialnych. Są to filmy wyjaśniające dane zagadnienie, jak również gify prezentujące „w praktyce” konkretną funkcjonalność. Moim zdaniem to trafiona forma instruktażu, dzięki której przyda się ona nawet osobom niezbyt dobrze znającym angielski.

Community group

Surfer SEO zgromadził wokół siebie wielu specjalistów z różnych krajów. Stworzyli oni wspierającą się społeczność, dzielącą się swoją wiedzą i spostrzeżeniami. Specjalnie dla nich powołana została prywatna grupa, do której dołączyć może każdy użytkownik. Działa na Facebooku i w momencie pisania tego artykułu gromadzi ponad 21 tys. członków.

SEO Writing Masterclass

SEO Writing Masterclass to kompleksowy kurs SEO Writingu, stworzony przez specjalistów Surfer SEO. Składa się z 19 lekcji, podczas których poruszane są takie zagadnienia, jak m.in.:

  • NLP,
  • intencje wyszukiwania,
  • ocena słów kluczowych,
  • bezstresowa strategia treści,
  • wydajne tworzenie konspektu,
  • analiza konkurencji,
  • i wiele innych.

Na koniec kursu uczestnicy otrzymują oficjalny certyfikat. Ze względu na rozpoznawalność marki, dokument ten jest ceniony przez wielu pracodawców. Przeszedłem ten kurs już jakiś czas temu (zaraz po wypuszczeniu) i muszę przyznać, że prezentowana tam wiedza stoi na wysokim poziomie.

Official Surfer Certificate

Każdy użytkownik ma szansę zostania Certyfikowanym Ekspertem ds. Surfer SEO. To rozwiązanie dla osób biegle posługujących tym narzędziem. Dzięki potwierdzeniu swoich umiejętności możesz zyskać w oczach potencjalnych klientów. Zbudujesz tak swoją markę eksperta i wyróżnisz się na rynku.

Proces starania się o otrzymanie certyfikatu składa się z czterech kroków:

  • zapoznanie się z materiałami edukacyjnymi,
  • podejście do egzaminu teoretycznego (ma formę quizu, w którym musisz zdobyć 24 punkty na 28 możliwych),
  • podejście do egzaminu praktycznego (zadanie aktywacyjne, polegające na napisaniu w edytorze tekstu na 1500 słów i osiągnięciu content score na poziomie 67 punktów),
  • odebranie bezpłatnego, spersonalizowanego certyfikatu.

Podejście do egzaminu jest bezpłatne, ale można zrobić to tylko raz na 24 godziny. Nie ma też obowiązku zapoznawania się z materiałami edukacyjnymi. Jeśli chcesz, możesz przejść od razu do testu teoretycznego i praktycznego.

Użytkowanie SurferSEO. Jak działa w praktyce?

Wiesz już wszystko o funkcjach Surfer SEO, które mogą pomóc Twojej stronie internetowej. Teraz czas więc poznać to narzędzie w praktyce. Poniżej opisałem proces zakładania w nim konta oraz scharakteryzowałem łatwy w obsłudze interfejs. Omówiłem najważniejsze zakładki w panelu klienta i stworzyłem dwie przydatne instrukcje. Wyjaśniłem w nich, jak sprawdzić konkretną frazę kluczową oraz korzystać z content editora.

Jak założyć konto w SurferSEO?

Jeśli chcesz zarejestrować nowe konto w SurferSEO, wejdź na główną stronę serwisu: https://surferseo.com/. Tam naciśnij pomarańczowy przycisk „Start for free„. Alternatywnie możesz przejść do cennika i wybrać od razu konkretny plan cenowy. W tym celu naciśnij „Pricing” w głównym menu, a następnie „Start for free” przy odpowiednim pakiecie.

System przekieruje Cię do panelu zakładania nowego konta. Możesz zrobić to przy pomocy:

  • konta Google,
  • adresu e-mail.

Na Twoją skrzynkę pocztową zostanie e-mail uwierzytelniając. Naciśnij znajdujący się w nim link, aby potwierdzić swój adres. Na ekranie otworzy się nowe okno, w którym uzupełnisz podstawowe dane dotyczące nowego konta użytkownika. Najpierw musisz określić, w jaki sposób zamierzasz korzystać z SurferSEO:

  • dla samego siebie,
  • dla firmy, w której pracujesz,
  • dla agencji marketingowej lub SEO,
  • w celu marketingu afiliacyjnego.

