Ranking TOP 15 najlepszych platform i rozwiązań do kursów online (LMS) w 2024. Sprawdź i wybierz platformę LMS dla kursu.
Spis treściChcesz wprowadzić w swojej firmie kursy online i zautomatyzować proces edukacji pracowników, ale nie wiesz, jak to zorganizować? Sprawdź Ranking TOP 15 platform LMS, wśród których na pewno znajdziesz rozwiązanie dla siebie.
Kursy online w ostatnim czasie cieszą się ogromną popularnością. Nie brak osób, które chcą stale rozbudowywać paletę swoich umiejętności. Obecnie można to robić nawet bez wychodzenia z domu. Firmy odpowiadają na to zapotrzebowanie, wdrażając rozmaite procesy szkoleniowe wewnątrz swojej organizacji. Część z nich sprzyja samym biznesom, a inne są wartością dodaną dla uczestników. Dotyczą przez to najróżniejszych zagadnień, od onboardingu, przez szkolenia obowiązkowe, aż po te rozwijające nowe zdolności.
Tego typu zdalne nauczanie wymaga jednak odpowiedniego przygotowania. Nawet za najlepszym procesem nauczania musi stać odpowiedni system, pozwalający na realizację założonych celów. Właśnie do tego służą platformy Learning Management System (LMS), czyli systemy zarządzania nauczaniem. W internecie jest ich bardzo dużo i różnią się pod wieloma względami. Sprawdź mój ranking TOP 15 platform LMS i dowiedz się wszystkiego o tego typu serwisach, wybierając najlepsze rozwiązanie. Przy okazji znajdziesz też kilka miejsc, które pozwolą Ci zarobić na swojej wiedzy.
Platforma do kursów Learning Management System – co to jest i czym się charakteryzuje?
Platforma LMS to z angielskiego „system zarządzania nauczaniem„. W praktyce natomiast jest to rozbudowane narzędzie, za pomocą którego możesz prowadzić kursy online. Wspiera rozwój pracowników oraz usprawnia procesy szkoleniowe, pozwalając na ich kompleksowy nadzór. Jej główną cechą jest automatyzacja tego rodzaju inicjatyw. Nie wymaga przy tym znajomości programowania czy zaawansowanych umiejętności informatycznych.
Kurs online, udostępniany pracownikom za pomocą LMS, może być dostępny o każdej porze i w dowolnym miejscu. Zapewnia bezpieczeństwo danych, pozwala na edycję treści kursów i ich różnorodną formę. Zależnie od platformy, mogą być w nim dostępne prezentacje, materiały wideo, spotkania na żywo czy kontakt prowadzącego z uczestnikami w czasie rzeczywistym. Dzięki temu łatwo dostosować jego działanie do codziennej pracy przedsiębiorstwa.
Ta różnorodność sprawia, że LMS-y są stosowane w rozmaitych branżach i sektorach gospodarki. Najczęściej sięgają po nie:
- prywatne firmy i przedsiębiorstwa (do edukacji i szkolenia pracowników),
- instytucje edukacyjne (do kształcenia swoich odbiorców),
- organizacje rządowe.
LMS (system zarządzania nauczaniem) vs LCMS (system zarządzania treściami szkoleniowymi)
Na rynku są dwa rodzaje platform, które często są ze sobą mylone. Mowa tu o typowych LMS oraz ich swoistym „rozszerzeniu”, czyli LCMS. Te pierwsze odpowiadają za „system zarządzania nauczaniem”. W praktyce oznacza to, że możesz za ich pośrednictwem rozpowszechniać treść kursu. W sposób kompleksowy pozwalają one na kontrolę użytkowników oraz udostępniają szereg rozwiązań szkoleniowych.
LCMS to system zarządzania treściami szkoleniowymi. Oprócz udostępniania materiałów daje możliwość tworzenia ich oraz zarządzania nimi. W praktyce więc masz w nim nie tylko możliwość dodawania materiałów, ale również przygotowywania ich od podstaw. Na jednej platformie przeprowadzisz wszystkie działania, które pozwolą Ci przeprowadzić kurs np. dla pracowników Twojej firmy.
Jeśli interesuje Cię narzędzie do tworzenia kursów od podstaw, możesz wybrać LCMS. Musisz natomiast liczyć się z tym, że nie wszystkie edytory dostępne na rynku dają nieograniczone możliwości. Wiele z nich pozwala jedynie na przygotowywanie dość podstawowych szkoleń. Te profesjonalne z kolei bywają dość drogie.
Masz już gotowe materiały i chcesz zacząć szkolenie na dużą skalę, a brakuje Ci tylko odpowiedniej platformy? W takim wypadku potrzebujesz LMS-a, w którym umieścisz pliki i będziesz nimi zarządzać. Alternatywnym rozwiązaniem jest tzw. opcja hybrydowa. W tej wersji zakładasz konto na platformie LMS, a szkolenia tworzysz w innym narzędziu. Tutaj trzeba jednak uważać, bo nie każdy system LMS jest kompatybilny ze wszystkimi rozwiązaniami zewnętrznymi.
W moim rankingu TOP 15 LMS znalazły się zarówno typowe LMS-y, jak i wersje wzbogacone o funkcje umożliwiające tworzenie kursów. Dzięki temu łatwiej będzie Ci znaleźć wśród nich platformę do e-learningu, odpowiadającą Ci pod każdym względem. Pokusiłem się nawet o rozszerzenie zestawienia o platformy służące do komercyjnej sprzedaży szkoleń. Często bowiem okazują się one przydatne po czasie, gdy twórcy szkoleń chcą zacząć zarabiać na swoich materiałach.
Korzyści z platformy LMS dla Twojej firmy
Szkolenia na platformach LMS sprawdzą się w przypadku każdej instytucji, która wymaga doszkalania się od swoich pracowników, użytkowników, odbiorców, uczniów czy kursantów. W głównej mierze rozwiązanie to kojarzone jest z firmami prywatnymi, edukującymi osoby zatrudnione w swoich strukturach. Co natomiast istotne, nie dotyczy to wyłącznie potężnych przedsiębiorstw czy korporacji. Obecnie bowiem platformy takie są na tyle przystępne cenowo, a jednocześnie wygodne w obsłudze, że decydują się na nie nawet niewielkie firmy.
Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, temat szkoleń jest szczególnie istotny. Zakłada on bowiem różnego rodzaju inicjatywy, m.in.:
- onboarding (wprowadzanie nowych pracowników w zagadnienia związane z ich nowym stanowiskiem w firmie),
- przeprowadzanie szkoleń obowiązkowych,
- organizację szkoleń poszerzających kompetencje na danych stanowiskach,
- szkolenia dla konkretnych działów,
- szkolenia rozwijające kompetencje w ramach tzw. awansów poziomych,
- i wiele innych.
Szkolenia online automatyzują wszystkie te procesy i zdecydowanie je przyśpieszają. Zastępują tradycyjne spotkania na żywo, które z reguły są mniej efektywne i generują wyższe koszty. Dodatkowym atutem wielu z nich jest wysoka dostępność. Zwykle pracownicy mogą korzystać z przygotowanych dla nich materiałów w dowolnym miejscu i czasie. Dostosowują zatem proces nauki do swojego cyklu dnia, co sprzyja przyswajaniu wiedzy. Ponadto raportowanie i kompleksowe nadzorowanie użytkowników zapewnia ogrom przydatnych danych HR-owi.
