Wszystko o informacyjnych domenach internetowych z rozszerzeniem .info. Zasady, działanie, warunki, transfer oraz jak i gdzie kupić domenę info.
Spis treściCzym charakteryzuje się domena .info i kiedy warto ją wybrać? To charakterystyczny typ adresu, który może znacząco pomóc Twojemu miejscu w sieci.
Wielu początkujących przedsiębiorców internetowych zadaje sobie pytanie, czy warto wybrać domenę .info. To ciekawa alternatywa dla standardowych .com czy .pl. Ze względu na swoją oryginalną formę przyciąga uwagę, ale też wskazuje na określony charakter serwisów internetowych. W wielu przypadkach może to działać na korzyść Twojego biznesu internetowego. Najpierw jednak warto dokładnie przemyśleć nazwę domeny, by rzeczywiście skutecznie reprezentowała Twój serwis.
Domena .info wskazuje na to, że dana strona zajmuje się – najogólniej mówiąc – przekazywaniem szeroko pojętych informacji. To jednak, w jaki sposób to robi, bywa niezwykle zróżnicowane. Wiele zależy od zakresu działania, obszaru, zasięgów, tematyki czy po prostu pomysłu właściciela na daną witrynę WWW. W tym artykule znajdziesz informacje, które pomogą Ci jak najdokładniej odpowiedzieć na pytanie, czy nazwa domeny zakończona na .info sprawdzi się w Twojej sytuacji.
Co to jest domena .info?
Domena .info jest typem domeny funkcjonalnej (ogólnej) najwyższego poziomu (gTLD) (Domena Najwyższego Poziomu TLD (Top-Level-Domain): co to?). Została wprowadzona głównie z myślą o stronach internetowych o charakterze informacyjnym. Z czasem natomiast jej przeznaczenie uległo pewnej metamorfozie. Zaczęła być bowiem stosowana w znacznie szerszym kontekście.
Jest ona ogólnodostępna, co oznacza, że strony w domenie .info mogą prowadzić zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorstwa czy organizacje. Na możliwość rejestracji domeny tego typu nie nałożono żadnych ograniczeń. Oferuje odrębną przestrzeń nazw dla wszelkich podmiotów, których celem działalności jest szeroko pojęte dostarczanie informacji online odbiorcom.
Domena ta może mieć zarówno charakter globalny, jak i międzynarodowy czy lokalny. Wszystko zależy od Twojego zamysłu na swój adres internetowy. Co prawda nie cieszy się taką popularnością jak kultowa już .com, ale za granicą bez wątpienia cieszy się większą rozpoznawalność niż nasza krajowa .pl.
Ważny jest ponadto jej ścisły związek z segmentem serwisów informacyjnych. Zgodnie z ideą powinna służyć dostarczaniu wiadomości odbiorcom. Różnić się one mogą natomiast formą, tematyką, sposobem przekazu i pomysłami na realizację tego celu.
Domena .info – historia
Pojawienie się opisywanej domeny przypada na okres zaraz po 16 listopada 2000 roku. Wtedy to ogłoszono wprowadzenie siedmiu nowych domen funkcjonalnych najwyższego poziomu przez ICANNN. Było to wydarzenie historyczne, gdyż po raz pierwszy od chwili opracowania Systemu Nazw Domen wprowadzało nowe gTLD do internetu.
Takie rozwiązanie miało na celu przede wszystkim odciążenie najpopularniejszej domeny .com. Z tego też powodu na .info nie zostały nałożone żadne ograniczenia. Przyczynić się to miało nie tylko dywersyfikacji dostępnych nazw adresów, ale też „wypełnieniu” nowych rodzajów usług i treści online.
Ostatecznie w pełni swobodnie można posługiwać się domeną .info od 25 czerwca 2001 roku. Szybko została znaczną popularność i do dziś cieszy się znacznym zainteresowaniem. Spośród wspomnianych wcześniej siedmiu nowych domen odniosła największy sukces. W 2004 roku zarejestrowano 3,3 miliony nazw, a w 2012 roku było ich już ponad 8 milionów.
.info – domena dla każdego?
Wiadomości e-mail wysyłane z adresu o zakończeniu .info bez wątpienia wyglądają profesjonalnie z perspektywy odbiorcy. Sama nazwa również jest łatwa do zapamiętania. Co więcej, nie ma problemów z jej zapisem, bo występują w niej powszechnie znane znaki międzynarodowe.