Kolejny krok wymaga określenia liczby artykułów, które będziesz publikować miesięcznie. Do wyboru masz:

  • maksymalnie 30,
  • maksymalnie 100,
  • więcej niż 100,
  • nie mam pewności.

Po zaznaczeniu odpowiedniej opcji system przekieruje Cię do strony z pakietami cenowymi. Wskaże też wariant, który wydaje się dla Ciebie najlepszy w oparciu o wcześniej udzielone odpowiedzi. Naciśnij „Start for free” pod tym, na który się zdecydujesz.

W następnym kroku musisz uzupełnić podstawowe dane dotyczące płatności. Wersja testowa jest darmowa. System informuje natomiast, kiedy konieczne będzie zapłacenie określonej kwoty, jeśli nie zrezygnujesz z usługi. W moim przypadku jest to 89 dolarów (najtańszy pakiet) dokładnie za 7 dni od momentu założenia konta.

Nieco irytujący jest fakt, że już na tym poziomie konieczne jest podanie danych karty płatniczej. W większości serwisów trzeba to zrobić po potwierdzeniu przejścia na plan płatny. Tu odbywa się to automatycznie. Jeśli zatem zapomnisz zrezygnować z usługi, a SurferSEO nie przypadnie Ci do gustu, może czekać Cię niemiła niespodzianka. Nie ma ponadto możliwości użycia karty jednorazowej.

Po podaniu wszystkich informacji naciśnij czarny przycisk „Start my trial„, by rozpocząć okres testowy.

Po pomyślnym zweryfikowaniu karty bankowej system przekieruje Cię do konta użytkownika. Możesz teraz przetestować wszystko, co ma w swojej ofercie SurferSEO.

Interfejs SurferSEO – przegląd

SurferSEO ma bardzo przejrzysty i intuicyjny interfejs. Nie ma w nim zbyt wielu elementów, dzięki czemu jest czytelny. Łatwo było mi znaleźć w nim wszystkie funkcje i elementy, których potrzebowałem.

Główny widok składa się z:

  • widoku głównego, prezentującego główne funkcjonalności serwisu:
    • kreator artykułów,
    • researcher słów kluczowych;
  • menu bocznego z lewej strony, prezentującego wszystkie funkcje SurferSEO:
    • Keyword Research,
    • Content Editor (z funkcją AI),
    • Audyt,
    • SERP Analyzer (dostępny w najdroższym pakiecie cenowym);
  • dolnego podsumowania w menu bocznym, prezentującego limity w ramach wykupionego planu cenowego.

Najważniejsze zakładki w SurferSEO

Poniżej opisałem zakładki widoczne w bocznym menu kokpitu SurferSEO. Nie ma ich zbyt wiele, dają natomiast dostęp do imponujących funkcjonalności. Niestety nie wszystkie są dostępne w pakiecie darmowej wersji testowej. Te, które jednak są do mojej dyspozycji, jednocześnie są tymi najczęściej używanymi.