Rodzaje platform Learning Management System (LMS)
Narzędzie do tworzenia i/lub przeprowadzania szkoleń może działać na rozmaitych zasadach. Na rynku dostępne są cztery główne typy LMS-ów, różniące się funkcjonalnościami i zakresem użytkowania. Warto poznać ich charakterystykę, by wybrać rozwiązanie jak najlepiej odpowiadające zarówno Twoim potrzebom, jak i oczekiwaniom. Do Twojej dyspozycji pozostają takie usługi, jak:
- On-premise LMS (platformy LMS w siedzibie firmy) – rodzaj platformy stworzonej z myślą o firmach na pierwszym miejscu stawiających bezpieczeństwo danych. Oprogramowanie jest instalowane na wewnętrznych serwerach przedsiębiorstwa. Wymaga specjalistycznej obsługi i zarządzania przez osoby o odpowiednich umiejętnościach technicznych. Zajmuje sporo miejsca, ale gwarantuje pełną kontrolę nad narzędziem. Sprawdzi się w przypadku przedsiębiorstw, których polityka nie pozwala na korzystanie z chmury;
- SaaS LMS (platforma LMS w chmurze) – rozwiązanie zdecydowanie tańsze od on-premise LMS, działające na podstawie połączenia internetowego. Jest przystępne cenowo, a jednocześnie zapewnia dostęp do materiałów online. Gwarantuje ogromną swobodę, funkcjonalność i dostęp do usługi dla dużej liczby odbiorców w jednym czasie. Dane przechowywane są na serwerach usługodawców, którzy zapewniają klientom profesjonalne wsparcie techniczne;
- Open-source LMS (system adaptowalny) – rozwiązanie stosunkowo rzadko wybierane, ze względu na koszty i poziom trudności obsługi. Zapewnia klientom dostęp do otwartego kodu źródłowego, dzięki któremu możesz w pełni dostosować platformę do swoich potrzeb. W praktyce wymaga specjalistycznej wiedzy i generuje dość wysokie koszty podczas budowy. Zaletą jest to, że możesz każdy element LMS-a zaprojektować zgodnie z profilem uczestników kursów. Wprowadzisz wszystkie niezbędne funkcje, nawet te rzadko spotykane w gotowych rozwiązaniach komercyjnych;
- Custom-built LMS (dopasowany) – opcja wybierana raczej przez potężne firmy międzynarodowe i korporacje. Polega na budowie od podstaw platformy zgodnie ze specjalistycznymi wymaganiami klienta. Umożliwia stworzenie narzędzia dopasowanego pod każdym względem do danej instytucji. Nie ma w tym przypadku konieczności samodzielnego wykonywania prac, jak w przypadku open-source LMS. Jej jedynym (ale bardzo istotnym) minusem są bardzo wysokie ceny. Znacznie przekraczają one możliwości wielu przedsiębiorstw. W wielu przypadkach jest to też opcja zwyczajnie niepotrzebna, której potencjał może nie został wykorzystany w pełni.
Ja w rankingu skupiłem się główne na rozwiązaniach SaaS LMS. Platformy „chmurowe” łączą wysoką funkcjonalność z atrakcyjnymi cenami. Pozwalają w sposób kompleksowy nadzorować kursy, a jednocześnie są wygodne i łatwe w użyciu.
Ranking TOP 10 platform do kursów online (LMS)
1. WebToLearn
WebToLearn to jedna z najpopularniejszych, polskojęzycznych platform LMS. Jej atutem jest rozbudowany zakres dostępnych funkcji, oferowanych w naprawdę przystępnych cenach. Do dyspozycji użytkowników pozostaje m.in.:
- automatyzacja działań,
- autoresponder,
- certyfikaty,
- egzaminy,
- pokoje webinarowe,
- rozwiązania dla:
- trenerów,
- marketerów,
- nauczycieli,
- przedsiębiorców,
- organizatorów wydarzeń,
- twórców internetowych.
Możesz przetestować go bez żadnych opłat dzięki ogólnodostępnej wersji DEMO. Niezbędny jest natomiast do tego najpierw kontakt z konsultantem. Platforma działa na rynku od wielu lat i ciągle się rozwija, wprowadzając nowe funkcje i udogodnienia.
Wygodne przygotujesz w WebToLearn stronę zapisu, np. na webinar, bez potrzeby umiejętności programowania. W dodatku możesz korzystać z bardzo obszernej bazy wiedzy, zawierającej wiele informacji przydatnych dla właścicieli firm. Umożliwia podpięcie własnej domeny i minimum 75 GB miejsca na dane i pliki. Udostępnia rozwiązanie skierowane typowo dla przedsiębiorców w formie LMS-a. Ponadto natomiast zapewnia możliwość stworzenia platformy sprzedażowej. Możesz dzięki temu zdecydować się na ich udostępnianie w formie komercyjnej, generując w ten sposób dodatkowy dochód.
Cena
WebToLearn to narzędzie płatne, choć przed opłaceniem rachunku możesz wypróbować je w ramach 14-dniowego okresu próbnego. Po tym czasie możesz zrezygnować lub zdecydować się na jeden z czterech planów cenowych:
-
Basic – kosztuje 97 zł miesięcznie i pozwala na wprowadzenie do 300 użytkowników. Oprócz tego gwarantuje:
- 70 GB miejsca na serwerze,
- brak prowizji od sprzedaży,
- webinary do 5 osób (z opcją dokupienia miejsc),
- możliwość podpięcia własnej domeny internetowej;
-
Plus – kosztuje 197 zł miesięcznie i pozwala na wprowadzenie do 1000 użytkowników. Oprócz rozwiązań z planu Basic oferuje też:
- 100 GB miejsca na serwerze,
- oferty Order Bump,
- quizy, testy, egzaminy i certyfikaty,
- społeczność;
-
Premium – kosztuje 397 zł miesięcznie i pozwala na wprowadzenie do 5000 użytkowników. Oprócz rozwiązań z niższych planów znalazło się też w nim:
- 200 GB miejsca na serwerze,
- webinary do 100 osób;
- Indywidualny – przygotowywany zgodnie z instrukcjami klienta i indywidualnie wyceniany. Pozwala na wprowadzenie do 100 tys. użytkowników, możliwości z tańszych planów, a dodatkowo webinary do 1000 osób.
Zobacz naszą recenzję i opinie o WebToLearn.
2. HashMagnet
HashMagnet to kolejna propozycja niebędąca typowym LMS-em, ale pozwalająca na sprzedaż kursów online. Jej zaletą jest dość duża swoboda, jaka jest zapewniana użytkownikowi. Platforma ma bowiem bardzo elastyczne warunki użytkowania, a przy tym oferuje swoje autorskie rozwiązanie do tworzenia szkoleń. Opiera się ono na metodzie „przeciągnij i upuść”, poradzi więc sobie z nim praktycznie każdy klient. Umożliwia przygotowywanie ich zarówno na urządzenia tradycyjne, jak i mobilne.
Zależnie od Twoich potrzeb, możesz bazować na bibliotece gotowych i modyfikowalnych materiałów, jak i stworzyć swój projekt od podstaw. Niestety darmowe są tylko klasyczne szablony platform, a te bardziej rozbudowane określane są jako „premium”. Dostęp do nich jest płatny, do czego wrócę jeszcze za moment.
Z powodzeniem możesz z pomocą HashMagnet wprowadzać do swoich kursów certyfikaty oraz quizy. Nie ma też problemu z podpięciem do konta własnej domeny, co pomoże Ci promować własną markę w internecie. Każdy dostępny szablon wyposażysz natomiast we wszystkie podstawowe elementy, takie jak strona produktu, widok zamówienia czy koszyk.
Cena
Jak wspominałem, szablony premium w HashMagnet nie są tanie, bo kosztują aż 349 zł (jednorazowo). W ramach pakietu natomiast otrzymujesz szereg przydatnych funkcjonalności:
- licencji na zdjęcia,
- instalacji szablonu,
- wgrania logo,
- ustawienia struktury serwisu,
- konfiguracji formularzy,
- zmiany kolorów i czcionek,
- ustawienia menu nawigacji.
Samo korzystanie z platformy do kursów też nie jest darmowe. Udostępniane jest w dwóch płatnych planach:
-
LMS Box – kosztuje 169 zł miesięcznie i zapewnia:
- 25 GB miejsca na pliki wideo,
- integracje,
- brak limitów i prowizji,
- własną domenę;
-
MLS Pro – kosztuje 249 zł miesięcznie i zapewnia:
- powierzchnię 100 GB+ na pliki wideo,
- kalendarz rezerwacji,
- automatyczne subskrypcje,
- możliwość rozbudowy.
Zobacz nasza recenzję i opinie o hostingu HashMagnet.
3. EasyLMS
EasyLMS to kolejna platforma pozwalająca na tworzenie i udostępnianie kursów użytkownikom zewnętrznym. Możesz wykorzystać ją do działań firmowych, ale też po prostu promować za jej pośrednictwem własne inicjatywy szkoleniowe. Jest oparta na Webflow, więc nie wymaga umiejętności kodowania. Bez problemu zintegrujesz ją z systemami płatniczymi i w pełni dostosujesz do charakterystyki swojej marki.