Problem jednak w tym, że taką domeną powinny posługiwać się wyłącznie witryny związane z sektorem informacyjnym. Te natomiast mogą w internecie przyjmować wyjątkowo zróżnicowany charakter. Najczęściej .info odnosi się zatem do:
- portali informacyjnych krajowych – przekazujących zarówno ogólne informacje, jak i szczegółowe, skupione na konkretnym temacie;
- portali informacyjnych międzynarodowych o różnym zasięgu – zarówno tych działających globalnie, jak i funkcjonujących na terenie kilku krajów, kontynentu, obszaru itd.;
- blogów eksperckich – przekazują konkretne informacje z danej dziedziny internautom, którzy są nimi zainteresowani. Mogą być skupione na najróżniejszych tematykach, od hobbystycznych, aż po naukowe;
- autorskich stron o charakterze informacyjnym – może być tu mowa o domenie poświęconej przekazywaniu informacji w sposób hobbystyczny czy realizowany sposobami amatorskimi. Skupiony wokół nadawcy-amatora, często osoby prywatnej, a nie profesjonalnej firmy/zawodowych dziennikarzy;
- stron branżowych – w wielu branżach istnieją portale przekazujące informacje istotne dla wąskiego grona odbiorców: producentów, dostawców, klientów czy usługodawców działających w danym sektorze gospodarki;
- poradnikowych stron internetowych– przybierają najróżniejsze formy i dotyczą bardzo zróżnicowanych tematyk. Mogą cechować się zarówno potężnymi zasięgami globalnymi, jak i regionalną działalnością na niewielką skalę;
- witryn regionalnych – skupionych na przekazywaniu informacji z danego regionu, np. miasta czy dzielnicy.
Brak kontroli nad wykorzystywaniem domeny sprawia, że nie zawsze adres .info zawiera jeden z wymienionych wyżej typów serwisów. Od tych reguł zdarzają się wyjątki, u których podstaw często stoi po prostu upodobanie właściciela strony WWW do brzmienia nazwy domeny.
Domena .info a NASK
NASK jest instytucją sprawującą wyłącznie nadzór nad domeną .pl. W jego zakresie zależy więc kontrola tego typu domen, a także obsługa rejestrowania m.in. com.pl, org.pl, net.pl czy częściowo domen lokalnych. W przypadku domeny .info zarówno rejestracja, jak i nadzór, sprawowana jest przez Afilias Limited.
Co ważne, polskie serwisy, w których użytkownicy mogą nabyć taką domenę, współpracują ze wspomnianą jednostką. Dzięki temu nie ma problemu z kupnem tego typu adresu również przez polskich internautów.
Rejestracja domeny .info – przebieg rejestracji krok po kroku
Aby zarejestrować domenę .info musisz najpierw wybrać operatora, który taką usługę oferuje. W internecie znajdziesz ich wielu, porównaj więc ich oferty i wybierz tego, który ma najatrakcyjniejsze stawki. Pamiętaj, że domeny są wszędzie takie same, nie warto więc przepłacać. Dodatkowo zwróć uwagę na cenę odnowienia nazwy – często pierwszy rok jest znacznie tańszy niż odnowienie.
Po znalezieniu odpowiedniego usługodawcy wybierz nazwę swojej strony internetowej. Powinna ona nawiązywać do Twojej branży, charakteru działalności, tematyki, brandu czy nazwy marki. Będziesz się nią posługiwać w sieci przez cały czas, również np. podczas kontaktu z klientami i odbiorcami. Podejmij zatem przemyślaną decyzję.
Krok trzeci to sprawdzenie, czy wybrana domena jest wolna. Większość operatorów dysponuje wyszukiwarkami, które od razu sprawdzą dostępność wprowadzonej do nich nazwy. Zobaczysz, czy ktoś korzysta z wymyślonego przez Ciebie adresu. Jeśli tak, przedstawione Ci zostaną alternatywne rozwiązania. Jeśli nie, możesz przystąpić do „zakupu”, a właściwie rejestracji i dzierżawy nazwy przez określony czas.
System poprowadzi Cię przez cały proces zakupowy. Określisz w nim, jak długo chcesz posługiwać się daną domeną (minimum rok). Zrealizujesz też płatność, a podczas rejestracji konieczne będzie podanie danych osobowych lub firmowych. To konieczne, by w przyszłości uniknąć ewentualnych problemów, gdy np. konieczny będzie transfer domeny. Ostatecznie czas rejestracji nie powinien przekroczyć maksymalnie kilkudziesięciu minut.
Jeszcze więcej informacji na temat rejestracji domeny internetowej znajdziesz w moim artykule: Jak zarejestrować domenę internetową? Instrukcja krok po kroku. Z tego tekstu z kolei dowiesz się, w jaki sposób najszybciej sprawdzić, czy wybrana przez Ciebie domena jest wolna i możesz ją kupić: Jak sprawdzić, czy domena jest wolna?.
Dodawanie domen .info
Jak połączyć domenę z hostingiem, którym dysponujesz? Z .info działa to dokładnie tak samo, jak w przypadku .pl, .com czy innych. Pierwszym krokiem jest dodanie jej do swojego konta hostingowego. Proces ten może się co różnić w zależności od tego, z jakiego serwisu korzystasz. Zazwyczaj natomiast opiera się na kilku prostych krokach:
- logowanie na konto DirectAdmin lub cPanel,
- odnalezienie zakładki pozwalającej na zarządzanie domenami,
- odnalezienie opcji „Dodaj nową domenę” lub podobnej;
- wprowadzenie danych nowej domeny,
- ustalenie parametrów nowej domeny (np. ilość przyznanego jej miejsca na serwerze itd.).