  • Home (widok główny) – pozwala na szybki powrót do głównego kokpitu narzędzia. Znajdziesz tu skróty do podstawowych funkcji, bez potrzeby otwierania poszczególnych zakładek:
    • create or optimize your first article – służy do tworzenia treści i optymalizacji stworzonych artykułów. Naciśnięcie tej opcji prowadzi bezpośrednio do Content Editora;
    • research your first keyword – pozwala wyszukać dane słowo kluczowe i na jego bazie przygotować content plan. Naciśnięcie zielonego przycisku przenosi bezpośrednio do zakładki Keyword Research;
    Zawartość tego widoku zmienia się wraz z opłaconym pakietem. Masz też możliwość skorzystania z przewodnika po Sufer SEO. Naciśnij czarny przycisk „Take a tour”, by samouczek wyjaśnił Ci zasady działania Content Editora;
  • Keyword Research – narzędzie pozwalające wyszukać konkretne słowo kluczowe. Wystarczy tylko, że wprowadzisz je w puste pole i naciśniesz Enter lub „Create Keyword Research”. Możesz ustawić wyniki wyszukiwania dla Polski lub jednego z innych, proponowanych państw. Ja w przykładzie posłużyłem się hasłem „najlepszy mechanik Warszawa” i naszym krajowym rynkiem. Po chwili oczekiwania (dość długiej w moim przypadku) opracowana fraza pojawiła się poniżej.Wszystkie słowa kluczowe możesz sortować według tagów. Dostępna jest też wyszukiwarka bazująca na wprowadzonych słowach kluczowych. Aby przejść do analizy konkretnej frazy, wystarczy na nią nacisnąć. W dalszej części recenzji opiszę, jakie konkretnie informacje możesz w ten sposób zdobyć;
  • Content Editor – to jedna z najczęściej używanych zakładek w SurferSEO. Z jej poziomu możesz stworzyć brief tekstu w autorskim edytorze tego serwisu. Na samej górze masz dwie zakładki. Zależnie do swoich upodobań możesz wybrać tradycyjny tekst lub rozwiązanie AI:
    • Write Yourself,
    • Write with AI.
    W obu przypadkach proces zlecenia stworzenia artykułu wygląda tak samo. Musisz wpisać słowo kluczowe i określić wyniki wyszukiwania dla danego kraju. Jeśli chcesz, możesz importować content z konkretnego adresu URL. W przypadku kontra demonstracyjnego to działanie kosztuje 1 CE credit, czyli 23,37 dolarów.
  • Następnie tekst pojawi się w zestawieniu poniżej. Klikając na niego, możesz przejść do jego edycji. W dalszej części tekstu dokładnie omówię budowę edytora i wyjaśnię, jak z niego korzystać.
  • Audit – narzędzie niedostępne w planie testowym. Wystarczy, że wprowadzisz do niego:
    • adres URL swojej strony internetowej,
    • interesujące Cię słowa kluczowe.
    Na tej podstawie system przeanalizuje Twoją witrynę i poda content score znajdujących się na niej treści. Sprawdzi on zarówno stronę główną, jak i konkretne podstrony. Przeanalizuje wszystkie artykuły oraz opisy, a także dostosowanie do słów kluczowych.Surfer SEO przygotuje dla Ciebie pakiet podpowiedzi, które mogą poprawić Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Ponadto sprawdzisz w nim linki kierujące do witryn w TOP 10. Na tej podstawie możesz stworzyć własne, wartościowe linkowania, przy pomocy choćby Linkhouse;
  • SERP Analyzer – opcja dostępna wyłącznie dla abonentów najdroższego pakietu cenowego od Surfer SEO. Dzięki niemu dostępna jest szczegółowa analiza konkurencji z poziomu konta użytkownika. Możesz „prześwietlić” konkurentów z TOP10 i sprawdzić, czym się charakteryzują. Zapewni Ci dość szczegółowe dane, dotyczące m.in.:
    • słów kluczowych,
    • atrybutów odnośników,
    • długości treści,
    • szybkości stron,
    • liczby nagłówków.
    Do Twojej dyspozycji są średnie wyniki SEO, jak i szczegółowe informacje dotyczące konkretnych stron internetowych. Dane prezentowane są na przejrzystym wykresie, co ułatwia wyciąganie przydatnych wniosków.

Jak sprawdzić frazę kluczową w SurferSEO?

Czas przetestować główne funkcjonalności Surfer SEO. Zacznę od Keyword Research, pozwalającym znaleźć słowo kluczowe odpowiednie dla danej strony internetowej. Wyżej opisywałem, w jaki sposób sprawdzić daną frazę. Mój przykładowy „najlepszy mechanik Warszawa” pojawił się w spisie badanych fraz.

Po wejściu w okno danego zagadnienia Surfer SEO prezentuje różne rozwiązania z nim związane. Widzę grupy słów kluczowych, nawiązujących do wprowadzonej przeze mnie frazy. Optymalizacja tekstu na nie może przynieść oczekiwane przeze mnie efekty. W moim przypadku znalezione zostały m.in.:

  • warsztat samochodowy warszawa,
  • warsztat samochodowy targówek,
  • elektryk samochodowy,
  • warsztat samochodowy ursynów,
  • mechanik wawer,
  • mechanik bemowo.