Tworząc stronę ze swoimi kursami, możesz posługiwać się rozbudowaną biblioteką gotowych materiałów. Do Twojej dyspozycji pozostają takie opcje, jak:
- różne typy tworzonych lekcji,
- dodawanie współpracowników,
- obsługa transkryptów,
- dodawanie plików źródłowych,
- archiwum wydarzeń,
- darmowe kursy,
- akademie wideo,
- i wiele innych.
Jeśli nie chcesz samodzielnie wdrażać swojego kursu, możesz skorzystać z pomocy specjalistów EasyLMS. W tym wariancie wykupujesz szablony i interesujące Cię usługi. Następnie wypełniasz ankietę zbierającą informacje o na temat platformy, którą chcesz otrzymać. Potem samą realizacją zajmują się już profesjonaliści, a Ty po pewnym czasie dostajesz dostęp do gotowej strony.
Cena
Dostęp do szablonu EasyLMS jest wykupowany jednorazowo. Za 1980 zł netto otrzymujesz:
- czystą wersję EasyLMS,
- szablony,
- akademie i lekcje wideo,
- podstawowe scenariusze automatyzacji,
- framework z rozmaitymi komponentami i klasami.
W drugim kroku możesz dokupić usługi wdrożeniowe, na których Ci zależy. W ofercie EasyLMS jest ich bardzo wiele. Zależnie od ich charakteru, mogą wymagać jednorazowej opłaty lub comiesięcznej płatności za cykliczną realizację. Mowa tu o takich rozwiązaniach, jak np.:
- instalacja Webflow, domena i narzędzia analityczne,
- obsługa społeczności,
- obsługa newslettera,
- szablony HTML maili,
- wgranie kursu na platformę,
- i wiele innych.
4. Publigo
Publigo dawniej znane było powszechnie jako WP Idea. Nie jest to typowa platforma skierowana do klientów biznesowych. Pozwala natomiast na sprzedaż rozmaitych produktów cyfrowych, takich jak szkolenia, kursy, konsultacje czy e-booki. Wystarczy tylko, że założysz konto na platformie, wgrasz przygotowane materiały, a następnie zadbasz o ich rozpowszechnianie. Nie potrzebujesz do tego wiedzy z zakresu kodowania czy zaawansowanych zdolności informatycznych.
To rozwiązanie, które bardziej od realizacji kursów wewnątrz firmy, przyda Ci się, gdy pojawi się chęć spieniężenia już wykorzystanych materiałów. Z jego pomocą musisz dbać wyłącznie o promocję swojej oferty i zdobywanie klientów. Wysyłka maili, faktur czy kolportaż szkoleń nie jest Twoim problemem, bo wszystko to jest zautomatyzowane przez samą platformę.
Co istotne, Publigo ma również własny kreator kursów. Możesz więc w jego ramach stworzyć całe szkolenie i udostępniać je odpłatnie np. swoim partnerom czy klientom do wykorzystania firmowego. Samodzielnie określisz zasady jego działania i udostępniania. Nie musisz zatem obawiać się naruszeń czy bezprawnego kopiowania.
Cena
Korzystanie z Publigo jest płatne. Zależnie jednak od Twoich preferencji, możesz skorzystać z dwóch form:
- jednorazowej płatności zapewniającej dożywotni dostęp do platformy,
- opłat abonamentowych w systemie miesięcznym lub rocznym.
Druga z wymienionych opcji jest popularniejsza wśród platform e-learningowych, więc przyjrzałem się jej dokładniej. Do wyboru masz trzy plany:
-
Start – kosztuje 87 zł netto miesięcznie i zapewnia:
- nielimitowaną sprzedaż kursów,
- nielimitowaną sprzedaż produktów cyfrowych,
- nielimitowaną sprzedaż usług,
- integrację z systemem płatności,
- integrację z systemem fakturującym,
- integrację z systemem mailowym,
- konfigurowalne szablony,
- kody zniżkowe,
- import kursantów,
- moduł dyskusji,
- wsparcie,
- wyszukiwarkę,
- administrowany serwer,
- własny hosting wideo,
- 25 GB na pliki wideo,
- bieżące aktualizacje,
- instrukcję obsługi,
- fakturę VAT;
-
Plus – kosztuje 157 zł netto miesięcznie i zapewnia wszystko, co pakiet Start, a dodatkowo:
- możliwości tworzenia pakietów,
- klonowanie kursów,
- śledzenie postępów,
- udostępnianie treści z opóźnieniem,
- planowanie promocji cenowych,
- integrację z Zapierem,
- limit logowań,
- prywatne notatki,
- sprzedaż produktów fizycznych,
- własny hosting wideo,
- 50 GB na pliki wideo;
-
Pro – kosztuje 247 zł netto miesięcznie i zapewnia wszystko, co pakiet Plus, a dodatkowo:
- obsługę dostępu abonamentowego,
- limity czasowe dla kursów,
- możliwość startu kursu z ustaloną datą,
- możliwość dodawania wariantów cenowych,
- sprzedaż kursów na prezent,
- integracje z istniejącymi sklepami,
- quizy i testy wiedzy,
- automatyczne certyfikaty,
- uproszczoną sprzedaż zagraniczną,
- program partnerski,
- zaawansowaną sprzedaż,
- opinie i recenzje,
- system ratalny,
- własny hosting wideo,
- 100 GB na pliki wideo.
5. myVOD
Atutem myVOD jest prostota. To naprawdę łatwe w obsłudze narzędzie do sprzedaży rozmaitych szkoleń i kursów online. Udostępnia edytor, przy pomocy którego stworzysz swój serwis, stanowiący wizytówkę Twojej działalności. Jest to kolejny przykład narzędzia, które możesz wykorzystać na gruncie firmowym, ale i poza nim. Z powodzeniem bowiem podepniesz do niego system płatności i rozpoczniesz komercyjnie udostępnianie swoich materiałów.
Własną platformę tworzysz w oparciu o gotowe szablony. Są w pełni edytowalne, więc łatwo dopasujesz je do wizerunku swojej marki. Następnie umieszczasz na niej wszystkie materiały, które zamierzasz promować. Mogą być to zarówno pliki wideo, jak i PDF, prezentacje czy dokumenty tekstowe. Do wyboru masz aż 8 języków, w których stworzysz serwis, nie ogranicza Cię więc lokalizacja.
Cena
myVOD jest rozwiązaniem płatnym, ale bardzo atrakcyjnym cenowo. Wynika to z faktu, że za każdy wgrany kurs płacisz indywidualnie. Stawka zależna jest natomiast od tego, przez jaki czas będzie on dostępny. Do wyboru masz trzy opcje:
- 30 dni – kosztuje 39 zł za każdy kurs;
- 90 dni – kosztuje 79 zł za każdy kurs;
- 360 dni – kosztuje 279 zł za każdy kurs.
Wszystkie wymienione rozwiązania oferują dokładnie takie same warunki:
- 1 kurs lub szkolenie, które może zawierać wiele różnorodnych materiałów,
- pełną funkcjonalność serwisu,
- stałe aktualizacje,
- live support,
- nielimitowana ilość wideo z Vidmeo lub YouTube,
- hosting wideo dla 10 plików.
- nielimitowaną ilość własnych podstron.
Do Twojej dyspozycji jest 30-dniowy okres próbny.
6. iSpring
iSpring to kolejne polskojęzyczne rozwiązanie o wyjątkowo kompleksowych możliwościach. Z jego pomocą bez problemu zrealizujesz m.in.:
- onboarding nowych pracowników,
- szkolenia z zakresu zgodności,
- szkolenia produktowe,
- szkolenia sprzedażowe,
- ocenę pracowniczą,
- szkolenia partnerów,
- szkolenia klientów,
- i wiele innych.
To platforma wyjątkowo intuicyjna i wygodna w obsłudze. Możesz to sprawdzić, korzystając z darmowej wersji demo. Jej wyróżnikiem jest szereg nagród przyznawanych jej przez rozmaite organizacje i portale branżowe.