Po zatwierdzeniu zmian musisz jeszcze wydelegować domenę na serwery DNS u nowego operatora. Tylko dzięki temu będzie ona działała poprawnie. Zrobisz to w serwisie, w którym została zarejestrowana. Odbywa się to poprzez zmianę rekordów DNS.
Po zatwierdzeniu wszystkich zmian wystarczy tylko uzbroić się w cierpliwość i poczekać na ich wdrożenie. Pocieszeniem jest to, że zazwyczaj nie trwa to zbyt długo. Mimo to jednak polecam robić to w nocy lub w godzinach o mniejszej intensywności odwiedzin witryny. Dzięki temu Twoi odbiorcy nie napotkają ewentualnych trudności podczas prób nawiązywania połączenia ze stroną.
Transfer domeny .info
Przeniesienie domeny .info jest nieco skomplikowane, ale przebiega identycznie, jak przy .pl, .com i innych. Opiera się na dwóch podstawowych krokach:
- zdobycie kodu AuthInfo – to specjalny kod, charakterystyczny dla każdej domeny. Konieczne jest uzyskanie go od obecnego operatora. Proces ten jednak zależy od jego szczegółowych wytycznych. Najczęściej konieczne jest po prostu wypełnienie odpowiedniego formularza;
- wprowadzenie kodu AuthInfo do nowego serwisu – zwykle można zrobić to z poziomu panelu klienta hostingodawcy. Czasem należy w tym celu skontaktować się bezpośrednio z obsługą klienta. W obu przypadkach należy podać zdobyty wcześniej kod, podstawowe dane osobowe oraz pełny adres.
Po zweryfikowaniu wprowadzonych informacji otrzymasz prawdopodobnie wiadomość e-mail z linkiem. Po kliknięciu w niego transfer dobiegnie końca. Oznacza to, że domena zostanie przypisana do Twojego nowego konta.
Cykl życia domeny .info
Warto znać Cykl życia domeny .PL, .COM, .EU i innych, żeby nie przegapić istotnych zmian w zarządzaniu swoją domeną. Pod tym hasłem kryje się bowiem wszystko, co dzieje się od momentu rejestracji, aż do chwili powrotu domeny na rynek.
W przypadku .info wygląda to następująco:
- domena zostaje zarejestrowana wraz z chwilą zaksięgowania wpłaty u operatora,
- domena jest aktywna minimum rok, a maksymalnie 5 lat,
- po upływie powyższego terminu konieczne jest odnowienie domeny,
- w przypadku braku odnowienia domena trafia na 30-dniowy okres wygaszania (nie działa wtedy żadna z powiązanych z nią usług),
- jeśli w ciągu okresu wygaszania nie nastąpi odnowienie, domena trafia w 5-dniowy okres blokady,
- po upływie okresu blokady domena trafia na rynek (do puli wolnych domen) i znowu można ją kupić.
Zalety i wady domeny .info
Zalety domen .info
- profesjonalny wygląd,
- sugerują informacyjny charakter strony,
- mogą mieć zarówno zasięg globalny i międzynarodowy, jak i krajowy czy nawet lokalny,
- większa dostępność nazw niż w przypadku .com czy .pl,
- brak ograniczeń w korzystaniu z nich,
- atrakcyjne cenowo,
- znane i popularne w Polsce,
- sprawdzą się w przypadku firm działających na większą skalę,
- rejestracja i obsługa przebiega tak samo, jak w przypadku domen krajowych,
- zrozumiałe w Polsce i za granicą.
Wady domen .info
- kojarzone głównie z sektorem informacyjnym,
- mniej popularne w Polsce od domen krajowych .pl,
- dłuższe w zapisie od .pl.
Czy warto zarejestrować domenę .info?
Na stronie głównej swojej witryny publikujesz przede wszystkim informacje skierowane do konkretnej grupy odbiorców? Jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, pracujesz jako dziennikarz-amator lub freelancer, a może po prostu tworzysz poradniki tematyczne? Jeśli tak, to domena .info może być idealnym rozwiązaniem dla Ciebie. Wygląda profesjonalnie, ma międzynarodowy charakter, jest rozpoznawalna i wygodna w użyciu.
Jej zaletą jest przede wszystkim uniwersalność. Z powodzeniem sprawdzi się zarówno w przypadku strony o charakterze lokalnym, jak i międzynarodowym. W dodatku dopasujesz ją praktycznie do każdej tematyki, precyzyjnie wskazując na informacyjny charakter swoich publikacji. Oczywiście nie jest tak znana w Polsce, jak .pl, i tak popularna na świecie, jak .com. Mimo to natomiast ma potencjał i wiele dostępnych nazw. Te zalety możesz natomiast wykorzystać na korzyść swojej internetowej działalności.