Są to główne słowa kluczowe o charakterze lokalnym. W obrębie każdego z nich Surfer SEO wyznaczył też szereg dodatkowych fraz. Warto uwzględnić je podczas tworzenia artykułu. Dla przykładu wybiorę pierwszą sugestię, czyli „warsztat samochodowy warszawa”. Jest najogólniejsza i powiązanych z nią jest najwięcej pobocznych fraz. To na nią teoretycznie zamierzam pozycjonować mój przykładowy artykuł.

Po naciśnięciu danego przykładu system prezentuje mi najważniejsze informacje na temat danych fraz. Widzę tu takie dane, jak:

  • miesięczna liczba wyszukiwań,
  • ogólny generowany ruch,
  • trudność i konkurencyjność.

Im więcej wyszukiwań danej frazy i większy ruch, tym większą ilość użytkowników mogę przyciągnąć na swoją stronę internetową. W tym miejscu mogę też zaznaczać i odznaczać frazy, na których mi zależy. Dzięki temu dopasuję wskazówki edytora do własnych wymagań.

Po ustaleniu wszystkich parametrów naciskam czarny przycisk „Create for 1 CE credit”. Surfer SEO przygotuje wtedy w swoim edytorze brief nowego artykułu. Na tej podstawie będę mógł stworzyć tekst, który umieszczę na stronie. Zwracanie uwagi na wskazówki narzędzia pozwoli mi natomiast dobrze go zoptymalizować, by zajął wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania.

Jak korzystać z Content Editora SurferSEO?

Jak wspominałem, wersja testowa Surfer SEO nie daje możliwości tworzenia treści bez opłat. Nie otrzymam więc wskazówek na dane zapytanie, którego użyłem wyżej. Mam natomiast dostęp do przykładowego artykułu w edytorze. Jest on w pełni funkcjonalny i edytowalny. Posłużę się zatem nim, by zaprezentować Ci wszystkie funkcje narzędzia.

Interfejs edytora jest podzielony na trzy pionowe części:

  • lewą – widzisz tam oznaczenia poszczególnych wierszy. W zależności od formatowania może być tam skrót oznaczający m.in.:
    • p – zwykły paragraf,
    • h1-h6 – śródtytuły,
    • img – grafikę,
    • itd.,
  • środkową – w tym miejscu znajduje się główny edytor. Na samej górze jest pasek narzędzi pozwalających formatować artykułu. Poniżej znajduje się pole, w którym wprowadzasz tekst. Cienka linijka na samym dole zawiera informacje nt. połączenia z serwerem, liczby osób pozostających w obrębie edytora oraz historię edycji,
  • prawą – tutaj umieszczono wszystkie wytyczne Sufer SEO, związane z optymalizacją artykułu pod kątem SEO.

Skupię się na trzecim obszarze, jest on bowiem najistotniejszy dla Twojej witryny. Najważniejszą zakładką w tym miejscu jest „GUIDELINES”, czyli „wskazówki”. Na samej górze znajdziesz ogólne wytyczne:

  • content score – wspominana przeze mnie już wcześniej liczbowa „ocena optymalizacji” treści Twojego artykułu. Najogólniej mówiąc, wskaźnik na czerwonym polu informuje, by jeszcze popracować nad contentem. Pomarańczowe pole to stan akceptowalny, a zielone – bardzo dobry;
  • wskaźniki Avg i Top – są to „widełki” precyzujące powyższą skalę. Avg wskazuje przeciętny wynik konkurencji. Top to najwyższy, jaki zdobył jeden z Twoich rywali;
  • szczegóły zawierające:
    • words – wskazuje aktualną liczbę słów w artykule i szacunkowe widełki określające, jak długi powinien być Twój artykuł;
    • headings – wskazuje aktualną liczbę nagłówków i szacunkowe widełki określające, ile finalnie powinno być ich w artykule;
    • paragraphs – wskazuje aktualną liczbę akapitów i szacunkowe widełki określające, ile finalnie powinno być ich w artykule;
    • images – wskazuje aktualną liczbę plików graficznych i szacunkowe widełki określające, ile finalnie powinno być ich w artykule.