Jest rozwiązaniem o zasięgu ogólnoświatowym, z którego – zgodnie z deklaracją – korzysta już obecnie ok. 59 tys. klientów. Gwarantuje całodobowe wsparcie techniczne, narzędzia analityczne i szereg gotowych scenariuszy. Możesz wybrać ten, który najbardziej odpowiada Twoim planom i zmodernizować go tak, by perfekcyjnie spełniał Twoje oczekiwania.
Cena
Cena iSpring zależy od puli rozwiązań, na których Ci zależy. Jeśli chcesz korzystać z autorskich narzędzi do e-learningu, to niestety musisz liczyć się z dość dużym wydatkiem. iSpring Suite jest dostępny w dwóch wariantach:
-
Standard – kosztuje 3157 zł rocznie, czyli ok. 263 zł miesięcznie. Gwarantuje dostęp do pomocy technicznej 24/7 oraz zestawy narzędzi do tworzenia e-learningu:
- kursów HTML5/SCORM,
- interaktywnych quizów,
- wykładów wideo,
- screencastów,
- odgrywania ról,
- interakcji,
- e-booków;
-
Max – kosztuje 3967 zł rocznie, czyli ok. 330 zł miesięcznie. Zawiera wszystkie opcje z pakietu standardowego, a dodatkowo również:
- narzędzie do konwersji tekstu na mowę,
- Content Library (zawiera 90 tys. szablonów kursów i obrazów oraz kreator postaci),
- iSpring Cloud (przestrzeń w chmurze).
iSpring Suite zapewnia możliwość wykupienia dostępu do dodatkowych narzędzi, takich jak:
- iSpring Quizmaker – kosztuje 1780 zł roczne i pozwala tworzyć interaktywne oceny;
- iSpring Converter Pro – kosztuje 1299 zł i pozwala przeprowadzać konwersje z PowerPointa na HTML5 i SCORM;
- iSpring Cam Pro – kosztuje 1092 zł rocznie i ma formę studia wideo do tworzenia screencastów i samouczków;
- iSpring presenter – kosztuje 2261 zł rocznie i zawiera zestaw narzędzi do tworzenia quizów, samouczków wideo oraz kursów;
- iSpring Flip – kosztuje 1092 zł rocznie i pozwala tworzyć flipbooki SCORM z PDF-ów i plików Word.
Alternatywnym rozwiązaniem jest iSpring Learn, którego cena zależy od liczby użytkowników:
- 25,
- 50,
- 100,
- 300,
- 500.
W każdej taryfie do wyboru masz dwa warianty:
-
Start – pakiet standardowy, zapewniający dostęp do:
- zarządzania szkoleniami,
- narzędzi analitycznych,
- zarządzania treściami,
- narzędzia do tworzenia kursów,
- wsparcia technicznego;
-
Business – pakiet wyceniany indywidualnie. Oprócz wszystkiego, co gwarantuje pakiet Start (niejednokrotnie w rozszerzonej formie), zapewnia również:
- ocenę 360 stopni,
- portal korporacyjny,
- API.
7. Docebo
Platforma anglojęzyczna o zasięgu międzynarodowym. Korzysta z niej obecnie ponad 3700 firm, ale ich ilość regularnie rośnie. Sam serwis też ciągle się rozwija i zyskuje na popularności. Oferuje też ogromny wachlarz możliwości, który nie powinien rozczarować nawet wymagających użytkowników. Z powodzeniem możesz wykorzystać ją m.in. do:
- onboardingu pracowników,
- rozszerzana umiejętności,
- szkolenia w zakresie zgodności,
- wsparcia sprzedaży,
- edukacji klientów,
- edukacji partnerów,
- zwiększania wydajności pracowników,
- szkolenia członków ugrupowania.
Docebo – podobnie jak konkurenci – również udostępnia wersję demonstracyjną serwisu. Jest całkiem przystępny i intuicyjny w obsłudze. Dla niektórych problemem może być natomiast jego angielska wersja językowa i obcojęzyczny support. Poszczególne funkcje mają jednak na tyle zwięzłe nazewnictwo, że powinien sprawdzić się w przypadku ich obsługi standardowy translator.
Cena
Bez wątpienia największym minusem Docebo jest jego szalenie wysoka cena. Choć oferuje narzędzie na bardzo wysokim poziomie, to może pozostawać poza zasięgiem wielu firm ze względu na stawki. Jest bowiem dostępny w trzech pakietach:
- Engage – kosztuje 25 tys. dolarów rocznie – zapewnia dostęp do wszystkich rozwiązań, których możesz potrzebować, tworząc kurs online. Udostępnia narzędzia do tworzenia i zarządzania treścią, a także gotowe pulpity nawigacyjne. Daje możliwość wdrożenia 4 integracji oraz zapewnia dostęp do API i szeregu usług z zakresu wsparcia klienta;
- Elevate – kosztuje 40 tys, dolarów rocznie – oferuje wszystko to, co pakiet podstawowy, a dodatkowo rozwiązania zaawansowane, jak m.in. menadżer kampanii, pulpity menadżerskie czy rozbudowane integracje.
- Enterprise – wyceniany indywidualnie. Jego możliwości są zależne od wymagań konkretnego klienta.
8. Talent LMS
Talent LMS to jedna z platform LMS o najbardziej przyjaznym interfejsie. Jej obsługa nie powinna sprawić problemu nawet osobom, które nie miały wcześniej styczności z tego rodzaju działaniami. Z powodzeniem możesz wykorzystać ją m.in. do:
- szkolenia pracowników,
- szkoleń sprzedażowych,
- szkoleń wdrożeniowych,
- szkoleń z zakresu zgodności z przepisami,
- szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa,
- szkoleń dla partnerów.
Posiada wbudowany edytor szkoleń, który opiera się na intuicyjnej zasadzie „przeciągnij i upuść”. Z powodzeniem możesz umieścić dzięki temu w swoim szkoleniu wszystkie potrzebne Ci pliki wideo, prezentacje, dokumenty i inne. Wszystkie wprowadzane zmiany widzisz w czasie rzeczywistym, co ułatwia i zdecydowanie przyśpiesza proces twórczy.
Twórcy Talent LMS śledzą też bieżące rozwiązania i biorą je pod uwagę, rozwijając swoją platformę. Dowodem na to jest zaangażowanie do procesu tworzenia kursów sztucznej inteligencji. Odpowiada za to rozwiązanie TalentCraft, które może znacznie przyśpieszyć prace nad projektami. Dodatkowo do Twojej dyspozycji pozostaje długa lista gotowych szablonów, dzięki którym cały proces będzie jeszcze przyjemniejszy.
Cena
Talent LMS nie należy do rozwiązań najtańszych. Co prawda jego podstawowe warianty są atrakcyjne cenowo, ale mają też znaczne ograniczenia. Sprawdzą się przez to wyłącznie w przypadku niewielkich firm lub przedsiębiorców o niskich wymaganiach. Za te najbardziej rozbudowane trzeba dość dużo zapłacić, ale za to gwarantują imponujące możliwości. Do Twojej dyspozycji jest pięć planów cenowych:
-
Starter – kosztuje 69 dolarów miesięcznie. Zapewnia dostęp dla 40 użytkowników oraz:
- nieograniczoną liczbę kursów,
- nieograniczone wsparcie e-mail,
- niestandardową stronę główną;
-
Basic – kosztuje 149 dolarów miesięcznie, zapewnia dostęp dla 100 użytkowników i 1 niezależny portal szkoleniowy. Ponadto umożliwia wszystko to, co plan powyżej, a także:
- obsługę logowania jednokrotnego,
- domenę własną i certyfikat SSL;
-
Plus – kosztuje 279 dolarów miesięcznie, zapewnia dostęp dla 500 użytkowników i 3 niezależne portale szkoleniowe. Ponadto umożliwia wszystko to, co plan powyżej, a także:
- raporty niestandardowe,
-
Premium – kosztuje 459 dolarów miesięcznie, zapewnia dostęp dla 1000 użytkowników i 15 niezależnych portali szkoleniowych. Ponadto umożliwia wszystko to, co plan powyżej, a także:
- priorytetową pomoc techniczną,
- opiekuna klienta,
- automatykę,
- obsługę chatu na żywo;
-
enterprise – pakiet wyceniany indywidualnie na podstawie oczekiwań i potrzeb konkretnego klienta. Gwarantuje wszystko to, co pakiet Premium, a dodatkowo:
- elastyczny limit użytkowników,
- nieograniczoną liczbę oddziałów,
- telefoniczną pomoc techniczną.
9. Litmos
Litmos jest platformą wykorzystywaną przez wiele potężnych firm, takich jak Arnold Clark, IBM czy nawet YouTube. Z jej usług skorzystało ponad 30 milionów użytkowników, którzy przeprowadzili ponad miliard kursów. Ta popularność wynika przede wszystkim z profesjonalnego podejścia oraz kompleksowej oferty. Z powodzeniem bowiem w tym serwisie stworzysz szkolenia dotyczące:
- onboardingu,
- obsługi klienta,
- zgodności,
- obsługi i wsparcia klienta,
- sprzedaży,
- rozwoju i edukacji pracowników.
Choć sama platforma jest anglojęzyczna, jej kreator ma bardzo minimalistyczną budowę i nazewnictwo. Dzięki klarownym oznaczeniom problemów z jego obsługą nie powinny mieć nawet osoby niezbyt płynnie posługujące się tym językiem. Dysponuje ona 35 skonfigurowanymi językami, spośród których możesz wybrać ten, który najbardziej będzie odpowiadał Twoim odbiorcom.
Dodatkową zaletą serwisu Litmos jest dostęp do gotowych treści dotyczących powtarzalnych elementów edukacyjnych. W połączeniu z odpowiednimi zabezpieczeniami i solidnymi narzędziami do raportowania tworzy to rozwiązanie warte uwagi.
Cena
Niestety Litmos nie ma jednego, odgórnie ustalonego cennika. Każde zlecenie jest wyceniane indywidualnie, w zależności od potrzeb klienta. To pozwala na większą swobodę i stworzenie oferty, która będzie idealnie dostosowana do Ciebie. Zmniejsza natomiast szansę zaplanowania budżetu i przygotowania się na potencjalne koszty.
Litmos oferuje trzy pakiety dostosowane do różnego typu firm:
- Foundation Suite – stworzony z myślą o małych firmach lub pojedynczych działach dla mniej niż 100 użytkowników. Pozwala na stworzenie maksymalnie 140 kursów i podstawowy LMS oraz implementację;
- Premier Suite – stworzony dla średnich i bardzo dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw. Zapewnia dostęp do biblioteki treści składającej się z ponad 2000 kursów, a także szeregu rozwiązań premium;
- Apartament Platinum – opcja dla najpotężniejszych firm i bardzo wymagających użytkowników. Gwarantuje dostęp do wszystkich funkcji oferowanych w Litmos i pełne wsparcie.
10. Adobe Learning Manager
Adobe Learning Manager to platforma edukacyjna amerykańskiego giganta, której cechą charakterystyczną jest uniwersalność. Z powodzeniem możesz zintegrować ją ze swoim firmowym serwisem internetowym czy brandowymi aplikacjami mobilnymi. Oferuje dostęp do wszystkich standardowych funkcji szkoleniowych:
- personalizacji,
- grywalizacji,
- zdolności społecznościowych,
- biblioteki treści,
- edukacji klientów,
- szkoleń sprzedażowych,
- szkoleń partnerskich,
- szkoleń dla sklepów i franczyzobiorców,
- przekwalifikowań pracowniczych,
- szkoleń z zakresu zgodności z obowiązującymi przepisami.
Dodatkową zaletą Adobe Learning Manager jest możliwość tworzenia programów edukacyjnych zarówno z grupami wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi. Dzięki temu zyskujesz znacznie większą swobodę, a Twoje materiały możesz wykorzystywać na znacznie więcej sposobów.
Cena
Adobe Learning Manager nie ma odgórnie ustalonych cen, do których regulowania byłby zobowiązany każdy użytkownik. Są one spersonalizowane zgodnie z wymaganiami konkretnego typu klienta. Zostały podzielone natomiast na dwa scenariusze korzystania z usługi:
- model zarejestrowanego użytkownika – pozwala na przypisanie indywidualnej licencji do ustalonej liczby uczestników, którzy zyskują stały dostęp do platformy. To dobre rozwiązanie, jeśli masz określoną liczbę odbiorców i bezustannie muszą oni korzystać z materiałów;
- model bazujący na liczbie aktywnych użytkowników miesięcznie – zależy od liczby użytkowników, którzy wykażą aktywność w danym miesiącu. Użytkownicy nie mają w tym wydaniu stałego dostępu do platformy. Jest on przyznawany na żądanie. Od częstotliwości i ilości takich zgłoszeń zależy ostateczna cena. To dobre rozwiązanie w przypadku dynamicznie zmieniającej się liczebności grupy.
11. Lectora
Lectora to rozbudowana platforma pozwalająca na tworzenie i udostępnianie kursów. Możesz zbudować w niej szkolenie samodzielnie, zgodnie z własnym pomysłem. Alternatywnie też zlecisz jego wykonanie według własnych wytycznych specjalistom z serwisu. Atutem drugiego z wymienionych rozwiązań jest fakt, że taki materiał może, ale wcale nie musi zostać przygotowany w programie Lectora. Pozwala to zatem na kooperację z innymi rozwiązaniami i zapewnia większą swobodę. Umożliwia ponadto stworzenie witryny sprzedażowej z kursami, co może być dobrą okazją do dodatkowego zarobku.
Działa z poziomu przeglądarki oraz w formie desktopowej (zależnie od wybranego pakietu). Oferuje dostęp do czterech programów:
- Lectora – odpowiada za tworzenie responsywnych kursów. Posiada kreator pytań, narzędzie do podsumowywania tekstów, a także edytor wideo;
- Cenatio VR – narzędzie odpowiedzialne za szkolenia na bazie filmów i zdjęć 360;
-
AssetLibraty – to potężnych rozmiarów biblioteka zasobów. Zapewnia:
- 120 milionów plików audio, wideo i zdjęć,
- 1500 interakcji, gier i gotowych slajdów,
- 10 tys. postaci,
- 89 tys. ikon i innych rozwiązań;
- ReviewLink – aplikacja do feedbacku. Pozwala na umieszczenie szkolenia w chmurze, zapraszania do jego recenzji i zbierania komentarzy, uwag, plików i załączników do poprawek.
Cena
Lectora oferuje ogrom możliwości, ale niestety jest jednocześnie dość drogim rozwiązaniem. Przez to może być atrakcyjniejsza i łatwiej osiągalna dla właścicieli większych firm. Do wyboru masz tu dwa płatne pakiety:
-
Silver – kosztuje 999 dolarów rocznie i zapewnia dostęp do platformy w wersji online. Pozwala na korzystanie z:
- ReviewLink,
- Biblioteki zawierającej:
- szablony kursów,
- postacie,
- zdjęcia,
- ikony (png),
-
Gold – kosztuje 1399 dolarów rocznie i zapewnia dostęp do platformy w wersji online i desktopowej. Oprócz rozwiązań z pakietu Silver oferuje dodatkowo w ramach swojej Biblioteki:
- szablony kursów do innych programów,
- ikony png i wektorowe,
- szablony PowerPoint.
Przed wykupieniem danego pakietu możesz sprawdzić, jak działa Lectora. Do dyspozycji klientów została przygotowana darmowa wersja demonstracyjna. Warto z niej skorzystać, by nabrać pewności, że będzie to trafiony wydatek.
12. Articulate Rise
Articulate Rise jest promowane jako rozwiązanie o bardzo wysokiej dostępności. Odpowiada za to automatyczna responsywność przygotowywanych kursów. Bez potrzeby programowania możesz zadbać o ich wygląd na dowolnym urządzeniu. Ponadto doceniany jest edytor tego serwisu, którego budowa jest bardzo przejrzysta i minimalistyczna. Możesz bazować na gotowych pomysłach i materiałach z biblioteki, które też są nowoczesne i pozbawione niepotrzebnych dodatków.
Nie jest to typowe narzędzie tylko dla firm. Skierowane jest do każdego, kto potrzebuje stworzyć i udostępnić szkolenie online. Z powodzeniem natomiast możesz wykorzystać go do edukacji swoich pracowników. Pozwala wygodnie monitorować postępy i dodawać quizy pozwalające na sprawdzanie wyników. Poszczególne lekcje możesz edytować samodzielnie lub współtworzyć je ze swoim teamem.