Kolejny segment składa się z trzech sekcji:

  • All – zostały w tym miejscu zebrane wszystkie frazy nawiązujące do docelowego słowa kluczowego oraz takie, które powinny znaleźć się w artykule jego dotyczącym (na bazie tekstów konkurentów, pozycjonowanych na to słowo kluczowe). Są one oznaczane trzema kolorami:
    • zielonym – pojawia się, gdy liczba słów kluczowych jest odpowiednia,
    • żółtym – pojawia się, gdy liczba słów kluczowych mieści się w akceptowalnej normie, ale mogłaby być wyższa,
    • czerwonym – pojawia się, gdy słów kluczowych jest zbyt mało.
    Obok każdej frazy znajduje się wytyczna x/x. Pierwsza cyfra wskazuje, ile razy dana fraza została użyta w tekście. Druga prezentuje, ile razy powinna się powtórzyć. Co istotne, słowa kluczowe nie mogą być odmieniane, ale akceptowane jest oddzielanie ich znakami przestankowymi;
  • Headings – prezentuje wszystkie frazy, które powinny znaleźć się w nagłówkach umieszczonych w tekście. Akceptowane są wszystkie ich stopnie, od H1 (tytuł) do H6;
  • NLP (ang. Natural Language Processing) – to frazy dostosowane do mechanizmu kontekstowej oceny tekstu, wprowadzonego przez jeden z update’ów algorytmu Google. Jego celem jest trafniejsze dopasowywanie contentu do pytań internautów.

Drugi segment to „Outline”. Jest to kreator konspektów, bazujący na sztucznej inteligencji. Jego zadaniem jest wskazanie Ci przydatnych:

  • tytułu,
  • nagłówków,
  • pytań zdawanych przez internautów.

Po kliknięciu w daną sekcję zostanie ona umieszczona w tekście. To swoista podpowiedź, którą możesz rozwinąć i dostosować do swoich potrzeb. Oparta jest na contencie witryn, które zostały uznane za Twoją konkurencję. Z jego pomocą możesz stworzyć brief oparty na wynikach analizy przeprowadzonej przez sztuczną inteligencję.

Trzecia część to „BRIEF”. Znajdziesz w niej spis serwisów, które zostały uznane za Twoją główną konkurencję na wpisaną przez Ciebie frazę. Przed rozpoczęciem tworzenia artykułu warto wejść w poszczególne linki i się z nimi zapoznać. Dzięki temu masz szansę podejść do tematu w oryginalny sposób, prześcigając swoich rywali.

W przypadku wszystkich opisanych funkcji i wskaźników pamiętaj jednak, że Surfer SEO jest tylko narzędziem. Czasem popełnia błędy lub źle dobiera konkurencyjne artykuły. Zdarza mu się też błędnie interpretować wyrażenia językowe. Zawsze więc podchodź do jego wytycznych zdroworozsądkowo. Nie zawsze zielony znacznik będzie możliwy do uzyskania, mimo prawidłowej optymalizacji artykułu.

Ile kosztuje SurferSEO?

Muszę przyznać, że SurferSEO nie należy do tanich narzędzi umożliwiających optymalizację treści. Warto natomiast potraktować go jak inwestycję. Wykorzystasz go bowiem do badania słów kluczowych i planowania treści. Dzięki temu poprawisz pozycję Twojej witryny w Google, co sprowadzi do Ciebie więcej odbiorców. To za to polepszy wyniki, rozpoznawalność i zwiększy zyski.

Surfer SEO dostępny jest w czterech pakietach cenowych:

  • Essential – kosztuje 89 dolarów miesięcznie lub 69 dolarów za miesiąc w planie rocznym. Dobry dla początkujących specjalistów, niewielkich agencji czy e-biznesów, które niedawno pojawiły się na rynku. W jego ramach otrzymasz:
    • pisanie i optymalizację z Content Editorem do 360 artykułów,
    • badanie słów kluczowych,
    • 2 członków zespołu;
  • Scale – kosztuje 129 dolarów miesięcznie lub 99 dolarów za miesiąc w planie rocznym. Propozycja dla średniej wielkości agencji i doświadczonych freelancerów z pokaźną bazą klientów. Sprawdzi się ponadto w zespołach marketingowych czy w przypadku większych serwisów internetowych. Wśród jego głównych możliwości znajdziesz:
    • pisanie i optymalizację z Content Editorem do 1200 artykułów,
    • audyt,
    • badanie słów kluczowych,
    • 5 członków zespołu;
  • Scale AI – kosztuje 219 dolarów miesięcznie lub 179 dolarów za miesiąc w planie rocznym. Podobny do standardowego pakietu „Scale”, ale nastawiony na działanie na podstawie sztucznej inteligencji. Oferuje:
    • pisanie i optymalizację z Content Editorem do 1200 artykułów,
    • 120 artykułów AI (tworzonych przez sztuczną inteligencję),
    • audyt,
    • badanie słów kluczowych,
    • 5 członków zespołu;
    • spersonalizowany onboarding;
  • Enterprise – kosztuje 399 dolarów miesięcznie i tyle samo w planie rocznym. Rozwiązanie dla najbardziej wymagających klientów, dużych agencji i potężnych firm:
    • pisanie i optymalizację z Content Editorem niestandardowej liczby artykułów,
    • niestandardowa liczba artykułów AI,
    • audyt,
    • badanie słów kluczowych,
    • niestandardowy rozmiar zespołu,
    • spersonalizowany onboarding,
    • priorytetowe wsparcie,
    • SERP Analyzer,
    • API.

Z każdego możesz korzystać przez pierwszych 7 dni za darmo w ramach bezpłatnego planu próbnego. Do każdego też możesz osobno dokupować pojedyncze usługi, jak np. dodatkowe artykuły czy rozwiązania AI.

Cennik Surfer SEO

Jeśli nie wiesz, na który pakiet się zdecydować, polecam skorzystać z kompleksowego porównania. Znajdziesz je na stronie w zakładce „Pricing”. Zawiera szczegółowe informacje na temat każdego z planów. Dzięki temu łatwiej będzie Ci określić to, które spełnia Twoje oczekiwania, a jednocześnie jest dostępne w akceptowalnej cenie.

Opinie o SurferSEO

SurferSEO może pochwalić się imponująco dobrymi opiniami zarówno użytkowników, jak i recenzentów. Przede wszystkim doceniany jest za kompleksowe podejście do kwestii contentu. Pozwala nie tylko na wyszukanie słów kluczowych, ale też przygotowanie całego content planu. Autorski edytor treści na podstawie danej frazy przygotowuje ponadto szczegółowe wytyczne. Z ich pomocą nawet osoby, które do tej pory nie wiedziały, jak pisać teksty zoptymalizowane pod SEO, są w stanie tworzyć wartościowe artykuły.

Czytelny content score (ocena treści) umożliwia ocenę już istniejących artykułów. Narzędzie zestawia je z osiągnięciami konkurencji, prezentując dość dokładną ścieżkę rozwoju. W dodatku świetnie działa w języku polskim i na naszym krajowym rynku. To wyróżnia go na tle części zagranicznej konkurencji. Ta nie radzi sobie bowiem tak dobrze z zawiłościami naszego języka i warstwą contentową.

Surfer SEO to jednak nadal tylko narzędzie, a te bywają zawodne. Wśród wielu pochlebnych komentarzy udało mi się znaleźć część mniej przychylnych. Muszę natomiast przyznać, że rzeczywiście nie było ich zbyt wiele. W większości skupiały się na jednym zagadnieniu: wysokiej cenie. Sam też zwracałem na to uwagę w tej recenzji. Niestety SurferSEO jest drogi jak na polskie realia. Szczególnie w przypadku bardziej rozbudowanych planów, zakładających tworzenie wielu artykułów, może znacząco nadszarpnąć budżet firmy. Warto jednak potraktować go jako inwestycję.

SurferSEO vs alternatywne rozwiązania

SurferSEO nie ma zbyt wielu konkurentów w swoim segmencie. Skupienie na contencie sprawiło, że jego bezpośrednimi rywalami nie są kompleksowe narzędzia SEO, takie jak SEMSTORM czy Senuto. Nie oznacza to natomiast, że to jedyne na rynku rozwiązanie, które pozwoli Ci na optymalizację treści. Oprócz niego korzystać możesz również np. z:

  • Contadu,
  • Yoast SEO (dodatek optymalizacyjny do WordPressa).