Cena
Articulate Rise to narzędzie będące częścią Articulate 360. Nie ma możliwości wykupienia go niezależnie. Cały pakiet kosztuje natomiast 1399 dolarów na użytkownika rocznie. Zdecydowanie nie jest to niska cena, zapewnia natomiast kompleksowy zestaw narzędzi dla firm. W jej ramach skorzystasz m.in. z:
- tworzenia webinarów i szkoleń,
- aplikacji do zbierania opinii,
- ponad 12 milionów obrazów, szablonów i innych gotowych materiałów,
- priorytetowego supportu,
- nieograniczonej przestrzeni,
- administracji zespołu,
- i wielu innych.
Polecam przed wykupieniem wariantu płatnego skorzystać z bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego. Nie potrzeba do tego nawet wprowadzania danych karty bankowej, a sprawdzenie środowiska w praktyce może Ci pomóc w podjęciu decyzji.
13. WizIQ
WizIQ to platforma o dość szerokim zastosowaniu. Pozwala zarówno na tworzenie, jak i sprzedaż kursów online. Ponadto wykreujesz z jego pomocą swoją własną, markową platformę ze szkoleniami. W ten sposób możesz edukować zarówno swoich pracowników, jak i klientów czy partnerów biznesowych. Działa to z poziomu przeglądarki, jak i aplikacji mobilnej na iOS oraz Androida w dowolnym momencie.
Zależnie od rodzaju szkolenia, możesz wzbogacić je o potrzebne Ci elementy, takie jak testy czy multimedia. Zyskasz dostęp do śledzenia postępów w czasie rzeczywistym, a także opcję tworzenia samouczków online. Wszystko to bez potrzeby kodowania, opierając się na czytelnym interfejsie.
Atutem WizIQ jest rozbudowana lista integracji. Dzięki nim łatwo dopasujesz możliwości platformy do obecnej struktury swojej firmy. Może on bowiem działać we współpracy z takimi rozwiązaniami, jak m.in.:
- WordPress,
- Drupal,
- Moodle,
- eFront,
- Joomla.
Cena
WizIQ ustala ceny indywidualnie, po bezpośrednim kontakcie z klientem. Zgodnie z deklaracją natomiast jego ceny rozpoczynają się już od 1 dolara za użytkownika. Dostępny jest w dwóch wariantach:
-
Elite – zapewnia 25 GB miejsca w sieci oraz:
- tworzenie i prowadzenie kursów online,
- testy z pytaniami wielokrotnego wyboru,
- dostęp do aplikacji,
- forum dyskusyjne,
- zintegrowaną bramkę płatniczą,
- certyfikat ukończenia kursu,
- warunkowy dostęp do zawartości;
-
Infinite – zapewnia 50 GB miejsca w sieci, wszystkie elementy planu Elite, a ponadto:
- logowanie jednokrotne,
- niestandardową domenę,
- protokół SMTP,
- indywidualną bramkę Stripe Gateway,
- dedykowanego menedżera,
- indywidualny certyfikat kursu.
14. HRcode
HRcode cechuje przede wszystkim indywidualne podejście do użytkownika. Możesz w nim szczegółowo opisać swoje potrzeby. W odpowiedzi na nie otrzymasz platformę o możliwościach, które Cię nie rozczarują. Wszystkie są responsywne i dostępne 24 godziny na dobę. Kapitalnie sprawdzi się więc w rozwiązaniach HR-owych, ale także kooperacyjnych, np. z partnerami.
Zależnie od Twoich potrzeb możesz wykorzystać HRcode do stworzenia:
- wewnątrzfirmowej platformy HR,
- platformy B2B dla partnerów biznesowych,
- platformy do szkoleń i kursów,
- platform edukacyjnych.
Dzięki temu z powodzeniem zrealizujesz w ramach przygotowanego rozwiązania zarówno onboarding, jak i stworzysz bazę wiedzy dla swojej firmy. Co więcej, zaprojektujesz system do oceny okresowej czy do zarządzania wewnątrzfirmowymi szkoleniami branżowymi. To duża uniwersalność, dzięki której jest to rozwiązanie skuteczne niemalże niezależnie od branży.
Cena
W HRcode każde zlecenie jest wyceniane od podstaw w pełni indywidualnie. Zespół sprzedażowy kontaktuje się z potencjalnym klientem i omawia jego potrzeby oraz oczekiwania. Wspólnie tworzony jest plan działania i opisywane niezbędne funkcjonalności. Dopiero po ustaleniu całego planu przychodzi czas na wycenę.
15. Thinkific
Moje zestawienie zamyka Thinkific, który jest ciekawą propozycją dla osób poszukujących platformy sprzedażowej dla swoich kursów. To zagraniczny serwis, który jednak oferuje rozbudowaną ofertę w całkiem dobrych cenach i wielu wariantach. Dzięki temu stosunkowo łatwo dostosować go zarówno do swoich potrzeb, jak i sytuacji finansowej.
Thinkific pozwala od podstaw stworzyć stronę dla danego kursu, zapewniając przy tym szereg przydatnych rozwiązań, takich jak m.in.:
- dostęp do motywów,
- domeny internetowe,
- quizy,
- zadania,
- przestrzenie społecznościowe,
- powiadomienia,
- aplikacja mobilna do obsługi kursów,
- stopniowe planowanie publikacji,
- prowadzenie lekcji i wydarzenia na żywo,
- cyfrowe pliki do pobrania,
- multimedia.
Ciekawym rozwiązaniem jest współpraca Thinkific ze Spotify. Stwarza to ogromne możliwości z zakresu pozyskiwania nowych odbiorców i promocji kursu w szerszych grupach niż tylko pracownicy firmy. Ponadto platforma umożliwia integrację z innymi serwisami zewnętrznymi i udostępnia dość zaawansowane narzędzia analityczne.
Cena
Jak wspominałem, Thinkific jest dostępny w czterech pakietach cenowych. Opcja „Free” jest zupełnie darmowa i oferuje:
- 1 kurs,
- 1 społeczność,
- 1 miejsce w społeczności,
- 1 wersję cyfrową do pobrania,
- 1 administratora,
- nieograniczoną liczbę odbiorców,
- pocztę e-mail i chatbot,
- możliwość wdrażania własnych treści,
- dostęp do kreatora,
- darmowe motywy stron WWW,
- zintegrowane rozwiązania e-commerce,
- quizy i ankiety,
- kurs Thinkific Academy.
Wszystkie trzy pozostałe plany są płatne:
-
Basic – kosztuje 36 euro miesięcznie i zapewnia:
- 1 społeczność,
- 5 miejsc w społeczności,
- 5 plików do pobrania,
- 1 administratora,
-
Start – kosztuje 73 euro miesięcznie i zapewnia:
- 1 społeczność,
- 10 miejsc w społeczności,
- nieograniczoną ilość plików do pobrania,
- 1 administratora,
- pakiety dodatkowe,
- lekcje na żywo, zaawansowane opcje tworzenia kursów,
- zaawansowaną edycję kodu witryny;
-
Grow – kosztuje 146 euro miesięcznie i zapewnia:
- 3 społeczności,
- 20 miejsc w społecznościach,
- 2 administratorów,
- narzędzia analityczne,
- rejestracje zbiorcze,
- dostęp do interfejsu API.
Oprócz tego każdy z pakietów płatnych gwarantuje:
- nieograniczone kursy,
- brak opłat transakcyjnych,
- nieograniczoną liczbę odbiorców,
- aplikację mobilną,
- wszystkie bezpłatne funkcje,
- domenę niestandardową,
- kupony i rabaty,
- sprzedaż afiliacyjną.
Alternatywne propozycje
W moim rankingu znalazło się wiele interesujących propozycji. Część z nich reprezentuje polski rynek, ale nie zabrakło też rozwiązań międzynarodowych. Są różnorodne zarówno pod względem dostępnych funkcji, jak i cen oraz obsługi. Mimo to natomiast możliwe, że nie udało Ci się znaleźć wśród nich niczego, co przyciągnęło Twoją uwagę. Na wypadek takich sytuacji przygotowałem jeszcze kilka „propozycji awaryjnych”. Być może wśród nich ukryła się Twoja wymarzona platforma:
- e-learning.pl,
- Gurucan,
- EdApp: Mobile LMS,
- LearnWorlds.
Platforma do kursów online – jak wybrać najlepszą i na co zwrócić uwagę?
Znasz już szereg platform pozwalających na tworzenie i udostępnianie szkoleń pracownikom i nie tylko. Jak spośród nich wybrać natomiast tę najlepszą, która zadowoli zarówno Ciebie, jak i uczestników kursów? Podstawą jest oczywiście dokładne przemyślenie swoich potrzeb. Warto wypisać istotne cechy, od najważniejszych, po te mniej istotne. Każdy może bowiem wymagać od LMS-a czegoś nieco innego. Taka lista natomiast pomoże Ci znaleźć optymalne rozwiązanie.
Poniżej wymieniłem i opisałem kilka aspektów, na które polecam zwrócić szczególną uwagę. Kierowałem się też nimi, tworząc swój ranking. Z ich pomocą podjęcie ostatecznej decyzji może okazać się znacznie łatwiejsze.
Dodawanie lub tworzenie kursów od podstaw
Podstawowa kwestia, od której zależy dalszy proces wyboru narzędzia. Chcesz tworzyć kursy samodzielnie, czy jedynie dodawać do nich gotowe materiały? Warto to dokładnie przemyśleć, bo oba warianty mają zarówno mocne, jak i słabe strony.
Możesz mieć już gotowy zestaw szkoleń, które chcesz zacząć udostępniać w formie e-learningu. W takim przypadku pozornie niepotrzebny Ci dostęp do funkcji pozwalających na samodzielne tworzenie kursów. Z drugiej strony jednak z czasem inicjatywa może się rozwinąć. Wtedy budowa kursu, jego udostępnianie i zarządzanie z poziomu jednej platformy będzie znacznie wygodniejsze.
Z drugiej strony wbudowane w LMS-y kreatory często mają dość ograniczone funkcje. Może się okazać, że Twoje kursy online są na tyle zaawansowane, że i tak potrzebujesz dostępu do narzędzia zewnętrznego. To rodzi kolejne problemy w formie integracji tych dwóch oprogramowań czy sprawnego poruszania się między nimi. Przez te zawiłości niestety nie ma jednego, słusznego rozwiązania, które można uznać za lepsze. Wszystko zależy od Twoich umiejętności, potrzeb czy planów.
Udostępnianie, zarządzanie i możliwość sprzedaży kursów online
Aspekt skupiony na funkcjonalnościach platformy i jej możliwościach związanych z zarządzaniem materiałami. Oczywiście rolą LMS-a jest udostępnianie szkoleń odbiorcom. Różne kursy spełniają tę potrzebę jednak na wiele rozmaitych sposobów. Mowa tu zarówno o intuicyjnie stworzonym interfejsie, jak też wersji językowej, wsparciu technicznym czy dostępnym funkcjom.
Wiele z LMS-ów, które umieściłem w rankingu, mają darmowe wersje testowe. Polecam z nich skorzystać i sprawdzić, jak wygląda ich obsługa w praktyce. To pozwoli Ci przekonać się, który typ obsługi szkoleń będzie dla Ciebie najwygodniejszy. Warto ponadto przeczytać opinie i komentarze, jakie dane oprogramowanie otrzymało od swoich użytkowników. Często można w nich znaleźć wiele pomocnych informacji.
Dla wielu firm istotna jest ponadto możliwość sprzedaży stworzonych kursów online. Często tego typu szkolenia świetnie sprawdzają się wewnątrz instytucji, po czym zapada decyzja, by wykorzystać je komercyjnie. Czasem jest to możliwe bezpośrednio przez platformę, która ma swoją „bazę szkoleń” oferowanych użytkownikom z zewnątrz. Alternatywnie może też umożliwiać budowę strony produktowej, którą możesz promować. To szansa na dodatkowy zarobek i cykliczny dochód w przypadku popularności Twojego kursu. Nie każde przedsiębiorstwo jednak chce ujawniać swoje know-how. Wszystko zatem zależy od polityki wewnętrznej i ustalonych wcześniej praktyk.
Aktualizacja szkoleń online
Bardzo ważny aspekt, o którym wielu twórców szkoleń zapomina. Kursy rozwijające umiejętności czy doszkalające wymagają niejednokrotnie aktualizacji informacji. Może wynikać to ze zmienności branży, wdrażania nowych metod, rozwoju dziedziny itd. Warto wobec tego zadbać o to, by dana platforma pozwalała na jak najmniej inwazyjne korekty. W zależności od stopnia zaawansowania, ich wprowadzaniu może towarzyszyć np. informowanie o tym uczestników.
Śledzenie postępów, raportowanie i certyfikaty
Kursy udostępniane użytkownikom powinny przynosić określone efekty. Śledzenie postępów jest więc aspektem kluczowym, pozwalającym na upewnienie się, że dane szkolenie spełnia swoje zadanie. Wybrany system powinien monitorować przebieg nauczania i badań jego efektywność. Niektóre firmy wprowadzają np. dodatkowe testy wiedzy, na podstawie których badają rezultaty konkretnego rozwiązania.
Ważne jest jednak nie tylko raportowanie, ale też przekładanie wyników na strukturę firmy. Warto zwrócić uwagę na to, czy platforma umożliwia przenoszenie informacji na matryce kompetencji poszczególnych pracowników albo zespołów. Dzięki temu zyskujesz cenne informacje, które mogą pomóc Ci np. planować dalsze inicjatywy edukacyjne. Ułatwia to też skuteczne zarządzanie zespołem czy delegowanie zadań.
Przed zdecydowaniem się na konkretną platformę, warto pochylić się jeszcze nad opcją tworzenia certyfikatów i dyplomów dla uczestników na zakończenie kursu. Pozornie może się wydawać, że jest to zaledwie dodatek, nieistotny w obliczu cennej wiedzy przekazywanej przez specjalistów. W praktyce jednak stanowi to konkretny dowód zakończenia nauki. Jest on szczególnie cenny z punktu widzenia uczestników. Potwierdza zdobyte umiejętności i stanowi skuteczny motywator.
Cena i koszty dodatkowe
Platforma LMS bez wątpienia może przynieść wiele korzyści Twojej firmie. Jednocześnie jednak bez wątpienia masz świadomość, że stanowi ona dodatkowy wydatek. Oczywiście można postrzegać ją jako inwestycję. Pozwala oszczędzać czas, umożliwia szybszy onboarding i poszerzanie kompetencji pracowników. Nie zmienia to natomiast faktu, że mimo wszystko musisz za nią zapłacić. To z kolei należy uwzględnić w budżecie przedsiębiorstwa. Z tego względu wybór danego rozwiązania w pewnym stopniu (mniejszym lub większym) zależy od jego ceny.
Przeciętna platforma LMS o podstawowych możliwościach kosztuje od kilkudziesięciu do ok. 150-200 zł miesięcznie. Koszt bardziej zaawansowanych narzędzi to 200-400 zł, a tych najbardziej rozbudowanych sięga nawet do 1000 zł i więcej miesięcznie. Zdarzają się też opcje wielokrotnie droższe. Te ostatnie jednak zwykle skierowane są do potężnych korporacji zatrudniających dziesiątki ludzi. Pamiętaj ponadto, że są to jedynie przybliżone widełki, a każda platforma sama określa swoje stawki. Ważne natomiast, by jej cena była adekwatna do oferowanych funkcji i możliwości.
Moją sprawdzoną metodą jest wstępne zorientowanie się w cenach, a następnie naniesienie tego na firmowy budżet. Na tej podstawie określam widełki cenowe, które są dla mnie akceptowalne. Następnie ustalam zakres funkcji, na których mi zależy. Na końcu natomiast szukam narzędzia, które spełnia te wymagania w jak największym stopniu. Wtedy też idę na ewentualne ustępstwa w kwestii dopłaty lub odpuszczenia niektórych możliwości, jeśli nie są dla mnie aż tak istotne.