Mimo działania w tym samym segmencie (content WWW), SurferSEO i Contadu nie są zamienne. Ten pierwszy służy bowiem w znacznej mierze jako edytor. Wielu jego użytkowników to copywriterzy oraz właściciele witryn, współpracujący z twórcami. Drugi z wymienionych skupia się z kolei na obsłudze content marketerów. Pozwala na tworzenie rozbudowanych planów contentowych, ale nie dysponuje tak wielofunkcyjnym edytorem. Oba narzędzia mogą zatem stanowić swoje uzupełnienie, ale nie eliminują się nawzajem.

Yoast SEO pod niektórymi względami rzeczywiście przypomina SurferSEO. Problem jednak w tym, że odpowiada wyłącznie za optymalizację treści. Surfer oferuje więc znacznie więcej możliwości. W dodatku ten pierwszy funkcjonuje jako wtyczka do WordPressa. Nie da się więc obsługiwać go w dowolnych systemach CMS, z którymi oficjalnie nie współpracuje. Opisywane w tym tekście narzędzie ma za to bardzo rozbudowany system integracji. Da się go zresztą podpiąć też do WP.

Mimo to natomiast polecam sprawdzić wszystkie trzy rozwiązania i przetestować je przez darmowy okres próbny. W ten sposób sprawdzisz, co są w stanie Ci zaoferować. Tylko tak przekonasz się w praktyce, czy rzeczywiście są w stanie spełnić wszystkie Twoje wymagania.

Zalety i wady SurferSEO

Zalety SurferSEO

  • kompleksowe podejście do kwestii contentu,
  • analiza stron internetowych,
  • zaawansowany edytor treści,
  • sugestie AI dotyczące śródtytułów, fraz kluczowych, długości tekstów, liczby akapitów i multimediów,
  • możliwość tworzenia treści przez sztuczną inteligencję,
  • wyszukiwanie słów kluczowych,
  • intuicyjny i łatwy w obsłudze interfejs,
  • rozbudowane integracje,
  • bogata baza wiedzy,
  • wtyczka do przeglądarek internetowych,
  • pomocny i polskojęzyczny support,
  • darmowe rozszerzenie do przeglądarki.

Wady SurferSEO

  • wysokie ceny,
  • tylko 7 dni okresu próbnego,
  • skorzystanie z wersji testowej wymaga podania danych karty bankowej,
  • dość ograniczone możliwości najtańszego pakietu,
  • brak polskiej wersji językowej serwisu,
  • konieczność sprawdzania tekstów tworzonych przez AI,
  • nie zawsze trafione wskazówki edytora treści.

Wyprzedź strony konkurencji dzięki SEO. Czy warto skorzystać z SurferSEO?

Moim zdaniem SurferSEO to jedno z najlepszych narzędzi contentowych na rynku. Wyszuka dla Ciebie słowa kluczowe, przeanalizuje kondycję witryny i wskaże kierunek dalszego rozwoju. Dodatkowo z jego pomocą „prześwietlisz” treści konkurencji i znajdziesz grunt, na którym możesz ich wyprzedzić.

Oczywiście pozycjonowanie stron internetowych nie opiera się wyłącznie na contencie. Optymalizacja tekstów pod kątem SEO jest natomiast bardzo ważna. Wielu analityków wskazuje, że Google obecnie wyjątkowo skupia się na wartościowych treściach. Polecałbym więc rozważne operowanie słowami kluczowymi w artykułach, by nie podpaść algorytmom. Surfer dobrze się do tego nadaje. W dodatku jest łatwy w obsłudze, intuicyjny i łatwo wdrożyć nawet w dużej firmie.

Powyższe pochwały nie znaczą jednak, że przestałem dostrzegać jego wady. Powyżej wymieniłem ich zresztą całkiem sporo. Podstawowym minusem jest niezmiennie wysoka cena. Oprócz najtańszego pakietu stawki stanowią znaczne obciążenie budżetu – szczególnie w przypadku mniejszych firm i freelancerów. W dodatku brak polskiej wersji językowej bywa irytujący, zwłaszcza w połączeniu z autorskim nazewnictwem części narzędzi. Mimo to natomiast polecam wypróbować SurferSEO i rozważyć korzystanie z niego. Może być to bardzo opłacalna inwestycja.

Ocena ogólna
8.97 /10