Najlepsze platformy LMS – na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Powyżej wypisałem najważniejsze cechy, którymi powinna charakteryzować się platforma LMS. Rozwiązania dostępne w internecie oferują natomiast rozmaite funkcje dodatkowe. Część z nich jest rzeczywiście bardzo przydatnych i umożliwia znacznie lepszą obsługę kursów. Mowa tu o takich opcjach, jak np.:
- mobilny dostęp – warto zwrócić uwagę na to, czy dana platforma jest responsywna i dostępna z poziomu przeglądarki internetowej. To ogromny atut, bo umożliwia realizację kursu w dowolnym momencie. Dzięki temu uczestnicy zyskują większą swobodę i mogą wykazywać większy stopień zaangażowania;
- rozwiązania kształtujące umiejętności komunikacyjne – realizacja kursu online nie musi wiązań się z zaniedbaniem kwestii komunikacyjnych w firmie. Sprawdź, czy wybrana przez Ciebie platforma umożliwia integracje między uczestnikami. Mogą one przybierać formę otwartego czatu, komentarzy, połączeń i wiadomości prywatnych, kooperacji w zadaniach grupowych itd.;
- personalizacja – większość platform online pozwala na daleko idącą personalizację podstrony kursu. Wybierasz szablon, a następnie go edytujesz i dostosowujesz do wyglądu swojej marki. Dzięki temu umacniasz wizerunek swojej firmy i zachowujesz spójność w e-learningu;
-
powiadomienia – mogą działać na dwa sposoby:
- informować Cię o postępach uczestników kursu, ich komunikacji na czacie i istotnych interakcjach,
- informować użytkowników o wszelkich mianach i istotnych informacjach, np. osiągnięciach, nadchodzących wydarzeniach itd.;
- integracje – pozwalają wyposażyć platformę w dodatkowe funkcje, nieobecne domyślnie w systemie. Mogą ułatwiać przesyłanie i gromadzenie danych czy rozszerzać możliwości komunikacyjne. Zależnie od typu mogą łączyć się z firmowym CRM-em lub niezależnym, zewnętrznym oprogramowaniem;
- biblioteki kursów – część platform interaktywnych pozwala nie tylko na tworzenie i udostępnianie swoich kursów. Dysponują również różnego typu bibliotekami gotowych materiałów. Zależnie od specyfikacji, mogą zawierać pliki wideo, prezentacje czy innego typu dane. Część z nich funkcjonuje komercyjnie, pozwalając twórcom odpłatnie udostępniać stworzone szkolenia.
Jak stworzyć kurs online? Instrukcja
Choć platform do e-learningu jest bardzo wiele, proces tworzenia i udostępniania kursów online w większości przypadków wygląda dość podobnie. Opiera się na pięciu głównych krokach, które skrótowo opisałem poniżej. Pod uwagę wziąłem rozwiązania w chmurze, których nie musisz nigdzie instalować ani samodzielnie umieszczać na serwerze.
- Wybierz platformę do e-learningu i załóż konto – najczęściej trwa to maksymalnie kilka minut. W większości przypadków do wyboru masz kilka planów cenowych o różnych możliwościach.
- Prześlij kurs lub stwórz go samodzielnie od podstaw – przesyłanie materiałów na platformę zwykle nie jest skomplikowane. Platformy pozwalają zarówno na transfery z dysków komputerów i innych urządzeń, jak również poprzez Dysk Google czy rozmaite rozwiązania. Akceptowane mogą być pliki wideo, audio, dokumenty, prezentacje i inne. Proces samodzielnego tworzenia zależy natomiast od specyfiki konkretnej platformy;
-
Dodaj użytkowników – system LMS zwykle dzieli użytkowników na trzy grupy:
- odbiorców – mogą być to pracownicy, uczniowie itp. Tę rolę przypisujesz osobom, do których kierowany jest kurs;
- autorów – są to osoby odpowiedzialne za zarządzanie kursami. Mogą one je edytować, usuwać czy udostępniać. Nie muszą być to wyłącznie „realni” autorzy materiałów, którymi dysponują;
- administratorzy – posiadają pełną kontrolę nad platformą. Zwykle rola ta spoczywa na właścicielach firm, dyrektorach i innych osobach piastujących kierownicze stanowiska.
- Obserwuj efekty działania platformy i aktywność użytkowników – po udostępnieniu materiałów odbiorcom możesz obserwować efekty ich pracy. Zależnie od platformy zyskujesz dostęp do ich postępów, możesz wymieniać się z nimi informacjami czy korzystać z rozwiązań interaktywnych.
- Sprawdź wyniki – ostatni etap, najistotniejszy dla firmy. Rozmaite funkcje LMS-ów pozwalają weryfikować, porównywać i badać wyniki przeprowadzanych działań edukacyjnych. Na tej podstawie sprawdzasz ich skuteczność, końcowe wyniki uczestników i efekty ich pracy. To pozwoli Ci na wyciągnięcie wniosków istotnych dla struktury przedsiębiorstwa.
Więcej: Jak stworzyć kurs online? Kompletny przewodnik dla początkujących
Zależnie od charakteru kursu, po jego zakończeniu może być konieczne naniesienie na niego zmian czy wprowadzenie rozmaitych aktualizacji. Zawsze warto poprosić uczestników o feedback, by zyskać szansę na poprawę wszelkich niedociągnięć. Jeśli pozwala na to system, możesz zyskać ponadto możliwość dalszego płatnego udostępniania swojego szkolenia osobom z zewnątrz.
Wady i zalety platform LMS
Zalety platform LMS:
- minimalizacja kosztów szkoleń,
- automatyzacja i przyśpieszenie realizacji szkoleń obowiązkowych,
- usprawnienie procesu onboardingu,
- kontrola ujednoliconego standardu pracy,
- wgląd w jednoznaczne wyniki szkoleń,
- przeprowadzanie testów wiedzy i kontrolę skuteczności podejmowanych działań,
- większa dostępność i wygoda obsługi,
- nowoczesna forma,
- stosunkowo niskie koszty przy niewymagających szkoleniach,
- możliwość komercyjnego wykorzystania,
- dostęp do różnych form edukacyjnych (wideo, prezentacje, obrazy itd.),
- dostęp do różnych form integracji,
- platformy łatwe w obsłudze,
- dostęp do bazy gotowych materiałów,
- możliwość wgrywania lub tworzenia materiałów od podstaw,
- łatwe wprowadzanie aktualizacji i nanoszenie zmian online,
- bezpieczeństwo przechowywanych danych.
Wady platform LMS:
- problem z utrzymaniem uwagi uczestników,
- wymaga stałego dostępu do internetu,
- ograniczony kontakt z prowadzącym,
- ograniczona paleta rozwiązań interaktywnych w przypadku niektórych platform,
- wysoka cena zaawansowanych narzędzi do e-learningu,
- ograniczone integracje.
Czy warto stworzyć kurs online i korzystać z platform LMS?
Platformy LMS są rozwiązaniem wartym uwagi, bo dają dostęp do bardzo rozbudowanych możliwości. Jeśli wdrażanie nowych pracowników zajmuje w Twojej firmie wiele czasu, to rozwiązanie online może Ci pomóc. Podobnie wygląda sprawa z przedsiębiorstwami angażującymi się w ciągłą edukację i rozwój osób zatrudnionych. W ostatnim czasie popularnością cieszą się tzw. awanse poziome, czyli przenoszenie specjalistów na nowe stanowiska w celu rozwoju ich kompetencji. Szkolenia online mogą zdecydowanie usprawnić ten proces, nie wymagając jednocześnie potężnych inwestycji czy zatrudniania specjalistów.
Z drugiej strony LMS-y nie sprawdzą się w każdej firmie. Czasem nie daje na to szans specyfika pracy, branża czy polityka przedsiębiorstwa. W niektórych przypadkach też inwestycja ta nie jest opłacalna ze względu na brak perspektyw na potencjalny zwrot. Ponadto zdarzają się sytuację, w których osoby organizujące kursy oraz szkolenia wolą spotykać się z odbiorcami osobiście. Nawet możliwości rozwiązań interaktywnych w takich przypadkach mogą okazać się niewystarczające.
Jak zwykle bywa w takich przypadkach, ostatecznie musisz samodzielnie ocenić, czy platforma do kursów LMS będzie dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy. Wiesz już, w jaki sposób ją wykorzystać, ile może kosztować i na co zwrócić uwagę, wybierając spośród ofert dostępnych w internecie. W moim rankingu na pewno kryje się rozwiązanie, które Cię nie rozczaruje.